Terug
Gepubliceerd op 10/04/2025

Notulen  gemeenteraad

do 06/03/2025 - 20:30 gemeentehuis - raadszaal
Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 06/03/2025 om 19:29.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisnames benoeming van de heer Luc Derudder als burgemeester van de gemeente Oostrozebeke gemeente Oostrozebeke - benoeming burgemeester - akte eedaflegging verslag raad van bestuur WVI 29 januari 2025

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        tussenkomsten

        De heer Vande Maele, raadslid.

        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • benoeming van de heer Luc Derudder als burgemeester van de gemeente Oostrozebeke
        • gemeente Oostrozebeke - benoeming burgemeester - akte eedaflegging
        • verslag raad van bestuur WVI 29 januari 2025
    • intergemeentelijk overleg

      • Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG) - algemene vergadering: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervanger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        Schrijven van 21 januari 2025 van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG) betreffende de aanduiding van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering, evenals een eventuele kandidatuur voor het bestuursorgaan.

        juridische overwegingen

        Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen, het laatst gewijzigd bij decreet Vlaamse raad van 13 oktober 2023 tot bepaling van de specifieke regels over de pacht (citeeropschrift: "Vlaams Pachtdecreet van 13 oktober 2023").

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 29 maart 2024 betreffende op 1 juli 2022 tot wijziging van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, wat betreft specifieke regelingen voor de toegang tot bestuursdocumenten.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 8 2020 – 2025: Raad 07_12_2023 van het deel gemeente: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 6 juni 2024 lidmaatschap Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG): goedkeuren.

        feiten, context, argumentatie

        Door de toetreding tot Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG), dient de gemeente Oostrozebeke, over te gaan tot aanstelling van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

        • Oostrozebeke.nu draagt de heer Van D'huynslager, schepen voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, en mevrouw Hermien De Foer, medewerker van de gemeente Oostrozebeke, voor als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Verenging voor Openbaar Groen vzw.
        • INSPRAAK.nu draagt de heer Vande Maele, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, en de heer Behaeghe, raadslid, voor als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Verenging voor Openbaar Groen vzw.
        • Vlaams Belang Oostrozebeke draagt de heer Coppens, raadslid, voor als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, en de heer Impens, raadslid, voor als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Verenging voor Openbaar Groen vzw. 

        Deze vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger wordt, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad, het mandaat gegeven vanuit de gemeenteraad om:

        • er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen;
        • deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde in geval de eerste algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen.

        De raad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen (V.V.O.G.) vzw.

        18 stembrieven werden geteld:

        • voor de vertegenwoordiger in de algemene vergadering:
          • 12 ja-stemmen voor de heer Van D'huynslager;
          • 4 ja-stemmen voor de heer Vande Maele;
          • 2 ja-stemmen voor de heer Coppens;
        • voor de plaatsvervanger in de algemene vergadering:
          • 12 ja-stemmen voor mevrouw Hermien De Foer;
          • 4 ja-stemmen voor de heer Behaeghe;
          • 2 ja-stemmen voor de heer Impens.

        De heer Van D'huynslager, schepen, en mevrouw Hermien De Foer, medewerker van de gemeente Oostrozebeke, hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.

        besluit

        Artikel 1

        De heer Van D'huynslager, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw voor de duur van de legislatuur.

        Artikel 2

        Mevrouw Hermien De Foer, medewerker van de gemeente Oostrozebeke, wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw voor de duur van de legislatuur.

        Artikel 3

        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG), Predikherenrei 1C, 8000 Brugge, info@vvog.info.

      • Bekkenbestuur Leiebekken: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervanger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van de gemeenteraad op 3 december 2024.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context, argumentatie

        Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.

        Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen.

        Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.

        Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens.

        De gemeente Oostrozebeke maakt deel uit van het Leiebekken.

        Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau.

        Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur.

        Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen.  Het bekkenbestuur heeft geen statuten.

        Er zijn geen zitpenningen voorzien.

        Het gemeentebestuur mag een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor het bekkenbestuur.

        Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...).

        In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad).

        Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet, dat een meer evenwichtige participatie van mannen en vrouwen in advies- en bestuursorganen wil bevorderen en dat van toepassing is op de Bekkenbesturen).

        Op dinsdag 24 juni 2025 staat de eerstvolgende vergadering van het bekkenbestuur gepland.

        Voorafgaand is er een infomoment met workshop gepland voor de gemeentelijke vertegenwoordigers en leidend ambtenaren.

        We geven daarbij info over het integraal waterbeleid, de werking van het bekkenbestuur en brengen inspirerende voorbeelden.

        We lichten het traject naar de volgende stroomgebiedbeheerplannen (2028-2033) kort toe en maken ruimte voor de gemeentelijke oplossingen voor proper water en het omgaan met droogte en overstromingen. 

        De uitnodiging voor het infomoment volgt dit voorjaar.

        • Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor om voor te dragen als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken: de heer De Marez, 1ste schepen.
        • INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor om voor te dragen als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken: de heer Vande Maele, raadslid.
        • Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor om voor te dragen als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken: de heer Coppens, raadslid.
        • Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor om voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken: mevrouw Geldhof, schepen.
        • INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor om voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken: de heer Behaeghe, raadslid.
        • Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor om voor te dragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken: de heer Impens, raadslid.

        De raad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van het Bekkenbestuur van het Leiebekken voor de legislatuur 2025-2030.

        18 stembrieven werden geteld:

        • voor de vertegenwoordiger in de algemene vergadering:
          • 12 ja-stemmen voor de heer De Marez;
          • 4 ja-stemmen voor de heer Vande Maele;
          • 2 ja-stemmen voor de heer Coppens;
        • voor de plaatsvervanger in de algemene vergadering:
          • 12 ja-stemmen voor mevrouw Geldhof;
          • 4 ja-stemmen voor de heer Behaeghe;
          • 2 ja-stemmen voor de heer Impens.

        De heer De Marez en mevrouw Geldhof, schepenen, hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.

        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad beslist om de heer Olivier De Marez, 1ste schepen, wonende te 8780 Oostrozebeke, Molstenstraat, 17, e-mailadres: olivier.demarez@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken voor de legislatuur 2025-2030.

        Artikel 2

        De gemeenteraad beslist om mevrouw Carine Geldhof, schepen, wonende te 8780 Oostrozebeke, Dentergemstraat, 97, e-mailadres: carine.geldhof@oostrozebeke.be aan te duiden als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken voor de legislatuur 2025-2030.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden via https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.

      • Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG) - algemene vergadering: aanduiden vertegenwoordiger en plaatsvervanger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van de gemeenteraad op 3 december 2024.

        E-mail van 4 februari 2025 van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG) betreffende de aanduiding van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering, evenals een eventuele kandidatuur voor het bestuursorgaan.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context, argumentatie

        Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSG het moment aan voor de samenstelling van de eigen bestuursorganen. Dat gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd.

        Elke gemeente heeft als effectief stemgerechtigd lid van de VVSG recht op een vertegenwoordiger (en eventueel een plaatsvervanger) in de algemene vergadering van de VVSG. Die vertegenwoordiger (en eventuele plaatsvervanger) is bij voorkeur een mandataris.

        De politieke werking (met vooral het innemen van beleidsstandpunten in functie van de belangenbehartiging) van de VVSG gebeurt door het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur) en vijf thematische bestuurlijke commissies. Die laatste bereiden de ontwerpstandpunten voor die aan het bestuursorgaan worden voorgelegd.

        Het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies bestaan uit rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen die zich hiervoor kandidaat moeten stellen.

        Bij de toewijzing van de mandaten houdt de VVSG maximaal rekening met de politieke krachtsverhoudingen bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de grote diversiteit van de Vlaamse lokale besturen op het vlak van grootte, typologie, enz. Niet geselecteerde kandidaten komen op een reservelijst terecht voor mandaten die tijdens de legislatuur openvallen.

        • Oostrozebeke.nu draagt de heer Derudder, burgemeester, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, en de heer De Marez, 1ste schepen, voor als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG).
        • INSPRAAK.nu draagt de heer Vande Maele, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, en de heer Behaeghe, raadslid, voor als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG).
        • Vlaams Belang Oostrozebeke draagt de heer Coppens, raadslid, voor als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, en de heer Impens, raadslid, voor als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG). 

        De raad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (V.V.S.G.) vzw.

        18 stembrieven werden geteld:

        • voor de vertegenwoordiger in de algemene vergadering:
          • 12 ja-stemmen voor de heer Derudder;
          • 4 ja-stemmen voor de heer Vande Maele;
          • 2 ja-stemmen voor de heer Coppens;
        • voor de plaatsvervanger in de algemene vergadering:
          • 12 ja-stemmen voor de heer De Marez;
          • 4 ja-stemmen voor de heer Behaeghe;
          • 2 ja-stemmen voor de heer Impens.

        De heer Derudder, burgemeester, en de heer De Marez, 1ste schepen, hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.

        besluit

        Artikel 1

        De heer Derudder, burgemeester, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (V.V.S.G.) voor de duur van de legislatuur.

        Artikel 2

        De heer De Marez, 1ste schepen, wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (V.V.S.G.) voor de duur van de legislatuur.

        Artikel 3

        Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Vereniging van Vlaamse Steven en Gemeenten vzw (VVSG), Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel, via ingrid.vankelecom@vvsg.be.

    • gemeente en OCMW-eigendommen

      • Samenwerkingsovereenkomst voor het vastleggen van de afspraken tussen gemeente Oostrozebeke en WINVORM, vertegenwoordigd door de provincie West-Vlaanderen, voor de selectie van de ontwerpers voor de volledige studieopdracht voor "ontwikkelingsstrategie voor het gemeentelijk patrimonium met focus op de realisatie van een nieuw administratief centrum te Oostrozebeke" via de procedure van de Selectie Winvorm: goedkeuren

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        Het bestuur wenst een nieuw gemeentehuis te realiseren. 

        juridische overwegingen

        Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 12 augustus 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, wat de betalingsregels betreft.

        Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 17 december 2023 tot aanpassing van twee drempels in de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 13 december 2023 tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels in meerdere koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 – 2025: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        De organisatie van de Selectie WinVorm is een samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen, de intercommunales WVI en Leiedal, en de Vlaams Bouwmeester. 

        Met dit instrument willen de WinVorm-partners bijdragen tot de architecturale kwaliteit in de provincie, en de lokale besturen ondersteunen. 

        De Selectie WinVorm is een selectieprocedure om tot een goede ontwerper te komen.

        De Selectie WinVorm is opgebouwd rond de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

        De procedure is conform de wetgeving inzake overheidsopdrachten en de mededingingsregels.

        De procedure streeft naar een kwalitatieve selectie en voordracht van laureaten. 

        WinVorm wil bijdragen tot een ruimtelijk kwaliteitsvolle leefomgeving in West-Vlaanderen.

        Dit kan in een eerste stap door te streven naar kwaliteitsvolle overheidsgebouwen en publieke ruimtes.

        Deze bepalen dikwijls het beeld van hun omgeving, krijgen een plaats in het geheugen van de maatschappij en kunnen een voorbeeld vormen voor verdere ontwikkelingen.

        Daarom is het belangrijk dat ze van een zekere ruimtelijke en architecturale kwaliteit zijn, integer, met een juiste culturele waarde en betekenis. 

        De selectie tot de aanduiding van de laureaten verloopt als volgt:

        • Publicatie opdracht: de opdrachten van diverse besturen worden gegroepeerd en twee keer per jaar gepubliceerd in het Nationaal Bulletin der Aanbestedingen. Hiermee worden ontwerpers opgeroepen om zich in te schrijven en zich kandidaat te stellen voor een of meer projecten. De opdrachten zijn architectuurprojecten, ruimtelijke plannen, inrichtingen van openbare ruimte,…  Naast die verplichte officiële publicatie wordt de oproep ook bekendgemaakt via andere kanalen;
        • Selectie kandidaten: ontwerpers schrijven zich in voor projecten en dienen een portfolio in. Dit is de basis voor een eerste selectie, tot 6 kandidaten. WinVorm en de bouwheer selecteren vervolgens (minstens) drie geschikte kandidaten op basis van hun portfolio. Deze geselecteerden worden uitgenodigd om een offerte (Selectie WinVorm) in te dienen tegen vergoeding;
        • Briefing met projectdefinitie: de opdrachtgever licht de opdracht toe op de briefing, gaat er in dialoog met de ontwerpers, en geeft een projectdossier mee met de inhoudelijke bepalingen (projectdefinitie en programma van eisen) en opdrachtdocumenten met de administratieve, juridische en  de contractuele bepalingen. In de projectdefinitie formuleert de opdrachtgever zijn vragen, verwachtingen en ambities in brede zin. Een sterk projectdossier met een degelijke projectdefinitie is de basis voor een succesvolle samenwerking en een degelijk eindresultaat. Hoe beter de projectdefinitie en de inhoudelijke bepalingen uitgewerkt zijn, hoe beter de ontwerper de bedoelingen en de wensen van de opdrachtgever kan vatten en hoe beter het antwoord zal zijn;
        • Jury/beoordelingscommissie: in een volgende fase zal een jury/beoordelingscommissie de ingediende voorstellen beoordelen. Zij bestuderen die grondig en nodigen de ontwerpers uit om hun visie/ontwerpvoorstel toe te lichten en in gesprek te gaan over een aantal vragen. De voorstellen worden beoordeeld aan de hand van vooropgestelde beoordelingscriteria. De beoordeling leidt tot de rangschikking van de laureaten. 

        Kort samengevat:

        De Selectie WinVorm is gebaseerd op de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.

        De opdrachtgever houdt zelf de verantwoordelijkheid over zijn procedure, maar krijgt ondersteuning en begeleiding van WinVorm.

        De (minstens) drie geselecteerde bureaus worden uitgenodigd om een offerte in te dienen met een korte projectnota (algemene visie over de opdracht of een kritische benadering, de algemene aanpak van duurzaamheid, een stappenplan).

        Hier worden geen ontwerpschetsen, maquettes of andere visuele ontwerpende oefeningen die speciaal gemaakt zijn rond deze concrete opgave, gevraagd.

        De opdrachtgever krijgt een idee hoe het bureau de opdracht ziet en zou aanpakken.

        Elk bureau krijgt 750,00 euro excl. btw voor een (voldoende kwalitatieve) offerte.

        De vergoeding voor de begeleiding bedraagt 750,00 euro incl. btw voor de selectie en 750,00 euro,  inclusief btw, voor de beoordelingscommissie (voor een vertegenwoordiger vanuit de kwaliteitskamer).

        Bij de Selectie WinVorm wordt deze vergoeding betaald door de opdrachtgever.

        Het uiteindelijk geselecteerde bureau zal de opdracht effectief uitvoeren.

        Om deze samenwerking met WinVorm aan te gaan dient de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst voor het vastleggen van de afspraken tussen gemeente Oostrozebeke en WinVorm voor de selectie van de ontwerpers voor de volledige studieopdracht voor "ontwikkelingsstrategie voor het gemeentelijk patrimonium met focus op de realisatie van een nieuw administratief centrum te Oostrozebeke" via de procedure van de Selectie Winvorm, goed te keuren.

        Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.

        financiële impact

        De uitgaven zijn voorzien in meerjarenplan 10 2020 - 2025, op het investeringskrediet, actie 319, budgetrekening 0190-01/2210107.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren Vande Maele en De Mets, raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Glenn Coppens, Yoerick Impens
        Tegenstanders: Luc Derudder, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert
        Resultaat: Met 13 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met WinVorm, vertegenwoordigd door de provincie West-Vlaanderen, voor het vastleggen van de afspraken tussen gemeente Oostrozebeke en WINVORM voor de selectie van de ontwerpers voor de volledige studieopdracht voor "ontwikkelingsstrategie voor het gemeentelijk patrimonium met focus op de realisatie van een nieuw administratief centrum te Oostrozebeke" via de procedure van de Selectie Winvorm goed.

        Deze samenwerkingsovereenkomst is als bijlage aan dit besluit gehecht.

    • inspraak

      • Erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        De actualisatie van de erkenning van alle opgerichte gemeentelijke adviesraden bij het begin van een nieuwe legislatuur.

        juridische overwegingen

        Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt, het laatst gewijzigd bij de wet van 12 mei 2009 tot wijziging van de wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt.

        Gewone wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, het laatst gewijzigd bij bijzondere wet van 24 januari 2024 tot wijziging van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, met het oog op het verplicht stellen van de Duitse juridische terminologie die het bevoegde orgaan van de Duitstalige Gemeenschap heeft vastgelegd, voor de autoriteiten van het Waalse Gewest in het kader van hun vertaalwerk in het Duits.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de gemeenteraad van 15 januari 2004 betreffende erkennen van de gemeentelijke culturele raad, de gemeentelijke sportraad, de gemeentelijke jeugdraad, de gemeentelijke seniorenraad, de gemeentelijke adviesraad veilig verkeer, de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur en het lokaal overleg kinderopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van 27 januari 2022 van de gemeenteraad betreffende de opstart gemeentelijke landbouwraad.

        Besluit van 31 maart 2022 van de gemeenteraad betreffende de opstart lokaal economische raad.

        feiten, context, argumentatie

        In artikel 304 van het decreet lokaal bestuur lezen we het volgende over adviesraden:  

        §1

        De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en inspraak van de burgers of van de doelgroepen. 

        §3

        Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.

        Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht.

        Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.

        Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.

        § 5.

        De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.

        Sinds het laatste besluit van 2 mei 2019 van de gemeenteraad, gewijzigd bij besluit van 27 januari 2022 betreffende de opstart van een gemeentelijke landbouwraad, werd op 31 maart 2022 de lokaal economische raad opgericht, waardoor het erkenningsbesluit aangepast moet worden.

        Enkele adviesraden zijn op vandaag niet meer decretaal verplicht, echter wordt de participatie van betrokken verenigingen, burgers, deskundigen, ... omtrent de diverse beleidsthema's op prijs gesteld en wordt in die zin voorgesteld de bestaande adviesraden verder te zetten.

        De verwijzing naar de bevoegdheden van een culturele raad is verouderd.

        Voorstel is om dit op dezelfde manier te formuleren zoals voor de andere adviesraden.

        Bij de start van de nieuwe legislatuur wordt het erkenningsbesluit opnieuw vastgesteld door de gemeenteraad.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        De uitgave is per adviesraad voorzien in het exploitatiebudget 2025 en volgende jaren.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het besluit van de gemeenteraad van 15 januari 2004 betreffende erkennen van de gemeentelijke culturele raad, de gemeentelijke sportraad, de gemeentelijke jeugdraad, de gemeentelijke seniorenraad, de gemeentelijke adviesraad veilig verkeer, de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur en het lokaal overleg kinderopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022 betreffende de opstart van de gemeentelijke landbouwraad, wordt opgeheven.

        Artikel 2

        Het erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden wordt opnieuw vastgesteld.

        Artikel 1             

        De volgende raden worden erkend als adviesorgaan volgens de nadere voorwaarden bepaald in dit besluit:

        • de gemeentelijke culturele raad;
        • de gemeentelijke sportraad;
        • de gemeentelijke jeugdraad;
        • de gemeentelijke seniorenraad;
        • de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer;
        • de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur;
        • het lokaal overleg kinderopvang;
        • de gemeentelijke bibliotheekraad;
        • de gemeentelijke landbouwraad;
        • de lokaal economische raad.

        Artikel 2               

        De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen de erkende raden betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk beleid.

        De erkende raden worden om advies gevraagd op basis van hun bevoegdheid.

        • De gemeentelijke culturele raad zal om advies worden gevraagd over alle aangelegenheden die te maken hebben met het cultuurbeleid. Met cultuurbeleid is zowel bedoeld de culturele infrastructuur, het culturele leven binnen Oostrozebeke, diverse brede culturele onderwerpen.
        • Daarnaast kan de culturele raad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er culturele belangen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeentelijke jeugdraad zal om advies worden gevraagd over alle aangelegenheden die te maken hebben met het jeugdbeleid. Met jeugdbeleid is zowel bedoeld het jeugdwerkbeleid als culturele materie namelijk de beleidsmaatregelen naar kinderen en jongeren in hun vrije tijd als het jeugdwelzijnsbeleid als welzijnsmaterie namelijk alle beleidsmaatregelen naar kinderen en jongeren in alle levenssituaties.
          Daarnaast kan de jeugdraad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er jeugdbelangen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeentelijke sportraad zal om advies worden gevraagd voor alle aangelegenheden die te maken hebben met het sportbeleid, de lichamelijke opvoeding, het openluchtleven, de recreatie en alle gemeentelijke infrastructuur bestemd voor deze opdrachten.
          Daarnaast kan de sportraad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er sportbelangen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeentelijke seniorenraad zal om advies worden gevraagd voor alle aangelegenheden die te maken hebben met het seniorenbeleid.
          Daarnaast kan de seniorenraad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er seniorenbelangen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zal de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijke verkeersbeleid.
          Daarnaast kan de adviesraad voor veilig verkeer over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er verkeersbelangen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur zal om advies worden gevraagd voor alle aangelegenheden die te maken hebben met het milieu- en natuurbeleid.
          Daarnaast kan de adviesraad milieu en natuur over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er milieu- en natuurbelangen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • Het lokaal overleg kinderopvang zal om advies gevraagd worden voor alle aangelegenheden die te maken hebben met kinderopvang in de gemeente.
          Daarnaast kan het lokaal overleg kinderopvang over alle beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er belangen in verband met kinderopvang zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeentelijke bibliotheekraad zal om advies worden gevraagd over alle aangelegenheden die te maken hebben met het bibliotheekbeleid.
          Daarnaast kan de bibliotheekraad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er belangen in verband met de bibliotheek zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De gemeentelijke landbouwraad zal om advies worden gevraagd over alle aangelegenheden die te maken hebben met het landbouwbeleid.
          Daarnaast kan de gemeentelijke landbouwraad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er belangen in verband met de landbouw zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen;
        • De lokaal economische raad zal om advies worden gevraagd over alle aangelegenheden die te maken hebben met het lokaal economisch en handelsbeleid.
          Daarnaast kan de lokaal economische raad over alle andere beleidsdossiers waarvan zij vindt dat er belangen in verband met lokale economie, handel en ondernemen zijn, op eigen initiatief een advies uitbrengen aan de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 3             

        De erkende raden hebben daarnaast als opdracht om respectievelijk:

          • het lokale culturele werk;
          • het lokale jeugdwerk;
          • het lokale sport- en recreatieleven;
          • het lokale seniorenwerk;
          • de oplossing van lokale verkeersproblemen;
          • de lokale milieu- en natuurkwaliteit;
          • het lokale aanbod kinderopvang;
          • het lokale bibliotheekwerk;
          • de lokale landbouw;
          • de lokale economie, handel en ondernemen;

        te stimuleren door het tot stand brengen van overleg en coördinatie in de samenwerking tussen enerzijds de aangesloten verenigingen en anderzijds de inwoners.

        Artikel 4           

        Wanneer de erkende adviesraad op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen kan hij steeds informatie opvragen aan het college van burgemeester en schepenen, dat deze informatie zal ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.

        De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege de erkende adviesraad zullen binnen de tien dagen beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.

        Artikel 5

        Er wordt een verslag opgemaakt van iedere vergadering van de adviesraden.

        Dit verslag is openbaar en kan geraadpleegd worden op de gemeentelijke website. Bijkomende informatie kan gevraagd worden bij de ondersteunende ambtenaar of bij de leden van de adviesraad.

        Artikel 6

        Het gemeentebestuur zal de adviesvragen steeds schriftelijk stellen met:

          • een duidelijke omschrijving van de concrete vraag;
          • de vermelding dat het dossier (naam en referte van het dossier) waarover advies wordt gevraagd, zowel in schriftelijke als in digitale vorm kan worden opgevraagd;
          • opgave van de wettelijke en financiële randvoorwaarden waarmee de adviesgever moet rekening houden;
          • opgave van de uiterste datum van inlevering van het advies bij het gemeentebestuur.

        Het gemeentebestuur zal de adviesraad steeds minimaal een termijn van zes weken geven te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de adviesvraag bij de adviesraad.

        Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid kan het gemeentebestuur deze termijn gemotiveerd inkorten. In onderlinge afspraak tussen adviesraad en gemeentebestuur kan de termijn ook verlengd worden.

        Artikel 7

        De adviesraad zal de adviezen die hij uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur en in de adviezen melding maken van:

          • de wijze waarop het advies tot stand kwam met duidelijke opgave welke betrokkenen op welke manier geconsulteerd werden;
          • de argumentatie die geleid heeft tot de standpuntbepaling in het advies;
          • duidelijke weergave van het standpunt van de adviesraad met vermelding van afwijkende meningen of minderheidsstandpunten.

        Artikel 8

        Het gemeentebestuur zal binnen een termijn van zes weken te rekenen vanaf de datum dat het advies op eigen initiatief bij het gemeentebestuur toekwam een schriftelijk gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan de erkende adviesraad.

        Als de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het gemeentebestuur binnen de zes weken een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan de adviesraad zal bezorgd worden.

        Artikel 9

        Het gemeentebestuur zal de erkende raden ondersteunen door:

        • een ambtenaar ter beschikking te stellen voor:
          • het bijwonen van de vergaderingen;
          • het versturen van de uitnodiging van vergaderingen en werkgroepen;
          • het opmaken en versturen van het verslag van de vergaderingen en werkgroepen, werkgroep op vraag van de voorzitter van de erkende adviesraad.
        • administratieve en logistieke ondersteuning van de gemeentelijke diensten te verlenen:
          • binnen de normale diensturen van het personeel;
          • buiten de normale diensturen wordt deze ondersteuning aangevraagd aan het college van burgemeester en schepenen, dat een besluit zal nemen.
        • financiële ondersteuning te verlenen:
          • voor het uitvoeren van de activiteiten welke behoren tot het organiseren van de advies-verlenende opdracht en het stimuleren en garanderen van de representatie van de leden in de adviesraad worden door het gemeentebestuur de nodige budgetten voorzien in het meerjarenplan;
          • voor de uitvoering van andere doelstellingen dan de adviesverlening. Volgende documenten worden twee maanden voor de uitvoering van de doelstelling ingediend bij het college:
            • een verwijzing naar het huishoudelijk reglement van welke doelstelling zal verwezenlijkt worden;
            • een begroting waarbij duidelijk vermeld wordt welke uitgaven door het gemeentebestuur moeten gedragen te worden;
            • eventueel een omschrijving van wat er door het gemeentebestuur dient besteld te worden, eventueel met vermelding van de leveranciers.
            • op basis van voornoemde documenten verleent het college al of niet de goedkeuring voor financiële ondersteuning.
            • als het college financiële ondersteuning toezegt voor een bepaald project plaatsen de bevoegde gemeentelijke diensten alle nodige bestellingen en zorgen voor levering van het gevraagde. Mochten er zich bij de uitvoering van de doelstelling onvoorziene uitgaven voordoen, dan zal het college beslissen of het al dan niet de onvoorziene uitgaven zal bekostigen.
        • een vergaderlokaal ter beschikking stellen.

        Artikel 10

        De erkende adviesraden zullen ieder apart een huishoudelijke reglement over hun samenstelling en werking ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad. Deze huishoudelijke reglementen zullen minimaal de volgende elementen bevatten:

          • regels over de aanduiding van de stemgerechtigde leden van de adviesraad;
          • regels over de aanduiding van de waarnemende leden van de adviesraad;
          • regels over het vervallen van het lidmaatschap van de stemgerechtigde en waarnemende leden van de adviesraad;
          • regels waarbij de openbaarheid van vergaderingen en documenten van de adviesraad gewaarborgd zijn.
    • leefmilieu

      • Lokaal energie- en klimaatpact (LEKP) 1.0: rapportage 'opvolgmoment'

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        Bepaling in het lokaal energie- en klimaatpact betreffende ‘opvolgmoment’ in de subsidiemodule, met indiendeadline 1 mei 2025.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.

        Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 19 april 2024 over de operationalisering van een Vlaamse Nutsregulator.

        Besluit van de Vlaamse regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid [citeeropschrift "het Energiebesluit van 19 november 2010"], het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 houdende wijziging van diverse besluiten met betrekking tot de operationalisering van de Vlaamse Nutsregulator

        Goedkeuring van het Vlaams energie- en klimaatplan 2021-2030 van 9 december 2019.

        Regeerakkoord van de Vlaamse regering van 2019-2024.

        Besluit van de gemeenteraad van 3 november 2016 betreffende burgemeestersconvenant: goedkeuring duurzaam energieactieplan (SEAP) voor de groep 'Klimaatoverleg Midwest'.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende ondertekening burgemeestersconvenant 2030 (CoM 2030).

        Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2020 betreffende burgemeestersconvenant: goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP optie 2) voor de groep Klimaatoverleg Midwest.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 september 2021 betreffende ondertekening lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuren.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 februari 2023 betreffende Lokaal energie- en klimaatpact 1.0: rapportage 'opvolgmoment'.

        Besluit van de gemeenteraad van 1 februari 2024 betreffende Lokaal energie- en klimaatpact 1.0: rapportage 'opvolgmoment'.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        Oostrozebeke ondertekende in september 2021 het 'Lokaal Energie- en Klimaatpact' (LEKP). Betreft het LEKP 1.0.

        In essentie biedt het pact financiële middelen voor het uitvoeren van acties rond vier werven:

        • werf 1: 'laten we een boom opzetten' (vergroening):
          • Eén boom extra per Vlaming tegen 2030 (+6,6 miljoen bomen extra vanaf 2021 t.e.m. 2030);
          • 1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming tegen 2030 (+3.300 km extra vanaf 2021 t.e.m. 2030);
          • Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners tegen 2030 (= 6.600 perken van 10 m² vanaf 2021 t.e.m. 2030);
        • werf 2: 'verrijk je wijk' (energiebesparende renovaties en hernieuwbare energieprojecten):
          • 50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden vanaf 2021 t.e.m. 2030;
          • 1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners tegen 2030 die samen voor een totaal geïnstalleerd vermogen zorgen van 216 MW vanaf 2021 t.e.m. 2030 (+12.000 projecten in 2030)
        • werf 3: 'elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar' (koolstofvrije (deel)mobiliteit):
          • Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem tegen 2030 (=6.600 toegangspunten);
          • Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030 (=66.000 laadpunten);
          • 1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030;
        • werf 4: 'water, het nieuwe goud' (water en droogte):
          • 1m2 ontharding per inwoner vanaf 2021 t.e.m. 2030 (= 6,6 miljoen m2 ontharding);
          • Per inwoner 1m3 extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater vanaf 2021 t.e.m. 2030 (=6,6 miljoen m3 extra regenwater dat wordt opgevangen voor hergebruik of infiltratie).

        De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen.

        Tegen 2030 wordt ernaar gestreefd om samen (over heel Vlaanderen) de heel concreet gestelde doelen over de werven op niveau Vlaanderen te halen.

        Het gaat daarbij om een inspanningsverbintenis.

        Naast het collectief werken aan de doelen binnen de werven, zijn er ook een aantal individuele verplichtingen per gemeente:

        • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken;
        • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09 % te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed) ten opzichte van 2019 (acties genomen vanaf 2020);
        • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40 % in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren;
        • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden;
        • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals bijvoorbeeld de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025;
        • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken (Vlaanderen dient nog nader te bepalen wat dit inhoudt);
        • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.

        De Vlaamse overheid engageert zich om:

        • Via het Netwerk Klimaat professionele ondersteuning te bieden aan de lokale besturen, zoals bepaald in het subsidiebesluit en de werkprogramma’s;
        • Via andere partners binnen de Vlaamse overheid lokale besturen projectmatige ondersteuning te bieden;
        • Samen met de lokale besturen actief mee te werken aan het elimineren van de mogelijke hindernissen die lokale besturen ondervinden in het realiseren van de ambities binnen dit Pact;
        • Haar eigen voorbeeldfunctie in te vullen en relevante actoren te overtuigen om het Pact te ondertekenen;
        • In samenspraak met het middenveld, onderzoeksinstellingen en de verschillende sectororganisaties de wederzijdse engagementen in het kader van het Pact op te volgen en te stroomlijnen;
        • Aan lokale besturen (en/of andere actoren) de beleidsmaatregelen, voorzien door de Vlaamse, Federale en Europese begroting, actief en stelselmatig te promoten die nuttig kunnen zijn om mee de doelstellingen van het Pact te realiseren. Onder potentiële inbreng van de Vlaamse overheid in hoofdstuk 4 wordt dit waar mogelijk geconcretiseerd;
        • Ter bijkomende ondersteuning van de klimaatpactacties van de gemeenten die het Pact ondertekenen, in een extra jaarlijks budget van 10.000.000 euro, evenals een vast gedeelte van de vrij beschikbare middelen binnen het Vlaams klimaatfonds, te voorzien. Deze budgettaire engagementen kunnen aangepast worden in functie van het algemeen begrotingsbeleid.

        Vlaanderen biedt financiële middelen per gemeente. Het principe van 'een euro voor een euro' wordt gehanteerd (trekkingsrecht met 50 % cofinanciering).

        In de beleidsnota van minister Crevits is er echter een hervorming voorzien van het Lokaal Energie- en Klimaat Pact (LEKP). Het LEKP zou volgens die beleidsnota hervormd worden tot een structureel dialoogplatform.

        Hoewel er nog veel vragen onbeantwoord blijven, is nu reeds duidelijk dat er voor het LEKP 1.0 nog een bijkomende subsidieronde voorzien is in 2025 (uitbetaling in 2026), maar nadien is momenteel nog geen verdere financiering meer voorzien.

        Rapportering gebeurde tot vorig jaar via een code in BBC. Vanaf 2025 gebeurt deze rapportering via een excelformulier.

        Dit formulier maakt integraal deel uit van dit besluit. 

        Voor de uitgevoerde werken in werkjaar 2024 is tegen 1 mei 2025 een 'opvolgmoment' voorzien, bestaande uit een besluit van de gemeenteraad, waarin alle uitgevoerde werken worden opgelijst en het voornoemde excelformulier, waarin de financiële rapportage wordt gedaan.

        Hieronder een overzicht voor Oostrozebeke en dit per werf en binnen de individuele verplichtingen:

        • werf 1: 'laten we een boom opzetten' (vergroening):
          • aanplant nieuwe bomen op diverse locaties;
        • werf 2: 'verrijk je wijk' (energiebesparende renovaties en hernieuwbare energieprojecten):
          • uitvoering project 'thermocar';
          • opstart Energiehuis Regio Izegem;
        • werf 3: 'elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar' (koolstofvrije (deel)mobiliteit):
          • plaatsing van diverse laadpunten op openbaar domein (via raamcontract Vlaanderen);
          • exploitatie van twee elektrische deelwagens voor intern en extern gebruik in het centrum;
          • exploitatie van één conventionele deelwagen in De Ginste (via de vervoerregioraad);
          • afwerking nieuwe fietspaden in de Gentstraat en Wakkensteenweg;
          • start werken aanleg nieuwe wegenis en fietspaden Wielsbekestraat;
        • werf 4: 'water, het nieuwe goud' (water en droogte):
          • oplevering gemeentelijk hemelwater- en droogteplan;
        • verplichtingen per gemeente (energiebesparing, reductie CO2-uitstoot, verLEDding openbare verlichting, ...):
          • optimalisatie gebouwenbeheersysteem;
          • vervangen verlichting voetbalterrein 1 naar LED-verlichting;
          • vervangen verlichting tennisterreinen naar LED-verlichting;
          • vervangen verlichting Ginstezaal;
          • relighting kamer WZC;
          • verLEDding openbare verlichting (Fluvius). 

        Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.

        financiële impact

        De inkomsten zijn voorzien in meerjarenplan 10 2020 - 2027, op het investeringskrediet van 2025, actie 1437, budgetrekening 0350-00/1500000/300 en op het exploitatiekrediet van 2024, actie 1437, budgetrekening 0350-00/7405003/300.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt de rapportage ('opvolgmoment') voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed.

    • maatschappelijk werk

      • Eerstelijnszone RITS (ELZ RITS) - algemene vergadering: aanduiding vertegenwoordiger in de algemene vergadering en aanduiding kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        E-mail van 6 februari 2025 betreffende het aanduiden van de afgevaardigden binnen de cluster lokale besturen voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan van de zorgraad van ELZ RITS.

        juridische overwegingen

        Decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn.

        Decreet van 8 april 2023 tot wijziging van de regelgeving over de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgraden en de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan, de financiering van eerstelijnszorgaanbieders en voor beleidsdoeleinden.

        Besluit van 17 mei 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 26 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en van artikel 17 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn.

        Statuten en huishoudelijk reglement van de ELZ RITS.

        feiten, context, argumentatie

        Naar aanleiding van een nieuwe legislatuur dienen ook de afgevaardigden van de lokale besturen binnen de algemene vergadering van de zorgraad van ELZ RITS terug aangeduid worden. 

        Als lokaal bestuur binnen de eerstelijnszone maakt de gemeente Oostrozebeke deel uit van de cluster lokale besturen binnen de algemene vergadering. 

        Het besluit van 17 mei 2019 betreffende de erkenning en subsidiëring van de zorgraden, gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024, stelt dat de zorgraad ervoor zorgt dat elk lokaal bestuur via een afgevaardigde vertegenwoordigd is in de zorgraad.

        De leden van het bestuursorgaan zullen dan verkozen worden vanuit de leden van de algemene vergadering en dit volgens de statuten van de vzw en het intern reglement. 

        Hiervoor zal dan ook een oproep tot kandidaatstelling voor het bestuursorgaan gebeuren. 

        Het lokaal bestuur maakt deel uit van ELZ RITS en kan zich via een afgevaardigde laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de zorgraad van de eerstelijnszone.

        Uit het overleg van 12 februari 2025 blijkt dat elke gemeente moet beslissen wie zij afvaardigen naar de algemene vergadering. 

        Per gemeente mag dit ofwel een vertegenwoordiger vanuit beleid (schepen) of een ambtenaar zijn.

        Het vast bureau stelt voor om mevrouw Sabine Wyseure, hoofdmaatschappelijk werker, af te vaardigen namens de gemeente en het OCMW in de algemene vergadering van de zorgraad van EZL RITS.

        Volgens de bespreking van 12 februari 2025 wordt het lidmaatschap in het bestuursorgaan beslist vanuit de algemene vergadering.

        De gemeenteraad stelt voor om mevrouw Sabine Wyseure, hoofdmaatschappelijk werker, voor te dragen als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de zorgraad van EZL RITS.

        De gemeenteraad gaat vervolgens over tot geheime stemming.

        Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de afgevaardigde van de gemeente en  van het OCMW in de algemene vergadering van de zorgraad van ELZ RITS én van de kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de zorgraad van de ELZ RITS.

        18 stembrieven worden geregistreerd: 15 ja-stemmen en 3 blanco stemmen.

        Mevrouw Sabine Wyseure bekomt 15 ja-stemmen.

        Mevrouw Sabine Wyseure heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.

        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad duidt mevrouw Sabine Wyseure aan als afgevaardigde van de gemeente en van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van de zorgraad van ELZ RITS.

        Artikel 2

        De gemeenteraad draagt mevrouw Sabine Wyseure voor als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de zorgraad van ELZ RITS.

        Artikel 3

        Deze beslissing wordt in het kader van het bestuurlijk toezicht opgenomen in de besluitenlijst en overgemaakt aan het Toezicht via het digitaal loket.

        Artikel 4

        Een uittreksel van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de zorgraad van ELZ RITS vzw, Emelgemseplein 1, te 8870 Izegem, met e-mail: ann.van.wanzeele@eerstelijnszonerits.be.

    • politie en preventie

      • Plaatsing extra vaste camera OC: advies

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        Een extra vaste camera, geplaatst gericht op de toegang naar het OC Mandelroos (Oostrozebeke, Gemeenteplein, 1) aan de noordkant langs het wandelpad tussen het OC Mandelroos en de terreinen van BKO de Wiemkes, moet een blinde vlek aan de noordkant van het OC voorkomen.

        juridische overwegingen

        Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) [AVG of GDPR]. Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s [Camerawet 2007], het laatst gewijzigd bij wet van 30 juli 2018 tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s met het oog op het verbeteren van de samenhang van de tekst en de overeenstemming ervan met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).

        Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, het laatst gewijzigd bij wet van 21 cember 2021 houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze, waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 23 maart 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze, waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.

        Koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betr. het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 2 december 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt en van het koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s.

        Gunstig advies van 21 november 2024 van de korpschef van de PZ MIDOW.

        Gunstig advies van 25 januari 2025 van de intergemeentelijke DPO.

        feiten, context, argumentatie

        In en rond het gemeenschapscentrum Mandelroos (Gemeenteplein 1 te 8780 Oostrozebeke)/aansluitend speelplein wordt camerabewaking met vaste camera's geplaatst:

        • met de bedoeling om misdrijven tegen personen of goederen te voorkomen;
        • om overlast in de zin van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet te voorkomen, vast te stellen of op te sporen, de naleving van gemeentelijke reglementen te controleren of de openbare orde te handhaven;
        • aan de hoofdingang, gericht op binnenkomende personen, onmiddellijke omgeving van de camera – gericht op het dichtstbijzijnde gedeelte van de parking aan het gemeenschapscentrum;
        • aan de achteringang gericht op het speelplein en linker achterzijde van het gemeenschapscentrum;
        • aan de achteringang gericht op het speelplein en rechter achterzijde van het gemeenschapscentrum;
        • aan de achterzijde gericht op de luifel aan de achterzijde. 

        De invoering van vaste bewakingscamera’s op een niet-besloten plaats moet voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor die locaties, waarvoor de gemeente bevoegd is.

        De gemeenteraad moet daarbij de korpschef van lokale politie raadplegen teneinde een gunstig veiligheidsadvies te bekomen.

        De gemeente is de houder van de opname en de gemaakte beelden en duidt in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aan die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld.

        Er moet ook rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht en in de buurt van de camera’s zullen de nodige pictogrammen worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij/zij betreedt.

        Een extra vaste camera, geplaatst gericht op de pingpongtafel in het O.C. Mandelroos, moet een blinde vlek aan de noordkant van het OC dekken om zodoende de veiligheid ook in deze omgeving te verhogen.

        Er is een positief advies van de korpschef van de lokale politiezone MIDOW van 21 november 2024.

        Er is een gunstig advies van de intergemeentelijke Data Protection Officer van 25 januari 2025.

        Toelichting van de heer Van D'huynslager, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vande Maele, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de noodzaak voor de plaatsing van een extra vaste camera, geplaatst gericht op de toegang naar het OC Mandelroos (Oostrozebeke, Gemeenteplein, 1) aan de noordkant langs het wandelpad tussen het OC Mandelroos en de terreinen van BKO de Wiemkes, adviseert positief voor deze plaatsing.

    • sociale woningbouw

      • Lokaal WoonOverleg Oostrozebeke: vaststellen samenstelling en goedkeuren huishoudelijk reglement

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        De installatievergadering van de gemeenteraad op datum 3 december 2024 en de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Lokaal WoonOverleg Oostrozebeke voor de nieuwe legislatuur 2025-2030.

        juridische overwegingen

        Gecodificeerd Decreet over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020 (citeeropschrift: "Vlaamse Codex Wonen van 2021"), meer bepaald artikel 2.1.§1.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (citeeropschrift: Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021), meer bepaald de artikelen 2.3, 2.4. en 2.5.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van 7 februari 2019 van de gemeenteraad betreffende huishoudelijk reglement lokaal woonoverleg Oostrozebeke: : vaststellen, laatst gewijzigd bij besluit van 4 april 2019 van de gemeenteraad betreffende huishoudelijk reglement lokaal woonoverleg Oostrozebeke: wijzigen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022 betreffende opstart van de gemeentelijke landbouwraad.

        feiten, context, argumentatie

        Volgens het artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren

        Het huishoudelijk reglement lokaal woonoverleg Oostrozebeke werd opnieuw vastgesteld op 7 februari 2019 door de gemeenteraad.

        Gezien de link tussen het voorzien van sociale woningen en ruimtelijke ordening, is het aangewezen dat de schepen van ruimtelijke ordening ook deel uit maakt van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.

        Dit was niet voorzien in bovenvermeld besluit van 7 februari 2019, waardoor het moet aangepast worden.

        De nieuwe samenstelling ziet er bijgevolg als volgt uit:

        • de schepen bevoegd voor huisvesting;
        • de schepen bevoegd voor ruimtelijke ordening;
        • de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
        • ambtenaren:
          • vanwege de gemeente: de algemeen directeur en gemeentelijke omgevingsambtenaar;
          • vanwege het OCMW: hoofd maatschappelijk werk of medewerker van de sociale dienst, aangeduid door hoofd maatschappelijk werk;
          • vanwege de Woondienst Regio Izegem (WRI): de directeur en de personeelsleden, aangeduid door de directeur;
          • vanwege de lokale woonmaatschappij Vivus: de directeur en/of zijn afgevaardigden;
          • vanwege de Vlaamse overheid: 2 afgevaardigden van het agentschap Wonen in Vlaanderen;
          • deskundigen: deze worden uitgenodigd op basis van de punten op de agenda.

        In de deelnemende gemeenten van het werkingsgebied van de Woondienst Regio Izegem worden in het lokaal woonoverleg geen vertegenwoordigers van de fracties in de gemeenteraad aangeduid, bij zover dat het huishoudelijk reglement van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke in die zin mag worden aangepast.

        Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De samenstelling van het lokaal woonoverleg wordt als volgt vastgesteld:

        Lokaal WoonOverleg Oostrozebeke

         

        leden

        functie

        Ilse VERVAECK

        schepen voor huisvesting

        Carine GELDHOF

        schepen voor sociale zaken

        Carl VEREECKE

        algemeen directeur gemeente en OCMW Oostrozebeke

        Dieter JEHS

        gemeentelijke omgevingsambtenaar Oostrozebeke

        Sabine WYSEURE

        hoofd maatschappelijk werk OCMW en gemeente Oostrozebeke

        Koen VERDRU

        directeur lokale woonmaatschappij Vivus

        Bjorn THIENPONT

        medewerker lokale woonmaatschappij Vivus

        Christof LIBBRECHT

        agentschap Wonen in Vlaanderen

        Stefaan LOMBAERT

        agentschap Wonen in Vlaanderen

        Sylvie VANDECASTEELE

        woondienst regio Izegem

        Benoit SINTOBIN

        woondienst regio Izegem

        Lise CATTEEUW

        woondienst regio Izegem

        Petra DESTOOP

        woondienst regio Izegem

        Artikel 2

        Het huishoudelijk reglement van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke vastgesteld in zitting van 7 februari 2019 van de gemeenteraad, zoals gewijzigd bij besluit van 4 april 2019 van de gemeenteraad wordt zonder bijkomende aanpassingen noch aanvullingen goedgekeurd als volgt:

        DOEL

        Het doel van lokaal woonoverleg Oostrozebeke is bepaald in artikel 2.1.,§1 van de Codex Wonen en/of artikel 2.3, 2.4. en 2.5. van het Besluit van de Codex Wonen van 2021 en de statuten afgesloten in het kader van de woondienst regio Izegem.

        SAMENSTELLING

        In het lokaal woonoverleg zetelen volgende personen:

          • de schepen bevoegd voor huisvesting;
          • de schepen bevoegd voor ruimtelijke ordening;
          • de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst;
          • ambtenaren:
            • vanwege de gemeente: de algemeen directeur en gemeentelijke omgevingsambtenaar;
            • vanwege het OCMW: hoofd maatschappelijk werk of medewerker van de sociale dienst, aangeduid door hoofd maatschappelijk werk;
            • vanwege de Woondienst Regio Izegem (WRI): de directeur en de personeelsleden aangeduid door de directeur;
            • vanwege de lokale woonmaatschappij Vivus: de directeur en/of zijn afgevaardigde(n); 
            • vanwege de Vlaamse overheid: 2 afgevaardigden van het agentschap Wonen in Vlaanderen;
            • deskundigen: deze worden uitgenodigd op basis van de punten op de agenda.

        VOORZITTER

        De schepen bevoegd voor huisvesting is voorzitter van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.

        De schepen bevoegd voor ruimtelijke ordening is ondervoorzitter van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.

        AGENDA

        De voorzitter bepaalt de agenda van de vergadering.

        Leden, die punten wensen behandeld te zien op de agenda, melden dit aan het secretariaat van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.

        De agenda wordt minstens een week vooraf bezorgd.

        SAMENKOMSTEN

        Het lokaal woonoverleg Oostrozebeke komt minstens tweemaal per jaar bijeen.

        De vergaderingen gaan door in Oostrozebeke.

        VERSLAGEN

        De verslagen worden digitaal ter beschikking gesteld van de gemeente via het punt kennisnames van de gemeenteraad.

        SECRETARIAAT

        Het secretariaat van de gemeentelijke wooncommissie wordt waargenomen door woondienst regio Izegem.

        DIVERSE

        De leden van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke maken automatisch deel uit van de regionale woonraad cluster Izegem.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
        aanleiding

        De e-mail van raadslid Jean-Pierre Vande Maele van 4 maart 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.

        De e-mail van raadslid Glenn Coppens van 4 maart 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context, argumentatie

        De vragen van de raadsleden Jean-Pierre Vande Maele, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens en Yoerick Impens.

        De antwoorden van de burgemeester, Olivier De Marez, Jonas Van D'huynslager en Carine Geldhof, schepenen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

Na de zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn geeft de voorzitter een cadeaubon van 10 euro aan elk raadslid.

De voorzitter sluit de zitting op 06/03/2025 om 21:16.

Namens gemeenteraad,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Hans Claerhout
raadslid-voorzitter