De voorzitter opent de zitting op 03/10/2024 om 19:52.
De raad neemt kennis van:
E-mail van 10 september 2024 van de heer Kurt Lamerant, secretaris lokale politie MIDOW, betreffende politiebegroting 2025.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid, het laatst gewijzigd bij wet van 16 mei 2024, meer bepaald artikel 257quinquies/11 en artikel 257quinquies/17.
Koninklijk besluit van 7 april 2005 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeenten-politiezone, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 18 december 2012.
De politiebegroting wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de politieraad van 25 november 2024.
Een bedrag van 830 970 euro in exploitatiedotatie en 43 205,00 euro investeringsdotatie wordt ingeschreven in de kredieten van 2025.
Toelichting van de heer Derudder, burgemeester.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op het exploitatiekrediet van het jaar 2025: actie 215, budgetrekening 0400-00/6494502/460.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, op het investeringskrediet van het jaar 2025: actie 215, budgetrekening 0400-00/6640502/460.
niet van toepassing
De heer Castelein en mevrouw Lefebre, raadsleden.
De heer De Marez, schepen.
Artikel 1
De raad keurt de dotatie van de gemeente Oostrozebeke aan de politiezone MIDOW voor het dienstjaar 2025 goed voor een bedrag van 830.970,00 euro in exploitatie en 43.205,00 euro investering.
Artikel 2
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur en de politiezone MIDOW.
Schrijven van 21 augustus 2024 van Roos Goemaere, coördinator van het Logo Midden-West-Vlaanderen vzw, betreffende het mandaat van de vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke voor de bijzondere algemene vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw in november 2024.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003.
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo’s van 17 mei 2024.
Besluit van de gemeenteraad en de raad van maatschappelijk welzijn van 7 maart 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde Logo Midden-West-Vlaanderen vzw: algemene vergadering.
Statuten van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw.
De rechtspersonen gemeentebestuur Oostrozebeke en OCMW Oostrozebeke zijn lid van de algemene vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie.
Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken.
Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Midden-West-Vlaanderen.
In november 2024 (datum nog te bepalen) houdt Logo Midden-West-Vlaanderen een bijzondere algemene vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.
Sommige gemeenten en/of OCMW's dienen expliciet mandaat te geven aan hun stemgerechtigd(e) vertegenwoordiger(s) zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo’s kan goedkeuren.
De gemeenteraad en raad voor maatschappelijk welzijn hebben in zitting van 7 maart 2019 mevrouw Geldhof, 1ste schepen, aangeduid als vaste vertegenwoordiger voor zowel de gemeente als het OCMW van Oostrozebeke.
Indien de vaste vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op de bijzondere algemene vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de bijzondere algemene vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw.
In het besluit van 7 maart 2019 werd bepaald dat het college van burgemeester en schepenen een plaatsvervanger kan aanduiden.
Toelichting door mevrouw Geldhof, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordigers in de algemene vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen het mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de bijzondere algemene vergadering in november 2024 en om de gemeente Oostrozebeke te vertegenwoordigen bij de afhandeling en de goedkeuring van de agendapunten van deze bijzondere algemene vergadering.
Artikel 2
Overeenkomstig artikel 2 van het besluit van 7 maart 2019 van de gemeenteraad zal het college van burgemeester en schepenen bij belet van de vaste vertegenwoordiger een plaatsvervanger aanduiden om de gemeente Oostrozebeke te vertegenwoordigen op de bijzondere algemene vergadering in november 2024.
Aangetekende brief van 5 september 2024 met agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat op 26 november 2024.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de gemeenteraad van 2 maart 2023 betreffende toetreding tot CREAT aankoopcentrale (TMVS): intekening op 1 aandeel, waarbij de heer De Marez, schepen, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van Creat tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
Oostrozebeke is aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Creat.
De gemeente Oostrozebeke ontving op 5 september 2024 een aangetekend schrijven van Creat om deel te nemen aan de algemene vergadering, die op dinsdag 26 november 2024 plaatsvindt in het Flanders expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent met volgende agenda:
De nuttige documenten voor de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 werden bij het aangetekend schrijven van 5 september 2024 gevoegd:
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Creat van 26 november 2024 goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024, zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 26 november 2024 goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar 20241126BAV@farys.be.
E-mail van 26 augustus 2024 van notariskantoor Jo Debyser & Mathieu Melis, Stationsstraat 69 te 8850 Ardooie betreffende VK De Visscherie à Gemeente Oostrozebeke (D:2240654|593).
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2024 betreffende meerjarenplanaanpassing 9 2020 – 2025: Raad 03_07_2024 van het deel gemeente: vaststellen.
De aankoop van een paviljoen op en met grond en aanhorigheden kadert in de verwezenlijking van het masterplan Dorpskernvernieuwing Oostrozebeke en de ontwikkeling van de grotere site "Park Visscherie".
Het betreft het perceel, gekend als "Eilandje" en de omliggende walgracht.
Dit plan anticipeert namelijk op een (her)invulling en (her)inrichting en uitbreiding van de reeds verworven delen van de site "De Visscherie".
Gezien de ligging van het eilandje en walgracht midden in de reeds verworven cluster van gronden op het terrein van de voormalige feestzaal "De Visscherie" lijkt het evident dat het gemeentebestuur deze aankoopt.
De gronden bieden namelijk kansen en opportuniteiten naar verdere en toekomstige ontwikkelingen toe.
Het ontwerp van de akte werd opgemaakt door de heer Mathieu Melis, notaris bij notariskantoor Jo Debyser & Mathieu Melis, Stationsstraat 69 te 8850 Ardooie.
Het betreft de aankoop van een paviljoen op en met grond en aanhorigheden, gelegen nabij de Stationsstraat en de Voldersstraat te Oostrozebeke, ten kadaster bekend als sectie E, nummers 701B P0000 en 701C P0000, voor een gezamenlijke oppervlakte van eenenveertig are vierendertig centiare (41a 34 ca), voor een bedrag van 89 000,00 euro jegens besloten vennootschap "De Visscherie", met zetel te Kaasterstraat 42, 8800 Roeselare.
De aankoop geschiedt om reden van openbaar nut en dit voor opname in het openbaar domein van de gemeente.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
De uitgave wordt voorzien in aanpassing meerjarenplan 10 2020 - 2025, op het investeringskrediet van 2024, actie 514, budgetrekening 0680-00/2200500, IP-geen.
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke en mevrouw Lefebre, raadsleden.
Artikel 1
De gemeenteraad aanvaardt het ontwerp van akte voor de aankoop van een paviljoen op en met grond en aanhorigheden, opgemaakt door de heer Mathieu Melis, notaris bij notariskantoor Jo Debyser & Mathieu Melis, Stationsstraat 69 te 8850 Ardooie.
Artikel 2
In het ontwerp van akte een paviljoen op en met grond en aanhorigheden, gelegen te Oostrozebeke nabij de Stationsstraat en de Voldersstraat, ten kadaster bekend als sectie E, nummers 701B P0000 en 701C P0000, voor een gezamenlijke oppervlakte van eenenveertig are vierendertig centiare (41a 34 ca), voor een bedrag van 89 000,00 euro jegens besloten vennootschap "De Visscherie", met zetel te Kaasterstraat 42, 8800 Roeselare.
E-mail van 29 augustus 2024 van notarisvennootschap Peter De Proft, Karel Picquélaan 106, 9800 Deinze betreffende overdracht wegenis C° Vermeersch aan Oostrozebeke (D:2100137-17|414) - ontwerpakte en stukken.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van de gemeenteraad van 9 april 2009 betreffende goedkeuren wegtracé verkaveling Gronden Verelst nv.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 19 augustus 2009 betreffende verkavelingsvergunning Verelst Gronden nv, gelegen Leegstraat.
Een verkavelingsvergunning met nummer VK/2009/01 werd afgeleverd op 19 augustus 2009.
Het wegenisdossier verkaveling Leegstraat werd goedgekeurd op 9 april 2009.
Het opmetingsplan werd opgemaakt door de heer Patrick Delesie, landmeter te Pijkstraat 53 in Waregem op 24 augustus 2010.
Dit plan wordt opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie.
Een ontwerp van akte van overdracht van onroerend goed werd opgemaakt op het kantoor van notaris Peter De Proft te Deinze.
In de akte verwerft het gemeentebestuur een perceel grond, gekend als weg, gelegen aan de Leegstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte gekend als sectie E, nummers 1108/F2, 1103/C en 1107/T en volgens recent kadastraal uittreksel gekend als sectie E, nummer 1107/X2, met een oppervlakte van 10 a 92 ca.
De over te dragen gronden zijn op het opmetingsplan aangeduid als openbare wegenis en lot 9B.
De gronden en werken worden vrij, zuiver en onbelast aan de gemeente afgestaan.
De overdracht wordt toegestaan en aanvaard zonder beding van prijs om reden van openbaar nut en dit voor opname in het openbaar domein van de gemeente Oostrozebeke.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van overdracht om niet van het onroerend goed, opgemaakt op het kantoor van notaris Peter De Proft te Deinze, goed.
Artikel 2
In de akte verwerft het gemeentebestuur een perceel grond, gekend als weg, gelegen aan de Leegstraat, volgens titel onder grotere oppervlakte gekend als sectie E, nummers 1108/F2, 1103/C en 1107/T en volgens recent kadastraal uittreksel gekend als sectie E, nummer 1107/X2, met een oppervlakte van 10 a 92 ca.
E-mail van 21 augustus 2024 van notariskantoor Henk Dekiere, Stationsstraat 37, 8780 Oostrozebeke betreffende grondafstand Oostrozebeke, Kruisstraat 6B.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 18 april 2012 betreffende verkavelingsvergunning voor een terrein met adres Wakkensteenweg 6.
Afbakeningsplan/splitsingsplan van landmeter-expert Lieven Hutsebaut van 18 april 2024 met referentienummer 37010-10718.
Een afbakeningsplan/splitsingsplan voor Kruisstraat 6A werd op 18 april 2024 opgemaakt door landmeter-expert Lieven Hutsebaut, Hulstersestraat 160, 8710 Ooigem-Wielsbeke.
Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 37010-10718 en werd sindsdien niet meer gewijzigd.
Een ontwerp van akte van kosteloze grondafstand werd opgemaakt door de heer Henk Dekiere, notaris te Oostrozebeke.
Het betreft de overdracht van twee perceeltjes grond, gelegen aan de Kruisstraat, volgens huidige titel bekend sectie A, deel van nummers 85D2 P0000 en 85C2 P0000 en thans gereserveerd bij het kadaster in de sectie A met nummers:
De grondafstand wordt gedaan ten kosteloze titel.
De overgedragen goederen zijn bestemd voor opname in het openbaar domein.
De akte van overdracht zal verleden worden door de heer Henk Dekiere, notaris te Oostrozebeke.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte van kosteloze grondafstand van onroerende goederen voor opname in openbaar domein, opgemaakt door de heer Henk Dekiere, notaris te Oostrozebeke goed mits volgende aanpassing:
Artikel 2
E-mail van 27 augustus 2024 van notariaat Henk Dekiere, Stationsstraat 37, 8780 Oostrozebeke betreffende opmaken akte erfd looppiste / Omnisportveld (373740) Oostrozebeke Ravottetsraat nw91003950.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Het opmetingsplan met nummer E/91003950/23.09.11, opgemaakt op 9 april 2024 door Metae bv, Houtemstraat 2 bus D te 9860 Oosterzele.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juni 2024 betreffende goedkeuren van de overeenkomst voor de vestiging van een erfdienstbaarheid voor het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse/bovengrondse leidingen en aanhorigheden (kasten,…) alsook de toegang voor personeel.
Voor de (her)aanleg van de semi-openbare verlichting rondom de looppiste en omnisportveld volgens het project "Looppiste / Omnisportveld (373740) Oostrozebeke Ravottetsraat nw91003950" moet er een erfdienstbaarheid verleend worden.
Het betreft een erfdienstbaarheid voor het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse/bovengrondse leidingen en aanhorigheden (kasten,…) alsook de toegang voor personeel, te nemen uit een perceel gekend als sportgebouw met aanhorigheden, op en met grond, gelegen te Ernest Brengierstraat 8 (ook Ettingen 12) te 8780 Oostrozebeke, sectie E nummer 570 W P0000, op bijgevoegd opmetingsplan aangeduid als lot A, met een oppervlakte van 2 a 82 ca, jegens C.V. Gaselwest, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.
Een opmetingsplan met nummer E/91003950/23.09.11, werd opgemaakt op 9 april 2024 door Metae bv, Houtemstraat 2 bus D te 9860 Oosterzele.
Dit plan is opgenomen in de databank van de plannen van afbakening van de algemene administratie van de patrimoniumdocumentatie onder referentienummer 37010-XXXXX en werd sindsdien niet meer gewijzigd.
De erfdienstbaarheid wordt kosteloos toegestaan.
De erfdienstbaarheid wordt toegestaan zolang dit voor de uitbating van het distributienetwerk voor elektriciteit/aardgas door Fluvius vereist is.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het ontwerp van akte tot vestiging van erfdienstbaarheid voor het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse/bovengrondse leidingen en aanhorigheden (kasten, …) alsook de toegang voor het personeel, opgemaakt door de heer Henk Dekiere, notaris te Oostrozebeke goed.
Artikel 2
De erfdienstbaarheid voor het aanleggen, herstellen, vervangen en onderhouden van ondergrondse/bovengrondse leidingen en aanhorigheden (kasten, …) alsook de toegang voor personeel te nemen uit perceel gekend als sportgebouw met aanhorigheden, op en met grond, gelegen te Ernest Brengierstraat 8 (ook Ettingen 12) te 8780 Oostrozebeke, sectie E nummer 570 W P0000, op bijgevoegd opmetingsplan aangeduid als lot A, met een oppervlakte van 2 a 82 ca, wordt toegestaan ten kosteloze titel, jegens C.V. Gaselwest, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.
E-mail van 28 mei 2024 van de heer Ruben Depaepe, korpschef van de politiezone Midow met als onderwerp richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties in het arrondissement West-Vlaanderen.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, het laatst gewijzigd bij wet van 15 januari 2024 betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving, de instelling van een gemeentelijk integriteitsonderzoek en houdende oprichting van een Directie Integriteitsbeoordeling voor Openbare Besturen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, laatst gewijzigd bij wet van 11 december 2023, meer bepaald artikel 135, §2.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, het laatst gewijzigd bij decreet van de Vlaamse raad van 31 maart 2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 21 januari 2024.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 19 juli 2018.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: hervaststellen.
Besluit van 6 juli 2023 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en Roeselare inzake administratieve opvolging en afhandeling van de dossiers in het kader van de wet van 24 juni 2013 op de gemeentelijke administratieve sancties: hervaststellen
Arrondissementele Omzendbrief van 20 februari 2024 van de procureur des Konings van West-Vlaanderen houdende richtlijnen betreffende de toepassing van de Gemeentelijke Administratieve Sancties in het arrondissement West-Vlaanderen (WVL 2024/05).
Besluit van 19 september 2024 van het politiecollege van de PZ Midow betreffende de gemeentelijke administratieve sancties: overtredingen betreffende stilstaan en parkeren.
De korpschef van de politiezone Midow heeft in zijn e-mailbericht van 28 mei 2024 aangegeven dat er een aanpassing nodig is van het algemeen gemeentelijk politiereglement en van de GAS-regeling en stelde aan de algemeen directeurs van de deelnemende gemeenten van de politiezone Midow voor om een overlegmoment te organiseren.
Uiteindelijk heeft de korpschef van de politiezone Midow bij e-mailbericht van 12 juni 2024 een overlegmoment vastgelegd op 4 september 2024 om 10 uur.
Op 4 september 2024 werd op het overleg van algemeen directeurs van de deelnemende gemeenten van de politiezone Midow onder meer het protocolakkoord besproken.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
Het Protocolakkoord betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde misdrijven en de 2 bijlagen bij dit protocolakkoord, wordt goedgekeurd zoals volgt:
Artikel 1 - Toepassingsgebied
1.1. GAS 2 - Er wordt toepassing gemaakt van de gemeentelijke administratieve sanctie voor de hierna vermelde inbreuken, voor zover aan de hieronder bepaalde cumulatieve voorwaarden is voldaan:
1. inbreuk op artikel 526 Sw. - vernieling of beschadiging van monumenten, grafstenen, …
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
2. inbreuk op artikel 534bis Sw. - graffiti
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling, of graffiti volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
3. inbreuk op artikel 534ter Sw. - opzettelijk beschadigen onroerende eigendommen
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
4. inbreuk op artikel 537 Sw. - kwaadwillig omhakken, snijden, verminken of ontschorsen van bomen of enten
5. inbreuk op artikel 545 Sw. - vernielen van afsluitingen
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
6. inbreuk op artikel 559, 1° Sw. - opzettelijk beschadigen of vernielen van roerende goederen
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
7. inbreuk op artikel 561, 1° Sw. - nachtgerucht of nachtrumoer
8. inbreuk op artikel 563, 2° Sw. - beschadigen van landelijke of stedelijke afsluitingen
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
9. inbreuk op artikel 563bis Sw. - verbod op gezichtsbedekking of -verberging
10. inbreuk bedoeld in artikel 18 Wet 10 november 2006 betreffende de openingsuren in de handel, ambacht en dienstverlening voor wat betreft de voorafgaande vergunning die kan worden opgelegd bij gemeentelijk reglement
1.2. GAS 3 – Er wordt toepassing gemaakt van de gemeentelijke administratieve sanctie voor de hierna vermelde inbreuken, voor zover aan de hieronder bepaalde cumulatieve voorwaarden is voldaan:
inbreuk op artikel 521, derde lid Sw. - vernieling of onbruikbaarmaking, met het oogmerk om te schaden, van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen
a. het materieel nadeel is kleiner of gelijk aan een richtwaarde van 1 000 euro, zoals blijkt uit de aanvankelijke aangifte;
EN
b. de dader (of daders) van het feit heeft (hebben) geen gelijkaardige voorgaanden (d.i. geen feiten van beschadiging en vernieling volgens de Algemene Nationale Gegevensbank) in de afgelopen twee jaar, zoals blijkt uit de vaststellingen.
1.3. GAS 4 – Er wordt toepassing gemaakt van de gemeentelijke administratieve sanctie voor de hierna vermelde inbreuken, voor zover aan de hieronder bepaalde cumulatieve voorwaarden is voldaan:
1. Overtredingen betreffende stilstaan en parkeren
Met uitzondering van:
2. Overtredingen van de bepalingen betreffende verkeersbord C3 (verboden toegang in beide richtingen), F103 (voetgangerszone) en F111 (inhalen in fietsstraat)
3. Het niet nakomen van de verplichting tot het kenbaar maken van de identiteit van de bestuurder die de overtreding zoals hierboven bedoeld beging
En dit voor zover :
a. de verkeersinbreuken niet zijn vastgesteld ten laste van de gebruiker van een voertuig, dat op directe of indirecte wijze lijkt betrokken te zijn bij een ongeval
OF
b. de verkeersinbreuken niet zijn vastgesteld ten laste van een bestuurder in staat van strafbare alcoholintoxicatie
1.4.
§1. Overeenkomstig de richtlijnen inzake het strafrechtelijk beleid opgenomen in de op 30 januari 2014 herziene versie van de Col 1/2006 van het College van Procureurs-Generaal wordt, gelet op de onzekerheid die er bestaat ten aanzien van de grondwettelijkheid van de bepalingen inzake de toepassing van de administratieve sancties ten aanzien van minderjarigen, besloten om, minstens tot tegenbericht, minderjarigen uit te sluiten van huidig protocolakkoord voor wat betreft de GAS 2-, GAS 3- en GAS 4-inbreuken.
Indien een GAS-vaststeller naar aanleiding van de vaststellingen van een GAS 1-inbreuk aanwijzingen heeft van een mogelijke Verontrustende Opvoedingssituatie in hoofde van een minderjarige, maakte deze melding aan de politie van de mogelijke Verontrustende Opvoedingssituatie die daarvan een proces-verbaal met delictscode -42 opstelt en overmaakt aan de procureur des Konings.
§2. De GAS-procedure is ook uitgesloten in dossiers waarbij :
Artikel 2. Uitwisseling van informatie
2.1. Alle partijen verbinden zich ertoe samen te werken en elkaar te informeren binnen de grenzen van hun bevoegdheden. Zij verzekeren de vertrouwelijkheid van deze uitwisseling. Daartoe duidt de procureur des Konings een of meer magistraten van zijn arrondissement aan, hierna "referentiemagistraat GAS" genoemd. De referentiemagistraten kunnen door de door dit akkoord verbonden gemeente gecontacteerd worden in geval van moeilijkheden bij het toepassen van de wet of onderhavig akkoord of om informatie te verkrijgen over het gevolg gegeven aan bepaalde processen-verbaal.
2.2. Binnen de gemeente word(t/en) een of meerdere referentiepersonen aangeduid die als aanspreekpunt fungeren voor GAS. De briefwisseling en/of telefoongesprekken en/of mailberichten met betrekking tot de administratieve sancties worden aan hen gericht. De contactgegevens van deze referentiepersonen zijn vermeld in een bijgevoegd document en worden meegedeeld aan het PROF-netwerk.
2.3. De contactgegevens van de referentiemagistraten en van de referentiepersonen van de gemeente worden opgenomen in een overzicht dat door het PROF-netwerk ter beschikking wordt gesteld van de politie- en parketdiensten van het arrondissement.
2.4. De partijen verbinden zich ertoe om iedere wijziging van de contactgegevens van voornoemde personen onverwijld te melden aan het PROF-netwerk.
2.5. De gemeenten bezorgen de procureur des Konings alle noodzakelijke informatie. Indien de gemeente beslist om een verordening of een besluit op te stellen of bestaande besluiten of verordeningen te wijzigen en aan hun schending de mogelijkheid van een administratieve sanctie te koppelen, verbinden zij zich ertoe om binnen de termijn van één maand na publicatie een exemplaar van deze verordeningen of besluiten over te maken aan de procureur des Konings, evenals een elektronische versie ervan aan de referentiemagistraat.
2.6. Elke gemeente dient in toepassing van art. 44 van de Wet een register bij het houden van de gemeentelijke administratieve sancties, waar de sanctionerend ambtenaar toegang toe heeft. Op die manier zijn alle gegevens met betrekking tot de toegepaste GAS beschikbaar bij de sanctionerende ambtenaren. De procureur des Konings kan in toepassing van art. 44, § 4 van de Wet ten allen tijde informatie hieromtrent opvragen. Om die reden dienen geen lijsten met GAS te worden opgesteld en overgemaakt door de politiediensten.
Artikel 3. Behandeling van de gemengde inbreuken
3.1. De procureur des Konings verbindt zich ertoe voor de in artikel 1 opgesomde gemengde inbreuken geen vervolging in te stellen, en de betrokken gemeenten verbinden zich ertoe de vastgestelde inbreuken naar behoren af te handelen.
De sanctionerend ambtenaar moet in deze gevallen dan ook geen mededeling van het parket afwachten om de GAS-procedure op te starten na ontvangst van het proces-verbaal inzake de GAS-inbreuk.
3.2. De procureur des Konings behoudt het recht, omwille van specifieke omstandigheden eigen aan het dossier, een bepaald dossier naar zich toe te trekken om zelf tot strafrechtelijke vervolging over te gaan. Deze omstandigheden kunnen betrekking hebben op:
In dat geval geeft hij zo snel mogelijk kennis van zijn beslissing aan de sanctionerend ambtenaar, die de GAS-procedure onmiddellijk stopzet.
3.3. De procureur des Konings verbindt zich ertoe volgende feiten te vervolgen:
3.4. In geval een in punt 1.1, 1.2 of 1.3 opgesomde gemengde inbreuk niet voor de GAS-procedure in aanmerking komt op basis van de bepalingen in punt 1.4, wordt het proces-verbaal afgehandeld conform de bestaande richtlijnen terzake van de procureur des Konings aan de politiediensten zoals ze zijn opgenomen in de ARROB 2015/15. Voor het geheel van de feiten volgt een gevolg dat exclusief bepaald wordt door de procureur des Konings, met uitsluiting van enige administratieve sanctie.
Als het gaat om vaststellingen met een onbekende verdachte, zal de politie terzake een VPV opstellen. Indien de aanvankelijk onbekende verdachte later wordt geïdentificeerd, en het dossier aan de overige toepassingsvoorwaarden voor de GAS-procedure voldoet, maakt de politie het dossier alsnog over aan de bevoegde sanctionerende ambtenaar. Indien dit niet het geval is, wordt het dossier overgemaakt aan de procureur des Konings die zal beslissen over het gevolg dat aan de feiten wordt gegeven.
Artikel 4 – Overige bepalingen
4.1. De sanctionerend ambtenaar beschikt over de mogelijkheid om bijkomende informatie op te vragen bij de vaststeller indien hij dit noodzakelijk acht na lezing van het proces-verbaal of na verweer van de overtreder.
4.2. Indien de bevoegde sanctionerende ambtenaar vaststelt dat de verdachte zich kennelijk ook schuldig heeft gemaakt aan andere misdrijven (eventueel herkwalificatie), geeft hij de feiten aan bij de referentiemagistraat GAS, overeenkomstig artikel 29 van het Wetboek van Strafvordering.
Rekening houdend met de aard van de aangegeven feiten beslist de GAS-referentiemagistraat of hij zich verbindt tot het geven van een strafrechtelijk gevolg voor het geheel van deze feiten, dan wel of hij dit terug overmaakt aan de sanctionerend ambtenaar voor de toepassing van GAS. Hij brengt de sanctionerend ambtenaar daarvan op de hoogte binnen een termijn van twee maanden vanaf de aangifte aan de GAS-referentiemagistraat. Lopende de voormelde termijn mag de sanctionerend ambtenaar geen initiatief nemen.
4.3. In uitvoering van artikel 12,§2 van de GAS- wet, verklaren partijen zich akkoord dat er in het kader van de afhandeling van de GAS-dossiers, in het bijzonder bij bemiddeling, in alle gevallen zal worden gestreefd naar volledig herstel van de geleden schade.
4.4. Overeenkomstig artikel 27 van de GAS- wet, brengt de sanctionerend ambtenaar zijn beslissing m.b.t. de in artikel 3, 1° en 2° van de GAS- wet bedoelde inbreuken (GAS 2 en GAS 3), per aangetekende brief ter kennis te brengen van de overtreder.
Overeenkomstig artikel 29 van de GAS- wet, deelt de sanctionerend ambtenaar m.b.t. de in artikel 3, 3° van de GAS- wet bedoelde inbreuken (GAS 4), binnen de vijftien dagen na ontvangst van de vaststelling van de inbreuk, bij gewone zending, aan de overtreder de gegevens mee m.b.t. de vastgestelde feiten en de begane inbreuk, alsmede het bedrag van de administratieve geldboete. Aan de overtreder wordt ook een afschrift van het desgevallend opgestelde proces-verbaal overgemaakt.
4.5. De bijlagen maken integraal deel uit van het onderhavig protocolakkoord om er samen mee te worden uitgevoerd, en worden door de partijen bijkomend ondertekend.
4.6. Elke wijziging aan huidig protocolakkoord kan worden voltrokken bij wijze van addendum, behoorlijk te dagtekenen en te ondertekenen door alle partijen vermeld in de aanhef van huidig protocolakkoord.
D. Inwerkingtreding
Onderhavig protocolakkoord treedt in werking op 3 oktober 2024,
Opgemaakt te Oostrozebeke op ... in zo veel exemplaren als er partijen zijn.
Gemeente Oostrozebeke Parket van de procureur des Konings West-Vlaanderen
Luc DERUDDER Filiep JODTS
Burgemeester Procureur des Konings
Carl VERFEECKE
Algemeen directeur
BIJLAGE I
Contactgegevens
Referentiemagistraat Parket West-Vlaanderen:
De heer Vincent Remy,
Afdelingsprocureur,
Adres: Burg. Nolfstraat, 10 te 8500 KORTRIJK
algemeen telefoonnummer: 056/26.93.11
Referentiepersonen gemeente Oostrozebeke:
de heer Didier PILLAERT
Aangewezen ambtenaar voor het opleggen van een administratieve geldboete
Adres: Botermarkt, 12 te 8800 ROESELARE
E-mailadres(sen): dpillaert@roeselare.be
Tel. 051/26.22.81
GSM 0475/66.86.21
BIJLAGE II
Het besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2024 houdende de vaststelling van het politiereglement betreffende het parkeren en stilstaan
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 1. Definities
§1. Verkeerstekens: tekens die voldoen aan de voorwaarden zoals bepaald in het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
§2. Voor de toepassing van dit politiereglement worden de definities gehanteerd, zoals bepaald in artikel 2 van het koninklijk besluit van 01 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 2. Toepassingsgebied
Dit politiereglement is van toepassing op iedere meerderjarige natuurlijke persoon en iedere rechtspersoon die zich op het grondgebied van de gemeente …. (met uitzondering van de autosnelwegen die het grondgebied doorkruisen) bevindt, ongeacht zijn woonplaats of ligging van de maatschappelijke zetel.
Artikel 3. Procedure
Bij de uitvoering van dit reglement wordt de administratieve procedure, zoals vastgesteld bij de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, toegepast.
Hoofdstuk 2. Overtredingen van de eerste categorie volgens KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Artikel 4. Parkeren in erven en woonerven
Binnen de woonerven en de erven, is het parkeren verboden, behalve:
Artikel 5. Stilstaan en parkeren op verhoogde inrichtingen
Op de openbare wegen voorzien van verhoogde inrichtingen, die aangekondigd zijn door de verkeersborden A14 en F87, of die op de kruispunten alleen aangekondigd zijn door de verkeersborden A14, of die gelegen zijn binnen een zone afgebakend door de verkeersborden F4a en F4b, is stilstaan en parkeren verboden op deze inrichtingen, behoudens plaatselijke reglementering.
Artikel 6. Parkeren voetgangerszones
In voetgangerszones is het parkeren verboden.
Artikel 7. Opstelling stilstaand of geparkeerd voertuig ten opzichte van de rijrichting
Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld rechts ten opzichte van zijn rijrichting.
Indien het een rijbaan is met eenrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
Artikel 8. Stilstaan of parkeren op een berm
Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld:
Artikel 9. Stilstaan of parkeren volledig of deel op de rijbaan
Elk voertuig dat volledig of ten dele op de rijbaan opgesteld is, moet geplaatst worden:
1° zover mogelijk van de aslijn van de rijbaan;
2° evenwijdig met de rand van de rijbaan, behoudens bijzondere plaatsaanleg;
3° in één enkele file.
Motorfietsen zonder zijspan of aanhangwagen mogen evenwel haaks op de rand van de rijbaan parkeren voor zover zij daarbij de aangeduide parkeermarkering niet overschrijden.
Artikel 10. Opstelling fietsen en tweewielige bromfietsen
Fietsen en tweewielige bromfietsen moeten buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, opgesteld worden zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken, behalve op plaatsen gesignaleerd zoals voorzien in artikel 70.2.1.3°.f van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Artikel 11. Opstelling motorfietsen
Motorfietsen mogen buiten de rijbaan en de parkeerzones bedoeld in artikel 75.2 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer van het gebruik van de openbare weg opgesteld worden, zonder het verkeer van de andere weggebruikers te hinderen of onveilig te maken.
Artikel 12. Stilstaan en parkeren op plaatsen waar gevaar veroorzaakt kan worden of onnodige hinder zou veroorzaken
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
1° op 3 meter tot 5 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
2° op de rijbaan op 3 meter tot 5 meter voor de oversteekplaatsen voor de voetgangers en de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen;
3° in de nabijheid van de kruispunten, op minder dan 5 meter van de verlenging van de naast bijgelegen rand van de dwarsrijbaan, behoudens plaatselijke reglementering;
4° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten op de kruispunten, behoudens plaatselijk reglementering;
5° op minder dan 20 meter voor de verkeerslichten buiten de kruispunten behalve voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeerslichten zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt;
6° op minder dan 20 meter voor de verkeersborden behalve voor voertuigen waarvan de hoogte, lading inbegrepen, niet meer dan 1,65 m bedraagt, wanneer de onderkant van die verkeersborden zich ten minste 2 meter boven de rijbaan bevindt.
Artikel 13. Parkeren op specifieke plaatsen zoals omschreven in artikel 25.1, 1°, 2°, 3°, 5°, 8° tot 13° van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het is verboden een voertuig te parkeren:
1° op minder dan 1 meter zowel voor als achter een ander stilstaand of geparkeerd voertuig en op elke plaats waar het voertuig het instappen in of het wegrijden van een ander voertuig zou verhinderen;
2° op minder dan 15 meter aan weerszijden van een bord dat een autobus-, trolleybus- of tramhalte aanwijst;
3° voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht;
4° op elke plaats waar het voertuig de toegang tot buiten de rijbaan aangelegde parkeerplaatsen zou verhinderen;
5° buiten de bebouwde kommen op de rijbaan van een openbare weg waarop het verkeersbord B9 is aangebracht;
6° op de rijbaan wanneer deze verdeeld is in rijstroken, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a of E9b is aangebracht;
7° op de rijbaan langs de gele onderbroken streep, bedoeld in artikel 75.1.2.° van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
8° op rijbanen met tweerichtingsverkeer tegenover een ander stilstaand of geparkeerd voertuig, wanneer twee andere voertuigen daardoor elkaar moeilijk zouden kunnen kruisen;
9° op de middelste rijbaan van een openbare weg met drie rijbanen;
10° buiten de bebouwde kommen, langs de linkerkant van een rijbaan van een openbare weg met twee rijbanen of op de middelste berm die deze rijbanen scheidt.
Artikel 14. Onjuiste aanduiding parkeerschijf
Het is verboden onjuiste aanduidingen op de schijf te laten verschijnen. De aanduidingen van de schijf mogen niet gewijzigd worden voordat het voertuig de parkeerplaats verlaten heeft.
Artikel 15. Parkeren onrijvaardige motorvoertuigen en aanhangwagens
Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.
Artikel 16. Parkeren auto’s, slepen en aanhangwagens met een MTM van meer dan 7,5 ton
Binnen de bebouwde kommen is het verboden op de openbare weg auto’s, slepen en aanhangwagens met een maximale toegelaten massa van meer dan 7,5 ton langer dan acht uur na elkaar te laten parkeren, behalve op de plaatsen waar het verkeersbord E9a, E9c of E9d is aangebracht.
Artikel 17. Parkeren reclamevoertuigen
Het is verboden op de openbare weg reclamevoertuigen langer dan drie uur na elkaar te laten parkeren.
Artikel 18. Verkeersborden betreffende het stilstaan en parkeren
De verkeersborden E1, E3, E5, E7 en van type E9 betreffende het stilstaan en het parkeren niet in acht nemen.
Artikel 19. Verkeersbord halfmaandelijks parkeren
Het verkeersbord E11 niet in acht nemen.
Artikel 20. Stilstaan en parkeren op verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken
Het stilstaan of parkeren is verboden op markeringen van verkeersgeleiders en verdrijvingsvlakken
Artikel 21. Stilstaan en parkeren op witte markering parkeerzone
Het stilstaan of parkeren is verboden op witte markeringen bedoeld in artikel 77.5 van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het 9 wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg die de plaatsen afbakenen waar de voertuigen moeten staan.
Artikel 22. Stilstaan en parkeren op dambordmarkeringen
Het stilstaan of parkeren is verboden op de dambordmarkering die bestaat uit witte vierkanten die op de grond zijn aangebracht.
Artikel 23. Verboden toegang, in beide richtingen, voor iedere bestuurder
Niet in acht nemen van het verkeersbord C3, wanneer deze inbreuken vastgesteld worden door automatisch werkende toestellen.
Artikel 24. Verkeer in voetgangerszones
Niet in acht nemen van het verkeersbord F 103, wanneer deze inbreuken vastgesteld worden door automatisch werkende toestellen.
Hoofdstuk 3. Overtredingen van de tweede categorie volgens KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie op het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Artikel 25. Stilstaan en parkeren op autowegen
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te parkeren op autowegen, behalve op de parkeerstroken, aangewezen door het verkeersbord E9a.
Artikel 26. Stilstaan en parkeren op specifieke plaatsen zoals omschreven in artikel 24, lid1, 1°, 2°, 4° tot en met 6° van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid:
1° op de trottoirs en, binnen de bebouwde kommen, op de verhoogde bermen, behoudens plaatselijke reglementering;
2° op de fietspaden en op minder dan 3 meter van de plaats waar de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen verplicht zijn het fietspad te verlaten om op de rijbaan te rijden of de rijbaan te verlaten om op het fietspad te rijden;
3° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 3 meter voor deze oversteekplaatsen;
4° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;
5° op de rijbaan nabij de top van een helling en in een bocht wanneer de zichtbaarheid onvoldoende is.
Artikel 27. Parkeren op specifieke plaatsen zoals omschreven in artikel 25.1, 4°, 6°, 7° van het KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
Het is verboden een voertuig te parkeren:
1° op de plaatsen waar de voetgangers en de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen op de rijbaan moeten komen om omheen een hindernis te gaan of te rijden;
2° op de plaatsen waar de doorgang van spoorvoertuigen zou belemmerd worden;
3° wanneer de vrije doorgang op de rijbaan minder dan 3 meter breed zou worden.
Hoofdstuk 4. Sanctionering
Artikel 28.
Inbreuken op de artikelen uit Hoofdstuk 2 van dit politiereglement worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete, zoals bepaald door het KB van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen.
Artikel 29.
Inbreuken op de artikelen uit Hoofdstuk 3 van dit politiereglement worden gesanctioneerd met een administratieve geldboete, zoals bepaald door het KB van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen.
Hoofdstuk 5. Inwerkingtreding
Artikel 30.
Dit politiereglement treedt in werking op 3 oktober 2024.
Tweejaarlijks wordt de werking van dit reglement geëvalueerd.
Artikel 2
Het besluit treedt in werking op 3 oktober 2024.
Artikel 3
De raad machtigt de burgemeester en de algemeen directeur om het protocolakkoord betreffende gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde misdrijven namens de gemeente Oostrozebeke te ondertekenen.
Artikel 4
Het protocolakkoord wordt na ondertekening door de burgemeester en de algemeen directeur doorgestuurd aan het parket van West-Vlaanderen, ter attentie van de procureur des Konings, voor ondertekening.
Het besluit wordt na goedkeuring door de raad ter kennisgeving doorgestuurd aan de politiezone Midow, ter attentie van de korpschef en aan het GAS-secretariaat te Roeselare.
E-mail van 28 mei 2024 van de heer Ruben Depaepe, korpschef van de politiezone Midow met als onderwerp richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties in het arrondissement West-Vlaanderen.
Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, het laatst gewijzigd bij wet van 15 januari 2024 betreffende de gemeentelijke bestuurlijke handhaving, de instelling van een gemeentelijk integriteitsonderzoek en houdende oprichting van een Directie Integriteitsbeoordeling voor Openbare Besturen.
Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, laatst gewijzigd bij wet van 11 december 2023, meer bepaald artikel 119.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, het laatst gewijzigd bij decreet van de Vlaamse raad van 31 maart 2023.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 21 januari 2024.
Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 19 juli 2018.
Besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte: hervaststellen.
Besluit van 6 juli 2023 betreffende de samenwerkingsovereenkomst tussen de lokale besturen en Roeselare inzake administratieve opvolging en afhandeling van de dossiers in het kader van de wet van 24 juni 2013 op de gemeentelijke administratieve sancties: hervaststellen
Arrondissementele Omzendbrief van 20 februari 2024 van de procureur des Konings van West-Vlaanderen houdende richtlijnen betreffende de toepassing van de Gemeentelijke Administratieve Sancties in het arrondissement West-Vlaanderen (WVL 2024/05).
Het besluit van 19 september 2024 van het politiecollege van de PZ Midow betreffende gemeentelijke administratieve sancties: overtredingen betreffende stilstaan en parkeren.
De korpschef van de politiezone Midow heeft in zijn e-mailbericht van 28 mei 2024 aangegeven dat er een aanpassing nodig is van het algemeen gemeentelijk politiereglement en van de GAS-regeling en stelde aan de algemeen directeurs van de deelnemende gemeenten van de politiezone Midow voor om een overlegmoment te organiseren.
Uiteindelijk heeft de korpschef van de politiezone Midow bij e-mailbericht van 12 juni 2024 een overlegmoment vastgelegd op 4 september 2024 om 10 uur.
Op 4 september 2024 werd op het overleg van algemeen directeurs van de deelnemende gemeenten van de politiezone Midow onder meer het protocolakkoord besproken.
Het gemeentebestuur van Ingelmunster heeft aan de PZ Midow de vraag gesteld of de aanname van het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken inhoudt dat GAS 4 wordt ingevoerd, namelijk depenaliseren van inbreuken stilstaan en parkeren, of kan de GAS 4 uit het protocolakkoord worden gelicht.
De procureur des Konings heeft in de arrondissementele omzendbrief WVL 2024/05 gesteld dat wanneer niet voldaan is aan de algemene voorwaarden, er geen toepassing kan gemaakt worden van de richtlijn en dat er een PV dient worden opgesteld.
De eerste twee voorwaarden zijn:
De GAS 4-inbreuken zijn gemengde inbreuken.
Indien ze niet voor de GAS-procedure in aanmerking komen, wordt door de politie een proces-verbaal opgesteld en afgehandeld volgens de bestaande procedure.
De procureur des Konings verbindt zich ertoe de inbreuken betreffende het stilstaan en parkeren te vervolgen.
De aanname van het protocol betekent dat de GAS 4 niet wordt ingevoerd
Daartoe moet het Algemeen Politiereglement aangepast worden.
Op 19 september 2024 heeft het politiecollege van de PZ Midow volgende besluit genomen:
"Artikel 1:
In de algemene toepassingsvoorwaarden van de arrondissementele omzendbrief WVL 2024/05 van het Parket West-Vlaanderen wordt gesteld dat de GAS kan worden toegepast als aan de elf opgesomde algemene voorwaarden is voldaan;
De eerste twee voorwaarden zijn:
Artikel 2:
Indien niet is voldaan aan de algemene voorwaarden, kan geen toepassing worden gemaakt van de richtlijn vervat in arrondissementele omzendbrief WVL 2024/05 en moet een proces-verbaal worden opgesteld."
Ingevolge het protocolakkoord tussen de procureur des Konings van het parket van West-Vlaanderen en de gemeente Oostrozebeke betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde misdrijven moet het algemeen politiereglement, algemeen en zonaal deel, aangepast worden, meer bepaald:
Meteen wordt dit algemeen politiereglement, algemeen en zonaal deel, voor de deelnemende gemeenten van de PZ Midow gecoördineerd ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
In het algemeen politiereglement, algemeen deel, wordt artikel 109:
"Artikel 109 - Gemengde inbreuk (3de soort) - volgens het Strafwetboek
Het is verboden grachten op te vullen of te verleggen tenzij hiervoor een vergunning werd verleend door de bevoegde overheid. De grachten die wederrechtelijk werden opgevuld of verlegd, zullen op kosten van de overtreder in hun oorspronkelijk staat hersteld worden."
vervangen door:
"Artikel 109 - Gemengde inbreuk (3de soort) - volgens het artikel 545 van het Strafwetboek
Het is verboden grachten geheel of ten dele te dempen, levende of dode hagen af te hakken of uit te rukken, landelijke of stedelijke afsluitingen, uit welke materialen ook gemaakt, te vernielen; grenspalen, hoekbomen of andere bomen, geplant of erkend om de grenzen tussen verschillende erven te bepalen, te verplaatsen of te verwijderen."
Artikel 2
In het algemeen politiereglement, zonaal deel, wordt artikel 159ter opgeheven.
Artikel 3
In het algemeen politiereglement, zonaal deel, wordt artikel 159quater opgeheven.
Artikel 4
In het algemeen politiereglement, zonaal deel, wordt artikel 159duodecies opgeheven.
Artikel 5
In het algemeen politiereglement, zonaal deel, wordt in artikel 159quattuordecies (zware gemengde inbreuk volgens het Strafwetboek – vernieling of onbruikbaarmaking, met het oogmerk om te schaden, van rijtuigen, wagons en motorvoertuigen) toegevoegd, luidend als volgt:
"Het is verboden om, met het oogmerk om te schaden, rijtuigen, wagons en motorvoertuigen, geheel of gedeeltelijk te vernielen of onbruikbaar te maken."
Artikel 6
In het algemeen politiereglement, zonaal deel, wordt in artikel 320 een derde lid toegevoegd, luidend als volgt:
"Indien het parket geen vervolging instelt, zijn de inbreuken op artikel 18 van de wet van 10 november 2006 betreffende de openingsuren in handel, ambacht en dienstverlening voor wat betreft de vergunning verleend overeenkomstig artikel 321, strafbaar met administratieve sancties zoals bepaald in Deel 3 van dit algemeen politiereglement (lichte gemengde inbreuk volgens het Strafwetboek)."
Artikel 7
Een gecoördineerde versie van het reglement wordt opgesteld en als bijlage gevoegd bij deze beslissing.
Artikel 8
Het algemeen politiereglement: algemeen, lokaal en zonaal gedeelte, het laatst opnieuw vastgesteld bij besluit van de gemeenteraad van 1 september 2022 betreffende algemeen politiereglement: algemeen en zonaal gedeelte wordt buiten werking gesteld vanaf heden.
Artikel 9
Het algemeen politiereglement, algemeen en zonaal deel, na aanpassing, treedt onmiddellijk in werking.
Er werden geen vragen ingediend.
De voorzitter sluit de zitting op 03/10/2024 om 20:22.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter