De voorzitter opent de zitting op 06/11/2025 om 19:33.
De raad neemt kennis van:
De (geanonimiseerde) klacht van 26 augustus 2025 inzake het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn – resultaat onderzoek.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 330 en volgende.
Naar aanleiding van een (geanonimseerde) klacht van 26 augustus 2025 over het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn en het bijzonder comité voor de sociale dienst werd een onderzoek ingesteld door het agentschap binnenlands bestuur.
De klager meldde dat zowel het bijzonder comité voor de sociale dienst (hierna: BCSD) als de raad voor maatschappelijk welzijn (hierna: RMW) in Oostrozebeke voor deze legislatuur nog geen huishoudelijk reglement hadden aangenomen.
De oude huidhoudelijke reglementen werden ook niet herbevestigd.
Het decreet over het lokaal bestuur (hierna:DLB) verplicht zowel het BCSD (artikel 111 DLB) en de RMW (artikel 76 jo. artikel 38 DLB) om bij de aanvang van elke zittingsperiode een huishoudelijk reglement vast te stellen.
Dit reglement bevat minimaal de door het decreet voorgeschreven bepalingen omtrent de werking van deze organen.
Uit het onderzoek is gebleken dat de bestuursorganen van het Openbaar Centrum voor Maatschappelijk Welzijn inmiddels nieuwe huishoudelijke reglementen hebben vastgesteld:
De klacht wordt bijgevolg als zonder voorwerp beschouwd.
In de klacht werd nog de bezorgdheid benadrukt over het feit dat het ontbreken van deze huishoudelijke reglementen zou leiden tot een juridisch vacuüm op het vlak van de interne werking van de raad.
Het agentschap binnenlands bestuur informeerde de klager expliciet dat indien het huishoudelijk reglement bij de aanvang van de zittingsperiode nog niet is vastgesteld, het oude reglement van toepassing blijft totdat het nieuwe reglement formeel werd goedgekeurd.
Hiermee wordt de continuïteit van de werking van de lokale bestuursorganen gewaarborgd.
Het agentschap binnenlands bestuur zal dan ook geen verdere stappen ondernemen naar aanleiding van deze klacht.
Dit werd bevestigd bij schrijven van 3 oktober 2025 van het agentschap binnenlands bestuur, ondertekend door de gouverneur van West-Vlaanderen.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heren Behaeghe en Vandenbroucke, raadsleden.
De gemeenteraad neemt kennis van de beslissing van 3 oktober 2025 van de gouverneur van West-Vlaanderen aangaande de (geanonimiseerde) klacht inzake het ontbreken van een huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn – resultaat onderzoek.
E-mail van 8 augustus 2025 inzake de stopzetting van de samenaankoop van Montena en de toetreding tot de aankoopcentrale van AZO voor medisch materiaal.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten worden steeds meer geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken, er worden meer en meer eisen gesteld op vlak van vakspecifieke kennis.
Een samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten kan positieve schaaleffecten en synergiën genereren.
De toetreding tot de VZW AZO zou een belangrijke meerwaarde betekenen voor zowel de administratieve vereenvoudiging als op vlak van de prijs- en schaalvoordelen, die een samenaankoop met zich meebrengt.
Een eerste dossier dat kan verlopen langs AZO betreft het aankoop van medisch materiaal voor het WZC Rozenberg.
Om gebruik te kunnen maken van het aanbod va AZO moet worden toegetreden tot de VZW Samenaankoop AZO.
Om lid te kunnen worden van AZO, moet het lid door de VZW worden erkend als sociale organisatie, wat inhoudt dat de organisatie een maatschappelijk doel dient.
De VZW AZO is een aankoopcentrale in de definitie van de Wet op Overheidsopdrachten.
Ze biedt ondersteuning bij het plaatsen van overheidsopdrachten en organiseert groepsaankopen voor zorg en overheid.
De leden betalen een jaarlijks lidgeld, voor 2025 bedraagt dit lidgeld € 360,00, exclusief BTW.
Dit lidgeld is jaarlijks herzienbaar.
Toelichting door mevrouw Geldhof, schepen.
De uitgave zal voorzien worden in het exploitatiekrediet op actie 1313, budgetrekening 0953-03/60002000.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besluit het dossier van de aansluiting bij VZW Samenaankoop AZO goed te keuren
Artikel 2
De Raad voor Maatschappelijk Welzijn besluit toe te treden tot de VZW zodra de raad van bestuur van de VZW Samenaankoop AZO de aanvraag tot toetreding goedkeurt.
Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van afval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen.
De vaststelling dat personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken meer restafvalzakken nodig hebben.
In zitting van 14 november 2019 werd beslist om met ingang van 1 december 2020 ofwel 20 (inhoud 60 liter) ofwel 40 (inhoud 30 liter) gratis restafvalzakken te geven aan inwoners van de gemeente met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken. De kostprijs hiervan is 40 euro.
Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van restafval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem en worden de restafvalzakken vervangen door bakken.
Het voorstel is om bij aanvragen vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 20025 in plaats van restafvalzakken 40 euro over te maken aan de rechthebbenden.
Dit omdat zij geen volledige rollen meer gaan kunnen opbruiken. Na 1 januari 2026 zijn er nog 2 ophalingen van de restafvalzakken.
Er wordt aan een nieuw reglement 'toelage in het kader van diftar' gewerkt, maar er zijn nu nog te veel onduidelijkheden.
Bijgevolg worden er overgangsmaatregelen voorgesteld.
Er wordt, naast het ingevuld aanvraagformulier, bijkomend een kopie van de bankkaart gevraagd.
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 actie 1351, budgetrekening ACT-1351/0900-02/6482055.
niet van toepassing
Mevrouw Noyez, raadslid.
Artikel 1
Het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen, wordt met ingang van 1 november 2025 opgeheven.
Artikel 2
Het reglement voor het bekomen van een tussenkomst voor de aankoop van afvalzakken wordt als volgt vastgesteld :
Artikel 1
Om jaarlijks recht te hebben op een tussenkomst van 40 euro moet de persoon op het moment van de aanvraag:
Artikel 2
De tussenkomst moet per kalenderjaar aangevraagd worden met een aanvraagformulier (te downloaden op de website www.oostrozebeke.be en te verkrijgen in het gemeentehuis bij de dienst burgerzaken of aan het onthaal van het OCMW/sociaal huis).
Artikel 3
De aanvrager of zijn vertegenwoordiger zich, met een recent (maximaal drie maanden oud) en volledig ingevuld en ondertekend aanvraagformulier en een kopie van zijn bankkaart aanmelden bij de dienst onthaal en bevolking, Ernest Brengierstraat 6 te 8780 Oostrozebeke, tijdens de openingsuren.
De aanvraag moet gebeuren ten laatste op de laatste werkdag van het betreffende kalenderjaar tijdens de openingsuren.
Artikel 4
Deze tussenkomst wordt in de daaropvolgende maand via overschrijving overgemaakt aan de rechthebbende.
Artikel 5
Het OCMW heeft het recht om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht.
Het bijzonder comité voor de sociale dienst kan een individueel besluit tot weigering of stopzetting van de dienstverlening nemen.
Artikel 3
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 november 2025 tot en met 31 december 2025.
Vanaf 1 januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van afval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem.
Organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn, het laatst gewijzigd bij de wet van 26 november 2021 tot wijziging van artikel 98 van de organieke wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, het laatst gewijzigd bij decreet van 20 december 2024 betreffende programmadecreet bij de begroting 2025.
Besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 2 mei 2025 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne, het VLAREBO-besluit van 14 december 2007, het besluit van de Vlaamse Regering van 12 december 2008 tot uitvoering van titel XVI van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 14 november 2019 betreffende sociale dienstverlening - reglement betreffende het bekomen van gratis afvalzakken: vaststellen, het laatst gewijzigd door het besluit van de raad van maatschappelijk welzijn van 6 november 2025 betreffende sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel.
De vaststelling dat personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken meer afval hebben.
In zitting van 14 november 2019 werd daarom beslist om met ingang van 1 december 2020 ofwel 20 (inhoud 60 liter) ofwel 40 (inhoud 30 liter) gratis restafvalzakken te geven aan inwoners van de gemeente met chronische incontinentie of chronische stoma, leven met nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken.
Jaarlijks werd hiervoor een budget voorzien van 6000 euro.
In 2024 deden er 136 beroep hierop (uitgave: 5 440 euro).
Vanaf januari 2026 zal in de gemeente Oostrozebeke de huis-aan-huis ophaling van restafval gebeuren volgens het gewichtsdiftarsysteem en worden de restafvalzakken vervangen door bakken.
Dit zorgt voor een hogere kostprijs.
Ook voor OCMW-cliënten met aanvullende steun is dit een hogere kost. De tussenkomst is een pro-actieve maatregel.
Het voorstel is om de tussenkomst op te trekken naar 60 euro per persoon en de doelgroep uit te breiden met OCMW-cliënten met aanvullende steun.
Bij hen is de tussenkomst 20 euro.
Voor 20 zakken van 60 liter berekent OVAM dat deze in totaal 150 kg zouden wegen (20 x 7,5 kg).
De kostprijs voor het afval is dan 150 kg x 0,40 euro per kilo = 60 euro.
Momenteel is de tussenkomst 40 euro.
Het bedrag van de tussenkomst optrekken van 40 naar 60 euro zou een bijkomende uitgave betekenen van 3000 euro (basis 2024: 136 tussenkomsten in afvalzakken en 24 OCMW-cliënten met recht op aanvullende steun = 160 tussenkomsten).
Er zijn een aantal wijzigingen:
Toelichting door mevrouw Vervaeck, schepen.
De uitgaven zijn voorzien in het meerjarenplan 2026-2031 actie 1351, budgetrekening ACT-1351/0900-02/6482055.
niet van toepassing
De heer Vandenbroucke, raadslid.
Artikel 1
Het besluit van de Raad voor Maatschappelijk Welzijn van 6 november 2025 betreffende sociale dienstverlening: reglement voor het bekomen van afvalzakken - overgangsmaatregel – wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.
Artikel 2
Het reglement voor toelage in het kader van diftar wordt als volgt vastgesteld :
Artikel 1 voorwaarden
Om jaarlijks recht te hebben op toelage in het kader van diftar moet de aanvrager op het moment van de aanvraag:
Artikel 2 Procedure
De aanvraag gebeurt via het aanvraagformulier, beschikbaar op:
Artikel 3 Bewijsstukken
Bij het aanvraagformulier voeg je één van de volgende attesten toe:
Cliënten van het OCMW worden aangemeld door de maatschappelijk werker.
Artikel 4 Duur van de aanvraag
Indien het attest bevestigt dat de aandoening onomkeerbaar is, volstaat éénmalige indiening. Jaarlijkse hernieuwing is dan niet nodig.
Anderen moeten dit jaarlijks aanvragen.
Artikel 5 Financiële tegemoetkoming
Bij personen die leven met chronische incontinentie of chronische stoma, nierinsufficiëntie en thuis dialyseren of in de thuissituatie sondevoeding gebruiken, wordt er een bedrag van 60 euro gestort op de diftar-rekening.
Bij personen met een aangetoonde, onomkeerbare medische problematiek wordt dit bedrag jaarlijks op de diftar-rekening gestort.
Bij personen die recht hebben op aanvullende steun van het OCMW van Oostrozebeke wordt een bedrag van 20 euro gestort op de diftar-rekening.
Artikel 6 Bijkomende inlichtingen en informatie
Het OCMW heeft het recht om bijkomend alle inlichtingen in te winnen die het nodig acht.
Het OCMW heeft het recht om bijkomende informatie op te vragen indien nodig.
Het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst kan een individueel besluit nemen tot weigering of stopzetting van de tussenkomst.
Artikel 7 Klachten en problemen
Klachten over deze dienstverlening kunnen gericht worden aan de klachtencoördinator van het OCMW/sociaal huis of de gemeente Oostrozebeke.
Meer info: Een klacht indienen - Oostrozebeke.
Alle knelpunten en problemen in verband met aanvragen, de toekenningsvoorwaarden of de toekenningsprocedure kunnen worden besproken met de medewerkers van het OCMW/sociaal huis of met het betrokken diensthoofd.
Alle eventueel ten onrecht uitbetaalde tussenkomsten worden teruggevorderd.
Artikel 8 Wijzigingen met weerslag op verdere toekenning van de toelage in diftar
Elk nieuw gegeven dat een weerslag kan hebben op de verdere toekenning van de toelage in diftar (o.a. opname van de rechthebbende in een woonzorgcentrum, adreswijziging, overlijden) moet zonder verwijl aan het OCMW gemeld worden.
Artikel 3
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2026.
Er werden geen vragen ingediend.
De voorzitter sluit de zitting op 06/11/2025 om 20:13.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter