Terug
Gepubliceerd op 31/10/2024

Besluit  vast bureau

wo 23/10/2024 - 18:30

Arbeidsreglement voor het personeel van het woonzorgcentrum Rozenberg: wijzigen

Aanwezig: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Anne-Sophie Verschoore, Carl Vereecke
Verontschuldigd: Olivier De Marez

Het plaatsen van bewakingscamera’s in en rond het woonzorgcentrum Rozenberg en correctie uurroosters.

In en rond het woonzorgcentrum Rozenberg worden aan de hoofdingang (filmend naar binnenkomende personen), aan de leveranciersingang (filmend naar het hellend vlak/inrit), op de parking aan de voorkant en op de parking aan de zijkant, vaste bewakingscamera’s geplaatst.

Camerabewaking kan in bepaalde gevallen gevolgen hebben op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer.

Huidig besluit heeft dan ook in hoofdzaak tot doel de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van de personeelsleden van het woonzorgcentrum Rozenberg, de bescherming van hun waardigheid en de vrijwaring van het fundamenteel recht ter zake, te waarborgen.

Dit door rekening te houden met de behoeften van een goede werking van de organisatie, de doeleinden en voorwaarden te bepalen, waaronder camera’s kunnen worden aangewend op de werkvloer.

Er is een gunstig advies van de Data Protection Officer van 14 oktober 2024.

Het arbeidsreglement en de bijlagen werden ter kennis van de werknemers gebracht door middel van aanplakking van 19 april 2024 tot en met 5 mei 2024.

Elke werknemer kon het arbeidsreglement en de bijlagen inkijken.

Gedurende deze termijn werd een register ter beschikking gesteld van de werknemers waarin zij hun opmerkingen konden optekenen.

Er kwam 1 opmerking vanuit het personeel genoteerd in het register: 'na overleg met directeur in verband met PL2, graag 15' vervroegen'

Er is een unaniem advies van 6 mei 2024 van het hoog overlegcomité voor de plaatselijke overheidsdiensten.

niet van toepassing

Wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen, het laatst gewijzigd bij wet van 17 juli 2023 tot wijziging van de wet van 3 juli 1978 betreffende de arbeidsovereenkomsten en wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen met betrekking tot de samenloop van jaarlijkse vakantie en arbeidsongeschiktheid.

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 19 september 2017 betreffende personeel afdeling woonzorgcentrum Rozenberg: arbeidsreglement voor het personeel tewerkgesteld in het woonzorgcentrum Rozenberg, het laatst gewijzigd bij besluit van het vast bureau van 6 december 2023 betreffende arbeidsreglement voor het personeel van het woonzorgcentrum Rozenberg: wijzigen.

Besluit van de secretaris van 23 oktober 2017 betreffende personeel OCMW: arbeidsreglement voor het personeel tewerkgesteld in het woonzorgcentrum Rozenberg.

Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 november 2020 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het vast bureau: (her-)vaststellen.

Artikel 1

Aan het arbeidsreglement van toepassing op het personeel tewerkgesteld in het woonzorgcentrum Rozenberg, wordt een BIJLAGE 31: 'Camerapolicy' toegevoegd als volgt:

In en rond het woonzorgcentrum Rozenberg werden aan de hoofdingang (filmend naar binnenkomende personen), aan de leveranciersingang (filmend naar het hellend vlak/inrit), op de parking aan de voorkant en op de parking aan de zijkant, vaste camera’s geplaatst.

Camerabewaking kan in bepaalde gevallen gevolgen hebben op de persoonlijke levenssfeer van de werknemer. Huidige policy heeft dan ook in hoofdzaak tot doel de eerbiediging van de persoonlijke levenssfeer van de personeelsleden van het woonzorgcentrum Rozenberg, de bescherming van hun waardigheid en de vrijwaring van het fundamenteel recht ter zake, te waarborgen. Dit door rekening te houden met de behoeften van een goede werking van de organisatie, de doeleinden en voorwaarden te bepalen, waaronder camera’s kunnen worden aangewend op de werkvloer.

Conform de “wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de wetten van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014, 21 april 2016, 21 maart 2018 en 30 juli 2018” voorziet het bestuur de wettelijke pictogrammen met daarop de gegevens van de verwerkingsverantwoordelijke.

De “wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's, gewijzigd door de wetten van 12 november 2009, 3 augustus 2012, 4 april 2014, 21 april 2016, 21 maart 2018 en 30 juli 2018” stelt expliciet dat deze niet van toepassing is op camera’s op de werkvloer. Echter, de werkruimte is eveneens een voor het publiek toegankelijk besloten plaats waardoor de camerawet wel van toepassing is op de bezoekers. Daarnaast is er ook de Collectieve Arbeidsovereenkomst nr. 68 van 16 juni 1998 betreffende de “bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de werknemers ten opzichte van de camerabewaking op de werkplaats”. Deze CAO is enkel van toepassing op de privésector en niet voor openbare besturen, maar dient als inspiratiebron voor deze policy.

Volgende wetgevingen zijn van toepassing op het filmen van personeelsleden:

  • Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
  • Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens (Kaderwet)
  • Decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming)

Basisprincipes 

In deze policy worden de principes van finaliteit, proportionaliteit, subsidiariteit en transparantie beschouwd als waarborgen die essentieel geacht worden voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de personeelsleden.

Toepassingsmodaliteiten 

Camerabewaking op de werkplaats met bewaring van de beelden, is enkel toegelaten voor een aantal welomlijnde, limitatief omschreven doeleinden en voor zover voldaan is aan de principes van finaliteit, proportionaliteit, transparantie. 

De doeleinden die een verwerking van persoonsgegevens noodzaken, worden hierna welbepaald, uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigd.

Finaliteit

Camerabewaking op de werkplaats is enkel toegelaten voor het nastreven van volgende doeleinden: 

  • controle van veiligheid en gezondheid van de werknemer (arbeidsongevallen, agressie tegen werknemers, etc.);
  • bescherming van de goederen van het lokaal bestuur (beschadiging, inbraak of ongeoorloofde toegang, diefstal, etc.).

Het beeldmateriaal dat verzameld wordt door middel van bewakingscamera’s op de werkplaats, kan worden aangewend:

  • als bewijs van feiten die een misdrijf vormen of indien ze het mogelijk maken om de dader, een getuige of een slachtoffer van het misdrijf te identificeren.

Het beeldmateriaal zal niet worden gebruikt voor de doeleinden "controle van het productieproces" en “controle van het werk” waarbij de controle betrekking heeft op de werknemers en de verbetering van de werkorganisatie.

Proportionaliteit 

Het aanwenden van bewakingscamera’s op de werkplaats gebeurt enkel op een wijze die verenigbaar is met de uitdrukkelijk omschreven doeleinden. 

  • Het aanwenden van de bewakingscamera’s en het gebruik van het beeldmateriaal gebeurt ter goeder trouw en dient toereikend, ter zake dienend en niet overmatig te zijn.
  • Het gebruik van het beeldmateriaal dat verzameld wordt door de bewakingscamera’s op de arbeidsplaats, zal geen inmenging in de persoonlijke levenssfeer van het personeelslid tot gevolg hebben.
  • De verwerking van het beschikbare beeldmateriaal zal in geen geval leiden tot (permanente) controle van de arbeid van de personeelsleden op de arbeidsplaats.

 De toegang tot het beeldmateriaal dat verzameld wordt door de bewakingscamera’s op de arbeidsplaats:

  • is nominatief bepaald. M.a.w., de toegang tot het beschikbare beeldmateriaal dat verzameld wordt door middel van de bewakingscamera’s op de werkplaats, wordt beperkt tot de hiertoe gerechtigde personeelsleden (zie Functies die toegang krijgen tot de opgenomen beelden) en na toestemming van de algemeen directeur; 
  • dient gemotiveerd te zijn en beperkt te zijn in het kader van de vooropgestelde doeleinden. M.a.w. afhankelijk te zijn van het finaliteit die de toegang ertoe vereist.

Het bestuur waakt erover dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.

Subsidiariteit

Cameratoezicht ter beveiliging van werknemers/medewerkers en goederen zal slechts worden ingezet indien er ook andere, minder vergaande, beveiligingsmaatregelen zijn getroffen. De camera's worden niet langer ingezet en niet meer personen en/of plaatsen worden in beeld gebracht dan strikt noodzakelijk is voor de gestelde doeleinden (dataminimalisatie).

Transparantie 

  • Deze policy maakt als bijlage onderdeel uit van het arbeidsreglement. Deze wordt toegelicht bij elke indiensttreding en wordt aan het personeel ter beschikking gesteld via de geijkte communicatiekanalen.
  • De gerechtigde functies en de modaliteiten tot raadpleging zijn aangeduid (zie Interne procedure om toegang te verkrijgen tot de opgenomen beelden en Functies die toegang krijgen tot de opgenomen beelden).
  • Alle camera’s worden geregistreerd in het intern register voor de beeldverwerkingsactiviteiten. 
  • Omdat de werkplaats tevens een voor het publiek toegankelijke besloten plaats is, worden deze camera’s ook geregistreerd via het aangiftesysteem www.aangiftecamera.be en wordt er een pictogram voorzien.
  • De “verwerking” van de beelden wordt opgenomen in het verwerkingsregister van het lokaal bestuur.

Rechten van het personeelslid 

Inzage van de gegevens

Het personeelslid heeft recht om kennis te nemen van het beeldmateriaal dat verzameld wordt door de bewakingscamera’s op de werkplaats en hem/haar aanbelangt. Het lokaal bestuur verstrekt de beelden aan het betrokken personeelslid binnen een termijn van 14 dagen na ontvangst van het schriftelijk verzoek aan de algemeen directeur of kunnen het verzoek tot toegang ook inwilligen door het personeelslid de beelden te laten bekijken waarop hij/zij voorkomt, dit zonder hem/haar een kopie ervan te verstrekken.

Verbetering

Het personeelslid is gerechtigd om alle onjuiste, onvolledige persoonsgegevens die op hem/haar betrekking hebben, via een schriftelijk verzoek gericht aan de algemeen directeur, te laten verbeteren. Binnen de 14 dagen die volgt op de indiening van het schriftelijk verzoek daartoe, deelt de algemeen directeur aan het personeelslid zijn standpunt, of in voorkomend geval de verbeteringen die werd(en) aangebracht, mee. 

Verwijdering

Het personeelslid is gerechtigd om de verwijdering van alle hem/haar betreffende persoonsgegevens te verkrijgen die onvolledig of niet ter zake dienend zijn, of waarvan de registratie, de mededeling of de bewaring verboden is, of die na verloop van de toegestane duur zijn bewaard. Binnen de 14 dagen die volgen op de indiening van het schriftelijk verzoek daartoe, laat de algemeen directeur aan het personeelslid weten of deze al dan niet, en in welke mate, gevolg heeft gegeven aan de vraag tot verwijdering.

Bewaartermijnen 

Doel

Bewaartermijn

Het borgen en het vrijwaren van de algemene veiligheid en de gezondheid van de personeelsleden

1 maand 

Het verzekeren van het beschermen van de goederen van het lokaal bestuur.

1 maand 

Toegangsbeheer tot opgenomen beelden

 De opgenomen beelden worden bewaard op de servers van het gemeentebestuur Oostrozebeke:

 Er worden enkel gegevens verstrekt aan de politie en de gerechtelijke overheden. In het kader van de opmaak van een proces-verbaal voor een gemeentelijke administratieve sanctie/ milieu-inbreuk of milieumisdrijf kunnen ook gegevens worden verstrekt aan de betreffende politiefunctionarissen of de gemeentelijke handhavings- en sanctionerend ambtenaar o.a. naar aanleiding van de handhaving van de gemeentelijke reglementen.

Het bestuur waakt erover dat dat onbevoegde personen geen toegang hebben tot het systeem.

Dienst bevoegd voor het camerabeheer 

De dienst ICT is verantwoordelijk voor:

  • het beheer van het intern register beeldverwerkingsactiviteiten;
  • het registreren van nieuwe camera’s op het digitaal platform van de FOD Binnenlandse zaken en de jaarlijkse validatie van de camera’s 
  • het technisch beheer van de camerasystemen en het opvragen van de opgenomen beelden.

Interne procedure om toegang te verkrijgen tot de opgenomen beelden 

Het raadplegen van de opgenomen camerabeelden moet steeds kaderen binnen het vooropgestelde doel van de verwerking (proportionaliteit en finaliteit van de verwerking): 

  • misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen, vast te stellen of op te sporen;
  • overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, de naleving van gemeentelijke reglementen te controleren of de openbare orde te handhaven;
  • controle op de werkplaats met het oog op de veiligheid en de gezondheid, de bescherming van de goederen van de onderneming.

De aangewezen personeelsleden (zie Functies die toegang krijgen tot de opgenomen beelden) richten hun verzoek steeds tot de algemeen directeur. Pas na goedkeuring kunnen zij opdracht geven aan de ICT dienst om de beelden te mogen raadplegen. Elke raadpleging van de beelden wordt gelogd in het intern register beeldverwerkingsactiviteiten.

Functies die toegang krijgen tot de opgenomen beelden

Volgende personen kunnen op basis van een gemotiveerde vraag die goedgekeurd werd door de algemeen directeur de opgenomen beelden opvragen bij de ICT dienst:

  • de handhavingsambtenaar 
  • de preventieadviseur

Deze personen hebben een discretieplicht omtrent de persoonsgegevens die de beelden opleveren.

Nuttige contactgegevens:

Data Protection Officer (DPO)

Naam: Kathy Vandermeersch

Tel.: 056 67 11 16

E-mail:  privacy@oostrozebeke.be

Artikel 2

Bijlage 4 'uurroosters' wordt als volgt aangepast:

  • Uurrooster 10 - poetsvrouw wasserij: PI2: 13-16.06 wordt: 12.45 u. -16.30 u.
  • Aan uurrooster 9 - keukenhulp wordt volgende uurrooster toegevoegd: WSR: 10u45-14u33 = 3u48  

Artikel 3

Dit besluit is van toepassing vanaf 1 november 2024.