De noodzaak om de bevoegdheid om een waarnemend algemeen directeur en een waarnemend financieel directeur aan te stellen, te delegeren aan het college van burgemeester en schepenen.
Decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, het laatst gewijzigd bij decreet van 29 maart 2019 tot wijziging van diverse bepalingen van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, het laatst gewijzigd bij decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten, wat betreft versterking van de lokale democratie en tot aanpassing van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat de delegatie van de bevoegdheid voor het ondertekenen van authentieke akten over onroerende verrichtingen betreft.
Besluit van de gemeenteraad van 3 mei 2018 betreffende waarnemend algemeen directeur: aanstellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 mei 2018 betreffende waarnemend financieel directeur: aanstellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 november 2020 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: (her-)vaststellen.
Artikel 166 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
“Met behoud van de toepassing van artikel 175 regelt de gemeenteraad de vervanging van de algemeen directeur en de financieel directeur bij hun afwezigheid of verhindering.
Er wordt in elk geval in een waarneming van het ambt van algemeen directeur of financieel directeur voorzien als de afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur of financieel directeur langer dan honderdtwintig dagen duurt of als het ambt vacant werd verklaard.
De waarnemend algemeen directeur en de waarnemend financieel directeur oefenen alle bevoegdheden uit die aan het ambt verbonden zijn.
De gemeenteraad kan de aanstelling van een waarnemend algemeen directeur of financieel directeur toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen en aan de functiehouder van het ambt.”
Bij besluit van de gemeenteraad van 3 mei 2018 werden Evelien Ameye, destijds afdelingshoofd vrije tijd, en Claudio Saelens, destijds afdelingshoofd grondgebiedzaken, aangesteld als waarnemend algemeen directeur. De titularis van het ambt van algemeen directeur kreeg de bevoegdheid toegewezen om zelf te beslissen wie van beide ambtenaren in specifieke periodes van afwezigheid/verhindering het ambt van algemeen directeur zou waarnemen.
Bij besluit van de gemeenteraad van 3 mei 2018 werd Evelien Devroe, destijds boekhouder B4-B5, aangesteld als waarnemend financieel directeur.
Ter vereenvoudiging van de werking en om de continuïteit te kunnen verzekeren, ook in periodes van afwezigheid van zowel de titularissen van het ambt als de waarnemers, wordt de bevoegdheid om een waarnemend algemeen directeur en een waarnemend financieel directeur aan te stellen, gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen dat minstens wekelijks bijeenkomt.
Om het overzicht te bewaren wordt een coördinerend besluit genomen.
Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre, raadslid.
Artikel 1
Het reglement houdende de delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 1
Algemene omschrijving van het begrip ‘dagelijks bestuur’.
De handelingen van dagelijks bestuur hebben betrekking op de regeling van de behoeften van het dagelijks werken, de zaken van een gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Artikel 2
Omschrijving van het begrip ‘dagelijks bestuur’ in het kader van overheidsopdrachten (opdrachten voor werken, leveringen en diensten die beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur).
Het dagelijks bestuur, bij toepassing van artikel 41, tweede lid, 10° a) van het decreet over het lokaal bestuur, omvat de volgende bevoegdheden:
Artikel 3
De gemeenteraad vertrouwt de uitoefening van de volgende bevoegdheden toe aan het college van burgemeester en schepenen:
Artikel 2
De besluiten van de gemeenteraad van 3 mei 2018 betreffende waarnemend algemeen directeur: aanstellen en betreffende waarnemend financieel directeur: aanstellen, worden opgeheven.
Artikel 3
Het besluit van de gemeenteraad van 5 november 2020 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: vaststellen, wordt opgeheven.
Artikel 4
Dit reglement treedt in werking vanaf heden.