De voorzitter opent de zitting op 05/06/2025 om 19:55.
Artikel 303, §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald het artikel 303, §3
Besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 25 januari 2019 houdende aanpassing van de besluiten van de Vlaamse regering aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van 3 april 2025 van de gemeenteraad betreffende het klachtenreglement gemeente en OCMW: aanpassing.
Het artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling moeten organiseren.
Het artikel 50 van het besluit van de Vlaamse regering houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang, bepaalt voor de buitenschoolse kinderopvang ‘De Wiemkes’:
“De organisator van gezinsopvang of groepsopvang met een erkenning heeft een procedure voor klachtenbehandeling waarin minstens een ontvangstmelding, een onderzoek en een schriftelijke mededeling van het resultaat aan de klager is opgenomen, alsook binnen welke termijnen dat gebeurt. Daarnaast registreert de organisator de klachten waarbij minstens de volgende gegevens worden opgenomen:
1° een omschrijving of samenvatting van de klacht;
2° het resultaat van de klachtenbehandeling in termen van gegrond, ongegrond of onduidelijk.”
Het artikel 303 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.
De klachtenprocedure voor de buitenschoolse kinderopvang is terug te vinden in het kwaliteitshandboek BKO "De Wiemkes" onder het hoofdstuk "Klachtenprocedure".
De klachtenprocedure voor het gemeentebestuur is opgenomen in het besluit van 3 april 2025 van de gemeenteraad betreffende het klachtenreglement gemeente en OCMW: aanpassing
Toelichting door Luc Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Enig artikel
De gemeenteraad neemt er akte van dat er volgens het overzicht als bijlage in 2024 bij het gemeentebestuur 8 klachten werden ingediend, waarvan 5 ontvankelijk, doch ongegrond.
Ter info is ook de lijst met 22 binnengekomen meldingen bij de technische dienst mee opgenomen als bijlage.
Volgens het artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.
Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk vóór 30 juni van het daaropvolgende jaar.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald artikel 219.
Het gunstig advies van 20 mei 2025 van het managementteam.
De rapportering organisatiebeheersing 2024 werd besproken worden op vergadering van 20 mei 2025 van het managementteam.
De leden van het managementteam hebben elk voor hun departement, afdeling en/of diensten aanvullingen en aanpassingen ingebracht in het voorontwerp van rapport voor de organisatiebeheersing 2024.
De algemeen directeur heeft in het rapport 2024 ook de planning voor 2025 overlopen:
Op 26 maart 2025 heeft het vast bureau na een selectieprocedure een directeur voor het woonzorgcentrum Rozenberg aangesteld met ingang van 26 mei 2025. Met de nieuwe directeur zal een planningsgesprek gehouden worden voor een goede opvolging van de thema’s van de organisatiebeheersing in het woonzorgcentrum.
Alle geplande initiatieven voor 2025 zijn lopende en worden verder opgevolgd.
Het managementteam verleende op haar vergadering van 20 mei 2025 gunstig advies aan het rapport 2024, mits een tweetal kleine tekstuele aanpassingen.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester, en mevrouw Annelies Mertens, afdelingshoofd interne zaken.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad neemt kennis van het rapport over organisatiebeheersing 2024.
De verplichte opmaak van het meerjarenplan 2026-2031.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van 14 juli 2023 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen
Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen
De start van een nieuwe legislatuur betekent de opmaak van een meerjarenplan voor de komende zes jaren, zijnde van 2026 tot en met 2031, in het eerste jaar van de legislatuur.
De timing is de volgende:
In het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden wordt een termijn voorzien van zes weken om advies uit te brengen.
Om de vooropgestelde timing te kunnen respecteren moet deze termijn beperkt worden, zijnde tot drie weken.
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heren Vandenbroucke en Vande Maele, raadsleden.
De heer Derudder, burgemeester.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt de gemeenschappelijke doelstellingenboom gemeente en OCMW voorlopig vast:
Oostrozebeke: "Meer, Beter en Breder |
DS/AP/Actie | Code | Omschrijving | PRIORITAIR |
Doelstelling | 1 | Oostrozebeke blijft een financieel gezonde gemeente | |
Actieplan | 11 | uitvoeren van het meerjarenplan | |
Actie | 111 | beheren belastingen, retributies, gasboetes en ontvangsten | |
Actie | 112 | verzekeren algemene financiering | |
Actie | 113 | verlenen van specifieke subsidies | |
Doelstelling | 2 | De wettelijke opdrachten van het lokaal bestuur uitvoeren | |
Actieplan | 21 | continue voorzien in de veiligheid van de burger | |
Actie | 211 | uitvoeren van het beleid rond nood- en interventieplanning | |
Actie | 212 | zorgen voor de opvang van loslopende dieren en ophalen van kadavers | |
Actie | 213 | bijdragen in de kosten van de hulpverleningszone Midwest | |
Actie | 214 | nazien, uitkuisen en herstellen van hydranten | |
Actie | 215 | bijdragen in de kosten van de politiezone MIDOW en het opmaken en opvolgen van een lokaal veiligheidsplan | |
Actie | 216 | acties om het veiligheidsgevoel te verhogen en strenger optreden tegen personen die onze waarden, normen en regels niet respecteren i.k.v. openbare veiligheid | |
Actieplan | 22 | correct toepassen van de huidige regelgeving | |
Actie | 221 | verlenen van subsidies aan de kerkfabrieken | |
Actie | 222 | behandelen van de omgevingsvergunningsaanvragen ruim binnen de wettelijke termijn | |
Actie | 223 | voeren van een correct vergunningenbeleid | |
Actie | 224 | voldoen aan de informatieplicht in het kader van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening. | |
Actie | 225 | voeren van een handhavingsbeleid rond huisvesting en omgeving | |
Actie | 226 | toepassen regelgeving bevolking en burgerlijke stand | |
Actie | 227 | toepassen regelgeving begraafplaatsen | |
Actie | 228 | toepassen regelgeving in verband met de organen van de gemeente en het OCMW | |
Actie | 2210 | het waarnemen van het secretariaat van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening | |
Actie | 2211 | organiseren van het lokaal woonoverleg | |
Actie | 2212 | uitvoeren en opvolgen van de intergemeentelijke samenwerking | |
Actieplan | 23 | recht op maatschappelijke dienstverlening realiseren | |
Actie | 231 | verlenen van materiële, financiële, sociale en psychologische steun en voorschotten | |
Actie | 232 | organiseren van begrafenissen | |
Actie | 233 | het realiseren van het recht op maatschappelijke integratie | |
Actie | 234 | realiseren van trajecten in het kader van tijdelijke werkervaring (TWE) | |
Doelstelling | 3 | Het lokaal bestuur beschikt over een kwalitatief, veilig en goed onderhouden patrimonium | |
Actieplan | 31 | het gemeentelijk patrimonium en de omgeving ervan worden goed onderhouden en uitgebaat | |
Actie | 311 | zorgen voor een goed beheer van gemeentehuis (inbegrepen woningen en postgebouw) | |
Actie | 312 | zorgen voor het onderhoud van de kerktoren van de Sint-Amanduskerk | |
Actie | 313 | zorgen voor een goed beheer van de gemeentelijke sportinfrastructuur | |
Actie | 314 | zorgen voor een goed beheer van de gemeentelijke culturele infrastructuur | |
Actie | 315 | zorgen voor het onderhoud van de garages Ettingen | |
Actie | 316 | zorgen voor een goed beheer van de gemeentelijke bibliotheek | |
Actie | 317 | goed beheer infrastructuur voor buitenschoolse kinderopvang en het jeugdhuis | |
Actie | 318 | zorgen voor een goed beheer van gemeentelijke werkplaats | |
Actie | 319 | oprichten van een OAC (Oostrozebeeks Administratief Centrum) | prioritair |
Actie | 3110 | goed beheer van infrastructuur ter beschikking gesteld aan verenigingen | |
Actie | 3111 | aanleg van een kunstgrasterrein | prioritair |
Actie | 3112 | opmaken van een patrimoniumbeheersplan | |
Actieplan | 32 | verhuren privaat patrimonium aan derden | |
Actie | 321 | zorgen voor goed onderhoud van het privaat patrimonium | |
Actie | 322 | ter beschikking stellen van woongelegenheden aan Vivus | |
Actieplan | 33 | het OCMW patrimonium goed onderhouden en uitbaten | |
Actie | 331 | uitbesteden van het beheer van de eigen sociale woningen aan Vivus | |
Actie | 333 | zorgen voor een goed beheer van het lokaal opvanginitiatief | |
Actie | 334 | zorgen voor een goed beheer van de crisis-en doorgangswoning | |
Actie | 335 | zorgen voor een goed beheer van het woonzorgcentrum en het centrum voor kortverblijf | |
Doelstelling | 4 | Het lokaal bestuur voorziet in kwalitatieve en veilige omgeving | |
Actieplan | 41 | een duurzaam en kwalitatief ruimtelijk beleid uitwerken | |
Actie | 411 | uitvoeren en opvolgen van het masterplan dorpskernvernieuwing en masterplan centrum na afbraak gemeentehuis | |
Actie | 412 | opmaken van ruimtelijk beleidsplan, ruimtelijke uitvoeringsplannen en masterplan, met onderzoek naar extra bedrijfsruimte | |
Actie | 413 | opmaken en bijsturen van stedenbouwkundige verordeningen | |
Actieplan | 42 | de gemeentelijke wegen goed onderhouden | |
Actie | 423 | herinrichten deel N357 (Wielsbekestraat: tussen Dalakkerstraat en grens Wielsbeke) en Rozenbergstraat: fase 2 | |
Actie | 424 | herinrichten deel N357 (Ingelmunsterstr) en zijstraten: Nieuwstraat - Pauwstraat: fase 3 | |
Actie | 425 | herinrichten van de Nieuwstraat, Ter Priemstraat en zijstraten | prioritair |
Actie | 427 | herinrichten van de Stationsstraat | |
Actie | 428 | onderhouden van de wegen en verkeersborden | |
Actie | 429 | (her-)aanleggen voetpaden | |
Actie | 4210 | aanpassen van nutsvoorzieningen | |
Actie | 4211 | gebruik maken van LED-technologie in de openbare verlichting | |
Actie | 4212 | propere gemeente waar iedereen zijn steentje bijdraagt: inwoners sensibiliseren in onderhoud voetpaden, greppels en bermen | prioritair |
Actie | 4214 | herinrichten Grote Molstenstraat | |
Actieplan | 43 | inzetten op duurzame mobiliteit | |
Actie | 430 | herinrichten deel van N357 (Ingelmusteenweg) en zijstraten: Pauwstraat tot grens Ingelmunster: fase 4 | |
Actie | 431 | inrichten en versterken van infrastructuur voor de zwakke weggebruiker en versterken veilige verbindingen vrijetijdsweefsel | |
Actie | 432 | meewerken aan de opmaak en de uitvoering van het vervoersregioplan | |
Actie | 433 | zorgen voor veilige schoolomgevingen | |
Actie | 434 | opvolgen van het parkeerbeleid | |
Actie | 435 | ontmoedigen van sluipverkeer, met bijzondere focus op vrachtwagens | |
Actie | 437 | het aanleggen van een wandelpad langs de Mandel | |
Actie | 438 | herinrichting Veldstraat als fietsstraat en aanleg van een gescheiden stelsel | |
Actie | 439 | afkoppelings - en rioleringswerken in de Stationsstraat - Grote Molstenstraat (deelweg Wielsbeke) | |
Actie | 4310 | voorzien en opvolgen van toegankelijke bushaltes en straatmeubilair | |
Actie | 4311 | opvolgen van het mobiliteitsplan in het centrum | |
Actie | 4312 | opwaarderen van de trage wegen en opmaken van een beleidsplan | |
Actie | 4313 | fietsbrug in de kanaalzone | |
Doelstelling | 5 | Het lokaal bestuur voorziet in kwalitatief en goed onderhouden groen | |
Actieplan | 51 | een duurzaam groenbeleid voeren | |
Actie | 511 | beheren van groenzones op een ecologische en arbeidsextensieve manier | |
Actie | 512 | realiseren van duurzaam groen- en natuurprojecten | |
Actie | 513 | stimuleren van burgers om te werken aan een ecologisch en (be)leefbaar landschap | |
Actie | 514 | realiseren van beleefbare groenzones in het centrum | |
Actie | 515 | ontwikkelen parksite De Visscherie | prioritair |
Actieplan | 52 | het vrijetijdsweefsel is het instrument bij uitstek om groene ruimtes in te vullen | |
Actie | 522 | zorgen voor voldoende speel -, beweeg- en sportmogelijkheden in het vrijetijdsweefsel | |
Doelstelling | 6 | Het realiseren van communicatie, medezeggenschap en participatie | |
Actieplan | 61 | correcte en duidelijke informatie verstrekken | |
Actie | 611 | opvolgen van het communicatieplan | |
Actie | 612 | uitbouwen en up-to-date houden van intranet en website | |
Actie | 613 | voorzien in en gebruiken van diverse communicatiekanalen | |
Actieplan | 63 | participatiemogelijkheden uitbouwen | |
Actie | 631 | organiseren info - en inspraakmomenten met inwoners, verenigingen en ondernemingen | |
Actie | 632 | behandelen van klachten/meldingen/suggesties op een professionele manier | |
Actie | 633 | behandelen van voorstellen/verzoekschriften van burgers aan de organen van het lokaal bestuur met een open geest | |
Actieplan | 64 | netwerken met burgers en partners | |
Actie | 641 | onderhouden van relaties | |
Actie | 642 | ondersteunen en stimuleren van de lokale economie en het strategisch commercieel plan | |
Actie | 643 | bedrijvigheid stimuleren en ontwikkelen van een vrachtwagenparking | |
Actie | 644 | ondersteunen van landbouw en het landbouwbeleid verder uitbouwen | |
Doelstelling | 7 | Het lokaal bestuur is een aantrekkelijke werkgever | |
Actieplan | 71 | initiëren en opvolgen werving, selectie en bevordering | |
Actie | 711 | werving en selectie gebaseerd op goed afgewogen en passende vaardigheden, competenties, vaardigheden en groeimogelijkheden | |
Actieplan | 72 | permanente ontwikkeling van de medewerkers | |
Actie | 721 | opzetten van een uitdagend vormings- en ontwikkelingsbeleid | |
Actieplan | 75 | ontwikkelen van een eigentijds HR-beleid met aandacht voor een aangepast capaciteits- en retentiemanagement | |
Actie | 751 | uitbouwen van een onthaal-, retentie- en exitbeleid | |
Actie | 752 | zorgen voor een aangename, veilige en gezonde werkomgeving | |
Actie | 753 | opvolgen van de personeelstevredenheid | |
Actie | 754 | ontwikkelen en opvolgen van een aanwezigheids- en reïntegratiebeleid. | |
Actieplan | 76 | correcte, tijdige en transparante personeelsadministratie met maximale inzet van IT-toepassingen i.s.m. externe partners | |
Actie | 761 | tijdig en correct voorbereiden en verwerken van lonen en vergoedingen | |
Actie | 762 | tijdig en correct opvolgen van administratieve taken zowel voor medewerkers als voor interne en externe diensten | |
Doelstelling | 8 | Het lokaal bestuur zet in op interne kwaliteit | |
Actieplan | 81 | optimaliseren van de werking | |
Actie | 811 | implementeren van de organisatiebeheersing in het kader van het decreet lokaal bestuur | |
Actie | 812 | bestendigen integrale kwaliteitszorg | |
Actieplan | 82 | een modern ICT beleid en beheer voeren dat inspeelt op hedendaagse evoluties en noden in de digitale wereld | |
Actie | 821 | voorzien van de passende software, hardware, telecom,... | |
Actie | 823 | inzetten op verdere digitalisering met inbegrip van AI en e-inclusie | |
Actie | 824 | inzetten op verdere digitalisering via de projecten: digibanken en camarabewaking rond openbare gebouwen waar nodig | |
Actie | 825 | voeren van een regionale ICT maturiteitstest | |
Actie | 826 | systematische aandacht en versterken van databeheer, informatieveiligheid en cyber security | |
Doelstelling | 9 | Bevorderen van ontmoeting via organiseren en faciliteren van activiteiten als aanvulling op particuliere aanbod | |
Actieplan | 91 | samenwerken met de gemeentelijke adviesraden | |
Actie | 911 | ondersteunen administratief, logistiek en financieel van de erkende gemeentelijke adviesraden | |
Actieplan | 92 | aanbieden van een divers aanbod voor culturele en individuele ontwikkeling met aandacht voor alle doelgroepen | |
Actie | 921 | inrichten culturele en gemeenschapsvormende activiteiten met aandacht voor alle doelgroepen | |
Actie | 922 | inrichten van activiteiten die ontmoeting bevorderen | |
Actie | 923 | inspelen op maatschappelijke trends | |
Actie | 924 | stimuleren en ondersteunen van de verbroedering met Wetter | |
Actie | 926 | intergemeentelijk samenwerken inzake cultuur: Midwest | |
Actieplan | 93 | aanbieden van een divers sport - en beweegaanbod voor verschillende doelgroepen | |
Actie | 931 | inrichten van sport - of beweegactiviteiten voor verschillende doelgroepen | |
Actie | 932 | participeren aan het regionaal sportoverleg | |
Actie | 933 | inspelen op maatschappelijke trends | |
Actie | 934 | sportactiviteiten inrichten in samenwerking met de scholen van Oostrozebeke tijdens en buiten de schooluren | |
Actie | 937 | promoten mogelijkheden voor G-sport | |
Actieplan | 94 | bestendigen van een kwalitatieve bibliotheekwerking | |
Actie | 941 | beheren van de bibcollectie | |
Actie | 942 | voorzien in materiaal en middelen voor de dagelijkse werking | |
Actie | 943 | mogelijke samenwerking (o.a. de regiobib Midwest) | |
Actie | 944 | inspelen op maatschappelijke trends zoals AI en de verhoging van e-inclusie, informatiegeletterdheid en mediawijsheid | |
Actie | 945 | oprichten en opvolgen van een open library en studieruimte | |
Actieplan | 95 | ondersteunen van organisatoren van evenementen en activiteiten | |
Actie | 951 | overleggen en informeren initiatiefnemers van evenementen en activiteiten | |
Actie | 952 | aanbieden van een digitale evenementenfiche waar initiatiefnemers alle informatie over hun evenement kunnen doorgeven | |
Actie | 953 | bestendigen van de gemeentelijke uitleendienst | |
Actie | 954 | aanbieden van de UiT-databank als communicatiemiddel voor evenementen | |
Actie | 955 | stimuleren van ontmoeting in de eigen buurt | |
Actieplan | 96 | openbare infrastructuur ter beschikking stellen voor vrijetijdsbesteding | |
Actie | 961 | ter beschikking stellen van gebouwen onder beheer gemeente voor verenigingen/particulieren/bedrijven | |
Actie | 962 | afspraken maken met vzw jeugdhuis 't Ipperste over de uitbating van het jeugdhuis | |
Actieplan | 97 | toeristische mogelijkheden aanbieden en ondersteunen | |
Actie | 971 | organiseren van diverse acties ter bevordering van het toerisme en de beleving in Oostrozebeke | |
Actie | 972 | samenwerken met andere diensten en partners (bv. Week van de korte keten) | |
Actieplan | 98 | bewaren van Oostrozebeeks erfgoed | |
Actie | 981 | ondersteunen Werkgroep Oostrozebeeks Erfgoed WOE | |
Actie | 982 | deelnemen in erfgoeddepot Midwest | |
Actieplan | 99 | creëren van een omgeving die iedere inwoner, bezoeker en werknemer optimaal stimuleert om gezond te leven. | |
Actie | 991 | acties ter bevordering van een gezond leven | |
Actie | 992 | acties inzake mentale gezondheid | |
Actie | 993 | acties ter bevordering van een hogere vaccinatiegraad en hogere deelname aan bevolkingsonderzoeken | |
Actieplan | 910 | ontwikkelen en voeren van een vrijwilligersbeleid | |
Actie | 9101 | werven van betrokken vrijwilligers | |
Actie | 9102 | ondersteunen, waarderen, begeleiden en samenwerken met vrijwilligers | |
Doelstelling | 10 | Voorzien in opvang en vrijetijdsbesteding van kinderen en jongeren | |
Actieplan | 101 | bestendigen van kwalitatieve BKO kinderopvang in buitenschoolse kinderopvang De Wiemkes | |
Actie | 1011 | voorzien in materiaal en middelen voor dagelijkse werking | |
Actieplan | 102 | ondersteunen van kwalitatieve opvang voor baby's en peuters en voor - en naschoolse opvang | |
Actie | 1021 | ondersteunen erkende onthaalouders en kinderdagverblijven | |
Actie | 1022 | ondersteunen kinderopvang Pluto (Ginsteschool) | |
Actie | 1023 | regie opvang baby's en peuters: o.a. organiseren van het lokaal loket kinderopvang | |
Actieplan | 103 | inrichten van diverse activiteiten voor kinderen en jongeren o.a. in uitvoering van BOA-decreet | |
Actie | 1031 | organiseren van speelpleinwerking | |
Actie | 1034 | samenwerking met externen in kader van opvang van kinderen met specifieke zorgnoden en onderzoeken van structurele samenwerkingsmogelijkheden | |
Actie | 1035 | inrichten of faciliteren van een aanbod gericht op sport en beweging, cultuur, individuele ontwikkeling en ontspanning (BOA) | |
Actieplan | 104 | regisseren van de buitenschoolse opvang en activiteiten | |
Actie | 1041 | regierol buitenschoolse opvang en activiteiten | |
Actie | 1042 | financieren kleuteropvang en buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA) | |
Doelstelling | 11 | Het vrijetijds-, ontmoetings- en ontspanningsleven ondersteunen | |
Actieplan | 113 | verenigingen subsidiëren | |
Actie | 1131 | uitbetalen subsidies aan verenigingen voor hun reguliere werking | |
Actie | 1132 | uitbetalen subsidies aan verenigingen voor een buitengewone activiteit | |
Actie | 1133 | uitbetalen subsidies aan wijkcomités voor de organisatie van sociaal, culturele en sportieve evenementen | |
Actie | 1134 | uitrol van verenigingenloket | |
Actieplan | 114 | particulieren subsidiëren | |
Actie | 1141 | uitbetalen subsidies aan particulieren | |
Doelstelling | 12 | Samenwerken met aanbieders van onderwijs in Oostrozebeke | |
Actieplan | 121 | samenwerken met de Oostrozebeekse basisscholen | |
Actie | 1211 | opmaken en uitvoeren van een scholenconvenanten | |
Actieplan | 122 | samenwerking met kunstacademie Art'Iz | |
Actie | 1221 | opmaken en uitvoeren van een filiaalovereenkomst met Art'Iz | |
Actieplan | 123 | samenwerken met Wielsbeke | |
Actie | 1231 | uitvoeren en promotie van de zwembadovereenkomst met Wielsbeke | |
Doelstelling | 13 | Het aanbieden van een kwalitatief zorgaanbod | |
Actieplan | 131 | beheren van het woonzorgcentrum | |
Actie | 1311 | uitvoeren van het transparant opnamebeleid WZC | |
Actie | 1312 | realiseren comfortabele woon- en leefomgeving voor de bewoners | |
Actie | 1313 | realiseren van kwalitatieve zorg op maat | |
Actieplan | 132 | uitbouwen van een zorgzone | |
1324 | dienstverlening voor senioren: samenwerking met Curando vzw | ||
Actie | 1325 | verder uitbouwen van een woon- en zorgzone | prioritair |
Actieplan | 133 | lokaal bestuur maakt werk v geïntegr breed onthaal door te werken a/e toegankelijk soc hulp- en dienstverl en door onderbescherming tegen te gaan | |
Actie | 1331 | het OCMW/Sociaal Huis is het plaatselijk info-en aanspreekpunt | |
Actie | 1332 | toekennen van diverse vormen van fin en mat steun (voedselbedeling,aanvul steun,dringende med hulp illegalen) | |
Actie | 1333 | beroep doen op externe diensten/organisaties/personen ifv financiële of juridische problemen | |
Actie | 1334 | uitvoeren van diverse wettelijke opdrachten | |
Actie | 1335 | verder uitbouwen van het 'Huis van het Kind' oa. gezinsbeleid | |
Actie | 1336 | uitbouw van het GBO (geïntegreerd breed onthaal) samen met Midwest | |
Actie | 1337 | aanbod voorzien voor anderstaligen (bv. Praatgroep) | |
Actieplan | 134 | lokaal bestuur neemt maatregelen die de lokale sociale hulp- en dienstverlening toegankelijk maken en verwijst door | |
Actie | 1341 | doorverwijzen naar en samenwerken met partners om de burgers te ondersteunen | |
Actie | 1342 | verlenen tussenkomst om de sociale en culturele participatie te bevorderen | |
Actie | 1343 | werk maken van de toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen. | |
Actie | 1344 | actief beleid om mensen te huisvesten in kwaliteitsvolle/betaalbare woningen en voorkomen van uithuiszettingen | |
Actie | 1345 | mensen samenbrengen om te tuinieren in de volkstuin 't (h)of van Rozenberg | |
Actieplan | 135 | het begeleiden van mensen om langer thuis te wonen | |
Actie | 1351 | toekennen van thuiszorgtoelagen, waarderingspremies en onderzoek naar recht op zorgpremie | |
Actie | 1352 | aanbieden van betaalbare en concurrentiële thuiszorgdiensten (klusjesdienst, minder mobielen centrale Mobitwin) | |
Actie | 1353 | coördineren van de zorg op maat via thuiszorgcoördinator | |
Actieplan | 136 | het lokaal bestuur neemt de regierol op het vlak van het lokaal sociaal beleid | |
Actie | 1361 | detecteren van de hiaten in de zorg en zoeken naar een oplossing | |
Actie | 1362 | coördineren door het lokaal woonoverleg van het lokaal sociaal woonbeleid | |
Actie | 1363 | voorzien in een brugfiguur (onderwijs, gezinnen en andere sectoren in de regio) | prioritair |
Doelstelling | 14 | Het lokaal bestuur werkt aan een duurzame gemeente | |
Actieplan | 141 | inzetten op integraal waterbeleid | |
Actie | 1411 | inzetten op integraal waterbeleid | |
Actie | 1412 | acties uit het hemelwater- en droogteplan | |
Actie | 1413 | inzetten op goede waterhuishouding en het onderhoud van de rioleringen | |
Actieplan | 142 | het verminderen van afval | |
Actie | 1422 | sensibiliseren over en inzetten op selectieve inzameling | |
Actieplan | 143 | zorgen voor duurzaamheid | |
Actie | 1433 | sensibiliseren van inwoners, bedrijven en eigen gemeentelijk personeel over duurzaamheid | |
Actie | 1434 | een nultolerantie voor zwerfvuil | |
Actie | 1435 | faciliteren van een duurzame, toekomstgerichte ontwikkeling van de land- en tuinbouwbedrijven | |
Actie | 1436 | verminderen van de CO2-uitstoot op het grondgebied | |
Actie | 1437 | uitvoeren van lokaal energie- en klimaatpact (burgemeesterconvenant) | |
Actie | 1438 | faciliteren van hernieuwbare energieprojecten met burgerparticipatie en met energiegemeenschappen | |
Doelstelling | 15 | Het uitvoeren van een lokaal woonbeleid | |
Actieplan | 151 | de Vlaamse beleidsprioriteiten uitvoeren | |
Actie | 1511 | zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van woonnoden | |
Actie | 1512 | informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen rond wonen | |
Actie | 1513 | bewaken van de kwaliteit van het woningpatrimonium en woonomgeving |
Advies wordt gevraagd aan de
Artikel 3
De termijn om advies uit te brengen eindigt op 30 juni 2025.
E-mailbericht van de heer Geert Van Renterghem, account manager van Ethias, met als doel de actieve polissen te overlopen op 14 mei 2025 en met info betreffende de polis gezondheidszorgen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, inzonderheid de artikelen 77, 78, 2” lid, 10° en 186 §2 tot en met §4.
Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen, inzonderheid het artikel 2,6°, het artikel 43, §1, 2e lid en het artikel 47.
Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, laatst gewijzigd bij besluit van 21 februari 2025 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, wat betreft de regeling van het recht op drie opeenvolgende weken vakantie voor VIA-personeelsleden, inzonderheid het artikel 40, §3.
Besluit van 28 juni 2023 van het vast bureau betreffende de rechtspositieregeling voor het specifieke personeel van het OCMW: wijzigen.
Besluit van 27 september 2023 van het vast bureau betreffende de rechtspositieregeling voor het personeel van het woonzorgcentrum Rozenberg: vaststellen.
Lokale besturen zijn verplicht om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.
Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden in het verleden gebruik maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar dat de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, eind 2025 ophoudt te bestaan.
De beslissing van de federale GSD stelt dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet kunnen intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen, die aangesloten zijn bij de federale GSD.
Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Ondertussen deelt Ethias bij e-mail van 14 mei 2025 informatie van de dienst polissen gezondheidszorgen mede dat de polis gezondheidszorgen van Oostrozebeke voorlopig op de lijst staat van saneringen 2025.
Dit betekent dat er wellicht een voorstel tot aanpassing van de premie/voorwaarden zal volgen, doch dit moet nog overlegd worden bij Ethias of er al dan niet een sanering zal worden voorgesteld.
De gemeente en het OCMW van Oostrozebeke kunnen dan eventueel het voorstel van Ethias aanvaarden of weigeren, maar in dit laatste geval zullen de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke alsdan aanvullend een overheidsopdracht moeten uitschrijven.
De polis gezondheidszorgen is evenwel een delicate polis omdat nagegaan moet worden wat er momenteel is verzekerd.
Teveel wijzigingen kunnen wrevel opwekken bij het personeel, gepensioneerden of vakbonden, en de vraag zal zich kunnen stellen of de sanering niet te zwaar zal zijn?
Het is ondertussen nuttig om al te kijken naar het bestek bij de GSD-V te Brussel.
Via de link (https://www.gsd-v.be/collectieve-hospitalisatieverzekering-inschrijven/) kunnen de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke zich nog inschrijven voor overheidsopdracht ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
Een visum werd niet gevraagd aan de financiële directeur, aangezien de financiële impact nog niet gekend is.
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de deelname van de gemeente Oostrozebeke aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026, goed.
Artikel 2
GSD-V wordt gemachtigd om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van de gemeente Oostrozebeke, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.
Artikel 3
De deelname moet bevestigd worden door het invullen en ondertekenen van het online formulier en een kopie van dit besluit te voegen bij de deelnamebevestiging of de kopie van dit besluit door te sturen aan hospi@gsd-v.be.
E-mail van 23 april 2025 betreffende de algemene vergadering van OFP Prolocus van dinsdag 17 juni 2025.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
Het gemeentebestuur is aangesloten bij OFP Prolocus, het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers.
Op basis van de statuten van het OFP heeft de gemeente Oostrozebeke stemrecht in de algemene vergadering van OFP Prolocus.
Deze algemene vergadering gaat door op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 uur in het Concertgebouw te Brugge.
De Raad van Bestuur zal daar onder meer het jaarverslag 2024 van het OFP ter goedkeuring voorleggen.
Dit stemrecht kan echter enkel worden uitgeoefend als het gemeentebestuur een vaste vertegenwoordiger heeft aangeduid.
Een aantal besturen heeft dat al gedaan, andere nog niet.
Indien de gemeente ten laatste op 2 juni 2025, een beslissing bezorgt waarin een vertegenwoordiger is aangesteld, zal OFP Prolocus hem/haar nog formeel uitnodigen voor de vergadering.
In het andere geval kan de vertegenwoordiger zich aandienen op de vergadering, en zal hij/zij kunnen stemmen als hij/zij een bewijsstuk van zijn aanduiding voorlegt.
De vaste vertegenwoordiger kan tegelijkertijd meerdere entiteiten vertegenwoordigen, bijvoorbeeld zowel het gemeentebestuur, het OCMW, als een AGB.
De vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn.
In de statuten van OFP Prolocus is sprake van ‘bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers’.
Het OFP laat het aan het oordeel van de besturen wie daaronder wordt verstaan.
Indien het bestuur naast een vaste vertegenwoordiger ook een plaatsvervanger heeft aangeduid, kan deze aan de vergadering deelnemen indien de vaste vertegenwoordiger belet zou zijn.
Het bestuur is echter niet verplicht een plaatsvervanger aan te duiden.
De vaste vertegenwoordiger kan tevens een volmacht geven aan een vaste vertegenwoordiger van een ander bestuur.
Dit bestuur dient echter tot dezelfde groep van leden te behoren.
Grosso modo gaat dit om leden van de ‘groep VVSG’, de besturen die vanaf 2022 tot OFP Prolocus zijn toegetreden, en om leden van de groep Provant, dit zijn de besturen die voor 1 januari 2022 al aangesloten waren bij OFP Provant, de voorganger van OFP Prolocus.
Bij twijfel over die groepen kan het bestuur contact nemen met het fonds op info@ofpprolocus.be.
Het volmachtsformulier is te vinden op www.ofpprolocus.be, onder het tabblad algemene vergadering.
De agenda van de Algemene Vergadering, noch een formele stellingname daarover, dient vooraf voorgelegd aan (bijvoorbeeld) de gemeenteraad.
De agenda, bijlagen en praktische verloop van de algemene vergadering worden na goedkeuring van de Raad van Bestuur op 27 mei gepubliceerd op de publiek toegankelijke zone van de website van OFP Prolopus, zijnde www.ofpprolocus.be.
Het OFP is immers niet onderworpen aan de wetgeving op de intergemeentelijke samenwerking waarin dit is voorzien.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De raad voor maatschappelijk welzijn ging over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van OFP Prolocus:
De heer Derudder, burgemeester, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in algemene vergadering van OFP Prolocus.
Artikel 1
De raad beslist om de heer Luc Derudder, burgemeester, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1, bus 201, e-mail: burgemeester@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
Bij belet van de aangeduide persoon kan het college van burgemeester en schepenen een plaatsvervanger aanduiden.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan OFP Prolocus, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, e-mail: info@ofpprolocus.be.
Schrijven van 23 april 2025 betreffende de gewone algemene vergadering van EthiasCo bv van donderdag 12 juni 2025.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd.
De gemeente Oostrozebeke bezit in bovengenoemde vereniging 2 aandelen en mag zich laten vertegenwoordigen in de gewone algemene vergadering van EthiasCo bv.
De eerstvolgende gewone algemene vergadering vindt plaats, in digitale vorm, op donderdag 12 juni 2025 om 10 uur, conform artikel 23, lid 8 van de statuten.
De stemming gebeurt op afstand via het online platform.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
De gemeenteraad ging over tot geheime stemming.
18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv:
De heer Derudder, burgemeester, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in algemene vergadering van EthiasCo bv.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om de heer Luc Derudder, burgemeester, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1, bus 201, e-mail: burgemeester@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergaderingen van EthiasCo bv voor de legislatuur 2025-2030.
Artikel 2
Bij belet van de aangeduide persoon kan het college van burgemeester en schepenen een plaatsvervanger aanduiden.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan EthiasCo bv, voie Gisèle Halimi 10, 4000 Luik, algemene.vergadering@ethias.be.
E-mail van 24 januari 2025 van BPost voor het plaatsen van een pakjesautomaat (parcel locker) op het openbaar domein.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 56 en 57.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: (her-)vaststellen.
BPost de intentie heeft om op een site die toegankelijk is voor het publiek een bpost pakjesautomaat (hierna 'pakjesautomaat' genoemd) ter beschikking te stellen, waarin de klanten van bpost pakjes kunnen afgeven voor verwerking door bpost of andere partners of pakjes kunnen ophalen, die er door bpost of andere partners
in geplaatst werden.
Onder 'andere partners' wordt meer bepaald verstaan: koerierdiensten, leveranciers en bedrijven die, naargelang hun operationele activiteiten, eveneens gebruik kunnen maken van de pakjesautomaten om pakjes af te geven of op te halen, indien ze vooraf een overeenkomst met bpost hebben afgesloten en die in de af te sluiten overeenkomst 'Andere partners' worden genoemd.
De pakjesautomaat moet - te allen tijde - gemakkelijk toegankelijk en veilig zijn voor bpost, voor de klanten van bpost en voor de Andere Partners.
De terbeschikkingstellingnemer beschikt over een site die voldoet aan de voorwaarden die BPost heeft gesteld voor de installatie van een pakjesautomaat.
Die gekozen site wordt beschreven in bijlage 2 van deze overeenkomst (hierna de 'Gekozen site ' en 'Bijlage 2' genoemd).
De terbeschikkingstellingnemer wenst te beschikken over een pakjesautomaat op de gekozen site onder de voorwaarden, die worden beschreven in deze overeenkomst (hierna de 'overeenkomst' genoemd).
Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
De heren De Mets en Vande Maele, raadsleden.
De heer Vand D'huynslager, schepen.
Artikel 1:
De gemeenteraad keurt volgende huurovereenkomst goed:
OVEREENKOMST VOOR DE PLAATSING VAN EEN PAKJESAUTOMAAT OP HET OPENBAAR DOMEIN
vastgesteld in de zitting van de gemeenteraad van 5 juni 2025
Tussen:
enerzijds
het gemeentebestuur van Oostrozebeke,
met kantoren te 8780 Oostrozebeke, Ernest Brengierstraat, 6,
KBO-nummer: 0207.436.676;
vertegenwoordigd door de heer Hans Claerhout, voorzitter van de gemeenteraad en de heer Carl Vereecke, algemeen directeur,
handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 5 juni 2025,
hierna de 'terbeschikkingstellingnemer' genoemd.
en anderzijds
de naamloze vennootschap van publiek recht “BPost”,
met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Anspachlaan, 1 bus 1;
ingeschreven in het rechtspersonenregister bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het ondernemingsnummer 0214.596.464, met BTW-nummer BE 0214.596.464;
in het kader van deze overeenkomst rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Nick Bond, in zijn hoedanigheid van Head of Partner Network;
hierna “BPost” genoemd.
Partijen verklaren te zijn overeengekomen als volgt:
Artikel 1 voorwerp van de overeenkomst
1.1.
BPost stelt een pakjesautomaat ter beschikking van de terbeschikkingstellingnemer op de in bijlage 2 gekozen site (hierna de 'gekozen site').
1.2.
Indien vóór de installatie van de pakjesautomaat de voor de pakjesautomaat gekozen site niet optimaal is of niet geschikt is voor een van de partijen, kan de voor de pakjesautomaat gekozen site, na onderling overleg en onder nader overeen te komen voorwaarden, vóór de installatie van de pakjesautomaat worden aangepast
door middel van een aanhangsel ter wijziging van bijlage 2 van deze Overeenkomst.
De partijen komen overeen dat zij in een dergelijk geval verkiezen om de gekozen site aan te passen en de bijlage 2 te wijzigen dan deze overeenkomst te beëindigen.
Zodra de pakjesautomaat geïnstalleerd is, mag hij alleen nog worden verplaatst of verwijderd met de toestemming van BPost.
1.3.
Tijdens de uitvoering van het project communiceren de partijen met elkaar via de door elke partij aangewezen projectverantwoordelijken, zoals aangegeven in bijlage 1 van de overeenkomst.
Na de implementatie zal de terbeschikkingstellingnemer contact opnemen met de klantendienst van BPost vermeld in bijlage 2 van deze overeenkomst.
1.4.
De door BPost te installeren pakjesautomaat en het materiaal dat voor de bevestiging ervan wordt gebruikt, blijven te allen tijde eigendom van BPost, zonder dat terbeschikkingstellingnemer op welke manier dan ook aanspraak kan maken op de verwerving van zijn eigendom.
Artikel 2 duur van de overeenkomst en opzegging
2.1.
Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van 60 maanden en treedt in werking op de datum van ondertekening (hierna 'looptijd').
2.2.
Wanneer de looptijd van de overeenkomst verstrijkt, wordt hij stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst uiterlijk 6 maanden voor de datum, waarop de looptijd verstrijkt per aangetekende brief opzegt.
Nadat de overeenkomst stilzwijgend voor onbepaalde tijd is verlengd, kan elke partij de overeenkomst te allen tijde beëindigen per aangetekende brief met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.
2.3.
30 maanden nadat deze overeenkomst van kracht is geworden, kan de terbeschikkingstellingnemer ze op elk moment opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.
Deze overeenkomst kan dus op zijn vroegst 36 maanden na de inwerkingtreding ervan effectief worden beëindigd.
Als de terbeschikkingstellingnemer gebruik maakt van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen, zal hij BPost een opzeggingsvergoeding van 1.250 euro moeten betalen voor de kosten voor het demonteren en weghalen van de pakjesautomaat, en dit binnen 30 dagen na het begin van de opzegtermijn.
2.4.
Bovendien heeft bpost ook de mogelijkheid om deze overeenkomst op te zeggen zonder enige vergoeding
2.5.
Elke partij heeft op elk moment en in afwijking van artikel 2.2 het recht om deze overeenkomst na ingebrekestelling, zonder gerechtelijke tussenkomst en zonder enige vergoeding te beëindigen als
Artikel 3 Prijs van de terbeschikkingstelling
Niet van toepassing
Artikel 4 eenmalige opstart- en installatiekosten
4.1
BPost verbindt zich ertoe om de eenmalige opstart- en installatiekosten per pakjesautomaat voor zijn rekening te nemen, met inbegrip van de transport-, installatie- en opstartkosten (registratie bij bpost en de andere partners, internetaansluiting, tests en opvolging) (hierna 'eenmalige opstart- en installatiekosten').
Artikel 5 aanvullende overeengekomen opties
5.1. Niet van toepassing
Artikel 6 specifieke verplichtingen van de terbeschikkingstellingsnemer
6.1.
De Terbeschikkingstellingnemer biedt BPost, de andere partners en elke door BPost aangestelde persoon, alsook de klanten van bpost een gemakkelijke, rechtstreekse, absolute, onbeperkte, permanente en veilige toegang tot de pakjesautomaat en dit het hele jaar door, zeven dagen op zeven en 24 uur op 24, met het oog op de installatie, het onderhoud, het gebruik, de herstelling of de vervanging van de pakjesautomaat.
Indien de pakjesautomaat wordt geïnstalleerd in een ruimte zonder zeven dagen op zeven en 24 uur op 24 toegang , zoals binnen de winkel of op een afgesloten parking geldt :
6.2.
De terbeschikkingstellingnemer verbindt er zich ook toe om, in overeenstemming met de installatievoorwaarden, die hij van BPost heeft ontvangen, de voorbereidende werkzaamheden uit te voeren, die nodig zijn voor de installatie van de pakjesautomaat.
Dit betekent onder andere een beschikbare ruimte, in overeenstemming met de installatievoorwaarden meegedeeld door bpost, een geschikte ruimte met vlakke en afgewerkte muren en vloeren, een mobiele internetverbinding en een goed werkende verlichting in de ruimte en/of buitenomgeving van de pakjesautomaat.
6.3.
De terbeschikkingstellingnemer moet zorgen voor een permanente stroomvoorziening die nodig is voor de goede werking van de pakjesautomaat op de gekozen site en draagt de kosten van het elektriciteitsverbruik voor de duur van de overeenkomst.
De partijen komen ook overeen dat er aan het einde van de overeenkomst geen kosten mogen worden aangerekend aan bpost met betrekking tot de ruimte en/of de externe omgeving.
6.4.
De terbeschikkingstellingnemer verklaart dat hij eigenaar is van de gekozen site of dat hij over de nodige zakelijke of persoonlijke rechten beschikt opdat bpost er de pakjesautomaat mag plaatsen.
Hij verklaart daarbij dat hij volledig bevoegd is om deze overeenkomst aan te gaan.
Bijgevolg ontslaat BPost zich van alle verplichtingen van derden met betrekking tot het afsluiten van deze overeenkomst.
De terbeschikkingstellingnemer zal BPost schadeloos stellen als derden de plaatsing van de pakjesautomaat door BPost op de gekozen site op een of andere manier betwisten.
De terbeschikkingstellingnemer is verantwoordelijk voor het aanvragen en verkrijgen van de benodigde bouwvergunning(en) voor de installatie van de pakjesautomaat, indien dit van toepassing is voor de gekozen site.
De terbeschikkingstellingnemer bevestigt dat er geen andere vergunningen, toelatingen, goedkeuringen, licenties of kennisgevingen dan die waarnaar in deze overeenkomst wordt verwezen, vereist zijn voor de volledige inwerkingtreding van de overeenkomst op de datum en voor de duur van de overeenkomst.
De terbeschikkingstellingnemer verklaart dat hij niet op de hoogte is van enige vereisten, bezwaren of geschillen die de installatie van een pakjesautomaat op de gekozen site zouden verhinderen (met uitzondering van de voornoemde bouwvergunning).
6.5.
De terbeschikkingstellingnemer mag geen wijzigingen aanbrengen aan de door bpost geïnstalleerde pakjesautomaat, hem niet verplaatsen of bedekken, zelfs niet gedeeltelijk. Artikel 1.2 van de overeenkomst is van toepassing, wat meer bepaald betekent dat de Terbeschikkingstellingnemer de pakjesautomaat alleen mag verplaatsen met de schriftelijke toestemming van bpost, en op voorwaarde dat hij de verplaatsingskosten draagt.
De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich ertoe om de projectverantwoordelijke van BPost, vermeld in bijlage 1 van deze overeenkomst, minstens twee maanden op voorhand via de klantendienst van BPost op de hoogte te brengen van werkzaamheden, die een rechtstreekse of onrechtstreekse impact zouden hebben op de toegang tot of het gebruik van de pakjesautomaat.
De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich ertoe om de klantendienst van BPost, die vermeld wordt in bijlage 1 van deze overeenkomst, op de hoogte te brengen van schade aan of pannes van de pakjesautomaat.µ
6.7.
In het geval van een overdracht van de rechten van de terbeschikkingstellingnemer op de gekozen site, waar de pakjesautomaat staat, zal de terbeschikkingstellingnemer er alles doen om ook de verplichtingen, die voortvloeien uit deze overeenkomst over te dragen aan de derde aan wie de rechten op de site worden overgedragen.
In een dergelijk geval mag de terbeschikkingstellingnemer of de derde aan wie de site wordt overgedragen deze overeenkomst beëindigen in overeenstemming met de bepalingen van artikel 2 van deze overeenkomst.
6.8.
De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich ertoe om als een voorzichtig en redelijk persoon alle redelijke maatregelen te nemen om de gekozen site te beveiligen, teneinde het risico op vandalisme of criminele daden van welke aard dan ook tegen de pakjesautomaat of zijn gebruikers te beperken.
6.9
De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich er tevens toe om de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen rond de pakjesautomaat te installeren om
6.10
De terbeschikkingstellingnemer zal bpost op de hoogte brengen als hij weet heeft van belastingen, rechten, heffingen, enz. van welke aard ook, die verschuldigd zouden kunnen zijn door de plaatsing of de aanwezigheid van de pakjesautomaat op de gekozen site.
Belastingen, taksen, rechten enz. die enkel betrekking hebben op de gekozen site (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de roerende voorheffing), zijn volledig ten laste van de terbeschikkingstellingnemer.
Artikel 7 specifieke verplichtingen van BPost
7.1
BPost staat in voor de installatie van de pakjesautomaat op de gekozen site(s) vermeld in bijlage 2 van deze overeenkomst en voor de exploitatie, het onderhoud en de herstelling van deze pakjesautomaat.
De terbeschikkingstellingnemer zal bpost vergoeden voor alle schade die aan de pakjesautomaat wordt berokkend wanneer de terbeschikkingstellingnemer de algemene zorgvuldigheidsnorm of zijn contractuele verplichtingen niet naleeft.
7.2
BPost dient de pakjesautomaat binnen 30 werkdagen na het einde van deze overeenkomst te verwijderen.
7.3
BPost staat in voor het tot stand brengen van de internetverbinding, die nodig is voor de werking van de pakjesautomaat en voor de nodige meldingen aan de andere partners.
7.4
BPost stelt ook een klantendienst met ruime openingsuren ter beschikking om ondersteuning te bieden bij de exploitatie van de pakjesautomaat op de gekozen site.
De klantendienst biedt hulp aan de terbeschikkingstellingnemer, de andere partners en de BPost-klanten van de pakjesautomaat op de gekozen site.
De contactgegevens van de klantendienst staan vermeld in bijlage 2 bij deze overeenkomst en staan ook permanent aangeduid op de pakjesautomaat op de gekozen site.
Artikel 8 verzekering en aansprakelijkheid
8.1
BPost heeft een verzekeringspolis afgesloten, die alle rechtstreekse schade dekt, die door brand wordt veroorzaakt aan de pakjesautomaat of aan het lokaal waar hij zich bevindt, tot een maximum van € 500.000,00 of voluit in letters VIJFHONDERDUIZEND EURO, per schadegeval en per contractueel jaar.
Bijgevolg kan BPost slechts aansprakelijk worden gesteld tot een maximumbedrag van € 500.000,00 per schadegeval en per contractueel jaar.
8.2
BPost heeft een verzekeringspolis afgesloten, die alle rechtstreekse schade dekt ten gevolge van een overlijden, lichamelijk letsel of materiële schade, tot een maximum van € 2.500.000,00 of voluit in letters TWEE
MILJOEN VIJHONDERDDUIZEND EURO, per schadegeval bij schade, die wordt veroorzaakt aan de terbeschikkingstellingnemer of aan derden in verband met de exploitatie van de pakjesautomaat.
Bijgevolg kan BPost slechts aansprakelijk worden gesteld tot een maximumbedrag van € 2.500.000,00 per schadegeval en per contractueel jaar.
8.3.
Elke partij garandeert dat zij een verzekering zal afsluiten of haar verzekeringspolis zal uitbreiden voor haar eigen schade en schade toegebracht aan derden, waaronder de andere partij en de gebruikers van de pakjesautomaat, die het gevolg is van haar handelen of dat van haar leveranciers of dienstverleners.
Deze verzekering voorziet in een wederzijdse afstand van verhaal voor elk van de partijen.
8.4.
Geen van de partijen kan aansprakelijk worden gesteld voor vertraging in de uitvoering of niet-nakoming van haar verplichtingen onder deze overeenkomst als de vertraging of niet-nakoming in kwestie het gevolg is van overmacht in de zin van artikel 5.226 van het Burgerlijk Wetboek.
8.5.
Een partij zal in geen enkel geval aansprakelijk zijn voor indirecte en / of immateriële schade, die de andere partij lijdt, zoals (zonder daartoe beperkt te zijn) tijdverlies, verlies van klanten, winstderving, inkomstenverlies, verlies van gegevens, verhoging van de algemene kosten, verstoring van een commerciële activiteit, schade aan het imago, verlies van (toekomstige) besparingen, personeelskosten of opportuniteitsverlies.
8.6.
De partijen erkennen en aanvaarden dat de in deze overeenkomst vermelde formele waarborgen en verplichtingen de enige waarborgen vormen wat betreft het voorwerp van deze overeenkomst.
Artikel 9 AVG
De persoonsgegevens (naam en voornaam, adres, telefoon-/gsm-nummer of e-mailadres en functie) van sommige personeelsleden van de terbeschikkingstellingnemer, zoals door de terbeschikkingstellingnemer meegedeeld aan bpost in het kader van het afsluiten van de overeenkomst of het uitvoeren van de diensten, die onder de overeenkomst vallen, zullen worden verwerkt door BPost, waarbij BPost optreedt als verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens, met het oog op de uitvoering van diensten (met inbegrip van
het beheren van de contractuele relatie, het opnemen van contact in geval van problemen, het toezicht houden op de activiteiten en het voorkomen van fraude en misbruik).
BPost behoudt zich het recht voor om deze gegevens ook te gebruiken om aan deze personeelsleden informatie mee te delen over gelijkaardige diensten die bpost aanbiedt, namelijk in het kader van het legitieme belang van BPost om deze diensten bij zijn klanten te promoten, met name per post, via e-mail of telefoon.
De terbeschikkingstellingnemer garandeert dat de betrokken personeelsleden op de hoogte werden gebracht van de bovenvermelde verwerking van hun persoonsgegevens door BPost.
De aan BPost verstrekte persoonsgegevens worden bewaard voor de volledige duur van deze overeenkomst, waarna ze worden gewist.
Het algemene beleid inzake gegevensbescherming van BPost legt in het algemeen uit hoe BPost persoonsgegevens verzamelt en verwerkt bij het gebruik van de websites, apps, producten en diensten van bpost, of bij andere interacties met BPost.
Het is toegankelijk via de volgende link: http://www.bpost.be/site/nl/privacy".
Indien de terbeschikkingstellingnemer of bepaalde personeelsleden zich wensen te verzetten tegen het gebruik van hun persoonsgegevens met het oog op de verspreiding van informatie over gelijkaardige diensten die BPost aanbiedt, kan de terbeschikkingstellingnemer of het personeelslid dit op elk ogenblik aan BPost meedelen door een gedateerd en ondertekend schriftelijk verzoek, samen met een bewijs van zijn identiteit, te richten aan: BPost, Data Protection Office, Anspachlaan 1, bus 1, 1000 Brussel, of door het onlineformulier in te vullen dat beschikbaar is in ons privacycharter via de volgende link: http://www.bpost.be/site/nl/privacy.
Onder bepaalde voorwaarden kunnen de personeelsleden van de terbeschikkingstellingnemer hun persoonsgegevens raadplegen, om ze indien nodig te laten rectificeren of om ze te laten verwijderen, de verwerking ervan te beperken of de gegevensoverdraagbaarheid ervan te vragen door een schriftelijk, gedateerd en ondertekend verzoek, vergezeld van een identiteitsbewijs, te sturen naar: bpost, Data Protection Office, Anspachlaan 1, bus 1, 1000 Brussel, of via de link naar het onlineformulier dat beschikbaar is in ons privacycharter: http://www.bpost.be/site//privacy.
Tot slot kan er een klacht worden ingediend bij de bevoegde Belgische autoriteit als een verzoek onbeantwoord blijft: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/.
Artikel 10 varia
10.1.
Deze overeenkomst mag in geen geval geïnterpreteerd worden als zou ze een participatiemaatschappij of een andere vereniging tot stand brengen tussen de partijen.
Zo kan ook geen enkele Partij beschouwd worden als een medewerker of loontrekkende van de andere partij.
10.2.
Deze Overeenkomst omvat het volledige akkoord van de Partijen over het voorwerp waarop ze betrekking heeft en bevat alles wat de Partijen hebben onderhandeld en zijn overeengekomen in dat verband.
Ze vervangt en annuleert alle akkoorden, offertes, voorstellen, communicaties en berichten die eerder, mondeling of schriftelijk, werden uitgewisseld of waarover werd beslist tussen de partijen met betrekking tot hetzelfde voorwerp.
10.3.
BPost kan deze overeenkomst overdragen aan andere personen zonder hiervoor de toestemming van de terbeschikkingstellingnemer te moeten vragen.
10.4.
De nietigheid, onwettigheid of niet-afdwingbaarheid van een of meer clausules van deze overeenkomst heeft geen invloed op de geldigheid van de andere clausules.
De partijen moeten dan alles in het werk stellen om onmiddellijk en te goeder trouw overeenstemming te bereiken over een clausule ter vervanging van de betwiste clausule.
10.5.
Het feit dat een partij zich niet (volledig) beroept op een recht dat voortvloeit uit deze overeenkomst of op een schending door de andere partij, of dit te laat doet, betekent geenszins dat zij definitief afziet van het recht om zich op een later tijdstip op dat recht of die schending te beroepen.
10.6.
Deze overeenkomst wordt geregeld door het Belgische recht.
10.7.
Alleen de hoven en rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel zijn bevoegd voor elk geschil met betrekking tot het sluiten, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze overeenkomst of latere contracten of transacties, die eruit kunnen voortvloeien, evenals voor elk ander geschil met betrekking tot of in verband met deze overeenkomst, zonder uitzondering.
Bijlagen:
De overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening of van de laatste ondertekening als de partijen niet op dezelfde dag ondertekenen.
Gedaan te Brussel, op ...,
in tweevoud, waarbij elke partij de ontvangst bevestigt van een naar behoren geparafeerd en ondertekend exemplaar, inclusief alle bijlagen.
Opgemaakt te Oostrozebeke op …
Namens het gemeentebestuur,
Carl Vereecke Luc Derudder
algemeen directeur burgemeester.
Namens BPost,
Nick BOND
Head of Partner Network
(naam en handtekening voorafgegaan door “gelezen en goedgekeurd”)
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd voor de uitvoering van dit besluit, onder meer de ondertekening van de overeenkomst voor de plaatsing van een pakjesautomaat en het uitvoeren en het opvolgen van deze overeenkomst tussen de gemeente enerzijds en de naamloze vennootschap naar publiek recht BPost anderzijds.
De e-mail van raadslid Jean Pierre Vande Maele van 3 juni 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.
De e-mail van mevrouw Inge Noyez van 4 juni 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vragen van de raadsleden Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Koen De Mets, Jean Pierre Vande Maele en Yoerick Impens.
De antwoorden van Ilse Vervaeck, Carine Geldhof, Olivier De Marez, schepenen en de burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 05/06/2025 om 21:58.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Hans Claerhout
raadslid-voorzitter