Wijzigingen van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer.
De laatste wijziging van het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer dateert van 2020.
Ondertussen zijn er door diverse wegeniswerken en beslissingen van het college opnieuw wijzigingen aan het reglement nodig.
niet van toepassing
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 6 december 2024 tot wijziging van artikel 6 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, wat betreft een verbeterende akte als gevolg van een arrest dat de verkiezingsuitslag wijzigt.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, het laatst gewijzigd bij Wet van 15 mei 2024.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975, houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg, laatst gewijzigd bij Koninklijk Besluit van 21 januari 2024 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen, waaraan de auto's, hun aanhangwagens, hun onderdelen en hun veiligheidstoebehoren moeten voldoen en het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 6 december 2023.
Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens, het laatst gewijzigd bij decreet van 10 november 2023.
Besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie op het wegverkeer.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2013 betreffende gemeentelijk mobiliteitsplan: definitieve vaststelling.
Besluit van de gemeenteraad van 6 februari 2025 betreffende reglement tot delegatie van bevoegdheden aan het college van burgemeester en schepenen: vaststellen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 mei 2019 betreffende gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: vaststellen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 17 juli 2019 betreffende gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: wijzigen.
Besluit van het college van burgemeester en schepenen van 8 januari 2020 betreffende gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer: wijzigen.
Artikel 1
Het college van burgemeester en schepenen heft op heden het gemeentelijk aanvullend reglement van 8 mei 2019 op de politie van het wegverkeer, zoals gewijzigd bij besluit van 17 juli 2019 en van 8 januari 2020 van het college van burgemeester en schepenen op en keurt hiernavolgend gemeentelijk aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer goed:
Het gemeentelijk aanvullend reglement op de politie over het wegverkeer
Hoofdstuk 1: Berkstraat
In de Berkstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 1.1. Voorrangsregeling – voorrang van doorgang:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B19 en B21 te plaatsen.
Hoofstuk 2: Boomgaardstraat
In de Boomgaardstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 2.1. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’
Hoofdstuk 3: Dentergemstraat
In de Dentergemstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 3.1. De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen in:
Deze maatregel wordt toegepast door middel van een witte doorlopende of onderbroken streep.
Hoofdstuk 4: Ernest Brengierstraat
In de Ernest Brengierstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 4.1. Het is verboden te parkeren:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen .
Artikel 4.2. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 4.3. Deze plaats is ingericht als parking
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.
Artikel 4.4. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregelen worden toegepast door de verkeersborden E9a met het onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.
Deze maatregelen worden toegepast door de verkeersborden E9a met het onderbord, waarop het pictogram voor een deelwagen voorkomt te plaatsen.
Artikel 4.5. Deze plaats is ingericht als parking voor postwagens
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E9a met onderbord postvoertuig te plaatsen en door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.
Hoofdstuk 5: Ettingen
In Ettingen zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 5.1. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte klinkers haaks op de rijbaan aan te brengen
Artikel 5.2. Ettingen wordt ingericht als woonerf.
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F12a en F12b aan de in- en uitgangen te plaatsen.
Artikel 5.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend in:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 5.4. De rijbaan of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken:
In de gevaarlijke bochten.
Deze maatregel wordt toegepast door doorlopende of onderbroken witte strepen en een volle streep ter hoogte van de bochten aan te brengen
Artikel 5.5. Er worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen.
Artikel 5.6. Voorrangsregeling
Artikel 5.7. verboden toegang
Toegangsweg garages Ettingen: verboden toegang voor alle bestuurders met uitzondering bussen en bediening garages
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C3, met onderbord uitgezonderd bussen en bediening garages te plaatsen
Hoofdstuk 6: Gemeenteplein
Op het Gemeenteplein zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 6.1. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van de personen met een handicap voorkomt te plaatsen
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.
Hoofdstuk 7: Grotstraat
In de Grotstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 7.1. Voorrang van doorgang:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B19 en B21 te plaatsen.
Artikel 7.2.De toegang tot onderstaande wegen is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21 te plaatsen.
Artikel 7.3.Deze plaats is ingericht als parking:
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen moeten worden opgesteld
Artikel 7.4. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met het onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen + een markering van het pictogram personen met een handicap in de parkeerplaats.
Deze maatregelen worden toegepast door het verkeersbord E9a met het onderbord waarop het pictogram voor een deelwagen voorkomt te plaatsen.
Artikel 7.5. Een parkeerzone buiten de rijbaan wordt afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen + een markering van het pictogram personen met
Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van markeernagels loodrecht op de rijweg.
Artikel 7.6. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 7.7. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’
Hoofdstuk 8: Guido Gezellestraat
In de Guido Gezellestraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 8.1.Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord B1 en B15 te plaatsen en op de rijweg een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een volle dwarsstreep aan te brengen.
Artikel 8.2. Het is verboden te parkeren:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen
Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van een gele streep.
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen met onderbord MA -VRIJ van 7.30 u tot 17.00 u
Artikel 8.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 8.4. Een verkeersplateau wordt aangelegd.
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A 51 met onderbord ‘plateau’ te plaatsen
Artikel 8.5. Er wordt een parkeerzone buiten de rijbaan afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de rijbaan aan te brengen
Hoofdstuk 9: Hoogleenstraat
In de Hoogleenstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 9.1. Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 9.2. Het er neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen of door twee overlangs evenwijdige onderbroken strepen op de rijbaan aan te brengen.
Artikel 9.3. De rijbaan of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:
Deze maatregel wordt toegepast door een witte doorlopende of onderbroken streep aan te brengen, al naar gelang van de noodzaak.
Artikel 9.4. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A 51 met onderbord ‘plateau’ te plaatsen.
Artikel 9.5. Snelheidsbeperking:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43 te plaatsen
Artikel 9.6. Verboden toegang voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C23, aangevuld met onderbord ‘3.5 ton, uitgezonderd plaatselijk verkeer.
Artikel 9.7. Het is verboden te parkeren:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen.
Hoofdstuk 10: Hoogstraat
In de Hoogstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 10.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep of omgekeerde witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 10.2. snelheidsbeperking
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.
Artikel 10.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 10.4.Er is een parkeerzone op de rijbaan afgebakend evenwijdig met een trottoir:
Deze maatregel wordt toegepast door een brede doorlopende witte streep op de rijbaan aan te brengen die dan de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Artikel 10.5. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.
Artikel 10.6. Op de parkeerzones worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord shop&go te plaatsen.
Hoofdstuk 11: Kalbergstraat
In de Kalbergstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 11.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep of omgekeerde witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 11.2. Eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers, van bestuurders bromfietsen klasse A en van speed pedelecs:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1 en onderbord M12 en bord F19 en onderbord M18 te plaatsen.
Met de huidige onderborden mogen de speed pedelecs hier niet doorrijden.
Artikel 11.3. De denkbeeldige rand van de rijbaan wordt aangeduid:
Artikel 11.4. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 11.5. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A 51 met onderbord plateau te plaatsen
Artikel 11.6. Elke bestuurder moet, de er neven vermelde inrichting rechts voorbij rijden:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord D5 te plaatsen.
Artikel 11.7. voorrangsregeling
Deze maatregel wordt toegepast door middel van verkeersbord B1 te plaatsen en op het fietspad een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 11.8. Er zal een parkeerzone op de rijbaan worden afgebakend evenwijdig met een trottoir:
Deze maatregel wordt toegepast door een brede doorlopende witte streep op de rijbaan aan te brengen die dan de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Artikel 11.9. Er wordt een fietszone ingevoerd
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 en F113 te plaatsen.
Artikel 11.10. Het is verboden te parkeren:
Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden E1 te plaatsen.
Hoofdstuk 12: Kanaalweg
In de Kanaalweg zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 12.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep of omgekeerde witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 12.2. De rijbaan wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:
Deze maatregel wordt toegepast door een witte doorlopende of onderbroken streep aan te brengen, al naar gelang van de noodzaak
Hoofdstuk 13: Kerkstraat
In de Kerkstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 13.1. Eenrichtingsverkeer voor iedere bestuurder met uitzondering van fietsers, bestuurders van een bromfiets klasse A en speed pedelecs:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 te plaatsen.
Artikel 13.2.Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 13.3.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een stopstreep aan te brengen.
Artikel 13.4. Er wordt een fietszone ingevoerd
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 of F113 te plaatsen.
Hoofdstuk 14: Leegstraat
In de Leegstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 14.1. Een parkeerstrook wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van het verkeersbord E9e.
Artikel 14.2. Het is verboden te parkeren, met uitzondering van laden en lossen:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1, met onderbord uitgezonderd laden en lossen te plaatsen.
Hoofdstuk 15: Lindestraat
In de Lindestraat zijn volgende maatregelen van toepassing:
Artikel 15.1. Eenrichtingsverkeer met uitzondering van fietsers, van bestuurders bromfietsen klasse A en van speed pedelecs:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1 en onderbord M12 en bord F19 en onderbord M18 te plaatsen.
Artikel 15.2. Er wordt een fietszone ingevoerd
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 en F113 te plaatsen.
Hoofdstuk 16: Mandelstraat
Artikel 16.1. Snelheidsbeperking 50 km u
Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden C43-50 km te plaatsen.
Hoofdstuk 17: Markt
Op de Markt zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 17.1.Eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:
Deze twee maatregelen worden toegepast door de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 te plaatsen.
Artikel 17.2. Deze plaats is ingericht als parking:
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen moeten worden opgesteld.
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen moeten worden opgesteld.
Artikel 17.3. Op de parkings worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord bedieners eredienst te plaatsen
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord shop&go te plaatsen.
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord deelwagen voorkomt te plaatsen.
Artikel 17.4. vanaf kruispunt Ernest Brengierstraat tot kruispunt Hoogstraat wordt de toegang verboden voor iedere bestuurder, met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A, speed pedelecs en ceremoniewagens
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C1 met onderbord M12 te plaatsen.
Artikel 17.5. snelheidsbeperking
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.
Hoofdstuk 18: Meulebekesteenweg
In de Meulebekesteenweg zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 18.1.Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen, en door het bord B5 te plaatsen en een volle dwarsstreep aan te brengen.
Artikel 18.2. Het neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:
Artikel 18.3. Het neven vermelde deel van de rijbaan langs de zijde van de onpare nummers is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen.
Artikel 18.4. De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten ervan wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende witte streep ter hoogte van:
Artikel 18.5. Een zebrapad wordt aangelegd:
Artikel 18.6. Snelheidsbeperking:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht met de verkeersborden C43-50
Artikel 18.7. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden E9e te plaatsen.
Hoofdstuk 19: Molstenstraat
In de Molstenstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 19.1. Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 of B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen of door een volle dwarsstreep aan te brengen.
Artikel 19.2. De werkelijke rand van de rijbaan wordt aangeduid, langs dewelke het parkeren verboden is.
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van verkeersborden E1
Artikel 19.3. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 19.4. Een bushalte wordt ingericht
Deze maatregel wordt aangeduid met een bord E9d
Artikel 19.5. Voorrangsregeling – voorrang van doorgang:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B19 en B21 te plaatsen.
Artikel 19.6. Snelheidsbeperking:
Artikel 19.7. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51met onderbord ‘plateau’
Artikel 19.8. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord, waarop het pictogram van de personen met een handicap voorkomt te plaatsen.
Hoofdstuk 20: Nieuwstraat
In de Nieuwstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 20.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B5 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken of een volle dwarsstreep aan te brengen.
Hoofdstuk 21: Nijverheidstraat
In de Nijverheidsstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 21.1. De toegang tot onderstaande wegen is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21, aangevuld met onderbord ‘uitgezonderd laden en lossen’ te plaatsen.
Artikel 21.2. Elke bestuurder moet de er neven vermelde inrichting rechts voorbij rijden:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord D5 te plaatsen.
Artikel 21.3. Snelheidsbeperking
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.
Hoofdstuk 22: Pauwstraat
In de Pauwstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 22.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van de borden B5 en B15 en op de rijbaan een volle dwarsstreep aan te brengen.
Hoofdstuk 23: Ravottestraat
In de Ravottestraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 23.1. Eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1, met onderbord M12 en F19, met onderbord M18 te plaatsen.
Artikel 23.2. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.
Artikel 23.3. In de parkeerzone worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen.
Hoofdstuk 24: Rozenbergstraat
In de Rozenbergstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 24.1. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast aangeduid door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 24.2. De rijbaan van onderstaande weg of gedeelten van de weg wordt verdeeld in twee rijstroken door middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:
Artikel 24.3. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’
Artikel 24.4. Een markering voor een bushalte is aangebracht ter hoogte van:
Deze maatregel wordt aangeduid door markering ‘BUS’
Hoofdstuk 25: Smallestokstraat
In de Smallestokstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 25.1. Eenrichtingsverkeer met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden C1, met onderbord M12 en F19, met onderbord M18 te plaatsen.
Artikel 25.2.Verboden toegang voor iedere bestuurder, met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C3 met onderbord M12 te plaatsen.
Artikel 25.3. Het is verboden te parkeren:
Deze maatregel wordt toegepast door verkeersborden E1 te plaatsen.
Artikel 25.4. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 25.5. De rijbaan of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken:
Deze maatregel wordt toegepast door doorlopende of onderbroken witte strepen ter hoogte van de bochten aan te brengen
Artikel 25.6. Deze plaats is ingericht als parking:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van biggenruggen waar de voertuigen moeten worden opgesteld.
Artikel 25.7. Op de parking worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen
Artikel 25.8. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9e te plaatsen.
Hoofdstuk 26: Stationsstraat
In de Stationsstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 26.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van alle erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 26.2.Er is een parkeerzone op de rijbaan afgebakend evenwijdig met een trottoir:
Deze maatregel wordt toegepast door een brede doorlopende witte streep op de rijbaan aan te brengen die dan de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft.
Artikel 26.3. Op de parkeerzone worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord, waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.
Artikel 26.4. Een markering voor een bushalte is aangebracht ter hoogte van:
Artikel 26.5. Het er neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen of door twee overlangs evenwijdige onderbroken strepen op de rijbaan aan te brengen.
Artikel 26.6. Een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen en door de verkeersborden F50 te plaatsen.
Artikel 26.7. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 26.8. De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:
Deze maatregel wordt toegepast door een witte doorlopende of onderbroken streep aan te brengen, al naar gelang van de noodzaak
Artikel 26.9. Snelheidsbeperking:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht door de verkeersborden C43 - 50 te plaatsen.
Artikel 26.10. Er zal een parkeerzone buiten de rijbaan worden afgebakend
Deze maatregel wordt toegepast door witte markeringen aan te brengen waar de voertuigen worden opgesteld.
Artikel 26.11. In de parkeerzone worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden E9a met onderbord waarop het pictogram van personen met een handicap voorkomt te plaatsen.
Hoofdstuk 27: Ter Priemstraat
Artikel 27.1. Het is verboden te parkeren
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E1 te plaatsen
Hoofdstuk 28: Tieltsteenweg
In de Tieltsteenweg zijn volgende bepalingen van toepassingen:
Artikel 28.1. Voorrangsregeling – de voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden B1 en B15 te plaatsen en op de rijbaan een dwarsstreep, gevormd door witte driehoeken aan te brengen.
Artikel 28.2. Het neven vermelde deel van de rijbaan is voorbehouden voor de bestuurders van fietsen en tweewielige bromfietsen klasse A:
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden D7 met onderbord M7 te plaatsen of door twee overlangs evenwijdige onderbroken strepen op de rijbaan aan te brengen.
Artikel 28.3. Deze plaats is ingericht als parking:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E9a te plaatsen.
Artikel 28.4. Op de parkings worden parkeerplaatsen voorbehouden voor bepaalde categorieën van voertuigen:
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met onderbord waarop het pictogram voor elektrische voertuigen voorkomt te plaatsen.
Artikel 28.5. Een oversteekplaats voor voetgangers wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 28.6. Een oversteekplaats voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen wordt afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door twee onderbroken strepen gevormd door witte vierkanten of parallellogrammen en een rode coating aan te brengen en door de verkeersborden F50 te plaatsen.
Artikel 28.7. Een verkeersplateau wordt aangelegd in de Tieltsteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Kerkstraat:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’ te plaatsen.
Artikel 28.8 De rijbaan van onderstaande wegen of gedeelten van wegen, wordt ingedeeld in twee rijstroken, bij middel van doorlopende of onderbroken witte strepen:
Deze maatregel wordt toegepast door onderbroken strepen aan te brengen.
Artikel 28.9. Ter hoogte van huisnummer 2 wordt een parkeerplaats voorbehouden voor:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord E9a met onderbord waarop het pictogram voor personen met een handicap voorkomt te plaatsen
Artikel 28.10. Snelheidsbeperking:
Deze maatregel wordt ter kennis gebracht met de verkeersborden C43-50
Artikel 28.11. Een verkeerseiland wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord D1 te plaatsen.
Artikel 28.12. Een fietsparking wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het verkeersbord E9a met symbool fiets te plaatsen.
Hoofdstuk 29: Veldstraat
In de Veldstraat zijn volgende bepalingen van toepassing
Artikel 29.1. Het eenrichtingsverkeer is ingesteld met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:
Deze maatregelen zullen worden toegepast met de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18 te plaatsen.
Artikel 29.2. Deze plaats is ingericht als parking:
Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van betonstraatstenen in een donkere kleur waar de voertuigen moeten worden opgesteld.
Deze maatregel wordt toegepast door het aanbrengen van betonstraatstenen in een donkere kleur waar de voertuigen moeten worden opgesteld.
Artikel 29.3. Een oversteekplaats voor voetgangers is afgebakend:
Deze maatregel wordt toegepast door witte banden evenwijdig met de as van de rijbaan aan te brengen.
Artikel 29.4. Een kiss & ride zone wordt ingericht:
Deze maatregel wordt aangeduid met een verkeersbord E1, aangevuld met onderbord Kiss & Ride en beperking in tijd.
Artikel 29.5. Er wordt een fietszone ingevoerd
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden F111 en F113 te plaatsen.
Hoofdstuk 30: Vinkstraat
In de Vinkstraat zijn volgende maatregelen van toepassing
Artikel 30.1. Het eenrichtingsverkeer is ingesteld met uitzondering voor fietsers, bromfietsers klasse A en speed pedelecs:
Deze maatregel wordt aangeduid met de verkeersborden C1 met onderbord M12 en F19 met onderbord M18.
Hoofdstuk 31: Waterstraat
In de Waterstraat zijn volgende maatregelen van toepassing:
Artikel 31.1. De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21, aangevuld met onderbord ‘uitgezonderd laden en lossen’ te plaatsen.
Hoofdstuk 32: Wielsbekestraat
In de Wielsbekestraat, vanaf kruispunt Dalakkerstraat tot kruispunt Markt zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 32.1.Voorrangsregeling - voorrang wordt toegekend ten opzichte van volgende erop uitkomende wegen:
Artikel 32.2. Snelheidsbeperking
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C43-50 te plaatsen.
Hoofdstuk 33 Zandstraat
In de Zandstraat zijn volgende bepalingen van toepassing:
Artikel 33.1.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord C21, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.
Hoofdstuk 34: Zone 30
Artikel 34.1. In de Leegstraat, vanaf kruispunt Hoogstraat tot kruispunt Nieuwstraat met inbegrip van de zijwegen en de Voldersstraat.
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.2. In de Kerkstraat, de Tieltsteenweg, vanaf kruispunt Kerkstraat tot ingang sportcentrum, de Smallestokstraat, de E. Brengierstraat , het Gemeenteplein, Ettingen (enkel stuk tussen Hoogstraat en Ernest Brengierstraat), de Meersstraat en de Mottestraat).
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.3. In de Lindestraat, de Kriekestraat, de Veldstraat, vanaf kruispunt Wielsbekestraat tot huisnummer 115, de Halfweghuisstraat, de Walstraat, de Beekstraat en de Keizerstraat
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.4. In de Guido Gezellestraat:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a te plaatsen in de Guido Gezellestraat
Artikel 34.5. In de Molstenstraat, vanaf kruispunt Grotstraat tot kruispunt Kleine Molstenstraat:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen in de Molstenstraat
Artikel 34.6. In de Dalakkerstraat, de Calonnestraat, de Halewijnstraat, de Rietbeekstraat, de Limnanderstraat, de Gaverstraat en de Vlissingestraat:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.7. In de Stationsstraat, van kruispunt Markt tot kruispunt Palingstraat en de Krinkelstraat:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.8. In de Markt, van kruispunt Stationsstraat tot Wielsbekestraat en de Wielsbekestraat, van de Markt tot Veldstraat:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.9. In de Palingstraat, van kruispunt Stationsstraat tot kruispunt Meiklokjesstraat, de Blijhofstraat, de Elshoutstraat, de Karrespoorstraat, de Korenbunderstraat, de Kouterstraat, de Meiklokjesstraat, de Boterbloemstraat, de Paardenbloemstraat, de Klaproosstraat en de Dotterbloemstraat:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.10. In de Waterstraat, van kruispunt Stationsstraat tot kruispunt Hove ter Wilgen en Hove ter Wilgen:
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Artikel 34.11. In de Hoogstraat, van kruispunt Stationsstraat tot voorbij kruispunt met Ettingen
Deze maatregel zal worden aangeduid door de verkeersborden F4a en F4b te plaatsen.
Hoofdstuk 35: Zone 50
Artikel 35.1. In de Dentergemstraat , van kruispunt Hoogleenstraat tot kruispunt Grotstraat, in de Teeuwstraat, in de Bosstraat, tussen Dentergemstraat en Papegaaistraat, in de Warandestraat, in de Papegaaistraat, van kruispunt met de Hoogleenstraat tot de Tuinstraat, in de Groene Jagerstraat en in de Tuinstraat
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden ZC43 – 50 km te plaatsen
Artikel 35.2. In de Leegstraat, van kruispunt Hulstestraat tot kruispunt Nieuwstraat, in de Hulstestraat, van kruispunt Ingelmunstersteenweg tot kruispunt Leegstraat, in de Ooigemstraat, van kruispunt Ingelmunstersteenweg tot kruispunt Leegstraat.
Deze maatregel wordt toegepast door de verkeersborden ZC43 – 50 km te plaatsen
Hoofdstuk 36: Zone 7.5 ton
Artikel 36.1.De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide 7.5 ton:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord ZC21 T, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.
Artikel 36.2. De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide 7.5 ton:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord ZC21 T, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.
Artikel 36.3. De toegang is verboden voor bestuurders van voertuigen waarvan het gewicht in beladen toestand hoger is dan het aangeduide 7.5 ton:
Deze maatregel wordt toegepast door een verkeersbord ZC21 T, aangevuld met het onderbord ‘uitgezonderd plaatselijke bediening’ te plaatsen.
Hoofdstuk 37. Een verkeersplateau wordt aangelegd:
Deze maatregel wordt toegepast door het plaatsen van een verkeersbord A51 met onderbord ‘plateau’.
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking vanaf 1 oktober 2025.
Artikel 3
Dit besluit wordt bezorgd aan de afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.