Terug
Gepubliceerd op 13/11/2025

Besluit  gemeenteraad

do 06/11/2025 - 20:30

Belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling onthaal en bevolking voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031: vaststellen

Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
aanleiding

Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken werd vastgesteld voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025.

Voor de periode van 2026-2031 moet het opnieuw worden vastgesteld.

juridische overwegingen

Grondwet in het bijzonder artikel 41, 162 en 170.

Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 houdende een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

feiten, context, argumentatie

De financiële toestand van de gemeente.

Voor de periode 2026-2031 wordt het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken opnieuw vastgesteld. 

Er worden geen nieuwe belastingen voorzien t.o.v. het vorige belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling burgerzaken.

Vanaf 2026 worden de tarieven jaarlijks aangepast om tegemoet te komen aan de evolutie in de kostenontwikkeling van het lokaal bestuur. 

Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie 226, budgetrekening 0020-00/7315000.

amendement

niet van toepassing

tussenkomsten

Mevrouw Noyez en de heren Vandenbroucke en Coppens, raadsleden.

Publieke stemming
Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, Carl Vereecke
Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits
Tegenstanders: Glenn Coppens, Inge Noyez
Onthouders: Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke
Resultaat: Met 12 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 5 onthoudingen
besluit

Artikel 1

Voor een termijn vanaf 1 januari 2026 tot en met 31 december 2031 wordt een belasting geheven op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling onthaal en bevolking.

Artikel 2

De belasting op de administratieve stukken afgeleverd aan vreemdelingen bedraagt:

  • voor de vernieuwing of de vervanging van een attest van immatriculatie: 30,00 euro;
  • voor de verlenging van een attest van immatriculatie: 12,00 euro;
  • afgifte van een arbeidskaart: 30,00 euro.
Artikel 3

De belasting voor de elektronische identiteitskaarten voor de Belgische onderdanen en de vreemdelingen bedraagt:

  • voor elektronische identiteitskaarten en voor elektronische verblijfsdocumenten: 30,00 euro;
  • voor een spoedprocedure optie 1: kostprijs zoals bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt doorgerekend;
  • voor een extreme spoedprocedure optie 2: kostprijs zoals bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt doorgerekend.

Artikel 4

De belasting voor het afleveren van een kids-id bedraagt:

  • voor een gewone aflevering van een kids-id: 12,00 euro;
  • voor een tweede kids-id gelijktijdig aangevraagd voor kinderen van éénzelfde gezin die op hetzelfde adres ingeschreven zijn.
    Dit tarief is van toepassing voor zowel de dringende als de zeer dringende aanvragen: kostprijs zoals bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt doorgerekend;
  • voor een spoedprocedure optie 1: kostprijs zoals bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt doorgerekend;
  • voor een extreme spoedprocedure optie 2: kostprijs zoals bepaald door de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken wordt doorgerekend.

Artikel 5

De belasting op de afgifte van reispaspoorten bedraagt:

  • voor een gewone aflevering van een reispaspoort: 30,00 euro, met uitzondering van de reispaspoorten voor de kinderen jonger dan 18 jaar: gratis;
  • voor een spoedprocedure: kostprijs zoals bepaald door de Federale Overheidsdienst Buitenlandse Zaken.

Artikel 6

De belasting op de afgifte van een rijbewijs bedraagt:

  • voor de aflevering van een voorlopig rijbewijs: 30,00 euro;
  • voor de aflevering van een rijbewijs: 30,00 euro;
  • voor de aflevering van een internationaal rijbewijs: 30,00 euro.

Artikel 7

De belasting voor de afgifte van een slachtbewijs bedraagt 12,00 euro.

Artikel 8

De tarieven in artikel 2 tot en met artikel 7 evolueren jaarlijks conform onderstaande tabel.

 Jaar 2026   2027 2028  2029   2030 2031 
 Tarief  12,00 euro  12,00 euro  13,00 euro  13,00 euro  14,00 euro  14,00 euro
 Tarief  30,00 euro  31,00 euro  32,00 euro  33,00 euro  34,00 euro  35,00 euro

Artikel 9

De belasting is verschuldigd door de aanvrager bij de aanvraag van het administratieve stuk.

De belastingplichtigen zijn hoofdelijk en solidair aansprakelijk voor de betaling van de belasting.

Artikel 10

De belasting wordt contant betaald.

Bij gebreke van betaling wordt de belasting ingekohierd.

Artikel 11

In afwijking van artikel 10 geldt voor artikel 2 tot en met 7 dat ook betaald kan worden op basis van een factuur bij afgifte van de aangevraagde stukken.

Artikel 12

De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen of via e-mail op het e-mailadres belastingen@oostrozebeke.be worden ingediend, ondertekend zijn en worden gemotiveerd.

De indiening van het bezwaar moet, op straffe van verval, gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de datum van de contante inning. 

Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt:

  • de naam, hoedanigheid, het adres of zetel van de belastingschuldige;
  • het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden moet dit uitdrukkelijk vermelden in zijn bezwaar.

Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verzonden, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan naar enerzijds de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds de financieel directeur.

Artikel 13

Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2026.