Terug
Gepubliceerd op 10/04/2025

Besluit  gemeenteraad

do 03/04/2025 - 20:30

Lokaal overleg kinderopvang: vaststellen samenstelling en goedkeuren huishoudelijk reglement

Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
Verontschuldigd: Koen Vandenbroucke, raadslid
aanleiding

De installatievergadering van het lokaal overleg kinderopvang op 20 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang.

juridische overwegingen

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement Lokaal Overleg Kinderopvang: goedkeuren.

Besluit van de gemeenteraad van 3 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.

feiten, context, argumentatie

Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren

Volgens artikel 3.3 van het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.

De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.

De installatievergadering van het lokaal overleg kinderopvang ging door op 20 februari 2025.

Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door het lokaal overleg kinderopvang.

Tijdens de installatievergadering waren er nog enkele vragen waardoor er geen unaniem besluit mogelijk was over de aanpassing van het huishoudelijk reglement.

Na aanpassing in de samenstelling om aan de 2/3de geslachtsregel te voldoen, werd het voorstel bezorgd aan alle leden van het lokaal overleg kinderopvang.

Via digitale stemming werd het huishoudelijk reglement goedgekeurd, met 22 ja-stemmen voor en 1 onthouding.

Zoals bepaald in artikel 4.1 van het huishoudelijk reglement legt het lokaal overleg kinderopvang dit reglement voor aan de gemeenteraad.

Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.

Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.

Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.

Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.

In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.

De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.

  • Oostrozebeke.nu stelt volgende persoon voor om af te vaardigen als waarnemer in het lokaal overleg kinderopvang: mevrouw Holsbeke, raadslid.
  • INSPRAAK.nu stelt volgende persoon voor om af te vaardigen als waarnemer in het lokaal overleg kinderopvang: mevrouw Cnockaert, raadslid.
  • Vlaams Belang Oostrozebeke stelt volgende persoon voor om af te vaardigen als waarnemer in het lokaal overleg kinderopvang: de heer Impens, raadslid.

Aangaande de samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.

Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.

financiële impact

De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0945-00/6143008/410.

amendement

niet van toepassing

tussenkomsten

niet van toepassing

Publieke stemming
Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens, Carl Vereecke
Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Glenn Coppens, Yoerick Impens
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Artikel 1

De samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang wordt als volgt vastgesteld:

  • Vancauwenberghe Pauline, dienst voor onthaalgezinnen i-mens;
  • De Meulenaere Sandy, dienst voor onthaalgezinnen Felies;
  • Vervaeck Ilse, schepen van kinderopvang;
  • Coucke Bieke, deskundige jeugd;
  • Mallisse Lieve, directeur VBS Ginsteschool;
  • Tack Griet, BKO De Wiemkes;
  • Retsin Griet, oudercomité VBS Mandelbloesem;
  • De Prat Stijn, oudercomité VBS Mandelbloesem;
  • Degraeve Leen, onthaalouder Pioentje;
  • Zanki Fatiha, onthaalouder Ukkiez;
  • Serlet Wouter, oudercomité Ginsteschool;
  • Vermeire Stijn, oudercomité Ginsteschool;
  • Meulebrouck Nikita, oudercomité Ginsteschool;
  • De Clerck Rosemarie, oudercomité Ginsteschool;
  • Deseyn Kathleen, onthaalouder;
  • Balduck Nancy, Vrouwenkring De Ginste;
  • Maes Kim, onthaalouder Pioentje;
  • Verhue Lisa-Marie, VBS Mandelbloesem;
  • Craeynest Thibaut, VBS Mandelbloesem;
  • Debaere Michiel, speelpleinwerking;
  • Beulque Nathan, speelpleinwerking;
  • Tack Kasper, speelpleinwerking;
  • Decuypere Kaat, agentschap Opgroeien;
  • Buyse Elien, gemeentebestuur Oostrozebeke.

Artikel 2

De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:

  • voor Oostrozebeke.nu: mevrouw Holsbeke, raadslid.
  • voor INSPRAAK.nu: mevrouw Cnockaert, raadslid.
  • voor Vlaams Belang Oostrozebeke: de heer Impens, raadslid.

Artikel 3

Het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.

Artikel 4

Het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang wordt goedgekeurd.

Hoofdstuk I: DOEL

Artikel 1.1

Het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft als doel het lokaal bestuur te adviseren bij het realiseren van het lokaal beleid kinderopvang op basis van het meerjarenplan.

    1. Het Lokaal Overleg Kinderopvang adviseert hetzij op eigen initiatief, hetzij op verzoek betreffende:
      • de opmaak van het beleid kinderopvang in het meerjarenplan en eventuele bijsturingen ervan;
      • de uitvoering van het beleid kinderopvang in het meerjarenplan en eventuele bijsturingen ervan;
      • de uitbouw van opvangvoorzieningen  binnen de gemeente.
    2. Het Lokaal Overleg Kinderopvang informeert gebruikers over het totale opvangaanbod in de gemeente;
    3. Het Lokaal Overleg Kinderopvang is een bestendig aanspreekpunt tussen gebruikers, verschillende actoren en de gemeentelijke overheid;
    4. Het Lokaal Overleg Kinderopvang onderzoekt, bestudeert en behartigt de specifieke problemen welke zich voor de kinderopvang in het algemeen stellen op gemeentelijk vlak;
    5. Het Lokaal Overleg Kinderopvang werkt mee aan het lokaal loket kinderopvang.

Het lokaal bestuur kan het Lokaal Overleg Kinderopvang aanvullende opdrachten geven.

Hoofdstuk II: SAMENSTELLING

Artikel 2.1

Het Lokaal Overleg Kinderopvang is minstens samengesteld uit:

    • vertegenwoordiging van het lokaal bestuur;
    • vertegenwoordiging van diverse lokale actoren: al wie plaatselijk een functie vervult in de opvang van kinderen en al wie een invulling geeft aan de vrije tijd van kinderen voor en zolang ze naar de basisschool gaan;
    • vertegenwoordiging van gebruikers: al wie plaatselijk een beroep doet op kinderopvang en behoefte heeft aan kinderopvang of een vertegenwoordiger van een organisatie die representatief is voor gebruikers inzake kinderopvang.

Artikel 2.2

Elke actor of individuele persoon die lid van de gemeentelijke adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang wenst te worden, richt een schriftelijke aanvraag aan het Lokaal Overleg Kinderopvang. Na erkenning wordt de organisatie of individuele persoon stemgerechtigd.

Artikel 2.3

Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over kinderopvang aangelegenheden wordt uitgeoefend:

    • Vertegenwoordigers van verenigingen, diensten of instellingen met actieve werking rond kinderopvang of invulling van vrije tijd voor schoolkinderen in de gemeente.
    • Professionele organisaties die zich bezighouden met kinderopvang in de gemeente
    • Gebruikers/vertegenwoordigers van gebruiksorganisaties.
    • Onafhankelijke deskundigen.

Naast de stemgerechtigde leden zetelen in het Lokaal Overleg Kinderopvang eveneens waarnemende leden:

    • de door de algemeen directeur aangewezen ambtenaar die het secretariaat van het lokaal overleg kinderopvang waarneemt;
    • de vertegenwoordiging van het lokaal bestuur: een afgevaardigde van het gemeentebestuur, bij voorkeur de bevoegde schepen;
    • één gemeenteraadslid per politieke fractie.

Artikel 2.4

Tot de bevoegdheid van het Lokaal Overleg Kinderopvang behoren:

    • de wijziging van het huishoudelijk reglement en de ontbinding van het Lokaal Overleg Kinderopvang;
    • aanstelling en ontslag van de voorzitter en stemgerechtigde leden.

Artikel 2.5

De openbaarheid van de vergadering en documenten worden gewaarborgd door:

    • de verslagen die kunnen geraadpleegd worden op de website (www.oostrozebeke.be);
    • de openbaarheid van de zittingen.
    • geïnteresseerden kunnen verslagen opvragen bij de ambtenaar.

Hoofdstuk III: VOORZITTERSCHAP

Artikel 3.1

Het Lokaal Overleg Kinderopvang bestaat uit de voorzitter, de secretaris, waarnemende leden en stemgerechtigde leden.

De voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt gekozen door en de stemgerechtigde leden.

Artikel 3.2

De voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft geen binding met welke voorziening ook, die in de gemeente een opvangfunctie vervult en vervult geen politiek mandaat binnen de gemeenteraad.

Artikel 3.3

De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.

De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe Lokaal Overleg Kinderopvang en worden verkozen binnen de vier maand volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad.

Artikel 3.4

Bij vacatie of wanneer een mandaat van het Lokaal Overleg Kinderopvang tussentijds vacant wordt, wijst het Lokaal Overleg Kinderopvang een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.

Hoofdstuk IV: ERKENNING EN ONDERSTEUNING

Artikel 4.1

Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.

De erkenning van de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang werd vastgesteld in het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden.