Retributie op het parkeren met beperkte parkeertijd (Shop & Go zones).
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, het laatst gewijzigd bij decreet Vlaamse Raad van 31 maart 2023.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, en van het gebruik van de openbare weg, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 12 maart 2023.
Het ministerieel besluit van 1 december 1975 tot vaststelling van de kenmerken van bepaalde schijven, bebakeningen, en platen die voorgeschreven zijn door het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 14 mei 2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, het laatst gewijzigd bij decreet van 22 oktober 2021.
Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor personen met een handicap, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 23 juni 2011.
Decreet van 9 juli 2010 houdende de invordering van parkeerheffingen door parkeerbedrijven.
Ondernemers en hun klanten willen vooral parkeerplaats(en) “voor de deur”.
Naast deze klanten maken ook bewoners en mensen, die in de gemeente tewerkgesteld zijn geregeld (met meerdere wagens) gebruik van de parkeerplaatsen voor en bij de handelszaken.
De toename van appartementen in het centrum zorgt voor een verhoogde parkeerdruk.
Hoewel er in Oostrozebeke heel wat parking is, wordt toch een zekere parkeerdruk gepercipieerd in de nabije omgeving van de handelszaken.
De handelszaken in de gemeente Oostrozebeke leven immers vooral van runshopping en de meeste winkelbezoeken gebeuren dus op basis van passage.
Een parkeerplaats in de nabije omgeving van de winkels is dan ook essentieel.
Om hieraan tegemoet te komen wordt ingezet op een aangepast en moderner parkeerbeleid met respect voor de diverse gebruikers.
In het centrum wordt het Shop & Go parkeermodel geïntegreerd om een hogere rotatie van de parkeerplaatsen in de directe omgeving van de winkels te stimuleren.
De nodige kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025, nummer 8 van het jaar 2023.
De ontvangst zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, op het exploitatiekrediet van het jaar 2023: IP-geen, actie 111, budgetrekening 0220-00/7030002-500.
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre en de heer Vandenbroucke, raadsleden.
Artikel 1
Een retributie wordt geheven op het parkeren op de parkeerplaatsen, waar de beperking van de parkeertijd geregeld is overeenkomstig art. 27.1 van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Artikel 2
Onder ‘shop & go-zones’ wordt verstaan: Parkeerplaatsen voor kortparkeren aangeduid met het verkeersbord E9a inclusief onderbord dat het volgende regime, zonder gebruik van een parkeerschijf, kenbaar stelt: maximum 30 minuten van maandag tot en met zaterdag van 9 u. tot 18 u.
Artikel 3
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Artikel 4
De door de gebruiker toegelaten parkeerduur van 30 minuten op de parkeerplaatsen voor Shop & Go wordt vastgesteld door middel van tijdsregistratie door de aanwezige parkeersensoren. Een intelligente sensor in het parkeervak registreert de parkeerbewegingen en stuurt deze door naar een platform. Deze registratie vervangt de controle van de parkeerschijf.
Artikel 5
De retributie is verschuldigd door de houder van de nummerplaat van het voertuig.
De bestuurder, die het voertuig parkeert, is samen met de houder van de nummerplaat, solidair gehouden tot betaling van de retributie.
De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd die toegelaten is door de verkeersborden, en is betaalbaar door overschrijving op de rekening van de gemeente Oostrozebeke.
Artikel 6
Bij het overschrijden van de toegelaten parkeertijd (30 minuten) ontvangt de aangestelde van de gemeente een automatische melding en gaat ter plaatse om de nodige vaststellingen te doen.
Het softwarematig vaststellen van een langere parkeerduur dan de toegelaten 30 minuten leidt tot toepassing van een retributie van 25,00 euro per dag. De retributie dient te worden betaald binnen de tien kalenderdagen overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het bericht dat door de aangestelde van de gemeente achter de voorruit, of als er geen voorruit is op het voorste gedeelte van het motorvoertuig, wordt aangebracht.
Artikel 7
Eventuele klachten met betrekking tot de factuur / retributie dienen gemeld te worden binnen de veertien (14) dagen na factuurdatum. Bij gebrek aan klacht of protest wordt de retributie als onbetwist en opeisbaar beschouwd.
Artikel 8
De kosten voor aanmaningen wordt geregeld en toegepast zoals vermeld in hoofdstuk 16 "opvolgen van niet-fiscale en fiscale schuldvorderingen" van het gecoördineerd retributiereglement van de gemeente.
Bij gebrek aan betaling in der minne wordt de invordering van de retributie burgerrechtelijk en/of op grond van artikel 177 van het decreet lokaal bestuur ingevorderd.
Artikel 9
Dit reglement treedt inwerking op 15 september 2023 om 00.00 uur.