Bij de quick scan van het lokaal opvanginitiatief Oostrozebeke op 4 juli 2024 stelde de regiocoördinator van Fedasil voor om één gezamenlijk huishoudelijk reglement op te maken.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij wet van 14 maart 2024 tot wijziging van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.
Wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, het laatst gewijzigd bij wet van 12 mei 2024 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen inzake het aanklampend terugkeerbeleid.
Koninklijk besluit van 15 mei 2014 betreffende de procedures voor ordemaatregelen, sancties en de behandeling van klachten van begunstigden van opvang.
Koninklijk besluit van 2 september 2018 tot vastlegging van het stelsel en de werkingsregels van toepassing op de opvangstructuren en de modaliteiten betreffende de kamercontroles.
Ministerieel besluit van 21 september 2018 tot vastlegging van het huishoudelijk reglement van de opvangstructuren.
Omzendbrief van het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil) van 24 juli 2018 betreffende Instructie Klacht – procedure betreffende indiening en behandeling.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Koninklijk besluit van 16 april 2024betreffende de toekenning van materiële hulp aan de verzoekers om internationale bescherming met beroepsinkomsten en andere categorieën van inkomsten.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart2022 betreffende huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor ‘verzoekers om internationale bescherming’: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2022 betreffende huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor personen met het statuut van ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermde’: goedkeuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 31 maart 2022 twee huishoudelijke reglementen goed; één voor verzoekers om internationale bescherming (verder VIB) die nog in procedure zijn en één om voor personen die reeds een statuut (erkend vluchteling of subsidiaire bescherming) verkregen hebben.
Bij de laatste quick scan door Fedasil werd voorgesteld om één gezamenlijk huishoudelijk reglement op te maken, en dit omdat het discriminerend zou zijn om meer of minder tussenkomsten toe te kennen op basis van het statuut.
De voornaamste wijzigingen zijn:
Vroeger ontving een VIB in procedure bij aankomst:
Een VIB met statuut ontving bij aankomst:
De redenering hierachter was dat personen met een statuut max. nog vier maanden in het lokaal opvanginitiatief (verder LOI) mogen verblijven.
Per maand komt dit echter neer op hetzelfde bedrag.
Het feit dat een VIB in procedure wel een budget voor vrije tijd toegekend wordt en een VIB met statuut niet, is discriminerend.
Daarom werd er beslist om zowel een VIB in procedure als een VIB met statuut een vast bedrag per maand toe te kennen voor de verschillende tussenkomsten, nl.:
Door alles per maand toe te kennen in plaats van per 2, 3 of 6 maanden, verloopt de opvolging ook gemakkelijker en krijgt elke persoon dezelfde tussenkomst.
Wanneer een VIB inkomsten heeft uit tewerkstelling en materiële opvang geniet, dient deze persoon een bijdrage te betalen voor de materiële opvang.
Een VIB met statuut is hiervan vrijgesteld.
De redenering hierachter is dat deze personen nog max. vier maanden materiële opvang kunnen genieten en zij tijdens deze transitieperiode geld zouden kunnen opsparen voor een huurwaarborg, eerste maand huur, aankoop van meubelen en huisraad.
Vroeger was de berekening en de invordering van deze bijdrage de verantwoordelijkheid van het LOI.
Nu wordt dit door Fedasil geregeld.
Het LOI moet de VIB wel informeren over deze bijdrageregeling en hen motiveren om hun inkomsten aan te geven bij Fedasil.
De berekeningswijze werd ook aangepast.
Toelichting door mevrouw Ilse Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 333, budgetrekening 0030-00/7580001.
De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 333, budgetrekeningen 0903-00/6400003 en 0903-00/6482323.
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief, van toepassing op personen met het statuut van ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermde’, wordt goedgekeurd zoals volgt:
Welkom in onze opvangstructuur!
In dit huishoudelijk reglement (HHR) geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in de opvangstructuur. Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.
De volgende dienstverlening is beschikbaar in de opvangstructuur:
Het HHR bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van de opvangstructuur om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor de bewoners en het personeel.
Deze regels betreffen het volgende:
De structuur is een open opvangstructuur.
Dit betekent dat u niet verplicht bent om er te verblijven.
Als u ervoor kiest om de opvangstructuur te verlaten, dan behoudt u enkel het recht op medische begeleiding door Fedasil.
Uw keuze om al dan niet in de opvangstructuur te verblijven heeft geen effect op de behandeling van uw verzoek om internationale bescherming.
Indien u vragen heeft met betrekking tot dit huishoudelijk reglement of met betrekking tot de rechten die u geniet tijdens uw verblijf in de opvangstructuur, kunt u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker of de in de structuur beschikbare informatiebrochures te consulteren.
De directie en de personeelsleden wensen u een aangenaam verblijf.
Ik, ondergetekende,
bevestig kennis te hebben genomen en een kopie te hebben ontvangen van dit huishoudelijk reglement, dat werd toegelicht in een taal, die ik begrijp.
Naam + Voornaam:
OV nr.:
Datum:
Handtekening:
1. ONZE DIENSTVERLENING
1.1 Basisdienstverlening
De opvangstructuur biedt u, afhankelijk van zijn organisatie, de volgende dienstverlening:
1.2 Individuele begeleiding
Alle medewerkers van de opvangstructuur zijn onderworpen aan een deontologische code die waarden zoals het respect, de klantgerichtheid, de onpartijdigheid en de discretie onderschrijft.
Tijdens uw verblijf heeft u een maatschappelijk werker als referentiepersoon. Deze zal u gedurende uw verblijf individueel begeleiden, u informeren over uw rechten en u kunnen doorverwijzen naar andere diensten indien nodig.
Deze persoon zal een individueel dossier aanleggen waarin alle belangrijke zaken voor uw begeleiding in de opvangstructuur bijgehouden worden.
Ook andere medewerkers uit onze opvangstructuur kunnen hieraan bijdragen. U hebt altijd recht op inzage in uw dossier. Indien u verhuist naar een andere opvangstructuur zal dit dossier worden overgedragen aan de nieuwe opvangstructuur.
De individuele begeleiding die u van ons kunt verwachten is de volgende:
1.3 Medische en psychologische begeleiding
In geval van medische klachten heeft u toegang tot medische begeleiding.
Indien binnen de opvangstructuur een medische dienst bestaat, dient u zich te richten tot deze interne medische dienst, die, indien nodig, een externe medische raadpleging zal regelen. Bij gebrek aan een medische dienst, zal uw maatschappelijk werker u de modaliteiten om een arts te raadplegen verduidelijken.
Wij willen er uw aandacht op vestigen dat wanneer u ervoor kiest om beroep te doen op een andere arts dan die door de opvangstructuur is aangeduid of indien u zich uit eigen beweging aanmeldt bij een arts of ziekenhuis, u de kosten hiervan zelf zal moeten betalen.
Wanneer u nood heeft aan psychologische begeleiding zal de opvangstructuur u naar gespecialiseerde psychologische hulp doorverwijzen, binnen of buiten de opvangstructuur.
1.4 Zakgeld
U hebt recht op een wekelijks vast bedrag aan zakgeld. De hoogte van dit bedrag is wettelijk bepaald.
In bepaalde collectieve opvangstructuren bestaat de mogelijkheid om dit bedrag aan te vullen door het uitvoeren van bepaalde taken ten voordele van de opvangstructuur, de zogenaamde gemeenschapsdiensten. Elke opvangstructuur bepaalt zelf de wijze van organisatie en het bedrag van de uitvoering van deze taken.
2. ONZE REGELS INZAKE HET SAMENLEVEN
2.1 Privacy en rust
2.2 Veiligheid
2.3 Hygiëne
3. ONZE REGELS VAN ORGANISATIE VAN DE OPVANGSTRUCTUUR
3.1 Informatieverplichting
Omwille van de goede opvolging van uw recht op opvang heeft u een informatieverplichting ten opzichte van de opvangstructuur. Dit betekent dat u uw maatschappelijk werker tijdig op de hoogte brengt van alle nuttige informatie betreffende uw asielprocedure en van elk ander element dat invloed kan hebben op uw recht op opvang. (vb. schrijven ontvangen van de Dienst Vreemdelingenzaken, beslissing van het CGVS of de RVV, …).
Ook het uitoefenen van vrijwilligerswerk of een arbeidsovereenkomst moet u melden aan uw maatschappelijk werker.
3.2 Financiële bijdrage in de opvang
Wanneer u een arbeidsovereenkomst heeft en betaald werk verricht buiten de opvangstructuur brengt u de opvangstructuur onmiddellijk op te hoogte over de modaliteiten hiervan. Naargelang de hoogte van uw inkomen zult u een bijdrage moeten betalen aan de kosten van uw opvang volgens de voorziene modaliteiten. Onder bepaalde voorwaarden en indien uw inkomen stabiel is en een bepaald bedrag overschrijdt, kan de opvang worden stopgezet
3.3 Afspraken maken en nakomen
Als u zonder de expliciete voorafgaande toestemming van uw opvangstructuur beroep doet op een externe dienst of dienstverlener, zijn de eventuele kosten hiervan voor uw rekening.
Als de opvangstructuur voor u een afspraak maakt bij een externe dienstverlener (opleiding, arts, ziekenhuis, etc.) bent u verplicht om deze afspraak correct en op tijd na te komen.
Het is mogelijk dat uw aanwezigheid bij bepaalde evenementen (bv. vergadering of opleiding) verplicht is. In dat geval zal u op voorhand worden geïnformeerd over de praktische organisatie (uur, eventueel transportmiddel) en respecteert u deze.
De vervoersbewijzen die u worden gegeven voor verplaatsingen in het kader van uw procedure, een medische raadpleging, een consultatie bij een advocaat etc. worden uitsluitend gebruikt voor deze doeleinden.
3.4 Uitoefening van het ouderlijk gezag
Als ouder(s) bent u verantwoordelijk voor het toezicht, de opvoeding en de schoolplicht van de minderjarige kind(eren) in uw gezin. De opvangstructuur kan u hierin ondersteunen indien u dit wenst.
3.5 Aanwezigheid in de opvangstructuur
Om uw opvangplaats te behouden dient u regelmatig aanwezig te zijn in de opvangstructuur.
Bij elke afwezigheid gedurende de nacht informeert u de opvangstructuur en laat u uw contactgegevens achter. Na drie nachten afwezigheid zonder voorafgaande verwittiging kan u worden uitgeschreven en kan u bijgevolg uw opvangplaats in de structuur verliezen.
U mag nooit meer dan 10 nachten per periode van 30 dagen afwezig zijn. U kunt worden uitgeschreven indien u langer afwezig bent.
Om opnieuw een opvangplaats te vragen, moet u zich aanbieden bij de Dienst Dispatching van Fedasil waar u, indien u nog recht heeft op opvang, een opvangplaats zal worden toegewezen.
3.6 Waarborgsysteem
Het is mogelijk dat de opvangstructuur u om een waarborg vraagt bij het te uwer beschikking stellen van materiaal. Deze waarborg wordt teruggegeven bij uw vertrek uit de opvangstructuur of bij teruggave van het ontleend materiaal in oorspronkelijke staat.
3.7 Controle van kamer / huisvesting en private kastruimte
Naast vaststellingen die gebeuren tijdens rondes in de structuur kunnen regelmatige controles van de kamers plaatsvinden om de naleving van de verschillende regels met betrekking tot de veiligheid, brandpreventie, hygiëne en de naleving van dit reglement in de kamers te garanderen.
De regelmatige controle mag twee keer per maand gebeuren en dit enkel tussen 9u00 en 17u00. Enkel in geval van specifieke eisen van preventie inzake veiligheid, brandbestrijding, hygiëne of ernstige tekortkomingen op het huishoudelijk reglement kan de kamer vaker en buiten deze uren worden gecontroleerd.
Tijdens de controle wordt de hele kamer gecontroleerd. U kunt hierbij aanwezig zijn. Bij een vermoeden van inbreuk op het huishoudelijk reglement, kan de kast geopend worden en de inhoud gecontroleerd worden.
Indien bij het uitvoeren van een controle, voorwerpen worden ontdekt die verboden worden door dit reglement (zie punt 6.12), zullen deze in beslag worden genomen. Er wordt een lijst met de in beslag genomen voorwerpen opgesteld, een kopie van deze lijst wordt u overgemaakt indien u hierom verzoekt.
Indien een voorwerp dat tijdens de controle in beslag werd genomen, een gevaarlijk voorwerp lijkt te zijn voor de fysieke integriteit van de bewoners en het personeel, dan wordt het desgevallend overgemaakt aan de bevoegde diensten.
Indien het voorwerp in beslag werd genomen om redenen van hygiëne, veiligheid, of brandbestrijding, bijgehouden, wordt het teruggegeven aan de bewoner bij vertrek uit de opvangstructuur.
Indien het voorwerp dat in beslag werd genomen of elk ander voorwerp dat eigendom is van de bewoner niet werd meegenomen bij vertrek uit de opvangstructuur, dan verkrijgt deze laatste de vrije beschikking binnen de 10 dagen die volgen op zijn vertrek.
4. SANCTIES EN ORDEMAATREGELEN
4.1 Sancties
Als u een inbreuk pleegt op de regels of afspraken kan een sanctie worden opgelegd. Daden gepleegd buiten de opvangstructuur kunnen eveneens sancties met zich meebrengen wanneer deze een belangrijke impact hebben op de opvangstructuur.
Er zal steeds rekening gehouden worden met de aard en de ernst van de inbreuk en met de concrete omstandigheden waarin de inbreuk gepleegd werd. U kunt voorafgaand aan het nemen van een sanctie die op u betrekking heeft, gehoord worden en u kan zich tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden.
De sanctie wordt u steeds schriftelijk overhandigd.
De volgende sancties zijn mogelijk:
De sancties zijn allen onmiddellijk uitvoerbaar. De uitsluitingssancties dienen bevestigd te worden door een beslissing van de Directeur-generaal van Fedasil, binnen de drie werkdagen volgend op de dag waarop de sanctie getroffen werd. De datum waarop deze beslissing bij de Dienst Dispatching kan worden opgehaald wordt vermeld op de sanctie, die u werd overhandigd door de opvangstructuur
Voor uitleg over de toepasselijke sancties kan u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker.
4.2 Ordemaatregelen
Om de orde, de veiligheid en de rust in de opvangstructuur te waarborgen kan een ordemaatregel worden genomen. U kunt voorafgaand aan het nemen van een ordemaatregel die op u betrekking heeft, gehoord worden en u tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden.
Ordemaatregelen worden schriftelijk overhandigd of geafficheerd in de structuur indien zij van algemeen belang zijn (bijvoorbeeld: sluiting van een TV-zaal op een bepaald tijdstip in de avond als gevolg van herhaaldelijke problemen).
5. KLACHTEN EN BEROEP
Indien u meer informatie wenst met betrekking tot de hieronder beschreven procedures, kan u zich steeds richten tot het personeel van de opvangstructuur.
5.1 Indienen van een klacht
Wanneer u ontevreden bent over de algemene levensomstandigheden in de opvangstructuur of over de toepassing van het huishoudelijk reglement dan kunt u klacht neerleggen.
U richt uw klacht schriftelijk of mondeling aan de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur, die uw klacht binnen een termijn van maximaal 7 dagen zal behandelen. De klacht kan worden ingediend in het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
Als u geen antwoord ontvangt binnen de 7 dagen kunt u de klacht schriftelijk indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap of de persoon aan wie deze bevoegdheid gedelegeerd werd (zie punt 6.16).
5.2 Beroep tegen opgelegde sanctie
Als u niet akkoord gaat met een opgelegde sanctie besproken onder punten 4), 5), 6) of 7), dan kunt u hiertegen schriftelijk een beroep tot herziening indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap aan de persoon aangewezen in punt 6.23. of indien u in een LOI verblijft, bij de OCMW-raad.
Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen nadat de sanctie of ordemaatregel schriftelijk aan u werd overhandigd.
U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan de opvangstructuur. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend. Zolang de directeur-generaal, de persoon aangewezen in punt 6.16 of de O.C.M.W.-raad de sanctie niet wijzigt blijft de sanctie voorlopig bestaan.
5.3 Beroep tegen beslissingen inzake medische bijstand
Als u niet akkoord gaat met een beslissing met betrekking tot de medische bijstand dan kunt u schriftelijk een beroep indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap, de persoon aangewezen in punt 6.16 of, indien u in een LOI verblijft, bij de OCMW-raad.
Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen na de consultatie waarop de beslissing aan u werd meegedeeld.
U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan de opvangstructuur. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend.
6. WERKINGSREGELS SPECIFIEK VOOR DE OPVANGSTRUCTUUR TE OOSTROZEBEKE
In individuele situaties kan er van de regels vermeld in dit huishoudelijk reglement afgeweken worden. Indien u een afwijking wenst, neemt u daartoe steeds voorafgaandelijk contact op met uw maatschappelijk werker.
6. 1. Dagvergoeding
Om uw leefgeld te verkrijgen, dient u zich wekelijks aan te melden bij uw maatschappelijk werker op de sociale dienst. Het leefgeld dat u krijgt, is berekend op basis van de bedragen die Fedasil heeft vastgelegd. U kan hiervan een overzicht vragen aan uw maatschappelijk werker.
Indien uw maatschappelijk werker afwezig is, kan u terecht bij een collega.
Indien u zonder verwittigen nalaat om langs te komen, wordt u geen leefgeld uitbetaald tot u zich opnieuw komt aanbieden.
U krijgt een leefgeld voor persoonlijke uitgaven. Het zakgeld vermeld in punt 1.4. van dit huishoudelijk reglement is inbegrepen in dat leefgeld. Uw maatschappelijk werker legt uit hoe het leefgeld uitbetaald wordt.
Wat moet u onder andere met het leefgeld betalen?
Wat moet u niet met het leefgeld betalen?
Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.
6.2. Medische kosten
U hebt recht op medische begeleiding. In een LOI is er geen interne medische dienst. Bij aankomst krijgt u een lijst met huisartsen en apothekers in Oostrozebeke. Uw maatschappelijk werker geeft u de nodige informatie (contactgegevens, spreekuur, hoe een afspraak maken, openingsuren, wegbeschrijving enz.).
Als u zich in regel kan stellen met het ziekenfonds, moet u hiervoor de nodige stappen ondernemen. Uw maatschappelijk werker kan u hierbij helpen indien nodig. Het OCMW neemt de ledenbijdrage voor het ziekenfonds ten laste, evenals het remgeld van alle medische kosten.
Wanneer u nog niet in regel bent met het ziekenfonds, of u zich niet in regel kan stellen, ontvangt u van het OCMW een medische kaart. Deze kaart is één maand geldig en wordt maandelijks vernieuwd gedurende uw verblijft in ons LOI. Dit op voorwaarde dat u de nodige stappen onderneemt om u in regel te stellen met het ziekenfonds van zodra dit mogelijk is. Wanneer u wel in regel bent met het ziekenfonds, krijgt u een aangepaste medische kaart.
Indien u ziek bent, dan vraagt u aan uw maatschappelijk werker om een afspraak te maken bij de huisarts. Op vertoon van uw medische kaart, zal u de consultatie niet zelf moeten betalen. Als u niet vooraf met uw maatschappelijk werker heeft kunnen spreken (bijv. in het weekend of na de werkuren van de maatschappelijk werker), vraagt u aan de betrokkene huisarts een attest dat bevestigt dat de medische hulp dringend was. Indien u deze procedure niet volgt, zou het kunnen dat u de medische kosten zelf moet betalen.
Indien u van de huisarts een voorschrift krijgt voor medicatie, kan zich u hiermee aanmelden bij een apotheek naar keuze in de gemeente Oostrozebeke. Op vertoon van uw medische kaart, zal u de voorgeschreven medicatie meekrijgen zonder dat u hoeft te betalen. Er wordt in de woning ook een huisapotheek voorzien met basismedicatie. Als deze basismedicatie niet meer voorradig is, dient u de maatschappelijk werker hiervan te verwittigen. Hij/zij kan u dan alsnog doorverwijzen naar de apotheker.
Indien u nood heeft aan psychologische hulp, bespreekt u dit vooraf met uw maatschappelijk werker. De maatschappelijk werker zoekt – eventueel samen met de huisarts – naar gepaste begeleiding. De maatschappelijk werker dient echter eerst goedkeuring te vragen aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. Dit comité beslist of het OCMW deze kosten al dan niet zal betalen. Indien nodig, kan er voor een tolk gezorgd worden.
Verzoekers om internationale bescherming worden bij aankomst op Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) gescreend op tuberculose (TBC). Na een verblijf van 6 maanden en 12 maanden in België, zal de maatschappelijk werker u doorverwijzen naar de huisarts voor TBC-screening aan de hand van een checklist. Indien nodig, wordt u doorverwezen naar het centrum voor Respiratoire Gezondheidszorg (CRG) te Kortrijk.
Uw huisarts en apotheker zijn op de hoogte van de te volgen werkwijze. Indien u een andere huisarts of apotheek wil kiezen, bespreekt u dat eerst met uw maatschappelijk werker om problemen met de betaling van de kosten te voorkomen.
Indien u buiten de werkuren van de praktijk van uw huisarts of uw apotheker dringend nood heeft aan een arts of apotheker, kan u een beroep doen op de huisarts van wacht en/of de apotheek van wacht. Informatie over de wachtdienst van de huisartsen en apothekers is beschikbaar in de woning en/of wordt u meegedeeld door uw maatschappelijk werker.
Als u een specialist (oogarts, tandarts, kinderarts, kinesist, gynaecoloog, enz.) wil raadplegen of als u naar een ziekenhuis moet gaan, neemt u eerst contact op met uw maatschappelijk werker die u de werkwijze zal uitleggen en alle nodige formulieren zal meegeven.
In noodgevallen kan u rechtstreeks een beroep doen op de noodzakelijke zorgverlening. U verwittigt uw maatschappelijk werker steeds zo snel mogelijk.
6.3. Gemeenschapsdiensten – vrijwilligerswerk – werken in loondienst
Gemeenschapsdiensten zoals vermeld in punt 1.4. van dit huishoudelijk reglement zijn niet mogelijk in een LOI. Een verhoging van uw leefgeld door het presteren van gemeenschapsdiensten is bijgevolg niet mogelijk.
U kunt wel vrijwilligerswerk doen. Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.
Ook werk in loondienst is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.
U hebt werk en woont in een opvangcentrum of lokaal opvanginitiatief (OCMW)
Wanneer u werkt, bent u verplicht om uw maatschappelijk werker te informeren over uw arbeidscontract, uw werkuren en uw loonfiche. Het is belangrijk dat u tijdig uw tewerkstelling registreert bij Fedasil. Nadien dient u maandelijks uw loon door te sturen naar Fedasil. Als u meer dan 265 euro per maand verdient, moet u mee betalen om in het opvangcentrum te blijven wonen. Dat staat zo in de Belgische wet.
Hoeveel loon moet u bijdragen?
Elke drie maanden controleert Fedasil of u hebt gewerkt. Als u niet hebt betaald dan moet u na de controle 50% van uw brutoloon betalen.
Als u elke maand zelf aangifte doet en zegt hoeveel u hebt verdiend, dan betaalt u veel minder. Wil u weten hoeveel? Bereken het met de simulator via https://www.fedasil.be/nl/simulator-voor-de-berekening-van-de-bijdrage.
Als u niet wil betalen, kan u uw recht opvang verliezen.
Hoe doet u aangifte van betaald werk?
U hebt werk en wil het opvangcentrum/lokaal opvanginitiatief verlaten
U kan ook zelf beslissen om te vertrekken uit het opvangcentrum en een eigen woning zoeken. Als u werkt, moet u dan geen loon afstaan aan Fedasil. Spreek hierover met uw maatschappelijk werker.
Wanneer u voldoende geld verdient en een stabiel arbeidscontract hebt, kan u definitief de opvang verlaten. Fedasil moet hiervoor uw code 207 opheffen. Indien nodig, kan u naar het OCMW gaan met de vraag om financiële bijstand. Spreek hierover met uw maatschappelijk werker
Verhuist u naar een privéadres? Verwittig de asieldiensten van uw nieuw adres met het formulier adreswijziging. Meer informatie vind je op deze website: https://www.asyluminbelgium.be/nl/meld-een-adreswijziging.
Meer informatie hierover vindt u in de informatiebrochure die de maatschappelijk werker u zal bezorgen?
U kan ook alle informatie terugvinden in je eigen taal op de website van Fedasil Info: https://fedasilinfo.be/nl/betaald-werk-en-bijdrage-voor-opvang.
6.4. Maaltijden
U kunt zelf uw maaltijden klaar maken. U dient daarvoor de aanwezige elektrische huishoudtoestellen te gebruiken. U mag geen eigen elektrische huishoudtoestellen gebruiken.
Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast en niet in uw kamer.
Indien u de keuken deelt met andere bewoners, maakt u afspraken over het gebruik van de keuken. U laat de keuken altijd proper en net achter.
6.5. Kleding
Per maand krijgt u 25,00 euro per persoon voor de aankoop van kledij en schoenen.
Voor de aankoop van kledij voor een gunstige prijs kan u in de kringloopwinkels en tweedehandswinkels terecht. Uw maatschappelijk werker kan u verder informeren.
6.6. Vervoer
Bij aankomst wordt u een fiets ter beschikking gesteld. Deze fiets is door u persoonlijk te gebruiken. Bij verlies of schade dient u zelf in te staan voor de vervanging/herstelling. Kosten ten gevolge van slijtage worden door het OCMW betaald.
Bij de start van uw verblijf in het LOI wordt u een gratis busabonnement aangeboden. Dit kan jaarlijks verlengd worden.
Per maand kan u één treinticket heen en terug verkrijgen voor een bestemming naar keuze. U vraagt dit aan uw maatschappelijk werker.
Voor verplaatsingen in het kader van de procedure (bijv. interview bij CGVS, afspraak bij advocaat) wordt u een treinticket aangeboden.
Voor verplaatsingen in het kader van uw zoektocht naar een woning wordt u tweewekelijks een 10-rittenkaart voor de trein aangeboden.
6.7. Telecom
Per maand krijgt u 5,00 euro per persoon om belkrediet aan te kopen.
Er is internet en televisie voorzien in de woning. De Wifi-code is beschikbaar in de woning.
6.8 School en opleiding
Als volwassene heeft u de mogelijkheid om lessen Nederlands te volgen en om deel te nemen aan vormingsactiviteiten.
Indien u Nederlandse lessen wilt volgen, zal uw maatschappelijk werker u doorverwijzen naar het ‘huis van het Nederlands’ voor een test in functie van een doorverwijzing naar een gepaste school.
Indien u zich inschrijft in een school, krijgt u een attest materiële opvang mee waardoor de inschrijving gratis is.
Bijkomende kosten (bv. kopie, boek,…) worden u terugbetaald door het OCMW op voorwaarde dat u een betalingsbewijs kan voorleggen.
6.9. Socio-culturele en sportieve activiteiten
Het LOI geeft u ook toegang tot culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten.
U ontvangt 10,00 euro per maand in functie van vrijetijdsbesteding (bijv. inschrijving sportclub, aankoop sportkledij, bezoek musea, …).
6.10. Tolkendienst
Indien u psychologische, medische, sociale en juridisch-administratieve stappen wil ondernemen, kunt u een tolk vragen zodat u beter met uw gesprekspartners kan communiceren. Hiervoor dient u de maatschappelijk werker op voorhand te verwittigen zodat hij/zij alle nodige maatregelen kan nemen. U krijgt toegang tot deze hulpverlening afhankelijk van de mogelijkheden van de tolkendiensten.
6.11. Kosten betreffende identiteitsbewijzen en aanverwanten
Volgende kosten worden door het OCMW betaald:
Het OCMW komt niet tussen in de aankoop van een internationaal paspoort.
6.12. Andere kosten
Voor vragen met betrekking tot andere kosten, kan u terecht bij de maatschappelijk werker. Hij/zij zal uw vragen voorleggen aan de voorzitter die een beslissing tot dringende hulpverlening zal nemen of zal kiezen om uw vragen voor te leggen aan het bijzonder comité voor de sociale dienst die een beslissing zal nemen
6.13. Waarborg
Er wordt geen waarborg gevraagd voor sleutels of ander materiaal.
U ontvangt bij aankomst:
Bij het verlaten van de woning dient u deze terug te bezorgen. Indien u een sleutel verliest, zal de kost voor de nieuwe sleutel u aangerekend worden.
In het geval u schade veroorzaakt aan de opvangstructuur of aan goederen van het OCMW, zullen de kosten voor herstelling of vervanging u aangerekend worden.
6.14. Bezoekers
U mag bezoekers ontvangen. Uw maatschappelijk werker geeft u verdere informatie over de modaliteiten.
U mag uw bezoekers niet laten overnachten. In uitzonderlijke situaties en met voorafgaandelijke toestemming van uw maatschappelijk werker is een afwijking mogelijk.
6.15. Regelmatige aanwezigheid in de opvangstructuur
Er wordt verwacht dat u regelmatig aanwezig bent in de opvangstructuur. Indien u langer dan drie opeenvolgende nachten wil wegblijven, dient u vooraf toestemming te vragen aan uw maatschappelijk werker. U kan max. 10 nachten per maand ergens anders verblijven.
De maatschappelijk werker kan uw aanwezigheid controleren. Hij/zij gaat wekelijks op huisbezoek.
6.16. Regelmatige controle van de kamers
De maatschappelijk komt wekelijks op huisbezoek. Bij afwezigheid, kan er een collega langskomen. Indien nodig, kan er ook een technisch medewerker langskomen.
Uw woning en/of kamer kan gecontroleerd worden. Dit gebeurt minstens driemaandelijks. Uw maatschappelijk werker zal u hiervan op voorhand verwittigen. Zo heeft u de steeds de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij de kamercontrole.
6.17. Hygiëne
Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast en niet in uw kamer.
Informatie over het te volgen poetsplan is beschikbaar in de woning. De planning met betrekking tot het poetsen en onderhouden van de woning en uw kamer moeten nageleefd worden. Uw maatschappelijk werker geeft u verder informatie en zal dit regelmatig controleren.
6.18. Besparen van energie & respect voor het milieu
U moet uw huishoudelijk afval sorteren met behulp van de daarvoor bestemde huisvuilzakken en/of containers. U krijgt meer uitleg over het sorteren van uw maatschappelijk werker. Informatie over de concrete regels met betrekking tot het sorteren van afval is aanwezig in de woning.
Informatie over de concrete regels voor het buiten zetten van de huisvuilzakken en/of containers, is beschikbaar in de woning. Gelieve het vuilnis de avond voor de ophaling buiten te zetten.
Elektriciteit en gas zijn erg duur. Daarom de volgende regels:
Elk technisch probleem (verwarming, elektriciteit, waterlek,…) moet onmiddellijk gemeld worden aan het OCMW.
6.19. Verboden voorwerpen
Volgende voorwerpen zijn niet toegelaten in de woning:
Strafbaar materiaal zal in beslag genomen worden door de politie. Andere materialen worden in bewaring genomen door het OCMW en zal u terugkrijgen, wanneer u het lokaal opvanginitiatief verlaat.
6.20. Te respecteren uren in de opvangstructuur
Tussen 22 u. 's avonds en 6 u. 's ochtends is het verboden lawaai te maken.
Dit geldt ook voor bezoekers.
Hierbij bezorgen wij een overzicht van de openingsuren van het OCMW/Sociaal Huis.
|
Open |
Gesloten (enkel op afspraak) |
Maandag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
Dinsdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 18.00 u. |
Woensdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
Donderdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
Vrijdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
6.21. Veiligheid
Roken is verboden in de gehele woning.
Het bezit en het gebruik van alcohol is toegelaten. Dronkenschap is verboden.
De handel, het bezit en het gebruik van drugs zijn verboden in de opvangstructuur.
6.22. Woning
U krijgt een gemeubileerde woning ter beschikking.
De meubels en de andere uitrusting zijn geen eigendom van u en dienen in de woning te blijven.
Om deze redenen kan een plaatsbeschrijving opgemaakt worden bij het in gebruik nemen van en bij het vertrek uit de woning. U mag deze goederen niet verhuren verkopen of verplaatsen.
Ook mag deze meubels niet vervangen door uw eigen spullen.
Aanpassingen in de indeling van de woning kunnen slechts plaatsvinden indien u hiertoe de toestemming verkregen heeft.
U mag geen meubels uit de gemeenschappelijke delen van de wonen verplaatsen naar uw eigen kamer.
Het plaatsen van schotelantennes, kabels of modems voor telefonie of internet is niet toegestaan.
6.23. Specifieke regels
De beroepen en klachten waarop door de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur geen enkel antwoord werd geboden binnen 7 dagen, worden naar het volgende adres gestuurd:
Fedasil, t.a.v. de regiodirecteur, Frankrijklei 37/5, 2000 Antwerpen.
Welkom in onze opvangstructuur!
In dit huishoudelijk reglement (HHR) geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in de opvangstructuur.
Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.
De volgende dienstverlening is beschikbaar in de opvangstructuur:
Het HHR bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van de opvangstructuur om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor de bewoners en het personeel.
Deze regels betreffen het volgende:
Artikel 2
De besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2022 betreffende huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor ‘verzoekers om internationale bescherming’: goedkeuren en huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor personen met het statuut van ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermde’: goedkeuren, worden opgeheven.