Terug
Gepubliceerd op 10/10/2024

Notulen  gemeenteraad

do 05/09/2024 - 20:30 gemeentehuis - raadszaal
Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
Luc Derudder, burgemeester
Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
Carl Vereecke, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 05/09/2024 om 19:57.

  • Openbaar

    • kennisname

      • Kennisname omgevingsanalyse en bestuurskrachtanalyse

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • omgevingsanalyse en bestuurskrachtanalyse
    • budget en financiën

      • Gecoördineerd retributiereglement: voorwaarden: aanvullen en wijzigen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Gebruik kopieerpasjes in de bib.

        Beschikbaarheid herbruikbare bekers aangeboden door de gemeente Oostrozebeke.

        Wijziging van de Vlaamse regelgeving rond buitenschoolse kinderopvang.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, het laatst gewijzigd bij decreet van 22 december 2023 betreffende programmadecreet bij de begroting 2024. 

        Besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering tot wijziging van besluiten van de Vlaamse Regering door de fusie van het Departement Welzijn, Volksgezondheid en Gezin en het intern verzelfstandigd agentschap Zorg en Gezondheid tot het Departement Zorg.

        Besluit van de gemeenteraad van 5 oktober 2017 betreffende invullen van het begrip dagelijks bestuur: hervaststellen.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 mei 2017 betreffende gecoördineerd retributiereglement: hervaststellen, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 7 juli 2022 betreffende gecoördineerd retributiereglement: voorwaarden zwembeurt en bibliotheek: aanvullen en wijzigen.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 mei 2017 betreffende gecoördineerd retributiereglement: hervaststellen, het laatst gewijzigd bij besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 maart 2021 betreffende gecoördineerd retributiereglement: tarieven culturele infrastructuur voor bedrijven: wijzigen.

        Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende gecoördineerd retributiereglement: voorwaarden: aanvullen en wijzigen.

        Besluit van de Vlaamse Regering van 24 september 2021 tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijbehorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode en tot wijziging van artikel 1, 2 en 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2016 betreffende subsidiëring van projecten vanuit het vroegere Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten en voor personeelsleden met een gewezen gesco-statuut.

        feiten, context, argumentatie

        Aanpassing hoofdstuk 3 Fotokopiedienst:

        Er zijn geen kopieerpasjes meer beschikbaar in de bib, noch voor verenigingen, noch voor particulieren.

        De fotokopieën worden in de bib aangerekend per blad.

        De vermelding van kopieerspasjes mag bijgevolg geschrapt worden uit het reglement.

        Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.

        Aanpassing hoofdstuk 11 Gemeentelijke uitleendienst:

        De gemeente Oostrozebeke heeft in 2020 een voorraad van 1400 herbruikbare bekers aangekocht.

        In totaal werden er 1000 bekers ter beschikking gesteld voor de Oostrozebeekse verenigingen alsook voor eigen evenementen.

        De huidige voorraad bedraagt nog 980 herbruikbare bekers.

        Het verlies van de herbruikbare bekers kon nooit worden aangerekend omdat er tot op heden geen reglement bestaat.

        Het gebruik van herbruikbare bekers wordt door de overheid enorm gestimuleerd.

        Steeds meer verenigingen en particulieren wensen gebruik te maken van de herbruikbare bekers.

        Om die redenen werd er gekeken om de huidige voorraad aan te vullen met 1240 nieuwe herbruikbare bekers, inclusief voorraadbakken.

        We wensen de gebruikers een reglement voor te leggen zodat er duidelijkheid is voor alle gebruikers.

        De kosten bij verlies kunnen gedekt worden dankzij het gebruikersreglement.

        Toelichting door mevrouw Verschoore, voorzitter-schepen.

        Aanpassing hoofdstuk betreffende hoofdstuk 14 Buitenschoolse kinderopvang "De Wiemkes":

        In de huidige Vlaamse regelgeving voor de buitenschoolse kinderopvang, bestaat de oude term Initiatief buitenschoolse opvang niet meer.

        Daarom vervangen we deze term in de titel van hoofdstuk 14 door de term buitenschoolse kinderopvang.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 24 september 2021 tot regeling van de bestaande subsidies buitenschoolse opvang en de bijbehorende voorwaarden gedurende een overgangsperiode en tot wijziging van artikel 1, 2 en 3 van het besluit van de Vlaamse Regering van 15 juli 2016 betreffende subsidiëring van projecten vanuit het vroegere Fonds voor Collectieve Uitrustingen en Diensten en voor personeelsleden met een gewezen gesco-statuut, waar artikel 14 van het gecoördineerd retributiereglement naar verwijst, wordt opgeheven vanaf 1 januari 2026.

        Vanaf dan kunnen we ons niet meer baseren op dit besluit voor de jaarlijkse indexering van de ouderbijdragen voor De Wiemkes.

        Daarom schrappen we de verwijzing naar deze regelgeving uit het reglement.

        Het principe van de jaarlijkse indexering blijft wel bestaan en we blijven dezelfde formule toepassen.

        Inhoudelijk verandert er dus niets.

        Toelichting door mevrouw Geldhof, 1ste schepen.

        financiële impact

        Inkomsten zijn voorzien in het meerjarenplan 2024-2029.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Het gecoördineerd retributiereglement wordt als volgt vastgesteld:

        Hoofdstuk 1 - INLEIDENDE BEPALINGEN

        Artikel 1.1.1.1      

        Ons besluit van 19 december 2013 betreffende gecoördineerd retributiereglement: vaststellen en de latere wijzigingen (gemeenteraad van 4 september 2014, 5 maart 2015, 4 juni 2015, 3 september 2015, 4 februari 2016, 2 juni 2016) worden opgeheven per 1 juli 2016.

        De voorwaarden voor de retributies worden vastgelegd door de gemeenteraad.

        Artikel 1.1.1.2      

        Een vereniging wordt erkend als een erkende vereniging indien de vereniging:

          • ofwel lid is van een Oostrozebeekse gemeentelijke adviesraad;
          • ofwel jaarlijks gesubsidieerd wordt door het gemeentebestuur van Oostrozebeke;
          • ofwel op basis van een gemotiveerde aanvraag, zich door het college heeft laten erkennen als erkende vereniging. De erkenning geldt voor één legislatuur. De criteria om erkend te worden, staan opgelijst in de diverse subsidiereglementen.

        Alle andere verenigingen worden als niet erkende vereniging beschouwd.

        Artikel 1.1.1.3      

        Onder een dagperiode wordt verstaan:

          • dagperiode 1: voormiddag van 8.30 u. tot uiterlijk 12.30 u.;
          • dagperiode 2: namiddag van 13.00 u. tot uiterlijk 18.30 u.;
          • dagperiode 3: de avond van 19.00 u. tot uiterlijk 24 u.;
          • een periode met maximumduur van 5 u. (opeenvolgende uren).

        Artikel 1.1.1.4      

        Indien de deelnameprijs gebaseerd wordt op een berekening wordt het bekomen bedrag als volgt afgerond:

          • < 50 eurocent: naar de vorige eenheid;
          • ≥ 50 eurocent: naar de volgende eenheid.

        Artikel 1.1.1.5    

        Jaarlijks worden de prijzen voor het gebruik van lokalen, terreinen of bergingen aangepast aan de index van de consumptieprijzen. Het betreft de onderafdeling 8.3.1, 8.3.2.1 en 8.3.3, de afdeling 8.4,de afdelingen 9.4, 9.5 (met uitzondering van de artikels 9.5.1.2 en 9.5.1.3), afdeling 9.6, afdeling 9.7 en artikel 17.1.1.1.

        Jaarlijks worden de deelnameprijzen voor activiteiten aangepast aan de index van de consumptieprijzen. Het betreft hoofdstuk 12.

        Zesjaarlijks wordt bij aanvang van het schooljaar de prijs van de zwembeurten aangepast aan de gezondheidsindex. Het betreft onderafdeling 12.4.

        De aangepaste prijzen zijn van toepassing vanaf 1 september.

        De formule is de volgende:

        Basisprijs x indexcijfer der consumptieprijzen van de maand januari van het jaar/indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand juni 2019.

        Voor onderafdeling 12.4: prijs van toepassing schooljaar voor ingebruikname x gezondheidsindex augustus kalenderjaar aanpassing / gezondheidsindex augustus jaar datum van ingebruikname.

        De prijs wordt afgerond op 50 eurocent.

          • < 50 eurocent: naar 0,50;
          • ≥ 50 eurocent: naar de volgende eenheid.

        De tarieven die van toepassing zijn, staan op de website of worden opgenomen in de communicatie van het gemeentebestuur.

        Het tarief van toepassing op het ogenblik van de opmaak van de factuur of eindfactuur wordt toegepast.

        Het ter beschikking stellen van zalen met drankafname in de culturele infrastructuur in onderhevig aan btw.

        De prijzen voor het gebruik van zalen in de culturele infrastructuur zijn steeds inclusief btw.

        Bij gebruik van een zaal zonder drankafname wordt standaard een forfait voor drank aangerekend.

        Deze forfait van 5% zit vervat in de prijs.

        Artikel 1.1.1.6      

        Overgangsbepaling: De vorderingen of contracten, welke opgemaakt werden, op basis van het bestaande retributiereglement blijven behouden en worden niet aangepast aan het gewijzigd tarief.

        Hoofdstuk 2 - ALGEMENE ZAKEN

        Voor het afleveren van administratieve prestaties wordt een retributie aangerekend. 

        Hoofdstuk 3 - FOTOKOPIEDIENST

        Artikel 3.1.1.1      

        De vermelde prijzen zijn de prijs per blad.

        Artikel 3.1.1.2      

        De kopieën genomen in het kader van het decreet op de openbaarheid worden aangerekend aan het tarief van de verenigingen. Dit geldt ook voor de afschriften van de akten en stukken betreffende het bestuur van de gemeente in toepassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad. In uitzonderlijke gevallen wordt door het schepencollege de kostprijs bepaald.

        Afdeling 3.2     Verenigingen

        Artikel 3.2.1.1      

        Deze tarieven zijn enkel van toepassing voor erkende verenigingen bij aanvragen via de fotokopiedienst.

        De tarieven voor particulieren zijn van toepassing, indien geen gebruik gemaakt wordt van de fotokopiedienst.

        Hoofstuk 4 - BEGRAAFPLAATSEN

        [...]

        Hoofdstuk 5 - AFVAL

        Artikel 5.1.1.4      

        De scholen worden vrijgesteld van betaling van PMD zak 120 liter (blauw). Deze vrijstelling gebeurt door het leveren van PMD-zakken door het gemeentebestuur in de loop van de maand juni.

        Artikel 5.1.1.5      

        De gemeente geeft opdracht aan de intercommunale I.V.I.O. te zorgen voor de verdeling van de huisvuilzakken in het I.V.I.O. werkingsgebied. De burgers bevoorraden zich bij de verdeelpunten, aangeduid door de gemeente in overleg met de intercommunale I.V.I.O..

        Artikel 5.1.1.6      

        De gemeente machtigt de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. om de retributie-inkomsten, verschuldigd voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, te innen.

        Artikel 5.1.1.7      

        De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van de betreffende zakken. De invordering van de retributie zal desnoods in overeenstemming met de wetsbepalingen betreffende de burgerlijke procedure gebeuren.

        Artikel 5.1.1.8      

        Het college van burgemeester en schepenen beslist over een verlaging van de tarieven van artikel 5.1.1.3. Een pakket kan samengesteld worden waarbij de promotieprijs niet meer bedraagt dan 50 % van de normale prijs.

        Artikel 5.1.1.9                

        Een retributie is verschuldigd voor de ophaling van grofvuil en groot elektrisch materiaal. Dit systeem houdt in dat inwoners die dat wensen bepaalde voorwerpen/materialen van grof vuil en elektrisch en elektronisch materiaal (AEEA) kunnen laten ophalen. De inwoners moeten de vraag stellen aan I.V.I.O. Volgens het van toepassing zijnde politiereglement.

        Artikel 5.1.1.10 overgangsmaatregel

        [...]

        Hoofdstuk 6 - HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN

        Artikel 6.1.1.2      

        De huwelijken, volgens tarief 1, zijn deze die plaatsvinden op de vastgestelde dagen en uren, namelijk op donderdag en vrijdag tussen 16.30 u. en 18.30 u.

        Artikel 6.1.1.3      

        De huwelijken, volgens tarief 2, zijn deze die plaatsvinden

          • op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag tussen 9 u. en 16.30 u.
          • zaterdag van 9 u. tot en met 14.30 u.

        Op zaterdag na 14.30 u. en op zondag worden geen huwelijken voltrokken.

        Artikel 6.1.1.4      

        De verschillende retributies zullen door de toekomstige echtgenoten bij het opmaken van het dossier betaald worden. In geval het huwelijk door onvoorziene omstandigheden niet kan plaatsvinden, zal de retributie worden terugbetaald. 

        Hoofdstuk 7 - KERMISSEN

        Afdeling 7.1     Standplaats op de kermis

        Onderafdeling 7.1.1   Standplaats op de kermis – abonnementen

        [...]

        Onderafdeling 7.1.2   Standplaats op de kermis – losse plaatsen

        [...]

        Artikel 7.1.2.1      

        Het standgeld wordt berekend op basis van de ingenomen oppervlakte van de attractie: (btw niet van toepassing)

        Hoofdstuk 8 - CULTURELE INFRASTRUCTUUR

        Artikel 8.1.1.1      

        De culturele infrastructuur omvat het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos”, gemeenschapszaal “Tjuf”en de “Ginstezaal”.

        [...]

        Afdeling 8.2     Algemeen

        Artikel 8.2.1.1         

        Het gebruik van de culturele infrastructuur is gratis voor activiteiten, vergaderingen of opleidingen georganiseerd door:

          • het gemeentebestuur van Oostrozebeke;
          • het OCMW van Oostrozebeke;
          • de erkende Oostrozebeekse gemeentelijke adviesraden;
          • de Oostrozebeekse scholen, zo het om activiteiten gaat door en/of voor de kinderen;
          • het Rode Kruis afdeling Oostrozebeke beperkt tot bloedinzamelingen;
            • de politiezone MIDOW beperkt tot vergaderingen en opleidingen en de oppensioenstelling van een personeelslid of als het organisaties zijn in het belang van het politiepersoneel of de Oostrozebeekse bevolking of de bevolking van de politiezone;
            • de brandweerzone MIDWEST beperkt tot vergaderingen en opleidingen of als het organisaties zijn in het belang van het brandweerpersoneel of de Oostrozebeekse bevolking of de bevolking van de brandweerzone;
            • intergemeentelijke samenwerkingsverbanden, waarbij de gemeente Oostrozebeke en/of OCMW Oostrozebeke zijn aangesloten of deel van uitmaken beperkt tot vergaderingen en opleidingen;
            • de politieke fracties, die deel uitmaken van de gemeenteraad beperkt tot de gesloten fractievergaderingen.

        Voor reservatieaanvragen, die niet vallen onder de hoger vermelde punten, vallen:

          • de politieke fracties van Oostrozebeke onder de prijsgroep niet erkende vereniging;
            • instanties gelokaliseerd in het sociaal huis en instanties met een toelage van de gemeente onder de prijsgroep erkende vereniging;
            • de kerkelijke federatie Oostrozebeke-Wielsbeke onder de prijsgroep erkende vereniging;
            • instanties die lessenreeksen organiseren voor de inwoners van Oostrozebeke onder de prijsgroep particulier.

        Artikel 8.2.1.2    

        Op de tarieven van de volledige Eenaemezaal met of zonder podium wordt een vermindering van 50 % toegestaan voor erkende en niet erkende verenigingen indien deze zaal minimum drie keer ter beschikking gesteld wordt binnen het werkjaar van de vereniging (activiteiten in één keer aan te vragen).

        De geplande activiteiten moeten voor eigen leden zijn of voor een ruimer publiek. Vergaderingen, repetities, klaarzetten of opruimen komen niet in aanmerking.

        De geplande activiteiten moeten ook effectief doorgaan.

        Een annulatie telt niet mee als activiteit.

        In geval van een annulatie wordt de factuur herberekend.

        De vermindering wordt niet toegestaan voor fuiven.

        Artikel 8.2.1.3      

        Straatcomités, klasjaren en wijkfeesten van Oostrozebeke (geen persoonlijk initiatief) en politieke fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad mogen eenmaal per jaar de culturele infrastructuur huren aan tarief erkende vereniging.

        Er mogen geen fuiven georganiseerd worden door straatcomités, klasjaren en wijkfeesten.

        Wordt beschouwd als een wijkfeest of straatcomité:

          • minstens drie organisatoren, woonachtig in de betreffende wijk of straat;
          • enkel voor de mensen van de wijk of straat;
          • alle inwoners van de betreffende wijk of straat moeten uitgenodigd zijn.

        Wordt beschouwd als een klasjaar:

          • voor de viering van een reünie per veelvoud van vijf (bv. 5 – 10 – 15 – 20 - … jaar)

        Artikel 8.2.1.4      

        Organisaties ten voordele van een goed doel mogen éénmaal per jaar de culturele infrastructuur huren aan tarief erkende vereniging. Er moet een budget bezorgd worden bij de aanvraag (ten laatste drie maanden voor de Eenaemezaal en ten laatste één maand voor de andere zalen) en een afrekening uiterlijk twee maanden na de activiteit.

        Hoofdstuk 9 - GEMEENTELIJK SPORTCENTRUM “DE MANDELMEERSEN”

        Afdeling 9.1     Sportactiviteiten ingericht door de gemeente

        [...]

        Afdeling 9.2     Recreatiesportkoffers

        Artikel 9.2.1.1      

        Recreatiesportkoffers kunnen gehuurd worden door

        • erkende verenigingen;
        • instellingen en diensten en niet erkende verenigingen met een werking in  Oostrozebeke.
        • Oostrozebeekse scholen, OCMW Oostrozebeke en RSO

         

         

        Afdeling 9.3     Volksspelen

        Artikel 9.3.1.1      

        Volkspelen kunnen gehuurd worden door:

        • erkende verenigingen;
        • instellingen en diensten van Oostrozebeke, inwoners van Oostrozebeke en gemeentebesturen;
        • niet-erkende verenigingen, instellingen, diensten en privé-personen;
        • Oostrozebeekse scholen, OCMW Oostrozebeke en RSO

         

         

        Afdeling 9.4     Huur sportinfrastructuur voor sportactiviteiten

        Artikel 9.4.1.2      

        Het college van burgemeester en schepenen kan, in afwijking van de tarieven vastgesteld voor de huur van de sporthallen, zaal met parketvloer, vergaderzaal, voetbalvelden, tennisvelden, douches en kleedkamers, aan individuen die voldoen aan de voorwaarden van de huurovereenkomsten een voordeliger tarief toekennen. De toegestane vermindering mag maximum 50 % bedragen.

        Artikel 9.4.1.3      

        Een voordeliger tarief wordt toegekend aan de Oostrozebeekse schoolgaande jeugd, jonger dan 20 jaar die tijdens de weekdagen van de schoolvakanties de vrije uren van de sportinfrastructuur huren

         

         

        Afdeling 9.5     Huurovereenkomsten

        Artikel 9.5.1.1      

        De huurprijzen van de huurovereenkomsten voor erkende en niet-erkende verenigingen worden bepaald op een percentage van de werkelijke huurprijs volgens schalen:

        Artikel 9.5.1.4      

        Er wordt een minimum huurprijs van een huurcontract bepaald.

         

         

        Artikel 9.5.1.5      

        KSCOR betaalt een vaste huurprijs/maand voor gebruik van de voetbalvelden voor trainingen en wedstrijden met uitzondering van tornooien.

        Bij onbespeelbaarheid van de voetbalvelden door weersomstandigheden of door overmacht kan KSCOR tijdens de vrije uren van de sporthal binnen trainen.

         

         

         

        Artikel 9.5.1.6      

        KSCOR-jeugd betaalt een vaste huurprijs/maand voor gebruik van de voetbalvelden voor trainingen en wedstrijden met uitzondering van tornooien.

        Bij onbespeelbaarheid van de voetbalvelden door weersomstandigheden of door overmacht kan KSCOR-jeugd en KSCOR tijdens de vrije uren van de sporthal binnen trainen.

         

         

        Artikel 9.5.1.7      

        Tennisclub Oostrozebeke betaalt een vaste huurprijs voor de periode van 1 april tot 31 oktober voor het gebruik van de buitentennisvelden met uitzondering van tornooien

         

         

        Afdeling 9.6     Gebruik sportinfrastructuur voor andere dan sportactiviteiten

        Onderafdeling 9.6.1   Huur binnensportinfrastructuur en van de speelweide voor andere dan sportactiviteiten

        De binnensportinfrastructuur en de speelweide kan door erkende verenigingen gehuurd worden voor andere dan sportactiviteiten.

        Onderafdeling 9.6.2   Gebruik van de sportinfrastructuur voor commerciële doeleinden

        Artikel 9.6.2.1      

        Commerciële activiteiten zijn activiteiten gebaseerd op het maken van winst voor personen of commerciële organisaties/verenigingen.

        Artikel 9.6.2.2      

        Er wordt een onderscheid gemaakt in tarief voor Oostrozebeekse inwoners en niet-Oostrozebekeekse inwoners.

         

         

        Hoofdstuk 10 - GEMEENTELIJKE OPENBARE BIBLIOTHEEK

        Afdeling 10.1   Lidgeld

        Artikel 10.1.1.1   

        Om lid te zijn van de gemeentelijke openbare bibliotheek wordt een lidmaatschap aangerekend.

        Artikel 10.2.1.1

        [...]

        Afdeling 10.2   Leengeld

        Per exemplaar wordt een leengeld betaald.

        Artikel 10.2.1.5  Promotie

        In het kader van de promotie van de bibliotheek kunnen bonnen uitgedeeld worden voor gratis uitleningen.

        In het kader van de promotie van de boekenverkoop kunnen bonnen uitgedeeld worden voor gratis boeken uit de boekenverkoop. 

        Afdeling 10.6   Cursussen

        Artikel 10.6.1.1  Cursusgeld

        Cursussen georganiseerd door het gemeentebestuur van Oostrozebeke kunnen enkel gevolgd worden door inwoners van Oostrozebeke en door de medewerkers van de Dienstenwinkel Oostrozebeke.

        In het cursusgeld is per les één koffie of frisdrank inbegrepen en de syllabus;

        Artikel 10.6.1.2  Voorwaarden

          • de cursist betaalt het volledige bedrag van de lessenreeks als inschrijvingsgeld;
          • dit inschrijvingsgeld wordt niet terugbetaald behoudens overmacht;

        Hoofdstuk 11 - GEMEENTELIJKE UITLEENDIENST

        Artikel 11.1.1.1   

        Servies en bestek van het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos” worden steeds afgenomen en betaald per bak.

        Artikel 11.1.1.3   

        Voor de huurprijs van toestellen die aan slijtage onderworpen zijn, wordt volgend principe gehanteerd: 0,5 % van de aankoopprijs (21 % btw).

        Artikel 11.1.1.4   

        Bij laattijdig terugbrengen van het uitgeleende materiaal wordt een schadevergoeding gevraagd per dag per set:

         

         

        Artikel 11.1.1.5   

        Het OCMW Oostrozebeke, de gemeentelijke adviesraden en de Oostrozebeekse scholen zijn vrijgesteld van het betalen van zowel de huurprijs als de waarborg.

        Erkende en niet-erkende verenigingen zijn vrijgesteld van het betalen van huurprijs voor bestek en vaatwerk voor gebruik van dit materiaal tijdens vergaderingen en repetities.

        Erkende en niet-erkende verenigingen krijgen een korting van 50 % op de huurprijs van bestek en vaatwerk indien men minimum drie keer binnen het werkjaar van een vereniging een activiteit heeft, waarbij bestek en vaatwerk wordt gehuurd (vergaderingen en repetities tellen niet mee - gebruik in één keer aan te vragen).

        De politieke fracties die deel uitmaken van de gemeenteraad beperkt tot de gesloten fractievergaderingen, die doorgaan in de culturele infrastructuur, zijn vrijgesteld van het betalen van de huurprijs en waarborg voor een dataprojector.

        Artikel 11.1.1.6   

        Voor de ontlening van materialen, zowel binnen als buiten het gemeenschapscentrum “O.C. Mandelroos” moet geen waarborg betaald worden.

        Artikel 11.1.1.7   

        Voor het vervoer voor erkende en niet erkende verenigingen wordt per rit een uurloon aangerekend. Erkende verenigingen betalen niet voor de ritten waarbij de vlaggenmasten en/of de luifeltent wordt vervoerd. Transport gebeurt enkel binnen de grenzen van de gemeente Oostrozebeke.

        Dit artikel geldt niet voor het OCMW Oostrozebeke, de gemeentelijke adviesraden en de Oostrozebeekse scholen.

        Artikel 11.1.1.8   

        Per activiteit moet leengeld betaald worden.

        Voor nadars en verkeerssignalisatie is dit beperkt tot drie kalenderdagen, dag van ophalen en terugbrengen niet inbegrepen.

        Artikel 11.1.1.9

        Het gemeentebestuur van Oostrozebeke stelt 1600 herbruikbare bekers gratis ter beschikking voor activiteiten van verenigingen en particulieren binnen de culturele infrastructuur. Erkende verenigingen mogen de 1600 herbruikbare bekers gratis gebruiken voor activiteiten en evenementen buiten de culturele infrastructuur. De organisatie van wijkfeesten valt onder de noemer "erkende vereniging". Buurt- en straatfeesten vallen onder de noemer "particulier".
        De aanvraag van de herbruikbare bekers kan via de website van Oostrozebeke of aan het loket van "O.C. Mandelroos".
        De herbruikbare bekers worden per box aangeboden. Een box bevat 200 herbruikbare bekers.

        De aanvraag kan ten vroegste één jaar en ten laatste één maand voor de activiteit worden aangevraagd. De eerste aanvrager geniet de voorkeur.
        De herbruikbare bekers worden ten vroegste twee werkdagen voor de activiteit afgehaald, ten laatste één dag na de activiteit worden de herbruikbare bekers teruggebracht. De ontlener zorgt ervoor dat alle herbruikbare bekers afgewassen en afgedroogd terug in de bakken worden geplaatst.

        Waarborg gebruik herbruikbare bekers: cash te betalen bij afhalen

                                                                 

        Kost per verloren of beschadigde beker

           

        Kost per opbergbox in geval niet proper inleveren van herbruikbare bekers

           

        Schade aan opbergbox herbruikbare beker

           

        Boete bij laattijdig inleveren (per opbergbox)

           

        De gebruiker verbindt zich er toe het ontleende materiaal in geen geval aan derden uit te lenen of te verhuren.

        Hoofdstuk 14 - BUITENSCHOOLSE KINDEROPVANG “DE WIEMKES”

        Afdeling 14.1   Ouderbijdragen

        Artikel 14.1.1.1   

        In de ouderbijdragen zijn de verplichte tussendoortjes inbegrepen.

        Voor de woensdagnamiddag geldt het voordeligste tarief (ofwel tarief halfuurbijdrage ofwel tarief schoolvrije dagen en vakantiedagen).

        De ouderbijdragen verhogen elk jaar op 1 januari met de procentuele stijging van het gezondheidsindexcijfer. Dit gebeurt volgens deze formule: huidig tarief x gezondheidsindex van oktober van het huidig kalenderjaar / gezondheidsindex van oktober van het vorig kalenderjaar. 

        Artikel 14.1.1.2   

        Als de financiële situatie van de ouder(s) daartoe aanleiding geeft, kan een sociaal tarief gehanteerd worden. Indien een ouder denkt hiervoor in aanmerking te komen, neemt hij/zij contact op met de coördinator. Na een sociaal onderzoek door het OCMW beslist het college van burgemeester en schepenen of het sociaal tarief wordt toegestaan. Dit besluit wordt jaarlijks herzien.

        Afdeling 14.2   Supplementaire bijdragen voor de kinderopvang

        Artikel 14.2.1.1   

        Naast de ouderbijdragen moet supplementair betaald worden:

        • voor de verplichte soep op woensdagmiddag

         

         

        • voor het verplicht warm middagmaal

         

         

        • voor speciale activiteiten:

         

         

        • per begonnen kwartier en per kind voor de tijd dat het kind of kinderen niet afgehaald is of zijn na de normale eindduur

         

         

        Hoofdstuk 15 - VERLAGEN, VERLEGGEN EN VERBREDEN VAN OPRITTEN AAN BESTAANDE WEGEN

        Artikel 15.1.1.1   

        Deze werken worden rechtstreeks door de aannemer, aangesteld door de gemeente, aan de aanvrager gefactureerd. 

        Hoofdstuk 17 - GEMEENTELIJKE WERKPLAATS

        Artikel 17.1.1.1   

        In de gemeentelijke werkplaats kan berging gehuurd worden door erkende verenigingen.  

         

         

        Hoofdstuk 18 - OMGEVING

        Artikel 18.1.1.1 

        Voor de behandeling van een vraag tot stedenbouwkundig uittreksel wordt een retributie aangerekend.

    • intercommunales

      • WVI - kostendelende vereniging informatiebeheer: goedkeuring

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        E-mailbericht van 4 juni 2024 van WVI om de samenwerkingsovereenkomst voor de IG DPO ondersteuning ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

        juridische overwegingen

        Verordening (EU) 2016/679 van het Europees parlement en de raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

        Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.

        Wet van 17 juni 2013 over de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 17 december 2023 tot aanpassing van 2 drempels in de wet van 13 juni 2013.

        Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten - "Overheidsopdrachtenwet", gewijzigd bij wet van 8 februari 2023, meer bepaald artikel 30 betreffende het in-house-toezicht.

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

        Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 17 mei 2024 tot wijziging van diverse decreten, meer in het bijzonder de openbaarheid van bestuur.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, het laatst gewijzigd bij wet van 22 december 2023 tot wijziging van de regelgeving inzake overheidsopdrachten teneinde de toegang van KMO's tot die opdrachten te bevorderen.

        Het koninklijk besluit van 18 juni 2017 over de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren, het laatst gewijzigd bij koninklijk besluit van 13 augustus 2023 inzake het bestuur van overheidsopdrachten en concessies en tot wijziging van diverse bepalingen van het koninklijk besluit van 18 april 2017 over de plaatsing van overheidsopdrachten in de klassieke sectoren en van het koninklijk besluit van 18 juni 2017 over de plaatsing van overheidsopdrachten in de speciale sectoren inzake het bestuur van overheidsopdrachten en concessies.

        Besluit van de Vlaamse regering van 23 november 2018 betreffende de functionarissen voor gegevensbescherming, vermeld in artikel 9 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische gegevensverkeer.

        Richtlijnen voor functionarissen voor gegevensbescherming (Data Protection Officer, DPO) goedgekeurd op 13 december 2016.

        Besluit van 1 april 2020 van het college van burgemeester en schepenen van Oostrozebeke voor het aanduiden van een functionaris voor gegevensbescherming (Data Protection Officer, DPO) voor de gemeente Oostrozebeke.

        De gecoördineerde statuten van 27 juni 2019 van de West-Vlaamse Intercommunale (W.V.I.).

        feiten, context, argumentatie

        De Europese verordening 2016/679 van 27 april 2016, gekend als AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming), legt organisaties maatregelen op om de gegevens van natuurlijke personen te beschermen en de verwerking van deze persoonsgegevens te reguleren.

        In het verleden stond het lokaal bestuur zelf in voor het informatieveiligheids- en gegevensbeschermingsbeleid van het bestuur.

        Gezien de omvang van dit domein en nodige specifieke kennis wil het bestuur zich in de toekomst verder laten ondersteunen door een externe partner op dit gebied.

        De kostendelende vereniging intergemeentelijk informatiebeheer (KDV IGIB), opgericht in de schoot van WVI, heeft tot doel voor haar leden een gezamenlijke dienstverlening uit te bouwen, specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun taken op het vlak van informatiebeheer.

        De WVI zet hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel in.

        Zodoende moet tussen de gemeente Oostrozebeke en de WVI een samenwerkingsovereenkomst afgesloten worden. 

        KDV-IGIB heeft o.a. een intergemeentelijke DPO in dienst.

        De intergemeentelijke DPO wordt nominatief aangesteld als de functionaris gegevensbescherming in de lokale besturen die een beroep op hem doen.

        Hij of zij neemt alle wettelijke taken van de functionaris gegevensbescherming op zich binnen het lokaal bestuur waar hij aangesteld is.

        Er is momenteel ruimte in het takenpakket van deze intergemeentelijke DPO om één lokaal bestuur er bij te nemen met een inzet van 4 u. per week.

        De aanwezigheid van een externe DPO in het bestuur aan 4 u. per week zal een duurzame werking mogelijk maken op het vlak van informatieveiligheid en gegevensbescherming door een medewerker die het lokaal bestuur kent, dankzij de fysieke en frequente systematische aanwezigheid.

        De kostprijs wordt jaarlijks binnen de stuurgroep van KDV-IGIB vastgelegd.

        Deze bestaat hoofdzakelijk uit de salariskost van de intergemeentelijke DPO, die verdeeld wordt over de leden die er beroep op doen.

        De stuurgroep van de KDV-IGIB is samengesteld uit 1 vertegenwoordiger van elk deelnemend lokaal bestuur, i.c. het diensthoofd afdeling interne werking van het departement ondersteunende diensten, of bij diens afwezigheid door het diensthoofd van de afdeling personeel van het departement ondersteunende diensten of door de algemeen directeur. 

        De kostprijs voor 4 u. per week wordt momenteel geraamd op € 11.000,00 per jaar. 

        Rechtsgeldig elektronisch ondertekend document op de bladzijde 1 van 3 (verifieerbaar via code.esignflow.be met code 2907-5359-8942-7256).

        Om als gemeente Oostrozebeke toe te kunnen treden tot de KDV-IGIB is de goedkeuring nodig van de raad voor maatschappelijk welzijn en van de gemeenteraad zodat de intergemeentelijke DPO voor beide entiteiten kan werken. 

        De opdracht kan in toepassing van artikel 30 'in-house-toezicht' van de wet op overheidsopdrachten van 17 juni 2016, gewijzigd bij wet van 8 februari 2023, meer bepaald artikel 30 betreffende het in-house-toezicht.worden toevertrouwd aan WVI zonder toepassing van de aanbestedingsregels in de relatie tussen WVI en het lokaal bestuur:

        "Het lokaal bestuur heeft, samen met de andere leden van WVI, via de algemene vergadering een gezamenlijk toezicht op WVI zoals op haar eigen diensten gezien het bestuur, volgens de statuten van WVI en Decreet lokaal bestuur, in staat is een gezamenlijke (lees: samen met de andere besturen–vennoten) beslissende invloed uit te oefenen op de strategische doelstellingen en belangrijke beslissingen van WVI er is geen privé-kapitaal in WVI aanwezig.

        WVI verricht uitsluitend activiteiten ten behoeve van de aangesloten en vertegenwoordigde besturen

        WVI is decretaal verplicht is de belangen van haar leden te behartigen."

        De gemeentelijke DPO heeft aangaande dit agendapunt een gunstig advies verleend (ADV/2024/052).

        Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.

        financiële impact

        De nodige kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2027, nummer 10 van het jaar 2024.

        De uitgave zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2027, op het exploitatiekrediet van het jaar 2025: IP-geen, actie 2212, budgetrekening 0119-02/6131002 bij de gemeente.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt de stopzetting van de huidige "KDV IG informatiebeheer" van WVI goed.

        Artikel 2

        De raad keurt de intergemeentelijke samenwerking met WVI in een "kostendelende vereniging KDV IG informatiebeheer" goed in hiernavolgende samenwerkingsovereenkomst en de 4 annexen (1. ledenlijst, 2. identiteitsgegeven gemeenschappelijk personeel en hun werkregime, 3. activiteiten van de KDV, 4. addendum 5 aan de samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging informatiebeheer"): 

        SAMENWERKINGSOVEREENKOMST
        KDV IGIB WVI (KOSTENDELENDE VERENIGING INTERGEMEENTELIJK INFORMATIEBEHEER WVI)

        1 Zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid

        • De zelfstandige groepering “kostendelende vereniging KDV IGIB-WVI” wordt opgericht en werkt als een zelfstandige groepering van personen zonder rechtspersoonlijkheid overeenkomstig art. 44, §2bis, tweede lid van het BTW wetboek.
        • De zelfstandige groepering handelt tegenover haar leden en tegenover derden als afzonderlijke vereniging, onder haar eigen benaming “KDV IGIB-WVI”, hierna verkort genoemd “KDV IGIB-WVI” (of louter als verwijzing binnen deze overeenkomst “de KDV”).
        • De leden gaan hiervoor een duurzame samenwerking aan.

        2 Leden van de KDV IGIB-WVI

        • De identiteit van de leden, alsook de aard van hun activiteiten wordt opgenomen in de ledenlijst in Annex 1 aan deze samenwerkingsovereenkomst. Elke wijziging ingevolge uittreding van bestaande of toevoeging van nieuwe leden geschiedt overeenkomst de modaliteiten hierna bepaald in deze samenwerkingsovereenkomst.
        • Bij wijziging van de leden en/of hun activiteiten wordt de ledenlijst in Annex 1 overeenkomstig aangepast.

        3 Omschrijving van de activiteiten van de leden

        • Elk lid van de zelfstandige groepering verklaart op geregelde wijze zoals bedoeld in artikel 44, §2bis BTW wetboek (en de administratieve richtlijnen ter zake) een overwegend deel (minstens 50%) van zijn activiteiten uit te oefenen die op grond van artikel 44 van het BTW wetboek zijn vrijgesteld of waarvoor dat lid niet BTW belastingplichtig is.
        • De aard van de activiteiten van elk lid is vermeld in de ledenlijst in Annex 1.

        4 Omschrijving van de activiteiten van de KDV IGIB-WVI

        • De zelfstandige groepering KDV GIS-WVI heeft tot doel voor de leden een gezamenlijke dienstverlening uit te bouwen, specifiek gericht op het ondersteunen van de leden bij de uitoefening van hun van BTW-vrijgestelde activiteiten, op het vlak informatiebeheer. Zij zal hiertoe het nodige gekwalificeerde personeel inzetten.
        • Deze diensten zijn steeds gerelateerd aan, gericht op en derhalve direct nodig voor de van BTW-vrijgestelde activiteiten van de leden.
        • Een beschrijving van de gezamenlijke dienstverlening die door de groepering voor de leden wordt verricht, is opgenomen in Annex 3 van deze samenwerkingsovereenkomst.

        5 Omschrijving van de werking van de KDV IGIB-WVI

        5.1 Algemeen

        • Het personeel dat wordt ingezet voor de dienstverlening van de KDV IGIB-WVI aan de leden is gemeenschappelijk personeel van de KDV IGIB-WVI;
        • Dit personeel wordt ter beschikking gesteld door WVI aan de zelfstandige groepering;
        • De identiteitsgegevens van het gemeenschappelijk personeel, evenals het concrete werkregime voor wat de prestaties voor de groepering betreft, zijn terug te vinden in Annex 2 bij deze overeenkomst, die van deze overeenkomst integraal deel uitmaakt;
        • De KDV IGIB-WVI zal gevestigd zijn te 8310 Brugge, Baron Ruzettelaan 35 waar tevens de boeken, geschriften en bescheiden met betrekking tot de groepering zullen worden bewaard;
        • Diensten of goederen die geleverd worden aan de KDV zullen gefactureerd worden aan de KDV IGIB-WVI op voormelde adres;
        • Voor de doeleinden van de toepassing van btw-vrijstelling van artikel 44, §2bis WBTW wordt WVI aangesteld als de beheerder van de KDV IGIB-WVI. WVI zal derhalve ook instaan voor de formaliteiten die in het kader van deze vrijstelling in voornoemd wetsartikel worden opgelegd aan de zelfstandige groepering waaronder aanmelding bij de administratie en het overmaken van de ledenlijsten, houden van afzonderlijke boekhouding en rapportering aan de leden.

        5.2 Concreet

        • De leden mandateren WVI, als lid van de zelfstandige groepering tot
          • hetzij de aanwerving van gemeenschappelijk gespecialiseerd personeel;
          • hetzij het ter beschikking stellen van eigen gekwalificeerd personeel als gemeenschappelijk personeel van de zelfstandige groepering;
        • Het gemeenschappelijk personeel van de KDV IGIB-WVI zal aangenomen / tewerkgesteld worden overeenkomstig het WVI-personeelsstatuut;
        • Minstens éénmaal per jaar zal WVI als beheerder van de KDV IGIB-WVI een stuk overmaken aan de leden van de KDV IGIB-WVI met een detail van de voor de zelfstandige groepering gemaakte kosten inclusief de tewerkstelling van het gemeenschappelijk personeel.

        6 Vergoeding voor de diensten verstrekt door de KDV IGIB-WVI aan de leden

        6.1 Algemeen

        • Er wordt geen systematische winst beoogd met de geleverde dienstverlening.
        • Aan ieder lid aangerekende vergoeding vertegenwoordigt enkel de terugbetaling van zijn aandeel in de door de groepering gedane gezamenlijke uitgaven.
        • Eventuele winsten worden niet uitgekeerd maar aangewend voor de instandhouding of verbetering van de verstrekte diensten.

        6.2 Gezamenlijke uitgaven

        De gezamenlijke uitgaven van de diensten geleverd aan de leden omvatten:

        • de directe en de indirecte salariskosten, zoals hierna omschreven;
        • de facturen die WVI van zijn leveranciers ontvangt direct gelieerd aan de dienstverlening van de KDV.

        Onder directe salariskosten wordt begrepen:

        • Brutoloon met inbegrip van gewoon vakantiegeld, vakantiegeld bij uitdiensttreding en forfaitaire vergoeding, eindejaarspremie, 13de maand, maaltijdcheques;
        • RSZ-bijdragen werkgever;
        • Verzekeringen (arbeidsongevallenverzekering, hospitalisatieverzekering, omniumverzekering op dienstverplaatsingen);
        • Fietsvergoeding, tussenkomst woon-werkverkeer met openbaar vervoer;
        • Bijdrage interbedrijfsgeneeskundige dienst;
        • Vakbondspremie;
        • 2de pensioenpijler;
        • Gebeurlijke ontslagvergoeding;
        • Gewaarborgd loon bij ziekte;
        • Loonadministratiekosten.

        Onder indirecte salariskosten worden verstaan:

        • Aanwervingskost;
        • Kantoor (huur, onderhoud, energie, water, meubels, netwerken computer/telefoon/printers/back up);
        • Kantoorbenodigdheden (drukwerk, papier, kopies, postkosten, kleine materialen, vergaderkosten);
        • Dienstverplaatsingskosten;
        • Laptop en softwarelicenties;
        • Smartphone incl. abonnement;
        • Vorming (boeken, tijdschriften, opleiding, studiedagen);
        • Kleine personeelskosten (uitstap, geschenk, receptie, …).

        6.3 Uitzonderlijke kosten

        Uitzonderlijke kosten voor de gemeenschappelijke dienstverlening van de KDV zijn specifieke kosten voor activiteiten/projecten die worden ontwikkeld in het kader van de opdracht bv. kosten voor een website, reiskosten voor een buitenlandse reis, cateringkosten voor vergaderingen, organisatiekosten symposia en kosten die niet gedekt zijn door kosten zoals bepaald onder 6.2.

        De uitzonderlijke kosten worden volgens dezelfde verdeelsleutel verdeeld, tenzij dit in de stuurgroep anders wordt overeengekomen, met dien verstande dat  dergelijke afwijking ook steeds volgens het principe van kostenverdeling gebeurt, waarbij het aandeel van elke partner wordt gesteund op objectieve, representatieve maatstaven.

        6.4 Huisvesting en praktische ondersteuning

        De standplaatsen van het gemeenschappelijk personeel worden weergegeven in Annex 2.

        Het gemeenschappelijk personeel zal echter vaak werkzaam zijn bij de leden zelf.

        • Elk lid voorziet hiertoe een werkplek, inclusief de normale kantoorfaciliteiten (klein materiaal, printer, kopieermachine, telefonie, internetverbinding, ...) op zijn locatie. De kosten hieraan verbonden neemt elk lid te zijnen laste;
        • Elk lid dient de burgerlijke aansprakelijkheid met betrekking tot deze activiteit zelf in zijn verzekering op te nemen.

        7 Vooropgestelde dienstverlening

        • Een prognose van de verdeling van de verstrekte diensten onder de leden zal worden bepaald door de stuurgroep;
        • De effectief verstrekte diensten zullen worden bijgehouden in een door WVI ter beschikking gestelde rapporteringstool.

        8 Verdeling van de gezamenlijke uitgaven onder de leden

        8.1 Verdeelsleutel

        • De verdeling tussen de leden van de gezamenlijke uitgaven, berekend op basis van 6.2 hiervoor, zal geschieden pro rata de diensten die per lid werden gepresteerd in het afgelopen jaar;
        • Voor het eerste half jaar, in functie van de halfjaarlijkse tussenkomst, zal de verdeling geschieden overeenkomstig de prognose van de verdeling van de verstrekte diensten, zoals door de stuurgroep bepaald;
        • De jaarlijkse eindafrekening zal geschieden op basis van de nacalculatie van de gepresteerde diensten zoals geregistreerd via de rapporteringstool.

        8.2 Beheer en rapportering

        WVI zal instaan voor:

        • De registratie, het beheer van gezamenlijke uitgaven in een afzonderlijke boekhouding;
        • De prefinanciering van de gezamenlijke uitgaven (zie betalingsmodaliteiten hierna);
        • De calculatie van de verdeling van de gezamenlijke uitgaven onder de leden;
        • Periodieke (jaarlijks) rapportering over de kostprijscalculatie aan de leden;
        • Opvraging van de terugbetaling van het aandeel van de leden in de gezamenlijke uitgaven in verhouding de verstrekte diensten, zoals hiervoor bepaald;
        • Opvraging van de jaarlijkse verklaring van de leden omtrent het uitoefenen van activiteiten, die zijn vrijgesteld van BTW of waarvoor het lid niet BTW belastingplichtig is zoals bepaald in punt 2;
        • Jaarlijkse melding inzake de verantwoordelijkheid van elk lid om de burgerlijke aansprakelijkheid met betrekking tot deze activiteit zelf in zijn verzekering op te nemen.

        De leden zullen instaan voor:

        • De betaling van hun aandeel in de gezamenlijke uitgaven in verhouding tot de verstrekte diensten, zoals hiervoor bepaald;
        • De jaarlijkse verklaring omtrent het uitoefenen van activiteiten die zijn vrijgesteld van BTW of waarvoor het lid niet BTW belastingplichtig is zoals bepaald in punt 2.

        8.3 Betalingsmodaliteiten

        • Halfjaarlijks worden namens de KDV IGIB-WVI door WVI een tussenkomst gevraagd aan de leden van 50% van de geraamde gezamenlijke uitgaven van het lopende jaar, op basis van de verdeling van het vorige jaar. Voor het eerste jaar zal de verdeling geschieden overeenkomstig de prognose van de verdeling van de verstrekte diensten, zoals door de stuurgroep bepaald;
        • De jaarlijkse eindafrekening geschiedt op basis van de nacalculatie van de gepresteerde diensten over het afgelopen jaar, zoals geregistreerd via de rapporteringstool;
        • De leden beschikken over een betalingstermijn van 2 maand, te rekenen vanaf de opvraging door WVI.
        9 Aansturing

        De werking van de KDV IGIB-WVI wordt opgevolgd door één of meerdere stuurgroepen.

        Indien wenselijk kan er immers per soort van gezamenlijke dienstverlening een stuurgroep worden opgericht.

        Indien hiervoor wordt geopteerd gelden onderstaande bepalingen per stuurgroep met dien verstande dat enkel de leden, die beroep doen op een specifieke soort van dienstverlening deel kunnen uitmaken van die specifieke stuurgroep.

        9.1 Samenstelling stuurgroep

        De stuurgroep bestaat uit een afgevaardigde van elk lid, aangeduid door het college van burgemeester en schepenen.

        De leden van de stuurgroep kunnen een plaatsvervanger aanduiden.

        9.2 Bevoegdheden stuurgroep

        • De stuurgroep bepaalt de gewenste gemeenschappelijke dienstverlening en gewenste diensten binnen de specifieke doelstellingen van de KDV IGIB-WVI. Zij stelt hiertoe het takenpakket van het gemeenschappelijk personeel vast.
        • De stuurgroep maakt een prognose van de te verwachten taken per lid tot afname van de diensten op.
        • De stuurgroep volgt de verdeling van de verstrekte diensten op en stuurt deze bij indien nodig.
        • De stuurgroep zoekt ook samen naar een oplossing bij langdurige afwezigheid, ontslag of vrijwillig vertrek van gemeenschappelijk personeel.

        9.3 Werking stuurgroep

        9.3.1 Organisatie

        • De stuurgroep komt minimaal één keer per jaar bijeen. WVI roept de vergaderingen bijeen.
        • De stuurgroep duidt een voorzitter en ondervoorzitter aan onder de leden.
        • In het vooruitzicht van deze vergaderingen maakt het gemeenschappelijk personeel een verslag op betreffende de werkzaamheden. Dit verslag bevat minimaal een overzicht van de verstrekte diensten per lid.

        9.3.2 Beslissingen

        • De beslissingen worden genomen op basis van een gewone meerderheid.
        • Elk lid heeft één stem.
        • De stuurgroep kan slechts rechtsgeldig vergaderen indien de helft plus één van de leden aanwezig is. Wordt dit quorum niet bereikt, dan wordt een nieuwe stuurgroep belegd binnen de maand. Voor de punten die dan voor een tweede maal op de agenda voorkomen, geldt het quorum niet.

        10 Duurtijd van de overeenkomst

        • Deze overeenkomst heeft een vaste duurtijd van 4 jaar.
        • De periode van 4 jaar gaat van start op de dag van ondertekening van deze overeenkomst.
        • Na afloop van de vaste duurtijd wordt de overeenkomst, behoudens de gevallen van uittreding of stopzetting zoals hierna beschreven, telkens en automatisch verlengd voor één jaar.

        11 Uittreding vanwege 1 of meerdere leden

        Na de vaste duurtijd van 2 jaar kunnen de leden uittreden uit de zelfstandige groepering onder volgende modaliteiten:

        • De wens van een lid tot uittreding wordt schriftelijk en op basis van een beslissing van het bevoegde orgaan van het lid, medegedeeld aan de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep per aangetekend schrijven.
        • Na ontvangst van deze beslissing door de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep gaat een onderhandelingstermijn van 6 maand van start.
        • Gedurende deze periode wordt met alle leden samen naar een oplossing gezocht; deze kan er o.m. in bestaan dat andere leden bijkomende dienstverlening opnemen of dat er bijkomende leden (die beantwoorden aan de groepsvoorwaarden) worden aangetrokken.
        • Indien na 6 maanden geen oplossing wordt gevonden waarin de resterende en/of nieuwe leden zich kunnen vinden, wordt de stopzettingsprocedure (zie artikel 13) ingezet.
        • Een uittredend lid van de KDV blijft gehouden tot betaling van zijn aandeel in gezamenlijke en of uitzonderlijke uitgaven dat wordt bepaald door de hierboven genoemde verdeelsleutel, dewelke zijn gedaan tot en met de laatste dag van de maand waarin hij effectief uittreedt uit de KDV.

        12 Toetreding van nieuwe leden

        • De wens van een lid tot toetreding wordt schriftelijk en op basis van een beslissing van het bevoegde orgaan van het lid, medegedeeld aan de voorzitter en de ondervoorzitter van de stuurgroep per aangetekend schrijven.
        • De stuurgroep onderzoekt de haalbaarheid/wenselijkheid van de toetreding van het nieuw lid o.m. in functie van de herverdeling van de geleverde prestaties onder de leden of uitbreiding van de beschikbare dienstverlening.
        • De stuurgroep beslist over de aanvaarding van nieuwe leden.
        • Een nieuw lid dient zich te verbinden tot een deelname van minstens 2 jaar, behalve in geval van stopzetting zoals hierna bepaald. In dat geval gelden de termijnen bepaald in dat artikel.

        13 Stopzettingsprocedure

        Na de vaste duurtijd van 4 jaar kan de procedure tot stopzetting van de samenwerking worden ingezet onder volgende voorwaarden en met inachtneming van volgende modaliteiten:

        1. Ingevolge de beslissing van de bevoegde organen van alle leden tot stopzetting van de samenwerking.
        2. Automatisch indien na 6 maanden geen oplossing wordt gevonden bij de wens tot uittreding vanwege 1 of meerdere leden, zoals vermeld in punt 4 van artikel 11.
        3. Een vooropzegperiode voor beëindiging van de samenwerking die overeenkomt met de langste wettelijke opzeggingstermijn die op dat ogenblik voor (een van) de gemeenschappelijke werknemer(s) van toepassing is.
        4. Deze vooropzegperiode gaat in vanaf de kennisname van de beslissingen van de leden tot stopzetting of van het verlopen van de termijn zoals bepaald in punt 4 van artikel 11 hiervoor door de raad van bestuur van WVI.

        14 Toepassingsmodaliteiten van de btw -vrijstelling van artikel 44, §2bis

        De in artikel 6.2 genoemde gemeenschappelijke uitgaven zullen door de zelfstandige groepering aan haar leden worden doorgerekend (volgens de modaliteiten van deze overeenkomst) vrij van btw in de mate dat aan de voorwaarden van de btw-vrijstelling van artikel 44, §2bis Wbtw is voldaan.

        De leden dragen individueel de eindverantwoordelijkheid voor hun eigen verklaringen vermeld in artikel 2.

        Indien de verklaring van een lid onjuist is, dan is dat lid ten aanzien van de zelfstandige groepering gehouden tot het voldoen van de btw (verhoogd met eventuele nalatigheidsinteresten en boetes) die verschuldigd wordt ingevolge de niet-toepasbaarheid van de btw-vrijstelling.

        De leden verklaren dat zij de dienstverlening van de KDV IGIB-WVI uitsluitend genieten voor de doeleinden van hun van btw vrijgestelde activiteiten (conform artikel 44 WBTW) of hun activiteiten waarvoor ze niet-belastingplichtig zijn. Indien deze verklaring onjuist blijkt te zijn, zal het betrokken lid aan de KDV de btw moeten voldoen over de integrale aangerekende vergoeding (verhoogd met eventuele nalatigheidsinteresten en boetes).

        De leden die de dienstverlening van de KDV IGIB-WVI slechts gedeeltelijk aanwenden voor vrijgestelde handelingen of activiteiten waarvoor zij niet-belastingplichtig zijn, dienen hiervan melding te maken.

        In voorkomend geval zal onderzocht worden in welke mate de door de KDV IGIB-WVI aangerekende kostenvergoeding overeenkomstig de dan geldende administratieve richtlijnen kan uitgesplitst worden in een deel dat van de btw-vrijstelling kan genieten en een niet-vrijgesteld deel.

        15 Afspraken met betrekking tot wijzigende wetgeving

        Bij wijziging van de regelgeving (op wetgevend vlak of in de administratieve richtlijnen) omtrent zelfstandige groeperingen, op basis waarvan deze samenwerkingsovereenkomst is opgemaakt, zal de huidige samenwerkingsovereenkomst, indien nodig, worden aangepast aan deze gewijzigde regelgeving.

        Oostrozebeke, 5 september 2024,

        Namens de gemeente Oostrozebeke,

        De heer Carl Vereecke                Mevrouw Anne-Sophie Verschoore,

        Algemeen directeur                    Voorzitter van de gemeenteraad.

        Artikel 3

        De raad keurt de toetreding van de gemeente Oostrozebeke tot de vernieuwde "kostendelende vereniging KDV IGIB-WVI" goed.

        Artikel 4

        De goedgekeurde samenwerkingsovereenkomst "kostendelende vereniging KDV IGIB-WVI" wordt na goedkeuring en ondertekening door de voorzitter van de raad en de algemeen directeur toegestuurd aan het secretariaat van de WVI.

    • gemeente en OCMW-eigendommen

      • Verlenging van het recht van opstal voor de oprichting van een kantine met 19 jaar tot 22 juni 2050: principiële goedkeuring

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Brief van K.S.C. Oostrozebeke vzw van 5 juni 2024 betreffende recht van opstal voor de oprichting van een kantine.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de gemeenteraad van 10 juni 2004 betreffende aanvaarden van de akte houdende vestiging van een recht van opstal.

        Besluit van de gemeenteraad van 13 april 2006 betreffende aanvaarden van de akte houdende vestiging van een recht van opstal.

        feiten, context, argumentatie

        Op 22 juni 2006 heeft de gemeente Oostrozebeke aan K.S.C. bij notariële akte een recht van opstal verleend voor de oprichting van een kantine. 

        De voetbalkantine van K.S.C. Oostrozebeke vzw (KSCOR) werd gebouwd op grond in eigendom van gemeente Oostrozebeke, met name op perceel sectie E nummer 570/K, thans gekend onder het nummer 570/S.

        Het recht van opstal beslaat een oppervlakte van 315 m². 

        Het recht van opstal werd gevestigd ten kosteloze titel en voor een termijn van 25 jaar.

        Het recht van opstal verloopt aldus op 22 juni 2031. 

        K.S.C. Oostrozebeke wenst dit recht van opstal te laten verlengen met een termijn van 33 jaar vanaf de vervaldatum van het huidige recht van opstal (zijnde 22 juni 2031).

        K.S.C. Oostrozebeke vraagt deze verlenging teneinde de toekomst van de vereniging te verzekeren en de nodige waarborgen te kunnen afleveren aan (toekomstige) zakenpartners.

        De gemeente Oostrozebeke kan akkoord gaan met een verlenging van de termijn met 19 jaar, zodat het recht van opstal wordt verlengd tot 22 juni 2050.

        Deze termijnverlenging zou voldoende moeten zijn om (langdurige) partnerschappen aan te gaan en om de nodige waarborgen te kunnen geven aan banken en/of andere partners.

        Het bestuur kan principieel en voorwaardelijk akkoord gaan met het vernieuwen van het recht van opstal, mits in achtneming van volgende bijkomende voorwaarden:

        • Tussen het gemeentebestuur en K.S.C. Oostrozebeke wordt op eerste verzoek van één van de partijen een samenwerkingsovereenkomst of aanpassingen op deze overeenkomst opgemaakt betreffende de activiteiten van K.S.C. Oostrozebeke op de in opstal gegeven gronden;
        • De opstalhouder (K.S.C. Oostrozebeke) neemt alle kosten van de op te maken akte voor zijn rekening, inclusief de eventuele opmetings- en notariskosten;
        • Het recht van opstal wordt gevestigd ten kosteloze titel.

        Ingevolge deze principiële goedkeuring van de termijnverlenging met 19 jaar tot 22 juni 2050 zal een notariële akte opgemaakt moeten worden, die pas ondertekend kan worden na goedkeuring door de gemeenteraad.

        Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        De heren Verhulst en Vandenbroucke, raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad gaat principieel en voorwaardelijk akkoord om de grond, gekend als sectie E nummer 570/S, via recht van opstal ter beschikking te stellen aan K.S.C. Oostrozebeke (KSCOR), Hoogstraat 90 te 8780 Oostrozebeke voor een termijn van 19 jaar, zodat het recht van opstal wordt verlengd tot 22 juni 2050, mits: 

        • Tussen het gemeentebestuur en K.S.C. Oostrozebeke wordt op eerste verzoek van één van de partijen een samenwerkingsovereenkomst of aanpassingen op deze overeenkomst opgemaakt betreffende de activiteiten van K.S.C. Oostrozebeke op de in opstal gegeven gronden;
        • De opstalhouder (K.S.C. Oostrozebeke) neemt alle kosten van de op te maken akte voor zijn rekening, inclusief de eventuele opmetings- en notariskosten;
        • Het recht van opstal wordt gevestigd ten kosteloze titel.
        Ingevolge deze principiële goedkeuring van de termijnverlenging met 19 jaar tot 22 juni 2050 zal een notariële akte opgemaakt moeten worden, die pas ondertekend kan worden na goedkeuring door de gemeenteraad.
      • Akte van erfpacht voor bouw en uitbating van een dagverzorgingscentrum op de site woonzorgcentrum en Halfweghuisstraat: principiële goedkeuring

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Samenwerkingsovereenkomst met consortium AIKO architecten, dertien 12, Vandenbussche en Curando voor de ontwikkeling van een woonzorgsite door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2024 betreffende departement Zorg - afdeling woonzorgcentrum Rozenberg: principiële samenwerkingsovereenkomst in het kader van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 juli 2024 betreffende departement Zorg - afdeling woonzorgcentrum Rozenberg: principiële samenwerkingsovereenkomst in het kader van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan: goedkeuren.

        Opmetingsplan van landmeter-expert Benedikt Micholt van 19 augustus 2024 met nummer 2024/OP/19082024/1.

        feiten, context, argumentatie

        Het consortium AIKO Architecten, dertien 12, Vandenbussche, Curando (hierna "Curando" genaamd) en het gemeente- en OCMW-bestuur van Oostrozebeke besloten een samenwerking aan te gaan voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan, ten einde bij te dragen tot het behoud, de ondersteuning en/of het herstel van de zelfredzaamheid van senioren en personen met een beperking.

        Dat doen ze door het nemen van initiatieven voor het bevorderen van de sociale cohesie tussen de inwoners van de gemeente Oostrozebeke en de regio Midwest.

        Daarnaast wil het samenwerkingsverband een bijdrage leveren tot het project ‘bevorderen van zorgzame buurten’.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        Mevrouwen Braeckevelt en Lefebre, raadsleden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Onthouders: Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Wim Behaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de gronden, zoals voorzien in het plan in bijlage, via recht van erfpacht ter beschikking te stellen aan Consortium AIKO Architecten, dertien 12, Vandenbussche, Curando, Groendreef 21 te 9800 Aalter (Curando) en dit voor 50 jaar, met ingang van 1 januari 2025.

        Curando laat hiertoe een officiële akte opstellen om deze vervolgens ter goedkeuring te laten voorleggen aan de gemeenteraad.

      • Recht van opstal voor de aanleg van een ontsluitingsweg voor de te ontwikkelen gronden, gelegen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Olieberg naar de Rozenbergstraat, en dit in kader van verkaveling van deze gronden: principiële goedkeuring

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Overleg op 10 april 2024 en op 19 juni 2024 tussen het gemeentebestuur van Oostrozebeke en de lokale woonmaatschappij Vivus, enerzijds, en het consortium Hyboma, Verhulst Invest en Lintoo Projects, anderzijds, voor de ontwikkeling van de gronden, gelegen in het ruimtelijk uitvoeringsplan Olieberg naast de Halfweghuisstraat.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Besluit van de gemeenteraad van 4 juli 2024 betreffende departement Zorg - afdeling woonzorgcentrum Rozenberg: principiële samenwerkingsovereenkomst in het kader van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan: goedkeuren.

        Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 juli 2024 betreffende departement Zorg - afdeling woonzorgcentrum Rozenberg: principiële samenwerkingsovereenkomst in het kader van de overheidsopdracht voor de ontwikkeling van een woonzorgsite in Oostrozebeke door de oprichting van een lokaal dienstencentrum en woningen voor senioren en personen met een beperking, inbegrepen de uitbating en het beheer ervan: goedkeuren.

        Opmetingsplan van landmeter-expert Benedikt Micholt van 19 augustus 2024 met nummer 2024/OP/19082024/1.

        feiten, context, argumentatie

        Het consortium Hyboma, Verhulst Invest en Lintoo Projects, enerzijds, de lokale woonmaatschappij Vivus en het gemeente- en OCMW-bestuur van Oostrozebeke, anderzijds hadden op 10 april 2024 en op 19 juni 2024 een overleg aangaande de ontwikkeling van de gronden, gelegen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Olieberg naast de Halweghuisstraat.

        Om deze gronden te kunnen ontwikkelen moeten de projectontwikkelaars, voornoemd, een ontsluitingsweg aanleggen over de grond van de gemeente Oostrozebeke om een uitweg te hebben op de Rozenbergstraat.

        Op deze gronden moet ook een sociale overdruk gerealiseerd worden voor de ontwikkeling van sociale woningen.

        De lokale woonmaatschappij Vivus werd ook betrokken bij voornoemd overleg voor de ontwikkeling van een 20-tal sociale flats, die na realisatie verhuurd zullen worden aan de doelgroep van senioren en personen met een beperking.

        Hiervoor zal in overleg met de lokale woonmaatschappij Vivus een passend gemeentelijk toewijzingsreglement opgemaakt worden.

        Dat doen ze door het nemen van initiatieven voor het bevorderen van de sociale cohesie tussen de inwoners van de gemeente Oostrozebeke en de regio Midwest.

        Daarnaast wil het samenwerkingsverband een bijdrage leveren tot het project ‘bevorderen van zorgzame buurten’.

        Daartoe vraagt het consortium Hyboma, Verhulst Invest en Lintoo Projects aan de gemeente Oostrozebeke om tijdelijk een ‘recht van opstal’ te bekomen.

        Hiervoor werd een opmetingsplan opgemaakt door landmeter Benedikt Micholt met aanduiding van de zone, waarin de ontsluitingsweg zal worden aangelegd.

        het consortium Hyboma, Verhulst Invest en Lintoo Projects zal hiervoor nog passende omgevingsvergunningsaanvragen moeten bekomen.

        Het recht van opstal is van tijdelijke duur en zal gelden tot na oplevering van de werkzaamheden voor de aanleg van de ontsluitingsweg.

        De tijdsduur van de werken zal pas na het bekomen van de omgevingsvergunning kunnen worden ingeschat.

        Na voltooiing en oplevering van de werkzaamheden voor de aanleg van de ontsluitingsweg wordt het verleende recht van opstal beëindigd en worden de gronden, waarop een recht van opstal werd gevestigd, in volle eigendom terug overgedragen aan de gemeente Oostrozebeke.

        Het consortium Hyboma, Verhulst Invest en Lintoo Projects zal het nodige doen voor de opmaak van de notariële akte en zal de kosten voor deze opmaak ten laste nemen.

        De gemeente Oostrozebeke is bereid om de zone voor de aanleg van een ontsluitingsweg van de gronden, gelegen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Olieberg, naar de Rozenbergstraat, kosteloos ter beschikking te stellen.

        Toelichting door de heer De Marez, schepen.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Onthouders: Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Wim Behaeghe
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 9 onthoudingen
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad gaat principieel akkoord om de gronden, zoals voorzien in het opmetingsplan in bijlage, via recht van opstal kosteloos ter beschikking te stellen aan 1) Consortium Hyboma, met zetel te Den Triangel 2, 8610 Kortemark, aan 2) Verhulst Invest, met zetel te Krinkelstraat 7/301, 8780 Oostrozebeke en aan 3) Lintoo Projects, met zetel te Ieperstraat 434 bus 0201, 8930 Menen voor de ontwikkeling van een ontsluitingsweg voor de gronden, gelegen in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan Olieberg naar de Rozenbergstraat, en dit voor een periode van maximum 15 jaar, onder de ontbindende voorwaarde dat wanneer de ontsluitingsweg is aangelegd én definitief kan worden opgeleverd, het recht van opstal op eerste verzoek van de opstalhouder of van de opstalgever kosteloos kan worden ontbonden.

        Het consortium laat hiertoe een officiële akte opstellen om deze vervolgens ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad.

    • kerkfabrieken

      • Kennisnames kerkfabriek Sint-Amandus: budget 2025 (exploitatie- en investeringsdotatie); kerkfabriek Sint-Jozef: budget 2025 (exploitatiedotatie)

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        tussenkomsten

        Mevrouw Lefebre en de heer Verhulst, raadsleden, en de heer De Marez, schepen.

        besluit

        De raad neemt kennis van:

        • kerkfabriek Sint-Amandus: budget 2025 (exploitatie- en investeringsdotatie);
        • kerkfabriek Sint-Jozef: budget 2025 (exploitatiedotatie).
      • Kerkfabriek Sint-Jozef: meerjarenplan 2020 - 2025: wijziging: goedkeuren

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        Meldingen van Religiopoint - Oostrozebeke, waarbij melding gemaakt wordt van de ontvangst van de meerjarenplanwijzigingen.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.

        Decreet van 22 oktober 2021 tot regeling van de erkenning van lokale geloofsgemeenschappen, de verplichtingen van de besturen van de eredienst en het toezicht daarop en tot wijziging van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.

        Besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten, het laatst gewijzigd bij besluit van 16 mei 2014 betreffende de uitvoering van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013.

        Besluit van 2 december 2021 van de gemeenteraad betreffende de kerkfabriek Sint-Jozef: meerjarenplan 2020 - 2025: wijziging: goedkeuren.

        Besluit van 10 november 2022 van de gemeenteraad betreffende de kerkfabriek Sint-Jozef: budgetwijziging 2022: goedkeuren.

        feiten, context, argumentatie

        De exploitatie- en investeringsdotatie werden aangepast in overleg met de gemeente en in overeenstemming met de meerjarenplanning van de gemeente.

         

        mjp 2020

        mjp 2021

        mjp 2022

        mjp 2023

        mjp 2024

        mjp 2025

        exploitatie

         19 238,31

         24 236

         28 967

         31 629

         31 846

         32 068

        investering

         99 462,50

         20 000

         35 000

         5 000

         5 000

         5 000

        De werkingsdotatie voor de kerkfabriek van Sint-Jozef, budget 2025, valt binnen de goedgekeurde meerjarenplanning, waarvoor een kennisname door de gemeenteraad volstaat.

        De investeringstoelage voor de kerkfabriek van Sint-Jozef, budget 2025, zal conform het overleg van het gemeentebestuur en het centraal kerkbestuur opgetrokken moeten worden van 5 000 euro naar 12 170 euro, hetgeen een wijziging van het meerjarenplan van de kerkfabriek van Sint-Jozef impliceert, hetgeen goedgekeurd moet worden door de gemeenteraad.

        In de beleidsnota bij de wijziging meerjarenplan werd voor de aanpassing van het investeringsbedrag 2025 volgende commentaar geformuleerd:

        "Het budget 2025 is grotendeels gebaseerd op het budget 2024.

        In overleg met het gemeentebestuur wordt tijdens 2024 herstellingswerken, nl. de betonrot en de klokkeninstallatie, aan de Sint-Jozefskerk uitgevoerd.

        In 2025 is voorzien om de resterende herstellingswerken uit te voeren.

        Dit werd meermaals in overleg met het gemeentebestuur besproken tijdens het centraal kerkbestuur.

        Hopende u hierbij voldoende informatie te hebben gegeven.

        Indien er toch nog vragen zouden zijn, kunt u mij zeker hiervoor contacteren."

        Het bisdom Brugge, monseigneur Lode Aerts, heeft geen advies gegeven betreffende kerkfabriek Sint-Jozef te Oostrozebeke, gemeente Oostrozebeke wijziging meerjarenplan 2020-2025.

        Artikel 49 van het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten bepaalt: 

        "§ 1. Als het budget niet past in het goedgekeurde meerjarenplan, kan de gemeenteraad het budget aan het meerjarenplan aanpassen behalve wat de kosten betreft die betrekking hebben op het vieren van de eredienst.
        De gemeenteraad spreekt zich over het budget uit binnen een termijn van vijftig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het budget bij de gemeenteoverheid en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan.
        Als binnen de voormelde termijn van vijftig dagen geen besluit naar de provinciegouverneur, het centraal kerkbestuur, de kerkfabrieken in kwestie en het erkend representatief orgaan is verstuurd, wordt de gemeenteraad geacht het budget te hebben goedgekeurd.
        Als de gebiedsomschrijving van een parochie zich uitstrekt over het grondgebied van meer dan één gemeente, verstuurt de gemeenteraad van de gemeente waar de hoofdkerk van de parochie zich bevindt, zijn besluit ook onmiddellijk naar de overige gemeente of gemeenten.

        § 2. Tegen de beslissing van de gemeenteraad kan beroep worden ingediend bij de provinciegouverneur binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag na de ontvangst van het besluit bij de kerkfabriek. Het budget en het besluit van de gemeenteraad moeten bij het beroep gevoegd worden.
        De provinciegouverneur spreekt zich over het beroep uit binnen een termijn van dertig dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het beroep en hij verstuurt zijn besluit uiterlijk de laatste dag van deze termijn aan de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan.
        Als binnen de termijn van dertig dagen geen besluit naar de kerkfabriek, het centraal kerkbestuur, de gemeenteoverheid en het erkend representatief orgaan is verstuurd, is het beroep ingewilligd.
        De termijn, vermeld in het tweede en derde lid, wordt gestuit door de verzending van een aangetekende brief waarmee de toezichthoudende overheid aanvullende inlichtingen inwint. De dag na de ontvangst van de aanvullende inlichtingen vangt een nieuwe termijn van dertig dagen aan."

        Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        De uitgave wordt voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 actie 221/0790-00/6640-503.

        De nodige kredieten zullen ingeschreven worden in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan 2020 -2025, nummer 10.

        De uitgave zal voorzien worden in de aanpassing meerjarenplan 2020-2025, op het exploitatie/investeringskrediet van het jaar 2025: IP-geen, actie 221 budgetrekening 0790-00/6640-503.

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, Carl Vereecke
        Voorstanders: Luc Derudder, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, Anne-Sophie Verschoore, Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De raad keurt het gewijzigd meerjarenplan 2020-2025 van de kerkfabriek Sint-Jozef goed met een aanpassing van de gemeentelijke investeringsdotatie voor het budget 2025 voor een bedrag van 5 000 euro tot 12 170 euro:

         

        mjp 2025

        exploitatie

         32 068

        investering

         12 170

        Artikel 2

        Dit besluit wordt opgeladen in Religiopoint en een kopie van dit besluit wordt verzonden naar de gouverneur van West-Vlaanderen.

    • vragen

      • Vragen

        Aanwezig: Anne-Sophie Verschoore, schepen-voorzitter
        Luc Derudder, burgemeester
        Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Olivier De Marez, schepenen
        Marleen Lefebre, Stijn Manhaeghe, Annelies Braeckevelt, Koen Vandenbroucke, Koen Castelein, Greet Desmet, Marijke Verbeke, Davy Verhulst, Nadine Dejonckheere, Dirk De Keyzer, Flore Vanluchene, Wim Behaeghe, Cyriel Seys, Marleen Martin-Debacker, raadsleden
        Carl Vereecke, algemeen directeur
        aanleiding

        De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 4 september 2024 namens de fractie INSPRAAK.nu.

        juridische overwegingen

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 16 juni 2023 tot wijziging van het Provinciedecreet van 9 december 2005 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft de beëindiging van de hoedanigheid van het statutaire personeelslid.

        Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.

        feiten, context, argumentatie

        De vragen van de heer Behaeghe, mevrouwen Braeckevelt en Lefebre, raadsleden.

        De antwoorden van mevrouwen Verschoore en Geldhof, de heer Van D'huynslager, schepenen en de heer Derudder, burgemeester.

        financiële impact

        niet van toepassing

        amendement

        niet van toepassing

        tussenkomsten

        niet van toepassing

        besluit

        Er wordt geen besluit genomen.

De voorzitter sluit de zitting op 05/09/2024 om 20:52.

Namens gemeenteraad,

Carl Vereecke
algemeen directeur

Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter