De voorzitter opent de zitting op 03/04/2025 om 20:03.
De raad neemt kennis van:
Het huidig reglement voor klachtenbehandeling van de gemeente en het OCMW Oostrozebeke wordt geëvalueerd en moet worden aangepast.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van 9 november 2023 van de gemeenteraad betreffende reglement klachtenbehandeling gemeente en OCMW Oostrozebeke: goedkeuren.
Het gunstig advies van het managementteam van 18 februari 2025.
Het gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 19 februari 2025.
Het huidig reglement voor klachtenbehandeling dateert van 2023 en er ondertussen enkele wijzigingen dienen te gebeuren.
Er bestaat een apart klachtenreglement voor BKO de Wiemkes, WZC Rozenberg en het LOI (lokaal opvanginitiatief) van het OCMW van Oostrozebeke.
Het bestuur wil de klachten binnen de organisatie centraal behandelen, telkens op een uniforme manier, zodat ook de rapportage naar de politieke organen beter kan verlopen.
In het kader van een verdere integratie van gemeente en OCMW werd een systeem uitgewerkt dat voor beide entiteiten gebruikt kan worden.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad heft het besluit van 9 november 2023 van de gemeenteraad betreffende "het reglement klachtenbehandeling: vaststelling" op.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het reglement klachtenbehandeling voor de gemeente en voor het OCMW Oostrozebeke, met uitzondering van BKO de Wiemkes, het woonzorgcentrum Rozenberg en het LOI van het OCMW van Oostrozebeke, goed als volgt:
Artikel 1: doel van het systeem voor klachtenbehandeling
Elke gebruiker van de dienstverlening van de gemeente of het OCMW van Oostrozebeke die een klacht heeft, heeft recht op een grondige behandeling van zijn/haar klacht. Een klacht is een kans om de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren, waardoor het belangrijk is om:
Het lokaal bestuur wenst voorrang te geven aan een eerstelijnsoplossing d.w.z. bij ontevredenheid kort op de bal te spelen.
Slechts indien dit niet lukt kan een verzoeker een formele klacht indienen.
Dit reglement is van toepassing op alle gemeentelijke en OCMW-diensten van Oostrozebeke, uitgezonderd het woonzorgcentrum Rozenberg, de buitenschoolse kinderopvang ‘de Wiemkes’ en het lokaal opvanginitiatief van Oostrozebeke, die over een specifiek klachtenreglement beschikken.
Artikel 2: definitie van een klacht
Een klacht is een manifeste uiting van een ongenoegen of ontevredenheid over de hulp- of dienstverlening van de gemeente of het OCMW van Oostrozebeke.
Deze ontevredenheid vloeit voort uit:
Een klacht kan betrekking hebben op een personeelslid, op een dienst van het lokaal bestuur van Oostrozebeke of op de burgemeester, een schepen of een raadslid.
Het systeem van klachtenbehandeling is niet van toepassing op:
Artikel 3: wie kan een klacht indienen?
Elke gebruiker (inwoner, bezoeker, vereniging, bedrijf,…) van de hulp-of dienstverlening van de gemeente of het OCMW van Oostrozebeke kan een klacht indienen.
Artikel 4: verzoeker, klachtenontvanger, klachtcoördinator en klachtenbehandelaar
De verzoeker is degene die de klacht uit.
De klachtenontvanger is de medewerker van de gemeente of het OCMW die de klacht ontvangt.
De klachtencoördinator is een aangeduid personeelslid van het departement ondersteunende diensten van de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke.
De klachtenbehandelaar is in principe de leidende ambtenaar of diensthoofd van de dienst (of bij zijn/haar afwezigheid zijn/haar hiërarchische overste of vervanger), waar het betrokken personeelslid is tewerkgesteld wiens handelen of niet handelen wordt aangeklaagd of die verantwoordelijk is voor de aangeklaagde feiten of toestand.
Indien een klacht specifiek betrekking heeft op de klachtenbehandelaar, wordt het onderzoek overgenomen door de algemeen directeur.
In geval van klachten over het handelen of niet handelen van de algemeen directeur, van de financieel directeur, van de voorzitter en van raadsleden is respectievelijk de gemeenteraad of de raad voor maatschappelijk welzijn de klachtenbehandelaar.
In geval van klachten over het handelen of niet handelen van de burgemeester, een schepen of een raadslid is de gemeenteraad de klachtenbehandelaar.
In geval van klachten over het handelen of niet handelen van de ene ambtenaar ten opzichte van een andere ambtenaar, die beiden werkzaam zijn bij het gemeentebestuur of OCMW van Oostrozebeke is de algemeen directeur de klachtenbehandelaar.
Het managementteam is de klachtenbehandelaar als de klacht de klachtenprocedure betreft.
Artikel 5 Hoe kan je een klacht indienen?
Het bestuur beschikt over een centraal klachtenmeldpunt.
5.1. Wijze van indienen
Een klacht kan enkel schriftelijk worden ingediend.
Dit kan:
Indien de klacht mondeling wordt ingediend, maakt de klachtenontvanger in het bijzijn van de verzoeker een schriftelijke neerslag via het daartoe voorziene klachtenformulier.
De klachtindiener moet zich uitdrukkelijk akkoord verklaren met het formuleren van de klacht.
De klachtencoördinator bepaalt of de klacht al dan niet ontvankelijk is.
Een klacht is niet ontvankelijk indien het niet voor de gemeente of het OCMW bedoeld is.
Een ontvankelijke klacht is ongegrond wanneer:
Voor de registratie en correcte afhandeling zijn volgende gegevens essentieel:
Indien een of meerdere van deze gegevens ontbreken kan de klacht niet in behandeling worden genomen.
5.2. Procedure
5.2.1. Registratie van de klacht
Alle klachten worden door de klachtencoördinator geregistreerd.
De klachtencoördinator waakt over de verdere afwerking ervan.
5.2.2. Ontvangst
De klachtencoördinator bepaalt of de klacht al dan niet ontvankelijk is en de reden waarom.
Hiervan wordt de klachtindiener binnen de 10 kalenderdagen op de hoogte gebracht via een ontvangstbevestiging.
Wanneer de klacht ontvankelijk is bevat de ontvangstbevestiging ook de naam en de contactgegevens van de klachtenbehandelaar en de termijn, waarbinnen de klachtindiener een antwoord mag verwachten.
Klachten, die worden gemeld aan mandatarissen worden doorgegeven aan de algemeen directeur.
5.2.3. Onderzoek
De klachtencoördinator zorgt er eveneens voor dat de klacht terecht komt bij de juiste klachtenbehandelaar cfr. artikel 4.
De klachtenbehandelaar staat in voor het formuleren van een antwoord of aanreiken van een oplossing.
De klachtenbehandelaar bezorgt de motivering en een voorstel van antwoord aan de klachtencoördinator.
De klachtencoördinator zal het voorstel van antwoord controleren op de nodige vormvereisten en zal nagaan of de klachtenbehandelaar een neutrale houding heeft aangenomen in de behandeling van de klacht.
De coördinator heeft uiteindelijk instemming voor het versturen van het antwoord en bewaakt tijdens de volledige klachtenbehandeling of de termijnen gerespecteerd werden.
5.2.4. Afhandeling
De klachtenbehandelaar verstuurt een schriftelijk antwoord binnen de 30 kalenderdagen aan de klachtindiener.
Indien er geen oplossing is of als de verzoeker de voorgestelde oplossing schriftelijk weigert, leg de klachtencoördinator binnen de 30 kalenderdagen de klacht en de resultaten voor aan het college van burgemeester en schepenen (gemeente) of het vast bureau (OCMW).
5.2.5. Terugkoppeling
De klachtencoördinator rapporteert elke klacht aan de algemeen directeur en stelt hem/haar op de hoogte van het verloop van de behandeling.
Er wordt jaarlijks gerapporteerd aan het managementteam.
Artikel 6: rapportering
De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn over het aantal klachten en een korte toelichting omtrent de behandeling ervan.
In deze rapportage worden geen persoonsgegevens vermeld.
Artikel 7: inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 4 april 2025.
Aanvraag van KSCOR tot borgstelling.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 7 november 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 10 2020 - 2027: Raad 07_11_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
Subsidierelatie tussen de gemeente Oostrozebeke en de sportvereniging
De exploitatie van de sportvereniging is alleen mogelijk door een structurele bijstand door het gemeentebestuur en door de gemeentelijke sportdienst en de gemeentelijke sportraad in het bijzonder.
Momenteel zijn 26 jeugdploegen actief binnen de sportverenging, die ervoor zorgen dat zoveel kinderen en jongeren een zinvolle sportbeleving hebben.
Jaarlijks worden afspraken gemaakt over de uitvoering en de middelen, die daar tegenover staan.
De positie en de doelen van de sportvereniging en de grond, waarop bijstand wordt verleend, zijn vastgesteld in een afsprakennota.
Bijstand in onderhavige overeenkomst wordt verleend op basis van een businessplan en de daarbij behorende meerjarenbegroting van de sportvereniging.
Hiervoor heeft de gemeente aan de sportvereniging een opstalrecht verleend met een duurtijd van 25 jaar met ingang van 1 oktober 2006.
In de gemeenteraad van 5 september 2024 werd voorwaardelijk akkoord gegaan om het recht van opstal te verlengen tot 22 juni 2050.
De sportvereniging is verantwoordelijk voor het onderhoud, het beheer en de exploitatie van de accommodaties.
Meteen wordt duidelijk wat de rol van het gemeentebestuur is en kan zijn, en welke doelen bereikt kunnen worden op het terrein van sport en bewegen.
Daarmee wil het gemeentebestuur een grote bijdrage leveren aan het realiseren van de doelen, die volgen uit haar sportvisie en financieel meerjarenplan.
De sportvereniging ontvangt net als andere erkende sportverenigingen jaarlijkse een subsidie van het gemeentebestuur voor de activiteiten, die zij voor dat jaar wil uitvoeren.
Gezonde financiën – eigen vermogen en reservevorming
Voldoende liquiditeit is voor een sportvereniging als KSCOR van belang.
Een goede liquiditeitspositie maakt het mogelijk om investeringen te doen, het geeft meer zekerheid om de overgangsperiode te overbruggen bij insolventie en het is tevens van belang voor de maandelijkse verrekening van de omzetbelasting.
Het eigen vermogen bepaalt de capaciteit van de sportvereniging om zelfstandig incidentele tegenvallers op te kunnen vangen of nieuw sportbeleid in te zetten.
Daarnaast is het eigen vermogen een belangrijke indicator voor het aantrekken van leningen en het werven van fondsen.
Financiële tegenvallers kunnen, ondanks de zelfstandige positie van een sportvereniging als KSCOR ook een (negatief) financieel effect hebben op de gemeente.
Een solide financiële positie voor de sportvereniging is daarom ook van belang voor de gemeente.
De omvang van het eigen vermogen van de sportvereniging moet bepaald worden vanuit een risicogerichte benadering (zie verder: waarborgen) en gebaseerd op het continuiteitsprincipe.
Als de verzelfstandigde organisatie onverhoopt in financiële problemen raakt, dient voldoende eigen vermogen aanwezig te zijn om een bepaalde periode te kunnen overbruggen.
In die periode kan wel naar alternatieven worden gezocht.
Het bestuursorgaan van de gemeentelijke sportraad heeft op 2 april 2025 een gunstig advies verleend.
De gemeente ontleent aan KSCOR een bedrag van 110 000,00 euro en dit per 30 april 2025.
Kscor zal de lening terugbetalen aan de gemeente over een periode van tien jaar met een jaarlijkse storting in kapitaal, verhoogd met een pro rata rente van 3,40% per jaar, en dit telkenjare op 1 mei van ieder kalenderjaar, te beginnen op 1 mei 2026 tot en met 1 mei 2035.
De nodige kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025, nummer 12 van het jaar 2025.
De uitgave zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, op het financieringskrediet van het jaar 2025: IP-geen, actie 1133, budgetrekening 0741-00/2903001.
De ontvangst van de jaarlijkse terugbetaling zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, op het financieringskrediet van het jaar 2025: IP-geen, actie 1133, budgetrekening 0741-00/4943001 en 0741-00/7580000.
Het voorwaardelijk gunstig visum nummer VSM/2025/012 van 21 maart 2025 van de heer Masschaele, financieel directeur.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de leningsovereenkomst tussen gemeentebestuur Oostrozebeke en sportvereniging Koninklijke Sporting Club Oostrozebeke goed met volgende bepalingen:
Leningsovereenkomst
Tussen ondergetekenden,
De gemeente Oostrozebeke,
vertegenwoordigd door het college van burgemeester en schepenen, voor wie optreden:
de heer Luc DERUDDER, burgemeester, en de heer Carl VEREECKE, algemeen directeur,
met kantoren te 8780 Oostrozebeke, Ernest Brengierstraat, 6;
met ondernemingsnummer: BE 0207.436.676;
- hierna “de gemeente” genoemd-
en
de sportvereniging Koninklijke Sporting Club Oostrozebeke (afgekort K.S.C.O.R.) vereniging zonder winstgevend doel, vertegenwoordigd door:
de heer Jean-Marie BONTE, voorzitter, en de heren Marc TIEBERGHIEN en Daniël VAN COLEN, bestuurders,
met zetel te 8780 Oostrozebeke, Hoogstraat, 90;
met ondernemingsnummer BE 0458.930.358;
-hierna “de sportvereniging” genoemd-
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
1.
Subsidierelatie tussen de gemeente Oostrozebeke en de sportvereniging
De exploitatie van de sportvereniging is alleen mogelijk door een structurele bijstand door het gemeentebestuur en door de gemeentelijke sportdienst en de gemeentelijke sportraad in het bijzonder.
Momenteel zijn 26 jeugdploegen actief binnen de sportverenging, die ervoor zorgen dat zoveel kinderen en jongeren een zinvolle sportbeleving hebben.
Jaarlijks worden afspraken gemaakt over de uitvoering en de middelen, die daar tegenover staan.
De positie en de doelen van de sportvereniging en de grond, waarop bijstand wordt verleend, zijn vastgesteld in een afsprakennota.
Bijstand in onderhavige overeenkomst wordt verleend op basis van een businessplan en de daarbij behorende meerjarenbegroting van de sportvereniging.
Hiervoor heeft de gemeente aan de sportvereniging een opstalrecht verleend met een duurtijd van 25 jaar met ingang van 1 oktober 2006.
De gemeenteraad heeft op 5 september 2024 het opstalrecht principieel voorwaardelijk verlengd tot 22 juni 2050.
De sportvereniging is verantwoordelijk voor het onderhoud, het beheer en de exploitatie van de accommodaties.
Meteen wordt duidelijk wat de rol van het gemeentebestuur is en kan zijn, en welke doelen bereikt kunnen worden op het terrein van sport en bewegen.
Daarmee wil het gemeentebestuur een grote bijdrage leveren aan het realiseren van de doelen, die volgen uit haar sportvisie en financieel meerjarenplan.
De sportvereniging ontvangt net als andere erkende sportverenigingen jaarlijkse een subsidie van het gemeentebestuur voor de activiteiten, die zij voor dat jaar wil uitvoeren.
2.
Gezonde financiën – eigen vermogen en reservevorming
Voldoende liquiditeit is voor een sportvereniging als KSCOR van belang.
Een goede liquiditeitspositie maakt het mogelijk om investeringen te doen, het geeft meer zekerheid om de overgangsperiode te overbruggen bij insolventie en het is tevens van belang voor de maandelijkse verrekening van de omzetbelasting.
Het eigen vermogen bepaalt de capaciteit van de sportvereniging om zelfstandig incidentele tegenvallers op te kunnen vangen of nieuw sportbeleid in te zetten.
Daarnaast is het eigen vermogen een belangrijke indicator voor het aantrekken van leningen en het werven van fondsen.
Financiële tegenvallers kunnen, ondanks de zelfstandige positie van een sportvereniging als KSCOR ook een (negatief) financieel effect hebben op de gemeente.
Een solide financiële positie voor de sportvereniging is daarom ook van belang voor de gemeente.
De omvang van het eigen vermogen van de sportvereniging moet bepaald worden vanuit een risicogerichte benadering (zie verder: waarborgen) en gebaseerd op het continuiteitsprincipe.
Als de verzelfstandigde organisatie onverhoopt in financiële problemen raakt, dient voldoende eigen vermogen aanwezig te zijn om een bepaalde periode te kunnen overbruggen.
In die periode kan wel naar alternatieven worden gezocht.
artikel 1: doel van de lening
Het bedrag van de lening zal worden gebruikt voor de terugbetaling van een private lening, waarvan de terugbetalingstermijn verstreken is en die derhalve terugbetaald moet worden.
Artikel 2: rechten en plichten van partijen
De gemeente ontleent aan de sportvereniging een bedrag van HONDERDTIENDUIZEND (110.000,00) euro door storting op rekeningnummer BE.. …. …. …. op naam van de sportvereniging, en dit per 30 april 2025.
De sportvereniging zal de lening terugbetalen aan de gemeente over een periode van tien (10) jaar met een jaarlijkse storting van DERTIENDUIZEND HONDERDNEGENENZEVENTIG, EENENZEVENTIG (13.179,71) euro, en dit telkenjare op één mei van ieder kalenderjaar, te beginnen op 1 mei 2026 tot en met 1 mei 2035.
De sportvereniging zal de jaarlijkse terugbetalingen uitvoeren door storting op rekeningnummer BE22 0971 3298 2047 op naam van de gemeente na ontvangst van de factuur van de gemeente Oostrozebeke met opgave van het jaarlijks terug te betalen bedrag van 13.179,71 euro.
Minimaal gedurende de dubbele looptijd van de terugbetalingstermijn moet de grond of het lokaal, waarop de lening betrekking heeft, hoofdzakelijk gebruikt worden voor de rechtstreekse werking van het lokaal sportbeleid, meer bepaald voor de werking van de jeugdploegen bij de sportvereniging.
Artikel 3: waarborgen
In 2025 voert de sportvereniging een risicoanalyse uit.
De risicoanalyse bevat de volgende onderwerpen:
In de analyse worden de risico’s geanalyseerd en gekoppeld aan de relevante beheersingsmaatregelen. Daarnaast komt er een overzicht van de resterende risico’s, waarbij een inschatting gemaakt kan worden van de kans en de impact als een dergelijk risico zich voordoet.
artikel 4: bijlagen
Bij dit aanvraagformulier dienen volgende bijlagen te worden gevoegd:
De gemeente heeft recht op informatie en financiële controle over de begroting en de rekeningen van de vereniging.
De vereniging zal hiertoe de begroting van het lopende jaar, nadat ze is goedgekeurd door de sportvereniging, onverwijld aan de gemeente overmaken samen met de rekening van het afgelopen jaar.
De begroting, de rekening en de erop betrekking hebbende stukken moeten ondertekend zijn door de leden van de raad van bestuur van de sportvereniging, die gemachtigd zijn om de vereniging te verbinden conform de statuten van de sportvereniging.?
Het college van burgemeester en schepenen heeft het recht één of meer afgevaardigden aan te stellen die kennis nemen van elk stuk dat betrekking heeft op de boekhouding van de sportvereniging.
Het college van burgemeester en schepenen wordt binnen de 10 kalenderdagen schriftelijk geïnformeerd over een eventuele overschrijding van de vervaldag.
Indien de gemeente vaststelt dat het afbetalen van de lening/krediet niet stipt verloopt zoals bepaald
in onderhavige overeenkomst of ingeval van liquidatie van de sportvereniging, dan wordt het resterend bedrag van de lening/krediet meteen en van rechtswege opeisbaar en worden alle vergoedingen en/of toelagen aan de sportvereniging (ook jeugd) opgeschort, tot terugbetaling van de nog openstaande schuld of totdat er omtrent de nog openstaande schuld nieuwe schriftelijke afspraken werden gemaakt.
Indien binnen de drie maand na de eerste afbetaling van de lening/krediet of de betaling van het saldo van de lening/krediet of de terugbetaling van de lening/krediet door de gemeente, de bedragen niet worden teruggestort door de sportvereniging, dan heeft de gemeente van rechtswege het recht om beslag te leggen op de inkomsten van de cafetaria op vandaag gekend als Scorcafe zonder gerechtelijke tussenkomst.
Opgemaakt te Oostrozebeke, op ……………………………….
Gelezen en goedgekeurd Gelezen en goedgekeurd
Voor de gemeente Oostrozebeke, Voor de sportvereniging K.S.C.O.R.,
Namens het college van burgemeester en schepenen,
de burgemeester, de algemeen directeur, de voorzitter, de bestuurder, de bestuurder,
L. DERUDDER C. VEREECKE J.-M. BONTE M. TIEBERGHIEN Daniël VAN COLEN
[1] De meerjarenbegroting geeft een beeld van de exploitatie van de sportvereniging KSCOR voor de periode 1 januari 2025 tot en met 31 december 2035.
Daarbij is op hoofdlijnen al rekening gehouden met de organisatiestructuur.
De begroting betreft aan de zijde van de ontvangsten vooral de omzet van de kantine, sponsoring en subsidies en aan de uitgavenzijde de exploitatiekosten van de kantine, van de spelers en trainers, van terugbetaling van een lening, …
Daarnaast is de begroting gebaseerd op het zero-based principe.
De investeringsbegroting is ook opgenomen in de meerjarenbegroting.
Voorzichtigheidshalve zijn in de meerjarenbegroting geen extra inkomsten uit exploitatieversterkende activiteiten opgenomen.
Op termijn is het de bedoeling dat de exploitatie wel versterkt wordt door nieuwe producten en dienstverleningsovereenkomsten.
Bijlage:
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd voor de uitvoering van dit besluit, onder de ondertekening van de leningsovereenkomst en het uitvoeren en het opvolgen van de leningsovereenkomst tussen de gemeente enerzijds en de Koninklijke Sporting Club Oostrozebeke anderzijds.
Schrijven van 17 februari 2025 betreffende de wedersamenstelling van Mivalti vzw (2025-2030).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Het gemeentebestuur mag zich in bovengenoemde vereniging laten vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Mivalti vzw.
De vertegenwoordiger kan een raadslid, een schepen of een burgemeester zijn.
De frequenties van samenkomst van de Algemene vergadering is 2 x per jaar (mei/juni en november/december). Het mandaat is onbezoldigd.
De samenstelling van de ledengroep 'Lokale Besturen' zal bestaan uit vertegenwoordigers van Tielt (3), Wingene (2), Ardooie (1), Dentergem (1), Oostrozebeke (1), Pittem (1) en Wielsbeke (1).
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming.
18 stembrieven werden geteld, waarvan:
Mevrouw Holsbeke, raadslid, heeft hierbij de volstrekte meerderheid bekomen en wordt derhalve voorgedragen als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Mivalti vzw.
Mevrouw Geldhof, schepen, heeft hierbij de volstrekte meerderheid bekomen en wordt derhalve voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van Mivalti vzw.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om de mevrouw Holsbeke, raadslid, wonende te 8780 Oostrozebeke, Halewijnstraat, 7, veerlekeh@hotmail.com, aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van Mivalti vzw voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om mevrouw Geldhof, schepen, wonende te 8780 Oostrozebeke, Dentergemstraat, 97, carine.geldhof@oostrozebeke.be, aan te duiden als plaatsvervanger in de algemene vergadering van Mivalti vzw voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 3
Een uittreksel van dit besluit wordt verzonden naar Mivalti vzw, Gruuthusestraat 36, 8700 Tielt, met e-mail: info@mivalti.be.
De installatievergadering van de bibliotheekraad op datum 13 maart 2025 en de goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende huishoudelijk reglement gemeentelijke bibliotheekraad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren, die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van de bibliotheekraad ging door op 13 maart 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de bibliotheekraad. Het voorstel werd door de leden van de bibliotheekraad goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
Zoals bepaald in artikel 23 van het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad legt de bibliotheekraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de bibliotheekraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0703-00/6150009.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de bibliotheekraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 2 mei 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de bibliotheekraad wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I : DOEL
Artikel 1
De bibliotheekraad heeft als doel het bijstaan van de inrichtende overheid bij het beheer van de gemeentelijke openbare bibliotheek.
De bibliotheekraad heeft hiertoe adviesrecht over alle aspecten van de inhoudelijke werking en organisatie van de bibliotheek en in het bijzonder de beleidsplanning.
Dit advies kan uitgebracht worden op eigen initiatief of op vraag van het gemeentebestuur.
Om zijn functie te kunnen uitoefenen heeft de bibliotheekraad recht op informatie ten aanzien van alle beleidsbeslissingen van de inrichtende overheid betreffende de bibliotheek.
Hoofdstuk II: SAMENSTELLING
Artikel 2
De bibliotheekraad is samengesteld uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen politiek mandaat vervullen, noch belast zijn met een overheidsfunctie waarin toezicht over culturele aangelegenheden (o.a. bibliotheek) wordt uitgeoefend.
Elk lid heeft één stem.
Artikel 4
Waarnemende leden zijn:
De bibliotheekraad kan beslissen om, in functie van de agenda, beroep te doen op externe deskundigen.
Deze deskundigen kunnen enkel als raadgevende waarnemers deelnemen aan de vergadering en hebben geen stemrecht.
Artikel 5
Elke organisatie (zoals beschreven in artikel 3) wijst vrij een vertegenwoordiger aan, die:
Wijzigingen in vertegenwoordiging moeten gemeld worden aan de voorzitter of de verantwoordelijke ambtenaar.
Artikel 6
Nieuwe leden (organisaties, gebruikers of deskundigen) dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur.
Bij goedkeuring door de meerderheid van de leden, worden ze stemgerechtigd lid.
Artikel 7
Mandaten duren normaal zes jaar en lopen tot het nieuwe bestuur is geïnstalleerd. Verkiezingen vinden plaats binnen vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Wanneer een mandaat van een gebruiker of deskundige van de bibliotheekraad tussentijds vacant wordt (door ontslag, overlijden of uitsluiting), kan de bibliotheekraad een opvolger aanduiden, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Bij vacatie van de functie van voorzitter wijst de bibliotheekraad een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Artikel 8
Een organisatie of deskundige kan schriftelijk ontslag nemen.
Een ontslag van een organisatie moet ondertekend zijn door de voorzitter en twee bestuursleden.
Artikel 9
Een stemgerechtigd lid verliest het mandaat van lid van de bibliotheekraad door:
Artikel 10
De uitsluiting van een lid of vereniging vereist een twee derde meerderheid.
Artikel 11
Aftredende leden zijn herkiesbaar.
Hoofdstuk III: WERKING
Artikel 12
Onder de leden van de bibliotheekraad wordt een voorzitter gekozen. De verkozen kandidaat moet de gewone meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen behalen.
Zo niet, dan heeft een herstemming plaats over de twee kandidaten die de meeste stemmen hebben behaald.
Artikel 13
De bibliotheekraad komt tenminste twee maal per jaar samen. Indien tenminste één derde van de leden hierom verzoekt is de voorzitter verplicht de bibliotheekraad samen te roepen binnen de 14 kalenderdagen.
Een schriftelijke uitnodiging wordt tenminste vijf kalenderdagen tevoren verstuurd met vermelding van de agenda.
Artikel 14
De agenda wordt samengesteld door de voorzitter en de secretaris.
Op de agenda wordt elk voorstel ingeschreven dat tenminste 14 dagen voor de samenkomst schriftelijk door een lid van de bibliotheekraad wordt ingediend bij de voorzitter.
Over onderwerpen die niet op de agenda voorkomen, kan niet geldig worden beraadslaagd tenzij twee derde van de aanwezige leden akkoord gaat.
Artikel 15
De bibliotheekraad kan geldig beraadslagen indien tenminste drie stemgerechtigde leden aanwezig zijn.
Is dit niet het geval, dan wordt binnen 14 kalenderdagen een nieuwe vergadering gepland, waarbij minstens drie stemgerechtigde leden aanwezig moeten zijn om rechtsgeldige besluiten te nemen.
Artikel 16
De beslissingen van de bibliotheekraad worden genomen bij gewone meerderheid van stemmen, behalve bij uitsluiting van leden, wijziging van het huishoudelijk reglement en bij ontbinding van de bibliotheekraad.
In die gevallen is een twee derde meerderheid van de stemmen nodig.
Artikel 17
Bij een gelijk aantal stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend. Bij geheime stemming en een gelijk aantal stemmen volgt een herstemming.
Blijft de uitslag gelijk, dan wordt binnen 21 kalenderdagen een buitengewone algemene vergadering samengeroepen.
Artikel 18
Onthoudingen en ongeldige stemmen worden niet meegerekend bij het bepalen van de gewone meerderheid.
Artikel 19
Stemmen is geheim bij persoonsgebonden beslissingen of wanneer twee vijfde van de aanwezige stemgerechtigde leden hierom vraagt.
Artikel 20
Van elke bijeenkomst wordt een ontwerpverslag opgesteld.
Dit ontwerpverslag wordt binnen de 5 werkdagen na de vergadering onder de stemgerechtigde leden verspreid.
De stemgerechtigde leden beschikken over een termijn van 10 werkdagen om hun opmerkingen over het ontwerpverslag te formuleren.
Na deze termijn wordt het verslag aan het college van burgemeester en schepenen bezorgd.
Artikel 21
Om geldig te zijn moeten alle documenten uitgaande van de bibliotheekraad ondertekend zijn door de voorzitter en één van de andere leden van de bibliotheekraad.
Artikel 22
De bibliotheekraad is transparant en toegankelijk:
Hoofdstuk IV: FINANCIËLE SITUATIE
Artikel 23
De bibliotheekraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt wijzigingen in het reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 24
De financiële ondersteuning van de bibliotheekraad valt onder het gemeentebestuur en wordt toegekend volgens de geldende regelgeving.
Individuele leden mogen geen financiële producten beheren namens de raad.
Artikel 25
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt:
Artikel 26
Voor speciale activiteiten vraagt de bibliotheekraad vooraf budget aan bij het college, inclusief een dossier waarin:
Artikel 27
Voor reguliere activiteiten van de bibliotheekraad voorziet het gemeentebestuur jaarlijks een budget.
De installatievergadering van de culturele raad op 11 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van de culturele raad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement culturele raad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de culturele raad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van de culturele raad ging door op 11 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de culturele raad.
Het voorstel werd door de leden van de culturele raad goedgekeurd met 25 ja-stemmen.
Er worden 0 nee-stemmen en 0 onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 13 van het huishoudelijk reglement van de culturele raad legt de culturele raad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Alhoewel het niet verplicht is om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad, is de keuze gemaakt om dit wel te doen voor de culturele raad.
Dit werd zo uitgewerkt in het voorstel van huishoudelijk reglement.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de culturele raad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0709-00/6143008/600.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de culturele raad wordt als volgt vastgesteld:
Uit de verenigingen:
Deskundigen:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de culturele raad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de culturele raad wordt goedgekeurd.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE GEMEENTELIJKE CULTURELE RAAD
Hoofdstuk 1: Doel
Artikel 1
De culturele raad zet zich in voor een breed en toegankelijk cultuurbeleid in onze gemeente. Om dit te bereiken:
Hoofdstuk 2: Samenstelling en structuur
Artikel 2
De culturele raad bestaat uit een algemene vergadering en een bestuur.
Hoofdstuk 3: Algemene vergadering
Artikel 3
De algemene vergadering bestaat uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 4
Stemgerechtigde leden zijn:
Stemgerechtigde leden mogen geen lid zijn van de gemeenteraad, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over culturele aangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 5
Waarnemende leden zijn:
Artikel 6
Elke organisatie (zoals beschreven in artikel 4) wijst vrij een vertegenwoordiger aan, die:
Wijzigingen in vertegenwoordiging moeten gemeld worden aan de voorzitter of de verantwoordelijke ambtenaar.
Artikel 7
Nieuwe leden (organisaties of deskundigen) dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur. Bij goedkeuring door de meerderheid van het bestuur, worden ze stemgerechtigd lid.
Artikel 8
De algemene vergadering beslist over:
Artikel 9
De culturele raad is transparant en toegankelijk:
Bezoekers hebben geen spreekrecht, tenzij de voorzitter toestemming geeft.
Hoofdstuk 4: Bestuur
Artikel 10
De algemene vergadering kiest een voorzitter en minimaal vijf bestuursleden via geheime stemming.
Artikel 11
De schepen van cultuur en de verantwoordelijke ambtenaar maken als waarnemers deel uit van het bestuur.
Artikel 12
Mandaten duren normaal zes jaar en lopen tot het nieuwe bestuur is geïnstalleerd. Verkiezingen vinden plaats binnen vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Bij tussentijdse vacatures:
Hoofdstuk 5: Financiële situatie
Artikel 13
De culturele raad wordt erkend door de gemeenteraad en legt wijzigingen in het reglement ter goedkeuring voor.
Artikel 14
De financiële middelen van de culturele raad vallen onder beheer van het gemeentebestuur en worden toegekend volgens de geldende regelgeving. Individuele leden mogen geen financiële producten beheren namens de raad.
Artikel 15
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt:
Artikel 16
Voor speciale activiteiten vraagt de culturele raad vooraf budget aan bij het college, inclusief een dossier waarin:
Artikel 17
Voor reguliere activiteiten van de culturele raad voorziet het gemeentebestuur jaarlijks een budget.
Hoofdstuk 6: Reglement van inwendige orde
Artikel 18
In het reglement van inwendige orde worden praktische zaken vastgelegd die niet in dit reglement zijn opgenomen.
Wijzigingen worden goedgekeurd door de algemene vergadering en voorbereid door het bestuur.
De installatievergadering van de jeugdraad op 26 februari 2025 en de opmaak van het huishoudelijk reglement van de jeugdraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende huishoudelijk reglement jeugdraad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de jeugdraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad. De installatievergadering van jeugdraad ging door op 26 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de jeugdraad.
Het voorstel werd door de leden van de jeugdraad unaniem goedgekeurd.
Er worden geen nee-stemmen en geen onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de jeugdraad legt de jeugdraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de jeugdraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 911, budgetrekening 0750-00/6143008/911.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de jeugdraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de jeugdraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 2 mei 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de jeugdraad wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I : DOEL
Artikel 1
De jeugdraad heeft als doel:
Hoofdstuk II: Samenstelling en structuur
Artikel 2
De jeugdraad bestaat uit:
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over jeugd aangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 4
Waarnemende leden zijn:
Artikel 5
Elke organisatie wijst twee leden aan die:
Deskundigen kunnen geen vervanger aanduiden.
Artikel 6
Organisaties of deskundigen die lid willen worden, dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur. Het bestuur beslist met gewone meerderheid over de erkenning. Erkende leden krijgen stemrecht.
Artikel 7
De jeugdraad is bevoegd voor:
Artikel 8
De jeugdraad waarborgt openbaarheid via:
Toeschouwers hebben geen spreekrecht tenzij anders toegestaan door de voorzitter.
Artikel 9
De voorzitter wordt verkozen uit de stemgerechtigde leden via geheime stemming.
Artikel 10
Hoofdstuk III: Erkenning
Artikel 11
De jeugdraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt het huishoudelijk reglement en wijzigingen ter goedkeuring voor.
Artikel 12
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt een ledenlijst na de installatievergadering. Bij wijzigingen in de samenstelling van de jeugdraad ontvangt het schepencollege hiervan een schriftelijke melding.
Artikel 13
Voor buitengewone activiteiten van de jeugdraad moeten vooraf kredieten worden aangevraagd bij het college van burgemeester en schepenen. De aanvraag moet bevatten:
Artikel 14
Voor gewone activiteiten binnen de adviesfunctie van de jeugdraad voorziet de gemeente jaarlijks budget op de begroting.
Hoofdstuk IV: Reglement van Inwendige Orde
Artikel 15
Het reglement van inwendige orde regelt aangelegenheden die niet door dit huishoudelijk reglement worden bepaald.
Wijzigingen worden goedgekeurd bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
De installatievergadering van het lokaal overleg kinderopvang op 20 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement Lokaal Overleg Kinderopvang: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 3 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 3.3 van het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van het lokaal overleg kinderopvang ging door op 20 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door het lokaal overleg kinderopvang.
Tijdens de installatievergadering waren er nog enkele vragen waardoor er geen unaniem besluit mogelijk was over de aanpassing van het huishoudelijk reglement.
Na aanpassing in de samenstelling om aan de 2/3de geslachtsregel te voldoen, werd het voorstel bezorgd aan alle leden van het lokaal overleg kinderopvang.
Via digitale stemming werd het huishoudelijk reglement goedgekeurd, met 22 ja-stemmen voor en 1 onthouding.
Zoals bepaald in artikel 4.1 van het huishoudelijk reglement legt het lokaal overleg kinderopvang dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0945-00/6143008/410.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van het lokaal overleg kinderopvang wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van het lokaal overleg kinderopvang wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I: DOEL
Artikel 1.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft als doel het lokaal bestuur te adviseren bij het realiseren van het lokaal beleid kinderopvang op basis van het meerjarenplan.
Het lokaal bestuur kan het Lokaal Overleg Kinderopvang aanvullende opdrachten geven.
Hoofdstuk II: SAMENSTELLING
Artikel 2.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang is minstens samengesteld uit:
Artikel 2.2
Elke actor of individuele persoon die lid van de gemeentelijke adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang wenst te worden, richt een schriftelijke aanvraag aan het Lokaal Overleg Kinderopvang. Na erkenning wordt de organisatie of individuele persoon stemgerechtigd.
Artikel 2.3
Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over kinderopvang aangelegenheden wordt uitgeoefend:
Naast de stemgerechtigde leden zetelen in het Lokaal Overleg Kinderopvang eveneens waarnemende leden:
Artikel 2.4
Tot de bevoegdheid van het Lokaal Overleg Kinderopvang behoren:
Artikel 2.5
De openbaarheid van de vergadering en documenten worden gewaarborgd door:
Hoofdstuk III: VOORZITTERSCHAP
Artikel 3.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang bestaat uit de voorzitter, de secretaris, waarnemende leden en stemgerechtigde leden.
De voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt gekozen door en de stemgerechtigde leden.
Artikel 3.2
De voorzitter van het Lokaal Overleg Kinderopvang heeft geen binding met welke voorziening ook, die in de gemeente een opvangfunctie vervult en vervult geen politiek mandaat binnen de gemeenteraad.
Artikel 3.3
De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe Lokaal Overleg Kinderopvang en worden verkozen binnen de vier maand volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Artikel 3.4
Bij vacatie of wanneer een mandaat van het Lokaal Overleg Kinderopvang tussentijds vacant wordt, wijst het Lokaal Overleg Kinderopvang een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Hoofdstuk IV: ERKENNING EN ONDERSTEUNING
Artikel 4.1
Het Lokaal Overleg Kinderopvang wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.
De erkenning van de adviesraad Lokaal Overleg Kinderopvang werd vastgesteld in het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden.
De installatievergadering van de landbouwraad op datum 21 januari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van de landbouwraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende Huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de landbouwraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van landbouwraad ging door op 20 januari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de landbouwraad.
Het voorstel werd door de leden van de landbouwraad goedgekeurd met unanimiteit (11 ja-stemmen) goedgekeurd.
Zoals bepaald in artikel 13 van het huishoudelijk reglement van de landbouwraad legt de landbouwraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de landbouw en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 621, budgetrekening 0530-00/6143008.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de landbouwraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de landbouwraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 2 juni 2022 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de landbouwraad wordt goedgekeurd.
Huishoudelijk reglement van de gemeentelijke landbouwraad:
Hoofdstuk I: Doel
Artikel 1
De Landbouwraad heeft tot doel:
Hoofdstuk II: Samenstelling en structuur
Artikel 2
De Landbouwraad is samengesteld uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad of van het college van burgemeester en schepenen zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin aangelegenheden voor milieu, landbouw en natuur wordt uitgeoefend.
Artikel 4
Naast de stemgerechtigde leden zetelen in de Landbouwraad eveneens waarnemende leden:
Artikel 5
Elke organisatie wijst, volledig vrij, één vertegenwoordiger aan.
Deze voldoen aan de volgende voorwaarden:
De gecoöpteerde leden moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 6
Elke organisatie of individuele persoon, die lid van de gemeentelijke adviesraad voor landbouw wenst te worden, richt een schriftelijke aanvraag aan de voorzitter van de Landbouwraad.
Indien ze beantwoordt aan de gestelde normen van artikel 3 en 5 van onderhavig reglement, kan de organisatie of individuele persoon toetreden tot de Landbouwraad.
De Landbouwraad beslist met gewone meerderheid over het al dan niet erkennen van nieuwe leden.
Na aanvaarding wordt de organisatie of individuele persoon stemgerechtigd.
Artikel 7
De openbaarheid van de Landbouwraad en documenten worden gewaarborgd door:
Artikel 8
De Landbouwraad is samengesteld uit tenminste 7 stemgerechtigde leden.
Artikel 9
De voorzitter van de Landbouwraad wordt gekozen door de stemgerechtigde leden.
De voorzitter van de Landbouwraad mag geen politiek mandaat bekleden in de gemeenteraad van Oostrozebeke.
Artikel 10
De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van de nieuwe Landbouwraad.
De nieuwe Landbouwraad wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Wanneer een mandaat van een lid van de Landbouwraad tussentijds vacant wordt, wijst de Landbouwraad een opvolger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Bij vacatie van de functie van voorzitter wijst de Landbouwraad een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Hoofdstuk III: Rekeningen
Artikel 11
De financiële ondersteuning voor het realiseren van het doel van Landbouwraad zoals beschreven in hoofdstuk I zijn in het beheer van het gemeentebestuur en wordt toegekend volgens de bepalingen in artikel 10 van het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden.
De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen recht in naam van de Landbouwraad rekeningen of financiële producten te beheren.
Artikel 12
De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de Landbouwraad, hebben geen recht op een aandeel in de behaalde winsten en kunnen geen opbrengsten halen uit de Landbouwraad, waardoor zij zich individueel verrijken.
Bij uittreding, uitsluiting of overlijden kunnen zij nooit teruggave of vergoeding vorderen voor gestorte bijdragen of gedane inbrengen.
Bij ontbinding van de Landbouwraad, om welke reden ook, moet het vermogen van de Landbouwraad worden bestemd tot een doel dat aansluit bij het doel van de Landbouwraad en mag het niet worden uitgekeerd aan de leden.
Het doel waarvan hierboven sprake, wordt door de gemeenteraad aangewezen, op advies van de Landbouwraad.
Hoofdstuk IV: Erkenning
Artikel 13
De Landbouwraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.
Artikel 14
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt:
Artikel 15
15.1
Voor buitengewone activiteiten welke de Landbouwraad zelf op touw zet, worden de nodige kredieten vooraf aan het college van burgemeester en schepenen aangevraagd.
Opdat de Landbouwraad deze kredieten zou kunnen gebruik moet hij een omstandig dossier samenstellen, waaruit blijkt:
Binnen een maand na deze activiteit moet alle bewijsmateriaal toegevoegd worden zoals toelichting bij de rekeningen en het vaststellen van de werken of de activiteit.
15.2.
Voor gewone activiteiten, die behoren tot de advies verlenende opdracht van de Landbouwraad en tot het stimuleren en het garanderen van de representatie van de leden in de adviesraad, wordt door het gemeentebestuur jaarlijks de nodige kredieten voorzien in het meerjarenplan.
Hoofdstuk V: Reglement van inwendige orde
Artikel 16
In het reglement van inwendige orde wordt alles geregeld wat niet door het huishoudelijk reglement wordt bepaald.
Dit reglement en wijzigingen ervan worden opgemaakt en goedgekeurd door de Landbouwraad bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
De installatievergadering van de minaraad op datum 17 maart 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van de minaraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende Huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren, die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de minaraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van minaraad ging door op 17 maart 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de minaraad.
Het voorstel werd door de leden van de minaraad goedgekeurd met éénparigheid van stemmen.
Zoals bepaald in artikel 13 van het huishoudelijk reglement van de minaraad legt de minaraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering op te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de minaraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 911, budgetrekening 0390-00/6143008/600.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de minaraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de minaraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de minaraad wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I: doel
Artikel 1
Er wordt een gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur opgericht, de Minaraad genoemd.
De Minaraad heeft tot doel:
Hoofdstuk II: samenstelling en structuur
Artikel 2
De Minaraad is samengesteld uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen politiek mandaat in de gemeenteraad van Oostrozebeke vervullen.
Artikel 4
Naast de stemgerechtigde leden zetelen in de Minaraad eveneens waarnemende leden:
Artikel 5
Elke organisatie wijst, volledig vrij, één vertegenwoordiger aan.
Deze voldoen aan de volgende voorwaarden:
De gecoöpteerde leden moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 6
Elke organisatie of individuele persoon, die lid van de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur wenst te worden, richt een schriftelijke aanvraag aan de voorzitter van de Minaraad.
Indien ze beantwoordt aan de gestelde normen van artikel 3 en 5 van onderhavig reglement, kan de organisatie of individuele persoon toetreden tot de Minaraad.
Het Minaraad beslist met gewone meerderheid over het al dan niet erkennen van nieuwe leden.
Na aanvaarding wordt de organisatie of individuele persoon stemgerechtigd.
Artikel 7
De openbaarheid van de Minaraad en documenten worden gewaarborgd door:
Artikel 8
De Minaraad is samengesteld uit tenminste 7 stemgerechtigde leden.
Artikel 9
De voorzitter van de Minaraad wordt gekozen door de stemgerechtigde leden.
De voorzitter van de Minaraad mag geen politiek mandaat bekleden.
Artikel 10
De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van de nieuwe Minaraad.
De nieuwe Minaraad wordt verkozen binnen de vier maand na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Wanneer een mandaat van een lid van de Minaraad tussentijds vacant wordt, wijst de Minaraad een opvolger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Bij vacatie van de functie van voorzitter wijst de Minaraad een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Hoofdstuk III: Rekeningen
Artikel 11
De financiële ondersteuning voor het realiseren van het doel van Minaraad zoals beschreven in hoofdstuk I zijn in het beheer van het gemeentebestuur en wordt toegekend volgens de bepalingen in artikel 10 van het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden.
De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen recht in naam van de Minaraad rekeningen of financiële producten te beheren.
Artikel 12
De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de Minaraad, hebben geen recht op een aandeel in de behaalde winsten en kunnen geen opbrengsten halen uit de Minaraad, waardoor zij zich individueel verrijken.
Bij uittreding, uitsluiting of overlijden kunnen zij nooit teruggave of vergoeding vorderen voor gestorte bijdragen of gedane inbrengen.
Bij ontbinding van de Minaraad, om welke reden ook, moet het vermogen van de Minaraad worden bestemd tot een doel dat aansluit bij het doel van de Minaraad en mag het niet worden uitgekeerd aan de leden.
Het doel waarvan hierboven sprake, wordt door de gemeenteraad aangewezen, op advies van de Minaraad.
Hoofdstuk IV: erkenning
Artikel 13
De Minaraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.
Artikel 14
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt:
Artikel 15
Artikel 15.1
Voor buitengewone activiteiten, die de Minaraad zelf op touw zet, worden de nodige kredieten vooraf aan het college van burgemeester en schepenen aangevraagd.
Opdat de Minaraad deze kredieten zou kunnen gebruik moet er een omstandig dossier samengesteld worden, waaruit blijkt:
Binnen een maand na deze activiteit moet alle bewijsmateriaal toegevoegd worden zoals: inzicht in de rekeningen en het vaststellen van de werken of de activiteit.
Artikel 15.2.
Voor gewone activiteiten welke behoren tot adviesverlenende opdracht van de Minaraad en het stimuleren en garanderen van de representatie van de leden in de adviesraad wordt door het gemeentebestuur jaarlijks de nodige kredieten voorzien in het meerjarenplan.
Hoofdstuk V: reglement van inwendige orde
Artikel 16
In het reglement van inwendige orde wordt alles geregeld wat niet door het huishoudelijk reglement wordt bepaald.
Dit reglement en wijzigingen ervan worden opgemaakt en goedgekeurd door de Minaraad bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
De installatievergadering van de lokaal economische raad op datum van 17 februari 2025 en de opmaak van het huishoudelijk reglement van de lokaal economische raad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 3 april 2025 betreffende huishoudelijk reglement van de lokaal economische raad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren, die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 10 van het huishoudelijk reglement van de lokaal economische raad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van de lokaal economische raad ging door op 17 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de lokaal economische raad.
Het voorstel werd door de leden van de lokaal economische raad met unanimiteit (12 ja-stemmen) goedgekeurd.
Zoals bepaald in artikel 13 van het huishoudelijk reglement van de lokaal economische raad legt de lokaal economische raad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de lokaal economische raad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 642, budgetrekening 0500-00/6143008.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de lokaal economische raad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de lokaal economische raad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 31 maart 2022 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de lokaal economische raad wordt goedgekeurd.
Hoofdstuk I: doel
Artikel 1
Er wordt een gemeentelijke adviesraad voor lokale economie opgericht, de lokaal economische raad genoemd.
De lokaal economische raad heeft tot doel:
Hoofdstuk II: samenstelling en structuur
Artikel 2
De lokaal economische raad is samengesteld uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over economische aangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 4
Naast de stemgerechtigde leden zetelen in de lokaal economische raad eveneens waarnemende leden:
Artikel 5
Elke organisatie wijst, volledig vrij, één vertegenwoordiger aan.
Deze voldoen aan de volgende voorwaarden:
De gecoöpteerde leden moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
Artikel 6
Elke organisatie of individuele persoon die lid van de lokaal economische raad wenst te worden, richt een schriftelijke aanvraag aan de voorzitter van de lokaal economische raad.
Indien ze beantwoordt aan de gestelde normen van artikel 3 en 5 van onderhavig reglement, kan de organisatie of individuele persoon toetreden tot de lokaal economische raad.
De lokaal economische raad beslist met gewone meerderheid over het al dan niet erkennen van nieuwe leden.
Na aanvaarding wordt de organisatie of individuele persoon stemgerechtigd.
Artikel 7
De openbaarheid van de lokaal economische raad en documenten worden gewaarborgd door:
Artikel 8
De lokaal economische raad is samengesteld uit tenminste 7 stemgerechtigde leden met een evenwichtige spreiding uit de verschillende belangengroepen zoals detailhandel, horeca, ambachten, vrije beroepen, industrie, KMO & grote ondernemingen, Unizo, Markant en Voka.
Artikel 9
De voorzitter van de lokaal economische raad wordt gekozen door de stemgerechtigde leden.
De voorzitter van de lokaal economische raad mag geen politiek mandaat bekleden in de gemeenteraad van Oostrozebeke.
Artikel 10
De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van de nieuwe lokaal economische raad.
De nieuwe lokaal economische raad wordt verkozen binnen de vier maand na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Wanneer een mandaat van een lid van de lokaal economische raad tussentijds vacant wordt, wijst de lokaal economische raad een opvolger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Bij vacatie van de functie van voorzitter wijst de lokaal economische raad een plaatsvervanger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Hoofdstuk III: Rekeningen
Artikel 11
De financiële ondersteuning voor het realiseren van het doel van lokaal economische raad zoals beschreven in hoofdstuk I zijn in het beheer van het gemeentebestuur en wordt toegekend volgens de bepalingen in artikel 9 van het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden.
De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen recht in naam van de lokaal economische raad rekeningen of financiële producten te beheren.
Artikel 12
De leden en hun eventuele rechtsopvolgers hebben geen deel in het vermogen van de lokaal economische raad, hebben geen recht op een aandeel in de behaalde winsten en kunnen geen opbrengsten halen uit de lokaal economische raad waardoor zij zich individueel verrijken.
Bij uittreding, uitsluiting of overlijden kunnen zij nooit teruggave of vergoeding vorderen voor gestorte bijdragen of gedane inbrengen.
Bij ontbinding van de lokaal economische raad , om welke reden ook, moet het vermogen van de lokaal economische raad worden bestemd tot een doel dat aansluit bij het doel van de lokaal economische raad en mag het niet worden uitgekeerd aan de leden.
Het doel waarvan hierboven sprake, wordt door de gemeenteraad aangewezen, op advies van de lokaal economische raad.
Hoofdstuk IV: erkenning
Artikel 13
De lokaal economische raad wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.
Artikel 14
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt:
Artikel 15
Artikel 15.1
Voor buitengewone activiteiten welke de lokaal economische raad zelf op touw zet, worden de nodige kredieten vooraf aan het college van burgemeester en schepenen aangevraagd.
Opdat de lokaal economische raad deze kredieten zou kunnen gebruik moet hij een omstandig dossier samenstellen waaruit blijkt:
Binnen een maand na deze activiteit moet alle bewijsmateriaal toegevoegd worden zoals: inzicht in de rekeningen en het vaststellen van de werken of de activiteit.
Artikel 15.2.
Voor gewone activiteiten welke behoren tot advies verlenende opdracht van de lokaal economische raad en het stimuleren en garanderen van de representatie van de leden in de adviesraad wordt door het gemeentebestuur jaarlijks de nodige kredieten voorzien in het meerjarenplan.
Hoofdstuk V: reglement van inwendige orde
Artikel 16
In het reglement van inwendige orde wordt alles geregeld wat niet door het huishoudelijk reglement wordt bepaald.
Dit reglement en wijzigingen ervan worden opgemaakt en goedgekeurd door de lokaal economische raad bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
De installatievergadering van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer op 25 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 2 mei 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer ging door op 25 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer.
Het voorstel werd door de leden van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer goedgekeurd met 5 ja-stemmen.
Er waren geen nee-stemmen en geen onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer legt de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Het is niet verplicht om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad.
Dit werd bij de opstart van de sectorale adviesraden overgenomen uit de vzw-structuur.
Op vandaag stellen we vast dat bij vele adviesraden de leden van het bestuur en de leden van de algemene vergadering dezelfde zijn.
Hierdoor is er geen meerwaarde aan de algemene vergadering op zich.
In het uitgewerkt voorstel huishoudelijk reglement is er geen sprake meer van twee organen.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 911, budgetrekening 0200-00/6143008/500.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 2 mei 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke adviesraad veilig verkeer wordt als volgt vastgesteld:
Hoofdstuk I : DOEL
Artikel 1
De gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer heeft in het algemeen tot doel de verkeersveiligheid te bevorderen in het belang van alle inwoners van de gemeente.
De concrete doelstellingen zijn onder meer de volgende
Hoofdstuk II: SAMENSTELLING EN STRUCTUUR
Artikel 2
De gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer is samengesteld uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 3
Stemgerechtigde leden zijn:
Een stemgerechtigd lid mag geen politiek mandaat vervullen, noch belast zijn met een overheidsfunctie waarin toezicht over verkeersaangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 4
Naast de stemgerechtigde leden zetelen in de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer eveneens volgende waarnemende leden:
Artikel 5
Elke organisatie wijst, volledig vrij, één vertegenwoordiger aan.
Deze voldoen aan de volgende voorwaarden:
Artikel 6
Elke organisatie of individueel persoon, die lid van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer wenst te worden, dient een schriftelijke aanvraag te richten aan de voorzitter van de gemeentelijke adviesraad voor verkeer.
Indien ze beantwoordt aan de gestelde normen van erkenning, kan de organisatie of individueel persoon toetreden tot de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer.
Het bestuur beslist met gewone meerderheid over het al dan niet erkennen van nieuwe leden.
Na erkenning wordt de organisatie of individueel persoon stemgerechtigd.
Artikel 7
Tot de bevoegdheid van de gemeentelijke adviesraad behoren:
Artikel 8
De openbaarheid van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer en documenten worden gewaarborgd door:
Artikel 9
De gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer is samengesteld uit tenminste 3 stemgerechtigde leden.
Artikel 10
De voorzitter van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer wordt gekozen door de stemgerechtigde leden. De voorzitter van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer mag geen politiek mandaat bekleden.
Artikel 11
De duur van de mandaten bedraagt normaal zes jaar, behoudens herverkiezing. De mandaten lopen tot de installatie van de nieuwe gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer.
De nieuwe gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer wordt verkozen binnen de vier maand volgend op de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
Wanneer een mandaat van een lid van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer tussentijds vacant wordt, wijst de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer een opvolger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Bij vacatie van de functie van voorzitter wijst de gemeentelijke adviesraad een opvolger aan, die het mandaat van zijn voorganger voltooit.
Artikel 12
De adviesraad voor veilig verkeer wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement, en de latere wijzigingen ervan, ter goedkeuring voor.
Artikel 13
Aan het college van burgemeester en schepenen wordt:
Artikel 14
Voor buitengewone activiteiten welke de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer zelf op touw zet, moeten de nodige kredieten vooraf aan het college van burgemeester en schepenen aangevraagd worden.
Opdat de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer van deze kredieten zou kunnen gebruik maken moet hij een omstandig dossier samenstellen waaruit blijkt:
Artikel 15
Voor gewone activiteiten welke behoren tot adviesverlenende opdracht van de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer en het stimuleren en garanderen van de representatie van de leden in de adviesraad wordt door het gemeentebestuur jaarlijks de nodige kredieten voorzien in het meerjarenplan.
Hoofdstuk III : REGLEMENT VAN INWENDIGE ORDE
Artikel 16
In het reglement van inwendige orde wordt alles geregeld wat niet door het huishoudelijk reglement wordt bepaald. Dit reglement en wijzigingen erin wordt opgemaakt en goedgekeurd door de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer bij gewone meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
De installatievergadering van de seniorenraad op 18 februari 2025 en de opmaak van het huishoudelijk reglement van de seniorenraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglement seniorenraad: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de seniorenraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van seniorenraad ging door op 18 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de seniorenraad.
Het voorstel werd door de leden van de seniorenraad goedgekeurd met 19 ja-stemmen.
Er waren 0 nee-stemmen en 0 onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 14 van het huishoudelijk reglement van de seniorenraad legt de seniorenraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Alhoewel het niet verplicht is om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad, is de keuze gemaakt om dit wel te doen voor de seniorenraad.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de seniorenraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 911, budgetrekening 0709-01-6143008.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de seniorenraad wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 2
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de seniorenraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de seniorenraad wordt goedgekeurd.
HUISHOUDELIJK REGLEMENT VAN DE SENIORENRAAD
Hoofdstuk I: Doel
Artikel 1
De seniorenraad wordt opgericht met als doel:
Hoofdstuk II: Samenstelling en Structuur
Artikel 2
De seniorenraad bestaat uit een algemene vergadering en een bestuur.
Hoofdstuk III: Algemene Vergadering
Artikel 3
De algemene vergadering bestaat uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 4
Stemgerechtigde leden zijn:
Voorwaarden: Een stemgerechtigd lid mag geen lid van de gemeenteraad zijn, noch belast zijn met een gemeentelijke overheidsfunctie, waarin toezicht over seniorenaangelegenheden wordt uitgeoefend.
Artikel 5
Naast de stemgerechtigde leden zijn er waarnemende leden:
Artikel 6
Elke organisatie wijst afgevaardigden aan:
Voorwaarden voor afgevaardigden:
Artikel 7
Organisaties of individuele deskundigen die lid willen worden van de seniorenraad dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur. Het bestuur beslist bij gewone meerderheid over de toelating.
Artikel 8
De algemene vergadering heeft de volgende bevoegdheden:
Artikel 9
Openbaarheid van de seniorenraad en documenten wordt gewaarborgd door:
Opmerking: Het publiek heeft geen spreekrecht, tenzij de voorzitter hiervoor toestemming geeft.
Hoofdstuk IV: Bestuur van de Seniorenraad
Artikel 10
De algemene vergadering kiest uit de stemgerechtigde leden een voorzitter en minstens 5 bestuursleden door geheime stemming. Organisaties die uitsluitend activiteiten voor senioren organiseren moeten vertegenwoordigd zijn.
Artikel 11
De schepen van senioren en de ambtenaar maken deel uit van het bestuur als waarnemende leden.
Artikel 12
Mandaten duren normaal zes jaar, tenzij herverkiezing plaatsvindt. Bij een tussentijdse vacature wijst de algemene vergadering een opvolger aan. Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maand na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
In het geval de voorzitter niet verder zijn functie kan opnemen, benoemt het bestuur een tijdelijke vervanger tot de volgende algemene vergadering.
Hoofdstuk V: Financiën
Artikel 13
De financiële ondersteuning voor de seniorenraad wordt beheerd door het gemeentebestuur. Leden mogen geen rekeningen of financiële producten beheren in naam van de seniorenraad.
Hoofdstuk VI: Erkenning
Artikel 14
De seniorenraad wordt erkend door de gemeenteraad en legt zijn huishoudelijk reglement en wijzigingen ter goedkeuring voor.
Artikel 15
Na de installatievergadering (zie artikel 12) wordt een ledenlijst met namen, adressen en functies ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Wijzigingen in de samenstelling worden schriftelijk doorgegeven.
Artikel 16.1
Voor buitengewone activiteiten vraagt de seniorenraad vooraf financiële steun aan bij het college van burgemeester en schepenen. Het dossier moet aantonen:
Binnen een maand na uitvoering van de activiteit dient een afrekening te worden overhandigd.
Artikel 16.2
Voor gewone activiteiten die behoren tot de adviesverlening en representatie van de leden, voorziet het gemeentebestuur jaarlijks een budget.
Hoofdstuk VII: Reglement van Inwendige Orde
Artikel 17
Het reglement van inwendige orde regelt alle zaken die niet door dit huishoudelijk reglement worden bepaald.
Wijzigingen worden goedgekeurd door de algemene vergadering bij gewone meerderheid van aanwezige stemgerechtigde leden en voorbereid door het bestuur.
De installatievergadering van de sportraad op datum 12 februari 2025 en de wijziging van het huishoudelijk reglement van de sportraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 april 2019 betreffende huishoudelijk reglementsportraad: wijzigen: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen.
Volgens artikel 304 van het decreet over het lokaal bestuur kan alleen de gemeenteraad overgaan tot de organisatie van raden en overlegstructuren, die als opdracht hebben op regelmatige en systematische wijze het gemeentebestuur te adviseren.
Volgens artikel 12 van het huishoudelijk reglement van de sportraad bedraagt de duur van de mandaten normaal zes jaar, behoudens herverkiezing.
De mandaten lopen tot de installatie van het nieuwe bestuur.
Het nieuwe bestuur wordt verkozen binnen de vier maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad.
De installatievergadering van sportraad ging door op 12 februari 2025.
Een voorstel van huishoudelijk reglement werd opgemaakt door de sportraad.
Het voorstel werd door de leden van de sportraad goedgekeurd met 13 ja-stemmen.
Er waren geen nee-stemmen en geen onthoudingen.
Zoals bepaald in artikel 13 van het huishoudelijk reglement van de sportraad legt de sportraad dit reglement voor aan de gemeenteraad.
Alhoewel het niet verplicht is om een bestuur en een algemene vergadering in te richten bij een adviesraad, is de keuze gemaakt om dit wel te doen voor de sportraad.
Dit werd zo uitgewerkt in het voorstel van huishoudelijk reglement.
De adviesraad op zich wordt opgericht met daaraan verbonden alle gekende opdrachten.
Aangaande de samenstelling van de sportraad en de aanduiding van de waarnemers gaat de gemeenteraad over tot publieke stemming.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
De uitgave is voorzien in het exploitatiebudget 2025, actie 911 budgetrekening 0741-00/6143008/600.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De samenstelling van de sportraad wordt als volgt vastgesteld:
Uit de verenigingen:
De gemeenteraad beslist om volgende personen namens de gemeentelijke fracties voor te dragen als waarnemers:
Artikel 3
Het huishoudelijk reglement van de sportraad vastgesteld in zitting van de gemeenteraad van 4 april 2019 wordt opgeheven.
Artikel 4
Het huishoudelijk reglement van de sportraad wordt goedgekeurd.
Artikel 1
De sportraad heeft als doel sport, beweging en recreatie te bevorderen voor alle inwoners van de gemeente.
Dit draagt bij aan het algemeen welzijn en de lichamelijke en mentale gezondheid. De sportraad zet zich in voor:
Hoofdstuk II: SAMENSTELLING EN STRUCTUUR
Artikel 2
De sportraad vertegenwoordigt competitiesport, recreatiesport en andere sportieve initiatieven.
De raad bestaat uit een algemene vergadering en een bestuur.
Hoofdstuk III: ALGEMENE VERGADERING
Artikel 3
De algemene vergadering bestaat uit stemgerechtigde leden en waarnemers.
Artikel 4
Stemgerechtigde leden mogen geen gemeenteraadslid zijn en zijn niet werkzaam of hebben geen toezichthoudende functie binnen de sportsector.
Artikel 5
Waarnemende leden zijn:
Artikel 6
Elke organisatie wijst vrij één vertegenwoordiger aan, die:
Deskundigen (artikel 4c) kunnen geen vervanger aanduiden.
Artikel 7
Organisaties of deskundigen die lid willen worden, dienen een schriftelijke aanvraag in bij het bestuur. Het bestuur beslist met gewone meerderheid over de erkenning. Erkende leden krijgen stemrecht.
Artikel 8
De algemene vergadering beslist over:
Artikel 9
De transparantie van de sportraad wordt gewaarborgd door:
Bezoekers hebben geen spreekrecht, tenzij de voorzitter dit toestaat.
Hoofdstuk IV: BESTUUR VAN DE SPORTRAAD
Artikel 10
De algemene vergadering kiest bij geheime stemming een voorzitter en minimaal zes bestuursleden uit de stemgerechtigde leden.
Artikel 11
De schepen van sport en de ambtenaar (artikel 5b) zijn waarnemende bestuursleden.
Artikel 12
Mandaten duren zes jaar en lopen tot de installatie van een nieuw bestuur.
Een nieuw bestuur wordt gekozen binnen vier maanden na de installatie van de gemeenteraad.
Bij een tussentijdse vacature wijst de algemene vergadering een opvolger aan.
Bij tussentijdse vacature van de voorzitter benoemt het bestuur een plaatsvervanger tot de eerstvolgende algemene vergadering.
Hoofdstuk V: ERKENNING
Artikel 13
De gemeenteraad erkent de sportraad en keurt het huishoudelijk reglement en wijzigingen goed.
Artikel 14
Het college van burgemeester en schepenen ontvangt:
Artikel 15
Voor speciale activiteiten van de sportraad wordt vooraf budget aangevraagd bij het college van burgemeester en schepenen. De aanvraag bevat:
Artikel 16
Voor reguliere activiteiten binnen de adviesfunctie en vertegenwoordiging van de sportraad voorziet de gemeente jaarlijks budget.
Hoofdstuk VI: REGELEMENT INWENDIGE ORDE
Artikel 17
Het reglement van interne orde bepaalt alles wat niet in het huishoudelijk reglement is vastgelegd.
Wijzigingen worden goedgekeurd door de algemene vergadering met gewone meerderheid en voorbereid door het bestuur van de sportraad.
De e-mails van raadslid Glenn Coppens van 31 maart 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
De e-mail van raadslid Jean Pierre Vande Maele van 1 april 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vragen van de raadsleden Glenn Coppens, Yoerick Impens, Jean Pierre Vande Maele en Koen De Mets.
De antwoorden van Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Ilse Vervaeck schepenen en de burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 03/04/2025 om 21:23.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter