Terug
Gepubliceerd op 10/12/2025

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

do 06/11/2025 - 20:00 gemeentehuis - raadszaal
Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, voorzitter vast bureau
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 06/11/2025 om 19:33.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisnames verslag Raad van Bestuur Woondienst Regio Izegem 3 september 2025 verslag Beheerscomité Interlokale Vereniging Woonbeleid Regio Izegem 3 september 2025 verslag Raad van Bestuur Woondienst Regio Izegem 25 september 2025 agenda IGS stuurgroep ILV Woonbeleid Regio Izegem 22 oktober 2025 agenda Raad van Bestuur Woondienst Regio Izegem 22 oktober 2025

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • verslag Raad van Bestuur Woondienst Regio Izegem 3 september 2025
        • verslag Beheerscomité Interlokale Vereniging Woonbeleid Regio Izegem 3 september 2025
        • verslag Raad van Bestuur Woondienst Regio Izegem 25 september 2025
        • agenda IGS stuurgroep ILV Woonbeleid Regio Izegem 22 oktober 2025
        • agenda Raad van Bestuur Woondienst Regio Izegem 22 oktober 2025
      • Klacht inzake het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn en voor het bijzonder comité voor de sociale dienst - resultaat onderzoek: kennisname

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        De (geanonimiseerde) klacht van 26 augustus 2025 inzake het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn – resultaat onderzoek.

        juridische overwegingen

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 330 en volgende.

        feiten, context en argumentatie

        Naar aanleiding van een (geanonimseerde) klacht van 26 augustus 2025 over het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst werd een onderzoek ingesteld door het agentschap binnenlands bestuur.

        De klager meldde dat zowel het bijzonder comité voor de sociale dienst (hierna: BCSD) als de raad voor maatschappelijk welzijn (hierna: RMW) in Oostrozebeke voor deze legislatuur nog geen huishoudelijk reglement hadden aangenomen.

        De oude huidhoudelijke reglementen werden ook niet herbevestigd.

        Het decreet over het lokaal bestuur (hierna:DLB) verplicht zowel het BCSD (artikel 111 DLB) en de RMW (artikel 76 jo. artikel 38 DLB) om bij de aanvang van elke zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast te stellen.

        Dit reglement bevat minimaal de door het decreet voorgeschreven bepalingen omtrent de werking van deze organen.

        Uit het onderzoek is gebleken dat de bestuursorganen van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn inmiddels nieuwe huishoudelijke reglementen hebben vastgesteld:

        • de RMW op de zitting van 4 september 2025;
        • het BCSD op de zitting van 23 september 2025;
        • het vast bureau op de zitting van 25 september 2025.

        De klacht wordt bijgevolg als zonder voorwerp beschouwd.

        In de klacht werd nog de bezorgdheid benadrukt over het feit dat het ontbreken van deze huishoudelijke reglementen zou leiden tot een juridisch vacuüm op het vlak van de interne werking van de raad.

        Het agentschap binnenlands bestuur informeerde de klager expliciet dat indien het huishoudelijk reglement bij de aanvang van de zittingsperiode nog niet is vastgesteld, het oude reglement van toepassing blijft totdat het nieuwe reglement formeel werd goedgekeurd.

        Hiermee wordt de continuïteit van de werking van de lokale bestuursorganen gewaarborgd.

        Het agentschap binnenlands bestuur zal dan ook geen verdere stappen ondernemen naar aanleiding van deze klacht.

        Dit werd bevestigd bij schrijven van 3 oktober 2025 van het agentschap binnenlands bestuur, ondertekend door de gouverneur van West-Vlaanderen.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren Behaeghe en Vandenbroucke, raadsleden.

        besluit

        De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van 3 oktober 2025 van de gouverneur van West-Vlaanderen aangaande de (geanonimiseerde) klacht inzake het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn – resultaat onderzoek.

    • budget en financiën

      • Toetreding tot de VZW Samenaankoop AZO

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        E-mail van 8 augustus 2025 inzake de stopzetting van de samenaankoop van Montena en de toetreding tot de aankoopcentrale van AZO voor medisch materiaal.

        juridische overwegingen

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen. 

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context en argumentatie

        Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.

        Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.

        De toetreding tot de VZW AZO zou een belangrijke meerwaarde betekenen voor zowel de administratieve vereenvoudiging als op vlak van de prijs- en schaalvoordelen, die een samenaankoop met zich meebrengt.

        Een eerste dossier dat kan verlopen langs AZO betreft het aankoop van medisch materiaal voor het WZC Rozenberg.

        Om gebruik te kunnen maken van het aanbod va AZO moet worden toegetreden tot de VZW Samenaankoop AZO.

        Om lid te kunnen worden van AZO, moet het lid door de VZW worden erkend als sociale organisatie, wat inhoudt dat de organisatie een maatschappelijk doel dient.

        De VZW AZO is een aankoopcentrale in de definitie van de Wet op Overheidsopdrachten.

        Ze biedt ondersteuning bij het plaatsen van overheidsopdrachten en organiseert groepsaankopen voor zorg en overheid.

        De leden betalen een jaarlijks lidgeld, voor 2025 bedraagt dit lidgeld € 360,00, exclusief BTW.

        Dit lidgeld is jaarlijks herzienbaar.

        Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.

        financiële impact

        De uitgave zal voorzien worden in het exploitatiekrediet op actie 1313, budgetrekening 0953-03/60002000.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besluit het dossier van de aansluiting bij VZW Samenaankoop AZO goed te keuren

        Artikel 2

        De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besluit toe te treden tot de VZW zodra de raad van bestuur van de VZW Samenaankoop AZO de aanvraag tot toetreding goedkeurt.

    • sociale zaken

      • Sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel: goedkeuren

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van afval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem.

        juridische overwegingen

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen.

        feiten, context en argumentatie

        De vaststelling dat personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken meer restafvalzakken nodig hebben.

        In zitting van 14 november 2019 werd beslist om met ingang van 1 december 2020 ofwel 20 (inhoud 60 liter) ofwel 40 (inhoud 30 liter) gratis restafvalzakken te geven aan inwoners van de gemeente met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken. De kostprijs hiervan is 40 euro.

        Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van restafval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem en worden de restafvalzakken vervangen door bakken.

        Het voorstel is om bij aanvragen vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 20025 in plaats van restafvalzakken 40 euro over te maken aan de rechthebbenden.

        Dit omdat zij geen volledige rollen meer gaan kunnen opbruiken. Na 1 januari 2026 zijn er nog 2 ophalingen van de restafvalzakken.

        Er wordt aan een nieuw reglement 'toelage in het kader van diftar' gewerkt, maar er zijn nu nog te veel onduidelijkheden.

        Bijgevolg worden er overgangsmaatregelen voorgesteld.

        Er wordt, naast het ingevuld aanvraagformulier, bijkomend een kopie van de bankkaart gevraagd.

        Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.

        financiële impact

        De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 actie 1351, budgetrekening ACT-1351/0900-02/6482055.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouw Noyez, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen, wordt met ingang van 1 november 2025 opgeheven.

        Artikel 2

        Het reglement voor het bekomen van een tussenkomst voor de aankoop van afvalzakken wordt als volgt vastgesteld :

        Artikel 1

        Om jaarlijks recht te hebben op een tussenkomst van 40 euro moet de persoon op het moment van de aanvraag:

          • leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken;
          • ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Oostrozebeke;
          • de leeftijd van 10 jaar bereikt hebben;
          • thuis wonen (niet verblijven in een instelling, een woonzorgcentrum, een serviceflat/assistentiewoning met gemeenschappelijke afvalcontainer of een woon- en leefgemeenschap).

        Artikel 2

        De tussenkomst moet per kalenderjaar aangevraagd worden met een aanvraagformulier (te downloaden op de website www.oostrozebeke.be en te verkrijgen in het gemeentehuis bij de dienst burgerzaken of aan het onthaal van het OCMW/sociaal huis).

        Artikel 3

        De aanvrager of zijn vertegenwoordiger zich, met een recent (maximaal drie maanden oud) en volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier en een kopie van zijn bankkaart aanmelden bij de dienst onthaal en bevolking, Ernest Brengierstraat 6 te 8780 Oostrozebeke, tijdens de openingsuren.

        De aanvraag moet gebeuren ten laatste op de laatste werkdag van het betreffende kalenderjaar tijdens de openingsuren.

        Artikel 4

        Deze tussenkomst wordt in de daaropvolgende maand via overschrijving overgemaakt aan de rechthebbende.

        Artikel 5

        Het OCMW heeft het recht om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht.

        Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan een individueel besluit tot weigering of stopzetting van de dienstverlening nemen.

        Artikel 3

        Dit reglement treedt in werking vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2025.

      • Sociale dienstverlening: Toelagen in het kader van diftar

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Vanaf 1 januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van afval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem.

        juridische overwegingen

        Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

        Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, het laatst gewijzigd bij decreet van 20 december 2024 betreffende programmadecreet bij de begroting 2025.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 2 mei 2025 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het VLAREBO-besluit van 14 december 2007, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.

        Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen, het laatst gewijzigd door het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 6 november 2025 betreffende sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel.

        feiten, context en argumentatie

        De vaststelling dat personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken meer afval hebben.

        In zitting van 14 november 2019 werd daarom beslist om met ingang van 1 december 2020 ofwel 20 (inhoud 60 liter) ofwel 40 (inhoud 30 liter) gratis restafvalzakken te geven aan inwoners van de gemeente met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken.

        Jaarlijks werd hiervoor een budget voorzien van 6000 euro.

        In 2024 deden er 136 beroep hierop (uitgave: 5 440 euro).

        Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van restafval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem en worden de restafvalzakken vervangen door bakken.

        Dit zorgt voor een hogere kostprijs.

        Ook voor OCMW-cliënten met aanvullende steun is dit een hogere kost. De tussenkomst is een pro-actieve maatregel.

        Het voorstel is om de tussenkomst op te trekken naar 60 euro per persoon en de doelgroep uit te breiden met OCMW-cliënten met aanvullende steun.

        Bij hen is de tussenkomst 20 euro.

        Voor 20 zakken van 60 liter berekent OVAM dat deze in totaal 150 kg zouden wegen (20 x 7,5 kg). 

        De kostprijs voor het afval is dan 150 kg x 0,40 euro per kilo = 60 euro.

        Momenteel is de tussenkomst 40 euro.

        Het bedrag van de tussenkomst optrekken van 40 naar 60 euro zou een bijkomende uitgave betekenen van 3000 euro (basis 2024: 136 tussenkomsten in afvalzakken en 24 OCMW-cliënten met recht op aanvullende steun = 160 tussenkomsten).

        Er zijn een aantal wijzigingen:

        • bedrag tussenkomst wordt 60 euro;
        • uitbreiding doelgroep met OCMW-cliënten met aanvullende steun met een tussenkomst van 20 euro;
        • uitbreiding van bewijsstukken;
        • mensen waarvan de situatie onomkeerbaar is, moeten niet jaarlijks een attest binnenbrengen.

         Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.

        financiële impact

        De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2026-2031 actie 1351, budgetrekening ACT-1351/0900-02/6482055.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heer Vandenbroucke, raadslid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 november 2025 betreffende sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel – wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.

        Artikel 2

        Het reglement voor toelage in het kader van diftar wordt als volgt vastgesteld :

        Artikel 1 voorwaarden

        Om jaarlijks recht te hebben op toelage in het kader van diftar moet de aanvrager op het moment van de aanvraag:

          • leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken;
          • recht hebben op aanvullende steun van het OCMW van Oostrozebeke;
          • ingeschreven zijn in het bevolkings- of vreemdelingenregister van Oostrozebeke;
          • de leeftijd van 10 jaar bereikt hebben;
          • thuis wonen (niet verblijven in een instelling, een woonzorgcentrum, een serviceflat/assistentiewoning met gemeenschappelijke afvalcontainer of een woon- en leefgemeenschap).

        Artikel 2 Procedure

        De aanvraag gebeurt via het aanvraagformulier, beschikbaar op:

          • www.oostrozebeke.be;
          • dienst onthaal en bevolking;
          • onthaal van het OCMW/sociaal huis.

        Artikel 3 Bewijsstukken

        Bij het aanvraagformulier voeg je één van de volgende attesten toe:

          • een attest van de huisarts;
          • een attest van het VAPH (Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap) dat recht op een forfait voor incontinentiemateriaal bevestigt;
          • een attest van het ziekenfonds dat recht op incontinentieforfait binnen de verplichte ziekteverzekering bevestigt.

        Cliënten van het OCMW worden aangemeld door de maatschappelijk werker.

        Artikel 4 Duur van de aanvraag

        Indien het attest bevestigt dat de aandoening onomkeerbaar is, volstaat éénmalige indiening. Jaarlijkse hernieuwing is dan niet nodig.

        Anderen moeten dit jaarlijks aanvragen.

        Artikel 5 Financiële tegemoetkoming

        Bij personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken, wordt er een bedrag van 60 euro gestort op de diftar-rekening.

        Bij personen met een aangetoonde, onomkeerbare medische problematiek wordt dit bedrag jaarlijks op de diftar-rekening gestort.

        Bij personen die recht hebben op aanvullende steun van het OCMW van Oostrozebeke wordt een bedrag van 20 euro gestort op de diftar-rekening.

        Artikel 6 Bijkomende inlichtingen en informatie

        Het OCMW heeft het recht om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht.

        Het OCMW heeft het recht om bijkomende informatie op te vragen indien nodig.

        Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst kan een individueel besluit nemen tot weigering of stopzetting van de tussenkomst.

        Artikel 7 Klachten en problemen

        Klachten over deze dienstverlening kunnen gericht worden aan de klachtencoördinator van het OCMW/sociaal huis of de gemeente Oostrozebeke.

        Meer info: Een klacht indienen - Oostrozebeke.

        Alle knelpunten en problemen in verband met aanvragen, de toekenningsvoorwaarden of de toekenningsprocedure kunnen worden besproken met de medewerkers van het OCMW/sociaal huis of met het betrokken diensthoofd.

        Alle eventueel ten onrecht uitbetaalde tussenkomsten worden teruggevorderd.

        Artikel 8 Wijzigingen met weerslag op verdere toekenning van de toelage in diftar

        Elk nieuw gegeven dat een weerslag kan hebben op de verdere toekenning van de toelage in diftar (o.a. opname van de rechthebbende in een woonzorgcentrum, adreswijziging, overlijden) moet zonder verwijl aan het OCMW gemeld worden.

        Artikel 3

        Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, voorzitter vast bureau
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Glenn Coppens, Inge Noyez, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Er werden geen vragen ingediend.

De voorzitter sluit de zitting op 06/11/2025 om 20:13.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Hans Claerhout
raadslid-voorzitter