Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken werd vastgesteld voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025.
Voor de periode van 2026-2031 moet het opnieuw worden vastgesteld.
Grondwet in het bijzonder artikel 41, 162 en 170.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 houdende een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
De financiële toestand van de gemeente.
Voor de periode 2026-2031 wordt het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken opnieuw vastgesteld.
Er worden geen nieuwe belastingen voorzien t.o.v. het vorige belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling burgerzaken.
Vanaf 2026 worden de tarieven jaarlijks aangepast om tegemoet te komen aan de evolutie in de kostenontwikkeling van het lokaal bestuur.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie 226, budgetrekening 0020-00/7315000.
niet van toepassing
Mevrouw Noyez en de heren Vandenbroucke en Coppens, raadsleden.
Artikel 1
Voor een termijn vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling onthaal en bevolking.
Artikel 2
De belasting op de administratieve stukken afgeleverd aan vreemdelingen bedraagt:
De belasting voor de elektronische identiteitskaarten voor de Belgische onderdanen en de vreemdelingen bedraagt:
Artikel 4
De belasting voor het afleveren van een kids-id bedraagt:
Artikel 5
De belasting op de afgifte van reispaspoorten bedraagt:
Artikel 6
De belasting op de afgifte van een rijbewijs bedraagt:
Artikel 7
De belasting voor de afgifte van een slachtbewijs bedraagt 12,00 euro.
Artikel 8
De tarieven in artikel 2 tot en met artikel 7 evolueren jaarlijks conform onderstaande tabel.
| Jaar | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 | 2030 | 2031 |
| Tarief | 12,00 euro | 12,00 euro | 13,00 euro | 13,00 euro | 14,00 euro | 14,00 euro |
| Tarief | 30,00 euro | 31,00 euro | 32,00 euro | 33,00 euro | 34,00 euro | 35,00 euro |
Artikel 9
De belasting is verschuldigd door de aanvrager bij de aanvraag van het administratieve stuk.
De belastingplichtigen zijn hoofdelijk en solidair aansprakelijk voor de betaling van de belasting.
Artikel 10
De belasting wordt contant betaald.
Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd.
Artikel 11
In afwijking van artikel 10 geldt voor artikel 2 tot en met 7 dat ook betaald kan worden op basis van een factuur bij afgifte van de aangevraagde stukken.
Artikel 12
De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen of via e-mail op het e-mailadres belastingen@oostrozebeke.be worden ingediend, ondertekend zijn en worden gemotiveerd.
De indiening van het bezwaar moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning.
Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt:
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden moet dit uitdrukkelijk vermelden in zijn bezwaar.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verzonden, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan naar enerzijds de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds de financieel directeur.
Artikel 13
Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2026.