Terug
Gepubliceerd op 10/10/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

do 05/09/2024 - 20:00 gemeenteraad - raadszaal
Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 05/09/2024 om 19:56.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisname verslag dagelijks bestuur woondienst regio Izegem van 19 juni 2024

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • verslag dagelijks bestuur woondienst regio Izegem van 19 juni 2024
    • intercommunales

      • WVI - kostendelende vereniging informatiebeheer: goedkeuring

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        E-mailbericht van 4 juni 2024 van WVI om de samenwerkingsovereenkomst voor de IG DPO ondersteuning ter goedkeuring voor te leggen aan de raad voor maatschappelijk welzijn.

        juridische overwegingen

        Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

        Wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 17 december 2023 tot aanpassing van 2 drempels in de wet van 13 juni 2013.

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten - "Overheidsopdrachtenwet", gewijzigd bij wet van 8 februari 2023, meer bepaald artikel 30 betreffende het in-house-toezicht.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

        Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 mei 2024 tot wijziging van diverse decreten, meer in het bijzonder de openbaarheid van bestuur.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen.

        Het koninklijk besluit van 18 juni 2017 over de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 augustus 2023 inzake het bestuur van overheidsopdrachten en concessies en tot wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 over de plaatsing van overheidsopdrachten in de speciale sectoren inzake het bestuur van overheidsopdrachten en concessies.

        Besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer.

        Richtlijnen voor functionarissen voor gegevensbescherming (Data Protection Officer, DPO) goedgekeurd op 13 december 2016.

        Besluit van 1 april 2020 van het college van burgemeester en schepenen van Oostrozebeke voor het aanduiden van een functionaris voor gegevensbescherming (Data Protection Officer, DPO) voor de gemeente Oostrozebeke.

        De gecoördineerde statuten van 27 juni 2019 van de West-Vlaamse Intercommunale (W.V.I.).

        feiten, context en argumentatie

        De Europese verordening 2016/679 van 27 april 2016, gekend als AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), legt organisaties maatregelen op om de gegevens van natuurlijke personen te beschermen en de verwerking van deze persoonsgegevens te reguleren.

        In het verleden stond het lokaal bestuur zelf in voor het informatieveiligheids- en gegevensbeschermingsbeleid van het bestuur.

        Gezien de omvang van dit domein en nodige specifieke kennis wil het bestuur zich in de toekomst verder laten ondersteunen door een externe partner op dit gebied.

        De kostendelende vereniging intergemeentelijk informatiebeheer (KDV IGIB), opgericht in de schoot van WVI, heeft tot doel voor haar leden een gezamenlijke dienstverlening uit te bouwen, specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun taken op het vlak van informatiebeheer.

        De WVI zet hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel in.

        Zodoende moet tussen de gemeente Oostrozebeke en de WVI een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. 

        KDV-IGIB heeft o.a. een intergemeentelijke DPO in dienst.

        De intergemeentelijke DPO wordt nominatief aangesteld als de functionaris gegevensbescherming in de lokale besturen die een beroep op hem doen.

        Hij of zij neemt alle wettelijke taken van de functionaris gegevensbescherming op zich binnen het lokaal bestuur waar hij aangesteld is.

        Er is momenteel ruimte in het takenpakket van deze intergemeentelijke DPO om één lokaal bestuur er bij te nemen met een inzet van 4 u. per week.

        De aanwezigheid van een externe DPO in het bestuur aan 4 u. per week zal een duurzame werking mogelijk maken op het vlak van informatieveiligheid en gegevensbescherming door een medewerker die het lokaal bestuur kent, dankzij de fysieke en frequente systematische aanwezigheid.

        De kostprijs wordt jaarlijks binnen de stuurgroep van KDV-IGIB vastgelegd.

        Deze bestaat hoofdzakelijk uit de salariskost van de intergemeentelijke DPO, die verdeeld wordt over de leden die er beroep op doen.

        De stuurgroep van de KDV-IGIB is samengesteld uit 1 vertegenwoordiger van elk deelnemend lokaal bestuur, i.c. het diensthoofd afdeling interne werking van het departement ondersteunende diensten, of bij diens afwezigheid door het diensthoofd van de afdeling personeel van het departement ondersteunende diensten of door de algemeen directeur. 

        De kostprijs voor 4 u. per week wordt momenteel geraamd op € 11.000,00 per jaar. 

        Rechtsgeldig elektronisch ondertekend document op de bladzijde 1 van 3 (verifieerbaar via code.esignflow.be met code 2907-5359-8942-7256).

        Om als gemeente Oostrozebeke toe te kunnen treden tot de KDV-IGIB is de goedkeuring nodig van de raad voor maatschappelijk welzijn en van de gemeenteraad zodat de intergemeentelijke DPO voor beide entiteiten kan werken. 

        De opdracht kan in toepassing van artikel 30 'in-house-toezicht' van de wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016, gewijzigd bij wet van 8 februari 2023, meer bepaald artikel 30 betreffende het in-house-toezicht.worden toevertrouwd aan WVI zonder toepassing van de aanbestedingsregels in de relatie tussen WVI en het lokaal bestuur:

        "Het lokaal bestuur heeft, samen met de andere leden van WVI, via de algemene vergadering een gezamenlijk toezicht op WVI zoals op haar eigen diensten gezien het bestuur, volgens de statuten van WVI en Decreet lokaal bestuur, in staat is een gezamenlijke (lees: samen met de andere besturen–vennoten) beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van WVI er is geen privé-kapitaal in WVI aanwezig.

        WVI verricht uitsluitend activiteiten ten behoeve van de aangesloten en vertegenwoordigde besturen

        WVI is decretaal verplicht is de belangen van haar leden te behartigen."

        De gemeentelijke DPO heeft aangaande dit agendapunt een gunstig advies verleend (ADV/2024/053).

        Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.

        financiële impact

        De nodige kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2027, nummer 10 van het jaar 2024.

        De uitgave zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2027, op het exploitatiekrediet van het jaar 2025: IP-geen, actie 2212, budgetrekening 0119-02/6131002 bij de gemeente.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de stopzetting van de huidige "KDV IG informatiebeheer" van WVI goed.

        Artikel 2

        De raad keurt de intergemeentelijke samenwerking met WVI in een "kostendelende vereniging KDV IG informatiebeheer" goed in hiernavolgende samenwerkingsovereenkomst en de 4 annexen (1. ledenlijst, 2. identiteitsgegeven gemeenschappelijk personeel en hun werkregime, 3. activiteiten van de KDV, 4. addendum 5 aan de samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging informatiebeheer"): 

        SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
        KDV IGIB WVI (KOSTENDELENDE VERENIGING INTERGEMEENTELIJK INFORMATIEBEHEER WVI)

        1 Zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid

        • De zelfstandige groepering “kostendelende vereniging KDV IGIB-WVI” wordt opgericht en werkt als een zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid overeenkomstig art. 44, §2bis, tweede lid van het BTW wetboek.
        • De zelfstandige groepering handelt tegenover haar leden en tegenover derden als afzonderlijke vereniging, onder haar eigen benaming “KDV IGIB-WVI”, hierna verkort genoemd “KDV IGIB-WVI” (of louter als verwijzing binnen deze overeenkomst “de KDV”).
        • De leden gaan hiervoor een duurzame samenwerking aan.

        2 Leden van de KDV IGIB-WVI

        • De identiteit van de leden, alsook de aard van hun activiteiten wordt opgenomen in de ledenlijst in Annex 1 aan deze samenwerkingsovereenkomst. Elke wijziging ingevolge uittreding van bestaande of toevoeging van nieuwe leden geschiedt overeenkomst de modaliteiten hierna bepaald in deze samenwerkingsovereenkomst.
        • Bij wijziging van de leden en/of hun activiteiten wordt de ledenlijst in Annex 1 overeenkomstig aangepast.

        3 Omschrijving van de activiteiten van de leden

        • Elk lid van de zelfstandige groepering verklaart op geregelde wijze zoals bedoeld in artikel 44, §2bis BTW wetboek (en de administratieve richtlijnen ter zake) een overwegend deel (minstens 50%) van zijn activiteiten uit te oefenen die op grond van artikel 44 van het BTW wetboek zijn vrijgesteld of waarvoor dat lid niet BTW belastingplichtig is.
        • De aard van de activiteiten van elk lid is vermeld in de ledenlijst in Annex 1.

        4 Omschrijving van de activiteiten van de KDV IGIB-WVI

        • De zelfstandige groepering KDV GIS-WVI heeft tot doel voor de leden een gezamenlijke dienstverlening uit te bouwen, specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun van BTW-vrijgestelde activiteiten, op het vlak informatiebeheer. Zij zal hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel inzetten.
        • Deze diensten zijn steeds gerelateerd aan, gericht op en derhalve direct nodig voor de van BTW-vrijgestelde activiteiten van de leden.
        • Een beschrijving van de gezamenlijke dienstverlening die door de groepering voor de leden wordt verricht, is opgenomen in Annex 3 van deze samenwerkingsovereenkomst.

        5 Omschrijving van de werking van de KDV IGIB-WVI

        5.1 Algemeen

        • Het personeel dat wordt ingezet voor de dienstverlening van de KDV IGIB-WVI aan de leden is gemeenschappelijk personeel van de KDV IGIB-WVI;
        • Dit personeel wordt ter beschikking gesteld door WVI aan de zelfstandige groepering;
        • De identiteitsgegevens van het gemeenschappelijk personeel, evenals het concrete werkregime voor wat de prestaties voor de groepering betreft, zijn terug te vinden in Annex 2 bij deze overeenkomst, die van deze overeenkomst integraal deel uitmaakt;
        • De KDV IGIB-WVI zal gevestigd zijn te 8310 Brugge, Baron Ruzettelaan 35 waar tevens de boeken, geschriften en bescheiden met betrekking tot de groepering zullen worden bewaard;
        • Diensten of goederen die geleverd worden aan de KDV zullen gefactureerd worden aan de KDV IGIB-WVI op voormelde adres;
        • Voor de doeleinden van de toepassing van btw-vrijstelling van artikel 44, §2bis WBTW wordt WVI aangesteld als de beheerder van de KDV IGIB-WVI. WVI zal derhalve ook instaan voor de formaliteiten die in het kader van deze vrijstelling in voornoemd wetsartikel worden opgelegd aan de zelfstandige groepering waaronder aanmelding bij de administratie en het overmaken van de ledenlijsten, houden van afzonderlijke boekhouding en rapportering aan de leden.

        5.2 Concreet

        • De leden mandateren WVI, als lid van de zelfstandige groepering tot
          • hetzij de aanwerving van gemeenschappelijk gespecialiseerd personeel;
          • hetzij het ter beschikking stellen van eigen gekwalificeerd personeel als gemeenschappelijk personeel van de zelfstandige groepering;
        • Het gemeenschappelijk personeel van de KDV IGIB-WVI zal aangenomen / tewerkgesteld worden overeenkomstig het WVI-personeelsstatuut;
        • Minstens éénmaal per jaar zal WVI als beheerder van de KDV IGIB-WVI een stuk overmaken aan de leden van de KDV IGIB-WVI met een detail van de voor de zelfstandige groepering gemaakte kosten inclusief de tewerkstelling van het gemeenschappelijk personeel.

        6 Vergoeding voor de diensten verstrekt door de KDV IGIB-WVI aan de leden

        6.1 Algemeen

        • Er wordt geen systematische winst beoogd met de geleverde dienstverlening.
        • Aan ieder lid aangerekende vergoeding vertegenwoordigt enkel de terugbetaling van zijn aandeel in de door de groepering gedane gezamenlijke uitgaven.
        • Eventuele winsten worden niet uitgekeerd maar aangewend voor de instandhouding of verbetering van de verstrekte diensten.

        6.2 Gezamenlijke uitgaven

        De gezamenlijke uitgaven van de diensten geleverd aan de leden omvatten:

        • de directe en de indirecte salariskosten, zoals hierna omschreven;
        • de facturen die WVI van zijn leveranciers ontvangt direct gelieerd aan de dienstverlening van de KDV.

        Onder directe salariskosten wordt begrepen:

        • Brutoloon met inbegrip van gewoon vakantiegeld, vakantiegeld bij uitdiensttreding en forfaitaire vergoeding, eindejaarspremie, 13de maand, maaltijdcheques;
        • RSZ-bijdragen werkgever;
        • Verzekeringen (arbeidsongevallenverzekering, hospitalisatieverzekering, omniumverzekering op dienstverplaatsingen);
        • Fietsvergoeding, tussenkomst woon-werkverkeer met openbaar vervoer;
        • Bijdrage interbedrijfsgeneeskundige dienst;
        • Vakbondspremie;
        • 2de pensioenpijler;
        • Gebeurlijke ontslagvergoeding;
        • Gewaarborgd loon bij ziekte;
        • Loonadministratiekosten.

        Onder indirecte salariskosten worden verstaan:

        • Aanwervingskost;
        • Kantoor (huur, onderhoud, energie, water, meubels, netwerken computer/telefoon/printers/back up);
        • Kantoorbenodigdheden (drukwerk, papier, kopies, postkosten, kleine materialen, vergaderkosten);
        • Dienstverplaatsingskosten;
        • Laptop en softwarelicenties;
        • Smartphone incl. abonnement;
        • Vorming (boeken, tijdschriften, opleiding, studiedagen);
        • Kleine personeelskosten (uitstap, geschenk, receptie, …).

        6.3 Uitzonderlijke kosten

        Uitzonderlijke kosten voor de gemeenschappelijke dienstverlening van de KDV zijn specifieke kosten voor activiteiten/projecten die worden ontwikkeld in het kader van de opdracht bv. kosten voor een website, reiskosten voor een buitenlandse reis, cateringkosten voor vergaderingen, organisatiekosten symposia en kosten die niet gedekt zijn door kosten zoals bepaald onder 6.2.

        De uitzonderlijke kosten worden volgens dezelfde verdeelsleutel verdeeld, tenzij dit in de stuurgroep anders wordt overeengekomen, met dien verstande dat  dergelijke afwijking ook steeds volgens het principe van kostenverdeling gebeurt, waarbij het aandeel van elke partner wordt gesteund op objectieve, representatieve maatstaven.

        6.4 Huisvesting en praktische ondersteuning

        De standplaatsen van het gemeenschappelijk personeel worden weergegeven in Annex 2.

        Het gemeenschappelijk personeel zal echter vaak werkzaam zijn bij de leden zelf.

        • Elk lid voorziet hiertoe een werkplek, inclusief de normale kantoorfaciliteiten (klein materiaal, printer, kopieermachine, telefonie, internetverbinding, ...) op zijn locatie. De kosten hieraan verbonden neemt elk lid te zijnen laste;
        • Elk lid dient de burgerlijke aansprakelijkheid met betrekking tot deze activiteit zelf in zijn verzekering op te nemen.

        7 Vooropgestelde dienstverlening

        • Een prognose van de verdeling van de verstrekte diensten onder de leden zal worden bepaald door de stuurgroep;
        • De effectief verstrekte diensten zullen worden bijgehouden in een door WVI ter beschikking gestelde rapporteringstool.

        8 Verdeling van de gezamenlijke uitgaven onder de leden

        8.1 Verdeelsleutel

        • De verdeling tussen de leden van de gezamenlijke uitgaven, berekend op basis van 6.2 hiervoor, zal geschieden pro rata de diensten die per lid werden gepresteerd in het afgelopen jaar;
        • Voor het eerste half jaar, in functie van de halfjaarlijkse tussenkomst, zal de verdeling geschieden overeenkomstig de prognose van de verdeling van de verstrekte diensten, zoals door de stuurgroep bepaald;
        • De jaarlijkse eindafrekening zal geschieden op basis van de nacalculatie van de gepresteerde diensten zoals geregistreerd via de rapporteringstool.

        8.2 Beheer en rapportering

        WVI zal instaan voor:

        • De registratie, het beheer van gezamenlijke uitgaven in een afzonderlijke boekhouding;
        • De prefinanciering van de gezamenlijke uitgaven (zie betalingsmodaliteiten hierna);
        • De calculatie van de verdeling van de gezamenlijke uitgaven onder de leden;
        • Periodieke (jaarlijks) rapportering over de kostprijscalculatie aan de leden;
        • Opvraging van de terugbetaling van het aandeel van de leden in de gezamenlijke uitgaven in verhouding de verstrekte diensten, zoals hiervoor bepaald;
        • Opvraging van de jaarlijkse verklaring van de leden omtrent het uitoefenen van activiteiten, die zijn vrijgesteld van BTW of waarvoor het lid niet BTW belastingplichtig is zoals bepaald in punt 2;
        • Jaarlijkse melding inzake de verantwoordelijkheid van elk lid om de burgerlijke aansprakelijkheid met betrekking tot deze activiteit zelf in zijn verzekering op te nemen.

        De leden zullen instaan voor:

        • De betaling van hun aandeel in de gezamenlijke uitgaven in verhouding tot de verstrekte diensten, zoals hiervoor bepaald;
        • De jaarlijkse verklaring omtrent het uitoefenen van activiteiten die zijn vrijgesteld van BTW of waarvoor het lid niet BTW belastingplichtig is zoals bepaald in punt 2.

        8.3 Betalingsmodaliteiten

        • Halfjaarlijks worden namens de KDV IGIB-WVI door WVI een tussenkomst gevraagd aan de leden van 50% van de geraamde gezamenlijke uitgaven van het lopende jaar, op basis van de verdeling van het vorige jaar. Voor het eerste jaar zal de verdeling geschieden overeenkomstig de prognose van de verdeling van de verstrekte diensten, zoals door de stuurgroep bepaald;
        • De jaarlijkse eindafrekening geschiedt op basis van de nacalculatie van de gepresteerde diensten over het afgelopen jaar, zoals geregistreerd via de rapporteringstool;
        • De leden beschikken over een betalingstermijn van 2 maand, te rekenen vanaf de opvraging door WVI.
        9 Aansturing

        De werking van de KDV IGIB-WVI wordt opgevolgd door één of meerdere stuurgroepen.

        Indien wenselijk kan er immers per soort van gezamenlijke dienstverlening een stuurgroep worden opgericht.

        Indien hiervoor wordt geopteerd gelden onderstaande bepalingen per stuurgroep met dien verstande dat enkel de leden, die beroep doen op een specifieke soort van dienstverlening deel kunnen uitmaken van die specifieke stuurgroep.

        9.1 Samenstelling stuurgroep

        De stuurgroep bestaat uit een afgevaardigde van elk lid, aangeduid door het vast bureau.

        De leden van de stuurgroep kunnen een plaatsvervanger aanduiden.

        9.2 Bevoegdheden stuurgroep

        • De stuurgroep bepaalt de gewenste gemeenschappelijke dienstverlening en gewenste diensten binnen de specifieke doelstellingen van de KDV IGIB-WVI. Zij stelt hiertoe het takenpakket van het gemeenschappelijk personeel vast.
        • De stuurgroep maakt een prognose van de te verwachten taken per lid tot afname van de diensten op.
        • De stuurgroep volgt de verdeling van de verstrekte diensten op en stuurt deze bij indien nodig.
        • De stuurgroep zoekt ook samen naar een oplossing bij langdurige afwezigheid, ontslag of vrijwillig vertrek van gemeenschappelijk personeel.

        9.3 Werking stuurgroep

        9.3.1 Organisatie

        • De stuurgroep komt minimaal één keer per jaar bijeen. WVI roept de vergaderingen bijeen.
        • De stuurgroep duidt een voorzitter en ondervoorzitter aan onder de leden.
        • In het vooruitzicht van deze vergaderingen maakt het gemeenschappelijk personeel een verslag op betreffende de werkzaamheden. Dit verslag bevat minimaal een overzicht van de verstrekte diensten per lid.

        9.3.2 Beslissingen

        • De beslissingen worden genomen op basis van een gewone meerderheid.
        • Elk lid heeft één stem.
        • De stuurgroep kan slechts rechtsgeldig vergaderen indien de helft plus één van de leden aanwezig is. Wordt dit quorum niet bereikt, dan wordt een nieuwe stuurgroep belegd binnen de maand. Voor de punten die dan voor een tweede maal op de agenda voorkomen, geldt het quorum niet.

        10 Duurtijd van de overeenkomst

        • Deze overeenkomst heeft een vaste duurtijd van 4 jaar.
        • De periode van 4 jaar gaat van start op de dag van ondertekening van deze overeenkomst.
        • Na afloop van de vaste duurtijd wordt de overeenkomst, behoudens de gevallen van uittreding of stopzetting zoals hierna beschreven, telkens en automatisch verlengd voor één jaar.

        11 Uittreding vanwege 1 of meerdere leden

        Na de vaste duurtijd van 2 jaar kunnen de leden uittreden uit de zelfstandige groepering onder volgende modaliteiten:

        • De wens van een lid tot uittreding wordt schriftelijk en op basis van een beslissing van het bevoegde orgaan van het lid, medegedeeld aan de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep per aangetekend schrijven.
        • Na ontvangst van deze beslissing door de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep gaat een onderhandelingstermijn van 6 maand van start.
        • Gedurende deze periode wordt met alle leden samen naar een oplossing gezocht; deze kan er o.m. in bestaan dat andere leden bijkomende dienstverlening opnemen of dat er bijkomende leden (die beantwoorden aan de groepsvoorwaarden) worden aangetrokken.
        • Indien na 6 maanden geen oplossing wordt gevonden waarin de resterende en/of nieuwe leden zich kunnen vinden, wordt de stopzettingsprocedure (zie artikel 13) ingezet.
        • Een uittredend lid van de KDV blijft gehouden tot betaling van zijn aandeel in gezamenlijke en of uitzonderlijke uitgaven dat wordt bepaald door de hierboven genoemde verdeelsleutel, dewelke zijn gedaan tot en met de laatste dag van de maand waarin hij effectief uittreedt uit de KDV.

        12 Toetreding van nieuwe leden

        • De wens van een lid tot toetreding wordt schriftelijk en op basis van een beslissing van het bevoegde orgaan van het lid, medegedeeld aan de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep per aangetekend schrijven.
        • De stuurgroep onderzoekt de haalbaarheid/wenselijkheid van de toetreding van het nieuw lid o.m. in functie van de herverdeling van de geleverde prestaties onder de leden of uitbreiding van de beschikbare dienstverlening.
        • De stuurgroep beslist over de aanvaarding van nieuwe leden.
        • Een nieuw lid dient zich te verbinden tot een deelname van minstens 2 jaar, behalve in geval van stopzetting zoals hierna bepaald. In dat geval gelden de termijnen bepaald in dat artikel.

        13 Stopzettingsprocedure

        Na de vaste duurtijd van 4 jaar kan de procedure tot stopzetting van de samenwerking worden ingezet onder volgende voorwaarden en met inachtneming van volgende modaliteiten:

        1. Ingevolge de beslissing van de bevoegde organen van alle leden tot stopzetting van de samenwerking.
        2. Automatisch indien na 6 maanden geen oplossing wordt gevonden bij de wens tot uittreding vanwege 1 of meerdere leden, zoals vermeld in punt 4 van artikel 11.
        3. Een vooropzegperiode voor beëindiging van de samenwerking die overeenkomt met de langste wettelijke opzeggingstermijn die op dat ogenblik voor (een van) de gemeenschappelijke werknemer(s) van toepassing is.
        4. Deze vooropzegperiode gaat in vanaf de kennisname van de beslissingen van de leden tot stopzetting of van het verlopen van de termijn zoals bepaald in punt 4 van artikel 11 hiervoor door de raad van bestuur van WVI.

        14 Toepassingsmodaliteiten van de btw -vrijstelling van artikel 44, §2bis

        De in artikel 6.2 genoemde gemeenschappelijke uitgaven zullen door de zelfstandige groepering aan haar leden worden doorgerekend (volgens de modaliteiten van deze overeenkomst) vrij van btw in de mate dat aan de voorwaarden van de btw-vrijstelling van artikel 44, §2bis Wbtw is voldaan.

        De leden dragen individueel de eindverantwoordelijkheid voor hun eigen verklaringen vermeld in artikel 2.

        Indien de verklaring van een lid onjuist is, dan is dat lid ten aanzien van de zelfstandige groepering gehouden tot het voldoen van de btw (verhoogd met eventuele nalatigheidsinteresten en boetes) die verschuldigd wordt ingevolge de niet-toepasbaarheid van de btw-vrijstelling.

        De leden verklaren dat zij de dienstverlening van de KDV IGIB-WVI uitsluitend genieten voor de doeleinden van hun van btw vrijgestelde activiteiten (conform artikel 44 WBTW) of hun activiteiten waarvoor ze niet-belastingplichtig zijn. Indien deze verklaring onjuist blijkt te zijn, zal het betrokken lid aan de KDV de btw moeten voldoen over de integrale aangerekende vergoeding (verhoogd met eventuele nalatigheidsinteresten en boetes).

        De leden die de dienstverlening van de KDV IGIB-WVI slechts gedeeltelijk aanwenden voor vrijgestelde handelingen of activiteiten waarvoor zij niet-belastingplichtig zijn, dienen hiervan melding te maken.

        In voorkomend geval zal onderzocht worden in welke mate de door de KDV IGIB-WVI aangerekende kostenvergoeding overeenkomstig de dan geldende administratieve richtlijnen kan uitgesplitst worden in een deel dat van de btw-vrijstelling kan genieten en een niet-vrijgesteld deel.

        15 Afspraken met betrekking tot wijzigende wetgeving

        Bij wijziging van de regelgeving (op wetgevend vlak of in de administratieve richtlijnen) omtrent zelfstandige groeperingen, op basis waarvan deze samenwerkingsovereenkomst is opgemaakt, zal de huidige samenwerkingsovereenkomst, indien nodig, worden aangepast aan deze gewijzigde regelgeving.

        Oostrozebeke, 5 september 2024,

        Namens het OCMW Oostrozebeke,

        De heer Carl Vereecke                Mevrouw Anne-Sophie Verschoore,

        Algemeen directeur                    Voorzitter van de gemeenteraad.

        Artikel 3

        De gemeenteraad keurt de toetreding van het OCMW Oostrozebeke tot de vernieuwde "kostendelende vereniging KDV IGIB-WVI" goed.

        Artikel 4

        De goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging KDV IGIB-WVI" wordt na goedkeuring en ondertekening door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur toegestuurd aan het secretariaat van de WVI.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 4 september 2024 namens de fractie INSPRAAK.nu.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, het laatst gewijzigd bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context en argumentatie

        De vraag van mevrouw Braeckevelt en de heer Castelein, raadsleden.

        Het antwoord van Carine Geldhof, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

De voorzitter sluit de zitting op 05/09/2024 om 20:10.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter