De voorzitter opent de zitting op 01/06/2023 om 20:49.
De raad neemt kennis van:
verslag van 20 april 2023 van raad van bestuur Woondienst Regio Izegem
verslag van 6 maart 2023 algemene vergadering Woondienst Regio Izegem
verslag van 26 april 2023 van het dagelijks bestuur Woondienst Regio Izegem
Artikel 303, §3 van het decreet over het lokaal bestuur.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 18 december 2020 tot vastlegging van de procedure voor het verlenen van voorafgaande vergunningen en planningsvergunningen voor lokale dienstencentra, centra voor dagopvang van een dienst voor gezinszorg, centra voor dagverzorging, centra voor kortverblijf, centra voor herstelverblijf of woonzorgcentra, en tot bepaling van de elementen van de globale zorg-strategische visie voor deze voorafgaande vergunningen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 mei 2014 betreffende woonzorgcentrum Rozenberg: bekrachtiging van het geactualiseerde kwaliteitshandboek.
Het artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling moeten organiseren.
Het artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, bepaalt voor het woonzorgcentrum Rozenberg:
“§ 1. Elke gebruiker, zijn vertegenwoordiger en mantelzorger wordt in de mogelijkheid gesteld om een klacht, suggestie, opmerking te uiten over de werking van het centrum. Het centrum werkt daarvoor een klachtenprocedure uit en maakt die bekend op de website of in de onthaalbrochure. Het centrum wijst een klachtenbehandelaar aan. De gebruiker of zijn vertegenwoordiger, een familielid of mantelzorger kan suggesties, opmerkingen of klachten rechtstreeks, zowel schriftelijk als mondeling, aan die persoon meedelen.
De klachtenbehandelaar verzamelt de ingediende suggesties, opmerkingen of klachten en anonimiseert deze gegevens. Het agentschap kan daarvan inzage nemen. Het gevolg dat aan een klacht wordt gegeven, wordt rechtstreeks en binnen de termijn, zoals bepaald in de klachtenprocedure, aan de indiener ervan meegedeeld. Indieners krijgen de garantie dat op hun klacht binnen een redelijke termijn feedback wordt gegeven.
De beheersinstantie zorgt voor periodieke informatie over de klachtenbehandeling aan alle gebruikers, hun vertegenwoordigers en mantelzorgers. Op basis van de periodieke analyse van de klachten formuleert het centrum correctieve en preventieve maatregelen.
§ 2. De gegevens over de Woonzorglijn worden op een zichtbare plaats opgehangen.”
De klachtenprocedure van het woonzorgcentrum Rozenberg is opgenomen in het kwaliteitshandboek dat bekrachtigd werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 mei 2014.
Het artikel 303 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester en voorzitter van het vast bureau.
niet van toepassing
niet van toepassing
Mevrouwen Braeckevelt en Lefebre, raadsleden.
Enig artikel
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport klachtenbehandeling 2022 zoals volgt:
Datum van ontvangst van de klacht | Onderwerp/voorwerp van de klacht | Gevolg dat aan de klacht gegeven werd | Datum van afhandeling van de klacht |
15/04/2022 | familie niet akkoord met opgestarte behandeling | uitleg gegeven + huisarts contact laten nemen met familie | 19/04/2022 |
11/10/2022 | kledij in verkeerde kast | samen met familie bekeken en ook wasserijpersoneel attent op gemaakt | 11/10/2022 |
De vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke werd op de buitengewone algemene vergadering van 30 maart 2023 ontbonden en de buitengewone algemene vergadering wenst het netto-actief van de ontbonden vereniging voorwaardelijk over te dragen aan het OCMW van Oostrozebeke.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreten van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad en over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de buitengewone algemene vergadering van 30 maart 2023 van de vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke.
Besluit van de buitengewone algemene vergadering van 1 juni 2023 van de vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke.
Het huidig artikel 24 van de statuten van de vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke bepaalt dat de goederen en waarden van de ontbonden vereniging of het netto-actief overgedragen worden aan een plaatselijk werkgelegenheidsinitiatief:
"Artikel 24
Ingeval van ontbinding van de vereniging benoemt de algemene vergadering, die de ontbinding heeft beslist, indien nodig, de vereffenaars. De algemene vergadering bepaalt hun bevoegdheden en draagt de goederen en waarden van de ontbonden vereniging over aan een plaatselijk werkgelegenheidsinitiatief."
Een dergelijk initiatief rond het creëren van werkgelegenheid is in Oostrozebeke niet actief.
Binnen de dienstenwinkel werden wel prestaties als poetsdiensten en thuiszorg verricht voor een aantal inwoners van de gemeente.
Door de overdracht van deze personeelsleden aan Familiehulp is deze dienstverlening verder verzekerd.
Het OCMW wil met het lokaal dienstencentrum in het gemeenschapscentrum Tjuf zorgen voor onder meer de coördinatie van de thuiszorgdiensten in Oostrozebeke.
Op de laatste buitengewone algemene vergadering van 30 maart 2023 heeft de centrumleider Vanessa Sergeant een toelichting gegeven over de start en de werking van het lokaal dienstencentrum in Oostrozebeke en in deze toelichting werd duidelijk gemaakt dat het lokaal dienstencentrum een aanspreekpunt wil zijn voor de thuiszorg in Oostrozebeke en dat het de bedoeling is om het bestaand aanbod van thuiszorgdiensten te integreren in de werking van het lokaal dienstencentrum:
Ingeval het netto-actief van de ontbonden vereniging zou worden overgedragen aan het OCMW van Oostrozebeke, is het OCMW ook akkoord om alle eventuele toekomstige openstaande kosten en rekeningen van de ontbonden vereniging te vereffenen.
Op de zitting van de buitengewone algemene vergadering van 4 mei 2023 wordt de voorwaardelijke overdracht van het netto-actief van de ontbonden vzw. Dienstwinkel Oostrozebeke aan het OCMW van Oostrozebeke goedgekeurd door aanpassing van het artikel 24 van de statuten van de vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke als volgt:
"Artikel 24
Ingeval van ontbinding van de vereniging benoemt de algemene vergadering, die de ontbinding heeft beslist, indien nodig, de vereffenaars. De algemene vergadering bepaalt hun bevoegdheden en draagt de goederen en waarden van de ontbonden vereniging over aan het OCMW van Oostrozebeke."
De heer Stijn Van de Vijvere van Accto Accountancy & Fiscaliteit heeft op 17 mei 2023 de vereffeningsbalans opgemaakt.
Volgens de vereffeningsbalans bedraagt het netto-actief van de vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke in vereffening 181,996,10 euro (per 17 mei 2023).
Toelichting door mevrouw Geldhof, 1ste schepen en tevens voorzitter van de algemene vergadering van de ontbonden vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op het exploitatiekrediet van het jaar 2023 tem 2027: IP geen, actie 1321, 0959-02/7405018.
Het totaal van het netto-actief wordt opgenomen in de algemene boekhouding van het OCMW op de algemene rekening 4820002 namelijk 'Ontvangen voorschot van dienstenwinkel voor werkingssubsidie LDC'.
Het totaal bedrag van het netto-actief wordt gespreid over 5 jaar ingebracht in de budgettaire boekhouding onder de jaarbudgetrekening 1321/0959-02/7405018 als bijkomende financiering van de werking van het lokaal dienstencentrum.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad aanvaardt het netto-actief voor een bedrag van 181.996,10 euro (per 17 mei 2023) euro van de ontbonden vzw. Dienstenwinkel Oostrozebeke onder hiernavolgende voorwaarden:
Artikel 2
Het vast bureau van het OCMW van Oostrozebeke wordt belast met de uitvoering en naleving van de voorwaarden, zoals bepaald onder artikel 1.
Hervorming sector sociaal wonen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald deel 3, titel 4, hoofdstukken 1 en 2.
Beslissing Raad van Bestuur van de Woondienst Regio Izegem van 20 april 2023 houdende goedkeuring van het ontwerp van statutenwijziging.
Het Vlaamse Gewest heeft bij decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen besloten om de sociale huisvestingsmaatschappijen en sociale verhuurkantoren samen te brengen en om te vormen tot één woonactor, nl. woonmaatschappijen.
Er zal één woonmaatschappij erkend worden per werkingsgebied.
Hierdoor moet de werking van het Sociaal Verhuurkantoor Regio Izegem op 1 juli 2023 overgedragen worden naar respectievelijk de woonmaatschappij Thuiswest (voor de SVK-werking in de gemeenten Izegem, Ingelmunster en Ledegem) en de woonmaatschappij Vivus (voor de SVK-werking in de gemeenten Oostrozebeke en Wielsbeke).
De overige activiteiten van de Woondienst blijven behouden.
Ten gevolge van deze hervorming moeten de statuten van de Woondienst Regio Izegem, die laatst op 21 november 2018 werden aangepast, opnieuw gewijzigd worden.
Er is werk gemaakt van een volledig nieuwe versie voor de statuten om in regel te zijn met alle huidige bepalingen hierover in het decreet over het lokaal bestuur.
In hoofdzaak werden dan ook technische aanpassingen doorgevoerd aan de statuten.
Inhoudelijk werden volgende wijzigingen aangebracht aan de statuten:
Een concordantietabel geeft een overzicht van de nummering van de verschillende artikelen met vergelijking tussen de huidige statuten en de ontwerpstatuten.
Over de te volgen procedure en deze statuten is er advies gevraagd aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Na overleg gaf het Agentschap op 11 mei 2023 haar finaal advies over de statuten, inzonderheid over de artikelen 3,2° lid, 6,5° lid, 10, 11.2 en 14.2.
Toelichting door mevrouw Verschoore, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
Het ontwerp van statuten van de Woondienst Regio Izegem, zoals gehecht bij dit besluit, wordt goedgekeurd, waarbij volgende aanpassingen werden verwerkt:
Artikel 2
Volgende concordantietabel met betrekking tot de vorige en huidige statuten van de welzijnsvereniging wordt goedgekeurd:
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Woondienst Regio Izegem.
E-mail van 27 april 2023 van Woondienst Regio Izegem, de heer Benoit Sintobin betreffende Woondienst Regio Izegem - verslag AV.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De gemeente ontving de jaarrekening 2022 van de Woondienst Regio Izegem.
1. de beleidsnota met de doelstellingenrealisatie;
2. de financiële nota met:
Toelichting door mevrouw Verschoore, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De rekening 2022 van de Woondienst Regio Izegem met een exploitatieoverschot van 175 976,00 euro, een investeringstekort van 32 040,00 euro, een financieringstekort van 22 200,00 euro, een positief budgettair resultaat van het werkjaar van 121 735,00 euro en een beschikbaar budgettair resultaat van 1 410 036,00 euro wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de Woondienst Regio Izegem, Kasteelstraat 13, 8870 Izegem.
Er werden geen vragen ingediend.
De voorzitter sluit de zitting op 01/06/2023 om 21:12.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter