Terug
Gepubliceerd op 07/07/2025

Notulen  gemeenteraad

do 05/06/2025 - 20:30 gemeentehuis - raadszaal
Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur
Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid

De voorzitter opent de zitting op 05/06/2025 om 19:55.

  • Openbaar

    • algemeen beleid

      • Jaarrapport klachtenbehandeling 2024: kennisname

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        Artikel 303, §3 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald het artikel 303, §3

        Besluit van de Vlaamse regering van 16 mei 2014 houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 25 januari 2019 houdende aanpassing van de besluiten van de Vlaamse regering aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

        Besluit van 3 april 2025 van de gemeenteraad betreffende het klachtenreglement gemeente en OCMW: aanpassing.

        feiten, context, argumentatie

        Het artikel 302 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn bij reglement een systeem van klachtenbehandeling moeten organiseren.

        Het artikel 50 van het besluit van de Vlaamse regering houdende de voorwaarden voor erkenning en attest van toezicht en het kwaliteitsbeleid voor buitenschoolse gezinsopvang en groepsopvang, bepaalt voor de buitenschoolse kinderopvang ‘De Wiemkes’:

        De organisator van gezinsopvang of groepsopvang met een erkenning heeft een procedure voor klachtenbehandeling waarin minstens een ontvangstmelding, een onderzoek en een schriftelijke mededeling van het resultaat aan de klager is opgenomen, alsook binnen welke termijnen dat gebeurt. Daarnaast registreert de organisator de klachten waarbij minstens de volgende gegevens worden opgenomen:
        1° een omschrijving of samenvatting van de klacht;
        2° het resultaat van de klachtenbehandeling in termen van gegrond, ongegrond of onduidelijk.”

        Het artikel 303 § 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente en aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn.

        De klachtenprocedure voor de buitenschoolse kinderopvang is terug te vinden in het kwaliteitshandboek BKO "De Wiemkes" onder het hoofdstuk "Klachtenprocedure".

        De klachtenprocedure voor het gemeentebestuur is opgenomen in het besluit van 3 april 2025 van de gemeenteraad betreffende het klachtenreglement gemeente en OCMW: aanpassing

        Toelichting door Luc Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt er akte van dat er volgens het overzicht als bijlage in 2024 bij het gemeentebestuur 8 klachten werden ingediend, waarvan 5 ontvankelijk, doch ongegrond.

        Ter info is ook de lijst met 22 binnengekomen meldingen bij de technische dienst mee opgenomen als bijlage.

      • Rapport over organisatiebeheersing in 2024 - kennisname

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        Volgens het artikel 219 van het decreet over het lokaal bestuur rapporteert de algemeen directeur jaarlijks aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing.

        Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk vóór 30 juni van het daaropvolgende jaar.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald artikel 219.

        Het gunstig advies van 20 mei 2025 van het managementteam.

        feiten, context, argumentatie

        De rapportering organisatiebeheersing 2024 werd besproken worden op vergadering van 20 mei 2025 van het managementteam.

        De leden van het managementteam hebben elk voor hun departement, afdeling en/of diensten aanvullingen en aanpassingen ingebracht in het voorontwerp van rapport voor de organisatiebeheersing 2024.

        De algemeen directeur heeft in het rapport 2024 ook de planning voor 2025 overlopen:

        1. Op 26 maart 2025 heeft het vast bureau na een selectieprocedure een directeur voor het woonzorgcentrum Rozenberg aangesteld met ingang van 26 mei 2025. Met de nieuwe directeur zal een planningsgesprek gehouden worden voor een goede opvolging van de thema’s van de organisatiebeheersing in het woonzorgcentrum.

        2. De missie, visie, waarden voor de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke wordt in de overheidsopdracht “Begeleiden van een HR-strategie” geëvalueerd en er wordt beroep gedaan op een extern bureau Mondea. In de opdracht is ook de actualisatie en bijsturing van de rechtpositieregeling van de gemeente en het OCMW begrepen alsook de bijsturing en optimalisatie van het capaciteits- en retentiemanagement om bij dragen tot een strategische HR-aanpak.
        3. In 2025 werd het afdelingshoofd interne zaken aangeworven om de dagelijkse leiding te geven aan de diensten communicatie, GIS, lokale economie, administratie en IT. Het opvolgen van de organisatiebeheersing wordt de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd interne zaken. Vanaf 2025 zal de organisatiebeheersing verder opgevolgd worden door het nieuwe afdelingshoofd interne zaken en zal de analyse tweemaal per jaar gebeuren, m.n. in juni en december.
        4. Het coördineren van het onthaalbeleid wordt een opdracht van de nieuwe deskundige HR, waarvoor de aanwervingsprocedure opgestart werd in 2024, in 2025 aangesteld werd na een selectieprocedure en in april 2025 in dienst is getreden.
        5. Niet alle leidinggevenden kregen voor het voeren van dergelijke waarderings- of beoordelingsgesprekken een gepaste opleiding. In 2025 zal onderzocht worden hoe een opleidingstraject voor de leidinggevenden binnen onze organisatie op touw kan gezet worden teneinde hen te ondersteunen en bepaalde coaching skills bij te werken.
        6. Het aanleveren van correct cijfermateriaal door de dienst personeel is essentieel voor het MAT om in te spelen op acute noden en visie op lange termijn te ontwikkelen. Het huidig gebruikte softwarepakket biedt deze mogelijkheid aan. Vanaf 2025 zal ingezet worden op een betere monitoring en communicatie naar het MAT.
        7. Het communicatieplan en de huisstijl zijn aan vernieuwing toe en staan op stapel om aangepakt te worden in 2025. Deze acties dienen ervoor te zorgen dat de informatie gestroomlijnd wordt door een zorgvuldige selectie te maken van welke informatie dient verspreid te worden.
        8. In 2025 wordt de overgang naar Sharepoint en MS Teams verdergezet, in nauw overleg met IGA Midwest en de intergemeentelijke DPO, zodat noodzakelijke informatie verder gestructureerd wordt, het toegangsbeheer strikter kan opgevolgd worden, alle te bewaren documenten op een gestructureerde wijze en digitaal worden bijgehouden. Verschillende informaticaprocessen werden kritisch bekeken in het kader van het opzetten van het overstappen naar een SharePoint omgeving in plaats van alle data te bewaren op een lokale server.
        9. Het college van burgemeester en schepenen besliste finaal om een nieuw departementshoofd ruimte in te schalen op niveau A4A – A5A (naar het voorbeeld in andere steden en gemeenten), met als doel om in 2025 wel een geschikte kandidaat aan te trekken. Naast het ontbreken van een departementshoofd, zijn er nog verschillende openstaande vacatures, bijvoorbeeld een deskundige omgeving en milieu (B-niveau). Vele klachten en gebreken binnen de dienst facility zijn toe te schrijven aan een chronische onderbezetting. Waar mogelijk worden extra jobstudenten ingezet. In 2025 zal gezocht worden naar een passende invulling van de vacature van departementshoofd ruimte.
        10. De dienst overheidsopdrachten is ondergebracht bij de financiële dienst en er bestaan instructies voor het correct toepassen van de wet overheidsopdrachten. De expert financiën en overheidsopdrachten heeft echter in eind 2024 de organisatie verlaten. Een vacature zal opengesteld worden in 2025. In afwachting wordt beroep gedaan op een externe consultant om de overheidsopdrachten op te volgen.
        11. Intern dient te organisatie continu in te zetten om een kwaliteitsvolle IT-dienstverlening. Er zal een overheidsopdracht uitgeschreven worden voor het installeren van MS Teamstelefonie. Dit zal verder uitgerold worden in 2025.
        12. Het personeel van de gemeente heeft onvoldoende kennis van informatieveiligheid. De opvolging van de informatieveiligheid werd opgenomen als een kerntaak voor de eind 2024 aangeworven afdelingshoofd interne zaken. In 2024 werd een overeenkomst afgesloten met de WVI voor het aanleveren van een pro rata temporis intergemeentelijk DPO voor het gemeentebestuur Oostrozebeke. De samenwerking gaat van startte op één januari 2025. Het afdelingshoofd interne zaken zal de samenwerking met de externe DPO coördineren. In 2025 zal een werkgroep informatieveiligheid opgestart worden onder leiding van de externe DPO.
        13. Waakzaamheid blijft echter noodzakelijk en dient verder opgevolgd te worden in 2025 in het kader van de aankomende NIS2-richtlijn.
        14. In 2025 zal bijgevolg een budgetverhoging gevraagd worden voor de IT-dienst met in het achterhoofd de aankoop van heel aantal nieuwe laptops, een nieuwe server en de overstap naar MS Teamstelefonie.

        Alle geplande initiatieven voor 2025 zijn lopende en worden verder opgevolgd.

        Het managementteam verleende op haar vergadering van 20 mei 2025 gunstig advies aan het rapport 2024, mits een tweetal kleine tekstuele aanpassingen.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester, en mevrouw Annelies Mertens, afdelingshoofd interne zaken.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        De raad neemt kennis van het rapport over organisatiebeheersing 2024.

      • Meerjarenplan 2026-2031 doelstellingenboom: voorlopig vaststellen

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        De verplichte opmaak van het meerjarenplan 2026-2031.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van 14 juli 2023 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen

        Besluit van de gemeenteraad van 6 maart 2025 betreffende erkenningsbesluit gemeentelijke adviesraden: vaststellen

        feiten, context, argumentatie

        De start van een nieuwe legislatuur betekent de opmaak van een meerjarenplan voor de komende zes jaren, zijnde van 2026 tot en met 2031, in het eerste jaar van de legislatuur.

        De timing is de volgende:

        • voorlopige vaststelling doelstellingenboom gemeenteraad van 5 juni 2025;
        • inwinnen advies bij de gemeentelijke adviesraden in de loop van de maand juni 2025;
        • definitieve vaststelling doelstellingenboom gemeenteraad juli 2025;
        • vaststellen van het meerjarenplan 2026-2031 in de raad voor maatschappelijk welzijn en de gemeenteraad van december 2025.

        In het erkenningsbesluit van de gemeentelijke adviesraden wordt een termijn voorzien van zes weken om advies uit te brengen.

        Om de vooropgestelde timing te kunnen respecteren moet deze termijn beperkt worden, zijnde tot drie weken.

        Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren Vandenbroucke en Vande Maele, raadsleden.

        De heer Derudder, burgemeester.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits
        Tegenstanders: Dary Cnockaert
        Onthouders: Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens
        Resultaat: Met 12 stemmen voor, 1 stem tegen, 5 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad stelt de gemeenschappelijke doelstellingenboom gemeente en OCMW voorlopig vast:

        Oostrozebeke: "Meer, Beter en Breder

         
        DS/AP/Actie Code Omschrijving PRIORITAIR
        Doelstelling 1 Oostrozebeke blijft een financieel gezonde gemeente  
        Actieplan 11 uitvoeren van het meerjarenplan  
        Actie 111 beheren belastingen, retributies, gasboetes en ontvangsten  
        Actie 112 verzekeren algemene financiering  
        Actie 113 verlenen van specifieke subsidies  
        Doelstelling 2 De wettelijke opdrachten van het lokaal bestuur uitvoeren  
        Actieplan 21 continue voorzien in de veiligheid van de burger  
        Actie 211 uitvoeren van het beleid rond nood- en interventieplanning  
        Actie 212 zorgen voor de opvang van loslopende dieren en ophalen van kadavers  
        Actie 213 bijdragen in de kosten van de hulpverleningszone Midwest  
        Actie 214 nazien, uitkuisen en herstellen van hydranten  
        Actie 215 bijdragen in de kosten van de politiezone MIDOW en het opmaken en opvolgen van een lokaal veiligheidsplan  
        Actie 216 acties om het veiligheidsgevoel te verhogen en strenger optreden tegen personen die onze waarden, normen en regels niet respecteren i.k.v. openbare veiligheid  
        Actieplan 22 correct toepassen van de huidige regelgeving  
        Actie 221 verlenen van subsidies aan de kerkfabrieken  
        Actie 222 behandelen van de omgevingsvergunningsaanvragen ruim binnen de wettelijke termijn  
        Actie 223 voeren van een correct vergunningenbeleid  
        Actie 224 voldoen aan de informatieplicht in het kader van de Vlaamse codex ruimtelijke ordening.  
        Actie 225 voeren van een handhavingsbeleid rond huisvesting en omgeving  
        Actie 226 toepassen regelgeving bevolking en burgerlijke stand  
        Actie 227 toepassen regelgeving begraafplaatsen  
        Actie 228 toepassen regelgeving in verband met de organen van de gemeente en het OCMW  
        Actie 2210 het waarnemen van het secretariaat van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening  
        Actie 2211 organiseren van het lokaal woonoverleg  
        Actie 2212 uitvoeren en opvolgen van de intergemeentelijke samenwerking  
        Actieplan 23 recht op maatschappelijke dienstverlening realiseren  
        Actie 231 verlenen van materiële, financiële, sociale en psychologische steun en voorschotten  
        Actie 232 organiseren van begrafenissen  
        Actie 233 het realiseren van het recht op maatschappelijke integratie  
        Actie 234 realiseren van trajecten in het kader van tijdelijke werkervaring (TWE)  
        Doelstelling 3 Het lokaal bestuur beschikt over een kwalitatief, veilig en goed onderhouden patrimonium  
        Actieplan 31 het gemeentelijk patrimonium en de omgeving ervan worden goed onderhouden en uitgebaat  
        Actie 311 zorgen voor een goed beheer van gemeentehuis (inbegrepen woningen en postgebouw)  
        Actie 312 zorgen voor het onderhoud van de kerktoren van de Sint-Amanduskerk  
        Actie 313 zorgen voor een goed beheer van de gemeentelijke sportinfrastructuur  
        Actie 314 zorgen voor een goed beheer van de gemeentelijke culturele infrastructuur  
        Actie 315 zorgen voor het onderhoud van de garages Ettingen  
        Actie 316 zorgen voor een goed beheer van de gemeentelijke bibliotheek  
        Actie 317 goed beheer infrastructuur voor buitenschoolse kinderopvang en het jeugdhuis  
        Actie 318 zorgen voor een goed beheer van gemeentelijke werkplaats  
        Actie 319 oprichten van een OAC (Oostrozebeeks Administratief Centrum) prioritair 
        Actie 3110 goed beheer van infrastructuur ter beschikking gesteld aan verenigingen  
        Actie 3111 aanleg van een kunstgrasterrein prioritair 
        Actie 3112 opmaken van een patrimoniumbeheersplan  
        Actieplan 32 verhuren privaat patrimonium aan derden  
        Actie 321 zorgen voor goed onderhoud van het privaat patrimonium  
        Actie 322 ter beschikking stellen van woongelegenheden aan Vivus  
        Actieplan 33 het OCMW patrimonium goed onderhouden en uitbaten  
        Actie 331 uitbesteden van het beheer van de eigen sociale woningen aan Vivus  
        Actie 333 zorgen voor een goed beheer van het lokaal opvanginitiatief  
        Actie 334 zorgen voor een goed beheer van de crisis-en doorgangswoning  
        Actie 335 zorgen voor een goed beheer van het woonzorgcentrum en het centrum voor kortverblijf  
        Doelstelling 4 Het lokaal bestuur voorziet in kwalitatieve en veilige omgeving  
        Actieplan 41 een duurzaam en kwalitatief ruimtelijk beleid uitwerken  
        Actie 411 uitvoeren en opvolgen van het masterplan dorpskernvernieuwing en masterplan centrum na afbraak gemeentehuis  
        Actie 412 opmaken van ruimtelijk beleidsplan, ruimtelijke uitvoeringsplannen en masterplan, met onderzoek naar extra bedrijfsruimte  
        Actie 413 opmaken en bijsturen van stedenbouwkundige verordeningen  
        Actieplan 42 de gemeentelijke wegen goed onderhouden  
        Actie 423 herinrichten deel N357 (Wielsbekestraat: tussen Dalakkerstraat en grens Wielsbeke) en Rozenbergstraat: fase 2  
        Actie 424 herinrichten deel N357 (Ingelmunsterstr) en zijstraten: Nieuwstraat - Pauwstraat: fase 3  
        Actie 425 herinrichten van de Nieuwstraat, Ter Priemstraat en zijstraten prioritair 
        Actie 427 herinrichten van de Stationsstraat  
        Actie 428 onderhouden van de wegen en verkeersborden  
        Actie 429 (her-)aanleggen voetpaden  
        Actie 4210 aanpassen van nutsvoorzieningen  
        Actie 4211 gebruik maken van LED-technologie in de openbare verlichting  
        Actie 4212 propere gemeente waar iedereen zijn steentje bijdraagt: inwoners sensibiliseren in onderhoud voetpaden, greppels en bermen prioritair 
        Actie 4214 herinrichten Grote Molstenstraat  
        Actieplan 43 inzetten op duurzame mobiliteit  
        Actie 430 herinrichten deel van N357 (Ingelmusteenweg) en zijstraten: Pauwstraat tot grens Ingelmunster: fase 4  
        Actie 431 inrichten en versterken van infrastructuur voor de zwakke weggebruiker en versterken veilige verbindingen vrijetijdsweefsel  
        Actie 432 meewerken aan de opmaak en de uitvoering van het vervoersregioplan  
        Actie 433 zorgen voor veilige schoolomgevingen  
        Actie 434 opvolgen van het parkeerbeleid  
        Actie 435 ontmoedigen van sluipverkeer, met bijzondere focus op vrachtwagens  
        Actie 437 het aanleggen van een wandelpad langs de Mandel  
        Actie 438 herinrichting Veldstraat als fietsstraat en aanleg van een gescheiden stelsel  
        Actie 439 afkoppelings - en rioleringswerken in de Stationsstraat - Grote Molstenstraat (deelweg Wielsbeke)  
        Actie 4310 voorzien en opvolgen van toegankelijke bushaltes en straatmeubilair  
        Actie 4311 opvolgen van het mobiliteitsplan in het centrum  
        Actie 4312 opwaarderen van de trage wegen en opmaken van een beleidsplan  
        Actie 4313 fietsbrug in de kanaalzone  
        Doelstelling 5 Het lokaal bestuur voorziet in kwalitatief en goed onderhouden groen  
        Actieplan 51 een duurzaam groenbeleid voeren  
        Actie 511 beheren van groenzones op een ecologische en arbeidsextensieve manier  
        Actie 512 realiseren van duurzaam groen- en natuurprojecten  
        Actie 513 stimuleren van burgers om te werken aan een ecologisch en (be)leefbaar landschap  
        Actie 514 realiseren van beleefbare groenzones in het centrum  
        Actie 515 ontwikkelen parksite De Visscherie prioritair 
        Actieplan 52 het vrijetijdsweefsel is het instrument bij uitstek om groene ruimtes in te vullen  
        Actie 522 zorgen voor voldoende speel -, beweeg- en sportmogelijkheden in het vrijetijdsweefsel  
        Doelstelling 6 Het realiseren van communicatie, medezeggenschap en participatie  
        Actieplan 61 correcte en duidelijke informatie verstrekken  
        Actie 611 opvolgen van het communicatieplan  
        Actie 612 uitbouwen en up-to-date houden van intranet en website  
        Actie 613 voorzien in en gebruiken van diverse communicatiekanalen  
        Actieplan 63 participatiemogelijkheden uitbouwen  
        Actie 631 organiseren info - en inspraakmomenten met inwoners, verenigingen en ondernemingen  
        Actie 632 behandelen van klachten/meldingen/suggesties op een professionele manier  
        Actie 633 behandelen van voorstellen/verzoekschriften van burgers aan de organen van het lokaal bestuur met een open geest  
        Actieplan 64 netwerken met burgers en partners  
        Actie 641 onderhouden van relaties  
        Actie 642 ondersteunen en stimuleren van de lokale economie en het strategisch commercieel plan  
        Actie 643 bedrijvigheid stimuleren en ontwikkelen van een vrachtwagenparking  
        Actie 644 ondersteunen van landbouw en het landbouwbeleid verder uitbouwen  
        Doelstelling 7 Het lokaal bestuur is een aantrekkelijke werkgever  
        Actieplan 71 initiëren en opvolgen werving, selectie en bevordering  
        Actie 711 werving en selectie gebaseerd op goed afgewogen en passende vaardigheden, competenties, vaardigheden en groeimogelijkheden  
        Actieplan 72 permanente ontwikkeling van de medewerkers  
        Actie 721 opzetten van een uitdagend vormings- en ontwikkelingsbeleid  
        Actieplan 75 ontwikkelen van een eigentijds HR-beleid met aandacht voor een aangepast capaciteits- en retentiemanagement  
        Actie 751 uitbouwen van een onthaal-, retentie- en exitbeleid  
        Actie 752 zorgen voor een aangename, veilige en gezonde werkomgeving  
        Actie 753 opvolgen van de personeelstevredenheid  
        Actie 754 ontwikkelen en opvolgen van een aanwezigheids- en reïntegratiebeleid.  
        Actieplan 76 correcte, tijdige en transparante personeelsadministratie met maximale inzet van IT-toepassingen i.s.m. externe partners  
        Actie 761 tijdig en correct voorbereiden en verwerken van lonen en vergoedingen  
        Actie 762 tijdig en correct opvolgen van administratieve taken zowel voor medewerkers als voor interne en externe diensten  
        Doelstelling 8 Het lokaal bestuur zet in op interne kwaliteit  
        Actieplan 81 optimaliseren van de werking  
        Actie 811 implementeren van de organisatiebeheersing in het kader van het decreet lokaal bestuur  
        Actie 812 bestendigen integrale kwaliteitszorg  
        Actieplan 82 een modern ICT beleid en beheer voeren dat inspeelt op hedendaagse evoluties en noden in de digitale wereld  
        Actie 821 voorzien van de passende software, hardware, telecom,...   
        Actie 823 inzetten op verdere digitalisering met inbegrip van AI en e-inclusie  
        Actie 824 inzetten op verdere digitalisering via de projecten: digibanken en camarabewaking rond openbare gebouwen waar nodig  
        Actie 825 voeren van een regionale ICT maturiteitstest  
        Actie 826 systematische aandacht en versterken van databeheer, informatieveiligheid en cyber security  
        Doelstelling 9 Bevorderen van ontmoeting via organiseren en faciliteren van activiteiten als aanvulling op particuliere aanbod  
        Actieplan 91 samenwerken met de gemeentelijke adviesraden  
        Actie 911 ondersteunen administratief, logistiek en financieel van de erkende gemeentelijke adviesraden  
        Actieplan 92 aanbieden van een divers aanbod voor culturele en individuele ontwikkeling met aandacht voor alle doelgroepen  
        Actie 921 inrichten culturele en gemeenschapsvormende activiteiten met aandacht voor alle doelgroepen  
        Actie 922 inrichten van activiteiten die ontmoeting bevorderen  
        Actie 923 inspelen op maatschappelijke trends  
        Actie 924 stimuleren en ondersteunen van de verbroedering met Wetter  
        Actie 926 intergemeentelijk samenwerken inzake cultuur: Midwest  
        Actieplan 93 aanbieden van een divers sport - en beweegaanbod voor verschillende doelgroepen  
        Actie 931 inrichten van sport - of beweegactiviteiten voor verschillende doelgroepen  
        Actie 932 participeren aan het regionaal sportoverleg  
        Actie 933 inspelen op maatschappelijke trends  
        Actie 934 sportactiviteiten inrichten in samenwerking met de scholen van Oostrozebeke tijdens en buiten de schooluren  
        Actie 937 promoten mogelijkheden voor G-sport  
        Actieplan 94 bestendigen van een kwalitatieve bibliotheekwerking  
        Actie 941 beheren van de bibcollectie  
        Actie 942 voorzien in materiaal en middelen voor de dagelijkse werking  
        Actie 943 mogelijke samenwerking (o.a. de regiobib Midwest)  
        Actie 944 inspelen op maatschappelijke trends zoals AI en de verhoging van e-inclusie, informatiegeletterdheid en mediawijsheid  
        Actie 945 oprichten en opvolgen van een open library en studieruimte  
        Actieplan 95 ondersteunen van organisatoren van evenementen en activiteiten  
        Actie 951 overleggen en informeren initiatiefnemers van evenementen en activiteiten  
        Actie 952 aanbieden van een digitale evenementenfiche waar initiatiefnemers alle informatie over hun evenement kunnen doorgeven  
        Actie 953 bestendigen van de gemeentelijke uitleendienst  
        Actie 954 aanbieden van de UiT-databank als communicatiemiddel voor evenementen  
        Actie 955 stimuleren van ontmoeting in de eigen buurt  
        Actieplan 96 openbare infrastructuur ter beschikking stellen voor vrijetijdsbesteding  
        Actie 961 ter beschikking stellen van gebouwen onder beheer gemeente voor verenigingen/particulieren/bedrijven  
        Actie 962 afspraken maken met vzw jeugdhuis 't Ipperste over de uitbating van het jeugdhuis  
        Actieplan 97 toeristische mogelijkheden aanbieden en ondersteunen  
        Actie 971 organiseren van diverse acties ter bevordering van het toerisme en de beleving in Oostrozebeke  
        Actie 972 samenwerken met andere diensten en partners (bv. Week van de korte keten)  
        Actieplan 98 bewaren van Oostrozebeeks erfgoed  
        Actie 981 ondersteunen Werkgroep Oostrozebeeks Erfgoed WOE  
        Actie 982 deelnemen in erfgoeddepot Midwest  
        Actieplan 99 creëren van een omgeving die iedere inwoner, bezoeker en werknemer optimaal stimuleert om gezond te leven.  
        Actie 991 acties ter bevordering van een gezond leven  
        Actie 992 acties inzake mentale gezondheid   
        Actie 993 acties ter bevordering van een hogere vaccinatiegraad en hogere deelname aan bevolkingsonderzoeken  
        Actieplan 910 ontwikkelen en voeren van een vrijwilligersbeleid  
        Actie 9101 werven van betrokken vrijwilligers  
        Actie 9102 ondersteunen, waarderen, begeleiden en samenwerken met vrijwilligers  
        Doelstelling 10 Voorzien in opvang en vrijetijdsbesteding van kinderen en jongeren  
        Actieplan 101 bestendigen van kwalitatieve BKO kinderopvang in buitenschoolse kinderopvang De Wiemkes  
        Actie 1011 voorzien in materiaal en middelen voor dagelijkse werking  
        Actieplan 102 ondersteunen van kwalitatieve opvang voor baby's en peuters en voor - en naschoolse opvang  
        Actie 1021 ondersteunen erkende onthaalouders en kinderdagverblijven  
        Actie 1022 ondersteunen kinderopvang Pluto (Ginsteschool)  
        Actie 1023 regie opvang baby's en peuters: o.a. organiseren van het lokaal loket kinderopvang  
        Actieplan 103 inrichten van diverse activiteiten voor kinderen en jongeren o.a. in uitvoering van BOA-decreet  
        Actie 1031 organiseren van speelpleinwerking  
        Actie 1034 samenwerking met externen in kader van opvang van kinderen met specifieke zorgnoden en onderzoeken van structurele samenwerkingsmogelijkheden  
        Actie 1035 inrichten of faciliteren van een aanbod gericht op sport en beweging, cultuur, individuele ontwikkeling en ontspanning (BOA)  
        Actieplan 104 regisseren van de buitenschoolse opvang en activiteiten  
        Actie 1041 regierol buitenschoolse opvang en activiteiten  
        Actie 1042 financieren kleuteropvang en buitenschoolse opvang en activiteiten (BOA)  
        Doelstelling 11 Het vrijetijds-, ontmoetings- en ontspanningsleven ondersteunen  
        Actieplan 113 verenigingen subsidiëren  
        Actie 1131 uitbetalen subsidies aan verenigingen voor hun reguliere werking  
        Actie 1132 uitbetalen subsidies aan verenigingen voor een buitengewone activiteit  
        Actie 1133 uitbetalen subsidies aan wijkcomités voor de organisatie van sociaal, culturele en sportieve evenementen  
        Actie 1134 uitrol van verenigingenloket  
        Actieplan 114 particulieren subsidiëren  
        Actie 1141 uitbetalen subsidies aan particulieren  
        Doelstelling 12 Samenwerken met aanbieders van onderwijs in Oostrozebeke  
        Actieplan 121 samenwerken met de Oostrozebeekse basisscholen  
        Actie 1211 opmaken en uitvoeren van een scholenconvenanten  
        Actieplan 122 samenwerking met kunstacademie Art'Iz  
        Actie 1221 opmaken en uitvoeren van een filiaalovereenkomst met Art'Iz  
        Actieplan 123 samenwerken met Wielsbeke  
        Actie 1231 uitvoeren en promotie van de zwembadovereenkomst met Wielsbeke  
        Doelstelling 13 Het aanbieden van een kwalitatief zorgaanbod  
        Actieplan 131 beheren van het woonzorgcentrum  
        Actie 1311 uitvoeren van het transparant opnamebeleid WZC  
        Actie 1312 realiseren comfortabele woon- en leefomgeving voor de bewoners  
        Actie 1313 realiseren van kwalitatieve zorg op maat  
        Actieplan 132 uitbouwen van een zorgzone  
          1324 dienstverlening voor senioren: samenwerking met Curando vzw  
        Actie 1325 verder uitbouwen van een woon- en zorgzone prioritair 
        Actieplan 133 lokaal bestuur maakt werk v geïntegr breed onthaal door te werken a/e toegankelijk soc hulp- en dienstverl en door onderbescherming tegen te gaan  
        Actie 1331 het OCMW/Sociaal Huis is het plaatselijk info-en aanspreekpunt  
        Actie 1332 toekennen van diverse vormen van fin en mat steun (voedselbedeling,aanvul steun,dringende med hulp illegalen)  
        Actie 1333 beroep doen op externe diensten/organisaties/personen ifv financiële of juridische problemen  
        Actie 1334 uitvoeren van diverse wettelijke opdrachten   
        Actie 1335 verder uitbouwen van het 'Huis van het Kind' oa. gezinsbeleid  
        Actie 1336 uitbouw van het GBO (geïntegreerd breed onthaal) samen met Midwest  
        Actie 1337 aanbod voorzien voor anderstaligen (bv. Praatgroep)  
        Actieplan 134 lokaal bestuur neemt maatregelen die de lokale sociale hulp- en dienstverlening toegankelijk maken en verwijst door  
        Actie 1341 doorverwijzen naar en samenwerken met partners om de burgers te ondersteunen  
        Actie 1342 verlenen tussenkomst om de sociale en culturele participatie te bevorderen  
        Actie 1343 werk maken van de toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen.  
        Actie 1344 actief beleid om mensen te huisvesten in kwaliteitsvolle/betaalbare woningen en voorkomen van uithuiszettingen  
        Actie 1345 mensen samenbrengen om te tuinieren in de volkstuin 't (h)of van Rozenberg  
        Actieplan 135 het begeleiden van mensen om langer thuis te wonen  
        Actie 1351 toekennen van thuiszorgtoelagen, waarderingspremies en onderzoek naar recht op zorgpremie  
        Actie 1352 aanbieden van betaalbare en concurrentiële thuiszorgdiensten (klusjesdienst, minder mobielen centrale Mobitwin)  
        Actie 1353 coördineren van de zorg op maat via thuiszorgcoördinator  
        Actieplan 136 het lokaal bestuur neemt de regierol op het vlak van het lokaal sociaal beleid  
        Actie 1361 detecteren van de hiaten in de zorg en zoeken naar een oplossing  
        Actie 1362 coördineren door het lokaal woonoverleg van het lokaal sociaal woonbeleid  
        Actie 1363 voorzien in een brugfiguur (onderwijs, gezinnen en andere sectoren in de regio) prioritair 
        Doelstelling 14 Het lokaal bestuur werkt aan een duurzame gemeente  
        Actieplan 141 inzetten op integraal waterbeleid  
        Actie 1411 inzetten op integraal waterbeleid  
        Actie 1412 acties uit het hemelwater- en droogteplan  
        Actie 1413 inzetten op goede waterhuishouding en het onderhoud van de rioleringen  
        Actieplan 142 het verminderen van afval  
        Actie 1422 sensibiliseren over en inzetten op selectieve inzameling  
        Actieplan 143 zorgen voor duurzaamheid  
        Actie 1433 sensibiliseren van inwoners, bedrijven en eigen gemeentelijk  personeel over duurzaamheid  
        Actie 1434 een nultolerantie voor zwerfvuil  
        Actie 1435 faciliteren van een duurzame, toekomstgerichte ontwikkeling van de land- en tuinbouwbedrijven  
        Actie 1436 verminderen van de CO2-uitstoot op het grondgebied  
        Actie 1437 uitvoeren van lokaal energie- en klimaatpact (burgemeesterconvenant)  
        Actie 1438 faciliteren van hernieuwbare energieprojecten met  burgerparticipatie en met energiegemeenschappen  
        Doelstelling 15 Het uitvoeren van een lokaal woonbeleid  
        Actieplan 151 de Vlaamse beleidsprioriteiten uitvoeren  
        Actie 1511 zorgen voor een divers en betaalbaar woonaanbod afhankelijk van woonnoden  
        Actie 1512 informeren, adviseren en begeleiden van inwoners met vragen rond wonen  
        Actie 1513 bewaken van de kwaliteit van het woningpatrimonium en woonomgeving  
         
        Artikel 2

        Advies wordt gevraagd aan de

        • de gemeentelijke culturele raad; 
        • de gemeentelijke sportraad; 
        • de gemeentelijke jeugdraad; 
        • de gemeentelijke seniorenraad; 
        • de gemeentelijke adviesraad voor veilig verkeer; 
        • de gemeentelijke adviesraad voor milieu en natuur; 
        • het lokaal overleg kinderopvang; 
        • de gemeentelijke bibliotheekraad; 
        • de gemeentelijke landbouwraad; 
        • de lokaal economische raad.

        Artikel 3

        De termijn om advies uit te brengen eindigt op 30 juni 2025.

      • Deelname aan raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering GSD-V: goedkeuring

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        E-mailbericht van de heer Geert Van Renterghem, account manager van Ethias, met als doel de actieve polissen te overlopen op 14 mei 2025 en met info betreffende de polis gezondheidszorgen.

         

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, inzonderheid de artikelen 77, 78, 2” lid, 10° en 186 §2 tot en met §4.

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen, inzonderheid het artikel 2,6°, het artikel 43, §1, 2e lid en het artikel 47.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, laatst gewijzigd bij besluit van 21 februari 2025 van de Vlaamse Regering tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, wat betreft de regeling van het recht op drie opeenvolgende weken vakantie voor VIA-personeelsleden, inzonderheid het artikel 40, §3.

        Besluit van 28 juni 2023 van het vast bureau betreffende de rechtspositieregeling voor het specifieke personeel van het OCMW: wijzigen.

        Besluit van 27 september 2023 van het vast bureau betreffende de rechtspositieregeling voor het personeel van het woonzorgcentrum Rozenberg: vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        Lokale besturen zijn verplicht om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden.

        Alle lokale besturen en aanverwante instellingen konden in het verleden gebruik maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar dat de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, eind 2025 ophoudt te bestaan.

        De beslissing van de federale GSD stelt dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet kunnen intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen, die aangesloten zijn bij de federale GSD.

        Gezien het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

        Ondertussen deelt Ethias bij e-mail van 14 mei 2025 informatie van de dienst polissen gezondheidszorgen mede dat de polis gezondheidszorgen van Oostrozebeke voorlopig op de lijst staat van saneringen 2025.

        Dit betekent dat er wellicht een voorstel tot aanpassing van de premie/voorwaarden zal volgen, doch dit moet nog overlegd worden bij Ethias of er al dan niet een sanering zal worden voorgesteld.

        De gemeente en het OCMW van Oostrozebeke kunnen dan eventueel het voorstel van Ethias aanvaarden of weigeren, maar in dit laatste geval zullen de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke alsdan aanvullend een overheidsopdracht moeten uitschrijven.

        De polis gezondheidszorgen is evenwel een delicate polis omdat nagegaan moet worden wat er momenteel is verzekerd. 

        Teveel wijzigingen kunnen wrevel opwekken bij het personeel, gepensioneerden of vakbonden, en de vraag zal zich kunnen stellen of de sanering niet te zwaar zal zijn?   

        Het is ondertussen nuttig om al te kijken naar het bestek bij de GSD-V te Brussel.

        Via de link (https://www.gsd-v.be/collectieve-hospitalisatieverzekering-inschrijven/) kunnen de gemeente en het OCMW van Oostrozebeke zich nog inschrijven voor overheidsopdracht ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        Een visum werd niet gevraagd aan de financiële directeur, aangezien de financiële impact nog niet gekend is.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de deelname van de gemeente Oostrozebeke aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026, goed.

        Artikel 2

        GSD-V wordt gemachtigd om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van de gemeente Oostrozebeke, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.

        Artikel 3

        De deelname moet bevestigd worden door het invullen en ondertekenen van het online formulier en een kopie van dit besluit te voegen bij de deelnamebevestiging of de kopie van dit besluit door te sturen aan hospi@gsd-v.be.

      • OFP Prolocus - algemene vergadering: aanduiden vertegenwoordiger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        E-mail van 23 april 2025 betreffende de algemene vergadering van OFP Prolocus van dinsdag 17 juni 2025.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context, argumentatie

        Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. 

        Het gemeentebestuur is aangesloten bij OFP Prolocus, het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers.

        Op basis van de statuten van het OFP heeft de gemeente Oostrozebeke stemrecht in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

        Deze algemene vergadering gaat door op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30 uur in het Concertgebouw te Brugge.

        De Raad van Bestuur zal daar onder meer het jaarverslag 2024 van het OFP ter goedkeuring voorleggen.

        Dit stemrecht kan echter enkel worden uitgeoefend als het gemeentebestuur een vaste vertegenwoordiger heeft aangeduid.

        Een aantal besturen heeft dat al gedaan, andere nog niet. 

        Indien de gemeente ten laatste op 2 juni 2025, een beslissing bezorgt waarin een vertegenwoordiger is aangesteld, zal OFP Prolocus hem/haar nog formeel uitnodigen voor de vergadering.

        In het andere geval kan de vertegenwoordiger zich aandienen op de vergadering, en zal hij/zij kunnen stemmen als hij/zij een bewijsstuk van zijn aanduiding voorlegt.

        De vaste vertegenwoordiger kan tegelijkertijd meerdere entiteiten vertegenwoordigen, bijvoorbeeld zowel het gemeentebestuur, het OCMW, als een AGB.

        De vertegenwoordiger hoeft geen mandataris te zijn.

        In de statuten van OFP Prolocus is sprake van ‘bestuurders, leden van het directiecomité of werknemers’.

        Het OFP laat het aan het oordeel van de besturen wie daaronder wordt verstaan.

        Indien het bestuur naast een vaste vertegenwoordiger ook een plaatsvervanger heeft aangeduid, kan deze aan de vergadering deelnemen indien de vaste vertegenwoordiger belet zou zijn.

        Het bestuur is echter niet verplicht een plaatsvervanger aan te duiden.

        De vaste vertegenwoordiger kan tevens een volmacht geven aan een vaste vertegenwoordiger van een ander bestuur.

        Dit bestuur dient echter tot dezelfde groep van leden te behoren.

        Grosso modo gaat dit om leden van de ‘groep VVSG’, de besturen die vanaf 2022 tot OFP Prolocus zijn toegetreden, en om leden van de groep Provant, dit zijn de besturen die voor 1 januari 2022 al aangesloten waren bij OFP Provant, de voorganger van OFP Prolocus.

        Bij twijfel over die groepen kan het bestuur contact nemen met het fonds op info@ofpprolocus.be.

        Het volmachtsformulier is te vinden op www.ofpprolocus.be, onder het tabblad algemene vergadering.

        De agenda van de Algemene Vergadering, noch een formele stellingname daarover, dient vooraf voorgelegd aan (bijvoorbeeld) de gemeenteraad.

        De agenda, bijlagen en praktische verloop van de algemene vergadering worden na goedkeuring van de Raad van Bestuur op 27 mei gepubliceerd op de publiek toegankelijke zone van de website van OFP Prolopus, zijnde www.ofpprolocus.be. 

        Het OFP is immers niet onderworpen aan de wetgeving op de intergemeentelijke samenwerking waarin dit is voorzien.

        • Oostrozebeke.nu draagt de heer Derudder, burgemeester, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van OFP Prolocus;
        • INSPRAAK.nu draagt de heer Vandenbroucke, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van OFP Prolocus;
        • Vlaams Belang draagt de heer Coppens, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

        De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De raad voor maatschappelijk welzijn ging over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van OFP Prolocus:

        • 12 ja-stemmen voor de heer Derudder, burgemeester;
        • 5 ja-stemmen voor de heer Vandenbroucke, raadslid;
        • 1 ja-stem voor Glenn Coppens, raadslid.

        De heer Derudder, burgemeester, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in algemene vergadering van OFP Prolocus.

        besluit

        Artikel 1

        De raad beslist om de heer Luc Derudder, burgemeester, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1, bus 201, e-mail: burgemeester@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus voor de legislatuur 2025-2030.

        Artikel 2

        Bij belet van de aangeduide persoon kan het college van burgemeester en schepenen een plaatsvervanger aanduiden.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan OFP Prolocus, Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen, e-mail: info@ofpprolocus.be.

    • intercommunales

      • EthiasCo bv - algemene vergadering: aanduiden vertegenwoordiger

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        Schrijven van 23 april 2025 betreffende de gewone algemene vergadering van EthiasCo bv van donderdag 12 juni 2025.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        feiten, context, argumentatie

        Naar aanleiding van de gemeenteraadsverkiezingen op 3 oktober 2024 werd op 3 december 2024 de nieuwe gemeenteraad geïnstalleerd. 

        De gemeente Oostrozebeke bezit in bovengenoemde vereniging 2 aandelen en mag zich laten vertegenwoordigen in de gewone algemene vergadering van EthiasCo bv.

        De eerstvolgende gewone algemene vergadering vindt plaats, in digitale vorm, op donderdag 12 juni 2025 om 10 uur, conform artikel 23, lid 8 van de statuten.

        De stemming gebeurt op afstand via het online platform.

        • Oostrozebeke.nu draagt de heer Derudder, burgemeester, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv;
        • INSPRAAK.nu draagt de heer Vandenbroucke, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv;
        • Vlaams Belang draagt de heer Coppens, raadslid, voor als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv.

        De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming tijdens de openbare zitting.

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Geheime stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        De gemeenteraad ging over tot geheime stemming.

        18 stembrieven worden geteld voor de kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergadering van EthiasCo bv:

        • 12 ja-stemmen voor de heer Derudder, burgemeester;
        • 5 ja-stemmen voor de heer Vandenbroucke, raadslid;
        • 1 ja-stem voor Glenn Coppens, raadslid.

        De heer Derudder, burgemeester, heeft de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen als kandidaat vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in algemene vergadering van EthiasCo bv.

        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad beslist om de heer Luc Derudder, burgemeester, wonende te 8780 Oostrozebeke, Krinkelstraat, 1, bus 201, e-mail: burgemeester@oostrozebeke.be aan te duiden als vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke in de algemene vergaderingen van EthiasCo bv voor de legislatuur 2025-2030.

        Artikel 2

        Bij belet van de aangeduide persoon kan het college van burgemeester en schepenen een plaatsvervanger aanduiden.

        Artikel 3

        Een kopie van dit besluit wordt verzonden aan EthiasCo bv, voie Gisèle Halimi 10, 4000 Luik, algemene.vergadering@ethias.be.

    • gemeente en OCMW-eigendommen

      • Plaatsing van een pakjesautomaat op het openbaar domein: goedkeuring overeenkomst

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        E-mail van 24 januari 2025 van BPost voor het plaatsen van een pakjesautomaat (parcel locker) op het openbaar domein.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt, meer bepaald de artikelen 56 en 57.

        Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: (her-)vaststellen.

        feiten, context, argumentatie

        BPost de intentie heeft om op een site die toegankelijk is voor het publiek een bpost pakjesautomaat (hierna 'pakjesautomaat' genoemd) ter beschikking te stellen, waarin de klanten van bpost pakjes kunnen afgeven voor verwerking door bpost of andere partners of pakjes kunnen ophalen, die er door bpost of andere partners

        in geplaatst werden.

        Onder 'andere partners' wordt meer bepaald verstaan: koerierdiensten, leveranciers en bedrijven die, naargelang hun operationele activiteiten, eveneens gebruik kunnen maken van de pakjesautomaten om pakjes af te geven of op te halen, indien ze vooraf een overeenkomst met bpost hebben afgesloten en die in de af te sluiten overeenkomst 'Andere partners' worden genoemd.

        De pakjesautomaat moet - te allen tijde - gemakkelijk toegankelijk en veilig zijn voor bpost, voor de klanten van bpost en voor de Andere Partners.

        De terbeschikkingstellingnemer beschikt over een site die voldoet aan de voorwaarden die BPost heeft gesteld voor de installatie van een pakjesautomaat.

        Die gekozen site wordt beschreven in bijlage 2 van deze overeenkomst (hierna de 'Gekozen site ' en 'Bijlage 2' genoemd).

        De terbeschikkingstellingnemer wenst te beschikken over een pakjesautomaat op de gekozen site onder de voorwaarden, die worden beschreven in deze overeenkomst (hierna de 'overeenkomst' genoemd).

        Toelichting door de heer De Marez, 1ste schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren De Mets en Vande Maele, raadsleden.

        De heer Vand D'huynslager, schepen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, Carl Vereecke
        Voorstanders: Hans Claerhout, Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt volgende huurovereenkomst goed:

        OVEREENKOMST VOOR DE PLAATSING VAN EEN PAKJESAUTOMAAT OP HET OPENBAAR DOMEIN
        vastgesteld in de zitting van de gemeenteraad van 5 juni 2025

        Tussen:

        enerzijds

        het gemeentebestuur van Oostrozebeke,
        met kantoren te 8780 Oostrozebeke, Ernest Brengierstraat, 6,
        KBO-nummer: 0207.436.676;
        vertegenwoordigd door de heer Hans Claerhout, voorzitter van de gemeenteraad en de heer Carl Vereecke, algemeen directeur,
        handelend in uitvoering van de beslissing van de gemeenteraad van 5 juni 2025,
        hierna de 'terbeschikkingstellingnemer' genoemd.

        en anderzijds

        de naamloze vennootschap van publiek recht “BPost”,
        met maatschappelijke zetel te 1000 Brussel, Anspachlaan, 1 bus 1;
        ingeschreven in het rechtspersonenregister bij de Kruispuntbank van Ondernemingen onder het ondernemingsnummer 0214.596.464, met BTW-nummer BE 0214.596.464;
        in het kader van deze overeenkomst rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer Nick Bond, in zijn hoedanigheid van Head of Partner Network;
        hierna “BPost” genoemd.

        Partijen verklaren te zijn overeengekomen als volgt:

        Artikel 1 voorwerp van de overeenkomst

        1.1.

        BPost stelt een pakjesautomaat ter beschikking van de terbeschikkingstellingnemer op de in bijlage 2 gekozen site (hierna de 'gekozen site').

        1.2.

        Indien vóór de installatie van de pakjesautomaat de voor de pakjesautomaat gekozen site niet optimaal is of niet geschikt is voor een van de partijen, kan de voor de pakjesautomaat gekozen site, na onderling overleg en onder nader overeen te komen voorwaarden, vóór de installatie van de pakjesautomaat worden aangepast
        door middel van een aanhangsel ter wijziging van bijlage 2 van deze Overeenkomst.

        De partijen komen overeen dat zij in een dergelijk geval verkiezen om de gekozen site aan te passen en de bijlage 2 te wijzigen dan deze overeenkomst te beëindigen.

        Zodra de pakjesautomaat geïnstalleerd is, mag hij alleen nog worden verplaatst of verwijderd met de toestemming van BPost.

        1.3.

        Tijdens de uitvoering van het project communiceren de partijen met elkaar via de door elke partij aangewezen projectverantwoordelijken, zoals aangegeven in bijlage 1 van de overeenkomst.

        Na de implementatie zal de terbeschikkingstellingnemer contact opnemen met de klantendienst van BPost vermeld in bijlage 2 van deze overeenkomst.

        1.4.

        De door BPost te installeren pakjesautomaat en het materiaal dat voor de bevestiging ervan wordt gebruikt, blijven te allen tijde eigendom van BPost, zonder dat terbeschikkingstellingnemer op welke manier dan ook aanspraak kan maken op de verwerving van zijn eigendom.

        Artikel 2 duur van de overeenkomst en opzegging

        2.1.

        Deze overeenkomst wordt aangegaan voor een periode van 60 maanden en treedt in werking op de datum van ondertekening (hierna 'looptijd').

        2.2.

        Wanneer de looptijd van de overeenkomst verstrijkt, wordt hij stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd, tenzij een van de partijen de overeenkomst uiterlijk 6 maanden voor de datum, waarop de looptijd verstrijkt per aangetekende brief opzegt.

        Nadat de overeenkomst stilzwijgend voor onbepaalde tijd is verlengd, kan elke partij de overeenkomst te allen tijde beëindigen per aangetekende brief met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.

        2.3.

        30 maanden nadat deze overeenkomst van kracht is geworden, kan de terbeschikkingstellingnemer ze op elk moment opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 6 maanden.

        Deze overeenkomst kan dus op zijn vroegst 36 maanden na de inwerkingtreding ervan effectief worden beëindigd.

        Als de terbeschikkingstellingnemer gebruik maakt van de mogelijkheid om de overeenkomst op te zeggen, zal hij BPost een opzeggingsvergoeding van 1.250 euro moeten betalen voor de kosten voor het demonteren en weghalen van de pakjesautomaat, en dit binnen 30 dagen na het begin van de opzegtermijn.

        2.4.

        Bovendien heeft bpost ook de mogelijkheid om deze overeenkomst op te zeggen zonder enige vergoeding

        • wanneer een beslissing van de overheid of een regelgevende bepaling van bpost het bedrijf daartoe verplicht. In dat geval moet BPost de terbeschikkingstellingnemer per aangetekende brief op de hoogte brengen en een opzegtermijn van ten minste 2 maanden in acht nemen.
        • BPost mag deze overeenkomst ook te allen tijde opzeggen. In dat geval moet BPost de terbeschikkingstellingnemer per aangetekende brief op de hoogte brengen en een opzegtermijn van ten minste zes (6) maanden in acht nemen
        • Indien de terbeschikkingstellingnemer de voorwaarden met betrekking tot de openingstijden en toegang zoals voorzien in artikel 6.1 van deze overeenkomst niet naleeft. In dat geval moet BPost de terbeschikkingstellingnemer per aangetekende brief op de hoogte brengen en een opzegtermijn van ten minste één (1) maand in acht nemen.

        2.5.

        Elke partij heeft op elk moment en in afwijking van artikel 2.2 het recht om deze overeenkomst na ingebrekestelling, zonder gerechtelijke tussenkomst en zonder enige vergoeding te beëindigen als

        1. een vereffenaar of een voorlopige bewindvoerder werd aangesteld om het patrimonium of de activa van de andere partij te beheren;
        2. de andere partij failliet verklaard wordt of in staat van kennelijk onvermogen verkeert of opgehouden heeft te betalen;
        3. de andere partij in vereffening wordt gesteld en;
        4. de andere partij zich in om het even welke andere toestand bevindt, die vergelijkbaar is met de bovengenoemde feiten.

        Artikel 3 Prijs van de terbeschikkingstelling

        Niet van toepassing

        Artikel 4 eenmalige opstart- en installatiekosten

        4.1

        BPost verbindt zich ertoe om de eenmalige opstart- en installatiekosten per pakjesautomaat voor zijn rekening te nemen, met inbegrip van de transport-, installatie- en opstartkosten (registratie bij bpost en de andere partners, internetaansluiting, tests en opvolging) (hierna 'eenmalige opstart- en installatiekosten').

        Artikel 5 aanvullende overeengekomen opties

        5.1. Niet van toepassing

        Artikel 6 specifieke verplichtingen van de terbeschikkingstellingsnemer

        6.1.

        De Terbeschikkingstellingnemer biedt BPost, de andere partners en elke door BPost aangestelde persoon, alsook de klanten van bpost een gemakkelijke, rechtstreekse, absolute, onbeperkte, permanente en veilige toegang tot de pakjesautomaat en dit het hele jaar door, zeven dagen op zeven en 24 uur op 24, met het oog op de installatie, het onderhoud, het gebruik, de herstelling of de vervanging van de pakjesautomaat.

        Indien de pakjesautomaat wordt geïnstalleerd in een ruimte zonder zeven dagen op zeven en 24 uur op 24 toegang , zoals binnen de winkel of op een afgesloten parking geldt :

        • De terbeschikkingstellingnemer biedt BPost, andere partners en elke door bpost gemachtigde persoon, evenals het publiek, een vlotte, rechtstreekse, absolute, onbeperkte en permanente, veilige en gemakkelijk bereikbare toegang tot de pakjesautomaat, tijdens het hele jaar, gedurende de openingstijden van de afgesloten ruimte , met het oog op de plaatsing, het onderhoud, het gebruik, het herstellen of het wijzigen van de pakjesautomaat;
        • De terbeschikkingstellingnemer mag deze toegang op geen enkele manier belemmeren, bemoeilijken of verhinderen, noch aan voorwaarden onderwerpen (sleutels, code, enz..

        6.2.

        De terbeschikkingstellingnemer verbindt er zich ook toe om, in overeenstemming met de installatievoorwaarden, die hij van BPost heeft ontvangen, de voorbereidende werkzaamheden uit te voeren, die nodig zijn voor de installatie van de pakjesautomaat.

        Dit betekent onder andere een beschikbare ruimte, in overeenstemming met de installatievoorwaarden meegedeeld door bpost, een geschikte ruimte met vlakke en afgewerkte muren en vloeren, een mobiele internetverbinding en een goed werkende verlichting in de ruimte en/of buitenomgeving van de pakjesautomaat.

        6.3.

        De terbeschikkingstellingnemer moet zorgen voor een permanente stroomvoorziening die nodig is voor de goede werking van de pakjesautomaat op de gekozen site en draagt de kosten van het elektriciteitsverbruik voor de duur van de overeenkomst.

        De partijen komen ook overeen dat er aan het einde van de overeenkomst geen kosten mogen worden aangerekend aan bpost met betrekking tot de ruimte en/of de externe omgeving.

        6.4.

        De terbeschikkingstellingnemer verklaart dat hij eigenaar is van de gekozen site of dat hij over de nodige zakelijke of persoonlijke rechten beschikt opdat bpost er de pakjesautomaat mag plaatsen.

        Hij verklaart daarbij dat hij volledig bevoegd is om deze overeenkomst aan te gaan.

        Bijgevolg ontslaat BPost zich van alle verplichtingen van derden met betrekking tot het afsluiten van deze overeenkomst.

        De terbeschikkingstellingnemer zal BPost schadeloos stellen als derden de plaatsing van de pakjesautomaat door BPost op de gekozen site op een of andere manier betwisten.

        De terbeschikkingstellingnemer is verantwoordelijk voor het aanvragen en verkrijgen van de benodigde bouwvergunning(en) voor de installatie van de pakjesautomaat, indien dit van toepassing is voor de gekozen site.

        De terbeschikkingstellingnemer bevestigt dat er geen andere vergunningen, toelatingen, goedkeuringen, licenties of kennisgevingen dan die waarnaar in deze overeenkomst wordt verwezen, vereist zijn voor de volledige inwerkingtreding van de overeenkomst op de datum en voor de duur van de overeenkomst.

        De terbeschikkingstellingnemer verklaart dat hij niet op de hoogte is van enige vereisten, bezwaren of geschillen die de installatie van een pakjesautomaat op de gekozen site zouden verhinderen (met uitzondering van de voornoemde bouwvergunning).

        6.5.

        De terbeschikkingstellingnemer mag geen wijzigingen aanbrengen aan de door bpost geïnstalleerde pakjesautomaat, hem niet verplaatsen of bedekken, zelfs niet gedeeltelijk. Artikel 1.2 van de overeenkomst is van toepassing, wat meer bepaald betekent dat de Terbeschikkingstellingnemer de pakjesautomaat alleen mag verplaatsen met de schriftelijke toestemming van bpost, en op voorwaarde dat hij de verplaatsingskosten draagt.

        De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich ertoe om de projectverantwoordelijke van BPost, vermeld in bijlage 1 van deze overeenkomst, minstens twee maanden op voorhand via de klantendienst van BPost op de hoogte te brengen van werkzaamheden, die een rechtstreekse of onrechtstreekse impact zouden hebben op de toegang tot of het gebruik van de pakjesautomaat.

        De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich ertoe om de klantendienst van BPost, die vermeld wordt in bijlage 1 van deze overeenkomst, op de hoogte te brengen van schade aan of pannes van de pakjesautomaat.µ

        6.7.

        In het geval van een overdracht van de rechten van de terbeschikkingstellingnemer op de gekozen site, waar de pakjesautomaat staat, zal de terbeschikkingstellingnemer er alles doen om ook de verplichtingen, die voortvloeien uit deze overeenkomst over te dragen aan de derde aan wie de rechten op de site worden overgedragen.

        In een dergelijk geval mag de terbeschikkingstellingnemer of de derde aan wie de site wordt overgedragen deze overeenkomst beëindigen in overeenstemming met de bepalingen van artikel 2 van deze overeenkomst.

        6.8.

        De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich ertoe om als een voorzichtig en redelijk persoon alle redelijke maatregelen te nemen om de gekozen site te beveiligen, teneinde het risico op vandalisme of criminele daden van welke aard dan ook tegen de pakjesautomaat of zijn gebruikers te beperken.

        6.9

        De terbeschikkingstellingnemer verbindt zich er tevens toe om de noodzakelijke veiligheidsvoorzieningen rond de pakjesautomaat te installeren om

        • hem te beschermen tegen aanrijdingen door voertuigen en;
        • extra bescherming te bieden aan de gebruikers, zonder de normale werking ervan te belemmeren.

        6.10

        De terbeschikkingstellingnemer zal bpost op de hoogte brengen als hij weet heeft van belastingen, rechten, heffingen, enz. van welke aard ook, die verschuldigd zouden kunnen zijn door de plaatsing of de aanwezigheid van de pakjesautomaat op de gekozen site.

        Belastingen, taksen, rechten enz. die enkel betrekking hebben op de gekozen site (met inbegrip van, maar niet beperkt tot, de roerende voorheffing), zijn volledig ten laste van de terbeschikkingstellingnemer.

        Artikel 7 specifieke verplichtingen van BPost

        7.1

        BPost staat in voor de installatie van de pakjesautomaat op de gekozen site(s) vermeld in bijlage 2 van deze overeenkomst en voor de exploitatie, het onderhoud en de herstelling van deze pakjesautomaat.

        De terbeschikkingstellingnemer zal bpost vergoeden voor alle schade die aan de pakjesautomaat wordt berokkend wanneer de terbeschikkingstellingnemer de algemene zorgvuldigheidsnorm of zijn contractuele verplichtingen niet naleeft.

        7.2

        BPost dient de pakjesautomaat binnen 30 werkdagen na het einde van deze overeenkomst te verwijderen.

        7.3

        BPost staat in voor het tot stand brengen van de internetverbinding, die nodig is voor de werking van de pakjesautomaat en voor de nodige meldingen aan de andere partners.

        7.4

        BPost stelt ook een klantendienst met ruime openingsuren ter beschikking om ondersteuning te bieden bij de exploitatie van de pakjesautomaat op de gekozen site.

        De klantendienst biedt hulp aan de terbeschikkingstellingnemer, de andere partners en de BPost-klanten van de pakjesautomaat op de gekozen site.

        De contactgegevens van de klantendienst staan vermeld in bijlage 2 bij deze overeenkomst en staan ook permanent aangeduid op de pakjesautomaat op de gekozen site.

        Artikel 8 verzekering en aansprakelijkheid

        8.1

        BPost heeft een verzekeringspolis afgesloten, die alle rechtstreekse schade dekt, die door brand wordt veroorzaakt aan de pakjesautomaat of aan het lokaal waar hij zich bevindt, tot een maximum van € 500.000,00 of voluit in letters VIJFHONDERDUIZEND EURO, per schadegeval en per contractueel jaar.

        Bijgevolg kan BPost slechts aansprakelijk worden gesteld tot een maximumbedrag van € 500.000,00 per schadegeval en per contractueel jaar.

        8.2

        BPost heeft een verzekeringspolis afgesloten, die alle rechtstreekse schade dekt ten gevolge van een overlijden, lichamelijk letsel of materiële schade, tot een maximum van € 2.500.000,00 of voluit in letters TWEE
        MILJOEN VIJHONDERDDUIZEND EURO, per schadegeval bij schade, die wordt veroorzaakt aan de terbeschikkingstellingnemer of aan derden in verband met de exploitatie van de pakjesautomaat.

        Bijgevolg kan BPost slechts aansprakelijk worden gesteld tot een maximumbedrag van € 2.500.000,00 per schadegeval en per contractueel jaar.

        8.3.

        Elke partij garandeert dat zij een verzekering zal afsluiten of haar verzekeringspolis zal uitbreiden voor haar eigen schade en schade toegebracht aan derden, waaronder de andere partij en de gebruikers van de pakjesautomaat, die het gevolg is van haar handelen of dat van haar leveranciers of dienstverleners.

        Deze verzekering voorziet in een wederzijdse afstand van verhaal voor elk van de partijen.

        8.4.

        Geen van de partijen kan aansprakelijk worden gesteld voor vertraging in de uitvoering of niet-nakoming van haar verplichtingen onder deze overeenkomst als de vertraging of niet-nakoming in kwestie het gevolg is van overmacht in de zin van artikel 5.226 van het Burgerlijk Wetboek.

        8.5.

        Een partij zal in geen enkel geval aansprakelijk zijn voor indirecte en / of immateriële schade, die de andere partij lijdt, zoals (zonder daartoe beperkt te zijn) tijdverlies, verlies van klanten, winstderving, inkomstenverlies, verlies van gegevens, verhoging van de algemene kosten, verstoring van een commerciële activiteit, schade aan het imago, verlies van (toekomstige) besparingen, personeelskosten of opportuniteitsverlies.

        8.6.

        De partijen erkennen en aanvaarden dat de in deze overeenkomst vermelde formele waarborgen en verplichtingen de enige waarborgen vormen wat betreft het voorwerp van deze overeenkomst.

        Artikel 9 AVG

        De persoonsgegevens (naam en voornaam, adres, telefoon-/gsm-nummer of e-mailadres en functie) van sommige personeelsleden van de terbeschikkingstellingnemer, zoals door de terbeschikkingstellingnemer meegedeeld aan bpost in het kader van het afsluiten van de overeenkomst of het uitvoeren van de diensten, die onder de overeenkomst vallen, zullen worden verwerkt door BPost, waarbij BPost optreedt als verwerkingsverantwoordelijke van de gegevens, met het oog op de uitvoering van diensten (met inbegrip van
        het beheren van de contractuele relatie, het opnemen van contact in geval van problemen, het toezicht houden op de activiteiten en het voorkomen van fraude en misbruik).

        BPost behoudt zich het recht voor om deze gegevens ook te gebruiken om aan deze personeelsleden informatie mee te delen over gelijkaardige diensten die bpost aanbiedt, namelijk in het kader van het legitieme belang van BPost om deze diensten bij zijn klanten te promoten, met name per post, via e-mail of telefoon.

        De terbeschikkingstellingnemer garandeert dat de betrokken personeelsleden op de hoogte werden gebracht van de bovenvermelde verwerking van hun persoonsgegevens door BPost.

        De aan BPost verstrekte persoonsgegevens worden bewaard voor de volledige duur van deze overeenkomst, waarna ze worden gewist.

        Het algemene beleid inzake gegevensbescherming van BPost legt in het algemeen uit hoe BPost persoonsgegevens verzamelt en verwerkt bij het gebruik van de websites, apps, producten en diensten van bpost, of bij andere interacties met BPost.

        Het is toegankelijk via de volgende link: http://www.bpost.be/site/nl/privacy".

        Indien de terbeschikkingstellingnemer of bepaalde personeelsleden zich wensen te verzetten tegen het gebruik van hun persoonsgegevens met het oog op de verspreiding van informatie over gelijkaardige diensten die BPost aanbiedt, kan de terbeschikkingstellingnemer of het personeelslid dit op elk ogenblik aan BPost meedelen door een gedateerd en ondertekend schriftelijk verzoek, samen met een bewijs van zijn identiteit, te richten aan: BPost, Data Protection Office, Anspachlaan 1, bus 1, 1000 Brussel, of door het onlineformulier in te vullen dat beschikbaar is in ons privacycharter via de volgende link: http://www.bpost.be/site/nl/privacy.

        Onder bepaalde voorwaarden kunnen de personeelsleden van de terbeschikkingstellingnemer hun persoonsgegevens raadplegen, om ze indien nodig te laten rectificeren of om ze te laten verwijderen, de verwerking ervan te beperken of de gegevensoverdraagbaarheid ervan te vragen door een schriftelijk, gedateerd en ondertekend verzoek, vergezeld van een identiteitsbewijs, te sturen naar: bpost, Data Protection Office, Anspachlaan 1, bus 1, 1000 Brussel, of via de link naar het onlineformulier dat beschikbaar is in ons privacycharter: http://www.bpost.be/site//privacy.

        Tot slot kan er een klacht worden ingediend bij de bevoegde Belgische autoriteit als een verzoek onbeantwoord blijft: https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/.

        Artikel 10 varia

        10.1.

        Deze overeenkomst mag in geen geval geïnterpreteerd worden als zou ze een participatiemaatschappij of een andere vereniging tot stand brengen tussen de partijen.

        Zo kan ook geen enkele Partij beschouwd worden als een medewerker of loontrekkende van de andere partij.

        10.2.

        Deze Overeenkomst omvat het volledige akkoord van de Partijen over het voorwerp waarop ze betrekking heeft en bevat alles wat de Partijen hebben onderhandeld en zijn overeengekomen in dat verband.

        Ze vervangt en annuleert alle akkoorden, offertes, voorstellen, communicaties en berichten die eerder, mondeling of schriftelijk, werden uitgewisseld of waarover werd beslist tussen de partijen met betrekking tot hetzelfde voorwerp.

        10.3.

        BPost kan deze overeenkomst overdragen aan andere personen zonder hiervoor de toestemming van de terbeschikkingstellingnemer te moeten vragen.

        10.4.

        De nietigheid, onwettigheid of niet-afdwingbaarheid van een of meer clausules van deze overeenkomst heeft geen invloed op de geldigheid van de andere clausules.

        De partijen moeten dan alles in het werk stellen om onmiddellijk en te goeder trouw overeenstemming te bereiken over een clausule ter vervanging van de betwiste clausule.

        10.5.

        Het feit dat een partij zich niet (volledig) beroept op een recht dat voortvloeit uit deze overeenkomst of op een schending door de andere partij, of dit te laat doet, betekent geenszins dat zij definitief afziet van het recht om zich op een later tijdstip op dat recht of die schending te beroepen.

        10.6.

        Deze overeenkomst wordt geregeld door het Belgische recht.

        10.7.

        Alleen de hoven en rechtbanken van het gerechtelijk arrondissement Brussel zijn bevoegd voor elk geschil met betrekking tot het sluiten, de geldigheid, de interpretatie of de uitvoering van deze overeenkomst of latere contracten of transacties, die eruit kunnen voortvloeien, evenals voor elk ander geschil met betrekking tot of in verband met deze overeenkomst, zonder uitzondering.

        Bijlagen:

        1. Gegevens van de projectverantwoordelijken en van de klantendienst van BPost voor de pakjesautomaten;
        2. Beschrijving van de gekozen site (met opgave van de plaats waar BPost de Pakjesautomaat zal installeren).

        De overeenkomst treedt in werking op de datum van ondertekening of van de laatste ondertekening als de partijen niet op dezelfde dag ondertekenen.

        Gedaan te Brussel, op ...,

        in tweevoud, waarbij elke partij de ontvangst bevestigt van een naar behoren geparafeerd en ondertekend exemplaar, inclusief alle bijlagen.

        Opgemaakt te Oostrozebeke op …

        Namens het gemeentebestuur,

        Carl Vereecke                                                                                     Luc Derudder
        algemeen directeur                                                                             burgemeester.

        Namens BPost,
        Nick BOND
        Head of Partner Network

        (naam en handtekening voorafgegaan door “gelezen en goedgekeurd”)

        Artikel 2

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd voor de uitvoering van dit besluit, onder meer de ondertekening van de overeenkomst voor de plaatsing van een pakjesautomaat en het uitvoeren en het opvolgen van deze overeenkomst tussen de gemeente enerzijds en de naamloze vennootschap naar publiek recht BPost anderzijds.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Hans Claerhout, raadslid-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, schepenen
        Ilse Vervaeck, voorzitter BCSD
        Michiel Beils, Dirk Rogge, Annelies Gevaert, Dirk De Keyzer, Veerle Holsbeke, Robbe Coorevits, Jean Pierre Vande Maele, Koen De Mets, Wim Behaeghe, Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Yoerick Impens, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Glenn Coppens, raadslid
        aanleiding

        De e-mail van raadslid Jean Pierre Vande Maele van 3 juni 2025 namens de fractie INSPRAAK.nu.

        De e-mail van mevrouw Inge Noyez van 4 juni 2025 namens de fractie Vlaams Belang Oostrozebeke.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context, argumentatie

        De vragen van de raadsleden Dary Cnockaert, Koen Vandenbroucke, Koen De Mets, Jean Pierre Vande Maele en Yoerick Impens.

        De antwoorden van Ilse Vervaeck, Carine Geldhof, Olivier De Marez, schepenen en de burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

De voorzitter sluit de zitting op 05/06/2025 om 21:58.

Namens gemeenteraad,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Hans Claerhout
raadslid-voorzitter