De noodzaak om een reglement te hebben voor inname openbaar domein voor terrassen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen, meer bepaald de artikels 28, 29 en 30.
Om te komen tot een kwaliteitsvolle invulling van het openbaar domein moeten een aantal basisprincipes vastgelegd worden.
De voorschriften beogen de veiligheid van de horecaterrassen alsook de integratie in de omgeving.
De horecaterrassen mogen op geen enkel ogenblik de doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers, ... en hulpdiensten hinderen.
Het plaatsen van horecaterrassen op het openbaar domein impliceert een tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein en geen fysieke uitbreiding van de horecazaak of het bekomen van een verworven recht.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Het algemeen gemeentelijk reglement voor de inname van het openbaar domein voor doeleinden van commercieel belang of horecaterrassen wordt als volgt vastgesteld:
A. Toepassingsgebied
Artikel 1
Elke inname van het openbaar domein op het grondgebied van Oostrozebeke voor doeleinden van commercieel belang door middel van terrassen, uitstallingen, verkoopkramen en andere voorwerpen, die voor handelsdoeleinden worden uitgebaat, is onderworpen aan de voorafgaande vergunning van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2
Voor de plaatsing van een terras op privé-eigendom, dient er in bepaalde gevallen een omgevingsvergunning aangevraagd te worden.
Artikel 3
Dit reglement is niet van toepassing op de evenemententerrassen.
De toelating voor evenemententerras wordt aangevraagd via het online formulier samen met de toestemming voor de organisatie van het evenement.
Een aparte terrasvergunning is niet vereist.
Artikel 4
De horeca-uitbaters krijgen onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om tijdelijke terrassen in te richten op parkeerplaatsen of de openbare weg.
Hierbij wordt gestreefd naar een kwaliteitsvolle en veilige inrichting en kunnen bijzondere voorwaarden opgelegd worden.
De aanvraag moet voldoende gemotiveerd zijn, wordt individueel bekeken en wordt beslist door het college van burgemeester en schepenen.
B. Aanvraagprocedure
Artikel 5
Er is steeds voorafgaandelijke schriftelijke toestemming nodig van het college van burgemeester en schepenen om een horecaterras op het openbaar domein te mogen plaatsen.
De toelatingsaanvraag kan enkel worden ingediend via het daartoe bestemd aanvraagformulier op de website ten laatste 30 kalenderdagen voor het plaatsen van het horecaterras.
De aanvraag moet vervolledigd worden met:
De vergunning wordt verleend voor 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd.
Voor elke wijziging of vervanging (bv. oppervlakte, uitbater,…) dient de toelatingsaanvraag hernieuwd te worden.
De vergunning is persoonlijk en niet overdraagbaar.
C. In acht te nemen bijzondere voorwaarden
Artikel 6
Er moet te allen tijde een vrije doorgang van 1.20 meter gegarandeerd worden op het voetpad.
Op het deel van het openbaar domein dat vrij moet blijven voor voetgangers, fietsers of gemotoriseerd of ander verkeer mag geen enkele hindernis of verhoogde vloer worden aangebracht.
Binnen de terraszone dient een obstakelvrije doorgang van minstens 1.20 meter, bij voorkeur loodrecht op de hoofdingang van de horeca-uitbating, gehandhaafd worden.
De horecaterrassen mogen nooit de doorgang voor hulpdiensten hinderen.
Hulpdiensten vereisen steeds een vrije doorgang van 4 meter.
De burgemeester kan in zijn vergunning opleggen dat de afbakening van het terras van die aard moet zijn dat op geen enkel ogenblik mens of dier rechtstreeks van op het terras de naastliggende rijbaan op kan lopen of dat voorwerpen van op het terras op de rijbaan kunnen terechtkomen.
Ter gelegenheid van evenementen, omwille van verkeersveiligheid etc., kan de burgemeester te allen tijde de vergunninghouder verplichten de inname van het openbaar domein door een terras geheel of gedeeltelijk en tijdelijk te stoppen of op te schorten en dit zonder enig recht voor de vergunninghouder op schadevergoeding lastens de gemeente.
Artikel 7
Wanneer er meer oppervlakte van het openbaar domein wordt ingenomen dient er een nieuwe vergunning aangevraagd te worden.
Wanneer er minder oppervlakte of voor een kortere duur openbaar domein wordt ingenomen dient de aanvrager dit op eigen initiatief te melden.
Artikel 8
Het aanbrengen, vastmaken en verankeren van vaste constructies op het openbaar domein is verboden tenzij mits voorafgaande en schriftelijke aanvraag en strikt voorwaardelijke toelating van het gemeentebestuur.
Bij het tijdelijk verwijderen van de constructie mag er geen hindernis zijn voor de weggebruikers.
Artikel 9
De toelating voor het innemen van het openbaar domein wordt verleend op naam van de aanvrager en kan niet overgedragen worden, tenzij met schriftelijke toelating van het gemeentebestuur.
Artikel10
Het gemeentebestuur kan altijd bijkomende voorwaarden opleggen aan de aanvrager.
Artikel 11
Het signaleren van de inname van het openbaar domein is een verantwoordelijkheid van de aanvrager en dient te gebeuren volgens de geldende wettelijke richtlijnen.
Artikel 12
De toelating voor het innemen van het openbaar domein kan door het college van burgemeester en schepenen ingetrokken of voor een bepaalde duur geschorst worden indien zulks noodzakelijk geacht wordt in het kader van het algemeen belang of van de openbare orde en veiligheid.
De intrekking of tijdelijke schorsing geeft geen enkel recht op enige schadevergoeding.
Artikel 13
Ingeval er na het einde van de inname beschadiging of verontreiniging vastgesteld wordt van de ingenomen ruimte, wordt de aanvrager ertoe gehouden om de toegebrachte schade te vergoeden.
De gemeente zal de herstelling uitvoeren en de kosten zijn ten laste van de aanvrager.
De aanvrager kan nadien een schadebestek van de uitgevoerde herstelling bij het gemeentebestuur opvragen.
Artikel 14
Indien de aanvraag handelt over een locatie langs een gewestweg, dient het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ook een vergunning te verlenen.
Het gemeentebestuur zal deze aanvraag bezorgen aan het AWV.
D. Terrassen
Artikel 15
Terrassen mogen het ganse jaar door blijven staan (winter- en zomerterras) indien ze effectief gebruikt worden en in veilige omstandigheden.
Bij ‘effectief gebruik’ wordt een terras met uitgestald meubilair bedoeld.
Het louter stapelen van stoelen en tafels, en het louter gebruik van het terras als rokersruimte, behoren niet tot het effectief gebruik.
In het aanvraagformulier moet de periode doorgegeven worden.
Artikel 16
Een terras mag enkel tijdens de openingsuren van de zaak op het openbaar domein gebruikt worden, doch mag nooit gebruikt worden vóór 8 u. ’s morgens en na 24 u. ’s avonds, tenzij met uitdrukkelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen en in uitzonderlijke omstandigheden (plaatselijke kermis of andere jaarlijks terugkerende activiteiten of evenementen).
Artikel 17
Onverminderd het verbod dat iedere vorm van vastmaken of verankeren aan het openbaar domein verbiedt, zoals bepaald in artikel 8 van dit reglement, mogen op het terras zonne- en/of windschermen geplaatst worden in zoverre deze de openbare veiligheid niet in het gedrang brengen.
Binnen de toegelaten terraszone mogen enkel tafels, stoelen, banken, decoraties geplaatst worden: alle andere gewenste uitrustingen (verhoogde vloeren, wind- of zonneschermen, verwarming) moeten expliciet in de aanvraag worden vermeld en als dusdanig worden vergund.
E. Inrichting en uitbating
Artikel 18
§ 1
Algemeen:
Bij de inrichting van een terras wordt gestreefd naar harmonie.
Voor de leefbaarheid van het openbaar domein en de visuele rust moeten de vormgeving, de gebruikte materialen, de kleuren van de terrasinrichting steeds een eenheid vormen, passen in de omgeving en bij het pand en zo dicht mogelijk aansluiten bij het RAL-kleur 9005.
Dit is het hoofdkleur van de verlichtingspalen en het straatmeubilair.
§ 2
Terrasmeubilair:
§ 3
Parasols, zonnetenten of luifels:
§ 4
Terrasschermen, windschermen:
§ 5
Verlichting en verwarming:
§ 6
Publiciteit en terrasdecoraties:
§ 7
Aansprakelijkheid:
F. Inwerkingtreding
Artikel 19
Dit terrasreglement treedt in werking op 3 maart 2023 voor alle nieuwe aanvragen.
Alle private innames van het openbaar domein voor het plaatsen van een terras dienen te voldoen aan de bepalingen van dit reglement.