Terug
Gepubliceerd op 07/07/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

do 05/06/2025 - 20:00 gemeentehuis - raadszaal
Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, voorzitter vast bureau
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 05/06/2025 om 19:55.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisnames verslag raad van bestuur Woondienst Regio Izegem 30 april 2025 agenda algemene vergadering Woondienst Regio Izegem 7 mei 2025 verslag algemene vergadering Woondienst Regio Izegem 7 mei 2025

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • verslag raad van bestuur van de Woondienst Regio Izegem 30 april 2025
        • agenda algemene vergadering Woondienst Regio Izegem 7 mei 2025
        • verlag algemene vergadering Woondienst Regio Izegem 7 mei 2025

         

    • algemeen beleid

      • Jaarrapport klachtenbehandeling 2024: kennisname

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        Artikel 303, §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald het artikel 303, §3.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald het artikel 303, §3.

        Besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 5 april 2019 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 januari 2009 betreffende de logo's.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 mei 2014 betreffende woonzorgcentrum Rozenberg: bekrachtiging van het geactualiseerde kwaliteitshandboek.

        Besluit van 3 april 2025 van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende het klachtenreglement gemeente en OCMW: aanpassing.

        feiten, context en argumentatie

        Het artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling moeten organiseren.

        Het artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, bepaalt voor het woonzorgcentrum Rozenberg:

        “§ 1. Elke gebruiker, zijn vertegenwoordiger en mantelzorger wordt in de mogelijkheid gesteld om een klacht, suggestie, opmerking te uiten over de werking van het centrum.

        Het centrum werkt daarvoor een klachtenprocedure uit en maakt die bekend op de website of in de onthaalbrochure. Het centrum wijst een klachtenbehandelaar aan.

        De gebruiker of zijn vertegenwoordiger, een familielid of mantelzorger kan suggesties, opmerkingen of klachten rechtstreeks, zowel schriftelijk als mondeling, aan die persoon meedelen.

        De klachtenbehandelaar verzamelt de ingediende suggesties, opmerkingen of klachten en anonimiseert deze gegevens.

        Het agentschap kan daarvan inzage nemen. Het gevolg dat aan een klacht wordt gegeven, wordt rechtstreeks en binnen de termijn, zoals bepaald in de klachtenprocedure, aan de indiener ervan meegedeeld.

        Indieners krijgen de garantie dat op hun klacht binnen een redelijke termijn feedback wordt gegeven.

        De beheersinstantie zorgt voor periodieke informatie over de klachtenbehandeling aan alle gebruikers, hun vertegenwoordigers en mantelzorgers.

        Op basis van de periodieke analyse van de klachten formuleert het centrum correctieve en preventieve maatregelen.

        § 2. De gegevens over de Woonzorglijn worden op een zichtbare plaats opgehangen.”

        De klachtenprocedure van het woonzorgcentrum Rozenberg is opgenomen in het kwaliteitshandboek dat bekrachtigd werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 mei 2014.

        De klachtenprocedure voor het OCMW is opgenomen in het besluit van 3 april 2025 van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende het klachtenreglement gemeente en OCMW: aanpassing

        Het artikel 303 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Enig artikel

        De raad voor maatschappij en welzijn neemt er akte van dat er in 2024 bij het OCMW volgende 8 klachten werden ingediend, waarvan 8 ontvankelijk en 6 gegrond.

        Datum van ontvangst van de klacht ontvankelijk
        ja/nee
        Onderwerp/voorwerp van de klacht gegronde klacht: ja/nee Gevolg dat aan de klacht gegeven werd Datum van afhandeling van de klacht
        8/06/2024 ja aanvraag financiële tegemoetkoming nee Ik heb uw klacht niet gegrond bevonden omdat:

        • de klacht betrekking heeft op feiten waarvoor een specifieke procedure voorzien is in de wetgeving.

        De sociale dienst of het OCMW gaf mij volgende informatie.

        • Je mag altijd een aanvraag indienen bij het (bevoegde) OCMW.
        • Het OCMW neemt binnen 30 dagen een beslissing over jouw aanvraag.
        • Een maatschappelijk werker doet een sociaal en financieel onderzoek. Hij/zij maakt hiervan een verslag op met een voorstel (positief of negatief).
        • Dit voorstel wordt voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst die een beslissing neemt.
        • Je kunt vragen om gehoord te worden door het bijzonder comité voor de sociale dienst voor de beslissing.
        • Je krijgt een brief met de beslissing. Je kunt in beroep gaan tegen deze beslissing bij de arbeidsrechtbank binnen de 3 maanden na ontvangst van de brief.

        Het OCMW is open zonder afspraak van maandag tot dinsdag van 9 u. tot 12 u. en op dinsdag van 16.30 u. tot 18 u. Je kan ook een afspraak maken via 056 67 11 50 of sociaalhuis@oostrozebeke.be.

        Mocht je nog  vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om mij te contacteren op bovenstaand telefoonnummer of via e-mail.
        23 juli 2024
        4/12/2024 ja Factuur wasserij
        Zeer hoge wasserijkosten (207,57 euro). Vroeger ging het om 60 euro, m.a.w. een stijging van 246 %. Vraag om dit intern te herevalueren en alle bewoners en familieleden inzicht te geven in het aanbestedingsdossier die tot deze keuze heeft geleid.
        ja De directeur beantwoordde de mail en de vragen. De factuur werd grondig bekeken door hoofdverpleegkundige en kwaliteitscoördinator. Mevr werd uitgenodigd voor een zitdag (op 19/04/2024) met een medewerker van de wasserij voor specifieke zaken. 15/04/2024
        13/04/2024 ja Factuur wasserij
        Zeer hoge wasserijkosten (146,58 euro), vragen met betrekking tot de label- en waszakkosten. Ook opmerking over de grote hoeveelheid vuile was die maandelijks meegaat naar de wasserij (bv. 13 onderlijfjes, 24 handdoeken).
        ja De maatschappelijk werker beantwoordde de mail en de vragen. De factuur werd grondig bekeken door hoofdverpleegkundige en kwaliteitscoördinator. Mevr werd uitgenodigd voor een zitdag (op 19/04/2024) met een medewerker van de wasserij voor specifieke zaken. 15/04/2024
        23/05/2024 ja Grensoverschrijdend gedrag ja Ten aanzien van het slachtoffer: gesprek met volgende partijen: directeur, hoofdverpleegkundige dochter en schoondochter. Ten aanzien van dader: gesprek met volgende partijen: directeur, hoofdverpleegkundige, bewoner, huisarts en dochter. Op basis daarvan is er in overleg met het bestuur beslist welke acties genomen worden: het contract met de dader wordt stopgezet, m.a.w. de mannelijke bewoner moet het woonzorgcentrum verlaten.   
        23/05/2024 ja Grensoverschrijdend gedrag ja Aangifte agentschap ZorgGesprek met dader, directeur, CRA, hoofdverpleegkundigen, SD - 28/05; melding aan bevoegde schepen, AD, interne preventiedienst 28/05 en familie dader  
        24/05/2024 ja Deontologische code vrijwilliger
        Volgens de briefschrijver wordt er door vrijwilligers van het wzc buiten de instelling gesproken over bewoners. 
        ja / /
        6/05/2024 ja Intimidatie door andere tuinierder
        Onenigheid over braakliggend stuk achter de zitbank
        ja mondeling afgetoetst bij tuinierder die aanwezig was, gesprek met betrokkenen 13/06/2024
        22/11/2024 ja vraag financiële hulp neen Ik heb uw klacht niet gegrond bevonden omdat:

        • de klacht betrekking heeft op feiten waarvoor een specifieke procedure voorzien is in de wetgeving.

        De sociale dienst of het OCMW gaf mij volgende informatie.

        • Je mag altijd een aanvraag indienen bij het (bevoegde) OCMW.
        • Het OCMW neemt binnen 30 dagen een beslissing over jouw aanvraag.
        • Een maatschappelijk werker doet een sociaal en financieel onderzoek. Hij/zij maakt hiervan een verslag op met een voorstel (positief of negatief).
        • Dit voorstel wordt voorgelegd aan het bijzonder comité voor de sociale dienst die een beslissing neemt.
        • Je kunt vragen om gehoord te worden door het bijzonder comité voor de sociale dienst voor de beslissing.
        • Je krijgt een brief met de beslissing. Je kunt in beroep gaan tegen deze beslissing bij de arbeidsrechtbank binnen de 3 maanden na ontvangst van de brief.

        Het OCMW is open zonder afspraak van maandag tot dinsdag van 9 u. tot 12 u. en op dinsdag van 16.30 u. tot 18 u. Je kan ook een afspraak maken via 056 67 11 50 of sociaalhuis@oostrozebeke.be.

        Mocht je nog  vragen of opmerkingen hebben, aarzel dan niet om mij te contacteren op bovenstaand telefoonnummer of via e-mail.
         
      • Rapport over organisatiebeheersing in 2024 - kennisname

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        Volgens het artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

        Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk vóór 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald artikel 219.

        Het gunstig advies van 20 mei 2025 van het managementteam.

        feiten, context en argumentatie

        De rapportering organisatiebeheersing 2024 werd besproken worden op vergadering van 20 mei 2025 van het managementteam.

        De leden van het managementteam hebben elk voor hun departement, afdeling en/of diensten aanvullingen en aanpassingen ingebracht in het voorontwerp van rapport voor de organisatiebeheersing 2024.

        De algemeen directeur heeft in het rapport 2024 ook de planning voor 2025 overlopen:

        1. Op 26 maart 2025 heeft het vast bureau na een selectieprocedure een directeur voor het woonzorgcentrum Rozenberg aangesteld met ingang van 26 mei 2025. Met de nieuwe directeur zal een planningsgesprek gehouden worden voor een goede opvolging van de thema’s van de organisatiebeheersing in het woonzorgcentrum.

        2. De missie, visie, waarden voor de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke wordt in de overheidsopdracht “Begeleiden van een HR-strategie” geëvalueerd en er wordt beroep gedaan op een extern bureau Mondea. In de opdracht is ook de actualisatie en bijsturing van de rechtpositieregeling van de gemeente en het OCMW begrepen alsook de bijsturing en optimalisatie van het capaciteits- en retentiemanagement om bij dragen tot een strategische HR-aanpak.
        3. In 2025 werd het afdelingshoofd interne zaken aangeworven om de dagelijkse leiding te geven aan de diensten communicatie, GIS, lokale economie, administratie en IT. Het opvolgen van de organisatiebeheersing wordt de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd interne zaken. Vanaf 2025 zal de organisatiebeheersing verder opgevolgd worden door het nieuwe afdelingshoofd interne zaken en zal de analyse tweemaal per jaar gebeuren, m.n. in juni en december.
        4. Het coördineren van het onthaalbeleid wordt een opdracht van de nieuwe deskundige HR, waarvoor de aanwervingsprocedure opgestart werd in 2024, in 2025 aangesteld werd na een selectieprocedure en in april 2025 in dienst is getreden.
        5. Niet alle leidinggevenden kregen voor het voeren van dergelijke waarderings- of beoordelingsgesprekken een gepaste opleiding. In 2025 zal onderzocht worden hoe een opleidingstraject voor de leidinggevenden binnen onze organisatie op touw kan gezet worden teneinde hen te ondersteunen en bepaalde coaching skills bij te werken.
        6. Het aanleveren van correct cijfermateriaal door de dienst personeel is essentieel voor het MAT om in te spelen op acute noden en visie op lange termijn te ontwikkelen. Het huidig gebruikte softwarepakket biedt deze mogelijkheid aan. Vanaf 2025 zal ingezet worden op een betere monitoring en communicatie naar het MAT.
        7. Het communicatieplan en de huisstijl zijn aan vernieuwing toe en staan op stapel om aangepakt te worden in 2025. Deze acties dienen ervoor te zorgen dat de informatie gestroomlijnd wordt door een zorgvuldige selectie te maken van welke informatie dient verspreid te worden.
        8. In 2025 wordt de overgang naar Sharepoint en MS Teams verdergezet, in nauw overleg met IGA Midwest en de intergemeentelijke DPO, zodat noodzakelijke informatie verder gestructureerd wordt, het toegangsbeheer strikter kan opgevolgd worden, alle te bewaren documenten op een gestructureerde wijze en digitaal worden bijgehouden. Verschillende informaticaprocessen werden kritisch bekeken in het kader van het opzetten van het overstappen naar een SharePoint omgeving in plaats van alle data te bewaren op een lokale server.
        9. Het college van burgemeester en schepenen besliste finaal om een nieuw departementshoofd ruimte in te schalen op niveau A4A – A5A (naar het voorbeeld in andere steden en gemeenten), met als doel om in 2025 wel een geschikte kandidaat aan te trekken. Naast het ontbreken van een departementshoofd, zijn er nog verschillende openstaande vacatures, bijvoorbeeld een deskundige omgeving en milieu (B-niveau). Vele klachten en gebreken binnen de dienst facility zijn toe te schrijven aan een chronische onderbezetting. Waar mogelijk worden extra jobstudenten ingezet. In 2025 zal gezocht worden naar een passende invulling van de vacature van departementshoofd ruimte.
        10. De dienst overheidsopdrachten is ondergebracht bij de financiële dienst en er bestaan instructies voor het correct toepassen van de wet overheidsopdrachten. De expert financiën en overheidsopdrachten heeft echter in eind 2024 de organisatie verlaten. Een vacature zal opengesteld worden in 2025. In afwachting wordt beroep gedaan op een externe consultant om de overheidsopdrachten op te volgen.
        11. Intern dient te organisatie continu in te zetten om een kwaliteitsvolle IT-dienstverlening. Er zal een overheidsopdracht uitgeschreven worden voor het installeren van MS Teamstelefonie. Dit zal verder uitgerold worden in 2025.
        12. Het personeel van de gemeente heeft onvoldoende kennis van informatieveiligheid. De opvolging van de informatieveiligheid werd opgenomen als een kerntaak voor de eind 2024 aangeworven afdelingshoofd interne zaken. In 2024 werd een overeenkomst afgesloten met de WVI voor het aanleveren van een pro rata temporis intergemeentelijk DPO voor het gemeentebestuur Oostrozebeke. De samenwerking gaat van startte op één januari 2025. Het afdelingshoofd interne zaken zal de samenwerking met de externe DPO coördineren. In 2025 zal een werkgroep informatieveiligheid opgestart worden onder leiding van de externe DPO.
        13. Waakzaamheid blijft echter noodzakelijk en dient verder opgevolgd te worden in 2025 in het kader van de aankomende NIS2-richtlijn.
        14. In 2025 zal bijgevolg een budgetverhoging gevraagd worden voor de IT-dienst met in het achterhoofd de aankoop van heel aantal nieuwe laptops, een nieuwe server en de overstap naar MS Teamstelefonie

        Alle geplande initiatieven voor 2025 zijn lopende en worden verder opgevolgd.

        Het managementteam verleende op haar vergadering van 20 mei 2025 gunstig advies aan het rapport 2024, mits een tweetal kleine tekstuele aanpassingen.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester, en mevrouw Annelies Mertens, afdelingshoofd interne zaken.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        De raad neemt kennis van het rapport over organisatiebeheersing 2024.

      • Deelname aan raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering GSD-V: goedkeuring

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        E-mailbericht van de heer Geert Van Renterghem, account manager van Ethias, met als doel de actieve polissen te overlopen op 14 mei 2025 en met info betreffende de polis gezondheidszorgen.

         

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, inzonderheid de artikelen 77, 78, 2” lid, 10° en 186 §2 tot en met §4.

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen, inzonderheid het artikel 2,6°, het artikel 43, §1, 2e lid en het artikel 47.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, laatst gewijzigd bij besluit van 21 februari 2025 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, wat betreft de regeling van het recht op drie opeenvolgende weken vakantie voor VIA-personeelsleden, inzonderheid het artikel 40, §3.

        Besluit van 28 juni 2023 van het vast bureau betreffende de rechtspositieregeling voor het specifieke personeel van het OCMW: wijzigen.

        Besluit van 27 september 2023 van het vast bureau betreffende de rechtspositieregeling voor het personeel van het woonzorgcentrum Rozenberg: vaststellen.

        feiten, context en argumentatie

        Lokale besturen zijn verplicht om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.

        Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden in het verleden gebruik maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar dat de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, eind 2025 ophoudt te bestaan.

        De beslissing van de federale GSD stelt dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet kunnen intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen, die aangesloten zijn bij de federale GSD.

        Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

        Ondertussen deelt Ethias bij e-mail van 14 mei 2025 informatie van de dienst polissen gezondheidszorgen mede dat de polis gezondheidszorgen van Oostrozebeke voorlopig op de lijst staat van saneringen 2025.

        Dit betekent dat er wellicht een voorstel tot aanpassing van de premie/voorwaarden zal volgen, doch dit moet nog overlegd worden bij Ethias of er al dan niet een sanering zal worden voorgesteld.

        De gemeente en het OCMW van Oostrozebeke kunnen dan eventueel het voorstel van Ethias aanvaarden of weigeren, maar in dit laatste geval zullen de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke alsdan aanvullend een overheidsopdracht moeten uitschrijven.

        De polis gezondheidszorgen is evenwel een delicate polis omdat nagegaan moet worden wat er momenteel is verzekerd. 

        Teveel wijzigingen kunnen wrevel opwekken bij het personeel, gepensioneerden of vakbonden, en de vraag zal zich kunnen stellen of de sanering niet te zwaar zal zijn?   

        Het is ondertussen nuttig om al te kijken naar het bestek bij de GSD-V te Brussel.

        Via de link (https://www.gsd-v.be/collectieve-hospitalisatieverzekering-inschrijven/) kunnen de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke zich nog inschrijven voor overheidsopdracht ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        Een visum werd niet gevraagd aan de financiële directeur, aangezien de financiële impact nog niet gekend is.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de deelname van het OCMW van Oostrozebeke aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026, goed.

        Artikel 2

        GSD-V wordt gemachtigd om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van het OCMW van Oostrozebeke, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.

        Artikel 3

        De deelname moet bevestigd worden door het invullen en ondertekenen van het online formulier en een kopie van dit besluit te voegen bij de deelnamebevestiging of de kopie van dit besluit door te sturen aan hospi@gsd-v.be.

      • OFP Prolocus - algemene vergadering: aanduiden vertegenwoordiger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        E-mail van 23 april 2025 betreffende de algemene vergadering van OFP Prolocus van dinsdag 17 juni 2025.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd. 

        Het OCMW is aangesloten bij OFP Prolocus, het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers.

        Op basis van de statuten van het OFP heeft het OCMW stemrecht in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

        Deze algemene vergadering gaat door op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 uur in het Concertgebouw te Brugge.

        De Raad van Bestuur zal daar onder meer het jaarverslag 2024 van het OFP ter goedkeuring voorleggen.

        Dit stemrecht kan echter enkel worden uitgeoefend als de raad voor maatschappelijk welzijn een vaste vertegenwoordiger heeft aangeduid.

        Een aantal besturen heeft dat al gedaan, andere nog niet. 

        Indien het OCMW ten laatste op 2 juni 2025, een beslissing bezorgt waarin een vertegenwoordiger is aangesteld, zal OFP Prolocus hem/haar nog formeel uitnodigen voor de vergadering.

        In het andere geval kan de vertegenwoordiger zich aandienen op de vergadering, en zal hij/zij kunnen stemmen als hij/zij een bewijsstuk van zijn aanduiding voorlegt.

        De vaste vertegenwoordiger kan tegelijkertijd meerdere entiteiten vertegenwoordigen, bijvoorbeeld zowel het gemeentebestuur, het OCMW, als een AGB.

        De vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn.

        In de statuten van OFP Prolocus is sprake van ‘bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers’.

        Het OFP laat het aan het oordeel van de besturen wie daaronder wordt verstaan.

        Indien de raad naast een vaste vertegenwoordiger ook een plaatsvervanger heeft aangeduid, kan deze aan de vergadering deelnemen indien de vaste vertegenwoordiger belet zou zijn.

        De raad is echter niet verplicht een plaatsvervanger aan te duiden.

        De vaste vertegenwoordiger kan tevens een volmacht geven aan een vaste vertegenwoordiger van een ander bestuur.

        Dit bestuur dient echter tot dezelfde groep van leden te behoren.

        Grosso modo gaat dit om leden van de ‘groep VVSG’, de besturen die vanaf 2022 tot OFP Prolocus zijn toegetreden, en om leden van de groep Provant, dit zijn de besturen die voor 1 januari 2022 al aangesloten waren bij OFP Provant, de voorganger van OFP Prolocus.

        Bij twijfel over die groepen kan het bestuur contact nemen met het fonds op info@ofpprolocus.be.

        Het volmachtsformulier is te vinden op www.ofpprolocus.be, onder het tabblad algemene vergadering.

        De agenda van de Algemene Vergadering, noch een formele stellingname daarover, dient vooraf voorgelegd aan (bijvoorbeeld) de gemeenteraad.

        De agenda, bijlagen en praktische verloop van de algemene vergadering worden na goedkeuring van de Raad van Bestuur op 27 mei gepubliceerd op de publiek toegankelijke zone van de website van OFP Prolopus, zijnde www.ofpprolocus.be

        Het OFP is immers niet onderworpen aan de wetgeving op de intergemeentelijke samenwerking waarin dit is voorzien.

        • Oostrozebeke.nu draagt de heer Derudder, burgemeester, voor als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van OFP Prolocus;
        • INSPRAAK.nu draagt de heer Vandenbroucke, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van OFP Prolocus;
        • Vlaams Belang draagt de heer Coppens, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De raad voor maatschappelijk welzijn ging over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van OFP Prolocus:

        • 12 ja-stemmen voor de heer Derudder, burgemeester;
        • 5 ja-stemmen voor de heer Vandenbroucke, raadslid;
        • 1 ja-stem voor Glenn Coppens, raadslid.

        De heer Derudder, burgemeester, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in algemene vergadering van OFP Prolocus.

        besluit

        Artikel 1

        De raad beslist om de heer Derudder Luc, burgemeester, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1, bus 201 burgemeester@oostrozebeke.be, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus voor de legislatuur 2025-2030.

        Artikel 2

        Bij belet van de aangeduide persoon kan het vast bureau een plaatsvervanger aanduiden.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan OFP Prolocus, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, e-mail: info@ofpprolocus.be.

    • intercommunales

      • EthiasCo bv - algemene vergadering: aanduiden vertegenwoordiger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        Schrijven van 23 april 2025 betreffende de gewone algemene vergadering van EthiasCo bv van donderdag 12 juni 2025.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd. 

        Het OCMW van Oostrozebeke bezit in bovengenoemde vereniging 3 aandelen en mag zich laten vertegenwoordigen in de gewone algemene vergadering van EthiasCo bv.

        De eerstvolgende gewone algemene vergadering vindt plaats, in digitale vorm, op donderdag 12 juni 2025 om 10 uur, conform artikel 23, lid 8 van de statuten.

        De stemming gebeurt op afstand via het online platform.

        • Oostrozebeke.nu draagt de heer Derudder, burgemeester, voor als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv;
        • INSPRAAK.nu draagt de heer Vandenbroucke, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv;
        • Vlaams Belang draagt de heer Coppens, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv.

        De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De raad voor maatschappelijk welzijn ging over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv:

        • 12 ja-stemmen voor de heer Derudder, burgemeester;
        • 5 ja-stemmen voor de heer Vandenbroucke, raadslid;
        • 1 ja-stem voor Glenn Coppens, raadslid.

        De heer Derudder, burgemeester, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in algemene vergadering van EthiasCo bv.

        besluit

        Artikel 1

        De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om de heer Luc Derudder, burgemeester, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1, bus 201, e-mail: burgemeester@oostrozebeke.be, aan te duiden als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergaderingen van EthiasCo bv voor de legislatuur 2025-2030.

        Artikel 2

        Bij belet van de aangeduide persoon kan het vast bureau een plaatsvervanger aanduiden.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan EthiasCo bv, voie Gisèle Halimi 10, 4000 Luik, algemene.vergadering@ethias.be.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        De e-mail van mevrouw Inge Noyez van 4 juni 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de OCMW-raad, het laatst gewijzigd bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context en argumentatie

        De vragen van de raadslid Yoerick Impens.

        De antwoorden van Ilse Vervaeck, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vande Maele, raadslid.

        De heer Derudder, burgemeester.

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

De voorzitter sluit de zitting op 05/06/2025 om 20:15.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Hans Claerhout
raadslid-voorzitter