De installatievergadering van de bibliotheekraad op datum 13 maart 2025 en de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende huishoudelijk reglement gemeentelijke bibliotheekraad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren, die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van de bibliotheekraad ging door op 13 maart 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de bibliotheekraad. Het voorstel werd door de leden van de bibliotheekraad goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
Zoals bepaald in artikel 23 van het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad legt de bibliotheekraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de bibliotheekraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0703-00/6150009.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de bibliotheekraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 2 mei 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I : DOEL
Artikel 1
De bibliotheekraad heeft als doel het bijstaan van de inrichtende overheid bij het beheer van de gemeentelijke openbare bibliotheek.
De bibliotheekraad heeft hiertoe adviesrecht over alle aspecten van de inhoudelijke werking en organisatie van de bibliotheek en in het bijzonder de beleidsplanning.
Dit advies kan uitgebracht worden op eigen initiatief of op vraag van het gemeentebestuur.
Om zijn functie te kunnen uitoefenen heeft de bibliotheekraad recht op informatie ten aanzien van alle beleidsbeslissingen van de inrichtende overheid betreffende de bibliotheek.
Hoofdstuk II: SAMENSTELLING
Artikel 2
De bibliotheekraad is samengesteld uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen politiek mandaat vervullen, noch belast zijn met een overheidsfunctie waarin toezicht over culturele aangelegenheden (o.a. bibliotheek) wordt uitgeoefend.
Elk lid heeft één stem.
Artikel 4
Waarnemende leden zijn:
De bibliotheekraad kan beslissen om, in functie van de agenda, beroep te doen op externe deskundigen.
Deze deskundigen kunnen enkel als raadgevende waarnemers deelnemen aan de vergadering en hebben geen stemrecht.
Artikel 5
Elke organisatie (zoals beschreven in artikel 3) wijst vrij een vertegenwoordiger aan, die:
Wijzigingen in vertegenwoordiging moeten gemeld worden aan de voorzitter of de verantwoordelijke ambtenaar.
Artikel 6
Nieuwe leden (organisaties, gebruikers of deskundigen) dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur.
Bij goedkeuring door de meerderheid van de leden, worden ze stemgerechtigd lid.
Artikel 7
Mandaten duren normaal zes jaar en lopen tot het nieuwe bestuur is geïnstalleerd. Verkiezingen vinden plaats binnen vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Wanneer een mandaat van een gebruiker of deskundige van de bibliotheekraad tussentijds vacant wordt (door ontslag, overlijden of uitsluiting), kan de bibliotheekraad een opvolger aanduiden, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Bij vacatie van de functie van voorzitter wijst de bibliotheekraad een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Artikel 8
Een organisatie of deskundige kan schriftelijk ontslag nemen.
Een ontslag van een organisatie moet ondertekend zijn door de voorzitter en twee bestuursleden.
Artikel 9
Een stemgerechtigd lid verliest het mandaat van lid van de bibliotheekraad door:
Artikel 10
De uitsluiting van een lid of vereniging vereist een twee derde meerderheid.
Artikel 11
Aftredende leden zijn herkiesbaar.
Hoofdstuk III: WERKING
Artikel 12
Onder de leden van de bibliotheekraad wordt een voorzitter gekozen. De verkozen kandidaat moet de gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen behalen.
Zo niet, dan heeft een herstemming plaats over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.
Artikel 13
De bibliotheekraad komt tenminste twee maal per jaar samen. Indien tenminste één derde van de leden hierom verzoekt is de voorzitter verplicht de bibliotheekraad samen te roepen binnen de 14 kalenderdagen.
Een schriftelijke uitnodiging wordt tenminste vijf kalenderdagen tevoren verstuurd met vermelding van de agenda.
Artikel 14
De agenda wordt samengesteld door de voorzitter en de secretaris.
Op de agenda wordt elk voorstel ingeschreven dat tenminste 14 dagen voor de samenkomst schriftelijk door een lid van de bibliotheekraad wordt ingediend bij de voorzitter.
Over onderwerpen die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd tenzij twee derde van de aanwezige leden akkoord gaat.
Artikel 15
De bibliotheekraad kan geldig beraadslagen indien tenminste drie stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
Is dit niet het geval, dan wordt binnen 14 kalenderdagen een nieuwe vergadering gepland, waarbij minstens drie stemgerechtigde leden aanwezig moeten zijn om rechtsgeldige besluiten te nemen.
Artikel 16
De beslissingen van de bibliotheekraad worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, behalve bij uitsluiting van leden, wijziging van het huishoudelijk reglement en bij ontbinding van de bibliotheekraad.
In die gevallen is een twee derde meerderheid van de stemmen nodig.
Artikel 17
Bij een gelijk aantal stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Bij geheime stemming en een gelijk aantal stemmen volgt een herstemming.
Blijft de uitslag gelijk, dan wordt binnen 21 kalenderdagen een buitengewone algemene vergadering samengeroepen.
Artikel 18
Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend bij het bepalen van de gewone meerderheid.
Artikel 19
Stemmen is geheim bij persoonsgebonden beslissingen of wanneer twee vijfde van de aanwezige stemgerechtigde leden hierom vraagt.
Artikel 20
Van elke bijeenkomst wordt een ontwerpverslag opgesteld.
Dit ontwerpverslag wordt binnen de 5 werkdagen na de vergadering onder de stemgerechtigde leden verspreid.
De stemgerechtigde leden beschikken over een termijn van 10 werkdagen om hun opmerkingen over het ontwerpverslag te formuleren.
Na deze termijn wordt het verslag aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Artikel 21
Om geldig te zijn moeten alle documenten uitgaande van de bibliotheekraad ondertekend zijn door de voorzitter en één van de andere leden van de bibliotheekraad.
Artikel 22
De bibliotheekraad is transparant en toegankelijk:
Hoofdstuk IV: FINANCIËLE SITUATIE
Artikel 23
De bibliotheekraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt wijzigingen in het reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 24
De financiële ondersteuning van de bibliotheekraad valt onder het gemeentebestuur en wordt toegekend volgens de geldende regelgeving.
Individuele leden mogen geen financiële producten beheren namens de raad.
Artikel 25
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt:
Artikel 26
Voor speciale activiteiten vraagt de bibliotheekraad vooraf budget aan bij het college, inclusief een dossier waarin:
Artikel 27
Voor reguliere activiteiten van de bibliotheekraad voorziet het gemeentebestuur jaarlijks een budget.