Het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling burgerzaken voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 werd herbekeken in het kader van een gevraagde besparingsoefening.
Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 februari 2012 houdende wijziging van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, wat de termijnberekening in artikelen 7 en 9 betreft.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 25 februari 2022 tot wijziging van het decreet van 2 maart 1999 houdende het beleid en het beheer van de zeehavens, het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het decreet van 3 mei 2019 houdende de havenkapiteindienst.
Besluit van de gemeenteraad van 5 maart 2020 betreffende belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling burgerzaken voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025: wijzigen.
De tarieven in het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling burgerzaken werden nagekeken op marktconformiteit.
De eerste elektronische identiteitskaart voor 12-jarigen wordt nu gratis afgeleverd, het gemeentebestuur staat in voor de kosten die aangerekend worden door de FOD Binnenlandse Zaken.
Dit lijkt niet meer actueel.
Vroeger was de elektronische identiteitskaart inderdaad het eerste officiële identiteitsbewijs en iets speciaals als je 12 werd.
Sinds de invoering van de kids-ID hebben veel kinderen al vanaf de geboorte of peuterleeftijd een identiteitsbewijs.
Deze kids-ID is 3 jaar geldig en kost de burger 10,00 euro.
Dit houdt in dat de ouders al verschillende malen kosten hebben gemaakt voor een identiteitsbewijs voor hun kind jonger dan 12, bijgevolg ligt het gratis bekomen van de eerste eID niet meer in het verwachtingspatroon van de burger.
De gratis aflevering van de eerste eID wordt afgeschaft met ingang van 1 januari 2023.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
De verwachte ontvangst en uitgave zal per jaar nagenoeg 2 250,00 euro bedragen vanaf 2023.
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre, raadslid.
In artikel 3 van het belastingreglement op de afgifte van administratieve stukken door de afdeling burgerzaken voor de aanslagjaren 2020 tot en met 2025 wordt "met uitzondering van de elektronische identiteitskaarten voor de 12-jarigen (eerste elektronische identiteitskaart): gratis" geschrapt met ingang van 01 januari 2023.