De voorzitter opent de zitting op 06/03/2025 om 19:29.
De heer Vande Maele, raadslid.
De raad neemt kennis van:
Schrijven van 21 januari 2025 van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG) betreffende de aanduiding van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering, evenals een eventuele kandidatuur voor het bestuursorgaan.
Wet van 23 maart 2019 tot invoering van het wetboek van vennootschappen en verenigingen en houdende diverse bepalingen, het laatst gewijzigd bij decreet Vlaamse raad van 13 oktober 2023 tot bepaling van de specifieke regels over de pacht (citeeropschrift: "Vlaams Pachtdecreet van 13 oktober 2023").
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Decreet Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 29 maart 2024 betreffende op 1 juli 2022 tot wijziging van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, wat betreft specifieke regelingen voor de toegang tot bestuursdocumenten.
Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 8 2020 – 2025: Raad 07_12_2023 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juni 2024 lidmaatschap Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG): goedkeuren.
Door de toetreding tot Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG), dient de gemeente Oostrozebeke, over te gaan tot aanstelling van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering.
Deze vertegenwoordiger of zijn plaatsvervanger wordt, behoudens andersluidende beslissing van de gemeenteraad, het mandaat gegeven vanuit de gemeenteraad om:
De raad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen (V.V.O.G.) vzw.
18 stembrieven werden geteld:
De heer Van D'huynslager, schepen, en mevrouw Hermien De Foer, medewerker van de gemeente Oostrozebeke, hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1
De heer Van D'huynslager, schepen, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 2
Mevrouw Hermien De Foer, medewerker van de gemeente Oostrozebeke, wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging voor Openbaar Groen vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Vereniging voor Openbaar Groen vzw (VVOG), Predikherenrei 1C, 8000 Brugge, info@vvog.info.
De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van de gemeenteraad op 3 december 2024.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Het Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003 (gecoördineerd op 15 juni 2018 in het Waterwetboek) vormt het juridisch kader voor het integraal waterbeleid in Vlaanderen en voor de samenstelling en werking van de bekkenbesturen.
Integraal waterbeleid omvat onder meer het bereiken van een goede waterkwaliteit in onze waterlopen, het herstel van het watersysteem om de problematiek van overstromingen en verdroging aan te pakken, de ecologie van waterlopen en valleien en de sponswerking van het landschap.
Vlaanderen is voor het integraal waterbeleid opgedeeld in 11 bekkens.
De gemeente Oostrozebeke maakt deel uit van het Leiebekken.
Het bekkenbestuur coördineert het integraal waterbeleid op bekkenniveau.
Elke gemeente waarvan het grondgebied (geheel of gedeeltelijk) deel uitmaakt van het bekken heeft een gemeentelijke mandataris in het bekkenbestuur.
Het bekkenbestuur komt minstens jaarlijks samen. Het bekkenbestuur heeft geen statuten.
Er zijn geen zitpenningen voorzien.
Het gemeentebestuur mag een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aanduiden voor het bekkenbestuur.
Bij voorkeur zijn ze lid van het college van burgemeester en schepenen met bevoegdheden inzake integraal waterbeleid (waterbeleid, natuur en leefmilieu, omgeving, ...).
In elk geval moeten het politiek mandatarissen zijn (burgemeester, schepen of lid van de gemeenteraad).
Indien mogelijk binnen de bevoegdheden voor integraal waterbeleid, zijn dit bij voorkeur twee personen van verschillend geslacht (nav het MEP-decreet, dat een meer evenwichtige participatie van mannen en vrouwen in advies- en bestuursorganen wil bevorderen en dat van toepassing is op de Bekkenbesturen).
Op dinsdag 24 juni 2025 staat de eerstvolgende vergadering van het bekkenbestuur gepland.
Voorafgaand is er een infomoment met workshop gepland voor de gemeentelijke vertegenwoordigers en leidend ambtenaren.
We geven daarbij info over het integraal waterbeleid, de werking van het bekkenbestuur en brengen inspirerende voorbeelden.
We lichten het traject naar de volgende stroomgebiedbeheerplannen (2028-2033) kort toe en maken ruimte voor de gemeentelijke oplossingen voor proper water en het omgaan met droogte en overstromingen.
De uitnodiging voor het infomoment volgt dit voorjaar.
De raad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van het Bekkenbestuur van het Leiebekken voor de legislatuur 2025-2030.
18 stembrieven werden geteld:
De heer De Marez en mevrouw Geldhof, schepenen, hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om de heer Olivier De Marez, 1ste schepen, wonende te 8780 Oostrozebeke, Molstenstraat, 17, e-mailadres: olivier.demarez@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om mevrouw Carine Geldhof, schepen, wonende te 8780 Oostrozebeke, Dentergemstraat, 97, e-mailadres: carine.geldhof@oostrozebeke.be aan te duiden als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in het bekkenbestuur van het Leiebekken voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden via https://forms.office.com/e/yAsp26XQLV.
De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van de gemeenteraad op 3 december 2024.
E-mail van 4 februari 2025 van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (VVSG) betreffende de aanduiding van de vertegenwoordiger en plaatsvervanger in de Algemene Vergadering, evenals een eventuele kandidatuur voor het bestuursorgaan.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Bij de start van een nieuwe lokale legislatuur breekt ook voor de VVSG het moment aan voor de samenstelling van de eigen bestuursorganen. Dat gebeurt in overeenstemming met de VVSG-statuten, waarvan de meest recente versie eind 2023 door de algemene vergadering werd goedgekeurd.
Elke gemeente heeft als effectief stemgerechtigd lid van de VVSG recht op een vertegenwoordiger (en eventueel een plaatsvervanger) in de algemene vergadering van de VVSG. Die vertegenwoordiger (en eventuele plaatsvervanger) is bij voorkeur een mandataris.
De politieke werking (met vooral het innemen van beleidsstandpunten in functie van de belangenbehartiging) van de VVSG gebeurt door het bestuursorgaan (voorheen: raad van bestuur) en vijf thematische bestuurlijke commissies. Die laatste bereiden de ontwerpstandpunten voor die aan het bestuursorgaan worden voorgelegd.
Het bestuursorgaan en de bestuurlijke commissies bestaan uit rechtstreeks verkozen lokale mandatarissen die zich hiervoor kandidaat moeten stellen.
Bij de toewijzing van de mandaten houdt de VVSG maximaal rekening met de politieke krachtsverhoudingen bij de lokale verkiezingen van 13 oktober 2024 en de grote diversiteit van de Vlaamse lokale besturen op het vlak van grootte, typologie, enz. Niet geselecteerde kandidaten komen op een reservelijst terecht voor mandaten die tijdens de legislatuur openvallen.
De raad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (V.V.S.G.) vzw.
18 stembrieven werden geteld:
De heer Derudder, burgemeester, en de heer De Marez, 1ste schepen, hebben de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1
De heer Derudder, burgemeester, wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (V.V.S.G.) voor de duur van de legislatuur.
Artikel 2
De heer De Marez, 1ste schepen, wordt aangeduid als plaatsvervanger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten vzw (V.V.S.G.) voor de duur van de legislatuur.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan Vereniging van Vlaamse Steven en Gemeenten vzw (VVSG), Bischoffsheimlaan 1-8, 1000 Brussel, via ingrid.vankelecom@vvsg.be.
Het bestuur wenst een nieuw gemeentehuis te realiseren.
Koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten en van de concessies voor openbare werken, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 12 augustus 2024 tot wijziging van het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, wat de betalingsregels betreft.
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 17 december 2023 tot aanpassing van twee drempels in de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 13 december 2023 tot wijziging van de Europese bekendmakingsdrempels in meerdere koninklijke besluiten tot uitvoering van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, de wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten en de wet van 13 augustus 2011 inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten op defensie- en veiligheidsgebied.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 – 2025: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
De organisatie van de Selectie WinVorm is een samenwerking tussen de Provincie West-Vlaanderen, de intercommunales WVI en Leiedal, en de Vlaams Bouwmeester.
Met dit instrument willen de WinVorm-partners bijdragen tot de architecturale kwaliteit in de provincie, en de lokale besturen ondersteunen.
De Selectie WinVorm is een selectieprocedure om tot een goede ontwerper te komen.
De Selectie WinVorm is opgebouwd rond de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
De procedure is conform de wetgeving inzake overheidsopdrachten en de mededingingsregels.
De procedure streeft naar een kwalitatieve selectie en voordracht van laureaten.
WinVorm wil bijdragen tot een ruimtelijk kwaliteitsvolle leefomgeving in West-Vlaanderen.
Dit kan in een eerste stap door te streven naar kwaliteitsvolle overheidsgebouwen en publieke ruimtes.
Deze bepalen dikwijls het beeld van hun omgeving, krijgen een plaats in het geheugen van de maatschappij en kunnen een voorbeeld vormen voor verdere ontwikkelingen.
Daarom is het belangrijk dat ze van een zekere ruimtelijke en architecturale kwaliteit zijn, integer, met een juiste culturele waarde en betekenis.
De selectie tot de aanduiding van de laureaten verloopt als volgt:
Kort samengevat:
De Selectie WinVorm is gebaseerd op de onderhandelingsprocedure zonder bekendmaking.
De opdrachtgever houdt zelf de verantwoordelijkheid over zijn procedure, maar krijgt ondersteuning en begeleiding van WinVorm.
De (minstens) drie geselecteerde bureaus worden uitgenodigd om een offerte in te dienen met een korte projectnota (algemene visie over de opdracht of een kritische benadering, de algemene aanpak van duurzaamheid, een stappenplan).
Hier worden geen ontwerpschetsen, maquettes of andere visuele ontwerpende oefeningen die speciaal gemaakt zijn rond deze concrete opgave, gevraagd.
De opdrachtgever krijgt een idee hoe het bureau de opdracht ziet en zou aanpakken.
Elk bureau krijgt 750,00 euro excl. btw voor een (voldoende kwalitatieve) offerte.
De vergoeding voor de begeleiding bedraagt 750,00 euro incl. btw voor de selectie en 750,00 euro, inclusief btw, voor de beoordelingscommissie (voor een vertegenwoordiger vanuit de kwaliteitskamer).
Bij de Selectie WinVorm wordt deze vergoeding betaald door de opdrachtgever.
Het uiteindelijk geselecteerde bureau zal de opdracht effectief uitvoeren.
Om deze samenwerking met WinVorm aan te gaan dient de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst voor het vastleggen van de afspraken tussen gemeente Oostrozebeke en WinVorm voor de selectie van de ontwerpers voor de volledige studieopdracht voor "ontwikkelingsstrategie voor het gemeentelijk patrimonium met focus op de realisatie van een nieuw administratief centrum te Oostrozebeke" via de procedure van de Selectie Winvorm, goed te keuren.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
De uitgaven zijn voorzien in meerjarenplan 10 2020 - 2025, op het investeringskrediet, actie 319, budgetrekening 0190-01/2210107.
niet van toepassing
De heren Vande Maele en De Mets, raadsleden.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met WinVorm, vertegenwoordigd door de provincie West-Vlaanderen, voor het vastleggen van de afspraken tussen gemeente Oostrozebeke en WINVORM voor de selectie van de ontwerpers voor de volledige studieopdracht voor "ontwikkelingsstrategie voor het gemeentelijk patrimonium met focus op de realisatie van een nieuw administratief centrum te Oostrozebeke" via de procedure van de Selectie Winvorm goed.
Deze samenwerkingsovereenkomst is als bijlage aan dit besluit gehecht.
De actualisatie van de erkenning van alle opgerichte gemeentelijke adviesraden bij het begin van een nieuwe legislatuur.
Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt, het laatst gewijzigd bij de wet van 12 mei 2009 tot wijziging van de wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt.
Gewone wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, het laatst gewijzigd bij bijzondere wet van 24 januari 2024 tot wijziging van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen, met het oog op het verplicht stellen van de Duitse juridische terminologie die het bevoegde orgaan van de Duitstalige Gemeenschap heeft vastgelegd, voor de autoriteiten van het Waalse Gewest in het kader van hun vertaalwerk in het Duits.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de gemeenteraad van 15 januari 2004 betreffende erkennen van de gemeentelijke culturele raad, de gemeentelijke sportraad, de gemeentelijke jeugdraad, de gemeentelijke seniorenraad, de gemeentelijke adviesraad veilig verkeer, de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur en het lokaal overleg kinderopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van 27 januari 2022 van de gemeenteraad betreffende de opstart gemeentelijke landbouwraad.
Besluit van 31 maart 2022 van de gemeenteraad betreffende de opstart lokaal economische raad.
In artikel 304 van het decreet lokaal bestuur lezen we het volgende over adviesraden:
§1
De gemeenteraad voert een beleid op het vlak van de betrokkenheid en inspraak van de burgers of van de doelgroepen.
§3
Onder voorbehoud van de wettelijke en decretale bepalingen die op dit gebied gelden, kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Ten hoogste twee derde van de leden van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid, is van hetzelfde geslacht.
Als dat niet het geval is, kan niet op rechtsgeldige wijze advies worden uitgebracht.
Gemeenteraadsleden en leden van het college van burgemeester en schepenen kunnen geen stemgerechtigd lid zijn van de raden en de overlegstructuren, vermeld in het eerste lid.
§ 5.
De gemeenteraad bepaalt bij reglement de wijze waarop concreet vorm gegeven wordt aan de inspraak, vermeld in paragraaf 1 tot en met 4, voor de gemeente en haar organen.
Sinds het laatste besluit van 2 mei 2019 van de gemeenteraad, gewijzigd bij besluit van 27 januari 2022 betreffende de opstart van een gemeentelijke landbouwraad, werd op 31 maart 2022 de lokaal economische raad opgericht, waardoor het erkenningsbesluit aangepast moet worden.
Enkele adviesraden zijn op vandaag niet meer decretaal verplicht, echter wordt de participatie van betrokken verenigingen, burgers, deskundigen, ... omtrent de diverse beleidsthema's op prijs gesteld en wordt in die zin voorgesteld de bestaande adviesraden verder te zetten.
De verwijzing naar de bevoegdheden van een culturele raad is verouderd.
Voorstel is om dit op dezelfde manier te formuleren zoals voor de andere adviesraden.
Bij de start van de nieuwe legislatuur wordt het erkenningsbesluit opnieuw vastgesteld door de gemeenteraad.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
De uitgave is per adviesraad voorzien in het exploitatiebudget 2025 en volgende jaren.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
Het besluit van de gemeenteraad van 15 januari 2004 betreffende erkennen van de gemeentelijke culturele raad, de gemeentelijke sportraad, de gemeentelijke jeugdraad, de gemeentelijke seniorenraad, de gemeentelijke adviesraad veilig verkeer, de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur en het lokaal overleg kinderopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022 betreffende de opstart van de gemeentelijke landbouwraad, wordt opgeheven.
Artikel 2
Het erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden wordt opnieuw vastgesteld.
Artikel 1
De volgende raden worden erkend als adviesorgaan volgens de nadere voorwaarden bepaald in dit besluit:
Artikel 2
De gemeenteraad en het college van burgemeester en schepenen zullen de erkende raden betrekken bij de voorbereiding en de uitvoering van het gemeentelijk beleid.
De erkende raden worden om advies gevraagd op basis van hun bevoegdheid.
Artikel 3
De erkende raden hebben daarnaast als opdracht om respectievelijk:
te stimuleren door het tot stand brengen van overleg en coördinatie in de samenwerking tussen enerzijds de aangesloten verenigingen en anderzijds de inwoners.
Artikel 4
Wanneer de erkende adviesraad op eigen initiatief een advies wenst uit te brengen kan hij steeds informatie opvragen aan het college van burgemeester en schepenen, dat deze informatie zal ter beschikking stellen tenzij er wettelijke bezwaren zijn.
De schriftelijke verzoeken om informatie vanwege de erkende adviesraad zullen binnen de tien dagen beantwoord worden door de gevraagde informatie ter beschikking te stellen ofwel door de wettelijke bezwaren tegen de informatieverstrekking mee te delen.
Artikel 5
Er wordt een verslag opgemaakt van iedere vergadering van de adviesraden.
Artikel 6
Het gemeentebestuur zal de adviesvragen steeds schriftelijk stellen met:
Het gemeentebestuur zal de adviesraad steeds minimaal een termijn van zes weken geven te rekenen vanaf de datum van ontvangst van de adviesvraag bij de adviesraad.
Slechts om uitzonderlijke redenen en omwille van hoogdringendheid kan het gemeentebestuur deze termijn gemotiveerd inkorten. In onderlinge afspraak tussen adviesraad en gemeentebestuur kan de termijn ook verlengd worden.
Artikel 7
De adviesraad zal de adviezen die hij uitbrengt steeds schriftelijk bezorgen aan het gemeentebestuur en in de adviezen melding maken van:
Artikel 8
Het gemeentebestuur zal binnen een termijn van zes weken te rekenen vanaf de datum dat het advies op eigen initiatief bij het gemeentebestuur toekwam een schriftelijk gemotiveerd antwoord op het advies bezorgen aan de erkende adviesraad.
Als de verdere behandeling van het dossier langere tijd vraagt, zal het gemeentebestuur binnen de zes weken een antwoord bezorgen met melding van de procedure die het dossier nog verder moet volgen en de opgave van de datum waarop een definitief antwoord aan de adviesraad zal bezorgd worden.
Artikel 9
Het gemeentebestuur zal de erkende raden ondersteunen door:
Artikel 10
De erkende adviesraden zullen ieder apart een huishoudelijke reglement over hun samenstelling en werking ter goedkeuring voorleggen aan de gemeenteraad. Deze huishoudelijke reglementen zullen minimaal de volgende elementen bevatten:
Bepaling in het lokaal energie- en klimaatpact betreffende ‘opvolgmoment’ in de subsidiemodule, met indiendeadline 1 mei 2025.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen.
Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 19 april 2024 over de operationalisering van een Vlaamse Nutsregulator.
Besluit van de Vlaamse regering van 19 november 2010 houdende algemene bepalingen over het energiebeleid [citeeropschrift "het Energiebesluit van 19 november 2010"], het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 21 juni 2024 houdende wijziging van diverse besluiten met betrekking tot de operationalisering van de Vlaamse Nutsregulator
Goedkeuring van het Vlaams energie- en klimaatplan 2021-2030 van 9 december 2019.
Regeerakkoord van de Vlaamse regering van 2019-2024.
Besluit van de gemeenteraad van 3 november 2016 betreffende burgemeestersconvenant: goedkeuring duurzaam energieactieplan (SEAP) voor de groep 'Klimaatoverleg Midwest'.
Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende ondertekening burgemeestersconvenant 2030 (CoM 2030).
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2020 betreffende burgemeestersconvenant: goedkeuring van het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan (SECAP optie 2) voor de groep Klimaatoverleg Midwest.
Besluit van de gemeenteraad van 2 september 2021 betreffende ondertekening lokaal energie- en klimaatpact: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 2 februari 2023 betreffende Lokaal energie- en klimaatpact 1.0: rapportage 'opvolgmoment'.
Besluit van de gemeenteraad van 1 februari 2024 betreffende Lokaal energie- en klimaatpact 1.0: rapportage 'opvolgmoment'.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
Oostrozebeke ondertekende in september 2021 het 'Lokaal Energie- en Klimaatpact' (LEKP). Betreft het LEKP 1.0.
In essentie biedt het pact financiële middelen voor het uitvoeren van acties rond vier werven:
De doelstellingen zijn bepaald voor Vlaanderen.
Tegen 2030 wordt ernaar gestreefd om samen (over heel Vlaanderen) de heel concreet gestelde doelen over de werven op niveau Vlaanderen te halen.
Het gaat daarbij om een inspanningsverbintenis.
Naast het collectief werken aan de doelen binnen de werven, zijn er ook een aantal individuele verplichtingen per gemeente:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
Vlaanderen biedt financiële middelen per gemeente. Het principe van 'een euro voor een euro' wordt gehanteerd (trekkingsrecht met 50 % cofinanciering).
In de beleidsnota van minister Crevits is er echter een hervorming voorzien van het Lokaal Energie- en Klimaat Pact (LEKP). Het LEKP zou volgens die beleidsnota hervormd worden tot een structureel dialoogplatform.
Hoewel er nog veel vragen onbeantwoord blijven, is nu reeds duidelijk dat er voor het LEKP 1.0 nog een bijkomende subsidieronde voorzien is in 2025 (uitbetaling in 2026), maar nadien is momenteel nog geen verdere financiering meer voorzien.
Rapportering gebeurde tot vorig jaar via een code in BBC. Vanaf 2025 gebeurt deze rapportering via een excelformulier.
Dit formulier maakt integraal deel uit van dit besluit.
Voor de uitgevoerde werken in werkjaar 2024 is tegen 1 mei 2025 een 'opvolgmoment' voorzien, bestaande uit een besluit van de gemeenteraad, waarin alle uitgevoerde werken worden opgelijst en het voornoemde excelformulier, waarin de financiële rapportage wordt gedaan.
Hieronder een overzicht voor Oostrozebeke en dit per werf en binnen de individuele verplichtingen:
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
De inkomsten zijn voorzien in meerjarenplan 10 2020 - 2027, op het investeringskrediet van 2025, actie 1437, budgetrekening 0350-00/1500000/300 en op het exploitatiekrediet van 2024, actie 1437, budgetrekening 0350-00/7405003/300.
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad keurt de rapportage ('opvolgmoment') voor het Lokaal Energie- en Klimaatpact goed.
E-mail van 6 februari 2025 betreffende het aanduiden van de afgevaardigden binnen de cluster lokale besturen voor de algemene vergadering en het bestuursorgaan van de zorgraad van ELZ RITS.
Decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn.
Decreet van 8 april 2023 tot wijziging van de regelgeving over de organisatie van de eerstelijnszorg voor de persoon met een zorg- en ondersteuningsnood, de zorgraden en de verwerking van persoonsgegevens in het kader van het digitale zorg- en ondersteuningsplan, de financiering van eerstelijnszorgaanbieders en voor beleidsdoeleinden.
Besluit van 17 mei 2019 van de Vlaamse Regering betreffende de erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende de uitvoering van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering tot wijziging van artikel 26 van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders en van artikel 17 van het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 17 mei 2019 tot erkenning en subsidiëring van de zorgraden en houdende inwerkingtreding van het decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg, de regionale zorgplatformen en de ondersteuning van de eerstelijnszorgaanbieders, wat betreft de opdrachten, de samenstelling, de erkenningsvoorwaarden en de subsidiëring en tot wijziging van artikel 4 van het besluit van de Vlaamse Regering van 4 februari 2022 over de regels voor de erkenning en subsidiëring van een partnerorganisatie als Vlaams Instituut voor de Eerste Lijn.
Statuten en huishoudelijk reglement van de ELZ RITS.
Naar aanleiding van een nieuwe legislatuur dienen ook de afgevaardigden van de lokale besturen binnen de algemene vergadering van de zorgraad van ELZ RITS terug aangeduid worden.
Als lokaal bestuur binnen de eerstelijnszone maakt de gemeente Oostrozebeke deel uit van de cluster lokale besturen binnen de algemene vergadering.
Het besluit van 17 mei 2019 betreffende de erkenning en subsidiëring van de zorgraden, gewijzigd door het besluit van de Vlaamse Regering van 26 april 2024, stelt dat de zorgraad ervoor zorgt dat elk lokaal bestuur via een afgevaardigde vertegenwoordigd is in de zorgraad.
De leden van het bestuursorgaan zullen dan verkozen worden vanuit de leden van de algemene vergadering en dit volgens de statuten van de vzw en het intern reglement.
Hiervoor zal dan ook een oproep tot kandidaatstelling voor het bestuursorgaan gebeuren.
Het lokaal bestuur maakt deel uit van ELZ RITS en kan zich via een afgevaardigde laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering van de zorgraad van de eerstelijnszone.
Uit het overleg van 12 februari 2025 blijkt dat elke gemeente moet beslissen wie zij afvaardigen naar de algemene vergadering.
Per gemeente mag dit ofwel een vertegenwoordiger vanuit beleid (schepen) of een ambtenaar zijn.
Het vast bureau stelt voor om mevrouw Sabine Wyseure, hoofdmaatschappelijk werker, af te vaardigen namens de gemeente en het OCMW in de algemene vergadering van de zorgraad van EZL RITS.
Volgens de bespreking van 12 februari 2025 wordt het lidmaatschap in het bestuursorgaan beslist vanuit de algemene vergadering.
De gemeenteraad stelt voor om mevrouw Sabine Wyseure, hoofdmaatschappelijk werker, voor te dragen als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de zorgraad van EZL RITS.
De gemeenteraad gaat vervolgens over tot geheime stemming.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de afgevaardigde van de gemeente en van het OCMW in de algemene vergadering van de zorgraad van ELZ RITS én van de kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de zorgraad van de ELZ RITS.
18 stembrieven worden geregistreerd: 15 ja-stemmen en 3 blanco stemmen.
Mevrouw Sabine Wyseure bekomt 15 ja-stemmen.
Mevrouw Sabine Wyseure heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen.
Artikel 1
De gemeenteraad duidt mevrouw Sabine Wyseure aan als afgevaardigde van de gemeente en van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van de zorgraad van ELZ RITS.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt mevrouw Sabine Wyseure voor als kandidaat-bestuurder in het bestuursorgaan van de zorgraad van ELZ RITS.
Artikel 3
Deze beslissing wordt in het kader van het bestuurlijk toezicht opgenomen in de besluitenlijst en overgemaakt aan het Toezicht via het digitaal loket.
Artikel 4
Een uittreksel van deze beslissing zal overgemaakt worden aan de zorgraad van ELZ RITS vzw, Emelgemseplein 1, te 8870 Izegem, met e-mail: ann.van.wanzeele@eerstelijnszonerits.be.
Een extra vaste camera, geplaatst gericht op de toegang naar het OC Mandelroos (Oostrozebeke, Gemeenteplein, 1) aan de noordkant langs het wandelpad tussen het OC Mandelroos en de terreinen van BKO de Wiemkes, moet een blinde vlek aan de noordkant van het OC voorkomen.
Verordening (EU) 2016/679 van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming) [AVG of GDPR]. Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s [Camerawet 2007], het laatst gewijzigd bij wet van 30 juli 2018 tot wijziging van de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s met het oog op het verbeteren van de samenhang van de tekst en de overeenstemming ervan met de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, het laatst gewijzigd bij wet van 21 cember 2021 houdende omzetting van het Europees Wetboek voor elektronische communicatie en wijziging van diverse bepalingen inzake elektronische communicatie.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze, waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 23 maart 2020 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze, waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betr. het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 2 december 2018 tot wijziging van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt en van het koninklijk besluit van 8 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten van bewakingscamera’s.
Gunstig advies van 21 november 2024 van de korpschef van de PZ MIDOW.
Gunstig advies van 25 januari 2025 van de intergemeentelijke DPO.
In en rond het gemeenschapscentrum Mandelroos (Gemeenteplein 1 te 8780 Oostrozebeke)/aansluitend speelplein wordt camerabewaking met vaste camera's geplaatst:
De invoering van vaste bewakingscamera’s op een niet-besloten plaats moet voor advies voorgelegd worden aan de gemeenteraad voor die locaties, waarvoor de gemeente bevoegd is.
De gemeenteraad moet daarbij de korpschef van lokale politie raadplegen teneinde een gunstig veiligheidsadvies te bekomen.
De gemeente is de houder van de opname en de gemaakte beelden en duidt in samenspraak met de korpschef van de lokale politie de personen aan die toegang hebben tot de verwerking en aan wie de gegevens kunnen worden meegedeeld.
Er moet ook rekening gehouden worden met de aanbevelingen omtrent de bescherming van de privacy en de persoonlijke levenssfeer met betrekking tot cameratoezicht en in de buurt van de camera’s zullen de nodige pictogrammen worden aangebracht opdat de burger geïnformeerd is over het cameratoezicht op de plaatsen die hij/zij betreedt.
Een extra vaste camera, geplaatst gericht op de pingpongtafel in het O.C. Mandelroos, moet een blinde vlek aan de noordkant van het OC dekken om zodoende de veiligheid ook in deze omgeving te verhogen.
Er is een positief advies van de korpschef van de lokale politiezone MIDOW van 21 november 2024.
Er is een gunstig advies van de intergemeentelijke Data Protection Officer van 25 januari 2025.
Toelichting van de heer Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vande Maele, raadslid.
De gemeenteraad neemt kennis van de noodzaak voor de plaatsing van een extra vaste camera, geplaatst gericht op de toegang naar het OC Mandelroos (Oostrozebeke, Gemeenteplein, 1) aan de noordkant langs het wandelpad tussen het OC Mandelroos en de terreinen van BKO de Wiemkes, adviseert positief voor deze plaatsing.
De installatievergadering van de gemeenteraad op datum 3 december 2024 en de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van het Lokaal WoonOverleg Oostrozebeke voor de nieuwe legislatuur 2025-2030.
Gecodificeerd Decreet over het Vlaamse woonbeleid, gecodificeerd op 17 juli 2020 (citeeropschrift: "Vlaamse Codex Wonen van 2021"), meer bepaald artikel 2.1.§1.
Besluit van de Vlaamse Regering van 11 september 2020 tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 (citeeropschrift: Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021), meer bepaald de artikelen 2.3, 2.4. en 2.5.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van 7 februari 2019 van de gemeenteraad betreffende huishoudelijk reglement lokaal woonoverleg Oostrozebeke: : vaststellen, laatst gewijzigd bij besluit van 4 april 2019 van de gemeenteraad betreffende huishoudelijk reglement lokaal woonoverleg Oostrozebeke: wijzigen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022 betreffende opstart van de gemeentelijke landbouwraad.
Volgens het artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Het huishoudelijk reglement lokaal woonoverleg Oostrozebeke werd opnieuw vastgesteld op 7 februari 2019 door de gemeenteraad.
Gezien de link tussen het voorzien van sociale woningen en ruimtelijke ordening, is het aangewezen dat de schepen van ruimtelijke ordening ook deel uit maakt van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.
Dit was niet voorzien in bovenvermeld besluit van 7 februari 2019, waardoor het moet aangepast worden.
De nieuwe samenstelling ziet er bijgevolg als volgt uit:
In de deelnemende gemeenten van het werkingsgebied van de Woondienst Regio Izegem worden in het lokaal woonoverleg geen vertegenwoordigers van de fracties in de gemeenteraad aangeduid, bij zover dat het huishoudelijk reglement van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke in die zin mag worden aangepast.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van het lokaal woonoverleg wordt als volgt vastgesteld:
Lokaal WoonOverleg Oostrozebeke |
|
leden |
functie |
Ilse VERVAECK |
schepen voor huisvesting |
Carine GELDHOF |
schepen voor sociale zaken |
Carl VEREECKE |
algemeen directeur gemeente en OCMW Oostrozebeke |
Dieter JEHS |
gemeentelijke omgevingsambtenaar Oostrozebeke |
Sabine WYSEURE |
hoofd maatschappelijk werk OCMW en gemeente Oostrozebeke |
Koen VERDRU |
directeur lokale woonmaatschappij Vivus |
Bjorn THIENPONT |
medewerker lokale woonmaatschappij Vivus |
Christof LIBBRECHT |
agentschap Wonen in Vlaanderen |
Stefaan LOMBAERT |
agentschap Wonen in Vlaanderen |
Sylvie VANDECASTEELE |
woondienst regio Izegem |
Benoit SINTOBIN |
woondienst regio Izegem |
Lise CATTEEUW |
woondienst regio Izegem |
Petra DESTOOP |
woondienst regio Izegem |
Artikel 2
Het huishoudelijk reglement van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke vastgesteld in zitting van 7 februari 2019 van de gemeenteraad, zoals gewijzigd bij besluit van 4 april 2019 van de gemeenteraad wordt zonder bijkomende aanpassingen noch aanvullingen goedgekeurd als volgt:
DOEL
Het doel van lokaal woonoverleg Oostrozebeke is bepaald in artikel 2.1.,§1 van de Codex Wonen en/of artikel 2.3, 2.4. en 2.5. van het Besluit van de Codex Wonen van 2021 en de statuten afgesloten in het kader van de woondienst regio Izegem.
SAMENSTELLING
In het lokaal woonoverleg zetelen volgende personen:
VOORZITTER
De schepen bevoegd voor huisvesting is voorzitter van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.
De schepen bevoegd voor ruimtelijke ordening is ondervoorzitter van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.
AGENDA
De voorzitter bepaalt de agenda van de vergadering.
Leden, die punten wensen behandeld te zien op de agenda, melden dit aan het secretariaat van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke.
De agenda wordt minstens een week vooraf bezorgd.
SAMENKOMSTEN
Het lokaal woonoverleg Oostrozebeke komt minstens tweemaal per jaar bijeen.
De vergaderingen gaan door in Oostrozebeke.
VERSLAGEN
De verslagen worden digitaal ter beschikking gesteld van de gemeente via het punt kennisnames van de gemeenteraad.
SECRETARIAAT
Het secretariaat van de gemeentelijke wooncommissie wordt waargenomen door woondienst regio Izegem.
DIVERSE
De leden van het lokaal woonoverleg Oostrozebeke maken automatisch deel uit van de regionale woonraad cluster Izegem.
De e-mail van raadslid Jean-Pierre Vande Maele van 4 maart 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.
De e-mail van raadslid Glenn Coppens van 4 maart 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vragen van de raadsleden Jean-Pierre Vande Maele, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens en Yoerick Impens.
De antwoorden van de burgemeester, Olivier De Marez, Jonas Van D'huynslager en Carine Geldhof, schepenen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
Na de zitting van de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn geeft de voorzitter een cadeaubon van 10 euro aan elk raadslid.
De voorzitter sluit de zitting op 06/03/2025 om 21:16.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter