De installatievergadering van de seniorenraad op 18 februari 2025 en de opmaak van het huishoudelijk reglement van de seniorenraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement seniorenraad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de seniorenraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van seniorenraad ging door op 18 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de seniorenraad.
Het voorstel werd door de leden van de seniorenraad goedgekeurd met 19 ja-stemmen.
Er waren 0 nee-stemmen en 0 onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 14 van het huishoudelijk reglement van de seniorenraad legt de seniorenraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Alhoewel het niet verplicht is om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad, is de keuze gemaakt om dit wel te doen voor de seniorenraad.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de seniorenraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 911, budgetrekening 0709-01-6143008.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de seniorenraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de seniorenraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de seniorenraad wordt goedgekeurd.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE SENIORENRAAD
Hoofdstuk I: Doel
Artikel 1
De seniorenraad wordt opgericht met als doel:
Hoofdstuk II: Samenstelling en Structuur
Artikel 2
De seniorenraad bestaat uit een algemene vergadering en een bestuur.
Hoofdstuk III: Algemene Vergadering
Artikel 3
De algemene vergadering bestaat uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 4
Stemgerechtigde leden zijn:
Voorwaarden: Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over seniorenaangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 5
Naast de stemgerechtigde leden zijn er waarnemende leden:
Artikel 6
Elke organisatie wijst afgevaardigden aan:
Voorwaarden voor afgevaardigden:
Artikel 7
Organisaties of individuele deskundigen die lid willen worden van de seniorenraad dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur. Het bestuur beslist bij gewone meerderheid over de toelating.
Artikel 8
De algemene vergadering heeft de volgende bevoegdheden:
Artikel 9
Openbaarheid van de seniorenraad en documenten wordt gewaarborgd door:
Opmerking: Het publiek heeft geen spreekrecht, tenzij de voorzitter hiervoor toestemming geeft.
Hoofdstuk IV: Bestuur van de Seniorenraad
Artikel 10
De algemene vergadering kiest uit de stemgerechtigde leden een voorzitter en minstens 5 bestuursleden door geheime stemming. Organisaties die uitsluitend activiteiten voor senioren organiseren moeten vertegenwoordigd zijn.
Artikel 11
De schepen van senioren en de ambtenaar maken deel uit van het bestuur als waarnemende leden.
Artikel 12
Mandaten duren normaal zes jaar, tenzij herverkiezing plaatsvindt. Bij een tussentijdse vacature wijst de algemene vergadering een opvolger aan. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maand na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
In het geval de voorzitter niet verder zijn functie kan opnemen, benoemt het bestuur een tijdelijke vervanger tot de volgende algemene vergadering.
Hoofdstuk V: Financiën
Artikel 13
De financiële ondersteuning voor de seniorenraad wordt beheerd door het gemeentebestuur. Leden mogen geen rekeningen of financiële producten beheren in naam van de seniorenraad.
Hoofdstuk VI: Erkenning
Artikel 14
De seniorenraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement en wijzigingen ter goedkeuring voor.
Artikel 15
Na de installatievergadering (zie artikel 12) wordt een ledenlijst met namen, adressen en functies ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Wijzigingen in de samenstelling worden schriftelijk doorgegeven.
Artikel 16.1
Voor buitengewone activiteiten vraagt de seniorenraad vooraf financiële steun aan bij het college van burgemeester en schepenen. Het dossier moet aantonen:
Binnen een maand na uitvoering van de activiteit dient een afrekening te worden overhandigd.
Artikel 16.2
Voor gewone activiteiten die behoren tot de adviesverlening en representatie van de leden, voorziet het gemeentebestuur jaarlijks een budget.
Hoofdstuk VII: Reglement van Inwendige Orde
Artikel 17
Het reglement van inwendige orde regelt alle zaken die niet door dit huishoudelijk reglement worden bepaald.
Wijzigingen worden goedgekeurd door de algemene vergadering bij gewone meerderheid van aanwezige stemgerechtigde leden en voorbereid door het bestuur.