De installatievergadering van het lokaal overleg kinderopvang op 20 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement Lokaal Overleg Kinderopvang: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 3 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 3.3 van het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van het lokaal overleg kinderopvang ging door op 20 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door het lokaal overleg kinderopvang.
Tijdens de installatievergadering waren er nog enkele vragen waardoor er geen unaniem besluit mogelijk was over de aanpassing van het huishoudelijk reglement.
Na aanpassing in de samenstelling om aan de 2/3de geslachtsregel te voldoen, werd het voorstel bezorgd aan alle leden van het lokaal overleg kinderopvang.
Via digitale stemming werd het huishoudelijk reglement goedgekeurd, met 22 ja-stemmen voor en 1 onthouding.
Zoals bepaald in artikel 4.1 van het huishoudelijk reglement legt het lokaal overleg kinderopvang dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0945-00/6143008/410.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I: DOEL
Artikel 1.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft als doel het lokaal bestuur te adviseren bij het realiseren van het lokaal beleid kinderopvang op basis van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur kan het Lokaal Overleg Kinderopvang aanvullende opdrachten geven.
Hoofdstuk II: SAMENSTELLING
Artikel 2.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang is minstens samengesteld uit:
Artikel 2.2
Elke actor of individuele persoon die lid van de gemeentelijke adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang wenst te worden, richt een schriftelijke aanvraag aan het Lokaal Overleg Kinderopvang. Na erkenning wordt de organisatie of individuele persoon stemgerechtigd.
Artikel 2.3
Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over kinderopvang aangelegenheden wordt uitgeoefend:
Naast de stemgerechtigde leden zetelen in het Lokaal Overleg Kinderopvang eveneens waarnemende leden:
Artikel 2.4
Tot de bevoegdheid van het Lokaal Overleg Kinderopvang behoren:
Artikel 2.5
De openbaarheid van de vergadering en documenten worden gewaarborgd door:
Hoofdstuk III: VOORZITTERSCHAP
Artikel 3.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang bestaat uit de voorzitter, de secretaris, waarnemende leden en stemgerechtigde leden.
De voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt gekozen door en de stemgerechtigde leden.
Artikel 3.2
De voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft geen binding met welke voorziening ook, die in de gemeente een opvangfunctie vervult en vervult geen politiek mandaat binnen de gemeenteraad.
Artikel 3.3
De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe Lokaal Overleg Kinderopvang en worden verkozen binnen de vier maand volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Artikel 3.4
Bij vacatie of wanneer een mandaat van het Lokaal Overleg Kinderopvang tussentijds vacant wordt, wijst het Lokaal Overleg Kinderopvang een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Hoofdstuk IV: ERKENNING EN ONDERSTEUNING
Artikel 4.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.
De erkenning van de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang werd vastgesteld in het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden.