De voorzitter opent de zitting op 02/10/2025 om 19:58.
Het bericht van 11 september 2025 van de heer Yoerick Impens, raadslid van de gemeentelijke fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
Decreet van 8 juli 2011 houdende de organisatie van de lokale en provinciale verkiezingen en houdende wijziging van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn [citeeropschrift: "het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011"], het laatst gewijzigd bij decreet van 19 april 2024 over de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten De Pinte en Nazareth en tot wijziging van de bijlage bij het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, wat betreft de opheffing van de samen te voegen gemeenten en het invoegen van de nieuwe gemeente, meer bepaald de artikelen 8, 11, 58 en 169.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 6, 8, 9, 10, 11 en 13.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 van 19 april 2024 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Proces-verbaal van 13 oktober 2024 van het gemeentelijk hoofdbureau betreffende de gemeenteraadsverkiezingen in de gemeente Oostrozebeke van 13 oktober 2024.
Besluit van 3 december 2024 van de gemeenteraad betreffende kennisname geldige gemeenteraadsverkiezingen.
Besluit van 3 december 2024 van de gemeenteraad betreffende installatie gemeenteraadsleden: onderzoek geloofsbrieven, eedaflegging.
Besluit van 3 december 2024 van de gemeenteraad betreffende onderzoek van de geloofsbrieven van opvolgende gemeenteraadsleden ingevolge afstand en eedaflegging opvolgers.
De heer Yoerick Impens, raadslid van de gemeentelijke fractie Vlaams Belang Oostrozebeke, heeft met zijn bericht van 11 september 2025 zijn ontslag in de gemeenteraad bevestigd:
"Beste,
Ik, Yoerick Impens, wens hierbij mijn mandaat als gemeenteraadslid neer te leggen.
Na zorgvuldige overweging heb ik beslist een nieuwe uitdaging aan te gaan bij Aiscienda.
Om deze ten volle te kunnen opnemen, is het noodzakelijk mijn volledige aandacht en energie daarop te richten daar waar ik een directe impact kan op hebben.
Met dit besluit draag ik mijn mandaat over aan mijn opvolger, Inge Noyez.
Ik wil mijn collega’s, het bestuur en de inwoners bedanken voor de samenwerking en het vertrouwen gedurende mijn periode als raadslid.
Met vriendelijke groet,
Yoerick Impens"
Artikel 13 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt:
Het gemeenteraadslid dat ontslag wil nemen, deelt dat schriftelijk mee aan de voorzitter van de gemeenteraad.
Het ontslag is definitief zodra de voorzitter van de gemeenteraad de kennisgeving ontvangt.
[...]
Het lid van de gemeenteraad blijft zijn mandaat uitoefenen tot zijn opvolger is geïnstalleerd, behalve als het ontslag het gevolg is van een onverenigbaarheid."
De eerstvolgende opvolger op de lijst nr. 4 Vlaams Belang Oostrozebeke, mevrouw Inge Noyez, werd uitgenodigd.
De volgende documenten werden bezorgd aan de voorzitter van de gemeenteraad:
De raad gaat over tot het nazicht van de geloofsbrieven van mevrouw Inge Noyez in toepassing van het artikel 6, §3 van het decreet over het lokaal bestuur.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat mevrouw Inge Noyez voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en zich niet in een situatie van onverenigbaarheid bevindt.
In openbare zitting en in handen van heer Hans Claerhout, raadslid-voorzitter, legt mevrouw Inge Noyez volgende eed af: "Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen".
Door het onderzoek van de geloofsbrieven en de erop volgende eedaflegging als gemeenteraadslid, wordt mevrouw Inge Noyez overeenkomstig artikel 68, §1 van het decreet over het lokaal bestuur van rechtswege als geïnstalleerd lid van de raad voor maatschappelijk welzijn beschouwd.
Toelichting door de heer Claerhout, raadslid-voorzitter van de gemeenteraad.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad neemt kennis van e-mailbericht van 11 september 2025 van de heer Yoerick Impens, gemeenteraadslid van de gemeentelijke fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
Artikel 2
De geloofsbrieven van mevrouw Inge Noyez, opvolger voor lijst nr. 4 Vlaams Belang Oostrozebeke, worden goedgekeurd.
Artikel 3
Mevrouw Inge Noyez legt de eed af in handen van de voorzitter.
Het e-mailbericht van 11 september 2025 van de heer Yoerick Impens, raadslid van de gemeentelijke fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 6, 8, 9, 10, 11 en 13.
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 van 19 april 2024 - Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Besluit van 3 december 2024 van de gemeenteraad betreffende vaststelling van de rangorde van de gemeenteraadsleden.
Artikel 6 § 7 van het decreet over het lokaal bestuur stelt dat de rangorde van de gemeenteraadsleden tijdens de installatievergadering van de nieuwe gemeenteraad onmiddellijk na de eedaflegging van de gemeenteraadsleden wordt vastgesteld.
Het gemeenteraadslid met de hoogste anciënniteit neemt de hoogste rang in.
Bij gelijke anciënniteit neemt het gemeenteraadslid dat bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad het hoogste aantal naamstemmen heeft behaald, de hoogste rang in.
Bij een gelijk aantal naamstemmen neemt het gemeenteraadslid van wie de lijst bij de laatste volledige vernieuwing van de gemeenteraad de meeste stemmen heeft behaald de hoogste rang in.
De opvolgers die na de installatievergadering als gemeenteraadslid worden geïnstalleerd, nemen in volgorde van hun eedaflegging een rang in.
Ingevolge het schriftelijk ontslag van de heer Yoerick Impens, raadslid van de gemeentelijke fractie Vlaams Belang Oostrozebeke, en zijn opvolging door mevrouw Inge Noyez, raadslid van gemeentelijke fractie Vlaams Belang Oostrozebeke, dient de rangorde van de gemeenteraadsleden, opnieuw te worden vastgesteld:
Bijgevolg wordt de rangorde van de gemeenteraadsleden als volgt vastgesteld:
|
|
voornaam |
familienaam |
eerste ambtsaanvaarding |
naamstemmen 2024 |
| 1 |
Luc |
Derudder |
31/01/1990 |
1 539 |
| 2 |
Olivier |
De Marez |
09/10/2008 |
830 |
| 3 |
Carine |
Geldhof |
02/01/2013 |
777 |
| 4 |
Koen |
Vandenbroucke |
02/01/2013 |
251 |
| 5 |
Jonas |
Van D'huynslager |
03/01/2019 |
771 |
| 6 |
Dirk |
De Keyzer |
03/01/2019 |
549 |
| 7 |
Wim |
Behaeghe |
04/07/2019 |
259 |
| 8 |
Ilse |
Vervaeck |
03/12/2024 |
715 |
| 9 |
Hans |
Claerhout |
03/12/2024 |
671 |
| 10 |
Michiel |
Beils |
03/12/2024 |
659 |
| 11 |
Dirk |
Rogge |
03/12/2024 |
628 |
| 12 |
Annelies |
Gevaert |
03/12/2024 |
562 |
| 13 |
Veerle |
Holsbeke |
03/12/2024 |
537 |
| 14 |
Robbe |
Coorevits | 03/12/2024 |
531 |
| 15 |
Jean-Pierre |
Vande Maele | 03/12/2024 | 305 |
| 16 |
Glenn |
Coppens | 03/12/2024 |
275 |
| 17 |
Koen |
De Mets | 03/12/2024 |
265 |
| 18 |
Dary |
Cnockaert |
03/12/2024 |
259 |
| 19 |
Inge |
Noyez |
02/10/2025 |
165 |
Toelichting door de heer Claerhout, raadslid-voorzitter van de gemeenteraad.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De rangorde van de gemeenteraadsleden wordt als volgt (her-)vastgesteld:
|
|
voornaam |
familienaam |
| 1 |
Luc |
Derudder |
| 2 |
Olivier |
De Marez |
| 3 |
Carine |
Geldhof |
| 4 |
Koen |
Vandenbroucke |
| 5 |
Jonas |
Van D'huynslager |
| 6 |
Dirk |
De Keyzer |
| 7 |
Wim |
Behaeghe |
| 8 |
Ilse |
Vervaeck |
| 9 |
Hans |
Claerhout |
| 10 |
Michiel |
Beils |
| 11 |
Dirk |
Rogge |
| 12 |
Annelies |
Gevaert |
| 13 |
Veerle |
Holsbeke |
| 14 |
Robbe |
Coorevits |
| 15 |
Jean-Pierre |
Vande Maele |
| 16 |
Glenn |
Coppens |
| 17 |
Koen |
De Mets |
| 18 |
Dary |
Cnockaert |
| 19 |
Inge |
Noyez |
De raad neemt kennis van:
Over volgend onderwerp werd informatie en toelichting gegeven:
De wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 "Goederen" van het Burgerlijk Wetboek, meer bepaald artikel 3.58, 3.59 en 3.60 verplicht te gemeente om:
Omwille van deze verantwoordelijkheid die de gemeente opneemt inzake rgistratie en opvolging van gevonden voorwerpen, is het noodzakelijk om een reglement op te stellen.
Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek artikelen 3.58, 3.59 en 3.60.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 41, 2°; 56, §3, 1°; 285 tot en met 288.
De gemeente Oostrozebeke heeft de verplichting om verloren en gevonden voorwerpen gedurende drie maanden te bewaren, zodat burgers via de website van de website van de gemeente deze voorwerpen alsnog kunnen terugkrijgen en ophalen.
Artikel 56, §3, 1° van het Decreet Lokaal Bestuur bepaalt dat het college van burgemeester en schepenen is bevoegd voor de daden van beheer over de gemeentelijke inrichtingen en eigendommen, in voorkomend geval binnen de door de gemeenteraad vastgestelde algemene regels.
Artikel 41, 2° van het Decreet Lokaal Bestuur geeft een opsomming van de bevoegdheden van de gemeenteraad, die niet kunnen gedelegeerd worden aan het college van burgemeester en schepenen, waaronder het vaststellen van andere gemeentelijke reglementen dan die over personeelsaangelegenheden, en het bepalen van straffen en administratieve sancties bij de overtreding van die reglementen.
Ingevolgde de wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “Goederen” van het Burgerlijk Wetboek, meer bepaald de artikelen 3.58, 3.59 en 3.60 is de gemeente onder andere verplicht om:
In het tijdschrift "Lokaal 2022-6" van VVSG (pagina 26 en 27) werd de nieuwe gemeentelijke verantwoordelijkheid toegelicht:
"Sinds 1 september 2021 is het bewaren van gevonden voorwerpen de verantwoordelijkheid van de gemeente.
Elke gemeente moet zelf zien hoe ze dit in goede banen leidt, waardoor de registratie overal op een verschillende manier gebeurt.
Hoe kan ik dan mijn hoed terugvinden?
Bovendien moet de gemeente alle gevonden voorwerpen, behalve fietsen en bederfbare waren, zes maanden bewaren, maar ze blijven vijf jaar na de registratie eigendom van de oorspronkelijke eigenaar, die dus vijf jaar de kans heeft om het voorwerp terug te vinden.
Dit is het retentierecht.
Nieuw is ook dat de vinder het voorwerp al die tijd mag bewaren en hiervoor aansprakelijk is.
Zes maanden na registratie bij de gemeente mag hij het voorwerp ook gebruiken.
De oorspronkelijke eigenaar kan daar wel de kosten voor in rekening brengen.
Wanneer de vinder of gemeente kosten heeft moeten maken om het voorwerp in goede staat te houden moet de eigenaar deze aan de vinder of gemeente vergoeden voor hij het voorwerp weer in zijn bezit kan nemen (retentierecht).
Hun nieuwe verantwoordelijkheid opnemen en het overzicht bewaren is voor gemeenten geen sinecure."
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt het gemeentelijk reglement verloren en gevonden voorwerpen goed met volgende bepalingen:
Gemeentelijk reglement betreffende de verloren of gevonden voorwerpen
Dit reglement bepaalt de behandeling van verloren of gevonden voorwerpen door het lokaal bestuur van Oostrozebeke.
Sinds 1 september 2021 geldt voor de verloren of gevonden voorwerpen de regeling uit de Wet van 4 februari 2020 houdende boek 3 “goederen” van het Burgerlijk Wetboek.
De vinder moet een redelijke poging ondernemen om de eigenaar van het gevonden voorwerp terug te vinden.
Bij aangifte bij het lokaal bestuur van Oostrozebeke wordt de aangifte opgenomen in het register van gevonden zaken en laat de vinder dit desgevallend weten aan het lokaal bestuur, waar de zaak gevonden werd.
Goederen, die verwijderd moeten worden omwille van redenen van veiligheid, gemak van doorgang of ingevolge uithuiszetting, dienen ook opgenomen te worden in het register.
Iedere dienst staat zelf in voor de registratie en bewaring van verloren voorwerpen in het register.
De technische dienst staat in voor de bewaring van fietsen en bromfietsen, evenals inboedels na uithuiszetting.
De lokale politiezone bezorgt de verloren voorwerpen die bij de politiepost afgeleverd werden en in Oostrozebeke gevonden zijn, bij het lokaal bestuur van Oostrozebeke.
Dit laatste lokaal bestuur maakt daar ook melding van in haar eigen register.
Ingeval de eigenaar niet kan worden teruggevonden, dan moet hij/zij binnen de zeven dagen aangifte doen bij het lokaal bestuur, waar de zaak gevonden is, of bij een ander lokaal bestuur naar keuze.
Verloren of gevonden voorwerpen kunnen tijdens de openingsuren van het gemeentehuis afgeleverd worden aan de onthaalbalie bij een onthaalmedewerker.
Alle goederen worden geregistreerd via het invulformulier op de website of via het formulier bij de afdeling onthaal en bevolking in het gemeentehuis.
Volgende velden dienen ingevuld te worden:
De medewerker krijgt de kans om in het register volgende zaken bij te voegen:
Dit register kan geraadpleegd worden aan de onthaalbalie tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
Het lokaal bestuur doet de nodige inspanningen om de eigenaar te vinden. Via een aparte facebookpagina worden de inwoners op de hoogte gebracht van de verloren voorwerpen.
In “de Wiemkes” worden de verloren goederen maandelijks uitgestald alvorens zij opgenomen worden in het register.
Wanneer het lokaal bestuur van Oostrozebeke de identiteit van de eigenaar van het gevonden voorwerp kent, brengt het lokaal bestuur van Oostrozebeke de eigenaar binnen de maand na ontvangst van de aangifte op de hoogte per aangetekende zending.
Als er identificeerbare documenten (bijvoorbeeld identiteitskaarten of rijbewijzen) gevonden worden, brengt de onthaalmedewerker de lokale politiezone hiervan op de hoogte.
Zo kan vermeden worden dat de documenten verder geseind worden of blijven.
Het lokaal bestuur kan na zes maanden te goeder trouw en op een economisch verantwoorde wijze beschikken over het voorwerp.
Uitzonderingen hierop zijn:
In geval van verkoop moet het lokaal bestuur van Oostrozebeke de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden.
Het gevonden voorwerp blijft toebehoren aan de oorspronkelijke eigenaar en het lokaal bestuur van Oostrozebeke wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register, voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
Het lokaal bestuur van Oostrozebeke heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
Goederen, die gevonden worden in een gebouw dat eigendom is van de gemeente, worden door de desbetreffende afdeling bijgehouden.
Goederen gevonden binnen de gemeentegrenzen worden bewaard door de afdeling onthaal en bevolking.
Waardevolle goederen worden bewaard in een kluis, m.u.v. fietsen, bromfietsen en auto’s.
Voorwerpen, die minder dan zes maanden geleden verloren geraakt zijn, kunnen afgehaald worden aan het onthaal tijdens de openingsuren van het gemeentehuis.
Als het voorwerp wordt afgehaald, wordt in het register de datum van afhaling en de gegevens van de ophaler genoteerd.
De ophaler bewijst zijn of haar eigendoms- of bezitsrecht met alle middelen van recht en tekent voor ontvangst.
Voor het ophalen van fietsen, bromfietsen of ander groot materieel moet op voorhand een afspraak gemaakt worden met de afdeling onthaal en bevolking in het gemeentehuis.
Is de termijn van bewaring verstreken, kan het lokaal bestuur of de vinder op een economisch verantwoorde wijze beschikken over de zaak.
Dit kan verschillende zaken betekenen:
In geval van verkoop moet het lokaal bestuur de opbrengst ter beschikking van de eigenaar of van zijn rechtverkrijgenden houden. Het voorwerp blijft toebehoren aan zijn oorspronkelijke eigenaar en de gemeente of vinder wordt slechts eigenaar vijf jaar na de opname in het register voor zover de oorspronkelijke eigenaar zich niet kenbaar heeft gemaakt.
Het lokaal bestuur heeft een retentierecht, zolang de eigenaar de verplichting tot vergoeding van de redelijke kosten van bewaring, behoud en opsporing niet heeft nagekomen.
De lijst van goederen wordt overgedragen aan de afdeling interne werking, die bepaalt welke goederen in aanmerking komen voor vernietiging, schenking of verkoop.
Voor elk voorwerp in het register wordt bij de finale afhandeling door de afdeling interne werking genoteerd aan welke dienst het werd toegewezen, met vermelding van de datum van overdracht en retentierecht.
De afgifte, bewaring en vernietiging van verloren en gevonden voorwerpen brengt weinig tot geen kosten met zich mee.
In geval er toch kosten ontstaan voor het weghalen en bewaren van de goederen, mag het lokaal bestuur deze aanrekenen aan de eigenaar of zijn of haar rechtverkrijgenden.
De gemeente kan de teruggave van de goederen afhankelijk stellen van de betaling van die kosten.
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 van het decreet over het lokaal bestuur en wordt bekendgemaakt aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330, 1ste lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 2
Het gemeentelijk reglement betreffende de verloren of gevonden voorwerpen treedt in werking op 1 november 2025.
E-mail van 4 september 2025 van P. Lauwyck, gedelegeerd bestuurder, in opdracht van C. Botterman, voorzitter bestuursorgaan (Sint-Andries Tielt) met het oog op de goedkeuring en digitale ondertekening van de herwerkte versie van de samenwerkingsovereenkomst met Sint Andriesziekenhuis - SAT en gemeente betreffende exploitatie MUG en PIT.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Het Sint-Andriesziekenhuis van Tielt heeft in de vorige legislatuur een overeenkomst afgesloten met de steden en gemeenten uit de interventiezone (Ardooie, Dentergem, lngelmunster, Oostrozebeke, Pittem, Tielt (inclusief Meulebeke), Wielsbeke en Wingene (inclusief Ruiselede)) voor de exploitatle van de MUG en de PIT (paramedisch interventieteam).
Deze overeenkomst werd afgesloten op 1 april 2023 en loopt tot eind dit jaar.
ln deze overeenkomst werd afgesproken dat het ziekenhuis de kosten van de niet-gefinancierde dienstverlening aan de lokale bevolking verzekert en dat het Rode Kruis een jaarlijkse bijdrage zou leveren van € 100 000,00 en dat de steden en gemeenten samen jaarlljks € 200 000,00 zouden bijdragen.
De uitbatingskost ten laste van het ziekenhuis bedraagt na deze tussenkomst nog circa € 300.000,00.
De factuur voor de bijdrage van 2025 zal u eerstdaags toegestuurd worden door onze financieel directeur.
Gelet dat deze overeenkomst eindigt maar het toch wel belangrijk is om deze dienstverlening verder te verzekeren, worden partijen gevraagd hun goedkeuring te geven om de intenties van de vorige overeenkomst te verlengen.
De gedelegeerd bestuurder van het Sint-Andriesziekenhuis van Tielt stelt volgende afspraken voor, waarbij de geest van de vorige overeenkomst integraal wordt bewaard:
Bij e-mail van 4 september 2025 werd een herwerkte versie van de samenwerkingsovereenkomst MUG-PIT SAT en gemeenten (versie 01.09.2025) verstuurd.
Op vraag van een aantal besturen wordt het aandeel jaarlijks herberekend op basis van het aantal ritten van het jaar voordien, waarbij in het artikel 4 van de samenwerkingsovereenkomst het volgende wordt toegevoegd:
"Begin 2026 wordt de berekening uitgevoerd met de werkelijk uitgevoerde ritten in 2025 en wordt het definitief te betalen bedrag gecorrigeerd.
Vanaf 2027 wordt onmiddellijk gerekend met de reëel uitgevoerde ritten in 2026."
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
De nodige budgetten zullen in het meerjarenplan 2026-2031 ingeschreven worden bij Doelstelling 2: De wettelijke opdrachten van het lokaal bestuur uitvoeren, actieplan 21: Continue voorzien in de veiligheid van de burger, actie 211: Uitvoeren van het beleid rond nood- en interventieplanning.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad trekt het besluit van 3 juli 2025 van de gemeenteraad betreffende de goedkeuring van de de samenwerkingsovereenkomst met het Sint-Andriesziekenhuis Tielt vzw en de gemeenten Aalter, Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Pittem, Tielt, Wielsbeke en Wingene goed met ingang van 1 januari 2026, in.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Sint-Andriesziekenhuis Tielt vzw en de gemeenten Aalter, Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Pittem, Tielt, Wielsbeke en Wingene goed met ingang van 1 januari 2026.
De tekst van de samenwerkingsovereenkomst is de volgende:
Tussen ondergetekenden:
Sint Andriesziekenhuis Tielt vzw,
met maatschappelijke zetel te Bruggestraat 84, 8700 Tielt;
en met ondernemingsnummer 0408.661.691;
hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door
de heer C. Botterman, voorzitter raad van bestuur en de heer P. Lauwyck, gedelegeerd bestuurder;
hierna genoemd "SAT"
en
de volgende gemeenten/steden:
hierna gezamenlijk genoemd de "stadsbesturen"
worden hierna gezamenlijk de "Partijen" genoemd.
wordt overeengekomen hetgeen volgt:
artikel 1: voorwerp
Het SAT verzekert 24/7 de dringende medische hulpverlening in de interventiezone via de uitbating van een PIT (paramedisch interventieteam) en een MUG (mobiele urgentie groep).
Daarnaast wordt ook het dringend ziekenvervoer verzekerd door een ambulance van het Rode Kruis die zijn standplaats heeft in SAT.
Het SAT sluit hiervoor een samenwerkingsovereenkomst af met het Rode Kruis zodat de continuïteit van de dienstverlening is gewaarborgd.
artikel 2: plaats van uitvoering van de overeenkomst
De Overeenkomst zal worden uitgevoerd vanuit SAT, Bruggestraat 84, 8700 Tielt in de interventiezone zoals bepaald door de Noodcentrale 112.
artikel 3: modaliteiten financiële tussenkomst
De overeenkomst legt de modaliteiten vast van de bijdrage door de gemeente- en stadsbesturen in de financiering van de niet-gefinancierde exploitatiekosten van de PIT en de MUG.
Het jaarlijks exploitatieverlies van de uitbating van de MUG en de PIT wordt geraamd op € 300.000 per jaar.
De stadsbesturen betalen jaarlijks een bijdrage van 200.000,00 euro aan het SAT als tussenkomst in de gemaakte exploitatiekosten.
Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex vanaf 1 januari 2027.
De verdeling van dat bedrag over de stadsbesturen wordt vijfjaarlijks berekend. Voor jaar X tot X+5 op basis van de ritten in jaar X-3 en X-2, m.a.w. van 2026 tot 2030 op basis van 2023 en 2024 en van 2031 tot 2035 op basis van de ritten 2028 en 2029.
Indien ingevolge een overheidsfinanciering van PIT en/of MUG de inkomsten van het ziekenhuis zouden stijgen, waardoor het geraamd jaarlijks tekort van € 300.000 volledig wordt weggewerkt zal de bijdrage van alle partners pro rata verminderd worden met de winst op de PIT en MUG uitbating van SAT.
Indien de overheidsfinanciering tot gevolg heeft dat de exploitatie van PIT en MUG kostendekkend is komt de tussenkomst van steden en gemeenten te vervallen.
artikel 4: toepassing van één januari 2026
Voor 2026 is de bijdrage volgens de modaliteiten op basis van het aantal uitgevoerde ritten in 2023-2024.
Deze bijdrage wordt jaarlijks herberekend volgens de modaliteiten.
De stadsbesturen zullen volgende bedragen betalen voor 2026:
|
|
tot en met 31.12.2025 |
vanaf 01.01.2026 |
| Aalter |
€ 2.015,00 |
€ 13.869,05 |
| Ardooie |
€ 5.807,00 |
€ 7.440,48 |
| Dentergem |
€ 9.609,00 |
€ 10.714,29 |
| Ingelmunster |
€ 1.142,00 |
€ 1.190,48 |
| Oostrozebeke |
€ 2.065,00 |
€ 3.392,86 |
| Pittem |
€ 25.049,00 |
€ 19.880,95 |
| Tielt en Meulebeke |
€ 111.398,00 |
€ 103.452,38 |
| Wielsbeke |
€ 373,00 |
€ 2.023,81 |
| Wingene en Ruiselede |
€ 42.542,00 |
€ 38.035,71 |
Begin 2026 wordt de berekening uitgevoerd met de werkelijk uitgevoerde ritten in 2025 en wordt het definitief te betalen bedrag gecorrigeerd.
Vanaf 2027 wordt onmiddellijk gerekend met de reëel uitgevoerde ritten in 2026.
artikel 5: duur van de overeenkomst
De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur van 1 januari 2026 en vervangt de vroegere overeenkomst die eindigt op 31 december 2031.
artikel 6: ontbinding en opzegging
Deze overeenkomst is op ieder ogenblik door iedere partij te beëindigen per aangetekend schrijven, mits opzeggingstermijn van twaalf maanden, zonder betaling van enige (schade)vergoeding.
Het aangetekend schrijven heeft uitwerking op de eerste werkdag van de week volgend op de week van verzending.
Partijen hebben het recht om onderhavige overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder vergoeding en zonder tussenkomst van een rechter deze overeenkomst te ontbinden ingeval de andere partij in gebreke blijft bij de uitvoering van deze overeenkomst binnen 10 kalenderdagen na ingebrekestelling per aangetekende brief hieromtrent.
Deze overeenkomst wordt met onmiddellijke ingang ontbonden indien het SAT niet langer de erkenning heeft om een MUG en PIT uit te baten.
In dit geval worden de eventueel reeds gestorte bedragen pro rata teruggestort.
artikel 7: overmacht
Geen van de partijen zal verantwoordelijk kunnen worden gesteld ten aanzien van de andere partij indien deze overeenkomst tijdelijk niet kan worden uitgevoerd omwille van overmacht.
artikel 8: toepasselijk recht en bevoegde rechbank
Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
Betwistingen en geschillen die voortvloeien uit deze overeenkomst behoren tot de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken van het arrondissement Tielt.
Opgemaakt te Tielt op 4 juli 2025,
de heer P. Lauwyck de heer C. Botterman
gedelegeerd bestuurder SAT voorzitter BO SAT
de heer Luc Jolie de heer Pieter De Crem
algemeen directeur Aalter burgemeester Aalter
de heer Dominiek Pillaert mevrouw Véronique Buyck
algemeen directeur Ardooie burgemeester Ardooie
mevrouw Sofie De Clerck de heer Koenraad Degroote
algemeen directeur Dentergem burgemeester Dentergem
de heer Dominik Ronse de heer Kurt Windels
algemeen directeur Ingelmunster burgemeester Ingelmunster
de heer Carl Vereecke de heer Luc Derudder
algemeen directeur Oostrozebeke burgemeester Oostrozebeke
de heer Carl Couckuyt de heer Denis Fraeyman
algemeen directeur Pittem burgemeester Pittem
de heer Hendrik Vandenbruwane de heer Luc Vannieuwenhuyze
algemeen directeur Tielt burgemeester Tielt
de heer Bruno Debrabandere de heer Rik Buyse
algemeen directeur Wielsbeke burgemeester Wielsbeke
de heer Jurgen Mestdagh de heer Lieven Huys
algemeen directeur Wingene burgemeester Wingene
Artikel 3
De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd voor de uitvoering van dit besluit, onder meer de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met het Sint-Andriesziekenhuis Tielt vzw en de gemeenten Aalter, Ardooie, Dentergem, Ingelmunster, Oostrozebeke, Pittem, Tielt, Wielsbeke en Wingene.
artikel 4
Dit besluit wordt bezorgd aan het Sint Andriesziekenhuis Tielt vzw, Bruggestraat 84, 8700 Tielt en aan het secretariaat van het Sint-Andriesziekenhuis Tielt via e-mail: lieve.seynaeve@sintandriestielt.be.
Door het onbetaald verlof van de GIS-medewerker à rato van 11,4 uur per week vanaf 1 september 2025 tot en met 31 december 2026 wenst gemeente Oostrozebeke gebruik te maken van het aanbod van de WVI om via een kostendelende vereniging (KDV) beroep te kunnen doen op een intergemeentelijke GIS-coördinator voor het uitwerken en coördineren van GIS taken.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 41, lid 2, 22°, 392 tot en met 395.
Omwille van de aanvraag van de GIS-deskundige om met ingang van 1 september 2025 tot en met 31 december 2026 haar prestaties te verminderen tot 19/38 en dit in het kader van onbetaald verlof als recht, is het voorstel om toe te treden tot de KDV GIS van de WVI voor 1 dag per week.
Een overzicht van taken die doorgegeven worden zijn terug te vinden in de goed te keuren samenwerkingsovereenkomst KDV GIS-WVI (kostendelende vereniging GIS-WVI).
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
De nodige budgetten zullen in het meerjarenplan 2026-2031 ingeschreven worden bij Doelstelling 8: Het lokaal bestuur zet in op interne kwaliteit, actieplan 82: Een modern ICT beleid en beheer voeren dat inspeelt op hedendaagse evoluties en noden in de digitale wereld, actie 821: Voorzien van de passende software, hardware, telecom, ....
De uitgave zal worden voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie 821, budgetrekening 821-0600-00-6131002 met een te voorzien budget van 26.240 euro voor het dienstjaar 2026.
De uitgave zal worden voorzien in de aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025, actie 821, budgetrekening 821-0600-00-6131002 met een te voorzien budget van 4.500 euro.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de intergemeentelijke samenwerking met WVI in een "kostendelende vereniging KDV GIS-WVI" goed in hiernavolgende samenwerkingsovereenkomst en de 4 annexen (1. ledenlijst, 2. identiteitsgegeven gemeenschappelijk personeel en hun werkregime, 3. activiteiten van de KDV GIS, 4. illustratieve en niet-limitatieve oplijsting van potentiële uitvoerende GIS-taken):
september 2025
1 Zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid
2 Leden van de KDV GIS-WVI
3 Omschrijving van de activiteiten van de leden
4 Omschrijving van de activiteiten van de KDV GIS-WVI
5 Omschrijving van de werking van de KDV GIS-WVI
5.1 Algemeen
5.2 Concreet
6 Vergoeding voor de diensten verstrekt door de KDV GIS-WVI aan de leden
6.1 Algemeen
6.2 Gezamenlijke uitgaven
De gezamenlijke uitgaven van de diensten geleverd aan de leden omvatten:
Onder directe salariskosten wordt begrepen:
Onder indirecte salariskosten worden verstaan:
6.3 Kosten voor KDV beheer
De beheerskosten van de KDV omvatten:
De KDV beheerskosten worden geraamd op een halve dag tijdsbesteding per maand. Deze kosten worden volgens dezelfde verdeelsleutel (zie 8.1) verdeeld, tenzij dit in de stuurgroep anders wordt overeengekomen, met dien verstande dat dergelijke afwijking ook steeds volgens het principe van kostenverdeling gebeurt, waarbij het aandeel van elke partner wordt gesteund op objectieve, representatieve maatstaven.
6.4 Uitzonderlijke kosten
Uitzonderlijke kosten voor de gemeenschappelijke dienstverlening van de KDV zijn specifieke kosten voor activiteiten/projecten die worden ontwikkeld in het kader van de opdracht bv. kosten voor een website, reiskosten voor een buitenlandse reis, cateringkosten voor vergaderingen, organisatiekosten symposia en kosten die niet gedekt zijn door kosten zoals bepaald onder 6.2.
De uitzonderlijke kosten worden volgens dezelfde verdeelsleutel verdeeld, tenzij dit in de stuurgroep anders wordt overeengekomen, met dien verstande dat dergelijke afwijking ook steeds volgens het principe van kostenverdeling gebeurt, waarbij het aandeel van elke partner wordt gesteund op objectieve, representatieve maatstaven.
6.5 Huisvesting en praktische ondersteuning
Het gemeenschappelijk personeel zal werkzaam zijn in WVI.
Het principe is dat in de regel de dienstverlening vanuit de kantoren van WVI gebeurt. Enkel voor overleg met het gemeentebestuur of indien de dienstverlening het niet toelaat om de dienst te leveren vanuit de kantoren van WVI gebeurt de dienstverlening tijdelijk en voor een korte periode vanuit de gemeente.
WVI neemt de burgerlijke aansprakelijkheid met betrekking tot deze activiteit zelf in zijn verzekering op.
7 Vooropgestelde dienstverlening
De effectief verstrekte diensten zullen worden bijgehouden in een door WVI ter beschikking gestelde rapporteringstool (PSA).
8 Verdeling van de gezamenlijke uitgaven onder de leden
8.1 Verdeelsleutel
8.2 Beheer en rapportering
WVI zal instaan voor:
De leden zullen instaan voor:
8.3 Betalingsmodaliteiten
9 Aansturing
De werking van de KDV GIS-WVI wordt opgevolgd door één stuurgroep.
9.1 Samenstelling stuurgroep
De stuurgroep bestaat uit een afgevaardigde van elk lid.
De leden van de stuurgroep kunnen een plaatsvervanger aanduiden.
9.2 Bevoegdheden stuurgroep
9.3 Werking stuurgroep
9.3.1 Organisatie
9.3.2 Beslissingen
10 Duurtijd van de overeenkomst
11 Uittreding vanwege 1 of meerdere leden
Na de vaste duurtijd van 2 jaar kunnen de leden uittreden uit de zelfstandige groepering onder volgende modaliteiten:
12 Toetreding van nieuwe leden
13 Stopzettingsprocedure
Na de vaste duurtijd van 2 jaar kan de procedure tot stopzetting van de samenwerking worden ingezet onder volgende voorwaarden en met inachtneming van volgende modaliteiten:
14 Toepassingsmodaliteiten van de btw-vrijstelling van artikel 44, §2bis BTW-wetboek
De in artikel 6.2 genoemde gemeenschappelijke uitgaven zullen door de zelfstandige groepering aan haar leden worden doorgerekend (volgens de modaliteiten van deze overeenkomst) vrij van btw in de mate dat aan de voorwaarden van de btw-vrijstelling van artikel 44, §2bis WBTW is voldaan.
De leden dragen individueel de eindverantwoordelijkheid voor hun eigen verklaringen vermeld in artikel 2.
Indien de verklaring van een lid onjuist is, dan is dat lid ten aanzien van de zelfstandige groepering gehouden tot het voldoen van de btw (verhoogd met eventuele nalatigheidsinteresten en boetes) die verschuldigd wordt ingevolge de niet-toepasbaarheid van de btw-vrijstelling.
De leden verklaren dat zij de dienstverlening van de KDV GIS-WVI uitsluitend genieten voor de doeleinden van hun van btw vrijgestelde activiteiten (conform artikel 44 WBTW) of hun activiteiten waarvoor ze niet-belastingplichtig zijn.
Indien deze verklaring onjuist blijkt te zijn, zal het betrokken lid aan de KDV de btw moeten voldoen over de integrale aangerekende vergoeding (verhoogd met eventuele nalatigheidsinteresten en boetes).
De leden die de dienstverlening van de KDV GIS-WVI slechts gedeeltelijk aanwenden voor vrijgestelde handelingen of activiteiten waarvoor zij niet-belastingplichtig zijn, dienen hiervan melding te maken.
In voorkomend geval zal onderzocht worden in welke mate de door de KDV GISWVI aangerekende kostenvergoeding overeenkomstig de dan geldende administratieve richtlijnen kan uitgesplitst worden in een deel dat van de btw-vrijstelling kan genieten en een niet-vrijgesteld deel.
15 Afspraken met betrekking tot wijzigende wetgeving
Bij wijziging van de regelgeving (op wetgevend vlak of in de administratieve richtlijnen) omtrent zelfstandige groeperingen, op basis waarvan deze samenwerkingsovereenkomst is opgemaakt, zal de huidige samenwerkingsovereenkomst, indien nodig, worden aangepast aan deze gewijzigde regelgeving.
Namens de gemeente Oostrozebeke,
De heer Carl Vereecke De heer Hans Claerhout,
Algemeen directeur Voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de toetreding van de gemeente Oostrozebeke tot de samenwerkingsovereenkomst KDV GIS-WVI (kostendelende vereniging GIS-WVI) goed.
Artikel 4
De goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging KDV GIS-WVI" wordt na goedkeuring en ondertekening door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur toegestuurd aan het secretariaat van de WVI.
E-mail van 13 mei 2025 van notaris Henk Dekiere, Stationsstraat 37, 8780 Oostrozebeke betreffende grondafstand Robin-Verhulst Invest aan Gemeente Oostrozebeke.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2014 betreffende stedenbouwkundige vergunning voor Verhulst Frans en Zoon nv, Stationsstraat 45, 8780 Oostrozebeke voor het bouwen van 2 appartementsgebouwen met ondergrondse garages, 24 woningen en 8 garages gelegen Stationsstraat 45.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 24 april 2014 betreffende stedenbouwkundige vergunning voor Verhulst Frans en Zoon nv, Stationsstraat 45, 8780 Oostrozebeke voor aanleg wegenis en riolering gelegen Stationsstraat 45.
Besluit van de gemeenteraad van 2 oktober 2014 betreffende aanleg wegenis Krinkelstraat: goedkeuren.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 30 oktober 2014 betreffende verkavelingsvergunning voor Verhulst Frans en Zoon nv, Stationsstraat 45, 8780 Oostrozebeke voor het verkavelen van percelen gelegen Stationsstraat 45.
Een verkavelingsvergunning met nummer VK/2014/09 werd afgeleverd op 30 oktober 2014.
Een stedenbouwkundige vergunning voor het aanleggen van wegenis en riolering met nummer 2014/017 werd afgeleverd op 24 april 2014.
Het wegenisdossier voor de Krinkelstraat werd goedgekeurd op 2 oktober 2014.
Het afbakeningsplan werd opgemaakt door de heer Dirk Bonneure, landmeter-expert te Wittestraat 17 in 8700 Tielt op 30 juni 2025.
Een ontwerp van akte van overdracht van onroerend goed werd opgemaakt op het kantoor van notaris Henk Dekiere te Oostrozebeke.
In de akte verwerft het gemeentebestuur twee percelen grond met opstalrecht, opgerichte constructies en infrastructuur, waarop de Krinkelstraat werd aangelegd, zijnde een nieuw aangelegde weg uitkomende op de Stationsstraat, komende uit een geheel van percelen volgens titels nummer 376 X 6, 376 K 8, 375 L, deel van nummers 376 L 8, 376 D 7, 376 M 8, 376 Y 6 en 376 A 8, en recenter uit nummers 376 X 9, 376 X 6, 376 R 9 en deels zonder nummer, met een gezamenlijke oppervlakte volgens kadaster van 1 ha 70 a 72 ca, heden gekadastreerd onder sectie E, nummers 376 K 13 P0000 en 376 R 13 P0000, met een gezamenlijke oppervlakte volgens kadaster van 62 a 54 ca.
Welke percelen zijn opgemeten en afgebeeld op een afbakeningsplan opgemaakt door landmeter Dirk BONNEURE te Tielt op 30 juni 2025, alwaar zij volgens meting een gezamenlijke oppervlakte hebben van 60 a 29 ca, welk plan is opgenomen in de databank van de afbakeningsplannen van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder refertenummer 37010-10746, sindsdien ongewijzigd.
De gronden en werken worden vrij, zuiver en onbelast aan de gemeente afgestaan.
De overdracht wordt toegestaan en aanvaard zonder beding van prijs om reden van openbaar nut en dit voor opname in het openbaar domein van de gemeente Oostrozebeke.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van overdracht om niet van het onroerend goed, opgemaakt op het kantoor van notaris Henk Dekiere te Oostrozebeke, goed.
Artikel 2
In de akte verwerft het gemeentebestuur twee percelen grond met opstalrecht, opgerichte constructies en infrastructuur, waarop de Krinkelstraat werd aangelegd, zijnde een nieuw aangelegde weg uitkomende op de Stationsstraat, komende uit een geheel van percelen volgens titels nummer 376 X 6, 376 K 8, 375 L, deel van nummers 376 L 8, 376 D 7, 376 M 8, 376 Y 6 en 376 A 8, en recenter uit nummers 376 X 9, 376 X 6, 376 R 9 en deels zonder nummer, met een gezamenlijke oppervlakte volgens kadaster van 1 ha 70 a 72 ca, heden gekadastreerd onder sectie E, nummers 376 K 13 P0000 en 376 R 13 P0000, met een gezamenlijke oppervlakte volgens kadaster van 62 a 54 ca.
De e-mail van raadslid Jean Pierre Vande Maele van 29 september 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.
De e-mail van raadslid Inge Noyez van 29 september 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 4 september 2025 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad: intrekken bestaand en goedkeuren nieuw, inzonderheid artikel 13.
De vragen van de raadsleden Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke en Inge Noyez.
De antwoorden van Ilse Vervaeck, Olivier De Marez, schepenen en Luc Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 02/10/2025 om 21:04.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter