De voorzitter opent de zitting op 02/03/2023 om 20:13.
De raad neemt kennis van:
Er moet tegengegaan worden dat een woning als tweede verblijf wordt geregistreerd om aan de belasting op leegstand te ontsnappen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2012 houdende wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, wat de termijnberekening in artikelen 7 en 9 betreft.
Koninklijk besluit van 10 april 1992 tot coördinatie van wettelijke bepalingen inzake inkomstenbelastingen [WIB 1992], het laatst gewijzigd bij decreet van 6 mei 2019 houdende verscheidene fiscale bepalingen.
Koninklijk besluit van 27 augustus 1993 tot uitvoering van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, afgekort als “KB/WIB92”, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 5 september 2019 tot wijziging van het KB/WIB 92 op het stuk van het begrip overeenstemmend voertuig.
Besluit van de gemeenteraad van 4 februari 2021 betreffende belastingreglement op woningen die beschouwd worden als ongeschikt of onbewoonbaar: hervaststellen.
De financiële toestand van de gemeente.
Deze belasting is ingegeven vanuit het gelijkheidsbeginsel, waarbij de uitgaven van de gemeente rechtvaardig en eerlijk gedragen worden door iedereen, ook door eigenaars van woningen en gebouwen, waar geen hoofdverblijfplaats is gevestigd, waardoor de gemeente zowel op het vlak van de aanvullende personenbelasting als op het vlak van de toekenningen uit het gemeentefonds inkomsten derft.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 111, budgetrekening 0130-00/7377000.
niet van toepassing
De heren Vandenbroucke en Verhulst en mevrouw Lefebre, raadsleden.
Artikel 1
Voor een termijn vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een belasting geheven op de tweede verblijven.
Artikel 2
Als tweede verblijf wordt beschouwd: een woning, waar op 1 januari niemand is ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente Oostrozebeke of waarvoor nog geen aanvraag tot inschrijving is ingediend én die effectief wordt gebruikt.
De aanwezigheid van voldoende meubilair en/of een leveringscontract voor elektriciteit en water worden als belangrijke indicaties weerhouden.
Als op het adres van zo een woongelegenheid niemand in de bevolkingsregisters of het wachtregister is ingeschreven, dan is er weerlegbaar vermoeden dat de eigenaar, huurder of gebruiker ze gebruikt als tweede verblijf.
Dit vermoeden kan met alle rechtsmiddelen weerlegd worden.
De belasting is verschuldigd door de eigenaar op 1 januari van het aanslagjaar van het betreffende pand.
In geval meerdere personen mede-eigenaar zijn van het belaste tweede verblijf dan wordt de belasting op vraag van de belastingschuldigen uitgesplitst volgens hun wettelijk deel in de eigendom.
De belastingschuldigen zijn hoofdelijk en solidair aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 3
De belasting wordt vastgesteld op een jaarlijks bedrag van 1 000,00 euro.
Artikel 4
De belasting is niet verschuldigd voor:
Artikel 5
De eigenaar van een tweede verblijf is verplicht bij het gemeentebestuur aangifte te doen, vóór 31 mei, van elk tweede verblijf dat in de gemeente bezit én dat effectief door hem gebruikt wordt op 1 januari van dat jaar, door middel van een formulier te bekomen bij de afdeling burgerzaken van de gemeente.
Om de aangifteplicht voor de belastingschuldige te vereenvoudigen dient de belastingschuldige geen aangifteformulier in te dienen indien zich geen wijzigingen voordoen aan de belastbare grondslag en dit vanaf het tweede aanslagjaar waarvoor de belasting zal worden gevestigd.
Artikel 6
Bij gebrek aan aangifte binnen de artikel 5 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingschuldige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.
Artikel 7
De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 8
De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 9
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen of via e-mail op het e-mailadres belastingen@oostrozebeke.be worden ingediend, ondertekend zijn en worden gemotiveerd.
De indiening van het bezwaar moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.
Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden moet dit uitdrukkelijk vermelden in zijn bezwaar.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verzonden, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan naar enerzijds de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds de financieel directeur.
Artikel 10
Overeenkomstig artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen zijn van overeenkomstige toepassing op de gemeentebelastingen:
1° de bepalingen van titel VII, hoofdstuk, 1, 3, 4, 6, 7 en 8 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, voor zover deze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen;
2° het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.
Artikel 11
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.
E-mail van 19 januari 2023 van Creat aankoopcentrale betreffende samenwerking CREAT aankoopcentrale (TMVS).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 betreffende wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.
Er is een aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en het toetredingsdossier is in bijlage toegevoegd.
De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.
Er is een kapitaalsinbreng noodzakelijk, deze en de voorgeschreven betalingsmodaliteiten worden beschreven in het toetredingsdossier.
Uit voornoemd dossier blijkt voldoende dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave zal voorzien worden in het investeringskrediet op actie 112, budgetrekening 0111-00/2841000.
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
Met ingang van 3 maart toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
De raad beslist in te tekenen op 1 aandeel ter waarde van 1 000,00 euro, te volstorten voor één vierde, hetzij 250,00 euro.
Artikel 2
De heer Olivier De Marez, schepen, voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.
Artikel 3
Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.
E-mail van 7 februari 2023 van de afdeling vastgoedtransacties, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 10 te 9000 Gent betreffende AANK Inn. 2 - 3 (D:07430-085|410).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Het opmetingsplan met referentie ORB3003/1/11-3-5.15/15, opgemaakt op 17 januari 2022 door Sweco Vdslandmeters, Engelse wandeling 70 te 8510 Kortrijk.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 6 2020 – 2025: Raad 08_12_2022 van het deel gemeente: vaststellen.
In het kader van de aanleg van fietspaden en rioleringen langs de N305 en zijstraten moet er grond aangekocht worden.
De akte van aankoop van een onroerend goed werd verleden voor mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling vastgoedtransacties.
Het betreft de verkoop van grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 4 a 21 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwland, sectie A nr. 142A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 48 a 40 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 37010 A 1171 A P0000 en van grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 1 a 80 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie A nr. 141A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 29 a 50 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 37010 A141 B P0000 zijnde inneming 136 en 137 voor een bedrag van 8 387,71 euro jegens de verkopers.
Als bijzondere voorwaarde is opgenomen dat de teelaarde ter plaatse dient te blijven liggen.
De verkoop geschiedt voor openbaar nut, meer in het bijzonder voor de aanleg van fietspaden langsheen de Gentstraat.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 6 2020-2025, op het investeringskrediet van 2022, investeringsproject 3, actie 421, budgetrekening 0200-00/2200900/500 en zal worden overgedragen naar het investeringskrediet van 2023.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de akte van aankoop van onroerende goederen om reden van openbaar nut, meer in het bijzonder voor de aanleg van fietspaden langsheen de Gentstraat, verleden op 24 februari 2023 voor mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling vastgoedtransacties goed.
In de akte van 24 februari 2023 verwerft het gemeentebestuur grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 4 a 21 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwland, sectie A nr. 142A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 48 a 40 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 1171 A P0000 en van grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 1 a 80 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie A nr. 141A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 29 a 50 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 141 B P0000, zijnde inneming 136 en 137 voor een bedrag van 8 387,71 euro jegens de verkopers.
Artikel 2
Na overschrijving van de akte, wordt het bevoegd kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.
De noodzaak om een reglement te hebben voor inname openbaar domein voor terrassen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen, meer bepaald de artikels 28, 29 en 30.
Om te komen tot een kwaliteitsvolle invulling van het openbaar domein moeten een aantal basisprincipes vastgelegd worden.
De voorschriften beogen de veiligheid van de horecaterrassen alsook de integratie in de omgeving.
De horecaterrassen mogen op geen enkel ogenblik de doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers, ... en hulpdiensten hinderen.
Het plaatsen van horecaterrassen op het openbaar domein impliceert een tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein en geen fysieke uitbreiding van de horecazaak of het bekomen van een verworven recht.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Het algemeen gemeentelijk reglement voor de inname van het openbaar domein voor doeleinden van commercieel belang of horecaterrassen wordt als volgt vastgesteld:
A. Toepassingsgebied
Artikel 1
Elke inname van het openbaar domein op het grondgebied van Oostrozebeke voor doeleinden van commercieel belang door middel van terrassen, uitstallingen, verkoopkramen en andere voorwerpen, die voor handelsdoeleinden worden uitgebaat, is onderworpen aan de voorafgaande vergunning van het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 2
Voor de plaatsing van een terras op privé-eigendom, dient er in bepaalde gevallen een omgevingsvergunning aangevraagd te worden.
Artikel 3
Dit reglement is niet van toepassing op de evenemententerrassen.
De toelating voor evenemententerras wordt aangevraagd via het online formulier samen met de toestemming voor de organisatie van het evenement.
Een aparte terrasvergunning is niet vereist.
Artikel 4
De horeca-uitbaters krijgen onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om tijdelijke terrassen in te richten op parkeerplaatsen of de openbare weg.
Hierbij wordt gestreefd naar een kwaliteitsvolle en veilige inrichting en kunnen bijzondere voorwaarden opgelegd worden.
De aanvraag moet voldoende gemotiveerd zijn, wordt individueel bekeken en wordt beslist door het college van burgemeester en schepenen.
B. Aanvraagprocedure
Artikel 5
Er is steeds voorafgaandelijke schriftelijke toestemming nodig van het college van burgemeester en schepenen om een horecaterras op het openbaar domein te mogen plaatsen.
De toelatingsaanvraag kan enkel worden ingediend via het daartoe bestemd aanvraagformulier op de website ten laatste 30 kalenderdagen voor het plaatsen van het horecaterras.
De aanvraag moet vervolledigd worden met:
De vergunning wordt verleend voor 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd.
Voor elke wijziging of vervanging (bv. oppervlakte, uitbater,…) dient de toelatingsaanvraag hernieuwd te worden.
De vergunning is persoonlijk en niet overdraagbaar.
C. In acht te nemen bijzondere voorwaarden
Artikel 6
Er moet te allen tijde een vrije doorgang van 1,20 meter gegarandeerd worden op het voetpad.
Op het deel van het openbaar domein dat vrij moet blijven voor voetgangers, fietsers of gemotoriseerd of ander verkeer mag geen enkele hindernis of verhoogde vloer worden aangebracht.
Binnen de terraszone dient een obstakelvrije doorgang van minstens 1,20 meter, bij voorkeur loodrecht op de hoofdingang van de horeca-uitbating, gehandhaafd worden.
De horecaterrassen mogen nooit de doorgang voor hulpdiensten hinderen.
Hulpdiensten vereisen steeds een vrije doorgang van 4 meter.
De burgemeester kan in zijn vergunning opleggen dat de afbakening van het terras van die aard moet zijn dat op geen enkel ogenblik mens of dier rechtstreeks van op het terras de naastliggende rijbaan op kan lopen of dat voorwerpen van op het terras op de rijbaan kunnen terechtkomen.
Ter gelegenheid van evenementen, omwille van verkeersveiligheid etc., kan de burgemeester te allen tijde de vergunninghouder verplichten de inname van het openbaar domein door een terras geheel of gedeeltelijk en tijdelijk te stoppen of op te schorten en dit zonder enig recht voor de vergunninghouder op schadevergoeding lastens de gemeente.
Artikel 7
Wanneer er meer oppervlakte van het openbaar domein wordt ingenomen dient er een nieuwe vergunning aangevraagd te worden.
Wanneer er minder oppervlakte of voor een kortere duur openbaar domein wordt ingenomen dient de aanvrager dit op eigen initiatief te melden.
Artikel 8
Het aanbrengen, vastmaken en verankeren van vaste constructies op het openbaar domein is verboden tenzij mits voorafgaande en schriftelijke aanvraag en strikt voorwaardelijke toelating van het gemeentebestuur.
Bij het tijdelijk verwijderen van de constructie mag er geen hindernis zijn voor de weggebruikers.
Artikel 9
De toelating voor het innemen van het openbaar domein wordt verleend op naam van de aanvrager en kan niet overgedragen worden, tenzij met schriftelijke toelating van het gemeentebestuur.
Artikel10
Het gemeentebestuur kan altijd bijkomende voorwaarden opleggen aan de aanvrager.
Artikel 11
Het signaleren van de inname van het openbaar domein is een verantwoordelijkheid van de aanvrager en dient te gebeuren volgens de geldende wettelijke richtlijnen.
Artikel 12
De toelating voor het innemen van het openbaar domein kan door het college van burgemeester en schepenen ingetrokken of voor een bepaalde duur geschorst worden indien zulks noodzakelijk geacht wordt in het kader van het algemeen belang of van de openbare orde en veiligheid.
De intrekking of tijdelijke schorsing geeft geen enkel recht op enige schadevergoeding.
Artikel 13
Ingeval er na het einde van de inname beschadiging of verontreiniging vastgesteld wordt van de ingenomen ruimte, wordt de aanvrager ertoe gehouden om de toegebrachte schade te vergoeden.
De gemeente zal de herstelling uitvoeren en de kosten zijn ten laste van de aanvrager.
De aanvrager kan nadien een schadebestek van de uitgevoerde herstelling bij het gemeentebestuur opvragen.
Artikel 14
Indien de aanvraag handelt over een locatie langs een gewestweg, dient het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ook een vergunning te verlenen.
Het gemeentebestuur zal deze aanvraag bezorgen aan het AWV.
D. Terrassen
Artikel 15
Terrassen mogen het ganse jaar door blijven staan (winter- en zomerterras) indien ze effectief gebruikt worden en in veilige omstandigheden.
Bij ‘effectief gebruik’ wordt een terras met uitgestald meubilair bedoeld.
Het louter stapelen van stoelen en tafels, en het louter gebruik van het terras als rokersruimte, behoren niet tot het effectief gebruik.
In het aanvraagformulier moet de periode doorgegeven worden.
Artikel 16
Een terras mag enkel tijdens de openingsuren van de zaak op het openbaar domein gebruikt worden, doch mag nooit gebruikt worden vóór 8 u. ’s morgens en na 24 u. ’s avonds, tenzij met uitdrukkelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen en in uitzonderlijke omstandigheden (plaatselijke kermis of andere jaarlijks terugkerende activiteiten of evenementen).
Artikel 17
Onverminderd het verbod dat iedere vorm van vastmaken of verankeren aan het openbaar domein verbiedt, zoals bepaald in artikel 8 van dit reglement, mogen op het terras zonne- en/of windschermen geplaatst worden in zoverre deze de openbare veiligheid niet in het gedrang brengen.
Binnen de toegelaten terraszone mogen enkel tafels, stoelen, banken, decoraties geplaatst worden: alle andere gewenste uitrustingen (verhoogde vloeren, wind- of zonneschermen, verwarming) moeten expliciet in de aanvraag worden vermeld en als dusdanig worden vergund.
E. Inrichting en uitbating
Artikel 18
§ 1
Algemeen:
Bij de inrichting van een terras wordt gestreefd naar harmonie.
Voor de leefbaarheid van het openbaar domein en de visuele rust moeten de vormgeving, de gebruikte materialen, de kleuren van de terrasinrichting steeds een eenheid vormen, passen in de omgeving en bij het pand en zo dicht mogelijk aansluiten bij het RAL-kleur 9005.
Dit is het hoofdkleur van de verlichtingspalen en het straatmeubilair.
§ 2
Terrasmeubilair:
§ 3
Parasols, zonnetenten of luifels:
§ 4
Terrasschermen, windschermen:
§ 5
Verlichting en verwarming:
§ 6
Publiciteit en terrasdecoraties:
§ 7
Aansprakelijkheid:
F. Inwerkingtreding
Artikel 19
Dit terrasreglement treedt in werking op 3 maart 2023 voor alle nieuwe aanvragen.
Alle private innames van het openbaar domein voor het plaatsen van een terras dienen te voldoen aan de bepalingen van dit reglement.
De bepalingen van het artikel 60 § 6 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij wet van 26 november 2021 betreffende wijziging artikel 98 van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg (citeeropschrift: "Woonzorgdecreet van 15 februari 2019"), het laatst gewijzigd bij decreet van 24 juni 2022 houdende diverse bepalingen over de beleidsvelden Vlaamse sociale bescherming, gezondheidspreventie, algemene ziekenhuizen en gezondheids- en woonzorg.
Besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 betreffende de procedures voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 17 juli 2020 tot wijziging van diverse decreten en besluiten van de Vlaamse Regering naar aanleiding van de codificatie van de decreten betreffende het Vlaamse woonbeleid
Besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 28 oktober 2022 tot vaststelling van het totale aantal subsidiabele uren gezinszorg en het totale aantal subsidiabele uren schoonmaakhulp, karweihulp of oppashulp voor de diensten voor gezinszorg voor het jaar 2022, en van het bedrag voor de maatregelen uit de Vlaamse Intersectorale Akkoorden voor de social/non-profitsectoren voor de diensten voor gezinszorg en de centra voor dagopvang, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 24 september 2021 tot bepaling van een aantal evaluatiecriteria voor de programmatie van diensten voor gezinszorg en van een aantal criteria voor de verdeling van de extra uren gezinszorg over de erkende diensten voor gezinszorg, naar aanleiding van de COVID-19-pandemie en VIA6.
Ministerieel besluit van 30 april 1999 houdende de vaststelling van de evaluatiecriteria met betrekking tot de programmatie van de lokale dienstencentra, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 30 september 2008 tot wijziging van het ministerieel besluit van 30 april 1999 houdende de vaststelling van de evaluatiecriteria met betrekking tot de programmatie van de lokale dienstencentra.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 2021 betreffende departement Zorg - realiseren van een lokaal dienstencentrum: principebesluit en aanvraag voorafgaande vergunning.
Besluit van de administrateur-generaal van 24 augustus 2021 over de voorafgaande vergunning voor de realisatie van LDC Oostrozebeke.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 oktober 2022 betreffende departement Zorg - lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: principebesluit en aanvraag voorafgaande vergunning voor (gewijzigde) locatie ‘Gemeenschapszaal Tjuf’.
Besluit van de administrateur-generaal van 23 november 2022 tot wijziging van het besluit van de administrateur-generaal van 24 augustus 2021 over de voorafgaande vergunning voor de realisatie van LDC Oostrozebeke, wat betreft het adres van het lokaal dienstencentrum.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023betreffende departement Zorg – lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: aanvraag erkenning.
Artikel 60 § 6, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, bepaalt:
“Onverminderd de machtigingen te verkrijgen vanwege andere overheidsorganen, wordt het besluit om een inrichting of een dienst op te richten of uit te breiden voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, zodra het besluit van die aard is dat het een tegemoetkoming uit het gemeentelijk budget zal meebrengen of deze zal verhogen.”
Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 houdende de aanvraag tot erkenning van het lokaal dienstencentrum Oostrozebeke wordt bijgevolg ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De nodige voorbereidingen voor een lokaal dienstencentrum werden uitgevoerd.
Er is een gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2023.
Toelichting door mevrouw Geldhof, 1ste schepen.
De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1321
De ontvangsten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1321
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad keurt het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende departement Zorg - lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: aanvraag erkenning, goed.
De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 1 maart 2023 namens de fractie INSPRAAK.nu.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vragen van de raadsleden Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke en Marleen Lefebre.
De antwoorden van Carine Geldhof, Olivier De Marez, schepenen en de burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 02/03/2023 om 20:49.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter