De voorzitter opent de zitting op 04/05/2023 om 20:09.
De voorzitter vraagt de vergadering om een minuut stilte ter nagedachtenis van het heengaan van de heer Wilfried Braecke, die overleden is op 30 april 2023.
De heer Wilfried Braecke was gemeenteraadslid van 2 januari 1989 tot 2 januari 1995 (legislatuur 1989-1994).
De raad neemt kennis van:
Aan de besturen wordt een volgend samenvattend overzicht van de regionale werking ter beschikking gesteld.
In het decreet regiovorming is in Afdeling 3. Regiowerking Art. 8. Opgenomen dat de regiowerking maandelijks ingeschreven wordt op de agenda van het college van burgemeester en schepenen.
De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad.
Met behoud van de toepassing van artikel 389, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 waakt de gemeenteraad of diezelfde gemeenteraadscommissie over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.
Er is overleg met o.a. ABB over de vraag of de initiatieven die vanuit Midwest genomen worden ter ondersteuning van de besturen (documentenplatform, samenvattend overzicht, regionale infosessies,…) voldoende zijn om aan deze verplichting tegemoet te komen. Hierop is nog geen antwoord ontvangen.
De gemeenteraad neemt kennis van het samenvattend overzicht midwestoverleg van 28 maart 2023.
Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende deontologische code van de gemeenteraad: vaststellen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2019 betreffende deontologische code van het college van burgemeester en schepenen: vaststellen.
Ingevolge het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad, zijn alle lokale besturen in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn richten elk een eigen deontologische commissie in.
De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:
De deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor:
De samenstelling van de deontologische commissie van de gemeenteraad kan gelijkaardig of identiek zijn aan de samenstelling van de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De deontologische code regelt de samenstelling, de werking en de bevoegdheid van de deontologische commissie.
Toelichting door mevrouw Verschoore, voorzitter van de gemeenteraad.
niet van toepassing
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre, raadslid.
DEONTOLOGISCHE CODE
Artikel 1
De deontologische code van de gemeenteraad wordt vastgesteld als volgt:
1. LOYALITEIT
De leden van de gemeenteraad zijn loyaal aan de gemeente.
Naar concrete werking omhelst dit volgend aspect:
2. OBJECTIVITEIT
Het is onontbeerlijk dat de leden van de gemeenteraad neutraal, objectief en dus onpartijdig te werk gaan. Zo alleen kan het onderlinge vertrouwen met de ambtenaren verder groeien en wordt de meest solide basis voor een open en eerlijke communicatie gelegd.
Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:
3. SPREEKRECHT EN SPREEKPLICHT
De leden van de gemeenteraad brengen respect op voor de standpunten van de ambtenaren en respecteren elkaars spreekrecht en spreekplicht. Feitelijke informatie moet daarbij steeds correct, volledig en objectief worden gepresenteerd.
Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:
4. PROFESSIONALISME
Van de leden van de gemeenteraad wordt professionalisme verwacht.
Naar concrete werking omhelst dit volgend aspect:
5. KLANTGERICHTHEID
De leden van de gemeenteraad laten in hun handelen steeds het algemeen belang boven het particulier belang primeren. Het is immers het doel om een kwaliteitsvolle en burgergerichte organisatie na te streven, wars van individueel favoritisme.
Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:
6. WETTELIJKHEID/CORRECTHEID
De leden van de gemeenteraad respecteren en leven de wettelijke, reglementaire regels en afspraken na.
Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:
NALEVING EN HANDHAVING VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE
Artikel 2
1. OPRICHTING EN SAMENSTELLING VAN DE DEONTOLOGISCHE COMMISSIE
De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht per e-mail gericht aan het secretariaat. Bij deze voordracht wordt ook één plaatsvervanger aangeduid die het commissielid vervangt bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of de plaatsvervanger te vervangen.
Gaat het om een mogelijke schending van de deontologische code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform artikel 7, § 5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de deontologische code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door de plaatsvervanger.
2. WERKING VAN DE DEONTOLOGISCHE COMMISSIE
De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.
De commissie wordt bijeengeroepen wanneer dat nodig is. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.
De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.
De bezorging van de oproeping, de agenda en het dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.
De leden van de commissie werken volgens volgende principes:
3. BEVOEGDHEDEN VAN DE DEONTOLOGISCHE COMMISSIE
De commissie is bevoegd voor:
De gemeenteraad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de toepasselijke deontologische code handelen.
4. PROCEDURE
Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:
Het voorkomen van mogelijke schendingen
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de deontologische code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Het signaleren van vermoedens van schendingen
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij dit aankaarten bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).
Al dan niet na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen), wanneer het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur die samen een vooronderzoek doen onder mandaat van de deontologische commissie. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.
Het onderzoeken van vermoedens van schendingen
Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.
Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie de melding. De voorzitter van de deontologische commissie roept de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.
Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de gemeenteraad.
Het zich uitspreken over schendingen
Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.
Wanneer de gemeenteraad vaststelt dat de toepasselijke deontologische code geschonden werd door een mandataris van de gemeente, dan kan de raad:
5. EVALUEREN VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE
Eén keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.
Artikel 3
Het besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende deontologische code van de gemeenteraad: vaststellen, wordt opgeheven.
Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Besluit van de gemeenteraad van 4 mei 2023 betreffende deontologische code van de gemeenteraad: (her-)vaststellen.
Ingevolge het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad, zijn alle lokale besturen in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten.
Bij besluit van 4 mei 2023 heeft de gemeenteraad de regels in verband met de samenstelling van de deontologische commissie van de gemeente vastgelegd:
De samenstelling van de deontologische commissie van de gemeenteraad kan gelijkaardig of identiek zijn aan de samenstelling van de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn.
INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor als:
Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor als:
Toelichting door mevrouw Verschoore, voorzitter van de gemeenteraad.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden in de bus gevonden:
Mevrouwen Dejonckheere, Lefebre en Braeckevelt en de heer Seys bekomen elk 18 ja-stemmen.
Mevrouw Lefebre en mevrouw Dejonckheere hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als lid van de deontologische commissie.
Mevrouw Braeckevelt en de heer Seys hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als plaatsvervanger van de deontologische commissie.
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden in de bus gevonden:
Mevrouwen Dejonckheere, Lefebre en Braeckevelt en de heer Seys bekomen elk 18 ja-stemmen.
Mevrouw Lefebre en mevrouw Dejonckheere hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als lid van de deontologische commissie en
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden in de bus gevonden:
Mevrouwen Dejonckheere, Lefebre en Braeckevelt en de heer Seys bekomen elk 18 ja-stemmen.
Mevrouw Lefebre en mevrouw Dejonckheere hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als lid van de deontologische commissie.
Mevrouw Braeckevelt en de heer Seys hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als plaatsvervanger van de deontologische commissie.
mevrouw Braeckevelt en de heer Seys hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als plaatsvervanger van de deontologische commissie.
Artikel 1
Mevrouw Marleen Lefebre wordt aangeduid als lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie INSPRAAK.nu.
Mevrouw Nadine Dejonckheere wordt aangeduid als lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie Oostrozebeke.nu.
Artikel 2
Mevrouw Annelies Braeckevelt wordt aangeduid als plaatsvervangend lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie INSPRAAK.nu.
De heer Cyriel Seys wordt aangeduid als plaatsvervangend lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie Oostrozebeke.nu.
E-mail van 14 maart 2023 van Zefier cvba betreffende uitnodiging tot de jaarvergadering van Zefier, donderdag 8 juni 2023 om 14 u.
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, het laatst gewijzigd bij wet van 18 december 2016 houdende regeling van de erkenning en de afbakening van crowdfunding en houdende diverse bepalingen inzake financiën, inzonderheid artikel 180.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde Zefier cvba: algemene vergadering, waarbij de heer Luc Derudder, burgemeester, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Zefier cvba tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeente ontving een e-mail op 14 maart 2023 van Zefier cvba betreffende uitnodiging tot de jaarvergadering op donderdag 8 juni 2023 om 14 u. met volgende agenda:
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij Zefier cvba.
Ons bestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de jaarvergadering.
Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
Het schepencollege keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier cvba van 8 juni 2023 goed.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de jaarvergadering van Zefier cvba van 8 juni 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de jaarvergadering van Zefier cvba van 8 juni 2023, goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar info@zefier.be.
Aangetekende brief van I.V.I.O. van 21 maart 2023 betreffende uitnodiging gewone algemene vergadering I.V.I.O. maandag 22 mei 2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van 10 november 2022 betreffende aanduiden afgevaardigde I.V.I.O.: algemene vergadering, waarbij de heer Olivier De Marez wordt aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergaderingen van I.V.I.O. (Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam milieubeheer voor Izegem en Ommeland) voor de legislatuur 2019-2024.
De gemeente ontving een aangetekende brief op 21 maart van I.V.I.O. betreffende uitnodiging gewone algemene vergadering I.V.I.O. op maandag 22 mei 2023 met volgende agenda:
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij I.V.I.O.
Ons bestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de gewone algemene vergadering.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke en mevrouw Lefebre, raadsleden.
De vragen betroffen het aandeel van de gemeente in het aan te leggen reservefonds voor investeringen bij I.V.I.O.
In 2022 is het eindresultaat tussen kosten en opbrengsten een overschot van € 772.716.
Er zal met de gemeenten een afrekening gebeuren voor de retributie voor een terug te vorderen bedrag van € 291.441.
Het uiteindelijk nettoresultaat (bijdrage – retributies) komt zo op € 481.275.
Er wordt aan de algemene vergadering voorgesteld € 210.000 van dit bedrag onder te brengen in een beschikbare reserve, die gebruikt kan worden om te voldoen aan de extra verplichtingen opgelegd in het nieuw lokaal materialenplan van OVAM.
Het definitief plan is nog niet goedgekeurd door de Vlaamse Regering, maar volgens het ontwerpplan zal een veralgemeende inzameling van GFT in bakken als standaard opgelegd worden.
Als deze maatregel er effectief komt, wat erg waarschijnlijk is, zal dit een substantiële meerkost betekenen voor IVIO.
Via deze reservering kan IVIO een deel bekostigen door autofinanciering.
De dotatie aan de beschikbare reserve voor aanleg van een investeringsreserve zal over de gemeenten verdeeld worden met het inwonersaantal als objectief criterium (€ 210.000 * inwoners gemeente/totaal aantal inwoners IVIO).
Na aanleg van de investeringsreserve wordt voorgesteld om het resterend overschot op de nettobijdrage terug te geven aan de gemeenten.
In de tabel is de definitieve resultaatbepaling per gemeente weergegeven.
Voor 9 van de 11 gemeenten betekent dit een positief resultaat.
Izegem en Lendelede hebben vaak een beroep gedaan op extra diensten van IVIO, die niet gesolidariseerd worden, maar afzonderlijk aangerekend.
Vandaar dat het resultaat voor deze gemeenten negatief is bij de resultaatsbepaling.
De waarderingsregels zijn opgesteld in de veronderstelling van continuïteit van de activiteiten na de datum van 31/12/2022.
De elf gemeentebesturen hebben in de loop van 2019 de opdrachthoudende vereniging via een statutenwijziging verlengd voor een periode van achttien jaar.
Het aandeel van de gemeente Oostrozebeke voor teruggave is € 21.117.
Voor de gemeente Oostrozebeke wordt een bedrag van € 13.357 gereserveerd voor de investeringsreserve van € 210.000.
Na aanleg van de investeringsreserve bekomt de gemeente Oostrozebeke een resultaat van € 7.760.
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 22 mei 2023 goed.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 22 mei 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 22 mei 2023 goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te 8870 Izegem.
Brief van 30 maart 2023 van de WVI betreffende algemene vergadering woensdag 7 juni 2023 om 18.30 u.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde voor West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI): algemene vergadering, waarbij de heer De Marez, schepen, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van de WVI tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeente ontving een aangetekend schrijven op 30 maart 2023 van de WVI betreffende algemene vergadering woensdag 7 juni 2023 om 18.30 u met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij de WVI.
Het gemeentebestuur mag zich in de WVI laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering.
Toelichting van de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI van woensdag 7 juni 2023 goed.
Artikel 2
De raad keurt het verslag van de raad van bestuur en van de commissaris goed.
Artikel 3
De raad keurt de jaarrekening 2022 goed.
Artikel 4
De raad verleent kwijting aan de bestuurders en de commissaris.
Artikel 5
De vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, houder van 4 882 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI van woensdag 7 juni 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI van woensdag 7 juni 2023, goedkeuren.
Artikel 6
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge.
Brief van 30 maart 2023 van Gaselwest betreffende Gaselwest - algemene vergadering tevens jaarvergadering 20 juni 2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde Gaselwest: algemene vergadering, waarbij de heer Luc Derudder, burgemeester, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Gaselwest tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeente ontving het aangetekend schrijven op 30 maart 2023 van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest betreffende algemene vergadering tevens jaarvergadering 20 juni 2023 met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
De gemeente Oostrozebeke neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen.
Ons bestuur mag zich bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering tevens jaarvergadering.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023 goed.
Artikel 2
De raad keurt de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 goed.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023, goedkeuren.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
E-mail van 1 maart 2023 van het kantoor van geassocieerde notarissen Jo Debyser en Mathieu Melis te Ardooie betreffende grondafstand verkaveling Bouckaert-Vanspeybrouck met dossiernummer OMV_2020036243 (Meibosstraat).
In toepassing van de artikelen 50, 3de lid en 27, §1, 1° van het decreet over het lokaal bestuur verlaat mevrouw Geldhof, 1ste schepen, de zitting tijdens de behandeling van dit punt.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2019 betreffende omgevingsvergunning voor bouwen van een koppelwoning na het slopen van de bestaande bebouwing, gelegen te Meibosstraat 2 te 8780 Oostrozebeke en met als kadastrale omschrijving sectie E, nr. 260/X.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2020 betreffende omgevingsvergunning voor verkavelen van een perceel in 2 loten, gelegen te Meibosstraat 2 en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie E, nr. 260/X.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 februari 2021 betreffende hernemen omgevingsvergunning voor bouwen van een koppelwoning na het slopen van de bestaande bebouwing, gelegen te Meibosstraat 2 te 8780 Oostrozebeke en met als kadastrale omschrijving sectie E, nr. 260/X.
Een verkavelingsvergunning met nummer VK/2020/00045 werd afgeleverd op 1 juli 2020.
Een omgevingsvergunning met nummer OMV/2019/00121 werd afgeleverd op 6 november 2019 en hernomen op 17 februari 2021.
Het opmetingsplan werd opgemaakt door de heer Pieter Bovijn, landmeter-expert te Tielt op 4 september 2020.
Dit metingsplan is opgenomen in de plannendatabank onder refertenummer 37010/10607.
Het plan is sindsdien niet gewijzigd; het plan zal niet ter registratie worden aangeboden en niet worden overgeschreven op het kantoor Rechtszekerheid.
Er werd bepaald dat het lot van 29 m² (enig lot) kosteloos moet afgestaan worden aan de gemeente.
Een ontwerp van akte van overdracht van onroerend goed werd opgemaakt op het kantoor van geassocieerde notarissen Jo Debyser en Mathieu Melis te Ardooie.
Het betreft de overdracht van een perceel grond dienstig als straat en groenzone, gelegen Meibosstraat z/n, ten kadaster bekend volgens titel sectie B deel van nummer 260/X P0000 en thans ten kadaster bekend sectie E nummer 260/Y P0000, met een oppervlakte van 29 ca.
De overdracht wordt toegestaan en aanvaard zonder beding van prijs om reden van openbaar nut en dit voor opname in het openbaar domein van de gemeente Oostrozebeke, overeenkomstig de bepalingen van de verkavelingsvergunning van 1 juli 2020.
De grondafstand wordt kosteloos gedaan.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van overdracht om niet van het onroerend goed, opgemaakt op het kantoor van geassocieerde notarissen Jo Debyser en Mathieu Melis te Ardooie, goed.
Artikel 2
In de akte verwerft het gemeentebestuur een perceel grond, gelegen Meibosstraat z/n, ten kadaster bekend volgens titel sectie B deel van nummer 260/X P0000 en thans ten kadaster bekend sectie E nummer 260/Y P0000, met een oppervlakte van 29 ca.
Op aangeven van de Woondienst Regio Izegem kan het gemeentelijke reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen best aangepast en gewijzigd worden (gelijkvormig opmaken met de aangesloten steden en gemeenten bij de Woondienst Regio Izegem, verwerken van kleine verbeteringen en verduidelijkingen).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald deel 2, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 3.
Gemeentelijk reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 1 oktober 2015.
Advies lokaal woonoverleg van 21 maart 2023.
Er wordt voorgesteld om volgende wijzigingen door te voeren aan het reglement:
Dit voorstel werd besproken op het lokaal woonoverleg van 21 maart 2023.
Het lokaal woonoverleg gaf een positief advies.
Toelichting door mevrouw Verschoore, schepen.
De uitgave voor de gemeentelijke verbeterings- en energiebesparende premie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1513, budgetrekening 0600-00/6491403.
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid, geeft aan dat INSPRAAK.nu haar goedkeuring zal geven aan de voorgestelde aanpassingen.
Artikel 1
Het gemeentelijk reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 1 oktober 2015, wordt als volgt gewijzigd:
TITEL I: DOEL
Artikel 1
Om het bestaande woningenbestand in de gemeente Oostrozebeke te verbeteren, wordt binnen de perken van het daartoe op het gemeentelijke budget voorziene krediet een premie toegekend aan de particuliere personen, die op het grondgebied van de gemeente Oostrozebeke overgaan tot verbeteringswerken aan, of het energiezuiniger maken van, een bestaande woning met bouwdatum ouder dan 30 jaar en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden van onderhavig reglement.
Indien het een woning betreft die gesloopt wordt, kan de premie verkregen worden voor zover er een nieuwe woning gebouwd wordt en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden van onderhavig reglement.
De bouw van de nieuwe woning wordt in dit geval gelijkgesteld met renovatie van een bestaande woning (vernieuwbouw).
TITEL II: DEFINITIES
Artikel 2
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
TITEL III: VOORWAARDEN
Artikel 3
De premie kan aangevraagd worden door de eigenaar-bewoner.
Artikel 4
§1
Het inkomen dat in aanmerking wordt genomen is het gezamenlijk belastbaar inkomen van twee jaar vóór aanvraagdatum van de premie-aanvrager en de persoon met wie de premie-aanvrager wettelijk of feitelijk samenwoont of zal samenwonen. Dit inkomen mag niet hoger zijn dan:
Het inkomen van inwonende kinderen tot en met 25 jaar wordt niet in aanmerking genomen.
§2
Op de aanvraagdatum mag de premie-aanvrager niet meer dan één woning in exclusieve volle eigendom of in niet-gedeeld vruchtgebruik bezitten. Voor werken die bedoeld zijn om twee kleinere woningen om te bouwen tot een enkele ééngezinswoning, worden deze twee woningen beschouwd als één eigendom.
De eigendommen van inwonende kinderen tot en met 25 jaar worden niet in aanmerking genomen.
§3
Het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen van de woning mag niet meer dan 1 200,00 euro bedragen. Voor werken die bedoeld zijn om twee kleinere woningen om te bouwen tot één enkele ééngezinswoning, mag de optelsom van het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen van beide woningen niet meer dan 1 200,00 euro bedragen.
Artikel 5
De premie-aanvrager moet de verbintenis aangaan de woning niet te verkopen binnen een periode van 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van definitieve toekenning van de laatste premie.
Artikel 6
§1
De werken hebben een integrale verbetering van de woning op het oog, die nodig en onontbeerlijk zijn om op doelmatige en grondige wijze de woonkwaliteit van de bestaande woning aan te passen en te verbeteren volgens de vereisten die op het huidig ogenblik gesteld worden in de Vlaamse Codex Wonen aan een gezonde, veilige aangepaste en voldoende ruime en energiezuinige huisvesting. Uitvoering van de werken is mogelijk per categorie.
§2
Het college van burgemeester en schepenen oordeelt soeverein over de in aanmerking komende werken.
Volgende categorieën van verbeteringswerken komen in aanmerking (meer info is opgenomen in de technische nota):
§3
Met het oog op een verantwoorde uitvoering van de werkzaamheden kan het college van burgemeester en schepenen een verplichte volgorde opleggen van de uitvoering van de in aanmerking komende categorieën.
§4
Het college van burgemeester en schepenen kan voor de uitvoering van de werken binnen een bepaalde categorie werken opleggen, in het bijzonder met het oog op het verzekeren van de veiligheid en/of gezondheid van de bewoners.
§5
Komen niet in aanmerking voor toekenning van de verbeteringspremie: onderhouds-, herstellings- en verfraaiingswerken, werken aan garages, afhankelijkheden, bijgebouwen en veranda’s, werken ten gevolge van schade gedekt door een verzekeringspolis.
Artikel 7
Het geheel van de uit te voeren werken die voor subsidiëring in aanmerking komen, moet per categorie ten minste 1 000,00 euro bedragen, btw niet inbegrepen.
Artikel 8
Op straffe van verval van de premie mogen de werken slechts uitgevoerd worden na het bekomen van de eventueel vereiste omgevingsvergunning.
Op straffe van verval van de premie moet de premie aangevraagd worden vóór aanvang van de werken en mogen de werken ook niet aangevat zijn vooraleer er een controle door onze dienst werd uitgevoerd.
TITEL IV: PREMIE
Artikel 9
§1
De basispremie voor de werken aan de onder dit reglement bedoelde woning bedraagt per categorie 25 % van de kostprijs van de uitgevoerde werken of materialen, btw niet-inbegrepen, met een maximum van 600,00 euro.
§2
De premie van de laatst uitgevoerde categorie van alle in aanmerking komende categorieën A t.e.m. F, vermeld in de principiële toekenning, wordt verhoogd met 20 % van de totaal toegekende premie voor alle uitgevoerde categorieën samen, met een minimum van 200,00 euro.
Om deze verhoogde premie te kunnen bekomen dient de elektrische installatie van de volledige woning te worden gekeurd door een erkend keuringsorganisme.
§3
Binnen een periode van 9 jaar, ingaande op de dag van de eerste aanvraag, kan per woning niet meer dan de onder dit reglement voorziene maximumtoelage verkregen worden.
Artikel 10
In geval van verkoop van de woning binnen een periode van 5 jaar na datum van de definitieve toekenning van de laatst toegekende premie, is de volledige premie terug te betalen door de premie aanvrager. Bovendien wordt een schadevergoeding van toepassing ten belope van het bedrag van de premie bij verkoop tijdens het eerste jaar na toekenning, en ten belope van 50 % van het bedrag van de premie bij verkoop tijdens het tweede jaar na toekenning.
Artikel 11
§1
De premie-aanvrager verbindt er zich toe de gewestelijke, en enige andere premies aan te vragen, waarop hij recht zou hebben in verband met de uit te voeren werken aan de onder dit reglement bedoelde woning, het bewijs van hun aanvraag voor te leggen en mededeling te geven van de beslissingen over de toegekende toelagen.
§2
De som van de gewestelijke en enige andere premies die zouden bekomen zijn voor de uitvoering van betoelaagbare werken aan de premiewoning mag niet meer bedragen dan 75 % van de totale kostprijs, btw niet-inbegrepen. Is dit wel het geval, dan wordt de gemeentelijke premie verminderd of niet meer uitbetaald.
Indien na mededeling van het bedrag van de toekenning van de gewestelijke of enige andere premies zou blijken dat door het reeds uitbetaalde deel van de gemeentelijke premie de totale som van de toegekende premies meer dan 75 % van de kostprijs (btw niet inbegrepen) bedraagt, zal het college van burgemeester en schepenen het reeds uitbetaalde deel van het premiebedrag terugvorderen.
TITEL V: PROCEDURE
Artikel 12
§1
De aanvraag moet ten laatste 45 kalenderdagen vóór de aanvang van de werken of bij vernieuwbouw 45 dagen vóór de sloop van het oude pand, bij middel van het daartoe beschikbaar gesteld formulier, tegen ontvangstbewijs ingediend worden bij het gemeentebestuur Oostrozebeke, dienst huisvesting, E. Brengierstraat 6 te 8780 OOSTROZEBEKE. De datum op het ontvangstbewijs geldt als aanvraagdatum.
§2
De facturen van de uitgevoerde werken moeten binnen de 8 jaar na de principiële toekenning van de eerste categorie ingediend worden bij het gemeentebestuur Oostrozebeke, dienst huisvesting, E. Brengierstraat 6 te 8780 OOSTROZEBEKE. Mits een gemotiveerde aanvraag kan het college van burgemeester en schepenen een afwijking toestaan van deze termijn.
Artikel 13
Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd alle onderzoeken te doen of te laten doen, die nuttig of nodig geacht worden omtrent de vervulling van de voorwaarden tot het bekomen van de gemeentelijke premie. Weigering tot medewerking aan deze onderzoeken brengt verval van het recht op de premie mee.
Artikel 14
Het bedrag van de premie wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld en uitbetaald op voorlegging van kopieën van de officieel genummerde facturen, op naam van de premie-aanvrager van de uitvoerende aannemers en/of van de aankoopfacturen van de aanvragers die de werken zelf uitvoeren.
TITEL VI: SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN
Artikel 15
Alle ten aanzien van de gemeente Oostrozebeke aangegane verbintenissen vervallen van rechtswege bij overlijden van de premie-aanvrager, bij onteigening of volledige vernieling van de woning.
Artikel 16
§1
Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Betwistingen moeten binnen een termijn van één maand na kennisgeving aan de premieaanvrager en per aangetekende brief gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, E. Brengierstraat 6 te 8780 Oostrozebeke.
§2
Bij betwisting over de in artikel 5, 6 en 10 genomen beslissing kan door de premieaanvrager binnen een termijn van één maand een verzoek tot heroverweging worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2
De technische nota, die meer informatie bevat over de werken die in aanmerking komen, wordt herwerkt zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.
Artikel 3
Deze wijzigingen gaan in voege vanaf 5 mei 2023.
E-mail van 11 maart 2023 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke waarbij melding gemaakt wordt van u hebt een jaarrekening ontvangen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De jaarrekening 2022 werd door de kerkfabriek Sint-Amandus Oostrozebeke ingediend op 17 januari 2023 via Religiopoint.
Alle nodige stukken werden aan het dossier toegevoegd en de kasttoestand werd nagezien.
Toelichting van mevrouw Verschoore, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus met een exploitatieoverschot van 94,22 euro en een investeringssaldo van 0,00 euro wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Het advies wordt opgeladen in Religiopoint en een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur van West-Vlaanderen.
E-mail van 11 maart 2023 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke waarbij melding gemaakt wordt van u hebt een jaarrekening ontvangen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De jaarrekening 2022 werd door de kerkfabriek Sint-Jozef te De Ginste (VL - Oostrozebeke) ingediend op 24 januari 2023 via Religiopoint.
Alle nodige stukken werden aan het dossier toegevoegd en de kasttoestand werd nagezien.
Toelichting van mevrouw Verschoore, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef met een exploitatieoverschot van 10 898,20 euro euro en een investeringssaldo van 0,00 euro wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Het advies wordt opgeladen in Religiopoint en een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur van West-Vlaanderen.
Brief van vzw Rally Events, p.a. de heer Jean Pierre De Leersnijder, Hazelaarweg 9, 8840 Westrozebeke betreffende officiële aanvraag tot het inrichten van een rally op de openbare weg met name de "ORC Canal Rally 2023".
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025: doelstellingenboom: definitief vaststellen.
Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid en latere wijzigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hervaststellen.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het laatst gewijzigd bij besluit van van de Vlaamse Regering van 17 juli 2020 tot wijziging van diverse decreten en besluiten van de Vlaamse Regering naar aanleiding van de codificatie van de decreten betreffende het Vlaamse woonbeleid.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 24 maart 2020 tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft de omgevingsvergunning.
Decreet van 5 april 1995 betreffende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), het laatst gewijzigd bij decreet van 26 februari 2021 tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 21 mei 2021 tot wijziging van het Mestdecreet van 22 december 2006, het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, het VLAREL en de VLAREME van 22 oktober 2016.
De kosten voor de inzet van de politiediensten tijdens de rally moeten beperkt worden.
De oplossing bestaat erin om een evenementenzone te maken waarin de organisator de volledige verantwoordelijkheid draagt voor het goede verloop van het evenement.
Dit houdt ook in dat de gemeentediensten enkel verantwoordelijk zijn voor het vrijhouden (door het plaatsen van borden verboden parkeren) van de evenementenzone tot het tijdstip dat de zone, overgedragen wordt aan de organisatoren.
Het afsluiten van de evenementenzone met de nodige signalisatie gebeurt door de organisator van het evenement.
Het is van belang dat de organisator zich houdt aan de bepalingen van dit besluit evenals aan het desbetreffende bijzonder nood- en interventieplan.
Toelichting van de heer Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre, raadslid, die in het dossier graag meer info had bekomen rond het stratenplan van het parcours.
De algemeen directeur heeft tijdens de zitting het BNIP van de ORC Canal Rally opgeladen als bijlage.
Artikel 1
De evenementenzone voor de ORC RALLY OOSTROZEBEKE omvat:
Deze zone omvat volgende straten en zones :
Deze zone is aangeduid op het plan in bijlage.
Overeenkomstig artikel 11 § 3 van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid wordt het karakter van openbare weg onttrokken aan deze zone.
Dit betekent dat de wegcode niet meer van toepassing is binnen deze zone en de politie geen vaststellingsbevoegdheid meer heeft bij verkeersongevallen.
Artikel 2
Deze evenementenzone wordt van kracht voor
van vrijdag 26 mei 2023 om 13.30 u. tot en met zondag 28 mei 2023 om 24 u.
van zaterdag 27 mei 2023 om 8 u. tot en met zondag 28 mei 2023 om 24 u.
Artikel 3
De organisator (Rally Events vzw, Tieltstraat 121, 8740 Pittem) staat binnen deze zone in voor :
Artikel 4
De organisatie zal de nodige stewards (interne bewakingsdienst) voorzien om deze evenementenzone te beheren overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 3.
Artikel 5
De richtlijnen voor de organisatoren zijn de volgende:
De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 2 mei 2023 namens de fractie INSPRAAK.nu.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vraag van de raadsleden Marleen Lefebre:
Brief ‘RUP‐kernversterking’ en ‘Bouwcode’
Er werd ons door verschillende personen gemeld dat de brief voor de ‘tweede voorlopige vaststelling ‐ tweede openbaar onderzoek’ van do 20 april laattijdig werd ontvangen: Gentstraat, Gavers, Stationsstraat, … kregen hun brief pas op vr 28 april.
Reden? Wat met het gegeven dat heel wat inwoners niet op de hoogte waren?
Het antwoord van mevrouw Geldhof, 1ste schepen.
Het 2de openbaar onderzoek loopt tot 16 juni 2023.
De brief, die te laat werd rondgedeeld in enkele straten van Oostrozebeke betreft vooral de aankondiging van het openbaar onderzoek van de stedenbouwkundige verordening (“bouwcode”), waarvoor
Het openbaar onderzoek voor het RUP Kernversterking en van de bouwcode is derhalve wettelijk in orde:
Omwille van foutieve berichten op facebook extra infomoment op dinsdag 6 juni 2023 om 20 u. in OC Mandelroos (zaal moet nog besproken worden).
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 04/05/2023 om 20:42.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter