Terug
Gepubliceerd op 06/06/2023

Notulen  gemeenteraad

do 04/05/2023 - 20:45 raadszaal
Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester

De voorzitter opent de zitting op 04/05/2023 om 20:09.

De voorzitter vraagt de vergadering om een minuut stilte ter nagedachtenis van het heengaan van de heer Wilfried Braecke, die overleden is op 30 april 2023.

De heer Wilfried Braecke was gemeenteraadslid van 2 januari 1989 tot 2 januari 1995 (legislatuur 1989-1994).

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisname agenda dagelijks bestuur woondienst regio Izegem van 30 maart 2023

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • agenda dagelijks bestuur woondienst regio Izegem van 30 maart 2023.
      • Kennisname van het samenvattend overzicht midwestoverleg van 28 maart 2023

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Aan de besturen wordt een volgend samenvattend overzicht van de regionale werking ter beschikking gesteld.

        In het decreet regiovorming is in Afdeling 3. Regiowerking Art. 8. Opgenomen dat de regiowerking maandelijks ingeschreven wordt op de agenda van het college van burgemeester en schepenen.

        De voorzitter van de gemeenteraad schrijft de regiowerking minstens twee keer per jaar in op de agenda van de gemeenteraad.

        Met behoud van de toepassing van artikel 389, tweede lid, van het decreet van 22 december 2017 waakt de gemeenteraad of diezelfde gemeenteraadscommissie over de afstemming van het beleid van de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden op de regiowerking.

        Er is overleg met o.a. ABB over de vraag of de initiatieven die vanuit Midwest genomen worden ter ondersteuning van de besturen (documentenplatform, samenvattend overzicht, regionale infosessies,…) voldoende zijn om aan deze verplichting tegemoet te komen. Hierop is nog geen antwoord ontvangen.

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van het samenvattend overzicht midwestoverleg van 28 maart 2023.

    • algemeen beleid

      • Deontologische code van de gemeenteraad: (her-)vaststellen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende deontologische code van de gemeenteraad: vaststellen.

        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 april 2019 betreffende deontologische code van het college van burgemeester en schepenen: vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        Ingevolge het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad, zijn alle lokale besturen in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten.

        De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn richten elk een eigen deontologische commissie in.

        De deontologische commissie voor de gemeenteraad is bevoegd voor:

        • de gemeenteraadsleden;
        • de voorzitter van de gemeenteraad;
        • de schepenen;
        • de burgemeester.

        De deontologische commissie voor de raad voor maatschappelijk welzijn is bevoegd voor:

        • de OCMW-raadsleden;
        • de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn;
        • de voorzitter en de leden van het vast bureau;
        • de voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst.

        De samenstelling van de deontologische commissie van de gemeenteraad kan gelijkaardig of identiek zijn aan de samenstelling van de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        De deontologische code regelt de samenstelling, de werking en de bevoegdheid van de deontologische commissie.

        Toelichting door mevrouw Verschoore, voorzitter van de gemeenteraad.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouw Lefebre, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        DEONTOLOGISCHE CODE

        Artikel 1

        De deontologische code van de gemeenteraad wordt vastgesteld als volgt:

        1. LOYALITEIT

        De leden van de gemeenteraad zijn loyaal aan de gemeente.

        Naar concrete werking omhelst dit volgend aspect:

        • rechtmatig en correct genomen beslissingen van de ambtenaren, worden door de leden van de gemeenteraad verdedigd ten opzichte van derden.

        2. OBJECTIVITEIT

        Het is onontbeerlijk dat de leden van de gemeenteraad neutraal, objectief en dus onpartijdig te werk gaan. Zo alleen kan het onderlinge vertrouwen met de ambtenaren verder groeien en wordt de meest solide basis voor een open en eerlijke communicatie gelegd.

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:

        • de leden van de gemeenteraad moeten aan de ambtenaren de ruimte geven hun opdrachten waar te maken. Hierbij moeten ze oog hebben voor de technische en inhoudelijke kennis van de ambtenaren en voor hun ervaring door het dagelijkse contact met het werkveld.
        • uit directe contacten met de burger kunnen vragen om informatie of dienstverlening voortvloeien, doch deze mogen niet leiden tot voorkeursbehandeling of onrechtmatige beslissingen. Het bespoedigen van het ene dossier houdt immers automatisch het vertragen van de behandeling van een ander dossier in.
        • de leden van de gemeenteraad brengen de burger op de hoogte van de werking van het afgesproken klachtenbehandelingssysteem en geven de klacht door aan de bevoegde ambtenaar voor registratie en opvolging.

        3. SPREEKRECHT EN SPREEKPLICHT

        De leden van de gemeenteraad brengen respect op voor de standpunten van de ambtenaren en respecteren elkaars spreekrecht en spreekplicht. Feitelijke informatie moet daarbij steeds correct, volledig en objectief worden gepresenteerd.

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:

        • de leden van de gemeenteraad kunnen informatie van burgers ontvangen en dit aan het gemeentebestuur doorgeven, of openbare informatie van en over de gemeente aan burgers verstrekken.
        • als gemeenteraadslid gaat men zorgvuldig en correct om met informatie waarover men beschikt vanuit het mandaat. Men verstrekt geen geheime of vertrouwelijke informatie aan externen.

        4. PROFESSIONALISME

        Van de leden van de gemeenteraad wordt professionalisme verwacht.

        Naar concrete werking omhelst dit volgend aspect:

        • van de leden van de gemeenteraad wordt verwacht dat zij voldoende langetermijndenken aan de dag zullen leggen en zich boven de kleine dagdagelijkse praktijk kunnen stellen om de noodzakelijke strategische visievorming tot stand te kunnen brengen.

        5. KLANTGERICHTHEID

        De leden van de gemeenteraad laten in hun handelen steeds het algemeen belang boven het particulier belang primeren. Het is immers het doel om een kwaliteitsvolle en burgergerichte organisatie na te streven, wars van individueel favoritisme.

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:

        • bij hun optreden in en buiten het gemeentebestuur en in hun contacten met individuen, groepen en instellingen geven de leden van de gemeenteraad voorrang aan het algemeen belang boven het individueel belang en vermijden ze elke vorm van belangenvermenging.
        • men verwijst burgers met individuele dossiers door naar de bevoegde diensten.
        • men mengt zich in principe niet in individuele dossiers.
        • de leden van de gemeenteraad kunnen burgers ondersteunen en begeleiden in hun relatie met de administratie: zij kunnen de burgers helpen om, via de daartoe geëigende kanalen en procedures, een aanvraag te richten tot de overheid, informatie te krijgen over de stand van zaken van een dossier, daarover verder uitleg en verantwoording te vragen en voorafgaande vragen te stellen over de administratieve behandeling van dossiers.

        6. WETTELIJKHEID/CORRECTHEID

        De leden van de gemeenteraad respecteren en leven de wettelijke, reglementaire regels en afspraken na.

        Naar concrete werking omhelst dit volgende aspecten:

        • de leden van de gemeenteraad dienen altijd te handelen in overeenstemming met de wetten, decreten, reglementen, richtlijnen en verordeningen die van toepassing zijn.
        • de leden van de gemeenteraad engageren zich ertoe om geen vragen tot dienstverlening aan ambtenaren te richten waarvan ze weten dat deze ingaan tegen de vastgestelde wetten, decreten, reglementen, richtlijnen en verordeningen.

        NALEVING EN HANDHAVING VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE

        Artikel 2

        1. OPRICHTING EN SAMENSTELLING VAN DE DEONTOLOGISCHE COMMISSIE

        De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.

        Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.

        Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht per e-mail gericht aan het secretariaat. Bij deze voordracht wordt ook één plaatsvervanger aangeduid die het commissielid vervangt bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of de plaatsvervanger te vervangen.
        Gaat het om een mogelijke schending van de deontologische code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform artikel 7, § 5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
        Gaat het om een mogelijke schending van de deontologische code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door de plaatsvervanger.

        2. WERKING VAN DE DEONTOLOGISCHE COMMISSIE

        De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.

        De commissie wordt bijeengeroepen wanneer dat nodig is. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.

        De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.
        De bezorging van de oproeping, de agenda en het dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen.
        De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.
        De leden van de commissie werken volgens volgende principes:

        • de handhaving is onpartijdig;
        • men is terughoudend met publiciteit;
        • men gaat zorgvuldig om met de vermeende schender.

        3. BEVOEGDHEDEN VAN DE DEONTOLOGISCHE COMMISSIE

        De commissie is bevoegd voor:

        • het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van de toepasselijke deontologische code, door de raadsleden en de leden van het college van burgemeester en schepenen;
        • op vraag van het bestuursorgaan, het geven van adviezen en aanbevelingen over de inhoud van de deontologische codes met het oog op het bijsturen ervan.

        De gemeenteraad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de toepasselijke deontologische code handelen.

        4. PROCEDURE

        Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:

        • het voorkomen van mogelijke schendingen;
        • het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische codes;
        • het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische codes;
        • het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische codes.

        Het voorkomen van mogelijke schendingen

        Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de deontologische code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

        Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.

        Het signaleren van vermoedens van schendingen

        Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij dit aankaarten bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).

        Al dan niet na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen), wanneer het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur die samen een vooronderzoek doen onder mandaat van de deontologische commissie. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.

        Het onderzoeken van vermoedens van schendingen

        Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.
        Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie de melding. De voorzitter van de deontologische commissie roept de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.

        De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.
        Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de gemeenteraad.

        Het zich uitspreken over schendingen

        Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.

        Wanneer de gemeenteraad vaststelt dat de toepasselijke deontologische code geschonden werd door een mandataris van de gemeente, dan kan de raad:

        • zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van de mandataris;
        • vragen dat de mandataris zich verontschuldigt;
        • beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen;
        • bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.

        5. EVALUEREN VAN DE DEONTOLOGISCHE CODE

        Eén keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.

        Artikel 3

        Het besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende deontologische code van de gemeenteraad: vaststellen, wordt opgeheven.

      • Aanduiden van de leden (en plaatsvervangers) van de deontologische commissie van de gemeente

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 mei 2023 betreffende deontologische code van de gemeenteraad: (her-)vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        Ingevolge het decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad, zijn alle lokale besturen in Vlaanderen verplicht om een deontologische commissie op te richten.

        Bij besluit van 4 mei 2023 heeft de gemeenteraad de regels in verband met de samenstelling van de deontologische commissie van de gemeente vastgelegd:

        • het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter van de deontologische commissie;
        • elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht per e-mail gericht aan het secretariaat;
        • bij deze voordracht wordt ook één plaatsvervanger aangeduid die het commissielid vervangt bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is.  

        De samenstelling van de deontologische commissie van de gemeenteraad kan gelijkaardig of identiek zijn aan de samenstelling van de deontologische commissie van de raad voor maatschappelijk welzijn.

        INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor als:

        • lid van de deontologische commissie: Marleen Lefebre.
        • haar plaatsvervanger: Annelies Braeckevelt.

        Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor als:

        • lid van de deontologische commissie: Nadine Dejonckheere.
        • haar plaatsvervanger: Cyriel Seys.

        Toelichting door mevrouw Verschoore, voorzitter van de gemeenteraad.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden in de bus gevonden:

        Mevrouwen Dejonckheere, Lefebre en Braeckevelt en de heer Seys bekomen elk 18 ja-stemmen.

        Mevrouw Lefebre en mevrouw Dejonckheere hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als lid van de deontologische commissie.

        Mevrouw Braeckevelt en de heer Seys hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als plaatsvervanger van de deontologische commissie.

        besluit

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden in de bus gevonden:

        Mevrouwen Dejonckheere, Lefebre en Braeckevelt en de heer Seys bekomen elk 18 ja-stemmen.

        Mevrouw Lefebre en mevrouw Dejonckheere hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als lid van de deontologische commissie en

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden in de bus gevonden:

        Mevrouwen Dejonckheere, Lefebre en Braeckevelt en de heer Seys bekomen elk 18 ja-stemmen.

        Mevrouw Lefebre en mevrouw Dejonckheere hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als lid van de deontologische commissie.

        Mevrouw Braeckevelt en de heer Seys hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als plaatsvervanger van de deontologische commissie.

        mevrouw Braeckevelt en de heer Seys hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als plaatsvervanger van de deontologische commissie.

        Artikel 1

        Mevrouw Marleen Lefebre wordt aangeduid als lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie INSPRAAK.nu.

        Mevrouw Nadine Dejonckheere wordt aangeduid als lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie Oostrozebeke.nu.

        Artikel 2

        Mevrouw Annelies Braeckevelt wordt aangeduid als plaatsvervangend lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie INSPRAAK.nu.

        De heer Cyriel Seys wordt aangeduid als plaatsvervangend lid van de deontologische commissie van de gemeente voor de fractie Oostrozebeke.nu.

    • intercommunales

      • Zefier cvba: jaarvergadering op donderdag 8 juni 2023: goedkeuren agenda

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        E-mail van 14 maart 2023 van Zefier cvba betreffende uitnodiging tot de jaarvergadering van Zefier, donderdag 8 juni 2023 om 14 u.

        juridische overwegingen

        Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, het laatst gewijzigd bij wet van 18 december 2016 houdende regeling van de erkenning en de afbakening van crowdfunding en houdende diverse bepalingen inzake financiën, inzonderheid artikel 180.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde Zefier cvba: algemene vergadering, waarbij de heer Luc Derudder, burgemeester, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Zefier cvba tot het einde van de legislatuur 2019-2024.

        feiten, context, argumentatie

        De gemeente ontving een e-mail op 14 maart 2023 van Zefier cvba betreffende uitnodiging tot de jaarvergadering op donderdag 8 juni 2023 om 14 u. met volgende agenda:

        1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;
        2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;
        3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
        4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij Zefier cvba.

        Ons bestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de jaarvergadering.

        Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het schepencollege keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier cvba van 8 juni 2023 goed.

        Artikel 2

        De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de jaarvergadering van Zefier cvba van 8 juni 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de jaarvergadering van Zefier cvba van 8 juni 2023, goedkeuren.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar info@zefier.be.

      • Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam milieubeheer voor Izegem en Ommeland (I.V.I.O.): gewone algemene vergadering 22 mei 2023: goedkeuren agenda

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Aangetekende brief van I.V.I.O. van 21 maart 2023 betreffende uitnodiging gewone algemene vergadering I.V.I.O. maandag 22 mei 2023.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van 10 november 2022 betreffende aanduiden afgevaardigde I.V.I.O.: algemene vergadering, waarbij de heer Olivier De Marez wordt aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergaderingen van I.V.I.O. (Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam milieubeheer voor Izegem en Ommeland) voor de legislatuur 2019-2024.

        feiten, context, argumentatie

        De gemeente ontving een aangetekende brief op 21 maart van I.V.I.O. betreffende uitnodiging gewone algemene vergadering I.V.I.O. op maandag 22 mei 2023 met volgende agenda:

        1. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2022;
        2. kennisname verslag van de heer commissaris-revisor;
        3. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2022;
        4. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2022;
        5. benoeming commissaris revisor;
        6. ontslag en benoeming nieuwe bestuurders;
        7. varia.

        De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij I.V.I.O.

        Ons bestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de gewone algemene vergadering.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vandenbroucke en mevrouw Lefebre, raadsleden.

        De vragen betroffen het aandeel van de gemeente in het aan te leggen reservefonds voor investeringen bij I.V.I.O.

        In 2022 is het eindresultaat tussen kosten en opbrengsten een overschot van € 772.716.

        Er zal met de gemeenten een afrekening gebeuren voor de retributie voor een terug te vorderen bedrag van € 291.441.

        Het uiteindelijk nettoresultaat (bijdrage – retributies) komt zo op € 481.275.

        Er wordt aan de algemene vergadering voorgesteld € 210.000 van dit bedrag onder te brengen in een beschikbare reserve, die gebruikt kan worden om te voldoen aan de extra verplichtingen opgelegd in het nieuw lokaal materialenplan van OVAM.

        Het definitief plan is nog niet goedgekeurd door de Vlaamse Regering, maar volgens het ontwerpplan zal een veralgemeende inzameling van GFT in bakken als standaard opgelegd worden.

        Als deze maatregel er effectief komt, wat erg waarschijnlijk is, zal dit een substantiële meerkost betekenen voor IVIO.

        Via deze reservering kan IVIO een deel bekostigen door autofinanciering.

        De dotatie aan de beschikbare reserve voor aanleg van een investeringsreserve zal over de gemeenten verdeeld worden met het inwonersaantal als objectief criterium (€ 210.000 * inwoners gemeente/totaal aantal inwoners IVIO).

        Na aanleg van de investeringsreserve wordt voorgesteld om het resterend overschot op de nettobijdrage terug te geven aan de gemeenten.

        In de tabel is de definitieve resultaatbepaling per gemeente weergegeven.

        Voor 9 van de 11 gemeenten betekent dit een positief resultaat.

        Izegem en Lendelede hebben vaak een beroep gedaan op extra diensten van IVIO, die niet gesolidariseerd worden, maar afzonderlijk aangerekend.

        Vandaar dat het resultaat voor deze gemeenten negatief is bij de resultaatsbepaling.

        De waarderingsregels zijn opgesteld in de veronderstelling van continuïteit van de activiteiten na de datum van 31/12/2022.

        De elf gemeentebesturen hebben in de loop van 2019 de opdrachthoudende vereniging via een statutenwijziging verlengd voor een periode van achttien jaar.

        Het aandeel van de gemeente Oostrozebeke voor teruggave is € 21.117.

        Voor de gemeente Oostrozebeke wordt een bedrag van € 13.357 gereserveerd voor de investeringsreserve van € 210.000.

        Na aanleg van de investeringsreserve bekomt de gemeente Oostrozebeke een resultaat van € 7.760.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 22 mei 2023 goed.

        Artikel 2

        De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 22 mei 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 22 mei 2023 goedkeuren.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te 8870 Izegem.

      • West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI): algemene vergadering woensdag 7 juni 2023 om 18.30 u: goedkeuren agenda

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Brief van 30 maart 2023 van de WVI betreffende algemene vergadering woensdag 7 juni 2023 om 18.30 u.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde voor West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI): algemene vergadering, waarbij de heer De Marez, schepen, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van de WVI tot het einde van de legislatuur 2019-2024.

        feiten, context, argumentatie

        De gemeente ontving een aangetekend schrijven op 30 maart 2023 van de WVI betreffende algemene vergadering woensdag 7 juni 2023 om 18.30 u met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:

        1. goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering van 14 december 2022;
        2. verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022);
        3. verslag van de commissaris;
        4. jaarrekeningen 2022;
        5. kwijting aan de bestuurders en de commissaris;
        6. akteneming bestuurder met raadgevende stem;
        7. mededelingen

        De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij de WVI.

        Het gemeentebestuur mag zich in de WVI laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering.

        Toelichting van de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI van woensdag 7 juni 2023 goed.

        Artikel 2

        De raad keurt het verslag van de raad van bestuur en van de commissaris goed.

        Artikel 3

        De raad keurt de jaarrekening 2022 goed.

        Artikel 4

        De raad verleent kwijting aan de bestuurders en de commissaris.

        Artikel 5

        De vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, houder van 4 882 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI van woensdag 7 juni 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI van woensdag 7 juni 2023, goedkeuren.

        Artikel 6

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge.

      • Gaselwest - algemene vergadering en jaarvergadering 20 juni 2023: goedkeuren agenda

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Brief van 30 maart 2023 van Gaselwest betreffende Gaselwest - algemene vergadering tevens jaarvergadering 20 juni 2023.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde Gaselwest: algemene vergadering, waarbij de heer Luc Derudder, burgemeester, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Gaselwest tot het einde van de legislatuur 2019-2024.

        feiten, context, argumentatie

        De gemeente ontving het aangetekend schrijven op 30 maart 2023 van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest betreffende algemene vergadering tevens jaarvergadering 20 juni 2023 met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:

        1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de raad van bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022;
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV;
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022;
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
        6. Statutaire benoemingen;
        7. Statutaire mededelingen.

        De gemeente Oostrozebeke neemt voor de activiteit distributienetbeheer elektriciteit en/of gas deel aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, Intercommunale Maatschappij voor Gas en Elektriciteit van het Westen.

        Ons bestuur mag zich bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering tevens jaarvergadering.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vandenbroucke, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023 goed.

        Artikel 2

        De raad keurt de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 goed.

        Artikel 3

        De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest van 20 juni 2023, goedkeuren.

        Artikel 4

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

    • gemeente en OCMW-eigendommen

      • Aanvaarden van het ontwerp van akte van overdracht van onroerend goed gelegen te Meibosstraat

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, schepen
        aanleiding

        E-mail van 1 maart 2023 van het kantoor van geassocieerde notarissen Jo Debyser en Mathieu Melis te Ardooie betreffende grondafstand verkaveling Bouckaert-Vanspeybrouck met dossiernummer OMV_2020036243 (Meibosstraat).

        In toepassing van de artikelen 50, 3de lid en 27, §1, 1° van het decreet over het lokaal bestuur verlaat mevrouw Geldhof, 1ste schepen, de zitting tijdens de behandeling van dit punt.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 6 november 2019 betreffende omgevingsvergunning voor bouwen van een koppelwoning na het slopen van de  bestaande bebouwing, gelegen te Meibosstraat 2 te 8780 Oostrozebeke en met als kadastrale omschrijving sectie E, nr. 260/X.

        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 1 juli 2020 betreffende omgevingsvergunning voor verkavelen van een perceel in 2 loten, gelegen te Meibosstraat 2  en met als kadastrale omschrijving afdeling 1 sectie E, nr. 260/X.

        Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 februari 2021 betreffende hernemen omgevingsvergunning voor bouwen van een koppelwoning na het slopen van de bestaande bebouwing, gelegen te Meibosstraat 2 te 8780 Oostrozebeke en met als kadastrale omschrijving sectie E, nr. 260/X.

        feiten, context, argumentatie

        Een verkavelingsvergunning met nummer VK/2020/00045 werd afgeleverd op 1 juli 2020.

        Een omgevingsvergunning met nummer OMV/2019/00121 werd afgeleverd op 6 november 2019 en hernomen op 17 februari 2021.

        Het opmetingsplan werd opgemaakt door de heer Pieter Bovijn, landmeter-expert te Tielt op 4 september 2020.

        Dit metingsplan is opgenomen in de plannendatabank onder refertenummer 37010/10607.

        Het plan is sindsdien niet gewijzigd; het plan zal niet ter registratie worden aangeboden en niet worden overgeschreven op het kantoor  Rechtszekerheid.

        Er werd bepaald dat het lot van 29 m² (enig lot) kosteloos moet afgestaan worden aan de gemeente.

        Een ontwerp van akte van overdracht van onroerend goed werd opgemaakt op het kantoor van geassocieerde notarissen Jo Debyser en Mathieu Melis te Ardooie.

        Het betreft de overdracht van een perceel grond dienstig als straat en groenzone, gelegen Meibosstraat z/n, ten kadaster bekend volgens titel sectie B deel van nummer 260/X P0000 en thans ten kadaster bekend sectie E nummer 260/Y P0000, met een oppervlakte van 29 ca.

        De overdracht wordt toegestaan en aanvaard zonder beding van prijs om reden van openbaar nut en dit voor opname in het openbaar domein van de gemeente Oostrozebeke, overeenkomstig de bepalingen van de verkavelingsvergunning van 1 juli 2020.

        De grondafstand wordt kosteloos gedaan.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van overdracht om niet van het onroerend goed, opgemaakt op het kantoor van geassocieerde notarissen Jo Debyser en Mathieu Melis te Ardooie, goed.

        Artikel 2

        In de akte verwerft het gemeentebestuur een perceel grond, gelegen Meibosstraat z/n, ten kadaster bekend volgens titel sectie B deel van nummer 260/X P0000 en thans ten kadaster bekend sectie E nummer 260/Y P0000, met een oppervlakte van 29 ca.

    • huisvesting

      • Gemeentelijk reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen: wijzigen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Op aangeven van de Woondienst Regio Izegem kan het gemeentelijke reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen best aangepast en gewijzigd worden (gelijkvormig opmaken met de aangesloten steden en gemeenten bij de Woondienst Regio Izegem, verwerken van kleine verbeteringen en verduidelijkingen).

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald deel 2, titel 1, hoofdstuk 1, afdeling 3.

        Gemeentelijk reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 1 oktober 2015.

        Advies lokaal woonoverleg van 21 maart 2023.

        feiten, context, argumentatie

        Er wordt voorgesteld om volgende wijzigingen door te voeren aan het reglement:

        • Artikel 6, §2: aanpassing van de U-waarde voor het isolerend glas naar de meer gangbare U-waarde van minimum 1.0W/m²K;
        • Een aantal technische aanpassingen in het reglement zelf, alsook in de bijhorende technische nota;
        • Aanpassing van de inkomensgrenzen, omdat er de afgelopen tijd toch vrij veel loonindexeringen zijn geweest, waardoor steeds minder mensen in aanmerking komen voor de gemeentelijke premie als deze grenzen niet worden opgetrokken:
          • 40 000 euro voor een alleenstaande;
          • 50 000 euro voor een alleenstaande met beperking en voor samenwonenden;
          • Verhoogd met 2 500 euro per persoon ten laste.

        Dit voorstel werd besproken op het lokaal woonoverleg van 21 maart 2023.

        Het lokaal woonoverleg gaf een positief advies.

        Toelichting door mevrouw Verschoore, schepen.

        financiële impact

        De uitgave voor de gemeentelijke verbeterings- en energiebesparende premie is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1513, budgetrekening 0600-00/6491403.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vandenbroucke, raadslid, geeft aan dat INSPRAAK.nu haar goedkeuring zal geven aan de voorgestelde aanpassingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het gemeentelijk reglement tot toekenning van een verbeterings- en energiebesparende premie voor woningen, goedgekeurd door de gemeenteraad van 1 oktober 2015, wordt als volgt gewijzigd:

        TITEL I: DOEL

        Artikel 1

        Om het bestaande woningenbestand in de gemeente Oostrozebeke te verbeteren, wordt binnen de perken van het daartoe op het gemeentelijke budget voorziene krediet een premie toegekend aan de particuliere personen, die op het grondgebied van de gemeente Oostrozebeke overgaan tot verbeteringswerken aan, of het energiezuiniger maken van, een bestaande woning met bouwdatum ouder dan 30 jaar en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden van onderhavig reglement.

        Indien het een woning betreft die gesloopt wordt, kan de premie verkregen worden voor zover er een nieuwe woning gebouwd wordt en dit voor zover voldaan wordt aan de voorwaarden van onderhavig reglement.

        De bouw van de nieuwe woning wordt in dit geval gelijkgesteld met renovatie van een bestaande woning (vernieuwbouw).

        TITEL II: DEFINITIES

        Artikel 2

        Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:

          • Eigenaar-bewoner: de particuliere persoon of personen, eigenaar en/of mede-eigenaar(s) of de vruchtgebruiker, die de woning zelf betrekt of betrekken, of samen zullen betrekken na de voltooiing van de verbeteringswerken.
          • Premieaanvrager: de eigenaar-bewoner
          • Persoon ten laste:
            • het op aanvraagdatum inwonend kind dat nog geen 18 jaar is of waarvoor op die datum kinderbijslag of wezentoelage wordt uitbetaald aan de premie-aanvrager of dat door het college van burgemeester en schepenen, op voorlegging van bewijzen, beschouwd wordt als zijnde ten laste;
            • de premie-aanvrager en elk familielid dat deel uitmaakt van zijn gezin en met hem de premiewoning zal betrekken, die tenminste 9 punten krijgt voor vermindering van lichamelijke en geestelijke geschiktheid wegens één of meerdere aandoeningen.
          • Woning: het huis, appartement of studio, hoofdzakelijk bestemd voor het huisvesten van één gezin.
            • Kamers die vallen onder het reglement van kamers komen niet in aanmerking voor de toepassing van dit reglement.
          • Aanvraagdatum: datum waarop het dossier ingediend wordt (datum vermeld op ontvangstbewijs).

        TITEL III: VOORWAARDEN

        Artikel 3

        De premie kan aangevraagd worden door de eigenaar-bewoner.

        Artikel 4

        §1

        Het inkomen dat in aanmerking wordt genomen is het gezamenlijk belastbaar inkomen van twee jaar vóór aanvraagdatum van de premie-aanvrager en de persoon met wie de premie-aanvrager wettelijk of feitelijk samenwoont of zal samenwonen. Dit inkomen mag niet hoger zijn dan:

          • 40 000,00 euro voor een alleenstaande
          • 50 000,00 euro voor een alleenstaande met beperking en voor samenwonenden
          • Verhoogd met 2 500,00 euro per persoon ten laste

        Het inkomen van inwonende kinderen tot en met 25 jaar wordt niet in aanmerking genomen.

        §2

        Op de aanvraagdatum mag de premie-aanvrager niet meer dan één woning in exclusieve volle eigendom of in niet-gedeeld vruchtgebruik bezitten. Voor werken die bedoeld zijn om twee kleinere woningen om te bouwen tot een enkele ééngezinswoning, worden deze twee woningen beschouwd als één eigendom.

        De eigendommen van inwonende kinderen tot en met 25 jaar worden niet in aanmerking genomen.

        §3

        Het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen van de woning mag niet meer dan 1 200,00 euro bedragen. Voor werken die bedoeld zijn om twee kleinere woningen om te bouwen tot één enkele ééngezinswoning, mag de optelsom van het niet-geïndexeerde kadastraal inkomen van beide woningen niet meer dan 1 200,00 euro bedragen.

        Artikel 5

        De premie-aanvrager moet de verbintenis aangaan de woning niet te verkopen binnen een periode van 5 jaar, te rekenen vanaf de datum van definitieve toekenning van de laatste premie.

        Artikel 6

        §1

        De werken hebben een integrale verbetering van de woning op het oog, die nodig en onontbeerlijk zijn om op doelmatige en grondige wijze de woonkwaliteit van de bestaande woning aan te passen en te verbeteren volgens de vereisten die op het huidig ogenblik gesteld worden in de Vlaamse Codex Wonen aan een gezonde, veilige aangepaste en voldoende ruime en energiezuinige huisvesting. Uitvoering van de werken is mogelijk per categorie.

        §2

        Het college van burgemeester en schepenen oordeelt soeverein over de in aanmerking komende werken.

        Volgende categorieën van verbeteringswerken komen in aanmerking  (meer info is opgenomen in de technische nota):

          • Categorie A: dakwerken
          • Categorie B: schrijnwerk / vervangen van enkele beglazing naar super-isolerende beglazing met een U waarde van ≤1 W/m²K
          • Categorie C: vochtbestrijding
          • Categorie D: sanitaire werken (het installeren van een keuken indien de bestaande keuken niet voldoet aan de hedendaagse eisen en normen)
          • Categorie E: elektriciteit
          • Categorie F: vervangen CO2-onveilige toestellen / 1ste installatie cv met een energiezuinige verwarmingsketel / vervangen bestaande verwarmingsketel door een energiezuinige verwarmingsketel.

        §3

        Met het oog op een verantwoorde uitvoering van de werkzaamheden kan het college van burgemeester en schepenen een verplichte volgorde opleggen van de uitvoering van de in aanmerking komende categorieën.

        §4

        Het college van burgemeester en schepenen kan voor de uitvoering van de werken binnen een bepaalde categorie werken opleggen, in het bijzonder met het oog op het verzekeren van de veiligheid en/of gezondheid van de bewoners.

        §5

        Komen niet in aanmerking voor toekenning van de verbeteringspremie: onderhouds-, herstellings- en verfraaiingswerken, werken aan garages, afhankelijkheden, bijgebouwen en veranda’s, werken ten gevolge van schade gedekt door een verzekeringspolis.

        Artikel 7

        Het geheel van de uit te voeren werken die voor subsidiëring in aanmerking komen, moet per categorie ten minste 1 000,00 euro bedragen, btw niet inbegrepen. 

        Artikel 8

        Op straffe van verval van de premie mogen de werken slechts uitgevoerd worden na het bekomen van de eventueel vereiste omgevingsvergunning.

        Op straffe van verval van de premie moet de premie aangevraagd worden vóór aanvang van de werken en mogen de werken ook niet aangevat zijn vooraleer er een controle door onze dienst werd uitgevoerd.

        TITEL IV: PREMIE

        Artikel 9

        §1

        De basispremie voor de werken aan de onder dit reglement bedoelde woning bedraagt per categorie  25 % van de kostprijs van de uitgevoerde werken of materialen, btw niet-inbegrepen, met een maximum van 600,00 euro.

        §2

        De premie van de laatst uitgevoerde categorie van alle in aanmerking komende categorieën A t.e.m. F, vermeld in de principiële toekenning, wordt verhoogd met 20 % van de totaal toegekende premie voor alle uitgevoerde categorieën samen, met een minimum van 200,00 euro.

        Om deze verhoogde premie te kunnen bekomen dient de elektrische installatie van de volledige woning te worden gekeurd door een erkend keuringsorganisme.

        §3

        Binnen een periode van 9 jaar, ingaande op de dag van de eerste aanvraag, kan per woning niet meer dan de onder dit reglement voorziene maximumtoelage verkregen worden.

        Artikel 10

        In geval van verkoop van de woning binnen een periode van 5 jaar na datum van de definitieve toekenning van de laatst toegekende premie, is de volledige premie terug te betalen door de premie aanvrager. Bovendien wordt een schadevergoeding van toepassing ten belope van het bedrag van de premie bij verkoop tijdens het eerste jaar na toekenning, en ten belope van 50 % van het bedrag van de premie bij verkoop tijdens het tweede jaar na toekenning.

        Artikel 11

        §1

        De premie-aanvrager verbindt er zich toe de gewestelijke, en enige andere premies aan te vragen, waarop hij recht zou hebben in verband met de uit te voeren werken aan de onder dit reglement bedoelde woning, het bewijs van hun aanvraag voor te leggen en mededeling te geven van de beslissingen over de toegekende toelagen.

        §2

        De som van de gewestelijke en enige andere premies die zouden bekomen zijn voor de uitvoering van betoelaagbare werken aan de premiewoning mag niet meer bedragen dan 75 % van de totale kostprijs, btw niet-inbegrepen. Is dit wel het geval, dan wordt de gemeentelijke premie verminderd of niet meer uitbetaald.

        Indien na mededeling van het bedrag van de toekenning van de gewestelijke of enige andere premies zou blijken dat door het reeds uitbetaalde deel van de gemeentelijke premie de totale som van de toegekende premies meer dan 75 % van de kostprijs (btw niet inbegrepen) bedraagt, zal het college van burgemeester en schepenen het reeds uitbetaalde deel van het premiebedrag terugvorderen.

        TITEL V: PROCEDURE

        Artikel 12

        §1

        De aanvraag moet ten laatste 45 kalenderdagen vóór de aanvang van de werken of bij vernieuwbouw 45 dagen vóór de sloop van het oude pand, bij middel van het daartoe beschikbaar gesteld formulier, tegen ontvangstbewijs ingediend worden bij het gemeentebestuur Oostrozebeke, dienst huisvesting, E. Brengierstraat 6 te 8780 OOSTROZEBEKE. De datum op het ontvangstbewijs geldt als aanvraagdatum.

        §2

        De facturen van de uitgevoerde werken moeten binnen de 8 jaar na de principiële toekenning van de eerste categorie ingediend worden bij het gemeentebestuur Oostrozebeke, dienst huisvesting, E. Brengierstraat 6 te 8780 OOSTROZEBEKE. Mits een gemotiveerde aanvraag kan het college van burgemeester en schepenen een afwijking toestaan van deze termijn.

        Artikel 13

        Het college van burgemeester en schepenen is bevoegd alle onderzoeken te doen of te laten doen, die nuttig of nodig geacht worden omtrent de vervulling van de voorwaarden tot het bekomen van de gemeentelijke premie. Weigering tot medewerking aan deze onderzoeken brengt verval van het recht op de premie mee.

        Artikel 14

        Het bedrag van de premie wordt door het college van burgemeester en schepenen vastgesteld en uitbetaald op voorlegging van kopieën van de officieel genummerde facturen, op naam van de premie-aanvrager van de uitvoerende aannemers en/of van de aankoopfacturen van de aanvragers die de werken zelf uitvoeren.

        TITEL VI: SLOT- EN OVERGANGSBEPALINGEN

        Artikel 15

        Alle ten aanzien van de gemeente Oostrozebeke aangegane verbintenissen vervallen van rechtswege bij overlijden van de premie-aanvrager, bij onteigening of volledige vernieling van de woning.

        Artikel 16

        §1

        Alle betwistingen over de toepassing van onderhavig reglement worden beslecht door het college van burgemeester en schepenen. Betwistingen moeten binnen een termijn van één maand na kennisgeving aan de premieaanvrager en per aangetekende brief gericht worden aan het college van burgemeester en schepenen, E. Brengierstraat 6 te 8780 Oostrozebeke.

        §2

        Bij betwisting over de in artikel 5, 6 en 10 genomen beslissing kan door de premieaanvrager binnen een termijn van één maand een verzoek tot heroverweging worden ingediend bij het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 2

        De technische nota, die meer informatie bevat over de werken die in aanmerking komen, wordt herwerkt zoals bepaald in bijlage bij dit besluit.

        Artikel 3

        Deze wijzigingen gaan in voege vanaf 5 mei 2023.

    • kerkfabrieken

      • Kerkfabriek Sint-Amandus: jaarrekening 2022: advies

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        E-mail van 11 maart 2023 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke waarbij melding gemaakt wordt van u hebt een jaarrekening ontvangen.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

        Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

        feiten, context, argumentatie

        De jaarrekening 2022 werd door de kerkfabriek Sint-Amandus Oostrozebeke ingediend op 17 januari 2023 via Religiopoint.

        Alle nodige stukken werden aan het dossier toegevoegd en de kasttoestand werd nagezien.

        Toelichting van mevrouw Verschoore, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Amandus met een exploitatieoverschot van 94,22 euro en een investeringssaldo van 0,00 euro wordt gunstig geadviseerd.

        Artikel 2

        Het advies wordt opgeladen in Religiopoint en een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur van West-Vlaanderen.

      • Kerkfabriek Sint-Jozef: jaarrekening 2022: advies

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        E-mail van 11 maart 2023 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke waarbij melding gemaakt wordt van u hebt een jaarrekening ontvangen.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en bij decreet van 3 februari 2023 over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

        Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

        feiten, context, argumentatie

        De jaarrekening 2022 werd door de kerkfabriek Sint-Jozef te De Ginste (VL - Oostrozebeke) ingediend op 24 januari 2023 via Religiopoint.

        Alle nodige stukken werden aan het dossier toegevoegd en de kasttoestand werd nagezien.

        Toelichting van mevrouw Verschoore, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De rekening 2022 van de kerkfabriek Sint-Jozef met een exploitatieoverschot van 10 898,20 euro euro en een investeringssaldo van 0,00 euro wordt gunstig geadviseerd.

        Artikel 2

        Het advies wordt opgeladen in Religiopoint en een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur van West-Vlaanderen.

    • mobiliteit en verkeer

      • Vaststellen van de evenementenzone ORC CANAL RALLY 2023

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        Brief van vzw Rally Events, p.a. de heer Jean Pierre De Leersnijder, Hazelaarweg 9, 8840 Westrozebeke betreffende officiële aanvraag tot het inrichten van een rally op de openbare weg met name de "ORC Canal Rally 2023".

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025: doelstellingenboom: definitief vaststellen.

        Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid en latere wijzigingen.

        Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen.

        Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hervaststellen.

        Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het laatst gewijzigd bij besluit van van de Vlaamse Regering van 17 juli 2020 tot wijziging van diverse decreten en besluiten van de Vlaamse Regering naar aanleiding van de codificatie van de decreten betreffende het Vlaamse woonbeleid.

        Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 24 maart 2020 tot uitvoering van artikel 5 van het decreet van 20 maart 2020 over maatregelen in geval van een civiele noodsituatie met betrekking tot de volksgezondheid, wat betreft de omgevingsvergunning.

        Decreet van 5 april 1995 betreffende algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), het laatst gewijzigd bij decreet van 26 februari 2021 tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

        Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 21 mei 2021 tot wijziging van het Mestdecreet van 22 december 2006, het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, het VLAREL en de VLAREME van 22 oktober 2016.

        feiten, context, argumentatie

        De kosten voor de inzet van de politiediensten tijdens de rally moeten beperkt worden.

        De oplossing bestaat erin om een evenementenzone te maken waarin de organisator de volledige verantwoordelijkheid draagt voor het goede verloop van het evenement.

        Dit houdt ook in dat de gemeentediensten enkel verantwoordelijk zijn voor het vrijhouden (door het plaatsen van borden verboden parkeren) van de evenementenzone tot het tijdstip dat de zone, overgedragen wordt aan de organisatoren.

        Het afsluiten van de evenementenzone met de nodige signalisatie gebeurt door de organisator van het evenement.

        Het is van belang dat de organisator zich houdt aan de bepalingen van dit besluit evenals aan het desbetreffende bijzonder nood- en interventieplan.

        Toelichting van de heer Van D'huynslager, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouw Lefebre, raadslid, die in het dossier graag meer info had bekomen rond het stratenplan van het parcours.

        De algemeen directeur heeft tijdens de zitting het BNIP van de ORC Canal Rally opgeladen als bijlage.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De evenementenzone voor de ORC RALLY OOSTROZEBEKE omvat:

        • het servicecenter van de rally;
        • de te gebruiken toegangswegen naar het servicecenter;
        • de parking voor de officials.

        Deze zone omvat volgende straten en zones :

        • Ernest Brengierstraat;
        • Smallestokstraat;
        • Gemeenteplein;
        • deel van Ettingen (met uitzondering van de woonerven).

        Deze zone is aangeduid op het plan in bijlage.

        Overeenkomstig artikel 11 § 3 van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid wordt het karakter van openbare weg onttrokken aan deze zone.

        Dit betekent dat de wegcode niet meer van toepassing is binnen deze zone en de politie geen vaststellingsbevoegdheid meer heeft bij verkeersongevallen.

        Artikel 2

        Deze evenementenzone wordt van kracht voor

        • Gemeenteplein;
        • Ernest Brengierstraat;

        van vrijdag 26 mei 2023 om 13.30 u. tot en met zondag 28 mei 2023 om 24 u.

        • Smallestokstraat;
        • deel van Ettingen.

        van zaterdag 27 mei 2023 om 8 u. tot en met zondag 28 mei 2023 om 24 u.

        Artikel 3

        De organisator (Rally Events vzw, Tieltstraat 121, 8740 Pittem) staat binnen deze zone in voor :

        • de naleving van het wedstrijdreglement 2022;
        • het vrijhouden van de WAY-IN en WAY-out (conform het BNIP);
        • het naleven van het BNIP;
        • de verkeersstroom en het parkeerbeleid;
        • de controle van de toegangen tot deze zone (o.a. bepalen welke voertuigen toegang krijgen tot deze zone; uitzondering voor de bewoners is opgenomen in artikel 5);
        • het respecteren van de minimum doorgang (een breedte van 4 meter) voor hulp- en veiligheidsdiensten;
        • het respecteren van het plan in bijlage in het bijzonder de verboden zones.
        • het naleven van de richtlijnen voor organisatoren (artikel 5).

        Artikel 4

        De organisatie zal de nodige stewards (interne bewakingsdienst) voorzien om deze evenementenzone te beheren overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 3.

        Artikel 5

        De richtlijnen voor de organisatoren zijn de volgende:

        • het afzetten van de evenementenzone met de nodige signalisatie conform de vigerende regelgeving;
        • het beperken van het aantal voertuigen in de evenementenzone;
        • Het garanderen van de bewoners en zorgverleners (huisartsen, thuisverpleging, kinesisten) van de evenementenzone van toegang (met hun wagens) van en tot hun woning of de woning van hun patiënt. Het gemeentebestuur levert de nodige doorgangsbewijzen af voor de bewoners.
        • Voorgaand punt geldt eveneens voor de uitbater(s) van de cafetaria van het sportcentrum “Mandelmeersen” en het toezichthoudend personeel van het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos”.
        • De doorgang en haltes voor de bussen van De Lijn moet gegarandeerd worden op vrijdag.
        • De doorgang op de voetpaden moet gegarandeerd worden. Voetpaden aanliggend aan gebouwen moeten volledig vrij blijven.
        • De verboden zones moeten gegarandeerd worden.
        • De organisator zal de evenementenzone beheren als een goede huisvader.
        • Deze richtlijnen kunnen ten alle tijd mondeling aangevuld worden door een aangestelde van het gemeentebestuur of de politiezone of de brandweerzone.
    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luc Derudder, burgemeester
        aanleiding

        De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 2 mei 2023 namens de fractie INSPRAAK.nu.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context, argumentatie

        De vraag van de raadsleden Marleen Lefebre:

        Brief ‘RUP‐kernversterking’ en ‘Bouwcode’

        Er werd ons door verschillende personen gemeld dat de brief voor de ‘tweede voorlopige vaststelling ‐ tweede openbaar onderzoek’ van do 20 april laattijdig werd ontvangen: Gentstraat, Gavers, Stationsstraat, … kregen hun brief pas op vr 28 april.

        Reden? Wat met het gegeven dat heel wat inwoners niet op de hoogte waren?

        Het antwoord van mevrouw Geldhof, 1ste schepen.

        Het 2de openbaar onderzoek loopt tot 16 juni 2023. 

        De brief, die te laat werd rondgedeeld in enkele straten van Oostrozebeke betreft vooral de aankondiging van het openbaar onderzoek van de stedenbouwkundige verordening (“bouwcode”), waarvoor 

          • Geen infomoment gehouden moet worden;
          • Geen publicatie nodig is in 3 kranten;
          • Het openbaar onderzoek slechts moest lopen over 30 dagen en niet over 60 dagen zoals voor het RUP;
          • Tijdens 1ste openbaar onderzoek geen rondschrijven werd verstuurd, doch wel een publicatie in lokaal infoblad.
        Deze brief was bijkomend en deze brief was niet vereist om verstuurd te worden voor de procedure. 

        Het openbaar onderzoek voor het RUP Kernversterking en van de bouwcode is derhalve wettelijk in orde:

          • Bekendmaking in 3 kranten;
          • Bekendmaking op facebook;
          • Bekendmaking op website van de gemeente;
          • Bekendmaking aan gemeentehuis (straatzijde Ernest Brengierstraat, 6 – ad valvas).

        Omwille van foutieve berichten op facebook extra infomoment op dinsdag 6 juni 2023 om 20 u. in OC Mandelroos (zaal moet nog besproken worden).

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

De voorzitter sluit de zitting op 04/05/2023 om 20:42.

Namens gemeenteraad,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter