Terug
Gepubliceerd op 01/10/2025

Besluit  college van burgemeester en schepenen

do 25/09/2025 - 09:00

Gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: hervaststellen

Aanwezig: Luc Derudder, Olivier De Marez, Carine Geldhof, Jonas Van D'huynslager, Ilse Vervaeck, Carl Vereecke
aanleiding

Wijzigingen van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer.

feiten, context en argumentatie

De laatste wijziging van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer dateert van 2020.

Ondertussen zijn er door diverse wegeniswerken en beslissingen van het college opnieuw wijzigingen aan het reglement nodig.

financiële impact

niet van toepassing

juridische overwegingen

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.

Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, het laatst gewijzigd bij Wet van 15 mei 2024.

Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, laatst gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 21 januari 2024 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen, waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.

Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 6 december 2023.

Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, het laatst gewijzigd bij decreet van 10 november 2023.

Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer.

Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2013 betreffende gemeentelijk mobiliteitsplan: definitieve vaststelling.

Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: vaststellen.

Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2019 betreffende gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: vaststellen.

Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2019 betreffende gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: wijzigen.

Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2020 betreffende gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: wijzigen.

besluit

Artikel 1

Het college van burgemeester en schepenen heft op heden het gemeentelijk aanvullend reglement van 8 mei 2019 op de politie van het wegverkeer, zoals gewijzigd bij besluit van 17 juli 2019 en van 8 januari 2020 van het college van burgemeester en schepenen op en keurt hiernavolgend gemeentelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer goed:

Het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer

Hoofdstuk 1: Berkstraat

In de Berkstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 1.1. Voorrangsregeling – voorrang van doorgang:

    • Brug over de Mandel, met voorrang komende uit de richting van de Boomgaardstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B19 en B21 te plaatsen.

Hoofstuk 2: Boomgaardstraat

In de Boomgaardstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

 Artikel 2.1. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • ter hoogte van het kruispunt met de Grotstraat wordt een verkeersplateau aangelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’                                   

Hoofdstuk 3: Dentergemstraat

In de Dentergemstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 3.1. De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen in:

    • In de gevaarlijke bochten.

Deze maatregel wordt toegepast door middel van een witte doorlopende of onderbroken streep.

Hoofdstuk 4: Ernest Brengierstraat

In de Ernest Brengierstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 4.1. Het is verboden te parkeren:

    • Langs beide zijden. (uitgezonderd de kant van het postgebouw voorbij de parkeerplaatsen)

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen . 

Artikel 4.2. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • aan het kruispunt met de Markt,
    • aan kruispunt met Ettingen,
    • aan het kruispunt met de Smallestokstraat,

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen. 

Artikel 4.3. Deze plaats is ingericht als parking

    • overkant postgebouw
    • achterkant woningen Hoogstraat 16-18
    • schuin tegen over ingang gemeentehuis langs de peloeze
    • aan de woning Ernest Brengierstraat 2
    • achterkant Gemeentehuis

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.

Artikel 4.4. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap:
      • 2 plaatsen achterkant gemeentehuis
      • 1 plaats schuin tegenover de ingang van het gemeentehuis langs de peloeze
      • 1 plaats aan de woning Ernest Brengierstraat 2
      • 2 plaatsen op de parking aan de kantine van de voetbal waarop het pictogram voor personen met een handicap voorkomt te plaatsen.
    • voor elektrische voertuigen:
      • 1 plaats op de parking aan de kantine van de voetbal

Deze maatregelen worden toegepast door de verkeersborden E9a met het onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.

    • voor deelwagens:
      • 1 plaats op de parking aan de kantine van de voetbal.

Deze maatregelen worden toegepast door de verkeersborden E9a met het onderbord, waarop het pictogram voor een deelwagen voorkomt te plaatsen.

Artikel 4.5. Deze plaats is ingericht als parking voor postwagens

    • ter hoogte van postgebouw
    • klinkerverharding voor de garages postgebouw
    • achterkant woningen Hoogstraat 16-18

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E9a met onderbord postvoertuig te plaatsen en door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.

Hoofdstuk 5: Ettingen

In Ettingen zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 5.1. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend

    • vanaf huisnummer 2 tot huisnummer 6
    • vanaf overkant huisnummer 2 tot voorbij garageweg
    • tussen de Mottestraat en de Meulebekesteenweg

Deze maatregel wordt toegepast door witte klinkers haaks op de rijbaan aan te brengen

Artikel 5.2. Ettingen wordt ingericht als woonerf.

    • het gedeelte omvattende de woningen nummers 8 tot en met 64.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F12a en F12b aan de in- en uitgangen te plaatsen.

Artikel 5.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend in:

    • aan kruispunt met de Hoogstraat
    • tussen de toegangsweg garages en de Ernest Brengierstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 5.4. De rijbaan of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken:

In de gevaarlijke bochten.

Deze maatregel wordt toegepast door doorlopende of onderbroken witte strepen en een volle streep ter hoogte van de bochten aan te brengen

Artikel 5.5. Er worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap:
      • 1 plaats voor het appartementsgebouw nr. 14 – 18
      • 1 plaats voor het appartementsgebouw 48 – 50
      • 1 plaats zijkant woning nr. 26

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen.

Artikel 5.6. Voorrangsregeling

    • voorrang op de woonerven Ettingen
    • voorrang op de Meersstraat
    • voorrang op de Mottestraat
    • Is ondergeschikt aan de Ernest Brengierstraat

Artikel 5.7. verboden toegang        

Toegangsweg garages Ettingen: verboden toegang voor alle bestuurders met uitzondering bussen en bediening garages 
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C3, met onderbord uitgezonderd bussen en bediening garages te plaatsen

Hoofdstuk 6: Gemeenteplein

Op het Gemeenteplein zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 6.1. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap: 6 plaatsen.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van de personen met een handicap voorkomt te plaatsen

    • voor het parkeren van elektrische voertuigen: 2 plaatsen

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.

Hoofdstuk 7: Grotstraat

In de Grotstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 7.1. Voorrang van doorgang:

    • brug over de Mandel, met voorrang komende uit de richting van de Dentergemstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B19 en B21 te plaatsen.

Artikel 7.2.De toegang tot onderstaande wegen is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:

    • brug over de Mandel; 7,5 ton voorgesignaleerd aan de Boomgaardstraat (met afstandsbepaling) en de Dentergemstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21 te plaatsen.

Artikel 7.3.Deze plaats is ingericht als parking:

    • aan de kerk van de Ginste.

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen moeten worden opgesteld

Artikel 7.4. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap: op de parking aan de kerk - 2 plaatsen.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met het onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen + een markering van het pictogram personen met een handicap in de parkeerplaats.

    • Op de parkeerzone aan het chiroheem wordt een plaats voor het parkeren van een deelwagen voorzien.

       Deze maatregelen worden toegepast door het verkeersbord E9a met het onderbord waarop het pictogram voor een deelwagen voorkomt te plaatsen.

Artikel 7.5. Een parkeerzone buiten de rijbaan wordt afgebakend

    • evenwijdig met het voetpad vanaf het plein voor de kerk tot aan de grot.
    • evenwijdig met het voetpad tussen de huisnummers 80 en 86

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen  waar de voertuigen worden opgesteld.

    • Op de parkeerzone vanaf het kerkplein tot de grot worden plaatsen voor het parkeren van elektrische voertuigen voorbehouden: 2 plaatsen

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen + een markering van het pictogram personen met

    • ter hoogte van het chiroheem

Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van markeernagels loodrecht op de rijweg. 

Artikel 7.6. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • aan het kruispunt met de Molstenstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 7.7. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • ter hoogte van het kruispunt met de Boomgaardstraat en het kruispunt met de Molstenstraat wordt een verkeersplateau aangelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’

Hoofdstuk 8: Guido Gezellestraat

In de Guido Gezellestraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 8.1.Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van

    • de zijweg Guido Gezellestraat

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord B1 en B15 te plaatsen en op de rijweg een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen

    • ondergeschikt aan de Wielsbekestraat en ondergeschikt aan de Kerkstraat

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een volle dwarsstreep aan te brengen.

Artikel 8.2. Het is verboden te parkeren:

    • langs de zijde van de onpare huisnummers.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen

    • vanaf kruispunt Wielsbekestraat tot aan schoolpoort.

Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van een gele streep.

    • Ter hoogte van de woning Guido Gezellestraat 4.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen met onderbord MA -VRIJ van 7.30 u tot 17.00 u

Artikel 8.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend

    • op het kruispunt met de Wielsbekestraat
    • op het kruispunt met de Kalbergstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 8.4. Een verkeersplateau wordt aangelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A 51 met onderbord ‘plateau’ te plaatsen

Artikel 8.5. Er wordt een parkeerzone buiten de rijbaan afgebakend

    • vanaf huisnummer 6 tot huisnummer 12
    • vanaf huisnummer 28 tot huisnummer 30

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de rijbaan aan te brengen

Hoofdstuk 9: Hoogleenstraat

In de Hoogleenstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 9.1. Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • zijweg Hoogleenstraat richting Wielsbeke;
    • Papegaaistraat;
    • Vlasstraat;
    • Molstenstraat;
    • Knokstraat;
    • Tieltsteenweg.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 9.2. Het er neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:

    • gedeelte vanaf grens Wielsbeke tot aan rond punt
    • op het rond punt
    • vanaf rond punt tot aan Tieltsteenweg
    • vanaf Tieltsteenweg tot grens Meulebeke (dubbelrichtingsfietspad)

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen of door twee overlangs evenwijdige onderbroken strepen op de rijbaan aan te brengen.

Artikel 9.3. De rijbaan of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:

    • vanaf het rond punt tot aan de brug over de Mandel en het gedeelte tot aan het kruispunt met de Papegaaistraat
    • vanaf brug tot Molstenstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door een witte doorlopende of onderbroken streep aan te brengen, al naar gelang van de noodzaak.

Artikel 9.4. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • op het kruispunt met de Papegaaistraat

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A 51 met onderbord ‘plateau’  te plaatsen.

Artikel 9.5. Snelheidsbeperking:

    • tot 50 km per uur vanaf kruispunt Bosstraat tot grens Wielsbeke (aansluiting met Bossenstraat)

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43 te plaatsen

Artikel 9.6. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:

    • tussen het kruispunt Bosstraat en grens Wielsbeke (aansluiting met de Bossenstraat): 3,5 ton

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C23, aangevuld met onderbord ‘3.5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer.

Artikel 9.7. Het is verboden te parkeren:

    • op de strook voor het stratenplan.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen.

Hoofdstuk 10: Hoogstraat

In de Hoogstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 10.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • Ettingen;
    • Leegstraat;
    • Meulebekesteenweg;
    • Vogelzangstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep of omgekeerde witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 10.2. snelheidsbeperking

    • Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt opgelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.

Artikel 10.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend

    • aan het kruispunt met de Meulebekesteenweg;
    • aan het kruispunt met Ettingen;
    • aan het kruispunt met de Stationsstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 10.4.Er is een parkeerzone op de rijbaan afgebakend evenwijdig met een trottoir:

    • langs de zijde van onpare huisnummers van het kruispunt met Ettingen tot de Nieuwstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door een brede doorlopende witte streep op de rijbaan aan te brengen die dan de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.

Artikel 10.5. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend

    • Langs beide zijden van de weg tussen de Stationsstraat en de Leegstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.

Artikel 10.6. Op de parkeerzones worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • Shop&Go plaatsen
      • 2 parkeerplaatsen aan Hoogstraat 5;
      • 3 parkeerplaatsen aan Hoogstraat 26;
      • en 2 parkeerplaatsen aan Hoogstraat 47.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord shop&go te plaatsen.

Hoofdstuk 11: Kalbergstraat

In de Kalbergstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 11.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • Papegaaistraat;
    • Wijk Kalberg;
    • O.L.Vrouwestraat;
    • Merelstraat;
    • Meibosstraat;
    • Mezestraat;
    • Halfweghuisstraat;
    • Lindestraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep of omgekeerde witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 11.2. Eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers, van bestuurders bromfietsen klasse A en van speed pedelecs:

    • gedeelte tussen de toegangsweg naar de begraafplaats en de Rozenbergstraat, met verboden richting naar de Rozenbergstraat toe.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1 en onderbord M12 en bord F19 en onderbord M18 te plaatsen.

Met de huidige onderborden mogen de speed pedelecs hier niet doorrijden.

Artikel 11.3. De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid:

    • vanaf het kruispunt Meibosstraat tot het kruispunt met de O.L. Vrouwstraat en aan de overkant vanaf het kruispunt O.L. Vrouwstraat tot aan woning nr. 105

Artikel 11.4. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • op het kruispunt met de Kerkstraat

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 11.5. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • op het kruispunt met de Rozenbergstraat
    • op het kruispunt met de Guido Gezellestraat

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A 51 met onderbord plateau te plaatsen

Artikel 11.6. Elke bestuurder moet, de er neven vermelde inrichting rechts voorbij rijden:

    • rond punt Kalbergstraat en Dentergemstraat

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord D5 te plaatsen. 

Artikel 11.7. voorrangsregeling

    • de fietsers moeten voorrang verlenen aan het verkeer in de Rozenbergstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door middel van verkeersbord B1 te plaatsen en op het fietspad een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 11.8. Er zal een parkeerzone op de rijbaan worden afgebakend evenwijdig met een trottoir:

    • langs de zijde van de onpare huisnummers vanaf nr. 9 tot nr. 67A

Deze maatregel wordt toegepast door een brede doorlopende witte streep op de rijbaan aan te brengen die dan de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.

Artikel 11.9. Er wordt een fietszone ingevoerd

    • gedeelte tussen de Guido Gezellestraat en de Lindestraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 en F113 te plaatsen.

Artikel 11.10. Het is verboden te parkeren:

    • tussen de Guido Gezellestraat en de toegangsweg naar de begraafplaats.

Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden E1 te plaatsen.

Hoofdstuk 12: Kanaalweg

In de Kanaalweg zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 12.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:

    • zijwegen Otteca;
    • zijweg Kanaalweg.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep of omgekeerde witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 12.2. De rijbaan wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:

    • over de volledige lengte van de Kanaalweg, gedeelte langs het kanaal.

Deze maatregel wordt toegepast door een witte doorlopende of onderbroken streep aan te brengen, al naar gelang van de noodzaak

Hoofdstuk 13: Kerkstraat

In de Kerkstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 13.1. Eenrichtingsverkeer voor iedere bestuurder met uitzondering van fietsers, bestuurders van een bromfiets klasse A en speed pedelecs:

    • gedeelte tussen Markt en Tieltsteenweg, met verboden richting naar de Tieltsteenweg toe.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 te plaatsen.

Artikel 13.2.Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • aan het kruispunt met de Markt.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 13.3.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • Guido Gezellestraat;
    • Tieltsteenweg.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep aan te brengen.

Artikel 13.4. Er wordt een fietszone ingevoerd

    • Er wordt een fietszone ingevoerd in de volledige Kerkstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 of F113 te plaatsen.

Hoofdstuk 14: Leegstraat

In de Leegstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 14.1. Een parkeerstrook wordt afgebakend:

    • Langs de kant van de pare huisnummers, voorbij nummer 14 tot voor inrit nummer 26

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van het verkeersbord E9e.

Artikel 14.2. Het is verboden te parkeren, met uitzondering van laden en lossen:

    • Ter hoogte van de laad en loszone aan Leegstraat 2

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1, met onderbord uitgezonderd laden en lossen te plaatsen.

Hoofdstuk 15: Lindestraat

In de Lindestraat zijn volgende maatregelen van toepassing:

Artikel 15.1. Eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers, van bestuurders bromfietsen klasse A en van speed pedelecs:

    • gedeelte Lindestraat, tussen huisnummer 17 en kruispunt Kalbergstraat, met verboden richting naar de Kalbergstraat

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1 en onderbord M12 en bord F19 en onderbord M18 te plaatsen.

Artikel 15.2. Er wordt een fietszone ingevoerd

    • gedeelte tussen de Kalbergstraat en de Veldstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 en F113 te plaatsen.

Hoofdstuk 16: Mandelstraat

Artikel 16.1. Snelheidsbeperking 50 km u

Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden C43-50 km te plaatsen.  

Hoofdstuk 17: Markt

Op de Markt zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 17.1.Eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:

    • gedeelte vanaf de Ernest Brengierstraat tot aan de Kerkstraat met verboden richting vanaf de Ernest Brengierstraat.
    • gedeelte tussen de Kerkstraat en de Wielsbekestraat met verboden richting vanaf de Wielsbekestraat.

Deze twee maatregelen worden toegepast door de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 te plaatsen.

Artikel 17.2. Deze plaats is ingericht als parking:

    • achterzijde kerk.

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen moeten worden opgesteld.

    • Tussen Stationsstraat en de Wielsbekestraat aan beide zijden van de weg

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen moeten worden opgesteld.

Artikel 17.3. Op de parkings worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap:
      • 1 plaats tegenover doorgang naar de Smallestokstraat,
      • 1 plaats tegenover de woning nr.19.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen

    • voor bedieners eredienst:
      • 1 plaats naast parkeerplaats voor personen met een handicap

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord bedieners eredienst te plaatsen

    • Shop&Go plaatsen
      • 2 parkeerplaatsen achterzijde kerk, 3 parkeerplaatsen voorzijde kerk, 2 parkeerplaatsen kant oneven huisnummers.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord shop&go te plaatsen.

    • Voor opladen elektrische wagen
      • 1 plaats voorzijde kerk

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.

    •  Voor een deelwagen
      • 1 plaats voorzijde kerk

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord deelwagen  voorkomt te plaatsen.

Artikel 17.4. vanaf kruispunt Ernest Brengierstraat tot kruispunt Hoogstraat wordt de toegang verboden voor iedere bestuurder, met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A, speed pedelecs en ceremoniewagens

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C1 met onderbord M12 te plaatsen.

Artikel 17.5. snelheidsbeperking

    • Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt opgelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.

Hoofdstuk 18: Meulebekesteenweg

In de Meulebekesteenweg zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 18.1.Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:

    • Ettingen;
    • Vinkstraat;
    • Kallemoeistraat;
    • Zijweg Meulebekesteenweg;
    • Sint Amandstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen, en door het bord B5 te plaatsen en een volle dwarsstreep aan te brengen.

Artikel 18.2. Het neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:

    • tussen Hoogstraat en de brug over de Mandel:

Artikel 18.3. Het neven vermelde deel van de rijbaan langs de zijde van de onpare nummers is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:

    • tussen de brug over de Mandel en de grens met Meulebeke.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen.

Artikel 18.4. De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten ervan wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende witte streep ter hoogte van:

    • vanaf kruispunt Vinkstraat tot over de brug

Artikel 18.5. Een zebrapad wordt aangelegd:

    • In de Meulebekesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Hoogstraat

Artikel 18.6. Snelheidsbeperking:

    • tot50 kmper uur in beide rijrichtingen tussen de asverschuiving en begin bebouwde kom.
    • tot 50 km per uur in beide richtingen tussen de Hoogstraat en de Mandel.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht met de verkeersborden C43-50

Artikel 18.7. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend

    • op het trottoir tussen Ettingen en de Hoogstraat aan de kant van de oneven huisnummers

Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden E9e te plaatsen.

Hoofdstuk 19: Molstenstraat

In de Molstenstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 19.1. Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:

    • zijweg Molstenstraat naar huisnummer 22;
    • Aardemolenstraat;
    • Holdebeekstraat;
    • Zijweg Molstenstraat naar huisnummer 31;
    • Zijweg Molstenstraat naar huisnummer 37;
    • Vijf Eikenstraat;
    • Zijweg richting Ter Molst;
    • Sneppestraat;
    • Goed Ter Molst;
    • Kleine Molstenstraat;
    • Zijweg Molstenstraat naar huisnummer 68.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen of door een volle dwarsstreep aan te brengen.

Artikel 19.2. De werkelijke rand van de rijbaan wordt aangeduid, langs dewelke het parkeren verboden is.

    • Vanaf huis nr. 85 tot huis nr. 101

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van verkeersborden E1

Artikel 19.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • aan de school Ginste
    • aan het kruispunt met de Grotstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 19.4. Een bushalte wordt ingericht

    • Ter hoogte van de school.

Deze maatregel wordt aangeduid met een bord E9d

Artikel 19.5. Voorrangsregeling – voorrang van doorgang:

    • Ter hoogte van de versmalling van de school, met voorrang komende uit de richting van de Grotstraat .
    • Ter hoogte van de versmalling aan huisnummer 50 A

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B19 en B21 te plaatsen.

Artikel 19.6. Snelheidsbeperking:

    • Tot 50 km per uur, vanaf de Hoogleenstraat tot begin bebouwde kom (Molstenstraat 32) .

Artikel 19.7. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • ter hoogte van het kruispunt met de Grotstraat wordt een verkeersplateau aangelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51met onderbord ‘plateau’

Artikel 19.8. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap: 2 plaatsen aan de Ginstezaal.

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord, waarop het pictogram van de personen met een handicap voorkomt te plaatsen. 

Hoofdstuk 20: Nieuwstraat

In de Nieuwstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 20.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:

    • Zijweg huisnummers 7A – 23;
    • Zijweg huisnummers 12 – 44;
    • Leegstraat;
    • Ter Priemstraat;
    • Zijweg huisnummers 73 – 125;
    • ondergeschikt aan de Gewestweg N 357 en ondergeschikt aan de Stationsstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken of een volle dwarsstreep aan te brengen.

Hoofdstuk 21: Nijverheidstraat

In de Nijverheidsstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 21.1. De toegang tot onderstaande wegen is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:

    • 7,5 ton.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21, aangevuld met onderbord ‘uitgezonderd laden en lossen’ te plaatsen.

Artikel 21.2. Elke bestuurder moet de er neven vermelde inrichting rechts voorbij rijden:

    • Nijverheidstraat, de vluchtheuvel ter hoogte van het kruispunt met de Mandelstraat (rondgaand verkeer).

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord D5 te plaatsen.

Artikel 21.3. Snelheidsbeperking

    • Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt opgelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.

Hoofdstuk 22: Pauwstraat

In de Pauwstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 22.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • Zandstraat

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van de borden B5 en B15 en op de rijbaan een volle dwarsstreep aan te brengen.

Hoofdstuk 23: Ravottestraat

In de Ravottestraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 23.1. Eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:

    • In de Ravottestraat met verboden rijrichting vanaf de Smallestokstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1, met onderbord M12 en F19, met onderbord M18 te plaatsen.

Artikel 23.2. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend

    • Langs de toegangsweg van de kinderopvang/jeugdhuis

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.

Artikel 23.3. In de parkeerzone worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • Voor personen met een handicap: 2 plaatsen

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen.

Hoofdstuk 24: Rozenbergstraat

In de Rozenbergstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 24.1. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • ter hoogte van het kruispunt met de Veldstraat, aan beide zijden van het kruispunt

Deze maatregel wordt toegepast aangeduid door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 24.2. De rijbaan van onderstaande weg of gedeelten van de weg wordt verdeeld in twee rijstroken door middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:

    • op het kruispunt met de Veldstraat

Artikel 24.3. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • ter hoogte van het kruispunt met de Kalbergstraat wordt een verkeersplateau aangelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’

Artikel 24.4. Een markering voor een bushalte is aangebracht ter hoogte van:

    • huisnummer 23;
    • overkant huisnummer 19.

Deze maatregel wordt aangeduid door markering ‘BUS’

Hoofdstuk 25: Smallestokstraat

In de Smallestokstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 25.1. Eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:

    • bedieningsweg ‘keep fit’ met verboden richting vanaf de Smallestokstraat naar de Tieltsteenweg.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1, met onderbord M12 en F19, met onderbord M18 te plaatsen.

Artikel 25.2.Verboden toegang voor iedere bestuurder, met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs

    • doorgang tussen Smallestokstraat en Markt.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C3 met onderbord M12 te plaatsen.

Artikel 25.3. Het is verboden te parkeren:

    • in de Smallestokstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden E1 te plaatsen.

Artikel 25.4. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • in de Smallestokstraat ter hoogte van de zijweg (bedieningsweg Keep Fit)

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 25.5. De rijbaan of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken:

    • In de gevaarlijke bochten.

Deze maatregel wordt toegepast door doorlopende of onderbroken witte strepen ter hoogte van de bochten aan te brengen

Artikel 25.6. Deze plaats is ingericht als parking:

    • Hoek Tieltsteenweg x Smallestokstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van biggenruggen waar de voertuigen moeten worden opgesteld.

Artikel 25.7. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • voor personen met een handicap:
      • 2 plaatsen

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen

Artikel 25.8. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend

    • op de berm tussen de Ravottestraat en de parking Smallestokstraat

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9e te plaatsen.

Hoofdstuk 26: Stationsstraat

In de Stationsstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 26.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:

    • Krinkelstraat;
    • Palingstraat;
    • Nieuwstraat;
    • Waterstraat;
    • Kattestraat;
    • Stationsplein;
    • Vaartstraat;
    • Ondergeschikt aan deel Stationsstraat richting N382.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 26.2.Er is een parkeerzone op de rijbaan afgebakend evenwijdig met een trottoir:

    • langs de zijde van de pare huisnummers vanaf nr. 18 tot nr. 42, van nr. 50 tot 112, van nr. 118 tot nr. 150 en van nr. 160 tot 162
    • langs de zijde van onpare huisnummers van het kruispunt vanaf nr. 15 tot 43, van nr. 53 tot 107 en van nr. 111 tot nr. 155

Deze maatregel wordt toegepast door een brede doorlopende witte streep op de rijbaan aan te brengen die dan de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.

Artikel 26.3. Op de parkeerzone worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • Voor opladen elektrische wagen
      • 2 parkeerplaatsen aan groenzone Stationsstraat x Palingstraat

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord, waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.

Artikel 26.4. Een markering voor een bushalte is aangebracht ter hoogte van:

    • huis nr. 109-111 en aan de overkant;
    • huis nr. 158-160 en aan de overkant .

Artikel 26.5. Het er neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:

    • gedeelte vanaf kruispunt Stationsstraat x Stationsstraat tot grens Wielsbeke.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen of door twee overlangs evenwijdige onderbroken strepen op de rijbaan aan te brengen.

Artikel 26.6. Een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt afgebakend:

    • ter hoogte van kruispunt Stationsstraat x Stationsstraat (2 maal).
    • ter hoogte van de Verbindingsstraat (Wielsbeke)

Deze maatregel wordt toegepast door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen en door de verkeersborden F50 te plaatsen.

Artikel 26.7. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • ter hoogte van huis nr. 13;
    • ter hoogte van huis nr. 46;
    • ter hoogte van huis nr. 107;
    • ter hoogte van huis nr. 154.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 26.8. De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:

    • Over de ganse lengte van de Stationsstraat

Deze maatregel wordt toegepast door een witte doorlopende of onderbroken streep aan te brengen, al naar gelang van de noodzaak

Artikel 26.9. Snelheidsbeperking:

    • tot 50 km per uur vanaf kruispunt Stationsstraat x Stationsstraat tot aan kruispunt Krinkelstraat.

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden C43 - 50 te plaatsen.

Artikel 26.10. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend

    • op het voormalige ‘stationsplein’

Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.

Artikel 26.11. In de parkeerzone worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • Voor personen met een handicap: 1 plaats

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen.

Hoofdstuk 27: Ter Priemstraat

Artikel 27.1. Het is verboden te parkeren

    • Vanaf kruispunt Vaartstraat – Ter Priemstraat tot voorbij inrit woningen Ter Priemstraat 82-88.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen

Hoofdstuk 28: Tieltsteenweg

In de Tieltsteenweg zijn volgende bepalingen van toepassingen:

Artikel 28.1. Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • Kallemoeistraat;
    • Vlasstraat;
    • Zijweg Tieltsteenweg;
    • Knokstraat;
    • Vijverstraat;
    • Ondergeschikt aan de Hoogleenstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.

Artikel 28.2. Het neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:

    • vanaf huis nr. 28 tot aan de Hoogleenstraat langs de zijde van de pare huisnummers.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen of door twee overlangs evenwijdige onderbroken strepen op de rijbaan aan te brengen. 

Artikel 28.3. Deze plaats is ingericht als parking:

    • aan het sportcentrum kant van de Tieltsteenweg.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E9a te plaatsen.

Artikel 28.4. Op de parkings worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:

    • aan het sportcentrum kant van de Tieltsteenweg
      • 2 plaatsen voor opladen elektrische wagens

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.

Artikel 28.5. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:

    • aan het kruispunt met de Kerkstraat.
    • aan de fietsparking

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 28.6. Een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt afgebakend:

    • ter hoogte van huis nr. 45.

Deze maatregel wordt toegepast door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen en een rode coating aan te brengen en door de verkeersborden F50 te plaatsen.

Artikel 28.7. Een verkeersplateau wordt aangelegd in de Tieltsteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat:

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’ te plaatsen.

Artikel 28.8 De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:

    • vanaf de brug tot huis nummer 45
    • ter hoogte van de bedieningsweg Smallestokstraat

Deze maatregel wordt toegepast door onderbroken strepen aan te brengen.

Artikel 28.9. Ter hoogte van huisnummer 2 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor:

    • personen met een handicap

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E9a met onderbord waarop het pictogram voor personen met een handicap voorkomt te plaatsen

Artikel 28.10.  Snelheidsbeperking:

    • tot 50 km per uur vanaf parking Tieltsteenweg tot aan de Mandel

Deze maatregel wordt ter kennis gebracht met de verkeersborden C43-50

Artikel 28.11. Een verkeerseiland wordt aangelegd:

    • aan het kruispunt Tieltsteenweg – Smallestokstraat

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord D1 te plaatsen.

Artikel 28.12. Een fietsparking wordt aangelegd:

    • op de parking aan de Smallestokstraat

Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met symbool fiets te plaatsen.

Hoofdstuk 29: Veldstraat

In de Veldstraat zijn volgende bepalingen van toepassing

Artikel 29.1. Het eenrichtingsverkeer is ingesteld met uitzondering voor fietsers,  bromfietsers klasse A en speed pedelecs:

    • gedeelte tussen de Veldstraat nr. 13 en 27, met verboden richting naar Veldstraat 27.
    • gedeelte tussen de Wielsbekestraat en de Rozenbergstraat met verboden richting naar de Rozenbergstraat toe.

Deze maatregelen zullen worden toegepast met de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 te plaatsen.

Artikel 29.2. Deze plaats is ingericht als parking:

    • kant even huisnummers van nr. 4 – overkant nr. 43

Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van betonstraatstenen in een donkere kleur waar de voertuigen moeten worden opgesteld.

    • kant even huisnummers van nr. 5 – nr. 11 en van nr. 27 – nr. 63

Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van betonstraatstenen in een donkere kleur waar de voertuigen moeten worden opgesteld.

Artikel 29.3. Een oversteekplaats voor voetgangers is afgebakend:

    • aan kruispunt met de Wielsbekestraat;
    • ter hoogte van huisnummer 30;
    • ter hoogte van huisnummer 67.

Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.

Artikel 29.4. Een kiss & ride zone wordt ingericht:

    • Ter hoogte van de ingang school.

Deze maatregel wordt aangeduid met een verkeersbord E1, aangevuld met onderbord  Kiss & Ride en beperking in tijd.

Artikel 29.5. Er wordt een fietszone ingevoerd

    • gedeelte tussen de Rozenbergstraat en de Wielsbekestraat.
    • gedeelte tussen Lindestraat en huisnummer 11

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 en F113 te plaatsen.

Hoofdstuk 30: Vinkstraat

In de Vinkstraat zijn volgende maatregelen van toepassing

Artikel 30.1. Het eenrichtingsverkeer is ingesteld met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:

    • gedeelte tussen de Meulebekesteenweg en Kallemoeistraat met verboden richting vanaf de Kallemoeistraat.

Deze maatregel wordt aangeduid met de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18.

Hoofdstuk 31: Waterstraat

In de Waterstraat zijn volgende maatregelen van toepassing:

Artikel 31.1. De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:

    • 5,5 ton.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21, aangevuld met onderbord ‘uitgezonderd laden en lossen’ te plaatsen.

Hoofdstuk 32: Wielsbekestraat

In de Wielsbekestraat, vanaf kruispunt Dalakkerstraat tot kruispunt Markt zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 32.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:

    • Veldstraat;
    • Guido Gezellestraat;
    • Enamestraat;
    • Zijstraat Markt.

Artikel 32.2. Snelheidsbeperking

    • Een snelheidsbeperking van 50 km/u wordt opgelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.

Hoofdstuk 33 Zandstraat

In de Zandstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:

Artikel 33.1.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:

    • 7,5 ton.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.

Hoofdstuk 34: Zone 30

Artikel 34.1. In de Leegstraat, vanaf kruispunt Hoogstraat tot kruispunt Nieuwstraat met inbegrip van de zijwegen en de Voldersstraat.

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.2. In de Kerkstraat, de Tieltsteenweg, vanaf kruispunt Kerkstraat tot ingang sportcentrum, de Smallestokstraat, de E. Brengierstraat , het Gemeenteplein, Ettingen (enkel stuk tussen Hoogstraat en Ernest Brengierstraat), de Meersstraat en de Mottestraat).

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.3. In de Lindestraat, de Kriekestraat, de Veldstraat, vanaf kruispunt Wielsbekestraat tot huisnummer 115, de Halfweghuisstraat, de Walstraat, de Beekstraat en de Keizerstraat

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.4. In de Guido Gezellestraat:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a te plaatsen in de Guido Gezellestraat

Artikel 34.5. In de Molstenstraat, vanaf kruispunt Grotstraat tot kruispunt Kleine Molstenstraat:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen in de Molstenstraat

Artikel 34.6. In de Dalakkerstraat, de Calonnestraat, de Halewijnstraat, de Rietbeekstraat, de Limnanderstraat, de Gaverstraat en de Vlissingestraat:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.7. In de Stationsstraat, van kruispunt Markt tot kruispunt Palingstraat en de Krinkelstraat:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.8. In de Markt, van kruispunt Stationsstraat tot Wielsbekestraat en de Wielsbekestraat, van de Markt tot Veldstraat:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.9. In de Palingstraat, van kruispunt Stationsstraat tot kruispunt Meiklokjesstraat, de Blijhofstraat, de Elshoutstraat, de Karrespoorstraat, de Korenbunderstraat, de Kouterstraat, de Meiklokjesstraat, de Boterbloemstraat, de Paardenbloemstraat, de Klaproosstraat en de Dotterbloemstraat:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.10. In de Waterstraat, van kruispunt Stationsstraat tot kruispunt Hove ter Wilgen en Hove ter Wilgen:

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Artikel 34.11. In de Hoogstraat, van kruispunt Stationsstraat tot voorbij kruispunt met Ettingen

Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.

Hoofdstuk 35: Zone 50

Artikel 35.1. In de Dentergemstraat , van kruispunt Hoogleenstraat tot kruispunt Grotstraat, in de Teeuwstraat, in de Bosstraat, tussen Dentergemstraat en Papegaaistraat, in de Warandestraat, in de Papegaaistraat, van kruispunt met de Hoogleenstraat tot de Tuinstraat, in de Groene Jagerstraat en in de Tuinstraat

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden ZC43 – 50 km te plaatsen

Artikel 35.2.  In de Leegstraat, van kruispunt Hulstestraat tot kruispunt Nieuwstraat, in de Hulstestraat, van kruispunt Ingelmunstersteenweg tot kruispunt Leegstraat, in de Ooigemstraat, van kruispunt Ingelmunstersteenweg tot kruispunt Leegstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden ZC43 – 50 km te plaatsen

Hoofdstuk 36: Zone 7.5 ton

Artikel 36.1.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide 7.5 ton:

    • In de Papegaaistraat, de Teeuwstraat, de Warandestraat, de Bosstraat, vanaf kruispunt Papegaaistraat tot kruispunt Hoogleenstraat, de Groene Jagerstraat, deTuinstraat, de Grotstraat, de Berkstraat, de Boomgaardstraat; de Lijsterstraat, de Gentstraat, vanaf kruispunt N305 tot kruispunt Vijf Eikenstraat, de Vijf Eikenstraat, de Aardemolenstraat, de Molstenstraat, de Kleine Molstenstraat, de Sneppestraat en de Holdebeekstraat,

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord ZC21 T, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.

Artikel 36.2. De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide 7.5 ton:

    • In de Keizerstraat, de Beekstraat, de Veldstraat, de Wielsbekestraat, de Guido Gezellestraat, de Kerkstraat, de Markt, de Hoogstraat, Vogelzangstraat, Ettingen, de Ernest Brengierstraat, de Smallestokstraat, de Tieltsteenweg, de Vlasstraat, de Overmandelstraat, de Kallemoeistraat, de Sint-Amandstraat, de Vinkstraat, de Vijverstraat, de Knokstraat, de Merelstraat, de Kalbergstraat, de Lindestraat, de Rozenbergstraat, de Mezestraat, de Halfweghuisstraat, de Meibosstraat, de Wijk Kalberg, de O.L.Vrouwstraat en de Ballingstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord ZC21 T, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.

Artikel 36.3. De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide 7.5 ton:

    • In de Vaartstraat, de Ter Priemstraat, de Hulstestraat, de Leegstraat, de Koedreef, de Ooigemstraat, de Kattestraat, de Volderstraat, de Elshoutstraat, de Blijhofstraat, de Kouterstraat, de Korenbunderstraat, de Palingsstraat, de Karrespoorstraat, de Meiklokjesstraat, de Boterbloemstraat, de Paardenbloemstraat, de Klaproostraat, de Dotterbloemstraat en Stationsstraat tussen Markt en kruispunt Nieuwstraat.

Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord ZC21 T, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.

Hoofdstuk 37. Een verkeersplateau wordt aangelegd:

    • ter hoogte van het kruispunt Hoogstraat X Stationsstraat X Markt wordt een verkeersplateau aangelegd.

Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking vanaf 1 oktober 2025.

Artikel 3

Dit besluit wordt bezorgd aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.