Terug
Gepubliceerd op 06/04/2023

Notulen  gemeenteraad

do 02/03/2023 - 20:30 raadszaal
Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 02/03/2023 om 20:13.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisnames verslag dagelijks bestuur woondienst regio Izegem van 25 januari 2023 besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2023 betreffende Erfgoeddepot Midwest: principebeslissing

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • verslag dagelijks bestuur woondienst regio Izegem van 25 januari 2023;
        • besluit van het college van burgemeester en schepenen van 25 januari 2023 betreffende Erfgoeddepot Midwest: principebeslissing;
    • budget en financiën

      • Belastingreglement op de tweede verblijven voor de aanslagjaren 2023 tot en met 2025: vaststellen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        aanleiding

        Er moet tegengegaan worden dat een woning als tweede verblijf wordt geregistreerd om aan de belasting op leegstand te ontsnappen.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2012 houdende wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, wat de termijnberekening in artikelen 7 en 9 betreft.

        Koninklijk besluit van 10 april 1992 tot coördinatie van wettelijke bepalingen inzake inkomstenbelastingen [WIB 1992], het laatst gewijzigd bij decreet van 6 mei 2019 houdende verscheidene fiscale bepalingen.

        Koninklijk besluit van 27 augustus 1993 tot uitvoering van het wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, afgekort als “KB/WIB92”, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 5 september 2019 tot wijziging van het KB/WIB 92 op het stuk van het begrip overeenstemmend voertuig.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 februari 2021 betreffende belastingreglement op woningen die beschouwd worden als ongeschikt of onbewoonbaar: hervaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        De financiële toestand van de gemeente.

        Deze belasting is ingegeven vanuit het gelijkheidsbeginsel, waarbij de uitgaven van de gemeente rechtvaardig en eerlijk gedragen worden door iedereen, ook door eigenaars van woningen en gebouwen, waar geen hoofdverblijfplaats is gevestigd, waardoor de gemeente zowel op het vlak van de aanvullende personenbelasting als op het vlak van de toekenningen uit het gemeentefonds inkomsten derft.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 111, budgetrekening 0130-00/7377000.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren Vandenbroucke en Verhulst en mevrouw Lefebre, raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Tegenstanders: Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Wim Behaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 stemmen tegen
        besluit

        Artikel 1

        Voor een termijn vanaf 1 januari 2023 tot en met 31 december 2025 wordt een belasting geheven op de tweede verblijven.

        Artikel 2

        Als tweede verblijf wordt beschouwd: een woning, waar op 1 januari niemand is ingeschreven in het bevolkings- of vreemdelingenregister van de gemeente Oostrozebeke of waarvoor nog geen aanvraag tot inschrijving is ingediend én die effectief wordt gebruikt.

        De aanwezigheid van voldoende meubilair en/of een leveringscontract voor elektriciteit en water worden als belangrijke indicaties weerhouden.

        Als op het adres van zo een woongelegenheid niemand in de bevolkingsregisters of het wachtregister is ingeschreven, dan is er weerlegbaar vermoeden dat de eigenaar, huurder of gebruiker ze gebruikt als tweede verblijf.

        Dit vermoeden kan met alle rechtsmiddelen weerlegd worden.

        De belasting is verschuldigd door de eigenaar op 1 januari van het aanslagjaar van het betreffende pand.

        In geval meerdere personen mede-eigenaar zijn van het belaste tweede verblijf dan wordt de belasting op vraag van de belastingschuldigen uitgesplitst volgens hun wettelijk deel in de eigendom.

        De belastingschuldigen zijn hoofdelijk en solidair aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

        Artikel 3

        De belasting wordt vastgesteld op een jaarlijks bedrag van 1 000,00 euro.

        Artikel 4

        De belasting is niet verschuldigd voor:

        • de lokalen uitsluitend bestemd voor het uitoefenen van een beroepsactiviteit;
        • garages, tenten, verplaatsbare caravans, mobilhomes, kampeerauto's, woonaanhangwagens.

        Artikel 5

        De eigenaar van een tweede verblijf is verplicht bij het gemeentebestuur aangifte te doen, vóór 31 mei, van elk tweede verblijf dat in de gemeente bezit én dat effectief door hem gebruikt wordt op 1 januari van dat jaar, door middel van een formulier te bekomen bij de afdeling burgerzaken van de gemeente.

        Om de aangifteplicht voor de belastingschuldige te vereenvoudigen dient de belastingschuldige geen aangifteformulier in te dienen indien zich geen wijzigingen voordoen aan de belastbare grondslag en dit vanaf het tweede aanslagjaar waarvoor de belasting zal worden gevestigd.

        Artikel 6

        Bij gebrek aan aangifte binnen de artikel 5 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingschuldige wordt de belasting ambtshalve ingekohierd.

        Artikel 7

        De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 8

        De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

        Artikel 9

        De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen of via e-mail op het e-mailadres belastingen@oostrozebeke.be worden ingediend, ondertekend zijn en worden gemotiveerd.

        De indiening van het bezwaar moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet.

        Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt:

        • de naam, hoedanigheid, het adres of zetel van de belastingschuldige;
        • het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen.

        De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden moet dit uitdrukkelijk vermelden in zijn bezwaar.

        Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verzonden, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan naar enerzijds de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds de financieel directeur.

        Artikel 10

        Overeenkomstig artikel 11 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen zijn van overeenkomstige toepassing op de gemeentebelastingen:
        1° de bepalingen van titel VII, hoofdstuk, 1, 3, 4, 6, 7 en 8 van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992, voor zover deze niet specifiek de belastingen op de inkomsten betreffen;
        2° het Wetboek van de minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van 13 april 2019, met uitzondering van artikel 43 tot en met 48.

        Artikel 11

        Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2023.

      • Toetreding tot CREAT aankoopcentrale (TMVS): intekening op 1 aandeel

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        aanleiding

        E-mail van 19 januari 2023 van Creat aankoopcentrale betreffende samenwerking CREAT aankoopcentrale (TMVS).

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 betreffende de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 betreffende wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        feiten, context, argumentatie

        Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.

        Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.

        Er is een aanbod van TMVS, een dienstverlenende intergemeentelijke vereniging opgericht in 2017 en het toetredingsdossier is in bijlage toegevoegd.

        De dienstverlening van TMVS kan enkel aangeboden worden aan deelnemers van TMVS.  

        Er is een kapitaalsinbreng noodzakelijk, deze en de voorgeschreven betalingsmodaliteiten worden beschreven in het toetredingsdossier.

        Uit voornoemd dossier blijkt voldoende dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        De uitgave zal voorzien worden in het investeringskrediet op actie 112, budgetrekening 0111-00/2841000.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vandenbroucke, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Met ingang van 3 maart toe te treden tot TMVS, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van TMVS en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.

        De raad beslist in te tekenen op 1 aandeel ter waarde van 1 000,00 euro, te volstorten voor één vierde, hetzij 250,00 euro.

        Artikel 2

        De heer Olivier De Marez, schepen, voor te dragen als lid voor de Algemene vergadering van TMVS.

        Artikel 3

        Onderhavige beslissing aan TMVS mee te delen.

    • gemeente en OCMW-eigendommen

      • Aanvaarden van de akte van aankoop van onroerend goed, gelegen De Ginste, zijnde inneming 136 en 137 om reden van openbaar nut, meer in het bijzonder voor de aanleg van fietspaden langsheen de Gentstraat

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        aanleiding

        E-mail van 7 februari 2023 van de afdeling vastgoedtransacties, Koningin Maria Hendrikaplein 70 bus 10 te 9000 Gent betreffende AANK Inn. 2 - 3 (D:07430-085|410).

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Het opmetingsplan met referentie ORB3003/1/11-3-5.15/15, opgemaakt op 17 januari 2022 door Sweco Vdslandmeters, Engelse wandeling 70 te 8510 Kortrijk.

        Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 6 2020 – 2025: Raad 08_12_2022 van het deel gemeente: vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        In het kader van de aanleg van fietspaden en rioleringen langs de N305 en zijstraten moet er grond aangekocht worden.

        De akte van aankoop van een onroerend goed werd verleden voor mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling vastgoedtransacties.

        Het betreft de verkoop van grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 4 a 21 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwland, sectie A nr. 142A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 48 a 40 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 37010 A 1171 A P0000 en van grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 1 a 80 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie A nr. 141A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 29 a 50 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 37010 A141 B P0000 zijnde inneming 136 en 137 voor een bedrag van 8 387,71 euro jegens de verkopers.

        Als bijzondere voorwaarde is opgenomen dat de teelaarde ter plaatse dient te blijven liggen.

        De verkoop geschiedt voor openbaar nut, meer in het bijzonder voor de aanleg van fietspaden langsheen de Gentstraat.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 6 2020-2025, op het investeringskrediet van 2022, investeringsproject 3, actie 421, budgetrekening 0200-00/2200900/500 en zal worden overgedragen naar het investeringskrediet van 2023.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad keurt de akte van aankoop van onroerende goederen om reden van openbaar nut, meer in het bijzonder voor de aanleg van fietspaden langsheen de Gentstraat, verleden op 24 februari 2023 voor mevrouw Lieve Verfaillie, Vlaams commissaris bij de afdeling vastgoedtransacties goed.

        In de akte van 24 februari 2023 verwerft het gemeentebestuur grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 4 a 21 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwland, sectie A nr. 142A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 48 a 40 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 1171 A P0000 en van grond, gelegen De Ginste, met een oppervlakte van 1 a 80 ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als weiland, sectie A nr. 141A P0000 met een oppervlakte volgens kadaster van 29 a 50 ca met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer 141 B P0000, zijnde inneming 136 en 137 voor een bedrag van 8 387,71 euro jegens de verkopers.

        Artikel 2

        Na overschrijving van de akte, wordt het bevoegd kantoor van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen.

    • lokale economie en KMO

      • Algemeen gemeentelijk reglement voor de inname van het openbaar domein voor doeleinden van commercieel belang of horecaterrassen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        aanleiding

        De noodzaak om een reglement te hebben voor inname openbaar domein voor terrassen.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: wijzigen, meer bepaald de artikels 28, 29 en 30.

        feiten, context, argumentatie

        Om te komen tot een kwaliteitsvolle invulling van het openbaar domein moeten een aantal basisprincipes vastgelegd worden.

        De voorschriften beogen de veiligheid van de horecaterrassen alsook de integratie in de omgeving.

        De horecaterrassen mogen op geen enkel ogenblik de doorgang voor voetgangers, rolstoelgebruikers, ... en hulpdiensten hinderen.

        Het plaatsen van horecaterrassen op het openbaar domein impliceert een tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein en geen fysieke uitbreiding van de horecazaak of het bekomen van een verworven recht.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Het algemeen gemeentelijk reglement voor de inname van het openbaar domein voor doeleinden van commercieel belang of horecaterrassen wordt als volgt vastgesteld:

        A. Toepassingsgebied

        Artikel 1

        Elke inname van het openbaar domein op het grondgebied van Oostrozebeke voor doeleinden van commercieel belang door middel van terrassen, uitstallingen, verkoopkramen en andere voorwerpen, die voor handelsdoeleinden worden uitgebaat, is onderworpen aan de voorafgaande vergunning van het college van burgemeester en schepenen.

        Artikel 2

        Voor de plaatsing van een terras op privé-eigendom, dient er in bepaalde gevallen een omgevingsvergunning aangevraagd te worden.

        Artikel 3

        Dit reglement is niet van toepassing op de evenemententerrassen.

        De toelating voor evenemententerras wordt aangevraagd via het online formulier samen met de toestemming voor de organisatie van het evenement.

        Een aparte terrasvergunning is niet vereist.

        Artikel 4

        De horeca-uitbaters krijgen onder bepaalde voorwaarden de mogelijkheid om tijdelijke terrassen in te richten op parkeerplaatsen of de openbare weg.

        Hierbij wordt gestreefd naar een kwaliteitsvolle en veilige inrichting en kunnen bijzondere voorwaarden opgelegd worden.

        De aanvraag moet voldoende gemotiveerd zijn, wordt individueel bekeken en wordt beslist door het college van burgemeester en schepenen.

        B. Aanvraagprocedure

        Artikel 5

        Er is steeds voorafgaandelijke schriftelijke toestemming nodig van het college van burgemeester en schepenen om een horecaterras op het openbaar domein te mogen plaatsen.

        De toelatingsaanvraag kan enkel worden ingediend via het daartoe bestemd aanvraagformulier op de website ten laatste 30 kalenderdagen voor het plaatsen van het horecaterras.

        De aanvraag moet vervolledigd worden met:

        • een inplantingsplan met vermelding van alle afmetingen en intekening van de obstakels in de directe omgeving van het terras;
        • duidelijke foto's van de locatie, vanuit verschillende hoekpunten;
        • de periode waarin het terras zal worden geëxploiteerd. Er is een keuze tussen een zomerterras van 1 maart tot en met 31 oktober, winterterras van 1 november tot en met 29 februari en jaarterras van 1 januari tot en met 31 december).

        De vergunning wordt verleend voor 1 jaar en wordt stilzwijgend verlengd.

        Voor elke wijziging of vervanging (bv. oppervlakte, uitbater,…) dient de toelatingsaanvraag hernieuwd te worden.

        De vergunning is persoonlijk en niet overdraagbaar.

        C. In acht te nemen bijzondere voorwaarden

        Artikel 6

        Er moet te allen tijde een vrije doorgang van 1,20 meter gegarandeerd worden op het voetpad.

        Op het deel van het openbaar domein dat vrij moet blijven voor voetgangers, fietsers of gemotoriseerd of ander verkeer mag geen enkele hindernis of verhoogde vloer worden aangebracht.

        Binnen de terraszone dient een obstakelvrije doorgang van minstens 1,20 meter, bij voorkeur loodrecht op de hoofdingang van de horeca-uitbating, gehandhaafd worden.

        De horecaterrassen mogen nooit de doorgang voor hulpdiensten hinderen.

        Hulpdiensten vereisen steeds een vrije doorgang van 4 meter.

        De burgemeester kan in zijn vergunning opleggen dat de afbakening van het terras van die aard moet zijn dat op geen enkel ogenblik mens of dier rechtstreeks van op het terras de naastliggende rijbaan op kan lopen of dat voorwerpen van op het terras op de rijbaan kunnen terechtkomen.

        Ter gelegenheid van evenementen, omwille van verkeersveiligheid etc., kan de burgemeester te allen tijde de vergunninghouder verplichten de inname van het openbaar domein door een terras geheel of gedeeltelijk en tijdelijk te stoppen of op te schorten en dit zonder enig recht voor de vergunninghouder op schadevergoeding lastens de gemeente.

        Artikel 7

        Wanneer er meer oppervlakte van het openbaar domein wordt ingenomen dient er een nieuwe vergunning aangevraagd te worden.

        Wanneer er minder oppervlakte of voor een kortere duur openbaar domein wordt ingenomen dient de aanvrager dit op eigen initiatief te melden.

        Artikel 8

        Het aanbrengen, vastmaken en verankeren van vaste constructies op het openbaar domein is verboden tenzij mits voorafgaande en schriftelijke aanvraag en strikt voorwaardelijke toelating van het gemeentebestuur.

        Bij het tijdelijk verwijderen van de constructie mag er geen hindernis zijn voor de weggebruikers.

        Artikel 9

        De toelating voor het innemen van het openbaar domein wordt verleend op naam van de aanvrager en kan niet overgedragen worden, tenzij met schriftelijke toelating van het gemeentebestuur.

        Artikel10

        Het gemeentebestuur kan altijd bijkomende voorwaarden opleggen aan de aanvrager.

        Artikel 11

        Het signaleren van de inname van het openbaar domein is een verantwoordelijkheid van de aanvrager en dient te gebeuren volgens de geldende wettelijke richtlijnen.

        Artikel 12

        De toelating voor het innemen van het openbaar domein kan door het college van burgemeester en schepenen ingetrokken of voor een bepaalde duur geschorst worden indien zulks noodzakelijk geacht wordt in het kader van het algemeen belang of van de openbare orde en veiligheid.

        De intrekking of tijdelijke schorsing geeft geen enkel recht op enige schadevergoeding.

        Artikel 13

        Ingeval er na het einde van de inname beschadiging of verontreiniging vastgesteld wordt van de ingenomen ruimte, wordt de aanvrager ertoe gehouden om de toegebrachte schade te vergoeden.

        De gemeente zal de herstelling uitvoeren en de kosten zijn ten laste van de aanvrager.

        De aanvrager kan nadien een schadebestek van de uitgevoerde herstelling bij het gemeentebestuur opvragen.

        Artikel 14

        Indien de aanvraag handelt over een locatie langs een gewestweg, dient het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) ook een vergunning te verlenen.

        Het gemeentebestuur zal deze aanvraag bezorgen aan het AWV.

        D. Terrassen

        Artikel 15

        Terrassen mogen het ganse jaar door blijven staan (winter- en zomerterras) indien ze effectief gebruikt worden en in veilige omstandigheden.

        Bij ‘effectief gebruik’ wordt een terras met uitgestald meubilair bedoeld.

        Het louter stapelen van stoelen en tafels, en het louter gebruik van het terras als rokersruimte, behoren niet tot het effectief gebruik.

        In het aanvraagformulier moet de periode doorgegeven worden.

        Artikel 16

        Een terras mag enkel tijdens de openingsuren van de zaak op het openbaar domein gebruikt worden, doch mag nooit gebruikt worden vóór 8 u. ’s morgens en na 24 u. ’s avonds, tenzij met uitdrukkelijke toelating van het college van burgemeester en schepenen en in uitzonderlijke omstandigheden (plaatselijke kermis of andere jaarlijks terugkerende activiteiten of evenementen).

        Artikel 17

        Onverminderd het verbod dat iedere vorm van vastmaken of verankeren aan het openbaar domein verbiedt, zoals bepaald in artikel 8 van dit reglement, mogen op het terras zonne- en/of windschermen geplaatst worden in zoverre deze de openbare veiligheid niet in het gedrang brengen.

        Binnen de toegelaten terraszone mogen enkel tafels, stoelen, banken, decoraties geplaatst worden: alle andere gewenste uitrustingen (verhoogde vloeren, wind- of zonneschermen, verwarming) moeten expliciet in de aanvraag worden vermeld en als dusdanig worden vergund.

        E. Inrichting en uitbating

        Artikel 18

        § 1
        Algemeen:

        Bij de inrichting van een terras wordt gestreefd naar harmonie.

        Voor de leefbaarheid van het openbaar domein en de visuele rust moeten de vormgeving, de gebruikte materialen, de kleuren van de terrasinrichting steeds een eenheid vormen, passen in de omgeving en bij het pand en zo dicht mogelijk aansluiten bij het  RAL-kleur 9005.

        Dit is het hoofdkleur van de verlichtingspalen en het straatmeubilair.

        § 2
        Terrasmeubilair:

        • Het terrasmeubilair moet te allen tijde in goede staat worden gehouden;
        • Op hetzelfde terras mogen verschillende soorten tafels en stoelen (laag, midden, hoog) gecombineerd worden. Al het meubilair moet samen één visueel geheel vormen;
        • Buiten de openingsuren dient het terrasmeubilair gestapeld te worden binnen de zone van de toelating, goed vastgemaakt tegen wind én beschermd tegen vandalisme en diefstal;
        • Tijdens een vakantieperiode of sluiting van de horecazaak van meer dan 14 kalenderdagen of wanneer het terras niet gebruikt wordt gedurende meer dan 14 kalenderdagen, moet de houder van de toelating de meubels verwijderen en stockeren;
        • Terrasmeubilair mag nooit buiten de vergunde terrasoppervlakte worden geplaatst.

        § 3
        Parasols, zonnetenten of luifels:

        • Parasols zonnetenten of luifels moeten uitgevoerd worden in effen kleuren (geen fluorescerende kleuren en materialen). Ze dienen te passen bij het pand en in de omgeving. Op hetzelfde terras moeten alle zonnetenten, luifels én parasols in dezelfde kleurschakering zijn uitgevoerd (geen strepen, bollen e.a. decoratie);
        • In open stand mogen ze niet verder reiken dan de toegestane terraszone en de minimale vrije hoogte van 2,10 meter moet gevrijwaard worden;
        • De parasols, zonnetenten of vrijstaande zonnetenten worden iedere avond ingeklapt bij het sluiten van het terras;
        • De parasol of zonnetent mag niet in de grond verankerd worden, tenzij mits voorafgaande en schriftelijke aanvraag en mits strikt voorwaardelijke toelating van het gemeentebestuur. Bij het tijdelijk verwijderen van de constructie mag er geen hindernis zijn voor de weggebruikers;$
        • Terrasmeubilair mag nooit buiten de vergunde terrasoppervlakte worden geplaatst;
        • Indien de uitbater een zonnetent aan de gevel wenst te bevestigen dient hij een omgevingsvergunning aan de te vragen bij het omgevingsloket. De maximale uitval mag nooit verder reiken dan de toegestane terraszone. Er moet steeds een minimale vrije hoogte van 2,10 meter gevrijwaard worden in open stand. In gesloten stand moet de zonnetent zich om minimum 2,50 meter boven het maaiveld bevinden.

        § 4
        Terrasschermen, windschermen:

        • In het kader van de aanvraag van een terrastoelating kan eveneens de toelating voor de plaatsing van tijdelijke terrasschermen aangevraagd worden. Bij de aanvraag van enkel een zomerterras dienen de schermen verwijderd te worden vóór de start van de winterperiode (november, december, januari en februari);
        • Voor het plaatsen van permanente terrasschermen dient de uitbater een omgevingsvergunning aan te vragen bij het omgevingsloket van de gemeente Oostrozebeke; 
        • Alle panelen, onderdelen,… op hetzelfde terras moeten van dezelfde vorm, duurzame materialen en kleur vervaardigd zijn;
        • Ze moeten een aaneengesloten geheel vormen, zonder in- of uitsprongen of gevaarlijke uitsteeksels;
        • Terrasschermen hebben een maximale hoogte van 1,60 meter;
        • Het onderste deel mag ondoorzichtig zijn tot een hoogte van maximum 1 meter, het bovenste deel moet uit veiligheidsglas bestaan met een rechte bovenkant, al dan niet afgewerkt met een fijn recht profiel in een neutrale kleur. Op elk windscherm mag de houder van de toelating een bescheiden publicitaire vermelding of logo aanbrengen;
        • Terrasschermen moeten volledig stabiel zijn, zonder gevaar voor de weggebruikers. Ze mogen de zichtbaarheid van de verkeerssituatie niet belemmeren. De aanvraag kan geweigerd worden indien de plaatsing van een tijdelijk of permanent terrasscherm de verkeersveiligheid in het gevaar brengt;
        • Verankering in de verharding van het openbaar domein is alleen toegelaten door middel van roestvrije keilbouten, die geplaatst worden volgens de voorschriften van de fabrikant en volgens de regels van de kunst; bevestiging van de stijlen mag eveneens door middel van (verplaatsbare) voeten of door middel van verankering aan de gevel. Het type verankering moet vermeld worden in de aanvraag, zoals bepaald in artikel 8. Beschadigingen aan het openbaar domein zullen door de gemeente hersteld worden en de kosten zijn ten laste van de aanvrager, zoals bepaald in artikel 13. De aanvrager kan nadien een schadebestek van de uitgevoerde herstelling bij het gemeentebestuur opvragen. Als de schermen gedurende de winterperiode verwijderd worden mag er geen het hindernis zijn voor de weggebruikers.

        § 5
        Verlichting en verwarming:

        • De brandbeveiligingsvoorschriften op federaal, gewestelijk, provinciaal en gemeentelijk niveau zijn van toepassing;
        • De terrasverwarmers en verlichtingselementen dienen op een veilige afstand van brandbare materialen geïnstalleerd te worden.

        § 6
        Publiciteit en terrasdecoraties:

        • Op en rond het terras mogen maximaal twee publiciteitspanelen geplaatst worden;
        • De publiciteitspanelen mogen niet tegen de bomen worden bevestigd;
        • De publiciteitspanelen mogen maximaal volgende afmetingen hebben: grondoppervlakte 100 x 50 cm en hoogte 150 cm;
        • Losse elementen zijn toegelaten op de terrassen als ze deel maken van het totaalconcept;
        • Alle bloembakken en bloempotten zijn los, d.w.z. dat ze niet bevestigd worden aan/in het openbaar domein;
        • Bloembakken als afbakening zijn enkel toegestaan op het zomerterras en met een maximumhoogte van 1,20 meter;
        • Beplanting in haagvorm is niet toegestaan.

        § 7
        Aansprakelijkheid:

        • De houder van de toelating is aansprakelijk voor mogelijke schade op persoonlijk letsel aan derden, of schade aan het openbaar domein, veroorzaakt door het terrasmeubilair of de terrasuitrusting;
        • Voor een terras op privé-eigendom dient de begrenzing van de eigendom gerespecteerd te worden.

        F. Inwerkingtreding

        Artikel 19

        Dit terrasreglement treedt in werking op 3 maart 2023 voor alle nieuwe aanvragen.

        Alle private innames van het openbaar domein voor het plaatsen van een terras dienen te voldoen aan de bepalingen van dit reglement.

    • sociale zaken

      • Goedkeuren van het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 betreffende departement Zorg – lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: aanvraag erkenning

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        aanleiding

        De bepalingen van het artikel 60 § 6 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        juridische overwegingen

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij wet van 26 november 2021 betreffende wijziging artikel 98 van de wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Decreet van 15 februari 2019 betreffende de woonzorg (citeeropschrift: "Woonzorgdecreet van 15 februari 2019"), het laatst gewijzigd bij decreet van 24 juni 2022 houdende diverse bepalingen over de beleidsvelden Vlaamse sociale bescherming, gezondheidspreventie, algemene ziekenhuizen en gezondheids- en woonzorg.

        Besluit van de Vlaamse regering van 5 juni 2009 betreffende de procedures voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen van gebruikers en mantelzorgers, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 17 juli 2020 tot wijziging van diverse decreten en besluiten van de Vlaamse Regering naar aanleiding van de codificatie van de decreten betreffende het Vlaamse woonbeleid

        Besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 28 oktober 2022 tot vaststelling van het totale aantal subsidiabele uren gezinszorg en het totale aantal subsidiabele uren schoonmaakhulp, karweihulp of oppashulp voor de diensten voor gezinszorg voor het jaar 2022, en van het bedrag voor de maatregelen uit de Vlaamse Intersectorale Akkoorden voor de social/non-profitsectoren voor de diensten voor gezinszorg en de centra voor dagopvang, en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 24 september 2021 tot bepaling van een aantal evaluatiecriteria voor de programmatie van diensten voor gezinszorg en van een aantal criteria voor de verdeling van de extra uren gezinszorg over de erkende diensten voor gezinszorg, naar aanleiding van de COVID-19-pandemie en VIA6.

        Ministerieel besluit van 30 april 1999 houdende de vaststelling van de evaluatiecriteria met betrekking tot de programmatie van de lokale dienstencentra, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 30 september 2008 tot wijziging van het ministerieel besluit van 30 april 1999 houdende de vaststelling van de evaluatiecriteria met betrekking tot de programmatie van de lokale dienstencentra.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 2021 betreffende departement Zorg - realiseren van een lokaal dienstencentrum: principebesluit en aanvraag voorafgaande vergunning.

        Besluit van de administrateur-generaal van 24 augustus 2021 over de voorafgaande vergunning voor de realisatie van LDC Oostrozebeke.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 oktober 2022 betreffende departement Zorg - lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: principebesluit en aanvraag voorafgaande vergunning voor (gewijzigde) locatie ‘Gemeenschapszaal Tjuf’.

        Besluit van de administrateur-generaal van 23 november 2022 tot wijziging van het besluit van de administrateur-generaal van 24 augustus 2021 over de voorafgaande vergunning voor de realisatie van LDC Oostrozebeke, wat betreft het adres van het lokaal dienstencentrum.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023betreffende departement Zorg – lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: aanvraag erkenning.

        feiten, context, argumentatie

        Artikel 60 § 6, vierde lid, van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, bepaalt:

        “Onverminderd de machtigingen te verkrijgen vanwege andere overheidsorganen, wordt het besluit om een inrichting of een dienst op te richten of uit te breiden voor goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad, zodra het besluit van die aard is dat het een tegemoetkoming uit het gemeentelijk budget zal meebrengen of deze zal verhogen.”

        Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 maart 2023 houdende de aanvraag tot erkenning van het lokaal dienstencentrum Oostrozebeke wordt bijgevolg ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

        De nodige voorbereidingen voor een lokaal dienstencentrum werden uitgevoerd.

        Er is een gunstig advies van het college van burgemeester en schepenen van 15 februari 2023.

        Toelichting door mevrouw Geldhof, 1ste schepen.

        financiële impact

        De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1321

        • budgetrekening 0959-01/6400000;
        • budgetrekening 0959-02/6040016;
        • budgetrekening 0959-02/6040019;
        • budgetrekening 0959-02/6100800;
        • budgetrekening 0959-02/6103002;
        • budgetrekening 0959-02/6144009.

        De ontvangsten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1321

        • budgetrekening 0959-02/7005003;
        • budgetrekening 0959-02/7405003;
        • budgetrekening 0959-02/7405018.
        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Onthouders: Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Wim Behaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 7 onthoudingen
        besluit

        De gemeenteraad keurt het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn betreffende departement Zorg - lokaal dienstencentrum Oostrozebeke: aanvraag erkenning, goed.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Stijn Manhaeghe, Koen Castelein, raadsleden
        aanleiding

        De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 1 maart 2023 namens de fractie INSPRAAK.nu.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 februari 2023 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de oprichting van een deontologische commissie bij de gemeenteraad en de districtsraad.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context, argumentatie

        De vragen van de raadsleden Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke en Marleen Lefebre.

        De antwoorden van Carine Geldhof, Olivier De Marez, schepenen en de burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

De voorzitter sluit de zitting op 02/03/2023 om 20:49.

Namens gemeenteraad,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter