De voorzitter opent de zitting op 06/02/2025 om 19:27.
De voorzitter vraagt de vergadering om een minuut stilte ter nagedachtenis van het heengaan van mevrouw Emiliene Peers, die overleden is op 8 januari 2025. Zij is de moeder van raadslid Jean Pierre Vande Maele.
Mevrouw Veerle Claerhout, personeelslid van het secretariaat en mevrouw Valerie Vandemaele, personeelslid van de afdeling interne werking, verdelen de stembiljetten voor de agendapunten 1 tot en met 6, halen deze op, doen de telling van de stemmen en geven de stemresultaten door aan de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad neemt kennis van:
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van:
Het besluit van 30 oktober 2024 van de gouverneur tot goedkeuring van de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Oostrozebeke.
E-mailbericht van 11 december 2024 van Creat aankoopcentrale (TMVS) betreffende de buitengewone algemene vergadering Creat Services op dinsdag 25 maart 2025.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van 14 juli 2023 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Instellingen, die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten, worden steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.
Er is een aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017.
De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Het OCMW van Oostrozebeke mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering van CREAT aankoopcentrale (TMVS).
Oostrozebeke.nu draagt de heer De Marez, 1ste schepen, voor als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Derudder, burgemeester, voor als plaatsvervanger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van CREAT aankoopcentrale (TMVS).
INSPRAAK.nu draagt mevrouw Cnockaert, raadslid, voor als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Vandenbroucke, raadslid, voor als plaatsvervanger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van CREAT aankoopcentrale (TMVS).
Vlaams Belang Oostrozebeke draagt de heer Coppens, raadslid, voor als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Impens, raadslid, voor als plaatsvervanger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van CREAT aankoopcentrale (TMVS).
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.
17 stembrieven werden geteld, waarvan:
Artikel 1
De heer Olivier De Marez, wonende te 8780 Oostrozebeke, Molstenstraat, 17, e-mailadres: olivier.demarez@oostrozebeke.be wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van CREAT aankoopcentrale (TMVS) voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De heer Luc Derudder, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1/201, e-mailadres: burgemeester@oostrozebeke.be wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van CREAT aankoopcentrale (TMVS) voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Bij belet van de aangeduide persoon kan het vast bureau een plaatsvervanger aanduiden.
Artikel 3
Onderhavige beslissing aan CREAT aankoopcentrale (R-TMVS), met zetel te 9000 Gent, Stropstraat, 1, met e-mailadres: 20250325BAV@farys.be.
De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn op 3 december 2024.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd.
Het OCMW van Oostrozebeke mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering.
Oostrozebeke.nu draagt mevrouw Geldhof, schepen, voor als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Claerhout, raadslid-voorzitter, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Poolstok.
INSPRAAK.nu draagt de heer Vande Maele, raadslid, voor als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Vandenbroucke, raadslid, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van Poolstok.
Vlaams Belang Oostrozebeke draagt de heer Impens, raadslid, voor als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Coppens, raadslid, voor als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van Poolstok.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.
17 stembrieven werden geteld, waarvan:
Met 0 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Artikel 1
Mevrouw Carine Geldhof, wonende te 8780 Oostrozebeke, Dentergemstraat, 97, e-mailadres: carine.geldhof@oostrozebeke.be wordt aangeduid als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van Poolstok voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De heer Hans Claerhout, raadslid-voorzitter, wonende te 8780 Oostrozebeke, Tieltsteenweg, 54, e-mailadres: info@despringking.be wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van Poolstok voor de duur van de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Bij belet van de aangeduide persoon kan het vast bureau een plaatsvervanger aanduiden.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar Poolstok, met zetel te 3001 Heverlee, Technologielaan, 11.
E-mailbericht van 28 november 2024 van de directeur van de Woondienst Regio Izegem betreffende de afvaardiging van de steden, gemeenten en de OCMW's van de deelnemende steden en gemeenten in de Woondienst Regio Izegem.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Het OCMW van Oostrozebeke s deelgenoot van de Welzijnsvereniging Woondienst Regio Izegem.
Het OCMW mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen door 2 vertegenwoordigers in de algemene vergadering, andere dan de vertegenwoordiger voor de gemeente Oostrozebeke.
Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor om af te vaardigen in de algemene vergadering van de Woondienst Regio Izegem (W.R.I.):
INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor om af te vaardigen in de algemene vergadering van de Woondienst Regio Izegem (W.R.I.):
Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor om af te vaardigen in de algemene vergadering van de Woondienst Regio Izegem (W.R.I.):
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.
17 stembrieven werden geteld, waarvan:
1ste kandidaat
2de kandidaat
De mevrouw Geldhof, schepen, en mevrouw Vervaeck, schepen, hebben hierbij de volstrekte meerderheid bekomen en worden derhalve voorgedragen als vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van de Woondienst Regio Izegem (WRI).
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om volgende vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke aan te duiden in de algemene vergadering van de Woondienst Regio Izegem (W.R.I.) voor de legislatuur 2025-2030:
Artikel 2
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar Welzijnsvereniging Woondienst Regio Izegem, Kasteelstraat 13, 8870 Izegem.
De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van het bijzonder comité voor de sociale dienst voor de legislatuur 2025-2030.
Decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie, het laatst gewijzigd bij decreet van 10 maart 2017 houdende wijziging van het decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water en van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de invoering van een regulerend kader voor warmte- of koudenetten.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, het laatst gewijzigd bij decreet van 20 maart 2020 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting, de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweede-circuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie.
Besluit van 14 januari 2025 van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst betreffende aanduiden door de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst van haar vervanger.
Het artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 bepaalt dat in elke gemeente een lokale adviescommissie (omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie) wordt opgericht die samengesteld is uit:
”1° de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de Sociale Dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, die het voorzitterschap van de commissie waarneemt;
2° één lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW van de gemeente, waar de huishoudelijke abonnee zijn woonplaats heeft;
3° één vertegenwoordiger van de betrokken netbeheerder, aardgasnetbeheerder, exploitant of warmte- of koudeleverancier, naargelang van het geval;
4° één vertegenwoordiger van de erkende instelling voor schuldbemiddeling, als de huishoudelijke afnemer, huishoudelijke aardgasafnemer, huishoudelijke abonnee of de huishoudelijke afnemer van thermische energie, naargelang van het geval voor zijn sociale begeleiding een beroep gedaan heeft op een dergelijke instelling”.
Bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2024 werd mevrouw Ilse Vervaeck verkozen als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Mevrouw Ilse Vervaeck, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst heeft bij besluit van 14 januari 2025 de heer Luc Derudder, voorzitter van het vast bureau, aangeduid als haar plaatsvervanger.
Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor als vertegenwoordiger van het OCMW Oostrozebeke in de Lokale Adviescommissie (LAC) Fluvius: mevrouw Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor als vertegenwoordiger van het OCMW Oostrozebeke in de Lokale Adviescommissie (LAC) Fluvius: mevrouw Verbeke, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor als vertegenwoordiger van het OCMW Oostrozebeke in de Lokale Adviescommissie (LAC) Fluvius: de heer Van Extergem, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Conform artikel 2, 1° van het besluit van 16 september 1997 van de Vlaamse regering wordt mevrouw Sabine Wyseure, hoofd maatschappelijk werk bij het OCMW van Oostrozebeke, aangeduid als voorzitter van de Lokale AdviesCommissie (LAC) Fluvius, en mevrouw Vicky Desmet, maatschappelijk werker bij het OCMW van Oostrozebeke, als haar plaatsvervangster.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.
17 stembrieven werden geteld, waarvan:
Artikel 1
Volgende vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke worden aangeduid in de Lokale AdviesCommissie (LAC) Fluvius:
Artikel 2
Volgende plaatsvervangers van de vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke worden aangeduid in de Lokale Adviescommissie (LAC) Fluvius:
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van het bijzonder comité voor de sociale dienst voor de legislatuur 2025-2030.
Decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie, het laatst gewijzigd bij decreet van 10 maart 2017 houdende wijziging van het decreet van 20 december 1996 tot regeling van de rol van de lokale adviescommissie in het kader van het recht op minimumlevering van elektriciteit, gas en water en van het Energiedecreet van 8 mei 2009, wat betreft de invoering van een regulerend kader voor warmte- of koudenetten.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water, het laatst gewijzigd bij decreet van 20 maart 2020 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van de exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting, de niet-aangesloten binneninstallatie en installaties voor tweede-circuitwater in onroerende goederen die niet aangesloten zijn of worden op het openbaar waterdistributienetwerk, en het algemeen waterverkoopreglement en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie.
Besluit van 14 januari 2025 van de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst betreffende aanduiden door de voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst van haar vervanger.
Het artikel 2 van het besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 bepaalt dat in elke gemeente een lokale adviescommissie (omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water en de levering van thermische energie) wordt opgericht die samengesteld is uit:
”1° de hoofd-maatschappelijk assistent(e) van de Sociale Dienst van het OCMW, of diens afgevaardigde, die het voorzitterschap van de commissie waarneemt;
2° één lid van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst van het OCMW van de gemeente, waar de huishoudelijke abonnee zijn woonplaats heeft;
3° één vertegenwoordiger van de betrokken netbeheerder, aardgasnetbeheerder, exploitant of warmte- of koudeleverancier, naargelang van het geval;
4° één vertegenwoordiger van de erkende instelling voor schuldbemiddeling, als de huishoudelijke afnemer, huishoudelijke aardgasafnemer, huishoudelijke abonnee of de huishoudelijke afnemer van thermische energie, naargelang van het geval voor zijn sociale begeleiding een beroep gedaan heeft op een dergelijke instelling”.
Bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2024 werd mevrouw Ilse Vervaeck verkozen als voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Mevrouw Ilse Vervaeck, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst heeft bij besluit van 14 januari 2025 de heer Luc Derudder, voorzitter van het vast bureau, aangeduid als haar plaatsvervanger.
Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor als vertegenwoordiger van het OCMW Oostrozebeke in de Lokale Adviescommissie (LAC) De Watergroep: mevrouw Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor als vertegenwoordiger van het OCMW Oostrozebeke in de Lokale Adviescommissie (LAC) De Watergroep: mevrouw Verbeke, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor als vertegenwoordiger van het OCMW Oostrozebeke in de Lokale Adviescommissie (LAC) De Watergroep: de heer Van Extergem, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
Conform artikel 2, 1° van het besluit van 16 september 1997 van de Vlaamse regering wordt mevrouw Sabine Wyseure, hoofd maatschappelijk werk bij het OCMW van Oostrozebeke, aangeduid als voorzitter van de Lokale AdviesCommissie (LAC) De Watergroep, en mevrouw Vicky Desmet, maatschappelijk werker bij het OCMW van Oostrozebeke, als haar plaatsvervangster.
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming voor de aanduiding van de vertegenwoordiger.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.
17 stembrieven werden geteld, waarvan:
Artikel 1
Volgende vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke worden aangeduid in de Lokale AdviesCommissie (LAC) De Watergroep:
Artikel 2
Volgende plaatsvervangers van de vertegenwoordigers van het OCMW van Oostrozebeke worden aangeduid in de Lokale Adviescommissie (LAC) De Watergroep:
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan De Watergroep, afdeling juridische zaken, Vooruitgangstraat 189 te 1030 Brussel via het inschrijvingsformulier bestuursorganen De Watergroep.
De gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober 2024 en de hersamenstelling van de raad voor maatschappelijk welzijn op 3 december 2024.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van 2 juli 2020 van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende aanduiden afgevaardigde en plaatsvervanger schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen vzw: algemene vergadering.
Besluit van 10 november 2022 van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende aanduiden afgevaardigde schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen vzw: algemene vergadering.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 13 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe raad voor maatschappelijk welzijn geïnstalleerd.
De raad voor maatschappelijk welzijn heeft in zitting van 5 december 2019 beslist om toe te treden bij de VZW Schuldbemiddeling.
De gemeente is lid van de algemene vergadering van Schuldbemiddeling West-Vlaanderen vzw.
Het gemeentebestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering.
Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor om voor te dragen in de algemene vergadering van Schuldbemiddeling West-Vlaanderen vzw.: mevrouw Vervaeck, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor om voor te dragen in de algemene vergadering van Schuldbemiddeling West-Vlaanderen vzw.: de heer Vande Maele, raadslid.
Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor om voor te dragen in de algemene vergadering van Schuldbemiddeling West-Vlaanderen vzw.: de heer Coppens, raadslid.
Bij besluit van 2 juli 2020 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn mevrouw Eveline Callens, maatschappelijk werker bij het OCMW van Oostrozebeke, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Schuldbemiddeling West-Vlaanderen vzw.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn gaat over tot geheime stemming.
17 stembrieven werden geteld, waarvan:
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om mevrouw Ilse Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, wonende te 8780 Oostrozebeke, Kalbergstraat, 67A, e-mailadres: ilse.vervaeck@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van Schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen vzw. voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De raad voor maatschappelijk welzijn beslist om mevrouw Eveline Callens, maatschappelijk werker bij het OCMW van Oostrozebeke, wonende te 8530 Harelbeke, Ter Elstweg 8, e-mailadres: eveline.callens@oostrozebeke.be aan te duiden als plaatsvervangend vertegenwoordiger van het OCMW van Oostrozebeke in de algemene vergadering van Schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen vzw. voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Bij belet van de aangeduide persoon kan het vast bureau een plaatsvervanger aanduiden.
Artikel 4
Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan de schuldbemiddeling Zuid-West-Vlaanderen vzw, Ten Akkerdreef 55/02 te Kortrijk.
Het aangetekend schrijven van CREAT Services dv van 9 december 2024 betreffende buitengewone algemene vergadering van dinsdag 25 maart 2025 om 14u30.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 februari 2025 betreffende CREAT aankoopcentrale (TMVS) - algemene vergadering: aanduiden van een vertegenwoordiger en van een plaatsvervanger, waarbij de heer De Marez, 1ste schepen, werd aangeduid als vertegenwoordiger voor het OCMW van Oostrozebeke, en de heer Derudder, burgemeester, als plaatsvervangend vertegenwoordiger, voor de algemene vergadering van CREAT tot het einde van de legislatuur 2025-2030.
Oostrozebeke is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging CREAT Services dv.
Het OCMW van Oostrozebeke ontving op 9 december 2024 een aangetekend schrijven van CREAT Services dv om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering, die op dinsdag 25 maart 2025 plaatsvindt in De Lozen Boer, Lozen Boer, 3/5 te 9080 Lochristi met volgende agenda:
De nuttige documenten voor de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 werden bij het aangetekend schrijven van 9 december 2024 gevoegd:
Agenda
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van CREAT Services dv van 25 maart 2025 goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van het OCMW, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025, zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig besluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 25 maart 2025 goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar 20241126BAV@farys.be.
De noodzaak om bepaalde bevoegdheden te delegeren aan het vast bureau.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij decreet van 28 maart 2024 tot wijziging van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, met het oog op de vereenvoudiging van de werking en de organisatie van hun organen, meer bepaald het artikel 98.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat, meer bepaald het artikel 78.
Het besluit van 5 november 2020 van de raad voor maatschappelijk welzijn houdende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: (her-)vaststellen.
1.
Artikel 78, tweede lid, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de raad voor maatschappelijk welzijn de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vastlegt, tenzij:
Artikel 78, tweede lid, 9° van het decreet over het lokaal bestuur geeft aan de raad voor maatschappelijk welzijn de bevoegdheid om vast te stellen wat onder het begrip dagelijks bestuur moet worden verstaan.
Het vast bureau is ingevolge artikel 84 § 3, 5° van het decreet over het lokaal bestuur bevoegd voor het vaststellen van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten, die passen binnen het begrip ‘dagelijks bestuur’.
Deze opdrachten van dagelijks bestuur kunnen bij delegatie aan de algemeen directeur worden toegewezen.
2.
Uit de bepalingen van het artikel 78, tweede lid, 3° en 15° van het decreet over het lokaal bestuur, valt af te leiden dat de raad voor maatschappelijk welzijn de hiernavolgende bevoegdheden kan toevertrouwen aan het vast bureau:
Uit de bepalingen van het artikel 85, tweede en derde lid, van het decreet over het lokaal bestuur valt af te leiden dat de raad voor maatschappelijk welzijn de hiernavolgende bevoegdheden kan delegeren aan het vast bureau:
Uit de memorie van toelichting bij het voorontwerp van decreet over het lokaal bestuur, bij de bespreking van het artikel 78 en 84, blijkt dat de hiernavolgende bevoegdheden van de raad voor maatschappelijk welzijn gedelegeerd kunnen worden aan het vast bureau:
Het opnemen en herschikken van leningen mag niet los gezien worden van de beleidsrapporten (vaststelling = bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn) en het vrijwaren van het financieel evenwicht.
Artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn stelt dat het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn, rekening houdend met de inkomsten van de betrokkene, de bijdrage van de begunstigde in de kosten van de maatschappelijke dienstverlening bepaalt.
Volgens het Agentschap Binnenlands Bestuur, kan, naar analogie met de retributies in de gemeente, de bevoegdheid over de tarieven van de dienstverlening, desgevallend binnen de voorwaarden vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn, overgedragen worden aan het vast bureau.
Besluiten over het reglement van de dienstverlening en het principe dat er een tarief is, behoren tot de bevoegdheid van de raad voor maatschappelijk welzijn.
Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
Het reglement houdende de delegatie van bevoegdheden aan het vast bureau wordt als volgt vastgesteld:
Reglement houdende de delegatie van bevoegdheden aan het vast bureau
Artikel 1
Algemene omschrijving van het begrip ‘dagelijks bestuur’.
De handelingen van dagelijks bestuur hebben betrekking op de regeling van de behoeften van het dagelijks werken, de zaken van een gering belang en de zaken die naar snelheid van optreden een dringend karakter vertonen.
Artikel 2
Omschrijving van het begrip ‘dagelijks bestuur’ in het kader van overheidsopdrachten (opdrachten voor werken, leveringen en diensten die beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur). Het dagelijks bestuur, bij toepassing van artikel 78, tweede lid, 10° a) van het decreet over het lokaal bestuur, omvat de volgende bevoegdheden:
Artikel 3
De raad voor maatschappelijk welzijn vertrouwt de uitoefening van de volgende bevoegdheden toe aan het vast bureau:
Artikel 2
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 november 2020 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het vast bureau: (her-)vaststellen, wordt opgeheven.
Artikel 3
Dit reglement treedt in werking vanaf heden.
Bij de quick scan van het lokaal opvanginitiatief Oostrozebeke op 4 juli 2024 stelde de regiocoördinator van Fedasil voor om één gezamenlijk huishoudelijk reglement op te maken.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij wet van 14 maart 2024 tot wijziging van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.
Wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen, het laatst gewijzigd bij wet van 12 mei 2024 tot wijziging van de wet van 15 december 1980 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen inzake het aanklampend terugkeerbeleid.
Koninklijk besluit van 15 mei 2014 betreffende de procedures voor ordemaatregelen, sancties en de behandeling van klachten van begunstigden van opvang.
Koninklijk besluit van 2 september 2018 tot vastlegging van het stelsel en de werkingsregels van toepassing op de opvangstructuren en de modaliteiten betreffende de kamercontroles.
Ministerieel besluit van 21 september 2018 tot vastlegging van het huishoudelijk reglement van de opvangstructuren.
Omzendbrief van het Federaal Agentschap voor de Opvang van Asielzoekers (Fedasil) van 24 juli 2018 betreffende Instructie Klacht – procedure betreffende indiening en behandeling.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Koninklijk besluit van 16 april 2024betreffende de toekenning van materiële hulp aan de verzoekers om internationale bescherming met beroepsinkomsten en andere categorieën van inkomsten.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart2022 betreffende huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor ‘verzoekers om internationale bescherming’: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2022 betreffende huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor personen met het statuut van ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermde’: goedkeuren.
De raad voor maatschappelijk welzijn keurde op 31 maart 2022 twee huishoudelijke reglementen goed; één voor verzoekers om internationale bescherming (verder VIB) die nog in procedure zijn en één om voor personen die reeds een statuut (erkend vluchteling of subsidiaire bescherming) verkregen hebben.
Bij de laatste quick scan door Fedasil werd voorgesteld om één gezamenlijk huishoudelijk reglement op te maken, en dit omdat het discriminerend zou zijn om meer of minder tussenkomsten toe te kennen op basis van het statuut.
De voornaamste wijzigingen zijn:
Vroeger ontving een VIB in procedure bij aankomst:
Een VIB met statuut ontving bij aankomst:
De redenering hierachter was dat personen met een statuut max. nog vier maanden in het lokaal opvanginitiatief (verder LOI) mogen verblijven.
Per maand komt dit echter neer op hetzelfde bedrag.
Het feit dat een VIB in procedure wel een budget voor vrije tijd toegekend wordt en een VIB met statuut niet, is discriminerend.
Daarom werd er beslist om zowel een VIB in procedure als een VIB met statuut een vast bedrag per maand toe te kennen voor de verschillende tussenkomsten, nl.:
Door alles per maand toe te kennen in plaats van per 2, 3 of 6 maanden, verloopt de opvolging ook gemakkelijker en krijgt elke persoon dezelfde tussenkomst.
Wanneer een VIB inkomsten heeft uit tewerkstelling en materiële opvang geniet, dient deze persoon een bijdrage te betalen voor de materiële opvang.
Een VIB met statuut is hiervan vrijgesteld.
De redenering hierachter is dat deze personen nog max. vier maanden materiële opvang kunnen genieten en zij tijdens deze transitieperiode geld zouden kunnen opsparen voor een huurwaarborg, eerste maand huur, aankoop van meubelen en huisraad.
Vroeger was de berekening en de invordering van deze bijdrage de verantwoordelijkheid van het LOI.
Nu wordt dit door Fedasil geregeld.
Het LOI moet de VIB wel informeren over deze bijdrageregeling en hen motiveren om hun inkomsten aan te geven bij Fedasil.
De berekeningswijze werd ook aangepast.
Toelichting door mevrouw Ilse Vervaeck, schepen-voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst.
De inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 333, budgetrekening 0030-00/7580001.
De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 333, budgetrekeningen 0903-00/6400003 en 0903-00/6482323.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
Het huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief, van toepassing op personen met het statuut van ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermde’, wordt goedgekeurd zoals volgt:
Welkom in onze opvangstructuur!
In dit huishoudelijk reglement (HHR) geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in de opvangstructuur. Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.
De volgende dienstverlening is beschikbaar in de opvangstructuur:
Het HHR bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van de opvangstructuur om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor de bewoners en het personeel.
Deze regels betreffen het volgende:
De structuur is een open opvangstructuur.
Dit betekent dat u niet verplicht bent om er te verblijven.
Als u ervoor kiest om de opvangstructuur te verlaten, dan behoudt u enkel het recht op medische begeleiding door Fedasil.
Uw keuze om al dan niet in de opvangstructuur te verblijven heeft geen effect op de behandeling van uw verzoek om internationale bescherming.
Indien u vragen heeft met betrekking tot dit huishoudelijk reglement of met betrekking tot de rechten die u geniet tijdens uw verblijf in de opvangstructuur, kunt u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker of de in de structuur beschikbare informatiebrochures te consulteren.
De directie en de personeelsleden wensen u een aangenaam verblijf.
Ik, ondergetekende,
bevestig kennis te hebben genomen en een kopie te hebben ontvangen van dit huishoudelijk reglement, dat werd toegelicht in een taal, die ik begrijp.
Naam + Voornaam:
OV nr.:
Datum:
Handtekening:
1. ONZE DIENSTVERLENING
1.1 Basisdienstverlening
De opvangstructuur biedt u, afhankelijk van zijn organisatie, de volgende dienstverlening:
1.2 Individuele begeleiding
Alle medewerkers van de opvangstructuur zijn onderworpen aan een deontologische code die waarden zoals het respect, de klantgerichtheid, de onpartijdigheid en de discretie onderschrijft.
Tijdens uw verblijf heeft u een maatschappelijk werker als referentiepersoon. Deze zal u gedurende uw verblijf individueel begeleiden, u informeren over uw rechten en u kunnen doorverwijzen naar andere diensten indien nodig.
Deze persoon zal een individueel dossier aanleggen waarin alle belangrijke zaken voor uw begeleiding in de opvangstructuur bijgehouden worden.
Ook andere medewerkers uit onze opvangstructuur kunnen hieraan bijdragen. U hebt altijd recht op inzage in uw dossier. Indien u verhuist naar een andere opvangstructuur zal dit dossier worden overgedragen aan de nieuwe opvangstructuur.
De individuele begeleiding die u van ons kunt verwachten is de volgende:
1.3 Medische en psychologische begeleiding
In geval van medische klachten heeft u toegang tot medische begeleiding.
Indien binnen de opvangstructuur een medische dienst bestaat, dient u zich te richten tot deze interne medische dienst, die, indien nodig, een externe medische raadpleging zal regelen. Bij gebrek aan een medische dienst, zal uw maatschappelijk werker u de modaliteiten om een arts te raadplegen verduidelijken.
Wij willen er uw aandacht op vestigen dat wanneer u ervoor kiest om beroep te doen op een andere arts dan die door de opvangstructuur is aangeduid of indien u zich uit eigen beweging aanmeldt bij een arts of ziekenhuis, u de kosten hiervan zelf zal moeten betalen.
Wanneer u nood heeft aan psychologische begeleiding zal de opvangstructuur u naar gespecialiseerde psychologische hulp doorverwijzen, binnen of buiten de opvangstructuur.
1.4 Zakgeld
U hebt recht op een wekelijks vast bedrag aan zakgeld. De hoogte van dit bedrag is wettelijk bepaald.
In bepaalde collectieve opvangstructuren bestaat de mogelijkheid om dit bedrag aan te vullen door het uitvoeren van bepaalde taken ten voordele van de opvangstructuur, de zogenaamde gemeenschapsdiensten. Elke opvangstructuur bepaalt zelf de wijze van organisatie en het bedrag van de uitvoering van deze taken.
2. ONZE REGELS INZAKE HET SAMENLEVEN
2.1 Privacy en rust
2.2 Veiligheid
2.3 Hygiëne
3. ONZE REGELS VAN ORGANISATIE VAN DE OPVANGSTRUCTUUR
3.1 Informatieverplichting
Omwille van de goede opvolging van uw recht op opvang heeft u een informatieverplichting ten opzichte van de opvangstructuur. Dit betekent dat u uw maatschappelijk werker tijdig op de hoogte brengt van alle nuttige informatie betreffende uw asielprocedure en van elk ander element dat invloed kan hebben op uw recht op opvang. (vb. schrijven ontvangen van de Dienst Vreemdelingenzaken, beslissing van het CGVS of de RVV, …).
Ook het uitoefenen van vrijwilligerswerk of een arbeidsovereenkomst moet u melden aan uw maatschappelijk werker.
3.2 Financiële bijdrage in de opvang
Wanneer u een arbeidsovereenkomst heeft en betaald werk verricht buiten de opvangstructuur brengt u de opvangstructuur onmiddellijk op te hoogte over de modaliteiten hiervan. Naargelang de hoogte van uw inkomen zult u een bijdrage moeten betalen aan de kosten van uw opvang volgens de voorziene modaliteiten. Onder bepaalde voorwaarden en indien uw inkomen stabiel is en een bepaald bedrag overschrijdt, kan de opvang worden stopgezet
3.3 Afspraken maken en nakomen
Als u zonder de expliciete voorafgaande toestemming van uw opvangstructuur beroep doet op een externe dienst of dienstverlener, zijn de eventuele kosten hiervan voor uw rekening.
Als de opvangstructuur voor u een afspraak maakt bij een externe dienstverlener (opleiding, arts, ziekenhuis, etc.) bent u verplicht om deze afspraak correct en op tijd na te komen.
Het is mogelijk dat uw aanwezigheid bij bepaalde evenementen (bv. vergadering of opleiding) verplicht is. In dat geval zal u op voorhand worden geïnformeerd over de praktische organisatie (uur, eventueel transportmiddel) en respecteert u deze.
De vervoersbewijzen die u worden gegeven voor verplaatsingen in het kader van uw procedure, een medische raadpleging, een consultatie bij een advocaat etc. worden uitsluitend gebruikt voor deze doeleinden.
3.4 Uitoefening van het ouderlijk gezag
Als ouder(s) bent u verantwoordelijk voor het toezicht, de opvoeding en de schoolplicht van de minderjarige kind(eren) in uw gezin. De opvangstructuur kan u hierin ondersteunen indien u dit wenst.
3.5 Aanwezigheid in de opvangstructuur
Om uw opvangplaats te behouden dient u regelmatig aanwezig te zijn in de opvangstructuur.
Bij elke afwezigheid gedurende de nacht informeert u de opvangstructuur en laat u uw contactgegevens achter. Na drie nachten afwezigheid zonder voorafgaande verwittiging kan u worden uitgeschreven en kan u bijgevolg uw opvangplaats in de structuur verliezen.
U mag nooit meer dan 10 nachten per periode van 30 dagen afwezig zijn. U kunt worden uitgeschreven indien u langer afwezig bent.
Om opnieuw een opvangplaats te vragen, moet u zich aanbieden bij de Dienst Dispatching van Fedasil waar u, indien u nog recht heeft op opvang, een opvangplaats zal worden toegewezen.
3.6 Waarborgsysteem
Het is mogelijk dat de opvangstructuur u om een waarborg vraagt bij het te uwer beschikking stellen van materiaal. Deze waarborg wordt teruggegeven bij uw vertrek uit de opvangstructuur of bij teruggave van het ontleend materiaal in oorspronkelijke staat.
3.7 Controle van kamer / huisvesting en private kastruimte
Naast vaststellingen die gebeuren tijdens rondes in de structuur kunnen regelmatige controles van de kamers plaatsvinden om de naleving van de verschillende regels met betrekking tot de veiligheid, brandpreventie, hygiëne en de naleving van dit reglement in de kamers te garanderen.
De regelmatige controle mag twee keer per maand gebeuren en dit enkel tussen 9u00 en 17u00. Enkel in geval van specifieke eisen van preventie inzake veiligheid, brandbestrijding, hygiëne of ernstige tekortkomingen op het huishoudelijk reglement kan de kamer vaker en buiten deze uren worden gecontroleerd.
Tijdens de controle wordt de hele kamer gecontroleerd. U kunt hierbij aanwezig zijn. Bij een vermoeden van inbreuk op het huishoudelijk reglement, kan de kast geopend worden en de inhoud gecontroleerd worden.
Indien bij het uitvoeren van een controle, voorwerpen worden ontdekt die verboden worden door dit reglement (zie punt 6.12), zullen deze in beslag worden genomen. Er wordt een lijst met de in beslag genomen voorwerpen opgesteld, een kopie van deze lijst wordt u overgemaakt indien u hierom verzoekt.
Indien een voorwerp dat tijdens de controle in beslag werd genomen, een gevaarlijk voorwerp lijkt te zijn voor de fysieke integriteit van de bewoners en het personeel, dan wordt het desgevallend overgemaakt aan de bevoegde diensten.
Indien het voorwerp in beslag werd genomen om redenen van hygiëne, veiligheid, of brandbestrijding, bijgehouden, wordt het teruggegeven aan de bewoner bij vertrek uit de opvangstructuur.
Indien het voorwerp dat in beslag werd genomen of elk ander voorwerp dat eigendom is van de bewoner niet werd meegenomen bij vertrek uit de opvangstructuur, dan verkrijgt deze laatste de vrije beschikking binnen de 10 dagen die volgen op zijn vertrek.
4. SANCTIES EN ORDEMAATREGELEN
4.1 Sancties
Als u een inbreuk pleegt op de regels of afspraken kan een sanctie worden opgelegd. Daden gepleegd buiten de opvangstructuur kunnen eveneens sancties met zich meebrengen wanneer deze een belangrijke impact hebben op de opvangstructuur.
Er zal steeds rekening gehouden worden met de aard en de ernst van de inbreuk en met de concrete omstandigheden waarin de inbreuk gepleegd werd. U kunt voorafgaand aan het nemen van een sanctie die op u betrekking heeft, gehoord worden en u kan zich tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden.
De sanctie wordt u steeds schriftelijk overhandigd.
De volgende sancties zijn mogelijk:
De sancties zijn allen onmiddellijk uitvoerbaar. De uitsluitingssancties dienen bevestigd te worden door een beslissing van de Directeur-generaal van Fedasil, binnen de drie werkdagen volgend op de dag waarop de sanctie getroffen werd. De datum waarop deze beslissing bij de Dienst Dispatching kan worden opgehaald wordt vermeld op de sanctie, die u werd overhandigd door de opvangstructuur
Voor uitleg over de toepasselijke sancties kan u steeds terecht bij uw maatschappelijk werker.
4.2 Ordemaatregelen
Om de orde, de veiligheid en de rust in de opvangstructuur te waarborgen kan een ordemaatregel worden genomen. U kunt voorafgaand aan het nemen van een ordemaatregel die op u betrekking heeft, gehoord worden en u tijdens dit onderhoud door een persoon naar keuze laten begeleiden.
Ordemaatregelen worden schriftelijk overhandigd of geafficheerd in de structuur indien zij van algemeen belang zijn (bijvoorbeeld: sluiting van een TV-zaal op een bepaald tijdstip in de avond als gevolg van herhaaldelijke problemen).
5. KLACHTEN EN BEROEP
Indien u meer informatie wenst met betrekking tot de hieronder beschreven procedures, kan u zich steeds richten tot het personeel van de opvangstructuur.
5.1 Indienen van een klacht
Wanneer u ontevreden bent over de algemene levensomstandigheden in de opvangstructuur of over de toepassing van het huishoudelijk reglement dan kunt u klacht neerleggen.
U richt uw klacht schriftelijk of mondeling aan de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur, die uw klacht binnen een termijn van maximaal 7 dagen zal behandelen. De klacht kan worden ingediend in het Nederlands, Frans, Duits of Engels.
Als u geen antwoord ontvangt binnen de 7 dagen kunt u de klacht schriftelijk indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap of de persoon aan wie deze bevoegdheid gedelegeerd werd (zie punt 6.16).
5.2 Beroep tegen opgelegde sanctie
Als u niet akkoord gaat met een opgelegde sanctie besproken onder punten 4), 5), 6) of 7), dan kunt u hiertegen schriftelijk een beroep tot herziening indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap aan de persoon aangewezen in punt 6.23. of indien u in een LOI verblijft, bij de OCMW-raad.
Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen nadat de sanctie of ordemaatregel schriftelijk aan u werd overhandigd.
U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan de opvangstructuur. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend. Zolang de directeur-generaal, de persoon aangewezen in punt 6.16 of de O.C.M.W.-raad de sanctie niet wijzigt blijft de sanctie voorlopig bestaan.
5.3 Beroep tegen beslissingen inzake medische bijstand
Als u niet akkoord gaat met een beslissing met betrekking tot de medische bijstand dan kunt u schriftelijk een beroep indienen bij de Directeur-generaal van het Agentschap, de persoon aangewezen in punt 6.16 of, indien u in een LOI verblijft, bij de OCMW-raad.
Dit beroep wordt opgesteld in het Nederlands, Frans, Duits of Engels en moet per post worden opgestuurd binnen de 5 werkdagen na de consultatie waarop de beslissing aan u werd meegedeeld.
U bezorgt onmiddellijk een kopie van dit beroep aan de opvangstructuur. Een beslissing wordt u binnen de 30 dagen betekend.
6. WERKINGSREGELS SPECIFIEK VOOR DE OPVANGSTRUCTUUR TE OOSTROZEBEKE
In individuele situaties kan er van de regels vermeld in dit huishoudelijk reglement afgeweken worden. Indien u een afwijking wenst, neemt u daartoe steeds voorafgaandelijk contact op met uw maatschappelijk werker.
6. 1. Dagvergoeding
Om uw leefgeld te verkrijgen, dient u zich wekelijks aan te melden bij uw maatschappelijk werker op de sociale dienst. Het leefgeld dat u krijgt, is berekend op basis van de bedragen die Fedasil heeft vastgelegd. U kan hiervan een overzicht vragen aan uw maatschappelijk werker.
Indien uw maatschappelijk werker afwezig is, kan u terecht bij een collega.
Indien u zonder verwittigen nalaat om langs te komen, wordt u geen leefgeld uitbetaald tot u zich opnieuw komt aanbieden.
U krijgt een leefgeld voor persoonlijke uitgaven. Het zakgeld vermeld in punt 1.4. van dit huishoudelijk reglement is inbegrepen in dat leefgeld. Uw maatschappelijk werker legt uit hoe het leefgeld uitbetaald wordt.
Wat moet u onder andere met het leefgeld betalen?
Wat moet u niet met het leefgeld betalen?
Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.
6.2. Medische kosten
U hebt recht op medische begeleiding. In een LOI is er geen interne medische dienst. Bij aankomst krijgt u een lijst met huisartsen en apothekers in Oostrozebeke. Uw maatschappelijk werker geeft u de nodige informatie (contactgegevens, spreekuur, hoe een afspraak maken, openingsuren, wegbeschrijving enz.).
Als u zich in regel kan stellen met het ziekenfonds, moet u hiervoor de nodige stappen ondernemen. Uw maatschappelijk werker kan u hierbij helpen indien nodig. Het OCMW neemt de ledenbijdrage voor het ziekenfonds ten laste, evenals het remgeld van alle medische kosten.
Wanneer u nog niet in regel bent met het ziekenfonds, of u zich niet in regel kan stellen, ontvangt u van het OCMW een medische kaart. Deze kaart is één maand geldig en wordt maandelijks vernieuwd gedurende uw verblijft in ons LOI. Dit op voorwaarde dat u de nodige stappen onderneemt om u in regel te stellen met het ziekenfonds van zodra dit mogelijk is. Wanneer u wel in regel bent met het ziekenfonds, krijgt u een aangepaste medische kaart.
Indien u ziek bent, dan vraagt u aan uw maatschappelijk werker om een afspraak te maken bij de huisarts. Op vertoon van uw medische kaart, zal u de consultatie niet zelf moeten betalen. Als u niet vooraf met uw maatschappelijk werker heeft kunnen spreken (bijv. in het weekend of na de werkuren van de maatschappelijk werker), vraagt u aan de betrokkene huisarts een attest dat bevestigt dat de medische hulp dringend was. Indien u deze procedure niet volgt, zou het kunnen dat u de medische kosten zelf moet betalen.
Indien u van de huisarts een voorschrift krijgt voor medicatie, kan zich u hiermee aanmelden bij een apotheek naar keuze in de gemeente Oostrozebeke. Op vertoon van uw medische kaart, zal u de voorgeschreven medicatie meekrijgen zonder dat u hoeft te betalen. Er wordt in de woning ook een huisapotheek voorzien met basismedicatie. Als deze basismedicatie niet meer voorradig is, dient u de maatschappelijk werker hiervan te verwittigen. Hij/zij kan u dan alsnog doorverwijzen naar de apotheker.
Indien u nood heeft aan psychologische hulp, bespreekt u dit vooraf met uw maatschappelijk werker. De maatschappelijk werker zoekt – eventueel samen met de huisarts – naar gepaste begeleiding. De maatschappelijk werker dient echter eerst goedkeuring te vragen aan het bijzonder comité voor de sociale dienst. Dit comité beslist of het OCMW deze kosten al dan niet zal betalen. Indien nodig, kan er voor een tolk gezorgd worden.
Verzoekers om internationale bescherming worden bij aankomst op Dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) gescreend op tuberculose (TBC). Na een verblijf van 6 maanden en 12 maanden in België, zal de maatschappelijk werker u doorverwijzen naar de huisarts voor TBC-screening aan de hand van een checklist. Indien nodig, wordt u doorverwezen naar het centrum voor Respiratoire Gezondheidszorg (CRG) te Kortrijk.
Uw huisarts en apotheker zijn op de hoogte van de te volgen werkwijze. Indien u een andere huisarts of apotheek wil kiezen, bespreekt u dat eerst met uw maatschappelijk werker om problemen met de betaling van de kosten te voorkomen.
Indien u buiten de werkuren van de praktijk van uw huisarts of uw apotheker dringend nood heeft aan een arts of apotheker, kan u een beroep doen op de huisarts van wacht en/of de apotheek van wacht. Informatie over de wachtdienst van de huisartsen en apothekers is beschikbaar in de woning en/of wordt u meegedeeld door uw maatschappelijk werker.
Als u een specialist (oogarts, tandarts, kinderarts, kinesist, gynaecoloog, enz.) wil raadplegen of als u naar een ziekenhuis moet gaan, neemt u eerst contact op met uw maatschappelijk werker die u de werkwijze zal uitleggen en alle nodige formulieren zal meegeven.
In noodgevallen kan u rechtstreeks een beroep doen op de noodzakelijke zorgverlening. U verwittigt uw maatschappelijk werker steeds zo snel mogelijk.
6.3. Gemeenschapsdiensten – vrijwilligerswerk – werken in loondienst
Gemeenschapsdiensten zoals vermeld in punt 1.4. van dit huishoudelijk reglement zijn niet mogelijk in een LOI. Een verhoging van uw leefgeld door het presteren van gemeenschapsdiensten is bijgevolg niet mogelijk.
U kunt wel vrijwilligerswerk doen. Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.
Ook werk in loondienst is onder bepaalde voorwaarden mogelijk. Uw maatschappelijk werker zal u verder informeren.
U hebt werk en woont in een opvangcentrum of lokaal opvanginitiatief (OCMW)
Wanneer u werkt, bent u verplicht om uw maatschappelijk werker te informeren over uw arbeidscontract, uw werkuren en uw loonfiche. Het is belangrijk dat u tijdig uw tewerkstelling registreert bij Fedasil. Nadien dient u maandelijks uw loon door te sturen naar Fedasil. Als u meer dan 265 euro per maand verdient, moet u mee betalen om in het opvangcentrum te blijven wonen. Dat staat zo in de Belgische wet.
Hoeveel loon moet u bijdragen?
Elke drie maanden controleert Fedasil of u hebt gewerkt. Als u niet hebt betaald dan moet u na de controle 50% van uw brutoloon betalen.
Als u elke maand zelf aangifte doet en zegt hoeveel u hebt verdiend, dan betaalt u veel minder. Wil u weten hoeveel? Bereken het met de simulator via https://www.fedasil.be/nl/simulator-voor-de-berekening-van-de-bijdrage.
Als u niet wil betalen, kan u uw recht opvang verliezen.
Hoe doet u aangifte van betaald werk?
U hebt werk en wil het opvangcentrum/lokaal opvanginitiatief verlaten
U kan ook zelf beslissen om te vertrekken uit het opvangcentrum en een eigen woning zoeken. Als u werkt, moet u dan geen loon afstaan aan Fedasil. Spreek hierover met uw maatschappelijk werker.
Wanneer u voldoende geld verdient en een stabiel arbeidscontract hebt, kan u definitief de opvang verlaten. Fedasil moet hiervoor uw code 207 opheffen. Indien nodig, kan u naar het OCMW gaan met de vraag om financiële bijstand. Spreek hierover met uw maatschappelijk werker
Verhuist u naar een privéadres? Verwittig de asieldiensten van uw nieuw adres met het formulier adreswijziging. Meer informatie vind je op deze website: https://www.asyluminbelgium.be/nl/meld-een-adreswijziging.
Meer informatie hierover vindt u in de informatiebrochure die de maatschappelijk werker u zal bezorgen?
U kan ook alle informatie terugvinden in je eigen taal op de website van Fedasil Info: https://fedasilinfo.be/nl/betaald-werk-en-bijdrage-voor-opvang.
6.4. Maaltijden
U kunt zelf uw maaltijden klaar maken. U dient daarvoor de aanwezige elektrische huishoudtoestellen te gebruiken. U mag geen eigen elektrische huishoudtoestellen gebruiken.
Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast en niet in uw kamer.
Indien u de keuken deelt met andere bewoners, maakt u afspraken over het gebruik van de keuken. U laat de keuken altijd proper en net achter.
6.5. Kleding
Per maand krijgt u 25,00 euro per persoon voor de aankoop van kledij en schoenen.
Voor de aankoop van kledij voor een gunstige prijs kan u in de kringloopwinkels en tweedehandswinkels terecht. Uw maatschappelijk werker kan u verder informeren.
6.6. Vervoer
Bij aankomst wordt u een fiets ter beschikking gesteld. Deze fiets is door u persoonlijk te gebruiken. Bij verlies of schade dient u zelf in te staan voor de vervanging/herstelling. Kosten ten gevolge van slijtage worden door het OCMW betaald.
Bij de start van uw verblijf in het LOI wordt u een gratis busabonnement aangeboden. Dit kan jaarlijks verlengd worden.
Per maand kan u één treinticket heen en terug verkrijgen voor een bestemming naar keuze. U vraagt dit aan uw maatschappelijk werker.
Voor verplaatsingen in het kader van de procedure (bijv. interview bij CGVS, afspraak bij advocaat) wordt u een treinticket aangeboden.
Voor verplaatsingen in het kader van uw zoektocht naar een woning wordt u tweewekelijks een 10-rittenkaart voor de trein aangeboden.
6.7. Telecom
Per maand krijgt u 5,00 euro per persoon om belkrediet aan te kopen.
Er is internet en televisie voorzien in de woning. De Wifi-code is beschikbaar in de woning.
6.8 School en opleiding
Als volwassene heeft u de mogelijkheid om lessen Nederlands te volgen en om deel te nemen aan vormingsactiviteiten.
Indien u Nederlandse lessen wilt volgen, zal uw maatschappelijk werker u doorverwijzen naar het ‘huis van het Nederlands’ voor een test in functie van een doorverwijzing naar een gepaste school.
Indien u zich inschrijft in een school, krijgt u een attest materiële opvang mee waardoor de inschrijving gratis is.
Bijkomende kosten (bv. kopie, boek,…) worden u terugbetaald door het OCMW op voorwaarde dat u een betalingsbewijs kan voorleggen.
6.9. Socio-culturele en sportieve activiteiten
Het LOI geeft u ook toegang tot culturele, maatschappelijke en sportieve activiteiten.
U ontvangt 10,00 euro per maand in functie van vrijetijdsbesteding (bijv. inschrijving sportclub, aankoop sportkledij, bezoek musea, …).
6.10. Tolkendienst
Indien u psychologische, medische, sociale en juridisch-administratieve stappen wil ondernemen, kunt u een tolk vragen zodat u beter met uw gesprekspartners kan communiceren. Hiervoor dient u de maatschappelijk werker op voorhand te verwittigen zodat hij/zij alle nodige maatregelen kan nemen. U krijgt toegang tot deze hulpverlening afhankelijk van de mogelijkheden van de tolkendiensten.
6.11. Kosten betreffende identiteitsbewijzen en aanverwanten
Volgende kosten worden door het OCMW betaald:
Het OCMW komt niet tussen in de aankoop van een internationaal paspoort.
6.12. Andere kosten
Voor vragen met betrekking tot andere kosten, kan u terecht bij de maatschappelijk werker. Hij/zij zal uw vragen voorleggen aan de voorzitter die een beslissing tot dringende hulpverlening zal nemen of zal kiezen om uw vragen voor te leggen aan het bijzonder comité voor de sociale dienst die een beslissing zal nemen
6.13. Waarborg
Er wordt geen waarborg gevraagd voor sleutels of ander materiaal.
U ontvangt bij aankomst:
Bij het verlaten van de woning dient u deze terug te bezorgen. Indien u een sleutel verliest, zal de kost voor de nieuwe sleutel u aangerekend worden.
In het geval u schade veroorzaakt aan de opvangstructuur of aan goederen van het OCMW, zullen de kosten voor herstelling of vervanging u aangerekend worden.
6.14. Bezoekers
U mag bezoekers ontvangen. Uw maatschappelijk werker geeft u verdere informatie over de modaliteiten.
U mag uw bezoekers niet laten overnachten. In uitzonderlijke situaties en met voorafgaandelijke toestemming van uw maatschappelijk werker is een afwijking mogelijk.
6.15. Regelmatige aanwezigheid in de opvangstructuur
Er wordt verwacht dat u regelmatig aanwezig bent in de opvangstructuur. Indien u langer dan drie opeenvolgende nachten wil wegblijven, dient u vooraf toestemming te vragen aan uw maatschappelijk werker. U kan max. 10 nachten per maand ergens anders verblijven.
De maatschappelijk werker kan uw aanwezigheid controleren. Hij/zij gaat wekelijks op huisbezoek.
6.16. Regelmatige controle van de kamers
De maatschappelijk komt wekelijks op huisbezoek. Bij afwezigheid, kan er een collega langskomen. Indien nodig, kan er ook een technisch medewerker langskomen.
Uw woning en/of kamer kan gecontroleerd worden. Dit gebeurt minstens driemaandelijks. Uw maatschappelijk werker zal u hiervan op voorhand verwittigen. Zo heeft u de steeds de mogelijkheid om aanwezig te zijn bij de kamercontrole.
6.17. Hygiëne
Alle bederfelijke etenswaren bewaart u in de ijskast en niet in uw kamer.
Informatie over het te volgen poetsplan is beschikbaar in de woning. De planning met betrekking tot het poetsen en onderhouden van de woning en uw kamer moeten nageleefd worden. Uw maatschappelijk werker geeft u verder informatie en zal dit regelmatig controleren.
6.18. Besparen van energie & respect voor het milieu
U moet uw huishoudelijk afval sorteren met behulp van de daarvoor bestemde huisvuilzakken en/of containers. U krijgt meer uitleg over het sorteren van uw maatschappelijk werker. Informatie over de concrete regels met betrekking tot het sorteren van afval is aanwezig in de woning.
Informatie over de concrete regels voor het buiten zetten van de huisvuilzakken en/of containers, is beschikbaar in de woning. Gelieve het vuilnis de avond voor de ophaling buiten te zetten.
Elektriciteit en gas zijn erg duur. Daarom de volgende regels:
Elk technisch probleem (verwarming, elektriciteit, waterlek,…) moet onmiddellijk gemeld worden aan het OCMW.
6.19. Verboden voorwerpen
Volgende voorwerpen zijn niet toegelaten in de woning:
Strafbaar materiaal zal in beslag genomen worden door de politie. Andere materialen worden in bewaring genomen door het OCMW en zal u terugkrijgen, wanneer u het lokaal opvanginitiatief verlaat.
6.20. Te respecteren uren in de opvangstructuur
Tussen 22 u. 's avonds en 6 u. 's ochtends is het verboden lawaai te maken.
Dit geldt ook voor bezoekers.
Hierbij bezorgen wij een overzicht van de openingsuren van het OCMW/Sociaal Huis.
|
Open |
Gesloten (enkel op afspraak) |
Maandag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
Dinsdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 18.00 u. |
Woensdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
Donderdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
Vrijdag |
9.00 u. – 12.00 u. |
13.30 u – 16.30 u. |
6.21. Veiligheid
Roken is verboden in de gehele woning.
Het bezit en het gebruik van alcohol is toegelaten. Dronkenschap is verboden.
De handel, het bezit en het gebruik van drugs zijn verboden in de opvangstructuur.
6.22. Woning
U krijgt een gemeubileerde woning ter beschikking.
De meubels en de andere uitrusting zijn geen eigendom van u en dienen in de woning te blijven.
Om deze redenen kan een plaatsbeschrijving opgemaakt worden bij het in gebruik nemen van en bij het vertrek uit de woning. U mag deze goederen niet verhuren verkopen of verplaatsen.
Ook mag deze meubels niet vervangen door uw eigen spullen.
Aanpassingen in de indeling van de woning kunnen slechts plaatsvinden indien u hiertoe de toestemming verkregen heeft.
U mag geen meubels uit de gemeenschappelijke delen van de wonen verplaatsen naar uw eigen kamer.
Het plaatsen van schotelantennes, kabels of modems voor telefonie of internet is niet toegestaan.
6.23. Specifieke regels
De beroepen en klachten waarop door de directeur of de verantwoordelijke van de opvangstructuur geen enkel antwoord werd geboden binnen 7 dagen, worden naar het volgende adres gestuurd:
Fedasil, t.a.v. de regiodirecteur, Frankrijklei 37/5, 2000 Antwerpen.
Welkom in onze opvangstructuur!
In dit huishoudelijk reglement (HHR) geven wij u uitleg over uw rechten en plichten en de te respecteren regels gedurende uw verblijf in de opvangstructuur.
Het is zeer belangrijk dat u dit reglement goed begrijpt.
De volgende dienstverlening is beschikbaar in de opvangstructuur:
Het HHR bevat een geheel van regels betreffende het samenleven en de organisatie van de opvangstructuur om het verblijf zo goed mogelijk te laten verlopen voor de bewoners en het personeel.
Deze regels betreffen het volgende:
Artikel 2
De besluiten van de raad voor maatschappelijk welzijn van 31 maart 2022 betreffende huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor ‘verzoekers om internationale bescherming’: goedkeuren en huishoudelijk reglement van het lokaal opvanginitiatief voor personen met het statuut van ‘erkend vluchteling’ of ‘subsidiair beschermde’: goedkeuren, worden opgeheven.
Als erkende dienst voor schuldbemiddeling moet er jaarlijks een jaarverslag ingediend worden.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij decreet van 14 maart 2024 tot wijziging van de wet van 12 januari 2007 betreffende de opvang van asielzoekers en van bepaalde andere categorieën van vreemdelingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling, het laatst gewijzigd bij decreet van 26 april 2024 tot wijziging van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning en subsidiëring van de instellingen voor schuldbemiddeling, wat betreft de verwerking van persoonsgegevens.
Besluit van de Vlaamse regering van 25 maart 1997 tot uitvoering van het decreet van 24 juli 1996 houdende regeling tot erkenning van de instellingen voor schuldbemiddeling in de Vlaamse Gemeenschap, het laatst gewijzigd bij besluit van 12 mei 2023 van de Vlaamse Regering tot wijziging van besluiten van de Vlaamse Regering door de fusie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en het intern verzelfstandigd agentschap Zorg en Gezondheid tot het Departement Zorg.
Ministerieel besluit van 18 december 2013 betreffende de vaststelling van het model van jaarverslag dat de erkende instellingen voor schuldbemiddeling moeten gebruiken, het laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 15 januari 2018 betreffende de vaststelling van het model van jaarverslag en het model van basisregistratie voor de erkende instellingen voor schuldbemiddeling.
Ministerieel besluit van 24 november 1999 houdende erkenning van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn van Oostrozebeke als instelling voor schuldbemiddeling.
Besluit van 5 juli 1999 van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de oprichting van een dienst schuldbemiddeling binnen de sociale dienst van het OCMW en de aanvraag tot erkenning van voormelde dienst.
Het OCMW Oostrozebeke beschikt over een erkende instelling voor schuldbemiddeling onder nummer 14AB/74/99065.
Een door de raad voor maatschappelijk welzijn vastgesteld jaarverslag is een erkenningsvoorwaarde als instelling voor schuldbemiddeling.
Het verslag wordt verwerkt door SAM, Steunpunt Mens en Samenleving vzw.
Toelichting door mevrouw Ilse Vervaeck, schepen-voorzitter bijzonder comité voor de sociale dienst.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Het jaarverslag van de erkende dienst voor schuldbemiddeling betreffende het werkingsjaar 2024 wordt vastgesteld.
In uitvoering van artikel 14 van de principiële samenwerkingsovereenkomst, die goedgekeurd werd op de zitting van 4 juli 2024 van de raad voor maatschappelijk welzijn , moet een compromis met betrekking tot de erfpachtregeling goedgekeurd worden door het vast bureau.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van 4 juli 2024 van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van de principiële samenwerkingsovereenkomst in het kader van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan.
Besluit van 4 juli 2024 van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende de goedkeuring van de principiële samenwerkingsovereenkomst in het kader van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan.
Besluit van 5 september 2024 van de gemeenteraad betreffende de principiële goedkeuring van de akte van erfpacht voor bouw en uitbating van een dagverzorgingscentrum op de site woonzorgcentrum en Halfweghuisstraat.
Besluit van 26 juni 2024 van het vast bureau betreffende de gunning van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan: goedkeuring verslag van nazicht van de offerte en gunning van de overheidsopdracht.
Besluit van 18 december 2024 van het vast bureau betreffende de goedkeuring van de compromis erfpachtovereenkomst in het kader van de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan.
De principiële samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van (1) een lokaal dienstencentrum en (2) woningen voor senioren en personen met beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan, die op 5 juli 2024 ondertekend werd door Curando O.L.V van 7 Weeën Ruiselede vzw, enerzijds, en de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke, anderzijds, meer bepaald artikel 14.
De principiële samenwerkingsovereenkomst wordt afgesloten naar aanleiding de overheidsopdracht voor de aanneming van werken, gesloten na een mededingingsprocedure met onderhandeling op grond van artikel 38, §1, 1°, b en c van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (gunning op het vast bureau OCMW Oostrozebeke op 26 juni 2024).
De ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van (1) een lokaal dienstencentrum en (2) woningen voor senioren en personen met beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan werd in mededinging gesteld.
De intentie van het OCMW Oostrozebeke is om naast het bestaand woonzorgcentrum Rozenberg een ‘woonzorgsite’ te realiseren in samenwerking met een private of publieke partner.
Curando heeft met haar team, het consortium AIKO Architecten-dertien 12- Vandenbussche-Curando, een voorstel uitgewerkt voor de uitvoering van de opdracht en dit in de vorm van een offert (op 4 december 2023), heeft vervolgens deelgenomen aan de onderhandelingen (op 6 maart 2024, op 17 april 2024 en op 8 mei 2024 en heeft tenslotte een finaal voorstel ingediend dat besproken en afgehandeld werd op 13 juni 2024.
De opdracht (uitvoeringsfase cf. het toepasselijke lastenboek/ bestek van het OCMW Oostrozebeke) werd toegewezen aan het consortium AIKO Architecten-dertien 12- Vandenbussche-Curando, doch zal na de studie-, bouw- en nazorgfase enkel Curando verder voor de exploitatie en het beheer instaan.
De samenwerkingsovereenkomst komt met andere woorden tot stand na onderhandelingen tussen partijen, waarbij de precieze rechten en plichten van elk der partijen worden vastgelegd en de risico’s juist worden gealloceerd met het oog op het bekomen van een duidelijke en transparante verhouding tussen de partijen in het kader van de samenwerking.
Op de zitting van 4 juli 2024 werd een principiële samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd door de gemeenteraad en door de raad voor maatschappelijk welzijn omdat delen van deze principiële samenwerkingsovereenkomst behoren tot de bevoegdheden van de gemeente en delen tot de bevoegdheid van het OCMW.
Hieruit volgt dat ofwel een definitieve samenwerkingsovereenkomst ofwel diverse deelaspecten van deze samenwerkingsovereenkomst nog verder zullen moeten worden uitgewerkt en beslist.
Om de akte van erfpacht tegenstelbaar te kunnen maken tegenover derden moet deze verleden worden voor een notaris.
Hiervoor moet een opmetingsplan opgemaakt en voorgelegd worden met de contouren van de erfpachtzone en met de precieze kadastrale gegevens.
Voor de opmetingen werden beëdigd landmeter Benedikt Micholt aangesteld, die zijn opdracht, gezien de omvang, pas tegen uiterlijk eind maart 2025 zal kunnen afronden.
In afwachting van de goedkeuring van de notariële akte van erfpacht door de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn en de daaropvolgende ondertekening voor een notaris, worden de bestaande seniorenwoningen overeenkomstig artikel 14 van de principiële samenwerkingsovereenkomst overgedragen van de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke aan Curando O.L.V van 7 Weeën Ruiselede vzw, en dit met ingang van 1 januari 2025.
Ingevolge deze overdracht wil Curando O.L.V van 7 Weeën Ruiselede vzw met de huidige huurders van de seniorenwoningen nieuwe huurovereenkomsten afsluiten met behoud van de huurvoorwaarden zoals bepaald in de huidige lopende huurovereenkomsten.
Om elke mogelijke juridische discussie te vermijden wordt hiervoor best een duidelijk compromis opgemaakt.
Dit voorstel van compromis omvat afspraken aangaande de overdracht van de seniorenwoningen, maar ook afspraken inzake verzekeringen en het toewijzingsreglement.
Het vast bureau heeft op 18 december 2024 de compromis goedgekeurd.
Het besluit van 18 december 2024 wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de raad voor maatschappelijk welzijn.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen, en mevrouw Geldhof, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer De Mets, raadslid, en de heer Vereecke, algemeen directeur.
Artikel 1
De raad voor maatschappelijk welzijn bekrachtigt het besluit van 18 december 2024 van het vast bureau, dat in uitvoering van artikel 14 van de principiële samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan, de compromis van de akte van erfpacht heeft goedgekeurd als volgt:
In uitvoering van artikel 14 van de principiële samenwerkingsovereenkomst voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan, heeft het vast bureau de compromis van de akte van erfpacht goedgekeurd als volgt:
Tussen de ondergetekenden:
enerzijds:
1. CURANDO O.L.V van 7 Weeën Ruiselede vzw,
met zetel te 8755 Ruiselede, Pensionaatstraat 8, bus A (KBO 0445.499.422);
Hierbij vertegenwoordigd door haar bestuursorgaan voor wie optreden:
Hierna “Curando” genoemd;
en
anderzijds:
2. Het OCMW van Oostrozebeke,
met zetel te 8780 Oostrozebeke, E. Brengierstraat 6 (KBO 2.162.348.348);
Hierbij vertegenwoordigd door:
Hierna “het OCMW” genoemd;
3. De gemeente Oostrozebeke,
met zetel te 8780 Oostrozebeke, E. Brengierstraat 6 (KBO 0207.436.676);
Hierbij vertegenwoordigd door:
Hierna “de gemeente” genoemd;
Samen “de partijen” genoemd.
Op 5 juli 2024 werd de principiële samenwerkingsovereenkomst onder partijen afgesloten naar aanleiding van de overheidsopdracht voor de aanneming van werken, gesloten na een mededingingsprocedure met onderhandeling op grond van artikel 38, §1, 1°, b en c van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten (gunning op het vast bureau van het OCMW van Oostrozebeke op 26 juni 2024).
De ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van (1) een lokaal dienstencentrum en (2) woningen voor senioren en personen met beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan werd in mededinging gesteld.
De intentie van het OCMW is om naast het bestaand woonzorgcentrum Rozenberg een ‘woonzorgsite’ te realiseren in samenwerking met een private of publieke partner.
Curando heeft met haar team, het consortium AIKO Architecten-dertien 12-Vandenbussche-Curando, een voorstel uitgewerkt voor de uitvoering van de opdracht en dit in de vorm van een offerte (op 4 december 2023), heeft vervolgens deelgenomen aan de onderhandelingen (op 6 maart 2024, op 17 april 2024 en op 8 mei 2024) en heeft tenslotte een finaal voorstel ingediend dat besproken en afgehandeld werd op 13 juni 2024.
De opdracht wordt toegewezen aan het consortium AIKO Architecten-dertien 12-Vandenbussche-Curando, doch zal na de studie-, bouw- en nazorgfase enkel Curando verder voor de exploitatie en het beheer instaan.
Het OCMW zal ter realisatie van voorgaande de gronden met 25 seniorenwoningen (kadastraal bekend: gemeente Oostrozebeke, afdeling Oostrozebeke, sectie E, nummers 0215/E2, 0214/P, 0214/L, 0214/N, 0215/S, 0215/P), met uitzondering van een deel van de gronden met nummer 0215/E2, dat bestemd zal worden als ontsluitingsweg voor de te ontwikkelen gronden in het RUP Olieberg, 2) van de bushalte en glasbollen langs de Rozenbergstraat en 3) van de 5 garages langs de Halfweghuisstraat), zoals voorzien in het plan in bijlage, via recht van erfpacht ter beschikking te stellen aan Curando en dit voor een periode van 50 jaar, die normaliter ingaat op 1 januari 2025 en dat van rechtswege afloopt op 31 januari 2074 en dit tegen een jaarlijkse canon van € 1,00.
De erfpachtregeling werd op 5 september 2024 principieel goedgekeurd door de gemeenteraad van de gemeente, doch nog niet door de raad voor maatschappelijk welzijn van het OCMW.
Curando zal een ontwerp van notariële akte opstellen om deze vervolgens ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad/raad voor maatschappelijk welzijn.
Het OCMW stelt op haar kosten de landmeter aan voor de opmeting van de erfpachtzone.
Naar aanleiding van de opmaak van voormelde notariële akte blijkt evenwel dat, omwille van problemen met het opmetingsplan bij het kadaster, de landmeter nog bijkomende werkzaamheden dient op te nemen en de uiteindelijke ondertekening van de erfpachtovereenkomst pas (ten vroegste) in het voorjaar 2025 zal kunnen doorgaan.
Dientengevolge komen partijen overeen via onderhavige samenwerkingsovereenkomst, als addendum op de principiële samenwerkingsovereenkomst van 5 juli 2024, reeds de overdracht, het beheer en de exploitatie van de huidige seniorenwoningen met ingang van 01 januari 2025 te regelen.
Voor de gemeente en het OCMW zal dit addendum kunnen worden bekrachtigd op 6 februari 2025 door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn, na voorafgaandelijke goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau op datum van 18 december 2024 (zodat dit addendum uitwerking kan krijgen per 01 januari 2025).
1. OVERDRACHT SENIORENWONINGEN
1.1.
Op 1 januari 2025 draagt het OCMW middels onderhavige overeenkomst/ addendum het beheer, de exploitatie en de instandhouding van 25 seniorenwoningen over aan Curando.
Curando zal vanaf 1 januari 2025 instaan en verantwoordelijk zijn voor het beheer, de exploitatie en de instandhouding van 25 seniorenwoningen.
Curando zal de huurders van de seniorenwoningen op basis van dit addendum inlichten over de draagwijdte van deze overeenkomst, zal de lopende huurovereenkomsten in onderling akkoord beëindigen en zal nieuwe huurovereenkomsten afsluiten met inachtname van alle huurvoorwaarden uit de eerder afgesloten huurovereenkomst tussen de resp. huurders en het OCMW van Oostrozebeke (o.m. zonder limitatief te zijn: wijziging verhuurder – integrale overname rechten en plichten OCMW – wijziging rekeningnummer – overdracht huurwaarborg en plaatsbeschrijving).
De huurovereenkomsten, afgesloten vóór 1 janauri 2025, worden als bijlage 1 gevoegd bij deze overeenkomst.
1.2.
Het OCMW heeft zich reeds geëngageerd om vanaf de ondertekening van de principiële samenwerkingsovereenkomst (5 juli 2024) geen nieuwe huurcontracten met een hogere huurprijs en/of huurlasten af te sluiten.
1.3.
Curando zal de lopende contracten (afgesloten van vóór 1 januari 2025 – zie 1.2) ongewijzigd respecteren conform de afgesproken huurvoorwaarden, die destijds werden afgesproken met de respectieve huurders, ook wanneer een huurder gevraagd wordt om zijn of haar bejaardenwoning te ruilen voor een andere op dezelfde woonzorgsite.
Curando erkent:
1.4.
Curando zal integraal verantwoordelijk zijn voor de hieronder vermelde taken en zal de bestaande verantwoordelijkheden van het OCMW als verhuurder in het kader van haar uitbating van de seniorenwoningen tot en met 31 december 2024 integraal overnemen (zie bestaande huurovereenkomsten):
De huurwaarborgen, die de huidige huurders van de seniorenwoningen hebben ter beschikking gesteld aan het OCMW van Oostrozebeke, zullen vóór 31 maart 2025 aan Curando vrijgegeven worden zodat deze huurders hun verplichting tot betaling van de huurwaarborg aan Curando kunnen uitvoeren.
1.5.
Het OCMW en de gemeente hebben volgende verzekeringen afgesloten voor de 25 seniorenwoningen.
Het overzicht wordt als bijlage 2 gevoegd bij deze overeenkomst.
Curando zal de nodige verzekeringen afsluiten ten behoeve van de exploitatie van de woningen (onder meer brandverzekering) en haar activiteiten in situ.
Curando bezorgt het OCMW uit eigen beweging de attestering(en).
1.6.
Curando kan de huurprijs en huurvoorwaarden in volle vrijheid bepalen voor de nieuwe huurovereenkomsten vanaf 1 januari 2025, doch zal zij elke wijziging van de huurprijs/dagprijs en/of van de lasten en huurvoorwaarden in vergelijking met de bestaande huurcontracten (m.u.v. de gebruikelijke indexaties) voorafgaandelijk mededelen aan het OCMW.
1.7.
Het OCMW kan binnen de maand na mededeling van elke wijziging vragen om een overleg met Curando aangaande deze wijziging. Ingeval het OCMW geen overleg heeft gevraagd binnen de maand na de mededeling van de wijziging van de huurprijs/dagprijs en/of van de lasten en huurvoorwaarden, kan Curando onverminderd de terzake geldende wetgeving en regelgeving deze wijziging(en) doorvoeren.
Na gebeurlijk overleg tussen Curando en het OCMW kan Curando de medegedeelde wijzigingen al dan niet met aanpassingen, waarover een overeenstemming werd bereikt tijdens het overleg, uitvoeren.
De motivering en het vooropgestelde tijdstip van wijziging van de huurprijs/dagprijs en/of van de lasten en huurvoorwaarden spelen hierbij een cruciale rol.
1.8.
De (toekomstig vrijgekomen) seniorenwoningen worden prioritair en bij voorkeur toegewezen aan inwoners van Oostrozebeke volgens het tussen partijen overeengekomen toewijzingsreglement, dat als bijlage 3 wordt gevoegd bij deze overeenkomst.
1.9.
Curando zal zich bij het instandhouden van de seniorenwoningen houden aan het businessplan, dat als onderdeel van de offerte in het kader van de overheidsopdracht werd voorgelegd en meteen deel is geworden van de gunning, en de vergunde bouwplannen zoals besproken en afgesloten met het OCMW en de gemeente en zal derhalve in uitvoering van het businessplan en de vergunde bouwplannen een aantal seniorenwoningen (6) kunnen slopen voor de oprichting van het nieuwbouwproject voor het lokaal dienstencentrum en voor 20 assistentiewoningen.
1.10.
Curando zal naast de financiële bijdragen van het OCMW (cf. de principiële samenwerkingsovereenkomst van 5 juli 2024) geen bijkomende compensatie vragen voor de instandhouding en het beheer van deze seniorenwoningen.
1.11.
De inhoud van dit addendum wordt integraal overgenomen in de onder partijen af te sluiten erfpachtovereenkomst (voorzien voorjaar 2025), behoudens de door de partijen later overeengekomen afwijkingen n.a.v. de redactie van de finale teksten van de erfpachtovereenkomst.
1.12.
Deze compromis wordt op 18 december 2024 goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau, onder de opschortende voorwaarde van bekrachtiging op 6 februari 2025 door de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn.
2. ALGEMEEN
2.1.
De wederzijdse engagementen zoals overeengekomen onder partijen middels de principiële samenwerkingsovereenkomst van 5 juli 2024 worden behouden, behoudens waarvan middels onderhavige overeenkomst wordt van afgeweken.
2.2.
Indien zich tijdens de duur en uitvoering van de overeenkomst ingrijpende wijzigingen voordoen, hetzij in de maatschappelijke omgeving, waarin Curando actief is, hetzij in de beleidsopties, de financiële organisatie, hetzij door een wijziging in de wetgeving, en deze wijzigingen de opdrachten van Curando dermate veranderen dat deze veranderingen niet kunnen ingepast worden in de vigerende afspraken tussen de contractanten, zijn partijen verplicht hierover te onderhandelen, op initiatief van de meeste gerede partij.
Partijen zijn niet aansprakelijk ten aanzien van elkaar wanneer zij hun verplichtingen krachtens deze overeenkomst niet kunnen nakomen ingevolge bewezen overmacht.
Overmacht moet in de gemeenrechtelijke zin van het woord worden toegepast.
Partijen kunnen zich slechts beroepen op overmacht voor zover deze overmacht bij aangetekend schrijven aan de andere partij wordt gemeld binnen de dertig kalenderdagen nadat zij zich heeft voorgedaan. In geval van overmacht zullen partijen in gemeen overleg beslissen de overeenkomst te herzien.
Indien de overmacht gedurende meer dan drie maanden blijft aanhouden, heeft elke partij het recht om de overeenkomst bij aangetekend schrijven op te zeggen, zonder dat hierdoor partijen tegenover elkaar kunnen gehouden zijn tot schadevergoeding. De verzending van het aangetekend schrijven heeft de beëindiging van rechtswege van de overeenkomst tot gevolg.
2.3.
Indien er zich tijdens de uitvoering van de overeenkomst onvoorzienbare omstandigheden voordoen, kan elke partij herziening van de overeenkomst verzoeken, inbegrepen het recht voor beide partijen op een passende compensatie, als aan de volgende cumulatieve voorwaarden is voldaan:
2.4.
Indien blijkt dat de partijen of één der partijen haar verbintenissen niet naleeft, worden in overleg tussen partijen correctieve maatregelen en acties afgesproken, met inbegrip van de periode waarin deze acties moeten worden uitgevoerd en tot resultaat moeten leiden, alsook de wijze en de frequentie waarop Curando hierover moet rapporteren (escalatieprocedure).
Partijen kunnen andersluidende afspraken overeenkomen.
Elk geschil wordt tussen partijen behandeld waarbij steeds wordt gezocht naar een oplossing in der minne bij gebreke waaraan het geschil door de meest gerede partij onderworpen aan de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement West-Vlaanderen.
2.5.
Alle correspondentie en uitwisseling van informatie of bescheiden in uitvoering van deze overeenkomst is rechtsgeldig gedaan voor zover deze persoonlijk wordt afgeleverd of via geschrift of via schriftelijk bevestigde elektronische data - communicatie gebeurt op één van de bovenvermelde coördinaten, in de mate dat er niets anders geregeld is in deze overeenkomst.
Deze overeenkomst kan slechts worden gewijzigd bij (schriftelijk) akkoord van de partijen.
Indien krachtens wettelijke bepalingen van openbare orde of van dwingend recht één of meerdere bepalingen van de huidige overeenkomst nietig of niet - tegenstelbaar zouden zijn, dan zullen de artikelen die nietig of niet - tegenstelbaar zijn, als ongeschreven beschouwd worden.
De nietigheid of niet - tegenstelbaarheid van een bepaling in deze overeenkomst zal geenszins de nietigheid of de niet - tegenstelbaarheid van de overige bepalingen van deze overeenkomst of van de overeenkomst zelf met zich meebrengen.
Partijen nemen een inspanningsverbintenis op zich om, in voorkomend geval, de nietige bepaling(en) te vervangen door een werkbare en geldige bepaling met een gelijkaardig resultaat, in die zin dat ten allen tijde het voorwerp van de huidige overeenkomst in essentie dient bewaard te blijven.
2.6.
Deze overeenkomst loopt tot en met de afsluiting van de toekomstige erfpachtovereenkomst onder partijen (voorzien in het voorjaar van 2025) waarbij alle rechten en plichten uit deze overeenkomst (en eventuele latere aanvullingen) onverminderd zullen worden verdergezet en hernomen in voormelde erfpachtovereenkomst.
2.7.
Deze overeenkomst wordt beheerst door en geïnterpreteerd volgens het Belgische recht.
Elk geschil wordt tussen partijen behandeld waarbij steeds wordt gezocht naar een oplossing in der minne bij gebreke waaraan het geschil door de meest gerede partij onderworpen aan de uitsluitende bevoegdheid van de rechtbanken van het arrondissement West-Vlaanderen.
Opgemaakt te Oostrozebeke op 18 december 2024,
In drie exemplaren, evenveel als er partijen zijn,
*Voor Curando,
Paul DE MEULEMEESTER Christianne DE CRAENE
voorzitter ondervoorzitter
*Voor het OCMW,
Luc DERUDDER Hans CLAERHOUT Carl VEREECKE
voorzitter wast bureau voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn algemeen directeur
*Voor de gemeente,
Luc DERUDDER Hans CLAERHOUT Carl VEREECKE
de burgemeester voorzitter gemeenteraad algemeen directeur
(handtekeningen voorafgegaan door ‘gelezen en goedgekeurd’, behoudens digitale ondertekening)
Bijlagen:
Artikel 2
Voor de uitvoering van het goedgekeurd en bekrachtigd compromis wordt het vast bureau gemachtigd voor de uitvoering ervan.
Er werden geen vragen ingediend.
De voorzitter sluit de zitting op 07/02/2025 om 13:26.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter