Diverse wijzigingen in huishoudelijk reglement De Wiemkes en wijzigingen in hogere regelgeving.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, het decreet van 12 juli 2013 houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hervaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 31 maart 2022 betreffende opstart lokale economische raad.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 februari 2024 betreffende algemeen politiereglement - lokaal gedeelte: hoofdstuk 11 Initiatief voor buitenschoolse opvang "De Wiemkes": wijzigen: advies vragen.
Het huishoudelijk reglement van de buitenschoolse kinderopvang De Wiemkes is onderdeel van het algemeen politiereglement, meer bepaald hoofdstuk 11 van het lokale gedeelte.
Sinds de laatste wijziging in 2019 werden enkele zaken aangepast in de dagelijkse werking en zijn er wijzigingen aangebracht in hogere Vlaamse regelgeving. Deze wijzigingen van het huishoudelijk reglement worden nu voorgesteld:
Het wijzigen van het reglement werd eerst voorgelegd aan het lokaal overleg kinderopvang voor advies. Er werd op 26 maart 2024 een gunstig advies ontvangen van het lokaal overleg kinderopvang.
Het voorstel is om het vervroegde sluitingsuur pas te laten ingaan vanaf 1 september 2024.
Dit biedt de mogelijkheid om ouders hiervan voldoende op voorhand te verwittigen.
Ook de wijzigingen met betrekking tot het reserveren, annuleren en boetesysteem passen we toe vanaf 1 september 2024.
De andere wijzigingen zijn minder impactvol voor de gezinnen of worden reeds toegepast omwille van hogere regelgeving of verouderde weergave in het huidig reglement.
Toelichting door mevrouw Geldhof, 1ste schepen.
De uitgaven en inkomsten zijn voorzien in het exploitatiebudget 2024 en volgende jaren.
niet van toepassing
Mevrouwen Lefebre en Verbeke, raadsleden.
Het algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hoofdstuk 11 Initiatief voor buitenschoolse opvang "De Wiemkes", wordt als volgt gewijzigd:
HOOFDSTUK 11. BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG “DE WIEMKES”
Afdeling 11.1. Algemeen
Artikel 11.1.
Algemene bepalingen
In dit hoofdstuk 11 van het lokaal gedeelte van het algemeen politiereglement wordt verstaan onder
Artikel 11.2.
Organiserend bestuur
De Wiemkes wordt ingericht door het gemeentebestuur Oostrozebeke.
Artikel 11.3.
Verantwoordelijke, administratief medewerker en pedagogisch coach
De dagelijkse leiding van De Wiemkes is in handen van de coördinator buitenschoolse kinderopvang.
De administratief medewerker biedt administratieve ondersteuning voor de dienst kinderopvang.
De pedagogisch coach is verantwoordelijk voor het coachen en begeleiding van de kinderbegeleiders, in lijn met het pedagogisch beleid.
In noodgevallen kunnen de gezinnen contact opnemen met het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos” op het nummer 056 67 11 40. Als nodig verwittigt de toezichter de coördinator. Deze belt het gezin dan zo snel mogelijk terug.
Artikel 11.4.
Opvanglocatie
Artikel 11.5.
Kwaliteitslabel
De Wiemkes is een kleuteropvang met kwaliteitslabel. Dit kwaliteitslabel werd toegekend door het intern verzelfstandigd agentschap Opgroeien regie.
Een kleuteropvang met kwaliteitslabel richt zich prioritair op kleuteropvang, maar kan ook lagereschoolkinderen opvangen.
Artikel 11.6.
nihil
Artikel 11.7.
Doelgroep
Kinderen, die kleuter of lager onderwijs volgen, kunnen gebruik maken van De Wiemkes als zij aan minstens één van de volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 11.8.
Inschrijving
Enkel wie ingeschreven is, kan gebruik maken van De Wiemkes. Inschrijven kan tijdens één van de inschrijvingsmomenten.
De gezinnen krijgen op zo’n inschrijvingsmoment alle nodige informatie in groep.
Daarna kunnen ze een medewerker van de kinderopvang spreken om specifieke informatie over hun kind door te geven en vragen te stellen.
Bij de inschrijving ontvangen de gezinnen een inschrijvingsmap.
Daarin zitten ook de inschrijvingsdocumenten:
Pas als deze documenten zijn ingediend, is het kind ingeschreven en kan het gebruikmaken van De Wiemkes.
Gezinnen die reeds gebruikmaken van de kinderopvang die een extra kind willen inschrijven, hoeven het inschrijvingsmoment niet opnieuw te volgen.
Zij vullen aan de balie de naam van het nieuwe kind aan op de schriftelijke overeenkomst van het gezin en vragen een inschrijvingsformulier voor het nieuw in te schrijven kind.
Eens ze dat inschrijvingsformulier hebben ingediend, is het nieuwe kind ingeschreven en kan het gebruikmaken van De Wiemkes.
Door hun kind in te schrijven in De Wiemkes gaan de gezinnen akkoord met het huishoudelijk reglement van buitenschoolse kinderopvang “De Wiemkes”. Wijzigingen aan het huishoudelijk reglement deelt de dienst kinderopvang zo vlug mogelijk aan de gezinnen mee.
Wanneer bepaalde gegevens van het gezin of het kind wijzigen, geven de gezinnen dit zo snel mogelijk door aan De Wiemkes.
Dit gebeurt door het invullen van het formulier ‘wijziging in de toestand’ of door wijzigingen te mailen naar kinderopvang@oostrozebeke.be.
Artikel 11.9.
Openingstijden
Artikel 11.10.
Sluitingsdagen
De Wiemkes is gesloten:
Artikel 11.11.
Afwijkingen openingstijden en sluitingsdagen
Afwijkingen op artikel 11.9 en artikel 11.10 worden beslist door het college van burgemeester en schepenen op gemotiveerd advies van de coördinator.
Artikel 11.12.
Begeleiding
De kinderbegeleiders beschikken over de nodige competenties en hebben een vorming voltooid die de competenties aanleert of hebben een ervaringsbewijs dat aantoont dat deze competenties verworven zijn. Uitzonderlijk kunnen startende begeleiders zonder vorming of ervaringsbewijs werken in De Wiemkes, maar zij volgen zo snel mogelijk een vorming of behalen het ervaringsbewijs.
Regelmatige specifieke bijscholing (o.a. op het creatief, pedagogisch en praktisch vlak) wordt georganiseerd.
De kinderbegeleiders kunnen bijgestaan worden door jobstudenten, wijkwerkers, vrijwilligers, leerlingen duaal leren en stagiairs.
Artikel 11.13
Infrastructuur
De Wiemkes beschikt over volgende infrastructuur:
En zo nodig over:
Artikel 11.14.
Veiligheid en gezondheid
De Wiemkes zorgt voor een veilige opvang. Met een risico-analyse schat de kinderopvang de risico’s in en probeert deze te voorkomen en weg te werken. De kinderopvang volgt de regels over brandveiligheid, voedselveiligheid, veilige speeltoestellen en speelterreinen, enz.
De opvang is voorbereid op gevaarlijke situaties. Een procedure legt de stappen en de manier van communiceren vast in geval van crisis.
Grensoverschrijdend gedrag (situatie waarin een kind in relatie tot een persoon die aanwezig is tijdens de kinderopvang, slachtoffer is of dreigt te worden van bedreigingen of geweld) wordt niet getolereerd.
Wij melden elke schending van de fysieke of psychische integriteit van een kind of van een medewerker onmiddellijk aan het agentschap Opgroeien regie.
We garanderen een veilige opvang door volgende maatregelen:
Artikel 11.15
Verzekering
De kinderen zijn verzekerd tegen burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen. Deze polis is afgesloten bij Ethias, onder het nummer 45.027.091. Gezinnen kunnen deze polis raadplegen op de afdeling interne zaken stafdienst in het gemeentehuis na afspraak. De polis lichamelijke ongevallen voorziet in de terugbetaling van de behandelingskosten nadat eerst het ziekenfonds tussengekomen is. Tenzij bij uitzondering komen alleen de in het ziekte- en invaliditeitsverzekeringsbarema voorziene prestaties in aanmerking voor vergoeding.
De aangifte in het kader van de burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke ongevallen gebeurt door het gemeentebestuur. De gezinnen zorgen ervoor dat het geneeskundige getuigschrift van de aangifte bij lichamelijke ongevallen zo snel mogelijk ingevuld wordt. De gezinnen geven dit af in de kinderopvang. Daarna krijgen zij van de dienst buitenschoolse kinderopvang een dossiernummer, dat zij moeten vermelden bij het verzenden van uw bewijsstukken naar Ethias. Het personeel van de buitenschoolse kinderopvang is verzekerd tegen burgerlijke aansprakelijkheid. Deze polis is afgesloten bij Ethias onder het nummer 45.006.496 (ABA).
Artikel 11.16.
Klachten
Als gezinnen vragen, opmerkingen, klachten of suggesties hebben, delen zij dit bij voorkeur eerst mee aan de kinderbegeleiders, de pedagogisch coach of de coördinator. Dit kan mondeling of via e-mail. De opmerking, klacht of suggestie wordt vertrouwelijk en discreet behandeld.
Gezinnen kunnen ook een schriftelijke klacht indienen bij het gemeentebestuur. Dit kan:
Klachten in verband met facturen worden afgehandeld zoals vermeld in hoofdstuk 12 (opvolging van facturen) van het lokaal gedeelte van het algemeen politiereglement.
Gezinnen kunnen zich ook steeds wenden tot Opgroeipunt, het online meldpunt van Opgroeien:
Artikel 11.17.
Onvoorziene omstandigheden
Bij onvoorziene omstandigheden zal de begeleiding contact nemen met de coördinator, het departementshoofd mens of de algemeen directeur. De coördinator, het departementshoofd mens of de algemeen directeur nemen de nodige beslissingen, als nodig na overleg met de burgemeester of het college van burgemeester en schepenen.
Afdeling 11.2. Opvang op schoolvrije- en vakantiedagen
Artikel 11.18.
Online
Plaatsen reserveren en annuleren kan enkel online via i-Active.
Gezinnen, die dit wensen, kunnen dit in De Wiemkes doen. Zij kunnen hierbij hulp vragen aan een personeelslid van De Wiemkes. Op drukke momenten zal een afspraak gemaakt worden, zodat een personeelslid het gezin kan helpen op een rustiger moment.
Vanaf 18 u. de dag voor de te reserveren dag, kunnen de gezinnen niet meer online reserveren. Gezinnen kunnen na dat moment telefonisch of persoonlijk aan de balie vragen of er nog plaats vrij is.
Artikel 11.19
Aantal plaatsen en voorrangsregels
Het aantal plaatsen per dagdeel is gelimiteerd. De gezinnen kunnen het aantal vrije plaatsen vinden in i-Active.
Er is voorrang bij het reserveren voor kleuters.
Artikel 11.20.
Reserveringsperiode
De reserveringsperiode start twee maanden vóór de schoolvrije dag of de aanvang van de vakantie.
De eerste week van de reserveringsperiode kan enkel gereserveerd worden voor kleuters.
Daarna kan voor alle kinderen gereserveerd worden.
Een overzicht van de reserveringsperiodes per schooljaar staat op de website, hangt op in De Wiemkes en staat in de nieuwsbrief van september. Gezinnen kunnen altijd een papieren overzicht van de reserveringsperiodes vragen aan de balie.
Online reserveren kan tot de dag voordien om 18 u. zolang er plaatsen vrij zijn. Vegetarische maaltijden reserveren kan tot de voorgaande openingsdag om 8.30 u.
Artikel 11.21.
Reserveren voor schoolvrije- en vakantiedagen
Er wordt gereserveerd:
Voor schoolvrije dagen van de Ginsteschool (waarop de Vrije Basisschool Mandelbloesem wel open is) is artikel 11.22. van toepassing.
Artikel 11.22.
Schoolvrije dagen Ginsteschool
Voor schoolvrije dagen van de Ginsteschool (waarop de Vrije basisschool Mandelbloesem wel open is):
Artikel 11.23
Reservelijst
Als een bepaald dagdeel volzet is, kunnen de gezinnen hun kind inschrijven op de reservelijst.
Als er een plaats vrijkomt, worden de kinderen automatisch doorgeschoven van de reservelijst naar de definitieve lijst.
Wie geen plaats meer nodig heeft, schrapt zich op de reservelijst.
Artikel 11.24.
Opvang volzet
Kinderen, waarvoor niet gereserveerd werd, kunnen geen opvang krijgen als er geen vrije plaatsen meer zijn. Alleen in geval van overmacht kan de dienst kinderopvang hierop een uitzondering maken. In dat geval neemt het gezin contact op met De Wiemkes, persoonlijk aan de balie of telefonisch. Er zal gevraagd worden een attest van arts, werkgever… te bezorgen om de overmacht te staven.
Artikel 11.25
Annuleren
Annuleren van gereserveerde opvang kan kosteloos en zonder opgave van een reden tot twee weken voor de gereserveerde dag.
Annuleren van gereserveerde warme maaltijden kan kosteloos tot ten laatste 18 u. één dag voor de dag van de gereserveerde maaltijd. Annuleren van gereserveerde vegetarische maaltijden kan kosteloos tot de voorgaande openingsdag om 8.30 u.
Artikel 11.26.
Sanctionerende toeslagen (boetes)
Artikel 11.27.
Afwijkingen
Afwijkingen op de timing en regeling van reservaties en annulaties worden beslist door het college van burgemeester en schepenen op gemotiveerd advies van de dienst buitenschoolse kinderopvang.
Afdeling 11.3. Intern werkingskader
Artikel 11.28.
Pedagogische visie
De pedagogische visie van De Wiemkes bestaat uit het volgende:
Artikel 11.29.
Participatie van de gezinnen
Opvoeden van de kinderen is een gedeelde verantwoordelijkheid. We hebben respect voor de opvoeding van de kinderen thuis.
Participatie van de gezinnen bestaat enerzijds uit het opbouwen van een wederzijds vertrouwen. Hierbij vinden wij discretie zeer belangrijk. Anderzijds vinden we het belangrijk om informatie uit te wisselen, zowel algemeen over de werking als over hun kind. Dit doen we door:
Artikel 11.30.
Samenwerking met externen
De Wiemkes houdt contact met de scholen om zo goed mogelijk aan de noden van de gezinnen en kinderen te voldoen. Er zijn ook samenwerkingen met andere organisaties binnen de gemeente, zoals de bibliotheek, sportverenigingen, Artiz… Via het lokaal overleg kinderopvang, Huis van het kind, het lokaal samenwerkingsverband BOA en het lokaal loket kinderopvang houden we contact met andere organisaties en personen, die betrokken zijn bij de (buitenschoolse) kinderopvang in de gemeente.
Afdeling 11.4. Wederzijdse afspraken tussen de gezinnen en De Wiemkes
Artikel 11.31.
Breng- en haalmomenten
Gezinnen komen mee binnen met de kinderen in de kinderopvang. Dit geeft de begeleiding de kans om eventueel nog iets te vragen of informatie door te geven. Bij het binnenkomen, melden de gezinnen aan de begeleid(st)er achter het bureau de naam van het kind of de kinderen, dat/die zij komen brengen of halen.
In principe kunnen enkel de ouders/opvoedingsvervantwoordelijken hun kind afhalen. Wanneer anderen een kind komen afhalen:
Artikel 11.32.
Verplaatsing van en naar school
De verplaatsing tussen VBS Mandelbloesem en De Wiemkes gebeurt te voet:
Naschools voorziet De Wiemkes ook een verplaatsing tussen de Ginsteschool en De Wiemkes met de wagen. Gezinnen die daar gebruik van willen maken, verwittigen de administratief medewerker hierover minstens een week vooraf.
Artikel 11.33.
Contactpersoon
Bij de inschrijving moeten de gezinnen meedelen waar ze bereikbaar zijn tijdens de opvangmomenten van hun kind. Gezinnen kunnen ook andere contactpersonen opgeven. Als gezinnen geen contactpersonen opgeven, moeten ze via het inschrijvingsformulier verklaren dat zij altijd bereikbaar zijn tijdens de opvang van hun kind.
De gegevens van bereikbaarheid van gezinnen en eventuele contactpersonen, zijn altijd beschikbaar voor de begeleiding.
Artikel 11.34.
Bijzonderheden in aanpak en zorg van het kind
Als de begeleiding op bepaalde vlakken bijzondere aandacht moet besteden aan de verzorging van een kind, moeten de gezinnen noteren op het inlichtingenformulier. Ze laten dit ook persoonlijk weten aan de begeleiding. Als er slechts tijdelijk bijzondere aandacht moet gegeven worden aan iets, volstaat het dat gezinnen dit persoonlijk laten weten aan de begeleiding.
Artikel 11.35.
Maaltijden
Voor het middagmaal op woensdagen en andere dagen, waarop er enkel in de voormiddag les is, brengen de kinderen zelf een lunchpakket mee. De dienst kinderopvang vraagt om een gezond lunchpakket mee te geven, dat niet moet opgewarmd worden. Gezinnen geven geen frisdrank, koeken, chocolade, snoep of chips mee aan de kinderen. De soep is verplicht voor kinderen, die aanwezig zijn om 12.05 u., tenzij deze afgehaald worden om thuis een middagmaal te nemen.
Op vrije dagen en vakantiedagen is een warm middagmaal verplicht voor kinderen, die aanwezig zijn om 12.05 u., tenzij deze afgehaald worden om thuis een middagmaal te nemen. Het gemeentebestuur kan afwijken van bovenstaande regeling mits voorafgaande verwittiging. Een warm middagmaal moet gereserveerd worden ten laatste om 18 u. van de dag vóór de dag waarop het middagmaal zal gebruikt worden via i-Active. Voor vegetarische maaltijden is dit de openingsdag voordien ten laatste om 8.30 u. Als gezinnen het middagmaal niet tijdig reserveren, kan het kind over de middag niet in de kinderopvang blijven. Wij vragen dan aan de gezinnen om een andere oplossing te zoeken. Het is elk geval niet toegestaan dat kinderen tijdens vakanties of op vrije dagen een eigen lunchpakket opeten.
Bij afwezigheid of vroegtijdige afhaling van het kind moeten alle gereserveerde maaltijden betaald worden, ook in geval van overmacht.
Om 9 u. (enkel op vakantie- en schoolvrije dagen) en om 16 u. (op vrijdagse schooldagen is dit om 15 u.) krijgen de kinderen een tussendoortje van De Wiemkes. We streven ernaar om dit zoveel mogelijk gezond te houden.
Kinderen mogen doorlopend water drinken. Ze brengen hiervoor hun eigen drinkfles mee, die ze kunnen bijvullen in De Wiemkes.
Kinderen die ’s morgens vóór 7.30 u. aankomen in De Wiemkes, kunnen hun ontbijt meebrengen en dit in De Wiemkes opeten.
Artikel 11.36.
Kledij
De kinderen hebben op vakantiedagen gemakkelijke, lichte speelkledij en stevige schoenen aan. Om verloren voorwerpen te vermijden, vragen we om de jassen, boekentassen, brooddozen en andere voorwerpen te tekenen. Wanneer van de reservekledij van de kinderopvang gebruik gemaakt wordt, moet deze binnen de acht kalenderdagen gewassen en gestreken terug bezorgd worden.
Artikel 11.37.
Eigen waardevolle spullen
Kinderen mogen een eigen spelcomputer meebrengen naar de kinderopvang. Zij kunnen hierop spelen buiten de uren van de begeleide activiteiten. Bij beschadiging kan de kinderopvang niet verantwoordelijk, noch aansprakelijk gesteld worden.
Wanneer kinderen een gsm, tablet of pc meebrengen naar de kinderopvang, moeten de kinderen dit afgeven aan de begeleiding. Bij het afhalen van de kinderen wordt dit meegegeven naar huis.
Artikel 11.38.
Vaccinatie
In België is alleen het vaccineren van jonge kinderen tegen poliomyelitis verplicht. Het is echter sterk aanbevolen dat gezinnen hun kind laten vaccineren volgens het vaccinatieschema van Kind en Gezin.
Een onvoldoende immuniteit voor difterie, kinkhoest, klem, hersenvliesontsteking door Haemophilus influenza B, hersenvliesontsteking of bloedvergiftiging door meningokokken C, mazelen, bof, rode hond en hepatitis B kan immers ernstige verwikkelingen voor een kind tot gevolg hebben.
Artikel 11.39.
Opvang van een ziek kind
Als het kind door ziekte of ongeval niet naar school kan gaan, kan het ook niet naar de opvang komen. Medische problemen van een kind, die bijzondere aandacht vragen van de begeleiding of die een gevaar kunnen vormen voor de begeleiding of andere kinderen, moeten door de gezinnen gesignaleerd worden
Artikel 11.40..
Regeling bij ziekte of ongeval tijdens de opvang
Als het kind ziek wordt of een ongeval krijgt tijdens de opvang, worden de gezinnen gewaarschuwd met de vraag het kind te komen halen. Als de gezinnen niet bereikbaar zijn, worden de contactpersonen opgebeld. De begeleiding waarschuwt de huisarts als dit nodig is. Bij onbereikbaarheid van de eigen huisarts, wordt een andere dokter opgeroepen. Dokterskosten en medicatie zijn ten laste van de gezinnen. In afwachting van het ophalen van de het kind of de komst van de dokter past de begeleiding eerste hulp bij ongevallen toe. Op advies van de huisarts of de beslissing van de begeleiding wordt het kind opgenomen of verzorgd in het ziekenhuis.
Artikel 11.41.
Medicatie en allergieën
Het toedienen van geneesmiddelen in de opvang moet zoveel mogelijk beperkt worden. Gezinnen vragen best aan de arts om medicatie voor te schrijven die ze thuis kunnen toedienen. Soms is het toedienen van medicatie in de opvang onvermijdelijk als een kind een chronische aandoening heeft of als een kind terugkeert na recente ziekte waarbij de behandeling nog moet afwerkt worden. Alleen als het echt nodig en haalbaar is, dienen de kinderbegeleiders medicatie toe in de opvang.
In dat geval moet op de verpakking van de medicatie een etiket van de apotheker hangen met daarop minstens volgende informatie: naam van het kind, naam van de voorschrijvende arts, wijze van toediening, dosis en frequentie. Als er geen etiket op de medicatie plakt, mag de informatie ook vermeld zijn op een apart attest van de apotheker of dokter. Medicatie die niet door een arts werd voorgeschreven, dienen de kinderbegeleiders niet toe.
Koortswerende middelen worden door de begeleiding niet op eigen initiatief toegediend tijdens de opvang.
Als een kind allergisch of intolerant is aan een bepaalde stof, vragen we hiervoor een doktersattest. Dit moet bezorgd worden binnen de maand na de melding van de allergie of intolerantie.
In geval van voedingsallergie of -intolerantie vullen de gezinnen samen met een kinderbegeleider het formulier afspraken voedingsallergieën en -intoleranties in, waarbij de nodige afspraken gemaakt worden rond het opvolgen van de allergie of intolerantie. Gezinnen volgen zelf op welke voedingsmiddelen worden gegeven in de opvang en melden het wanneer hun kind iets niet mag eten. In vakanties doen gezinnen hun kind met een allergie of intolerantie een polsbandje om, dat de kinderopvang ter beschikking stelt. Ook als het kind pas komt of de allergie of intolerantie pas gemeld werd, doen de gezinnen hun kind in die eerste periode een polsbandje om. Als er iets wijzigt aan wat het kind wel of niet mag eten, laten de gezinnen dit onmiddellijk weten aan de kinderopvang. Zo nodig kan een nieuw doktersattest gevraagd worden.
Wanneer kinderen om bepaalde medische redenen niet kunnen deelnemen aan de normale activiteiten van de kinderopvang (bv. buiten spelen, in de zandbak, …), vragen we hiervan ook een doktersattest.
De gezinnen kunnen vragen om dringende informatie mee te delen aan school. De begeleiding, die de kinderen vergezelt naar school, deelt dit mee aan de leerkracht aan de schoolpoort.
Artikel 11.42.
Luizen
Als bij een kind luizen of neten worden gevonden, wordt dit onmiddellijk gemeld aan de gezinnen. Gezinnen doen het nodige om de luizen en neten te verwijderen bij hun kind. Een kind kan opnieuw naar de opvang komen als de luizen en neten verdwenen zijn. Als later vastgesteld wordt dat het kind niet behandeld werd tegen luizen, wordt het kind geweigerd en mag het pas terugkomen na het bezorgen van een schriftelijk attest van de huisarts, waaruit blijkt dat het kind behandeld is. Als bij het kind dan nog luizen of neten worden gevonden, heeft de coördinator het recht de kinderen te weigeren tot er geen luizen en neten meer worden gevonden.
Gezinnen kunnen bij de begeleiding terecht voor tips over de behandeling van de luizen.
Artikel 11.43.
Vergoeding schade
In geval van moedwillige beschadiging aan spelmateriaal, terreinen en lokalen zal terugbetaling van de schade gevraagd worden, al dan niet via de familiale verzekering (BA-polis). De gezinnen zullen, zo spoedig mogelijk, schriftelijk op de hoogte gebracht worden van de feiten.
Artikel 11.44.
Gebruik beeldmateriaal en persoonlijke gegevens
Persoonsgegevens
De opvang heeft verschillende persoonsgegevens van het kind en zijn/haar gezin nodig.
Deze worden gebruikt in het kader van klantenadministratie, de facturatie, het ontwikkelen van het kinderopvangbeleid en de naleving van de vergunnings- en subsidievoorwaarden voor kinderopvang.
In het kader van onze werking verzamelen wij verschillende persoonsgegevens: contactgegevens, niet-gevoelige persoonsgegevens zoals leeftijd, slaap- en eetgewoontes van kinderen, en gevoelige persoonsgegevens zoals medische gegevens van kinderen.
Foto’s, filmpjes, beeldmateriaal
In de opvang worden er foto’s en filmpjes gemaakt van de kinderen. Wij vragen de toestemming aan de gezinnen om deze beelden te maken en te gebruiken. Gezinnen mogen dit weigeren.
Kinderopvang is een dienstverlening aan gezinnen. Het is onze taak om de privacy van elk kind te beschermen. We vragen gezinnen om voorzichtig te zijn met het delen van foto’s van de kinderen in de opvang op sociale media.
Wij gebruiken facebook en zetten gegevens op het internet/in de cloud.
Om de privacy van alle kinderen te beschermen, mogen gezinnen of andere bezoekers geen beeldmateriaal maken of verspreiden in onze werking.
Rechtsgrond
We verwerken de persoonsgegevens in het kader van het decreet van 30 april 2004 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap met rechtspersoonlijkheid Kind en Gezin en de uitvoeringsbesluiten hiervan. Hierin staat welke gegevens we nodig hebben. Daarnaast zijn verwerkingen noodzakelijk voor de uitvoering van de schriftelijke overeenkomst, voor de bescherming van vitale belangen van de kinderen, of in het algemeen belang.
Voor het verwerken van andere gegevens vragen we toestemming. Deze toestemming kan een gezin op elk moment intrekken of wijzigen.
Recht van het gezin
Een gezin heeft recht op informatie en toegang tot deze gegevens. Een gezin kan vragen om de gegevens in te zien en er iets aan te verbeteren, door een e-mail te sturen naar kinderopvang@oostrozebeke.be. Een gezin kan ook vragen een kopie van de persoonsgegevens te bezorgen of de gegevens door te geven aan een nieuwe kinderopvang.
Bewaarperiode
De gegevens worden vernietigd als de wettelijke bewaartermijn voorbij is. Gegevens, waarvoor geen wettelijke termijn vastliggen, worden niet langer dan nodig bewaard.
Overmaken aan derden
Als het noodzakelijk is, worden persoonsgegevens doorgegeven aan Kind & Gezin, Zorginspectie of onze softwareleveranciers i-Active en VVSG.
Wij waarborgen de veiligheid en het vertrouwelijke karakter van het gebruik van de gegevens, zowel door de medewerkers van de kinderopvang als door mogelijke onderaannemers (zoals i-Active). Deze verwerking gebeurt conform de huidige privacywetgeving.
Functionaris voor gegevensbescherming:
De verwerking van persoonsgegevens gebeurt onder toezicht van de functionaris voor gegevensbescherming.
Afdeling 11.5. Geldelijke bepalingen
Artikel 11.45.
Kostprijs
De prijs die de gezinnen betalen voor de opvang wordt bepaald volgens het overgangsbesluit subsidies buitenschoolse opvang van 24 september 2021. De bedragen zijn te raadplegen in het gecoördineerd retributiereglement. De bedragen worden ook vermeld op de folder, die jaarlijks aangepast wordt en in in de inschrijvingsmap. Voor de woensdagnamiddag geldt het voordeligste tarief (ofwel tarief schoolvrije dagen ofwel tarief halfuurbijdrage). In de prijs voor de opvang is inbegrepen: de verplaatsing tussen school en de opvang, de verzekering, het gebruik van werkingsmateriaal en de werkingskosten.
Als de financiële situatie van de gezinnen daartoe aanleiding geeft, kan een sociaal tarief gehanteerd worden. Het sociaal tarief bedraagt 50 % van het normale tarief. Als een gezin denkt hiervoor in aanmerking te komen, nemen zij contact op met de administratief medewerker of de coördinator. Op vraag van de administratief medewerker voert het OCMW een sociaal onderzoek. Op basis hiervan beslist het bijzonder comité voor de sociale dienst of ze het sociaal tarief toestaat overeenkomstig het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2019 betreffende aanvullende steun.
Artikel 11.46.
Supplementaire bijdragen
Naast de kostprijs voor de opvang worden supplementair voor volgende zaken bijdragen vastgesteld in het gecoördineerd retributiereglement:
Het sociaal tarief geldt niet voor deze bijdragen.
Artikel 11.47.
Wijze van facturatie en betaling
De gezinnen krijgen na iedere maand een factuur van de verschuldigde bijdragen, tenzij die minder dan 5,00 euro bedraagt. Facturen beneden de 5,00 euro worden bijgehouden tot een totaalbedrag van 5,00 euro of meer wordt bereikt. Driemaandelijks worden alle facturen beneden de 5,00 euro alsnog verstuurd. Gezinnen die een duplicaat van de factuur wensen, betalen hiervoor een bijdrage, zoals vastgesteld in het gecoördineerd retributiereglement. In principe wordt voor elk kind maar één factuur opgemaakt. In geval van co-ouderschap kan eventueel per gezin een factuur worden opgemaakt, op voorwaarde dat de gezinnen een regeling bezorgen die vermeldt welke momenten aan welk gezin moet gefactureerd worden of volgens welke procentuele verdeling de kosten over beide ouders verdeeld moeten worden.
Gezinnen die niet gekozen hebben voor domiciliëring moeten betalen binnen de tien dagen na ontvangst van de factuur. Bij niet-tijdige betaling stuurt het gemeentebestuur een eerste herinnering. Voor de verdere opvolging van de schuldvorderingen wordt verwezen naar hoofdstuk 12 (opvolging van schuldvorderingen) van het lokaal gedeelte van het algemeen politiereglement. De factuur wordt per definitie digitaal verstuurd, voor zover de dienst kinderopvang beschikt over een e-mailadres van het gezin. Als gezinnen dit niet willen, moeten ze dit zelf aangeven aan de dienst kinderopvang.
Artikel 11.48.
Fiscaal attest
Het gemeentebestuur verbindt zich er toe jaarlijks een fiscaal attest te bezorgen aan de ouders/opvoedingsverantwoordelijken van kinderen jonger dan 14 jaar, die in het voorbije jaar werden opgevangen in De Wiemkes. De dienst kinderopvang zet dit tijdig online op i-Active en bezorgt het aan de FOD Financiën.
Afdeling 11.6. Opzegging
Artikel 11.49.
Opzeggingsmodaliteiten voor de ouders
Ouders, die geen gebruik meer wensen te maken van de kinderopvang, hoeven dit niet te laten weten.
Artikel 11.50.
Opzeggingsmodaliteiten voor De Wiemkes
Als ouders de bepalingen van hoofdstuk 11 van het lokaal gedeelte van het algemeen politiereglement niet naleven, kan De Wiemkes de opvang voor hun kinderen stopzetten. Als bijzondere toestanden ervoor zorgen dat de veiligheid van andere kinderen of begeleiding niet meer gegarandeerd is door de aanwezigheid van een kind, kan dat kind geweigerd worden.