Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van afval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen.
De vaststelling dat personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken meer restafvalzakken nodig hebben.
In zitting van 14 november 2019 werd beslist om met ingang van 1 december 2020 ofwel 20 (inhoud 60 liter) ofwel 40 (inhoud 30 liter) gratis restafvalzakken te geven aan inwoners van de gemeente met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken. De kostprijs hiervan is 40 euro.
Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van restafval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem en worden de restafvalzakken vervangen door bakken.
Het voorstel is om bij aanvragen vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 20025 in plaats van restafvalzakken 40 euro over te maken aan de rechthebbenden.
Dit omdat zij geen volledige rollen meer gaan kunnen opbruiken. Na 1 januari 2026 zijn er nog 2 ophalingen van de restafvalzakken.
Er wordt aan een nieuw reglement 'toelage in het kader van diftar' gewerkt, maar er zijn nu nog te veel onduidelijkheden.
Bijgevolg worden er overgangsmaatregelen voorgesteld.
Er wordt, naast het ingevuld aanvraagformulier, bijkomend een kopie van de bankkaart gevraagd.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 actie 1351, budgetrekening ACT-1351/0900-02/6482055.
Artikel 1
Het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen, wordt met ingang van 1 november 2025 opgeheven.
Artikel 2
Het reglement voor het bekomen van een tussenkomst voor de aankoop van afvalzakken wordt als volgt vastgesteld :
Artikel 1
Om jaarlijks recht te hebben op een tussenkomst van 40 euro moet de persoon op het moment van de aanvraag:
Artikel 2
De tussenkomst moet per kalenderjaar aangevraagd worden met een aanvraagformulier (te downloaden op de website www.oostrozebeke.be en te verkrijgen in het gemeentehuis bij de dienst burgerzaken of aan het onthaal van het OCMW/sociaal huis).
Artikel 3
De aanvrager of zijn vertegenwoordiger zich, met een recent (maximaal drie maanden oud) en volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier en een kopie van zijn bankkaart aanmelden bij de dienst onthaal en bevolking, Ernest Brengierstraat 6 te 8780 Oostrozebeke, tijdens de openingsuren.
De aanvraag moet gebeuren ten laatste op de laatste werkdag van het betreffende kalenderjaar tijdens de openingsuren.
Artikel 4
Deze tussenkomst wordt in de daaropvolgende maand via overschrijving overgemaakt aan de rechthebbende.
Artikel 5
Het OCMW heeft het recht om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan een individueel besluit tot weigering of stopzetting van de dienstverlening nemen.
Artikel 3
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2025.