Het plaatsen van bewakingscamera’s in het gemeenschapscentrum Mandelroos.
In het gemeenschapscentrum Mandelroos (Gemeenteplein 1 te 8780 Oostrozebeke) werden aan de buitenkant van het bureel (loket), filmend naar de voor- en achteringang en in het bureel (loket) filmend naar de kassa, vaste camera’s geplaatst.
Camerabewaking kan in bepaalde gevallen gevolgen hebben op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer.
Huidig besluit heeft dan ook in hoofdzaak tot doel de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van de personeelsleden van de gemeente, de bescherming van hun waardigheid en de vrijwaring van het fundamenteel recht ter zake, te waarborgen.
Dit door rekening te houden met de behoeften van een goede werking van de organisatie, de doeleinden en voorwaarden te bepalen, waaronder camera’s kunnen worden aangewend op de werkvloer.
Er is een gunstig advies van de Data Protection Officer van 14 oktober 2024.
Daarnaast worden nog een aantal uurroosters aangevuld / gecorrigeerd:
Het arbeidsreglement en de bijlagen werden ter kennis van de werknemers gebracht door middel van aanplakking van 19 april 2024 tot en met 5 mei 2024.
Elke werknemer kon het arbeidsreglement en de bijlagen inkijken.
Gedurende deze termijn werd een register ter beschikking gesteld van de werknemers waarin zij hun opmerkingen konden optekenen.
Er werden geen opmerkingen vanuit het personeel genoteerd in het register.
Er is een unaniem advies van 6 mei 2024 van het hoog overlegcomité voor de plaatselijke overheidsdiensten.
niet van toepassing
Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, het laatst gewijzigd bij wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen met betrekking tot de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Besluit van de gemeenteraad van 5 oktober 2017 betreffende personeel: vaststellen arbeidsreglement, het laatst gewijzigd bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 7 december 2022 betreffende arbeidsreglement voor het personeel van de gemeente: wijzigen.
Besluit van de secretaris van 16 oktober 2017 betreffende personeel: vaststellen arbeidsreglement.
Besluit van de gemeenteraad van 7 oktober 2021 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: (her-)vaststellen.
Artikel 1
Aan het arbeidsreglement van toepassing op het personeel tewerkgesteld in de gemeente, wordt een BIJLAGE 35. 'Camerapolicy' toegevoegd als volgt:
In het gemeenschapscentrum Mandelroos (Gemeenteplein 1 te 8780 Oostrozebeke) werden aan de buitenkant van het bureel (loket), filmend naar de voor- en achteringang en in het bureel (loket) filmend naar de kassa, vaste camera’s geplaatst.
Camerabewaking kan in bepaalde gevallen gevolgen hebben op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer. Huidige policy heeft dan ook in hoofdzaak tot doel de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van de personeelsleden van het gemeentebestuur, de bescherming van hun waardigheid en de vrijwaring van het fundamenteel recht ter zake, te waarborgen. Dit door rekening te houden met de behoeften van een goede werking van de organisatie, de doeleinden en voorwaarden te bepalen, waaronder camera’s kunnen worden aangewend op de werkvloer.
Conform de” wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de wetten van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014, 21 april 2016, 21 maart 2018 en 30 juli 2018” voorziet het bestuur de wettelijke pictogrammen met daarop de gegevens van de verwerkingsverantwoordelijke.
De “wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de wetten van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014, 21 april 2016, 21 maart 2018 en 30 juli 2018” stelt expliciet dat deze niet van toepassing is op camera’s op de werkvloer. Echter, de werkruimte is eveneens een voor het publiek toegankelijk besloten plaats waardoor de camerawet wel van toepassing is op de bezoekers. Daarnaast is er ook de Collectieve Arbeidsovereenkomst nr. 68 van 16 juni 1998 betreffende de “bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de werkplaats”. Deze CAO is enkel van toepassing op de privésector en niet voor openbare besturen, maar dient als inspiratiebron voor deze policy.
Volgende wetgevingen zijn van toepassing op het filmen van personeelsleden:
Basisprincipes
In deze policy worden de principes van finaliteit, proportionaliteit, subsidiariteit en transparantie beschouwd als waarborgen die essentieel geacht worden voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personeelsleden.
Toepassingsmodaliteiten
Camerabewaking op de werkplaats met bewaring van de beelden, is enkel toegelaten voor een aantal welomlijnde, limitatief omschreven doeleinden en voor zover voldaan is aan de principes van finaliteit, proportionaliteit, transparantie.
De doeleinden die een verwerking van persoonsgegevens noodzaken, worden hierna welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd.
Finaliteit
Camerabewaking op de werkplaats is enkel toegelaten voor het nastreven van volgende doeleinden:
Het beeldmateriaal dat verzameld wordt door middel van bewakingscamera’s op de werkplaats, kan worden aangewend:
Het beeldmateriaal zal niet worden gebruikt voor de doeleinden "controle van het productieproces" en “controle van het werk” waarbij de controle betrekking heeft op de werknemers en de verbetering van de werkorganisatie.
Proportionaliteit
Het aanwenden van bewakingscamera’s op de werkplaats gebeurt enkel op een wijze die verenigbaar is met de uitdrukkelijk omschreven doeleinden.
De toegang tot het beeldmateriaal dat verzameld wordt door de bewakingscamera’s op de arbeidsplaats:
Het bestuur waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
Subsidiariteit
Cameratoezicht ter beveiliging van werknemers/medewerkers en goederen zal slechts worden ingezet indien er ook andere, minder vergaande, beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. De camera's worden niet langer ingezet en niet meer personen en/of plaatsen worden in beeld gebracht dan strikt noodzakelijk is voor de gestelde doeleinden (dataminimalisatie).
Transparantie
Rechten van het personeelslid
Inzage van de gegevens
Het personeelslid heeft recht om kennis te nemen van het beeldmateriaal dat verzameld wordt door de bewakingscamera’s op de werkplaats en hem/haar aanbelangt. Het lokaal bestuur verstrekt de beelden aan het betrokken personeelslid binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van het schriftelijk verzoek aan de algemeen directeur of kunnen het verzoek tot toegang ook inwilligen door het personeelslid de beelden te laten bekijken waarop hij/zij voorkomt, dit zonder hem/haar een kopie ervan te verstrekken.
Verbetering
Het personeelslid is gerechtigd om alle onjuiste, onvolledige persoonsgegevens die op hem/haar betrekking hebben, via een schriftelijk verzoek gericht aan de algemeen directeur, te laten verbeteren. Binnen de 14 dagen die volgt op de indiening van het schriftelijk verzoek daartoe, deelt de algemeen directeur aan het personeelslid zijn standpunt, of in voorkomend geval de verbeteringen die werd(en) aangebracht, mee.
Verwijdering
Het personeelslid is gerechtigd om de verwijdering van alle hem/haar betreffende persoonsgegevens te verkrijgen die onvolledig of niet ter zake dienend zijn, of waarvan de registratie, de mededeling of de bewaring verboden is, of die na verloop van de toegestane duur zijn bewaard. Binnen de 14 dagen die volgen op de indiening van het schriftelijk verzoek daartoe, laat de algemeen directeur aan het personeelslid weten of deze al dan niet, en in welke mate, gevolg heeft gegeven aan de vraag tot verwijdering.
Bewaartermijnen
Doel |
Bewaartermijn |
Het borgen en het vrijwaren van de algemene veiligheid en de gezondheid van de personeelsleden |
1 maand |
Het verzekeren van het beschermen van de goederen van het lokaal bestuur. |
1 maand |
Toegangsbeheer tot opgenomen beelden
De opgenomen beelden worden bewaard op de servers van het gemeentebestuur Oostrozebeke:
Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie/ milieu-inbreuk of milieumisdrijf kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de gemeentelijke handhavings- en sanctionerend ambtenaar o.a. naar aanleiding van de handhaving van de gemeentelijke reglementen.
Het bestuur waakt erover dat dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.
De dienst ICT is verantwoordelijk voor:
Het raadplegen van de opgenomen camerabeelden moet steeds kaderen binnen het vooropgestelde doel van de verwerking (proportionaliteit en finaliteit van de verwerking):
De aangewezen personeelsleden (zie Functies die toegang krijgen tot de opgenomen beelden) richten hun verzoek steeds tot de algemeen directeur. Pas na goedkeuring kunnen zij opdracht geven aan de ICT dienst om de beelden te mogen raadplegen. Elke raadpleging van de beelden wordt gelogd in het intern register beeldverwerkingsactiviteiten.
Volgende personen kunnen op basis van een gemotiveerde vraag die goedgekeurd werd door de algemeen directeur de opgenomen beelden opvragen bij de ICT dienst:
Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.
Nuttige contactgegevens:
Data Protection Officer (DPO)
Naam: Kathy Vandermeersch
Tel.: 056 67 11 16
E-mail: privacy@oostrozebeke.be
Artikel 2
In bijlage 7 'Roulementen of beurtrollen' worden cyclus C2 en cyclus C3 voor de afdeling vrije tijd - dienst bibliotheek vervangen door de hierna volgende roulementen:
CYCLUS |
C2 |
|||
DIENST |
afdeling vrije tijd - dienst bibliotheek |
|||
TOEPASSING |
uitleenzittingen op zaterdag |
|||
met drie personeelsleden zijnde de bibliotheekassistenten |
||||
Week |
A |
B |
C |
|
1 |
ja |
neen |
neen |
|
2 |
neen |
neen |
ja |
|
3 |
neen |
ja |
neen |
CYCLUS |
C3 |
|||||
DIENST |
afdeling vrije tijd - dienst bibliotheek |
|||||
TOEPASSING |
uitleenzittingen op dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag |
|||||
met drie personeelsleden zijnde de bibliotheekassistenten |
dag week 1 |
A |
B |
C |
dinsdagvoormiddag |
|
BA |
|
dinsdagnamiddag |
FO2 |
IN DE BIB |
FO1 |
woensdagvoormiddag |
|
|
BA |
woensdagnamiddag |
|
FO1 |
FO2 |
donderdagvoormiddag |
|
|
BA |
donderdagnamiddag |
FO1 |
|
FO2 |
vrijdagvoormiddag |
FO1 |
BA + FO2 |
|
vrijdagnamiddag |
FO2 |
FO1 |
|
|
|
|
|
dag week 2 |
A |
B |
C |
dinsdagvoormiddag |
BA |
|
|
dinsdagnamiddag |
IN DE BIB |
FO1 |
FO2 |
woensdagvoormiddag |
|
BA |
|
woensdagnamiddag |
FO1 |
FO2 |
|
donderdagvoormiddag |
|
BA |
|
donderdagnamiddag |
|
FO2 |
FO1 |
vrijdagvoormiddag |
BA + FO2 |
|
FO1 |
vrijdagnamiddag |
FO1 |
|
FO2 |
|
|
|
|
dag week 3 |
A |
B |
C |
dinsdagvoormiddag |
|
|
BA |
dinsdagnamiddag |
FO1 |
FO2 |
IN DE BIB |
woensdagvoormiddag |
BA |
|
|
woensdagnamiddag |
FO2 |
|
FO1 |
donderdagvoormiddag |
BA |
|
|
donderdagnamiddag |
FO2 |
FO1 |
|
vrijdagvoormiddag |
|
FO1 |
BA + FO2 |
vrijdagnamiddag |
|
FO2 |
FO1 |
|
|
|
|
BA = backoffice |
|
|
|
FO1 = frontoffice 1 |
|
|
|
FO 2 = frontoffice 2 |
|
|
|
IN DE BIB = geen thuiswerk |
|
|
|
Artikel 3
In bijlage 4 'Vaste uurroosters'
UURROOSTER |
V27 |
||||||||||
toepassingsgebied |
jobstudent bibliotheek |
||||||||||
referentieperiode |
begindatum |
2024-01-01 |
einddatum |
||||||||
prestaties per week |
38 |
38 |
|||||||||
soort contract |
op weekbasis
|
rustperiode |
|||||||||
week |
totaal |
||||||||||
|
begin |
einde |
begin |
einde |
begin |
einde |
begin |
einde |
begin |
einde |
getal |
Maandag |
8:30 |
12:30 |
0:00 |
0:00 |
|
|
|
|
0:00 |
0:00 |
4:00 |
dinsdag |
8:30 |
12:30 |
14:05 |
19:05 |
|
|
|
|
12:31 |
14:04 |
9:00 |
woensdag |
8:30 |
12:30 |
13:45 |
18:05 |
|
|
|
|
12:31 |
13:44 |
8:20 |
donderdag |
8:30 |
12:30 |
13:45 |
18:05 |
|
|
|
|
12:31 |
13:44 |
8:20 |
vrijdag |
8:30 |
12:30 |
13:45 |
18:05 |
|
|
|
|
12:31 |
13:44 |
8:20 |
zaterdag |
0:00 |
0:00 |
0:00 |
0:00 |
|
|
|
|
|
|
0.00 |
zondag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
totaal |
38:00 |
Artikel 4
In bijlage 8 'Servicetijd'
|
Begin |
Einde |
Begin |
einde |
Maandag |
|
|
|
|
dinsdag |
9:00 |
11:30 |
15:45 |
19:00 |
woensdag |
9:00 |
11:30 |
14:30 |
18:00 |
donderdag |
9:00 |
11:30 |
14:30 |
18:00 |
vrijdag |
9:15 |
12:00 |
14:30 |
18:00 |
zaterdag |
9:15 |
12:00 |
|
|
'Eenmaal per week is de coördinator aanwezig tot na 17.30 u.'
Artikel 5
Bijlage 6 'Glijdende uurroosters' wordt als volgt aangepast:
|
Begin glijtijd |
Einde glijtijd |
Begin stamtijd |
Einde stamtijd |
Begin glijtijd |
Einde glijtijd |
Begin glijtijd |
Einde Glijtijd |
Ma |
6:40 |
08:59 |
09:00 |
11:30 |
11:31 |
20:00 |
20:01 |
22:00 |
Di |
6:40 |
08:59 |
09:00 |
11:30 |
11:31 |
20:00 |
20:01 |
22:00 |
Woe |
6:40 |
08:59 |
09:00 |
11:30 |
11:31 |
20:00 |
20:01 |
22:00 |
Do |
6:40 |
08:59 |
09:00 |
11:30 |
11:31 |
20:00 |
20:01 |
22:00 |
Vrij |
6:40 |
08:59 |
09:00 |
11:30 |
11:31 |
20:00 |
20:01 |
22:00 |
Zat |
6:40 |
22:00 |
|
|
|
|
|
|
Artikel 6
Dit besluit is van toepassing vanaf 1 november 2024