Opstart van een seniorenrestaurant.
De dienst thuisbezorgde maaltijden is stopgezet sinds 1 maart 2021.
In kader van een buurtgericht woonzorgcentrum willen we thuiswonende senioren bereiken.
In de cafetaria van het woonzorgcentrum Rozenberg willen we maaltijden aanbieden voor senioren uit de buurt.
Er zijn een aantal troeven: een lekkere keuken, een goede vrijwilligerswerking, de samenwerking met het lokaal dienstencentrum,...
In een eerste fase gaat het seniorenrestaurant wekelijks één keer door. Na evaluatie kan dit worden uitgebreid.
Na positieve evaluatie wordt een buffetwagen warm en koeltoonbank aangekocht.
Er wordt van start gegaan met ingang van 1 maart 2024.
niet van toepassing
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Woonzorgdecreet van 15 februari 2019.
Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers.
Directieraad van 20 november 2023.
Het reglement betreffende warme maaltijden voor senioren in het woonzorgcentrum Rozenberg wordt als volgt samengesteld:
Artikel 1: Wie kan deelnemen aan het buurtrestaurant?
De gebruiker kan warme maaltijden krijgen als hij of zij 65 jaar of ouder is.
Artikel 2: Hoe kan je je inschrijven?
De gebruiker kan zich inschrijven via:
Inschrijven kan tot de woensdag voorafgaand de week dat u komt eten.
Een inschrijving wordt niet geannuleerd.
Enkel in geval van uitzonderlijke reden (bv. ziekenhuisopname) kan een maaltijd afgezegd worden door te bellen naar het algemeen telefoonnummer van woonzorgcentrum 056 67 14 95 tegen uiterlijk 9.30 u. de dag zelf.
Artikel 3: Waaruit bestaat een maaltijd?
Een maaltijd bestaat uit:
De gebruiker kan een suikervrije maaltijd krijgen als hij of zij dat op voorhand doorgeeft.
Drankconsumpties zijn te koop in de cafetaria.
Artikel 5: Wanneer is het buurtrestaurant open?
Het seniorenrestaurant wordt op vooraf vastgelegde datums georganiseerd.
Het menu wordt bekend gemaakt via affiches, website en/of sociale media.
De gebruiker is welkom vanaf 11 u. in de cafetaria van het woonzorgcentrum Rozenberg.
De maaltijden worden geserveerd tussen 11.30 u. en 13 u.
De begeleiding gebeurt door een keukenmedewerker en 2 vrijwilligers.
Artikel 6: Hoeveel betaal je voor een maaltijd?
Een maaltijd kost 8 euro.
In geval van een prijsindexatie ontvangt de gebruiker een brief met de nieuwe prijs.
De gebruiker krijgt maandelijks een factuur.
Het OCMW van Oostrozebeke raadt de gebruiker(s) aan om uw factuur via domiciliëring te betalen.
De betaling van de facturen gebeurt binnen de 30 dagen na factuurdatum.
Bij laattijdige betaling worden u 20 euro administratiekosten aangerekend voor een tweede herinnering.
Het bestuur van het OCMW heeft het recht deelname tijdelijk te schorsen of definitief te ontzeggen bij niet-naleving van het reglement.
Artikel 7: Contact opnemen
Het onthaal van het WZC Rozenberg, Kalbergstraat 92 te Oostrozebeke is elke werkdag open van 8.30 u. tot 12 u. en van 13.30 u. tot 16.30 u. en te bereiken op het nummer 056 67 14 95.
De gebruiker kan ons niet bereiken op zaterdag en zondag.
De gebruiker kan bij vragen ook terecht bij:
Artikel 8: Klachten, betwistingen of suggesties
Als de gebruiker klachten of suggesties heeft, kan hij of zij de keukenmedewerker aanspreken.
Als dat niet helpt, dan kan de gebruiker het doorgeven aan de maatschappelijk werker.
Als de gebruiker een klacht wil indienen dan kan dit enkel schriftelijk.
Dit kan via brief naar dienst communicatie, t.a.v. klachtenbehandeling, E. Brengierstraat 6 te 8780 Oostrozebeke of via het digitaal klachtenformulier op de website www.oostrozebeke.be.
Indien de klacht mondeling wordt ingediend, maakt de klachtenontvanger in het bijzijn van de verzoeker een schriftelijke neerslag via het daartoe voorziene klachtenformulier.
De klachtindiener moet zich uitdrukkelijk akkoord verklaren met het formuleren van de klacht.
Let op, anonieme klachten worden niet behandeld.
Artikel 9: Varia
Alle medewerkers bij de maaltijden in het woonzorgcentrum hebben beroepsgeheim.
Afwijkingen, speciale gevallen worden besproken en beslist op het vast bureau.
Het vast bureau kan ook beslissen om de deelname tijdelijk te schorsen of definitief te ontzeggen bij niet-naleving van het reglement.
Artikel 10: Vrijwilligers
Twee vrijwilligers staan in voor harmonieuze werking, de voorbereiding, bediening en het afruimen van de maaltijden.
De vrijwilligers houden gedurende de openingstijd van het seniorenrestaurant de cafetaria open voor de senioren, die komen eten.
De vrijwilligers krijgen een gratis maaltijd en drankje aangeboden.