Terug
Gepubliceerd op 09/07/2024

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

do 06/06/2024 - 20:00 gemeenteraad - raadszaal
Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 06/06/2024 om 19:48.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisnames verslag dagelijks bestuur Woondienst 17 april 2024 agenda algemene vergadering Woondienst 13 mei 2024 verslag algemene vergadering Woondienst 13 mei 2024 verslag dagelijks bestuur Woondienst 13 mei 2024

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • verslag dagelijks bestuur Woondienst 17 april 2024;
        • agenda algemene vergadering Woondienst 13 mei 2024;
        • verslag algemene vergadering Woondienst 13 mei 2024;
        • verslag dagelijks bestuur Woondienst 13 mei 2024.
    • algemeen beleid

      • Jaarrapport klachtenbehandeling 2023: kennisname

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Artikel 303, §3 van het decreet over het lokaal bestuur.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de Vlaamse regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 18 december 2020 tot vastlegging van de procedure voor het verlenen van voorafgaande vergunningen en planningsvergunningen voor lokale dienstencentra, centra voor dagopvang van een dienst voor gezinszorg, centra voor dagverzorging, centra voor kortverblijf, centra voor herstelverblijf of woonzorgcentra, en tot bepaling van de elementen van de globale zorg-strategische visie voor deze voorafgaande vergunningen.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 mei 2014 betreffende woonzorgcentrum Rozenberg: bekrachtiging van het geactualiseerde kwaliteitshandboek.

        feiten, context en argumentatie

        Het artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling moeten organiseren.

        Het artikel 28 van het besluit van de Vlaamse regering betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers, bepaalt voor het woonzorgcentrum Rozenberg:

        “§ 1. Elke gebruiker, zijn vertegenwoordiger en mantelzorger wordt in de mogelijkheid gesteld om een klacht, suggestie, opmerking te uiten over de werking van het centrum. Het centrum werkt daarvoor een klachtenprocedure uit en maakt die bekend op de website of in de onthaalbrochure. Het centrum wijst een klachtenbehandelaar aan. De gebruiker of zijn vertegenwoordiger, een familielid of mantelzorger kan suggesties, opmerkingen of klachten rechtstreeks, zowel schriftelijk als mondeling, aan die persoon meedelen.
        De klachtenbehandelaar verzamelt de ingediende suggesties, opmerkingen of klachten en anonimiseert deze gegevens. Het agentschap kan daarvan inzage nemen. Het gevolg dat aan een klacht wordt gegeven, wordt rechtstreeks en binnen de termijn, zoals bepaald in de klachtenprocedure, aan de indiener ervan meegedeeld. Indieners krijgen de garantie dat op hun klacht binnen een redelijke termijn feedback wordt gegeven.
        De beheersinstantie zorgt voor periodieke informatie over de klachtenbehandeling aan alle gebruikers, hun vertegenwoordigers en mantelzorgers. Op basis van de periodieke analyse van de klachten formuleert het centrum correctieve en preventieve maatregelen.
        § 2. De gegevens over de Woonzorglijn worden op een zichtbare plaats opgehangen.”

        De klachtenprocedure van het woonzorgcentrum Rozenberg is opgenomen in het kwaliteitshandboek dat bekrachtigd werd door de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 mei 2014.

        Het artikel 303 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouw Braekevelt, raadslid.

        besluit

        Enig artikel

        De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarrapport klachtenbehandeling 2023 zoals volgt:

        Datum van ontvangst van de klacht Onderwerp/voorwerp van de klacht Gevolg dat aan de klacht gegeven werd Datum van afhandeling van de klacht
        27/07/2023 Onderwerp: grensoverschrijdend gedrag van ene bewoner naar andere. Familie kwam op bezoek bij moeder. Ze hoorden, vooraleer het binnenstappen van de kamer, hun moeder 3x kwaad roepen "nee, dat wil ik niet" en uiteindelijk zeggen "allee, doe het dan hé". De familie kwam de kamer binnen en zagen een andere bewoner dichtbij hun moeder zitten en met de handen aan haar decolleté.  De hoofdverpleegkundige van de afdeling heeft enerzijds een gesprek gevoerd met de bewoner ('het slachtoffer') en anderzijds met de familie van het slachtoffer.  28/07/2023
        14/08/2023 Onderwerp: ochtendzorg bewoner (mondelinge klacht aan hoofdverpleegkundige). Bewoner had doorgegeven aan zoon dat we soms vragen om hem zelf wat te wassen (vb. het gezicht). Bewoner heeft aan zoon te kennen gegeven dat dit niet meer lukt. Zoon wenst dat wij zijn vader volledig wassen zonder hem te vragen om wat mee te helpen.   Gesprek ingepland tussen zoon en hoofdverpleegkundige. Uitleg gegeven over het belang van ADL (in kader van 'rust roest'). Zorgpersoneel helpt bewoner bij het wassen, maar stimuleert bewoner om het zelf te proberen. 14/08/2023
        14/08/2023 Onderwerp: medicatie bewoner (mondelinge klacht aan hoofdverpleegkundige). Zoon had opgemerkt dat de medicatie niet geplet was (bewoner heeft geplette medicatie niet graag). Zoon wenst dat we de medicatie pletten.    Gesprek ingepland tussen zoon, hoofdverpleegkundige en logopediste i.v.m. de mogelijkheid van de bewoner om medicatie (op een veilige manier) niet-geplet in te slikken.  14/08/2023
        14/08/2023 Onderwerp: bijvoeding bewoner (mondelinge klacht aan hoofdverpleegkundige). Zoon was mistevreden over het feit dat het aantal drankjes Fortimel zonder doktersadvies van 3/dag naar 1/dag verminderd werd. Zoon gaf ook aan dat hij ontevreden was dat de bijvoeding niet op stock is in het woonzorgcentrum. Gesprek ingepland tussen zoon en hoofdverpleegkundige. Hoofdverpleegkundige heeft geduid waarom er gekozen is voor een minder aantal drankjes. 14/08/2023
        14/08/2023 Onderwerp: voorbereiding ontbijt bewoner (mondelinge klacht aan hoofdverpleegkundige). Zoon hoorde van vader dat wij het plasticfolie van zijn boterhammen soms niet verwijderen. Bewoner kan dit niet zelf, maar toch vragen onze medewerkers om het te doen. De zoon vraagt om de folie steeds te verwijderen.  Gesprek ingepland tussen zoon en hoofdverpleegkundige. Uitleg gegeven over het belang van ADL en dingen zélf proberen (in kader van 'rust roest'). Zorgpersoneel helpt bewoner, maar stimuleert hem om het zelf te proberen. 14/08/2023
        27/10/2023 Onderwerp: palliatief dossier = maximaal comfort? (schriftelijke klacht aan directeur, hoofdverpleegkundige en kwaliteitscoördinator). Klacht over nieuw TV-toestel, interne communicatie m.b.t. palliatief dossier, algemene zorg bij palliatief dossier. De directeur heeft uitgebreid gereageerd op de e-mail en de opmerkingen meegenomen naar het bestuur. Er is daarnaast gesprek ingepland geweest met de bevoegde schepen. 30/10/2023
        6/12/2023 Onderwerp: zorg bewoner (schriftelijke klacht aan directeur). Familie uitte  bezorgdheden over de zorg van een bewoner (m.b.t. onder andere zinvolle dagbesteding en fixatie) op Anemoon. De hoofdverpleegkundige van de afdeling heeft een gesprek gehad met de familie, de bezorgdheden werden geuit. Er zijn (nieuwe) afspraken gemaakt en deze zijn gecommuniceerd naar het zorgteam (bv. zelfstandigheid stimuleren ovv eten, geen gebruik meer maken van een verpleegdeken, bewoner TV laten kijken ipv bewoner in de gang te zetten, bewoner meer betrekken bij activiteiten). 27/12/2023
      • Rapport over organisatiebeheersing in 2023 - kennisname

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Volgens het artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

        Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk vóór 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat, meer bepaald artikel 219.

        feiten, context en argumentatie

        De rapportering organisatiebeheersing 2023 werd besproken worden op vergadering van 19 maart 2024 van het managementteam.

        De leden van het managementteam hebben elk voor hun departement, afdeling en/of diensten aanvullingen en aanpassingen ingebracht in het voorontwerp van rapport voor de organisatiebeheersing 2023.

        Het managementteam heeft het afgewerkt voorontwerp besproken op haar vergadering van 16 april 2024.

        Aan de financieel directeur werd gevraagd om het financieel luik in het voorontwerp van rapport 2023 eens te controleren voor zijn aandeel (financiële dienst), aan te passen en/of aan te vullen.

        De algemeen directeur heeft in het rapport 2023 ook de planning voor 2024 overlopen:

        • Afwerken van het organisatiebeheersingsplan, vertrekkend vanuit risicoanalyses en resulterend in het opmaken van een actieplan;
        • Opmaak van een omgevings- en bestuurskrachtanalyse met inspiratienota als basis voor de opmaak van de doelstellingenboom voor de nieuwe legislatuur;
        • Opstart implementatie van het nieuwe besluit rechtspositieregeling met het oog op een eigentijdser en flexibeler personeelsbeleid; 
        • Versterken van de organisatie door het invullen van een aantal sleutelfuncties op verschillende niveaus en in verschillende departementen;
        • Afwerken van de mededingingsprocedure met onderhandelingen voor een mogelijke samenwerking met een private partner voor de realisatie en het beheer van een lokaal dienstencentrum en voor de realisatie van het beheer van woningen voor senioren en personen met een beperking;
        • Implementatie digitalisatie uitgaande facturen;
        • Verder inspelen op nieuwe tendensen voor digitaal in te schrijven en te betalen via de webshop,…
        • Verder opvolgen en voorbereiden van de aansluiting bij digitaal archief Vlaanderen om naast een papieren archief ook een gestructureerd digitaal archief te hebben dat voldoet aan de regelgeving;
        • Voorbereiden van migratie van software WZC Rozenberg (Corilus – Into Care);
        • Invoeren van toepassingen van Microsoft 365 (werken met MS Teams, Sharepoint, …);
        • Samen met de regio Midwest instappen op een IT-maturiteitsmodel in 8 stromen, gericht op de verhoging van de kwaliteit van digitale dienstverlening, parallel met andere lokale besturen binnen de regio Midwest, maar vooral afhankelijk van de actuele status en de prioriteiten van elk lokaal bestuur.

        Alle geplande initiatieven voor 2024 zijn lopende en worden verder opgevolgd.

        Het managementteam verleende op haar vergadering van 16 april 2024 gunstig advies aan het rapport 2023.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester, en de heer Vereecke, algemeen directeur.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouw Lefebre en de heer Verhulst, raadsleden.

        besluit

        De raad neemt kennis van het rapport over organisatiebeheersing 2023.

    • budget en financiën

      • Vaststellen van de jaarrekening van het OCMW van het boekjaar 2023: a de beleidsevaluatie b de financiële nota c de toelichting bij de jaarrekening

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        De jaarrekening 2023 van het OCMW moet vastgesteld worden.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025:  Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025:  Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 december 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 december 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 – 2025: Raad 06_07_2023 van het deel van het OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 – 2025: Raad 06_07_2023 van het deel van het OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Gunstig advies van het managementteam van 21 mei 2024.

        feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.

        Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.

        Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.

        De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening.

        Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

        Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.  

        Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

        De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan.

        De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. 

        Dit heeft als gevolg dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening.

        De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.

        De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

        Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

        • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
        • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
        • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

        Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:

        • Beleidsevaluatie;
        • Financiële nota:
          • De doelstellingenrekening (J1);
          • De staat van het financieel evenwicht (J2);
          • De realisatie van de kredieten (J3);
          • De balans (J4);
          • De staat van opbrengsten en kosten (J5);
        • Toelichting:
          • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
          • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
          • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
          • Het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4);
          • Toelichting bij de balans (T5);
          • Overzicht van de financiële risico's;
          • Waarderingsregels;
          • Verklaring materiële verschillen;
          • Toelichting over kosten en opbrengsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat;
          • Overzicht van de overgedragen kredieten ivm investering en financiering;
          • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

        Toelichting van de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Masschaele, financieel directeur, liet zich verontschuldigen.

        De heren Vandenbroucke, Castelein en Verhulst, raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Onthouders: Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Wim Behaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De jaarrekening voor het boekjaar 2023 van het deel van het OCMW wordt samen met de verplichte bijlagen goedgekeurd.

        De financiële toestand van de jaarrekening voor het boekjaar 2023 van het deel van het OCMW  is als volgt:

        Het budgettaire resultaat boekjaar van het deel van het OCMW bedraagt -745 205 euro.

        Het gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar van het deel van het OCMW bedraagt 856 124 euro.

        Het gecumuleerde budgettaire resultaat van het deel van het OCMW bedraagt 110 919 euro.

        Er zijn geen onbeschikbare reserves van het deel van het OCMW.

        Het beschikbaar budgettair resultaat van het deel van het OCMW bedraagt 110 919 euro.

        De autofinancieringsmarge van het deel van het OCMW bedraagt -734 687 euro.

        Artikel 2

        De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2023 is als volgt:

        Het geconsolideerd budgettaire resultaat boekjaar bedraagt -22 812 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 9 594 567 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerde budgettaire resultaat bedraagt 9 571 755 euro.

        Er zijn geen onbeschikbare reserves.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 9 571 755 euro.

        De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 532 168 euro.

        De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 2 308 677 euro.

        Artikel 3

        De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.

        Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 66 318 296 euro.

        Artikel 4

        De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.

        Het operationeel overschot bedraagt 1 337 475 euro.

        Het financieel overschot bedraagt 1 299 923 euro.

        Het overschot van het boekjaar bedraagt 2 637 399 euro.

      • Meerjarenplanaanpassing 9 2020 - 2026: Raad 06_06_2024 van het deel OCMW: vaststellen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        De raad voor maatschappelijk welzijn stelt het deel van de meerjarenplanaanpassing 9 2020 - 2026: Raad 06_06_2024 (BP2020_2026-9) van het OCMW vast.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

        Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025:  Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025:  Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 december 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 december 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 8 december 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 7 december 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel OCMW: vaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel OCMW: goedkeuren.

        Gunstig advies van het managementteam van 21 mei 2024.

        feiten, context en argumentatie

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.

        Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

        Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.

        Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

        Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.

        Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

        Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld.

        Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast.

        Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.

        Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.

        De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes, die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

        Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

        • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de aanpassing meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de aanpassing meerjarenplan vast;
        • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

        Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan bevat volgende documenten:

        • Strategische nota;
        • Financiële nota:
          • Het financiële doelstellingenplan (M1);
          • De staat van het financieel evenwicht (M2);
          • De staat van het financieel evenwicht: wijzigingsvariant (M2W)
          • Het overzicht van de kredieten (M3).
        • Toelichting:
          • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
          • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
          • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard: wijzigingsvariant (T2W);
          • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
          • Het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4);
          • Overzicht van de financiële risico's
          • Beschrijving grondslagen en assumpties
          • Overzicht lijst investeringen;
          • Motivering van de wijzigingen;
          • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
        Toelichting van de heer De Marez, schepen, en de heer Masschaele, financieel directeur.
        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren Verhulst en Vandenbroucke, mevrouw Lefebre, raadsleden.

        De heer Derudder, burgemeester.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Onthouders: Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Wim Behaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1 

        De meerjarenplanaanpassing 9 2020 - 2026: Raad 06_06_2024 (BP2020_2026-9) van het deel OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1), de staat van het financieel evenwicht (M2), de staat van het financieel evenwicht: wijzigingsvariant (M2W) en het overzicht van de kredieten (M3) wordt vastgesteld.

        Artikel 2

        Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: - 1 281 265,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: - 1 639 268,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: - 2 920 533,00 euro.

        Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2025 bedraagt - 2 920 533,00 euro.

        Er zijn geen onbeschikbare gelden.

        De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: - 1 174 715,00 euro.

        Artikel 3

        Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2024 bedraagt: - 1 750 187,00 euro.

        Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2024 bedraagt: 110 919,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2024 bedraagt: - 1 639 268,00 euro.

        Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2024 bedraagt - 1 639 268,00 euro.

        Er zijn geen onbeschikbare gelden.

        De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2024 bedraagt: -1 214 565,00 euro.

        De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 (M3) worden vastgesteld.

        Soort krediet

        Totaal bedrag voor 2023

        Totaal exploitatie-uitgaven 

        7 689 683,00

        Totaal exploitatie-ontvangsten

        6 691 565,00

        Totaal investerings-uitgaven

        535 622,00

        Totaal investerings-ontvangsten

        0,00

        Totaal financierings-uitgaven

        216 447,00

        Totaal financierings-ontvangsten

        0,00

        Artikel 4

        Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: - 17 556 euro.

        Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 6 781 094,00 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 6 763 538,00 euro.

        Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.

        Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 6 763 538,00 euro.

        De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 947 073,00 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 855 246,00 euro.

    • sociale zaken

      • Sociale dienstverlening - besteding van de subsidie toegekend aan het OCMW ter bevordering van de maatschappelijke participatie en de culturele en sportieve ontplooiing van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        In zitting van 6 juli 2023 werden er wijzigingen in het reglement aanvullende steun met ingang van 1 juli 2023 vastgesteld met o.a. de vaststelling van de doelgroepen en toekenningsmodaliteiten betreffende de vrijetijdstoelage en toelage voor kinderen met de middelen van participatie en sociale activering.

        Op 21 maart 2024 was er het koninklijk besluit houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2024

        Jaarlijks neemt de raad een principebesluit omtrent de besteding van de toegekende subsidie.

        juridische overwegingen

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 9 februari 2024 tot wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, het decreet van 12 juli 2013 houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Koninklijk besluit van 21 maart 2024 houdende maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor het jaar 2023.

        Omzendbrief van 29 mei 2017 betreffende de toelage ter bevordering van de participatie en sociale activering van OCMW-gebruikers in 2017.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2000 betreffende kennisname van en besluit naar aanleiding van de nota van Sabine Wyseure, maatschappelijk werker betreffende ‘aanvullende steun’ houdende de vaststelling van een kaderbesluit voor de toekenning van verschillende vormen van aanvullende steun, het laatst gewijzigd door het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2023 betreffende sociale dienstverlening - aanvullende steun: hervaststellen van het reglement aanvullende steun.

        Het besluit van het vast bureau van 21 september 2022 om de tussenkomst in het 80+-feest op te trekken van 300,00 euro naar 600,00 euro.

        feiten, context en argumentatie

        Het OCMW van Oostrozebeke kan in 2023 een subsidie van 3 376,00 euro (in 2023 3 392,00 euro) ontvangen.

        In toepassing van het reglement aanvullende steun wordt het individueel toekenningsbedrag beperkt tot 100,00 euro per persoon per kalenderjaar voor maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en 100,00 euro per kalenderjaar als bijzondere toelage ten gunste van kansarme kinderen.

        Momenteel (19 april 2024) zijn 1123,67 euro van deze middelen al opgebruikt in dat kader.

        Jaarlijks wordt ook een tussenkomst voorzien in het feest 80+.

        Het besluit van het vast bureau van 21 september 2022 om de tussenkomst in het 80+-feest op te trekken van 300,00 euro naar 600,00 euro.

        Toelichting door mevrouw Verschoore, schepen.

        financiële impact

        De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1342, budgetrekening 0900-02/6481080.

        De inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025, actie 1342, budgetrekening 0900-02/7408004.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouw Braekevelt, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        In 2024 zal gebruik gemaakt worden van de subsidie verleend in het kader van het koninklijk besluit houdende toekenning van een financiële tegemoetkoming aan bepaalde openbare centra voor maatschappelijk welzijn als gevolg van de hervorming van de maatregelen ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor het jaar 2024.

        Artikel 2

        De middelen zullen besteed worden in de hiernavolgende aanwendingsvormen in toepassing van artikel 2 § 1 van het bovenvermeld koninklijk besluit van 21 maart 2024.

        Worden inzonderheid bedoeld:

        1. de volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, sportieve of culturele activiteiten;
        2. de volledige of gedeeltelijke financiering van de deelname door de gebruikers aan sociale, culturele of sportieve verenigingen met inbegrip van lidgeld en de voor de deelname noodzakelijke benodigdheden en uitrustingen;
        3. de ondersteuning en financiering van initiatieven van of voor de doelgroep op sociaal, cultureel of sportief vlak, ingericht door of voor de doelgroep;
        4. de ondersteuning en financiering van initiatieven die de toegang en participatie van de doelgroep tot de nieuwe informatie- en communicatietechnologieën bevorderen.

        De middelen worden ook aangewend voor de financiering van activiteiten en tussenkomsten in het kader van de strijd tegen kinderarmoede. Dit in toepassing van artikel 2 § 3 van het bovenvermeld koninklijk besluit van 21 maart 2024.

        Worden inzonderheid bedoeld:

        1. de maatschappelijke dienstverlening in het kader van de deelname aan sociale programma's;
        2. de maatschappelijke dienstverlening in het kader van onderwijsondersteuning;
        3. de maatschappelijke dienstverlening in het kader van psychologische ondersteuning voor het kind of voor de ouders in het kader van de raadpleging van een persoon, gespecialiseerd op dat vlak;
        4. de maatschappelijke dienstverlening in het kader van paramedische ondersteuning;
        5. de maatschappelijke dienstverlening in het kader van pedagogische ondersteuning.

        Voor wat betreft de aanwendingsvorm 1, 2 en 4 van het artikel 2 § 1  en artikel 2 § 3 zijn de toekenningsvoorwaarden- en modaliteiten voor de vrijetijdstoelage vastgesteld bij besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2023 betreffende sociale dienstverlening - aanvullende steun: hervaststellen van het reglement aanvullende steun.

        Artikel 3

        Voor wat betreft de aanwendingsvorm 3 van het artikel 2 § 1 wordt samengewerkt met het gemeentebestuur van Oostrozebeke.

        Hiervan worden de kosten evenredig aan het aantal ingeschreven gebruikers van het OCMW van Oostrozebeke, gefinancierd tot een maximumbedrag van 600,00 euro.

        Er wordt hiervoor een samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Oostrozebeke afgesloten.

        De samenwerkingsovereenkomst wordt als volgt vastgesteld:

        Samenwerkingsovereenkomst betreffende de subsidie toegekend aan het O.C.M.W. ter bevordering van de participatie en sociale activering van de gebruikers van de dienstverlening voor de periode van 1 januari 2023 tot 31 december 2023

        Tussen

        Het O.C.M.W. van Oostrozebekevertegenwoordigd door:

        Luc Derudder, voorzitter van het vast bureau van het O.C.M.W. Oostrozebeke en Carl Vereecke, algemeen directeur van het O.C.M.W. Oostrozebeke, enerzijds;

        en

        het gemeentebestuur van Oostrozebeke, vertegenwoordigd door:

        Luc Derudder, burgemeester van de gemeente Oostrozebeke en Carl Vereecke, algemeen directeur van de gemeente Oostrozebeke, anderzijds;

        worden volgende afspraken gemaakt:

        Artikel 1

        De partijen wensen samen te werken in het kader van de bevordering van de sociale ontplooiing (cfr. artikel 2, 3°: de ondersteuning en financiering van initiatieven van of voor de doelgroep op sociaal, cultureel of sportief vlak).  Hiervoor wordt in 2024 een feest georganiseerd waar alle 80-plussers uit Oostrozebeke elkaar kunnen ontmoeten.

        Artikel 2

        • Het gemeentebestuur betaalt in eerste instantie alle kosten;
        • Daarna wordt volgens het subsidiariteitsbeginsel (volgens het aantal gekende gebruikers van de dienstverlening van het O.C.M.W. in de ruime zin) berekend hoeveel kan tussengekomen worden met de subsidie toegekend aan het O.C.M.W. ter bevordering van de participatie en sociale activering van gebruikers van de dienstverlening van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn voor de periode van 1 januari 2024 tot 31 december 2024;
        • De tussenkomst zal maximaal 600,00 euro bedragen;
        • De betaling door het O.C.M.W. zal gebeuren na ontvangst van alle betalingsbewijzen en rechtstreeks aan het gemeentebestuur.

        algemeen directeur,

        voorzitter vast bureau,

        Carl Vereecke

        Luc Derudder

         

         

        algemeen directeur,

        burgemeester,

        Carl Vereecke

        Luc Derudder

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Er werden geen vragen ingediend.

De voorzitter sluit de zitting op 06/06/2024 om 21:45.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter