De voorzitter opent de zitting op 08/05/2025 om 19:33.
De raad neemt kennis van:
Aangetekend schrijven van 21 maart 2025 met de agenda van de algemene vergadering van Creat Services van 17 juni 2025 om 14.30 uur in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende CREAT aankoopcentrale (TMVS) - algemene vergadering: aanduiden van een vertegenwoordiger en van een plaatsvervanger, waarbij de heer De Marez, 1ste schepen, werd aangeduid als vertegenwoordiger voor de Gemeente Oostrozebeke, en de heer Derudder, burgemeester, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, voor de algemene vergadering van CREAT tot het einde van de legislatuur 2025-2030.
Oostrozebeke is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Creat Services dv.
De gemeente Oostrozebeke ontving op 21 maart 2025 een aangetekend schrijven van Creat Services om deel te nemen aan de algemene vergadering, die op dinsdag 17 juni 2025 plaatsvindt in Flanders Expo, Maaltekouter 1 te 9051 Gent met volgende agenda:
De nuttige documenten voor de algemene vergadering van 17 juni 2025 werden bij het schrijven van 21 maart 2025 gevoegd:
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van teoapssing
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2025 van CREAT Services dv goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 17 juni 2025, zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 17 juni 2025 goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar 20250617AV@creat.be.
Aangetekend schrijven van 3 april 2025 van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West betreffende Fluvius West - algemene vergadering tevens jaarvergadering van donderdag 26 juni 2025 om 18 uur in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende aanduiden afgevaardigde voor de opdrachthoudende vereniging Fluvius West: algemene vergadering waarbij de de heer Derudder, burgemeester, werd aangeduid als afgevaardigde en de heer Dirk De Keyzer, raadslid, als plaatsvervanger op de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West tot het einde van de legislatuur 2025-2030.
Oostrozebeke is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de raad van bestuur in zitting van 18 maart 2025.
De gemeente Oostrozebeke werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Fluvius West, die op 26 juni 2025 om 18 uur plaats vindt in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne. met volgende agenda:
De documentatiestukken betreffende dit agendapunt zijn op 4 april 2025 op digitale wijze ter beschikking werd gesteld op het Extranet van Fluvius West.
Volgens het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West van 26 juni 2025 goed:
a. kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024;
b. kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024;
a. goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
b. goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels);
vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV;
kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024;
desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten;
evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030;
statutaire benoemingen;
benoeming van een commissaris;
statutaire mededelingen.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum, waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 26 juni 2025 goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van het besluit wordt verzonden aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Aangetekend schrijven van 3 april 2025 van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort WVI, met agenda van de algemene vergadering van woensdag 11 juni 2025 om 18.30 u. in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende West-Vlaamse Intercommunale (WVI) - algemene vergadering: aanduiden van vertegenwoordiger en plaatsvervanger, waarbij de heer De Marez, 1ste schepen, aangeduid werd als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van W.V.I., en mevrouw Geldhof, schepen, als plaatsvervanger in de algemene vergadering van W.V.I., voor de legislatuur 2025-2030.
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij WVI en mag zich laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering.
De gemeente ontving een aangetekend schrijven van 3 april 2025 van de WVI om deel te nemen aan de algemene vergadering, die op woensdag 11 juni 2025 om 18.30 u. plaatsvindt in het Provinciaal Hof, Markt 3, 8000 Brugge met volgende agenda:
De nuttige documenten voor de algemene vergadering van 11 juni 2024 werden bij het aangetekend schrijven van 3 april 2025 gevoegd:
Artikel 447 van het Decreet Lokaal Bestuur meldt een onverenigbaarheid tussen het mandaat van vertegenwoordiger op de algemene vergadering en dat van lid van de andere organen en de onverenigbaarheden van artikel 436 van het decreet lokaal bestuur.
Na afloop van de algemene vergadering vindt een academische zitting plaats ter gelegenheid het afscheid van algemeen directeur, Geert Sanders die na 25 jaar met pensioen gaat.
Toelichting van de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de agenda met alle bijhorende stukken van woensdag 11 juni 2025 om 18u30 de buitengewone algemene vergadering van de WVI goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de WVI op woensdag 11 juni 2025, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van de WVI van woensdag 11 juni 2025, goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge, r.calleeuw@wvi.be.
E-mail van 22 april 2025 van de Dienstverlenende Vereniging Midwest, p.a. Saskia Verriest, Spanjestraat 141, 8800 Roeselare, betreffende agenda van de bijzondere algemene vergadering van DVV Midwest van 3 juni 2025.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2017 betreffende oprichting Dienstverlenende Vereniging (DVV) Midwest: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende DVV Midwest - algemene vergadering: aanduiden van een vertegenwoordiger en van een plaatsvervanger, waarbij mevrouw Geldhof, schepen, werd aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van DVV Midwest (Dienstverlenende vereniging Midwest), en de heer Beils, raadslid, werd aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering van DVV Midwest (Dienstverlenende vereniging Midwest), voor de legislatuur 2025-2030.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen.
Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017.
Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.
De leden van de algemene vergadering van DVV Midwest zullen uitgenodigd worden tot de bijzondere algemene vergadering, die doorgaat op 3 juni 2025 om 18 u. in het streekhuis te Roeselare.
Op deze algemene vergadering worden volgende punten geagendeerd:
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij de Dienstverlenende Vereniging Midwest.
Het bestuur van Oostrozebeke mag zich in de Dienstverlenende Vereniging Midwest laten vertegenwoordigen in de bijzondere algemene vergadering.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de bijzondere algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest van 3 juni 2025 om 18.00 u goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van 3 juni 2025, zal haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 3 juni 2025 goedkeuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
E-mail van 1 april 2025 van woonmaatschappij VIVUS betreffende de samenstelling van de toewijzingsraad woonmaatschappij VIVUS.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van het schepencollege van 18 januari 2023 betreffende advies omtrent de te vormen woonmaatschappij in het werkingsgebied Zuid-West-Vlaanderen-Midden - erkenning woonmaatschappij.
Woonmaatschappij VIVUS heeft een toewijzingsraad opgericht die bestaat uit:
De gemeente vaardigt bij voorkeur één persoon af om te zetelen in de toewijzingsraad.
Dat kunnen ambtenaren, schepenen en/of gemeenteraadsleden zijn.
Indien gewenst kan een plaatsvervangende persoon worden aangeduid.
De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige - en een operationele opdracht.
De beleidsmatige opdracht bestaat uit afspraken over (verstrengde) langdurige woonbinding en toewijzingen aan specifieke doelgroepen (voor het toewijzingsreglement) en afspraken over versnelde toewijzing (voor het intern huurreglement van de woonmaatschappij).
De operationele opdracht bestaat uit de praktische uitvoering van de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan doelgroepen.
Dit vertaalt zich in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.
De actuele reglementen vindt u hier en in bijlage terug: https://www.vivus.be/reglementen-0
Volgende personen zetelen momenteel in de toewijzingsraad van woonmaatschappij VIVUS:
Vandererven |
Christophe |
Openbaar Bestuur |
Anzegem |
PV Davy Demets |
Prat |
Marleen |
Openbaar Bestuur |
Deerlijk |
|
De Keukeleire |
Bart |
Openbaar Bestuur |
Dentergem |
|
Callewaert |
Lynn |
Openbaar Bestuur |
Harelbeke |
|
Lammertyn |
Rita |
Openbaar Bestuur |
Lendelede |
PV Carine Dewaele |
Verschoore |
Ann-Sophie |
Openbaar Bestuur |
Oostrozebeke |
|
Kerkhove |
Joost |
Openbaar Bestuur |
Waregem |
PV Darline Dhaene |
Stevens |
Jan |
Openbaar Bestuur |
Wielsbeke |
De eerstvolgende toewijzingsraad gaat door op dinsdag 10 juni om 17u30 tot 19u in VIVUS Waregem, Hazepad 1.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen-voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad ging over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS:
en voor de kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS:
Mevrouw Vervaeck, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS.
Mevrouw Geldhof, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS.
De gemeenteraad ging over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS:
en voor de kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS:
Mevrouw Vervaeck, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS.
Mevrouw Geldhof, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de lokale woonmaatschappij VIVUS.
Artikel 1
De raad beslist om mevrouw Ilse Vervaeck, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de nieuwe woonmaatschappij VIVUS voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De raad beslist om mevrouw Carine Geldhof, schepen, aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de toewijzingsraad van de nieuwe woonmaatschappij VIVUS voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de nieuwe woonmaatschappij VIVUS, Marktstraat 80, 8530 Harelbeke, bjorn.thienpont@vivus.be.
E-mail van 30 januari 2025 betreffende de samenstelling Raad van Bestuur 'Elk zijn Huis' en te hernieuwen mandaat openbare besturen West-Vlaanderen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
De gemeente is vennoot van Elk Zijn Huis nv.
Het gemeentebestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering.
De Raad van Bestuur wordt samengesteld uit maximaal 9 leden (inclusief de voorzitter).
Van die 9 mandaten zijn er 3 op voordracht van de openbare besturen (= steden en gemeenten), waarvan hoogstens 2 van aandeelhouders uit West-Vlaanderen.
Het mandaat van de heer Pietro Lacopucci (openbare besturen West-Vlaanderen) loopt tot de jaarvergadering van 2025 en is dus opnieuw toe te wijzen.
Conform artikel 14 van de statuten is de gemeente Oostrozebeke als openbaar bestuur in de mogelijkheid om een kandidaat voor te dragen.
Uitdrukkelijk wordt verondersteld dat alle openbare besturen-aandeelhouders voor de voorgedragen kandidaten voldoende zullen afgetoetst hebben dat zij – zij het door opleiding, ervaring, … - over voldoende deskundigheid beschikken op juridisch-technisch, economisch-financieel vlak en/of op vlak van sociaal ondernemerschap.
Daarnaast worden volgende vereisten verwacht aanwezig te zijn voor elke individuele bestuurder binnen de N.V. ‘Elk zijn Huis’:
De hierboven uiteengezette werkwijze doet uiteraard op geen enkele wijze enige afbreuk aan de bevoegdheden dienaangaande van de Algemene Vergadering, noch aan de mogelijkheid voor de diverse aandeelhouders om via voorafgaande onderhandelingen en/of denkoefeningen zelf reeds te komen tot pasklare voorstellen.
Volgende kandidaten worden door de fracties in de gemeenteraad voorgedragen:
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad ging over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Elk Zijn Huis nv:
en voor de kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Elk zijn Huis nv.:
Mevrouw Vervaeck, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de in de algemene vergadering van Elk zijn Huis nv.
Mevrouw Geldhof, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Elk zijn Huis nv.
De gemeenteraad ging over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Elk Zijn Huis nv:
en voor de kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Elk zijn Huis nv.:
Mevrouw Vervaeck, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de in de algemene vergadering van Elk zijn Huis nv.
Mevrouw Geldhof, schepen, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Elk zijn Huis nv.
Artikel 1
De raad beslist om mevrouw Ilse Vervaeck, schepen en voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wonende te 8780 Oostrozebeke, Kalbergstraat, 67A, e-mail: ilse.vervaeck@oostrozebeke.be aan te duiden als afgevaardigde in de algemene vergaderingen van Elk Zijn Huis nv voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De raad beslist om mevrouw Carine Geldhof, schepen, wonende te 8780 Oostrozebeke, Dentergemstraat, 97, e-mail: carine.geldhof@oostrozebeke.be, aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van Elk Zijn Huis nv voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan Elk Zijn Huis nv, Broelkaai 1 G, 8500 Kortrijk, info@elkzijnhuiskortrijk.be.
Aangetekende brief van 4 april 2025 met agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. op maandag 19 mei 2025 om 18.00 uur in de vergaderzaal van I.V.I.O, Lodewijk de Raetlaan 12, te Izegem.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van 6 februari 2025 betreffende aanduiden afgevaardigde I.V.I.O.: algemene vergadering, waarbij mevrouw Geldhof wordt aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergaderingen van I.V.I.O. (Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam milieubeheer voor Izegem en Ommeland) voor de legislatuur 2025-2030.
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij I.V.I.O.
Ons bestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de gewone algemene vergadering.
De gemeente ontving op 4 april 2025 een aangetekende brief van I.V.I.O. om deel te nemen aan gewone algemene vergadering van I.V.I.O., die op maandag 19 mei 2025 plaatsvindt in de vergaderzaal van I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te Izegem met volgende agenda:
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van maandag 19 mei 2025 goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 19 mei 2025, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van I.V.I.O. van 19 mei 2025, goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te 8870 Izegem.
E-mail van 7 april 2025 met agenda van de jaarvergadering van Zefier op donderdag 12 juni 2025 om 14.00 uur.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende aanduiden afgevaardigde Zefier cv: algemene vergadering, waarbij de heer Luc Derudder, burgemeester, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Zefier cv tot het einde van de legislatuur 2025-2030.
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij Zefier cv.
Het gemeentebestuur van Oostroezebeke mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de jaarvergadering.
De gemeente ontving op 7 april 2025 een e-mail van Zefier cv om deel te nemen aan de gewone algemene vergadering (jaarvergadering), die op donderdag 12 juni 2025 om 14.00 uur plaatsvindt in AuditoRium - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485, te Gent met volgende agenda:
De vertegenwoordiger (of de plaatsvervanger) is vanaf 12u30 welkom om alvast de innerlijke mens te versterken vóór de aanvang van de vergadering.
Na de vergadering wordt ook nog een drink aangeboden.
Conform artikel 27 van de statuten van Zefier kan het bestuur een volmachtdrager op de algemene vergadering afvaardigen.
Het Agentschap voor Binnenlands Bestuur stelt dat op grond van artikel 41, lid 2, 4° van het decreet over het lokaal bestuur de gemeenteraad zonder delegatiemogelijkheid exclusief bevoegd is voor de beslissingen inzake vertegenwoordiging in instellingen, verenigingen en ondernemingen.
Met die formulering kan het niet anders dan om een volmacht ‘intuitu personae’ gaan.
Wat de in te nemen standpunten betreft is alleen voor de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen bepaald dat ook daar de gemeenteraad het mandaat moet vaststellen.
Voor andere rechtspersonen wordt dat in het midden gelaten.
De standpuntbepaling over de agendapunten van de algemene vergadering van Zefier kan dus door het college van burgemeester en schepenen gebeuren.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de jaarvergadering van Zefier cv van donderdag 12 juni 2025 goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de jaarvergadering van Zefier cv van donderdag 12 juni 2025, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de jaarvergadering van Zefier cv van donderdag 12 juni 2025 goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar info@zefier.be.
Voorstel om jaarlijks de sport- en culturele infrastructuur twee weken tijdens de zomervakantie volledig te sluiten.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2024 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen.
In de zomervakantie van 2024 waren gemeenschapscentrum "O.C. Mandelroos" en andere culturele infrastructuur voor het eerst twee weken volledig gesloten tijdens de zomervakantie, namelijk van 29 juli tot en met 11 augustus. Ook het sportcentrum was gesloten in diezelfde periode.
De sluiting in 2024 werd opgevat als een test om nadien te evalueren en mogelijks nadien definitief in te voeren.
Betrokken diensten en bevoegde schepenen hebben deze sluitingsperiode positief geëvalueerd.
Er waren geen burgers of verenigingen, die met onopgeloste en dringende problemen bleven zitten in deze periode.
In 2024 waren er reeds toegestane reservaties, die nog zijn doorgegaan. Bij definitieve invoering van een sluitingsperiode zou dit niet meer het geval zijn.
De sportverenigingen in competitie hadden de mogelijkheid om hun trainingen verder te zetten mits goede afspraken met de dienst gemeenschapscentrum.
Dit ging over de basketclub BBC Rozenbeka en de voetbalclub KSCOR.
BBC Rozenbeka kreeg een sleutel ter beschikking en KSCOR beschikte reeds over een sleutel.
Over het algemeen is de periode tussen 21 juli en 15 augustus een kalme periode in Oostrozebeke: heel veel mensen zijn in verlof of op reis.
Voorstel is daarom om een sluitingsperiode van twee weken vanaf nu jaarlijks te hanteren.
Bijgevolg is het niet nodig om een jobstudent in te schakelen voor deze twee weken.
De periode, die vorig jaar gehanteerd werd, bleek iets minder goed voor de sportverenigingen omdat de competitie half/eind augustus weer opstart.
Daarom is het voorstel om te sluiten vanaf de week van 21 juli en de daaropvolgende week.
Wanneer 21 juli op een weekdag na de woensdag valt, wordt de sluitingsperiode bepaald volgens het bouwverlof van de regio.
In die zin stellen we voor om de sluiting per legislatuur vast te leggen.
De andere regeling voor de culturele infrastructuur, waarbij het loket in O.C. Mandelroos enkel open is vanaf 16.45 u. tot 20 u. in de periode tussen 21 juli en 15 augustus, blijft gelden, behalve in de twee weken van volledige sluiting.
Duidelijke communicatie hierover kunnen we ruim op voorhand inplannen en afficheren op de gekende plaatsen.
Tot slot wordt voorgesteld om het aantal beschikbare plaatsen in feestzaal Tjuf te wijzigen, volgens de toelating van de brandweer.
Dit wordt op vandaag in praktijk al zo toegepast maar werd nog niet eerder aangepast in het algemeen politiereglement.
Concreet gaat het over staande plaatsen voor 190 personen in plaats van 240 personen en zittende plaatsen voor 150 personen in plaats van 192 personen.
Aangezien de voorgestelde wijzigingen de culturele en sportverenigingen aanbelangen, was het aangewezen om advies te vragen aan de betrokken adviesraden. Zowel de culturele raad als de sportraad gaven gunstig advies op voorgestelde wijzigingen.
Toelichting door mevrouw Ilse Vervaeck, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heren Vandenbroucke en Behaeghe, raadsleden.
Artikel 1
Het algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hoofdstuk 5 Gebruik van de gemeentelijke culturele infrastructuur wordt als volgt gewijzigd:
(...)
Art. 5.31.
De gebruiker mag tijdens een activiteit niet meer personen toelaten dan het aantal beschikbare plaatsen.
Het aantal beschikbare plaatsen is verschillend naargelang de deelnemers aan de activiteit zitten of staan:
Wanneer de aangestelde van het gemeentebestuur vaststelt dat er zich meer mensen bevinden dan toegelaten volgens dit artikel, moet de aangestelde van het gemeentebestuur de activiteit opschorten.
(...)
Art. 5.56.
De aangestelde van het gemeentebestuur is aanwezig in het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos” elke werkdag van 14.30 u. tot 20.30 u., op zaterdag en zondag van 9 u. tot 12 u. en van 14.30 u. tot 20.30 u.
Dit betekent dat het loket gesloten is buiten deze uren.
De culturele infrastructuur is open elke werkdag van 13.30 u. tot 22.45 u., op zaterdag van 8.30 u. tot 22.45 u., op zondag en wettelijke feestdagen van 8.30 u. tot 21 u. Gebruik van de infrastructuur buiten deze uren is mogelijks mits voorafgaande goedkeuring.
Het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos”, Ginstezaal en de gemeenschapszaal “Tjuf” zijn gesloten:
Dit betekent dat er tijdens deze periodes geen reservaties mogelijk zijn en dat de gebouwen afgesloten zijn.
(...)
Artikel 2
Het algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hoofdstuk 7 Gebruik van de sportinfrastructuur wordt als volgt gewijzigd:
(...)
Art. 7.16.
De binnensportinfrastructuur en voetbalterreinen zijn toegankelijk:
De binnensportinfrastructuur en voetbalterreinen zijn gesloten op de volgende dagen:
(...)
E-mail van 15 maart 2025 van de afdeling vastgoedtransacties, Koning Albert II-laan 15 bus 395 te 1210 Brussel betreffende ontwerpakte voor gemeenteraad V ERFD Gemeente Oostrozebeke / eigenaars Molstenstraat 70 te 8780 Oostrozebeke (D:16436-001|410).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Het opmetingsplan met referentie A1-23.079, opgemaakt op 26 september 2023 door Lore Van Bruaene, landmeter expert, Kloosterstraat 20 te 8851 Ardooie-Koolskamp.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
In het kader van de opdracht “Aanleg riolering zijweg Molstenstraat: Dienstjaar 2024” moeten er diverse erfdienstbaarheden verleend worden.
De ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal werd opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties.
Het betreft ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, gelegen Molstenstraat 70 te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 34 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 210 D P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 1 a 34 ca, gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie B, nummer 210 D met een oppervlakte volgens titel van 1 a 34 ca, voor een forfaitaire vergoeding van 2 210,00 euro jegens de eigenaars.
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond. Tevens wordt een erfdienstbaarheid van toegang en doorgang verleend door partij enerzijds aan het personeel van de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 10 2020-2027, op het investeringskrediet van 2025, investeringsproject 3, actie 1411, budgetrekening 0310-00/2200900/500.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties, goed.
Artikel 2
De erfdienstbaarheid voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden is te nemen uit een perceel gelegen te Molstenstraat 70 te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 34 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 210 D P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 1 a 34 ca, gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie B, nummer 210 D met een oppervlakte volgens titel van 1 a 34 ca, op bijgevoegd opmetingsplan aangeduid als lot 1 en wordt toegestaan tegen een forfaitaire vergoeding van 2 210,00 euro jegens de eigenaars.
Artikel 3
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond.
Artikel 4
Dit besluit zal worden overgemaakt aan de afdeling vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akte.
E-mail van 15 maart 2025 van de afdeling vastgoedtransacties, Koning Albert II-laan 15 bus 395 te 1210 Brussel betreffende ontwerpakte voor gemeenteraad V ERFD Gemeente Oostrozebeke / eigenaars Molstenstraat 72 te 8780 Oostrozebeke (D:16436-002|410).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Het opmetingsplan met referentie A1-23.079, opgemaakt op 26 september 2023 door Lore Van Bruaene, landmeter expert, Kloosterstraat 20 te 8851 Ardooie-Koolskamp.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
In het kader van de opdracht “Aanleg riolering zijweg Molstenstraat: Dienstjaar 2024” moeten er diverse erfdienstbaarheden verleend worden.
De ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal werd opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties.
Het betreft ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, gelegen Molstenstraat 72 te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 72 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 210 G P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 9 a 6 ca, gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie B, nummers 210 F en 211 E met een totale oppervlakte volgens titel van 9 a 6 ca, voor een forfaitaire vergoeding van 4 680,00 euro jegens de eigenaars.
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond. Tevens wordt een erfdienstbaarheid van toegang en doorgang verleend door partij enerzijds aan het personeel van de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 10 2020-2027, op het investeringskrediet van 2025, investeringsproject 3, actie 1411, budgetrekening 0310-00/2200900/500.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties, goed.
Artikel 2
De erfdienstbaarheid voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden is te nemen uit een perceel gelegen te Molstenstraat 72 te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 72 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 210 G P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 9 a 6 ca, gekend volgens laatst overgeschreven titel sectie B, nummers 210 F en 211 E met een totale oppervlakte volgens titel van 9 a 6 ca, op bijgevoegd opmetingsplan aangeduid als lot 2 en wordt toegestaan tegen een forfaitaire vergoeding van 4 680,00 euro jegens de eigenaars.
Artikel 3
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond.
Artikel 4
Dit besluit zal worden overgemaakt aan de afdeling vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akte.
E-mail van 15 maart 2025 van de afdeling vastgoedtransacties, Koning Albert II-laan 15 bus 395 te 1210 Brussel betreffende ontwerpakte voor gemeenteraad V ERFD Gemeente Oostrozebeke / eigenaars Molstenstraat 74 te 8780 Oostrozebeke (D:16436-003|410)
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Het opmetingsplan met referentie A1-23.079, opgemaakt op 26 september 2023 door Lore Van Bruaene, landmeter expert, Kloosterstraat 20 te 8851 Ardooie-Koolskamp.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
In het kader van de opdracht “Aanleg riolering zijweg Molstenstraat: Dienstjaar 2024” moeten er diverse erfdienstbaarheden verleend worden.
De ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal werd opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties.
Het betreft ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, gelegen Molstenstraat 74 te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 90 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 209 R P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 11 a 75 ca, gekend als laatst overgeschreven titel sectie B, deel van nummer 209 L P0000 met een oppervlakte volgens titel van 11 a 75 ca, voor een forfaitaire vergoeding van 5 850,00 euro jegens de eigenaars.
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond. Tevens wordt een erfdienstbaarheid van toegang en doorgang verleend door partij enerzijds aan het personeel van de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 10 2020-2027, op het investeringskrediet van 2025, investeringsproject 3, actie 1411, budgetrekening 0310-00/2200900/500.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal werd opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties goed.
Artikel 2
De erfdienstbaarheid voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden is te nemen uit een perceel gelegen te Molstenstraat 74 te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 90 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 210 G P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 11 a 75 ca, gekend als laatst overgeschreven titel sectie B, deel van nummer 209 L P0000 met een oppervlakte volgens titel van 11 a 75 ca, op bijgevoegd opmetingsplan aangeduid als lot 3 en wordt toegestaan tegen een forfaitaire vergoeding van 5 850,00 euro jegens de eigenaars.
Artikel 3
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond.
Artikel 4
Dit besluit zal worden overgemaakt aan de afdeling vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akte.
E-mail van 15 maart 2025 van de afdeling vastgoedtransacties, Koning Albert II-laan 15 bus 395 te 1210 Brussel betreffende ontwerpakte voor gemeenteraad V ERFD Gemeente Oostrozebeke / eigenaars Hooge Leenen te 8780 Oostrozebeke (D:16436-004|410).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Het opmetingsplan met referentie A1-23.079, opgemaakt op 26 september 2023 door Lore Van Bruaene, landmeter expert, Kloosterstraat 20 te 8851 Ardooie-Koolskamp.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
In het kader van de opdracht “Aanleg riolering zijweg Molstenstraat: Dienstjaar 2024” moeten er diverse erfdienstbaarheden verleend worden.
De ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal werd opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties.
Het betreft ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, gelegen Hooge Leenen te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 1 a 44 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 206 C P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 27 a 36 ca, voor een forfaitaire vergoeding van 1 008,00 euro jegens de eigenaars.
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond. Tevens wordt een erfdienstbaarheid van toegang en doorgang verleend door partij enerzijds aan het personeel van de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 10 2020-2027, op het investeringskrediet van 2025, investeringsproject 3, actie 1411, budgetrekening 0310-00/2200900/500.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de ontwerpakte voor vestiging van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid met accessoir recht van opstal, opgemaakt door mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de dienst vastgoedtransacties, goed.
Artikel 2
De erfdienstbaarheid voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden is te nemen uit een perceel gelegen te Hooge Leenen te 8780 Oostrozebeke, met een oppervlakte van 1 a 44 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als, sectie B nr. 206 C P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 27 a 36 ca, op bijgevoegd opmetingsplan aangeduid als lot 4 en wordt toegestaan tegen een forfaitaire vergoeding van 1 008,00 euro jegens de eigenaars.
Artikel 3
De verlening van een eeuwigdurende erfdienstbaarheid geschiedt om reden van openbaar nut, meer specifiek voor het aanleggen, gebruiken, exploiteren, herstellen, vervangen en onderhouden van rioleringsinfrastructuur en aanhorigheden door de gemeente Oostrozebeke of haar aangestelden in de ondergrond.
Artikel 4
Dit besluit zal worden overgemaakt aan de afdeling vastgoedtransacties voor de opmaak van de definitieve akte.
E-mail van 18 februari 2025 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke waarbij melding gemaakt wordt van u hebt een jaarrekening ontvangen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkfabriek Sint-Amandus Oostrozebeke ingediend op 17 februari 2025 via Religiopoint.
Op 19 februari 2025 werd nog een gewijzigd document, Staat van het vermogen (1) via Religiopoint eraan toegevoegd.
Alle nodige stukken werden aan het dossier toegevoegd en de kasttoestand en staat van het vermogen werd nagezien.
Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Amandus met een exploitatieoverschot (N) van 24 678,99 euro en een investeringssaldo (Y) van 2 469,89,00 euro wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Het advies wordt opgeladen in Religiopoint.
E-mail van 18 februari 2025 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke waarbij melding gemaakt wordt van u hebt een jaarrekening ontvangen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De jaarrekening 2024 werd door de kerkfabriek Sint-Jozef Oostrozebeke ingediend op 18 februari 2025 via Religiopoint.
Alle nodige stukken werden aan het dossier toegevoegd en de kasttoestand en staat van het vermogen werd nagezien.
Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De rekening 2024 van de kerkfabriek Sint-Jozef met een exploitatieoverschot (N) van 16 999,87 euro en een investeringssaldo (Y) van 0,00 euro wordt gunstig geadviseerd.
Artikel 2
Het advies wordt opgeladen in Religiopoint.
E-mail van 27 februari 2025 van Religiosoft betreffende meldingen Religiopoint - Oostrozebeke, waarbij melding gemaakt wordt van de ontvangst van de meerjarenplanwijzigingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.
Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.
De exploitatie- en investeringsdotatie werden aangepast in overleg met de gemeente en in overeenstemming met de meerjarenplanning van de gemeente.
|
mjp 2023 |
mjp 2024 |
mjp 2025 |
exploitatie |
100 088,05 euro |
99 768,14 euro |
78 737,73 euro |
investering |
0,00 euro |
15 000,00 euro |
13 500,58 euro |
In de beleidsnota bij de wijziging meerjarenplan werd voor de aanpassing van het investeringsbedrag 2025 volgende commentaar geformuleerd:
"Meerjarenplan voor 2025 werd gewijzigd door een overdracht van de investeringsherstellingen van Monument Vandekerckhove, uitgevoerd in 2024, maar betaald in 2025.
Tevens werd voor 4.500,00 EUR een aankoop gebudgetteerd (in investering) van een muziekinstallatie, ter vervanging van de huidige.
Deze vertoonde verschillende gebreken en er werd geopteerd om deze te vervangen en een éénvormige installatie te plaatsen zoals in alle kerken binnen de pastorale eenheid Sint-Franciscus Oostrozebeke-Wielsbeke.
Vooral de beoogde ontvangen toelages van provincie en gemeente werden nu ook opgenomen in MJP voor 2025."
Een meerjarenplan of een wijziging van het meerjarenplan van een kerkfabriek moet goedgekeurd worden door de gemeenteraad.
De investeringsdotatie voor het jaar 2025 wordt aangepast tot het afgesproken bedrag op het gemeentelijk overleg opgenomen in het budget 2025, namelijk 13 500,58 euro.
De bisschop van Brugge, monseigneur Lode Aerts, heeft op 3 maart 2025 een gunstig advies gegeven aan de vijfde wijziging van het meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amandus te Oostrozebeke.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
De uitgave wordt voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 actie 221/0790-00/6640-503.
De nodige kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025, nummer 9 van het jaar 2024.
De uitgave zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, op het exploitatie/investeringskrediet van het jaar 2024 en 2025: IP-geen, actie 221 budgetrekening 0790-00/6640-503.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Amand goed:
Dit besluit wordt opgeladen in Religiopoint.
E-mail van vzw Rally Events, p.a. de heer Sebastiaan Wyffels, Lendeleedsestraat 31, 8880 Ledegem betreffende officiële aanvraag tot het inrichten van een rally op de openbare weg met name de "ORC Canal Rally 2025".
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025: doelstellingenboom: definitief vaststellen.
Wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid en latere wijzigingen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2024 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: lokaal gedeelte: hervaststellen, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2024 betreffende algemeen politiereglement: lokaal gedeelte toevoegen hoofdstuk 16 privaat laden van elektrische voertuigen op openbaar domein en hoofdstuk 17 Speelpleinwerking "De Mandelrakkers".
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en diverse andere decreten, wat betreft de milieueffectrapportage.
Koninklijk besluit van 28 november 1997, het laatst gewijzigd op 28 maart 2003 houdende de reglementering van de organisatie van sportwedstrijden of sportcompetities voor auto's die geheel of gedeeltelijk op de openbare weg plaatshebben en de omzendbrief OOP25 van 1 april 2006 van de Minister van Binnenlandse Zaken.
Besluit van de Vlaamse regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 13 januari 2025 tot wijziging van bijlage 2 bij het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
Decreet van 5 april 1995 betreffende algemene bepalingen inzake milieubeleid, het laatst gewijzigd bij decreet van 21 maart 2025 tot wijziging van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid.
Besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 6 september 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, wat betreft kunststof granulaat, brandstoffen en brandbare vloeistoffen, de opslag van gevaarlijke producten en particuliere stookolietanks en tot aanpassing van een inwerkingtredingsbepaling.
De kosten voor de inzet van de politiediensten tijdens de rally moeten beperkt worden.
De oplossing bestaat erin om een evenementenzone te maken waarin de organisator de volledige verantwoordelijkheid draagt voor het goede verloop van het evenement.
Dit houdt ook in dat de gemeentediensten enkel verantwoordelijk zijn voor het vrijhouden (door het plaatsen van borden verboden parkeren) van de evenementenzone tot het tijdstip dat de zone, overgedragen wordt aan de organisatoren.
Het afsluiten van de evenementenzone met de nodige signalisatie gebeurt door de organisator van het evenement.
Het is van belang dat de organisator zich houdt aan de bepalingen van dit besluit evenals aan het desbetreffende bijzonder nood- en interventieplan.
Toelichting van de heer Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De evenementenzone voor de ORC CANAL RALLY OOSTROZEBEKE omvat:
Deze zone omvat volgende straten en zones :
Deze zone is aangeduid op het plan in bijlage.
Overeenkomstig artikel 11 § 3 van de wet van 10 april 1990 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid wordt het karakter van openbare weg onttrokken aan deze zone.
Dit betekent dat de wegcode niet meer van toepassing is binnen deze zone en de politie geen vaststellingsbevoegdheid meer heeft bij verkeersongevallen.
Artikel 2
Deze evenementenzone wordt van kracht voor
van vrijdag 23 mei 2025 om 13.30 u. tot en met zondag 25 mei 2025 om 24 u.
van zaterdag 24 mei 2025 om 8 u. tot en met zondag 25 mei 2025 om 24 u.
Artikel 3
De organisator (Rally Events vzw, Tieltstraat 121, 8740 Pittem) staat binnen deze zone in voor :
Artikel 4
De organisatie zal de nodige stewards (interne bewakingsdienst) voorzien om deze evenementenzone te beheren overeenkomstig de bepalingen opgenomen in artikel 3.
Artikel 5
De richtlijnen voor de organisatoren zijn de volgende:
Het openbaar onderzoek van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, en bijhorende adviesvraag.
Vlaamse codex ruimtelijke ordening, inzonderheid titel II, hoofdstuk I, afdeling 3
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning, inzonderheid hoofdstuk 3, afdeling 2, onderafdeling 3.
Het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen werd door de provincieraad voorlopig vastgesteld op 20 juni 2024. Als volgende stap in de procedure werd een openbaar onderzoek van 90 dagen opgestart, waarin inwoners van West-Vlaanderen een reactie kunnen indienen over de inhoud van zowel het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen én over de inhoud van het ontwerp plan-milieueffectenrapport.
Het openbaar onderzoek over deze documenten loopt van 24 februari 2025 tot en met 25 mei 2025.
Bepaalde delen van het ontwerp plan-milieueffectenrapport, namelijk de 'niet-technische samenvatting' en de 'richtlijnen', lagen tijdens de eerste weken niet ter inzage. Hierdoor werd beslist om het openbaar onderzoek van het ontwerp plan-MER te verlengen tot en met 30 juli 2025, zodat alle stukken van het ontwerp plan-MER minstens vanaf 1 mei 2025 voor 90 dagen ter inzage zullen gelegen hebben.
Het openbaar onderzoek over het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen loopt weliswaar nog steeds door tot en met 25 mei, zoals oorspronkelijk voorzien.
In het kader van het openbaar onderzoek worden onder andere ook de gemeenteraden van de West-Vlaamse gemeenten om advies gevraagd.
Bij wijze van algemene opmerking stelt de gemeenteraad vast dat de ambities vervat in het ontwerp beleidsplan (terecht) zeer hoog zijn.
Anderzijds blijven de manieren om die ambities te verwezenlijken, eerder vaag en onderbelicht.
Dit kan twee ongewenste effecten hebben: ofwel worden de betreffende ambities niet gehaald, ofwel kunnen er naderhand, na inwerkingtreding van het beleidsplan, verordenende instrumenten (provinciaal RUP, stedenbouwkundige verordening - vs. projectondersteuning via bijvoorbeeld subsidiëring) worden ingezet, die een zeer (lees: te) verregaande impact hebben op de gemeentelijke planinstrumenten en de gemeentelijke autonomie.
De gemeenteraad kan op dit moment noch die instrumenten zelf, noch hun lokale impact en interferentie met gemeentelijke planinstrumenten inschatten, wat des te problematischer is gezien de inspanning die de gemeente recent zelf leverde in vorm van RUP Kernversterking en de Bouwcode om ambities zoals bijvoorbeeld de bouwshift, vergroening,... te realiseren.
Het lijkt ook niet wenselijk om expliciet in te zetten op het uitbouwen van een derde niveau van regelgeving, naast gemeenten en gewest, in een werkveld (ruimtelijke ordening) waar al een veelheid van regels aanwezig is en waar interne samenhang, efficiëntie en doelgerichtheid verre van gegarandeerd is en de vergunningsverlening in de praktijk bemoeilijkt.
Er wordt dus gevraagd om duidelijkheid te verschaffen over het instrument/de instrumenten die concreet ingezet kunnen worden bij de voorgestelde ambities/acties, of minstens verordenende instrumenten uit te sluiten die interfereren met recente gemeentelijke regelgeving.
In wat volgt wordt ingegaan op meer specifieke punten.
De paginering verwijst naar het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen (over de andere documenten zijn er geen specifieke opmerkingen):
Ter conclusie geeft de gemeenteraad een voorwaardelijk gunstig advies af ten behoeve van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, met de vraag om met bovenstaande opmerkingen rekening te houden, dan wel de betreffende passages verder te verduidelijken.
Toleichting door mevrouw Geldhof, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
De gemeenteraad geeft een voorwaardelijk gunstig advies af ten behoeve van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen, en verzoekt om met bovenstaande opmerkingen rekening te houden, dan wel de betreffende passages verder te verduidelijken, meer bepaald:
Algemene opmerkingen:
Bij wijze van algemene opmerking stelt de gemeenteraad vast dat de ambities vervat in het ontwerp beleidsplan (terecht) zeer hoog zijn.
Anderzijds blijven de manieren om die ambities te verwezenlijken, eerder vaag en onderbelicht.
Dit kan twee ongewenste effecten hebben: ofwel worden de betreffende ambities niet gehaald, ofwel kunnen er naderhand, na inwerkingtreding van het beleidsplan, verordenende instrumenten (provinciaal RUP, stedenbouwkundige verordening - vs. projectondersteuning via bijvoorbeeld subsidiëring) worden ingezet, die een zeer (lees: te) verregaande impact hebben op de gemeentelijke planinstrumenten en de gemeentelijke autonomie.
De gemeenteraad kan op dit moment noch die instrumenten zelf, noch hun lokale impact en interferentie met gemeentelijke planinstrumenten inschatten, wat des te problematischer is gezien de inspanning die de gemeente recent zelf leverde in vorm van RUP Kernversterking en de Bouwcode om ambities zoals bijvoorbeeld de bouwshift, vergroening,... te realiseren.
Het lijkt ook niet wenselijk om expliciet in te zetten op het uitbouwen van een derde niveau van regelgeving, naast gemeenten en gewest, in een werkveld (ruimtelijke ordening) waar al een veelheid van regels aanwezig is en waar interne samenhang, efficiëntie en doelgerichtheid verre van gegarandeerd is en de vergunningsverlening in de praktijk bemoeilijkt.
Er wordt dus gevraagd om duidelijkheid te verschaffen over het instrument/de instrumenten die concreet ingezet kunnen worden bij de voorgestelde ambities/acties, of minstens verordenende instrumenten uit te sluiten die interfereren met recente gemeentelijke regelgeving.
Specifieke opmerkingen:
Artikel 2
Onderhavig besluit word per e-mail (ruimte@west-vlaanderen.be) overgemaakt aan de deputatie van de provincie West-Vlaanderen.
De e-mail van raadslid Glenn Coppens van 6 mei 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
De e-mail van raadslid Wim Behaeghe van 7 mei 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vragen van de raadsleden Yoerick Impens, Koen Vandenbroucke, Dary Cnockaert, Wim Behaeghe en Koen De Mets.
De antwoorden van Ilse Vervaeck, Olivier De Marez, Jonas Van D'huynslager, schepenen en de burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
INSPRAAK.nu, bij monde van de heer De Mets, raadslid, heeft één mondelinge vraag, die gesteld wordt in geheime zitting.
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 08/05/2025 om 21:13.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter