Terug
Gepubliceerd op 13/11/2025

Besluit  raad voor maatschappelijk welzijn

do 06/11/2025 - 20:00

Sociale dienstverlening: Toelagen in het kader van diftar

Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, voorzitter vast bureau
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
aanleiding

Vanaf 1 januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van afval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem.

juridische overwegingen

Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, het laatst gewijzigd bij decreet van 20 december 2024 betreffende programmadecreet bij de begroting 2025.

Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 2 mei 2025 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het VLAREBO-besluit van 14 december 2007, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen, het laatst gewijzigd door het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 6 november 2025 betreffende sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel.

feiten, context en argumentatie

De vaststelling dat personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken meer afval hebben.

In zitting van 14 november 2019 werd daarom beslist om met ingang van 1 december 2020 ofwel 20 (inhoud 60 liter) ofwel 40 (inhoud 30 liter) gratis restafvalzakken te geven aan inwoners van de gemeente met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken.

Jaarlijks werd hiervoor een budget voorzien van 6000 euro.

In 2024 deden er 136 beroep hierop (uitgave: 5 440 euro).

Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van restafval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem en worden de restafvalzakken vervangen door bakken.

Dit zorgt voor een hogere kostprijs.

Ook voor OCMW-cliënten met aanvullende steun is dit een hogere kost. De tussenkomst is een pro-actieve maatregel.

Het voorstel is om de tussenkomst op te trekken naar 60 euro per persoon en de doelgroep uit te breiden met OCMW-cliënten met aanvullende steun.

Bij hen is de tussenkomst 20 euro.

Voor 20 zakken van 60 liter berekent OVAM dat deze in totaal 150 kg zouden wegen (20 x 7,5 kg). 

De kostprijs voor het afval is dan 150 kg x 0,40 euro per kilo = 60 euro.

Momenteel is de tussenkomst 40 euro.

Het bedrag van de tussenkomst optrekken van 40 naar 60 euro zou een bijkomende uitgave betekenen van 3000 euro (basis 2024: 136 tussenkomsten in afvalzakken en 24 OCMW-cliënten met recht op aanvullende steun = 160 tussenkomsten).

Er zijn een aantal wijzigingen:

  • bedrag tussenkomst wordt 60 euro;
  • uitbreiding doelgroep met OCMW-cliënten met aanvullende steun met een tussenkomst van 20 euro;
  • uitbreiding van bewijsstukken;
  • mensen waarvan de situatie onomkeerbaar is, moeten niet jaarlijks een attest binnenbrengen.

 Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.

financiële impact

De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2026-2031 actie 1351, budgetrekening ACT-1351/0900-02/6482055.

Publieke stemming
Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, Carl Vereecke
Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
besluit

Artikel 1

Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 november 2025 betreffende sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel – wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.

Artikel 2

Het reglement voor toelage in het kader van diftar wordt als volgt vastgesteld :

Artikel 1 voorwaarden

Om jaarlijks recht te hebben op toelage in het kader van diftar moet de aanvrager op het moment van de aanvraag:

    • leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken;
    • recht hebben op aanvullende steun van het OCMW van Oostrozebeke;
    • ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Oostrozebeke;
    • de leeftijd van 10 jaar bereikt hebben;
    • thuis wonen (niet verblijven in een instelling, een woonzorgcentrum, een serviceflat/assistentiewoning met gemeenschappelijke afvalcontainer of een woon- en leefgemeenschap).

Artikel 2 Procedure

De aanvraag gebeurt via het aanvraagformulier, beschikbaar op:

    • www.oostrozebeke.be;
    • dienst onthaal en bevolking;
    • onthaal van het OCMW/sociaal huis.

Artikel 3 Bewijsstukken

Bij het aanvraagformulier voeg je één van de volgende attesten toe:

    • een attest van de huisarts;
    • een attest van het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) dat recht op een forfait voor incontinentiemateriaal bevestigt;
    • een attest van het ziekenfonds dat recht op incontinentieforfait binnen de verplichte ziekteverzekering bevestigt.

Cliënten van het OCMW worden aangemeld door de maatschappelijk werker.

Artikel 4 Duur van de aanvraag

Indien het attest bevestigt dat de aandoening onomkeerbaar is, volstaat éénmalige indiening. Jaarlijkse hernieuwing is dan niet nodig.

Anderen moeten dit jaarlijks aanvragen.

Artikel 5 Financiële tegemoetkoming

Bij personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken, wordt er een bedrag van 60 euro gestort op de diftar-rekening.

Bij personen met een aangetoonde, onomkeerbare medische problematiek wordt dit bedrag jaarlijks op de diftar-rekening gestort.

Bij personen die recht hebben op aanvullende steun van het OCMW van Oostrozebeke wordt een bedrag van 20 euro gestort op de diftar-rekening.

Artikel 6 Bijkomende inlichtingen en informatie

Het OCMW heeft het recht om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht.

Het OCMW heeft het recht om bijkomende informatie op te vragen indien nodig.

Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst kan een individueel besluit nemen tot weigering of stopzetting van de tussenkomst.

Artikel 7 Klachten en problemen

Klachten over deze dienstverlening kunnen gericht worden aan de klachtencoördinator van het OCMW/sociaal huis of de gemeente Oostrozebeke.

Meer info: Een klacht indienen - Oostrozebeke.

Alle knelpunten en problemen in verband met aanvragen, de toekenningsvoorwaarden of de toekenningsprocedure kunnen worden besproken met de medewerkers van het OCMW/sociaal huis of met het betrokken diensthoofd.

Alle eventueel ten onrecht uitbetaalde tussenkomsten worden teruggevorderd.

Artikel 8 Wijzigingen met weerslag op verdere toekenning van de toelage in diftar

Elk nieuw gegeven dat een weerslag kan hebben op de verdere toekenning van de toelage in diftar (o.a. opname van de rechthebbende in een woonzorgcentrum, adreswijziging, overlijden) moet zonder verwijl aan het OCMW gemeld worden.

Artikel 3

Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026.