De installatievergadering van de culturele raad op 11 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van de culturele raad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement culturele raad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de culturele raad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van de culturele raad ging door op 11 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de culturele raad.
Het voorstel werd door de leden van de culturele raad goedgekeurd met 25 ja-stemmen.
Er worden 0 nee-stemmen en 0 onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 13 van het huishoudelijk reglement van de culturele raad legt de culturele raad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Alhoewel het niet verplicht is om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad, is de keuze gemaakt om dit wel te doen voor de culturele raad.
Dit werd zo uitgewerkt in het voorstel van huishoudelijk reglement.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de culturele raad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0709-00/6143008/600.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de culturele raad wordt als volgt vastgesteld:
Uit de verenigingen:
Deskundigen:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de culturele raad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de culturele raad wordt goedgekeurd.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE GEMEENTELIJKE CULTURELE RAAD
Hoofdstuk 1: Doel
Artikel 1
De culturele raad zet zich in voor een breed en toegankelijk cultuurbeleid in onze gemeente. Om dit te bereiken:
Hoofdstuk 2: Samenstelling en structuur
Artikel 2
De culturele raad bestaat uit een algemene vergadering en een bestuur.
Hoofdstuk 3: Algemene vergadering
Artikel 3
De algemene vergadering bestaat uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 4
Stemgerechtigde leden zijn:
Stemgerechtigde leden mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over culturele aangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 5
Waarnemende leden zijn:
Artikel 6
Elke organisatie (zoals beschreven in artikel 4) wijst vrij een vertegenwoordiger aan, die:
Wijzigingen in vertegenwoordiging moeten gemeld worden aan de voorzitter of de verantwoordelijke ambtenaar.
Artikel 7
Nieuwe leden (organisaties of deskundigen) dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur. Bij goedkeuring door de meerderheid van het bestuur, worden ze stemgerechtigd lid.
Artikel 8
De algemene vergadering beslist over:
Artikel 9
De culturele raad is transparant en toegankelijk:
Bezoekers hebben geen spreekrecht, tenzij de voorzitter toestemming geeft.
Hoofdstuk 4: Bestuur
Artikel 10
De algemene vergadering kiest een voorzitter en minimaal vijf bestuursleden via geheime stemming.
Artikel 11
De schepen van cultuur en de verantwoordelijke ambtenaar maken als waarnemers deel uit van het bestuur.
Artikel 12
Mandaten duren normaal zes jaar en lopen tot het nieuwe bestuur is geïnstalleerd. Verkiezingen vinden plaats binnen vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Bij tussentijdse vacatures:
Hoofdstuk 5: Financiële situatie
Artikel 13
De culturele raad wordt erkend door de gemeenteraad en legt wijzigingen in het reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 14
De financiële middelen van de culturele raad vallen onder beheer van het gemeentebestuur en worden toegekend volgens de geldende regelgeving. Individuele leden mogen geen financiële producten beheren namens de raad.
Artikel 15
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt:
Artikel 16
Voor speciale activiteiten vraagt de culturele raad vooraf budget aan bij het college, inclusief een dossier waarin:
Artikel 17
Voor reguliere activiteiten van de culturele raad voorziet het gemeentebestuur jaarlijks een budget.
Hoofdstuk 6: Reglement van inwendige orde
Artikel 18
In het reglement van inwendige orde worden praktische zaken vastgelegd die niet in dit reglement zijn opgenomen.
Wijzigingen worden goedgekeurd door de algemene vergadering en voorbereid door het bestuur.