De voorzitter opent de zitting op 07/12/2023 om 21:28.
Mevrouw Lefebre, raadslid.
De raad neemt kennis van:
De gemeenteraad stelt zijn deel van meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 vast.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Het besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025: Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025: Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 2 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 (BP2020_2025_4) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 (BP2020_2025_4) van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 (BP2020_2025_6) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 (BP2020_2025_6) van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023 van het deel OCMW: goedkeuren.
Het gunstig visum VSM/2021/044 van 3 november 2021 van Siegfried Masschaele, financieel directeur.
Gunstig advies van het managementteam van 21 november 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.
Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld.
Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast.
Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes, die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de aanpassing meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de aanpassing meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan bevat volgende documenten:
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1), de staat van het financieel evenwicht (M2), de staat van het financieel evenwicht: wijzigingsvariant (M2W) en het overzicht van de kredieten (M3) wordt vastgesteld.
Artikel 2
Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 1 263 709,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 7 821 087,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 9 084 796,00 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt 9 084 796,00 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: 2 121 788,00 euro.
Artikel 3
Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2023 bedraagt: -2 193 483,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2023 bedraagt: 8 738 442,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2023 bedraagt: 6 544 959,00 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2023 bedraagt 6 544 959,00 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2023 bedraagt: 2 460 215,00 euro.
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
9 527 369,00 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
12 715 615,00 |
Totaal investeringsuitgaven |
5 598 129,00 |
Totaal investeringsontvangsten |
819 862,00 |
Totaal financieringsuitgaven |
751 442,00 |
Totaal financieringsontvangsten |
147 980,00 |
Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2024 bedraagt: 1 276 128,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2024 bedraagt: 6 544 959,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2024 bedraagt: 7 821 087,00 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2024 bedraagt 7 821 087,00 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van de gemeente in 2024 bedraagt: 1 767 059,00 euro.
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2024 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
10 002 599,00 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
12 494 783,00 |
Totaal investeringsuitgaven |
3 318 641,00 |
Totaal investeringsontvangsten |
2 645 996,00 |
Totaal financieringsuitgaven |
748 536,00 |
Totaal financieringsontvangsten |
205 125,00 |
Artikel 4
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -17 556,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 5 613 379,00 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 5 595 823,00 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 5 595 823,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 947 073,00 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 863 620,00 euro.
De gemeenteraad keurt het deel van de meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het OCMW goed.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 1 2020-2025 van het deel OCMW goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025: Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020 - 2025: Raad 03_12_2020(BP2020_2025-2) van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2021 betreffende meerjarenplanaanpassing 3 2020 - 2025: Raad 03_06_2021 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 2 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 (BP2020_2025_4) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020 - 2025: Raad 02_12_2021 (BP2020_2025_4) van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 2 juni 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 2 juni 2022 betreffende meerjarenplanaanpassing 5 2020 - 2025: Raad 02_06_2022 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 (BP2020_2025_6) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022 (BP2020_2025_6) van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023 van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 21 november 2023.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
Ook het financiële evenwicht wordt beoordeeld voor de gemeente en het OCMW samen.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.
Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Minstens een keer per jaar wordt het meerjarenplan aangepast, waarbij in elk geval de kredieten voor het volgende boekjaar worden vastgesteld.
Als dat nodig is, kunnen daarbij ook de kredieten voor het lopende boekjaar worden aangepast.
Daarnaast kan het meerjarenplan, als dat nodig is, ook worden aangepast om alleen de kredieten voor het lopende boekjaar aan te passen.
Bij elke aanpassing van het meerjarenplan wordt het resultaat van de intussen vastgestelde jaarrekeningen verwerkt.
De gemeente en het OCMW hebben een geïntegreerd meerjarenplan maar hebben wel nog hun eigen bevoegdheid voor de vaststelling ervan.
Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen.
Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes, die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de aanpassing meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de aanpassing meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van aanpassing meerjarenplan 3 bevat volgende documenten:
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1), de staat van het financieel evenwicht (M2), de staat van het financieel evenwicht: wijzigingsvariant (M2W) en het overzicht van de kredieten (M3) wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -1 281 265,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -2 207 709,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: -3 488 974,00 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2025 bedraagt -3 488 974,00 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt: -1 174 715,00 euro.
Artikel 3
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2023 bedraagt: -1 677 965,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2023 bedraagt: 856 124,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2023 bedraagt: -821 841,00 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2023 bedraagt -821 841,00 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2023 bedraagt: -1 368 092,00 euro.
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
7 486 075,00 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
6 326 008,00 |
Totaal investeringsuitgaven |
474 873,00 |
Totaal investeringsontvangsten |
165 000,00 |
Totaal financieringsuitgaven |
208 025,00 |
Totaal financieringsontvangsten |
0,00 |
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2024 bedraagt: -1 385 868,00 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2024 bedraagt: -821 841,00 euro en het gecumuleerd budgettair resultaat 2024 bedraagt: -2 207 709,00 euro.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2024 bedraagt -2 207 709,00 euro
Er zijn geen onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2024 bedraagt: -1 131 118,00 euro.
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
7 532 752,00 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
6 618 081,00 |
Totaal investeringsuitgaven |
254 750,00 |
Totaal investeringsontvangsten |
0,00 |
Totaal financieringsuitgaven |
216 447,00 |
Totaal financieringsontvangsten |
0,00 |
Artikel 4
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -17 556,00 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 5 613 379,00 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 5 595 823,00 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: 5 595 823,00 euro.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 947 073,00 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 863 620,00 euro.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Beraad van het college van burgemeester en schepenen van 9 november betreffende GR- Nominatieve subsidies 2023: toekennen.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020 - 2025: Raad 08_12_2022(BP2020_2025-6) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 8 december 2022 betreffende nominatieve subsidies 2023: toekennen.
Beraad van het college van burgemeester en schepenen van 14 juni 2023 betreffende GR- Nominatieve subsidies 2023: toekennen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende meerjarenplanaanpassing 7 2020 - 2025: Raad 06_07_2023(BP2020_2025-7) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 juli 2023 betreffende nominatieve subsidies 2023: toekennen.
Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2023 worden aangepast.
Toelichting door de heer Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2023 worden toegekend:
|
||||||||
|
||||||||
1. BP2020_2026-8/2023/753/0112-00/6493001/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U 2. BP2020_2026-8/2023/113/0150-00/6493401/GEMEENTE/CBS/600/IP-GEEN/U 3. BP2020_2026-8/2023/2212/0171-00/6494506/GEMEENTE/CBS/440/IP-GEEN/U 4. BP2020_2026-8/2023/513/0349-00/6494513/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 5. BP2020_2026-8/2023/113/0349-00/6494514/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 6. BP2020_2026-8/2023/215/0400-00/6640502/GEMEENTE/CBS/460/IP-GEEN/U 7. BP2020_2026-8/2023/215/0400-00/6494502/GEMEENTE/CBS/460/IP-GEEN/U 8. BP2020_2026-8/2023/213/0410-00/6494505/GEMEENTE/CBS/470/IP-GEEN/U 9. BP2020_2026-8/2023/213/0410-00/6640506/GEMEENTE/CBS/470/IP-GEEN/U 10. BP2020_2026-8/2023/113/0430-00/6493002/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U 11. BP2020_2026-8/2023/113/0440-00/6494509/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 12. BP2020_2026-8/2023/113/0440-00/6494519/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 13. BP2020_2026-8/2023/1131/0709-00/6493200/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U 14. BP2020_2026-8/2023/113/0709-00/6493201/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U 15. BP2020_2026-8/2023/1132/0710-00/6493000/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U 16. BP2020_2026-8/2023/1131/0741-00/6493000/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 17. BP2020_2026-8/2023/1131/0741-00/6493100/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 18. BP2020_2026-8/2023/962/0750-00/6493301/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 19. BP2020_2026-8/2023/221/0790-00/6494503/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U 20. BP2020_2026-8/2023/221/0790-00/6494510/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U 21. BP2020_2026-8/2023/221/0790-00/6640504/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U 22. BP2020_2026-8/2023/1341/0909-00/6493020/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 23. BP2020_2026-8/2023/113/0911-00/6492501/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U 24. BP2020_2026-8/2023/113/0945-00/6493512/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U |
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Beraad van het college van burgemeester en schepenen van 25 oktober 2023 betreffende bespreking aanpassing meerjarenplan december 2023: cijfers.
Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel gemeente: vaststellen.
Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2024, opgenomen in het vastgestelde en door de gemeenteraad goedgekeurde Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 (BP2020_2025-8) worden toegekend.
Toelichting van de heer Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre en de heer Verhulst, raadsleden.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2024 worden toegekend:
Planningsrapport: Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 (BP2020_2025-8) - Periode: 2024
1. BP2020_2026-8/2024/753/0112-00/6493001/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan de vriendenkring van het gemeentepersoneel
Begunstigde: Vriendenkring gemeentepersoneel Boze Oorsekte
Bedrag: 750,00
2. BP2020_2026-8/2024/113/0150-00/6493401/GEMEENTE/CBS/600/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies mayors for peace
Begunstigde: Mayors for peace
Bedrag: 50,00
3. BP2020_2026-8/2024/2212/0171-00/6494506/GEMEENTE/CBS/440/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan ILV Associatie Midwest / DVV Midwest
Begunstigde: DVV Midwest (dienstv.)
Bedrag: 15.318,00
4. BP2020_2026-8/2024/113/0349-00/6494514/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan Wildbeheereenheid - De Mandelvallei vzw
Begunstigde: WBE De Mandelvallei vzw
Bedrag: 150,00
5. BP2020_2026-8/2024/513/0349-00/6494513/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan Stad-Land-schap 't West-Vlaamse hart
Begunstigde: Stad-Land-schap 't West-Vlaamse hart
Bedrag: 1.992,00
6. BP2020_2026-8/2024/215/0400-00/6494502/GEMEENTE/CBS/460/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan de politiezone
Begunstigde: MIDOW (pz)
Bedrag: 802.869,00
7. BP2020_2026-8/2024/215/0400-00/6640502/GEMEENTE/CBS/460/IP-GEEN/U
Toegestane investeringssubsidies aan de politiezone
Begunstigde: MIDOW (pz)
Bedrag: 42.390,00
8. BP2020_2026-8/2024/213/0410-00/6494505/GEMEENTE/CBS/470/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan de hulpverleningszone
Begunstigde: ZONE MIDWEST (hvz)
Bedrag: 192.704,00
9. BP2020_2026-8/2024/213/0410-00/6640506/GEMEENTE/CBS/470/IP-GEEN/U
Toegestane investeringssubsidies brandweer / hulpverleningszone
Begunstigde: ZONE MIDWEST (hvz)
Bedrag: 43.817,00
10. BP2020_2026-8/2024/113/0430-00/6493002/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan de vriendenkring van de civiele bescherming
Begunstigde: Civiele Bescherming (fv)
Bedrag: 250,00
11. BP2020_2026-8/2024/113/0440-00/6494509/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan de M.U.G.
Begunstigde: Sint-Andriesziekenhuis vzw + M.U.G.
Bedrag: 2.635,00
12. BP2020_2026-8/2024/113/0440-00/6494519/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidie aan De Mantel
Begunstigde: De Mantel vzw
Bedrag: 900,00
13. BP2020_2026-8/2024/1131/0709-00/6493200/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan cultuurverenigingen
Begunstigde: Rode Kruis Oostrozebeke (fv)
Bedrag: 610,00
Begunstigde: Samana Oostrozebeke (fv)
Bedrag: 610,00
14. BP2020_2026-8/2024/113/0709-00/6493201/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan vaderlandslievende verenigingen
Begunstigde: NSB 40-45 (fv)
Bedrag: 298,00
15. BP2020_2026-8/2024/1131/0741-00/6493000/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan verenigingen
Begunstigde: Harddraversmaatschappij De Mandel
Bedrag: 7.900,00
Begunstigde: Koninklijke Wielerclub Sporting
Bedrag: 7.900,00
16. BP2020_2026-8/2024/1131/0741-00/6493100/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan sportverenigingen
Begunstigde: Duivenclub Onze Belangen (fv)
Bedrag: 50,00
Begunstigde: Koninklijke Vinkeniersmaatschappij De Verenigde Vrienden vzw
Bedrag: 125,00
Begunstigde: Vrij Polen Manillers (fv)
Bedrag: 50,00
17. BP2020_2026-8/2024/962/0750-00/6493301/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies jeugdhuis 't Ipperste
Begunstigde: Jeugdhuis 't Ipperste
Bedrag: 1.240,00
18. BP2020_2026-8/2024/221/0790-00/6640503/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U
Toegestane investeringssubsidies aan de kerkfabriek Sint-Amandus
Begunstigde: Kerkfabriek Sint-Amandus (VL - Oostrozebeke) (oi)
Bedrag: 5.000,00
19. BP2020_2026-8/2024/221/0790-00/6640504/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U
Toegestane investeringssubsidies aan de kerkfabriek Sint-Jozef
Begunstigde: Kerkfabriek Sint-Jozef te De Ginste (VL - Oostrozebeke) (oi)
Bedrag: 5.000,00
20. BP2020_2026-8/2024/221/0790-00/6494510/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan kerkfabriek Sint-Jozef
Begunstigde: Kerkfabriek Sint-Jozef te De Ginste (VL - Oostrozebeke) (oi)
Bedrag: 38.045,00
21. BP2020_2026-8/2024/221/0790-00/6494503/GEMEENTE/CBS/480/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan de kerkfabriek Sint-Amand
Begunstigde: Kerkfabriek Sint-Amandus (VL - Oostrozebeke) (oi)
Bedrag: 90.572,00
22. BP2020_2026-8/2024/1341/0909-00/6493020/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan Dynamica
Begunstigde: Dynamica Meulebeke vzw
Bedrag: 500,00
23. BP2020_2026-8/2024/113/0911-00/6492501/GEMEENTE/CBS/800/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan Mivalti vzw
Begunstigde: Mivalti vzw
Bedrag: 1.131,00
24. BP2020_2026-8/2024/113/0945-00/6493512/GEMEENTE/CBS/500/IP-GEEN/U
Algemene werkingssubsidies aan Kind en Preventie
Begunstigde: Kind en Preventie Afdeling Oostrozebeke (fv)
Bedrag: 130,00.
De noodzaak om bepaalde bevoegdheden toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel gemeente: vaststellen.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vastlegt, tenzij:
De plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten die niet passen binnen het begrip 'dagelijks bestuur', worden voor het boekjaar 2024 nominatief toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Enig artikel
De plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten 2024 worden nominatief toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen en wordt als volgt geactualiseerd:
Lijst van overheidsopdrachten
Planningsrapport: Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 (BP2020_2025-8) - Periode: 2024
1. BP2020_2026-8/2024/423/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-4/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw W-W-F2 aanleg fietspaden en aanleggen gescheiden rioleringsstelsel Wielsbekestraat tussen de Dalakkerstraat en grens Wielsbeke
Voorwaarden:
Het betreft de volledige heraanleg van de Wielsbekestraat tussen Dalakkerstraat en de grens met Wielsbeke. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. De rijweg wordt vernieuwd, een parkeerstrook en nieuwe fietspaden worden voorzien.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
2. BP2020_2026-8/2024/428/0200-00/2240107/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - slijtlaag - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw DIV ASFALT diverse asfalteringswerken
Voorwaarden:
Het betreft plaatselijke herstellingen waar nodig verspreid op het grondgebied.
Wijze van toekenning:
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
3. BP2020_2026-8/2024/439/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw GMol-W Rioleringsproject Grote Molstenstraat (Wielsbeke)
Voorwaarden:
Het betreft het uitvoering van rioleringswerken en afkoppelingswerken in de Stationsstraat (gedeelte deelweg met Wielsbeke), en de aansluiting op het stelsel in de Stationsstraat. Het wegdek wordt hersteld in de oorspronkelijke toestand.
Deze werken vormen een beperkt onderdeel van ruimere rioleringswerken op het grondgebied Wielsbeke (Grote Molstenstraat, Verbindingsstraat, Nijverheidstraat en omgeving). Wielsbeke collecteert het afvalwater richting Oostrozebeke en sluit aan op het stelsel van de Stationsstraat (Oostrozebeke).
De woningen op grondgebied Oostrozebeke langsheen het traject worden afgekoppeld.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
4. BP2020_2026-8/2024/421/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw N305-W GUP 37010 (014-015-031) sanering Gentstraat (N305), Beukstraat Kruisstraat, Verreginstestraat, inclusief aanleg fietspad
Voorwaarden:
Het betreft de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Gentstraat en de zijstraten Kruisstraat, Beukstraat, Lijsterstraat, Verreginstestraat en Wakkensteenweg, de aanleg van een fietspad langs de Gentstraat en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Gentstraat met de Wakkensteenweg.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
5. BP2020_2026-8/2024/428/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw Hoogstr-W wegeniswerken Hoogstraat (deel tussen Ettingen en Nieuwstraat)
Voorwaarden:
Het betreft het herasfalteren van de Hoogstraat in het gedeelte tussen Ettingen en de Nieuwstraat
Wijze van toekenning:
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
6. BP2020_2026-8/2024/423/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-4/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw W-R-F2 aanleg fietspaden en aanleggen gescheiden rioleringsstelsel Wielsbekestraat tussen de Dalakkerstraat en grens Wielsbeke
Voorwaarden:
Het betreft de volledige heraanleg van de Wielsbekestraat tussen Dalakkerstraat en de grens met Wielsbeke. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. De rijweg wordt vernieuwd, een parkeerstrook en nieuwe fietspaden worden voorzien.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
7. BP2020_2026-8/2024/439/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw GMol-R Rioleringsproject Grote Molstenstraat (Wielsbeke)
Voorwaarden:
Het betreft het uitvoering van rioleringswerken en afkoppelingswerken in de Stationsstraat (gedeelte deelweg met Wielsbeke), en de aansluiting op het stelsel in de Stationsstraat. Het wegdek wordt hersteld in de oorspronkelijke toestand.
Deze werken vormen een beperkt onderdeel van ruimere rioleringswerken op het grondgebied Wielsbeke (Grote Molstenstraat, Verbindingsstraat, Nijverheidstraat en omgeving). Wielsbeke collecteert het afvalwater richting Oostrozebeke en sluit aan op het stelsel van de Stationsstraat (Oostrozebeke).
De woningen op grondgebied Oostrozebeke langsheen het traject worden afgekoppeld.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
8. BP2020_2026-8/2024/421/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw N305-R GUP 37010 (014-015-031) sanering Gentstraat (N305), Beukstraat Kruisstraat, Verreginstestraat, inclusief aanleg fietspad
Voorwaarden:
Het betreft de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Gentstraat en de zijstraten Kruisstraat, Beukstraat, Lijsterstraat, Verreginstestraat en Wakkensteenweg, de aanleg van een fietspad langs de Gentstraat en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Gentstraat met de Wakkensteenweg.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
9. BP2020_2026-8/2024/428/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw DIV RIOL diverse herstellingen rioleringen
Voorwaarden:
Het betreft diverse herstellingen van de rioleringen die noodzakelijk zijn op het grondgebied Oostrozebeke, gebleken uit de camera inspectie die reeds plaats gevonden heeft.
Wijze van toekenning:
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
10. BP2020_2026-8/2024/514/0680-00/2200507/GEMEENTE/CBS/0/IP-GEEN/U
Onbeb. terreinen - sport- en speelpleinen, parken - gemeenschappelijk - Activa in aanbouw De Visscherie Inrichting park De Visscherie
Voorwaarden:
Het betreft de aanleg en inrichting van park De Visscherie, inclusief heraanleg van de toegangsweg vanuit de Stationsstraat en heraanleg van de parking, zodat het een groene, functionele en publiek toegankelijke ruimte wordt.
Wijze van toekenning:
Onderhandelingsprocedure met bekendmaking.
De noodzaak om bepaalde bevoegdheden toe te vertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 december 2023 betreffende Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 van het deel gemeente: vaststellen.
Artikel 41, tweede lid, 10° van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de gemeenteraad de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten vastlegt, tenzij:
De plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van overheidsopdrachten die niet passen binnen het begrip 'dagelijks bestuur', worden voor het boekjaar 2023 nominatief toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen.
Toelichting door de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Enig artikel
De plaatsingsprocedure en het vaststellen van de voorwaarden van de overheidsopdrachten 2023 worden nominatief toevertrouwd aan het college van burgemeester en schepenen en wordt als volgt geactualiseerd:
Lijst van overheidsopdrachten
Planningsrapport: Meerjarenplanaanpassing 8 2020 - 2026: Raad 07_12_2023 (BP2020_2025-8) - Periode: 2023
1. BP2020_2026-8/2023/428/0200-00/2240107/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - slijtlaag - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw DIV ASFALT diverse asfalteringswerken
Voorwaarden:
Het betreft plaatselijke herstellingen waar nodig verspreid op het grondgebied.
Wijze van toekenning:
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
2. BP2020_2026-8/2023/421/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw N305-W GUP 37010 (014-015-031) sanering Gentstraat (N305), Beukstraat Kruisstraat, Verreginstestraat inclusief aanleg fietspad
Voorwaarden:
Het betreft de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Gentstraat en de zijstraten Kruisstraat, Beukstraat, Lijsterstraat, Verreginstestraat en Wakkensteenweg, de aanleg van een fietspad langs de Gentstraat en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Gentstraat met de Wakkensteenweg.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
3. BP2020_2026-8/2023/439/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw GMol-W Rioleringsproject Grote Molstenstraat (Wielsbeke)
Voorwaarden:
Het betreft het uitvoering van rioleringswerken en afkoppelingswerken in de Stationsstraat (gedeelte deelweg met Wielsbeke), en de aansluiting op het stelsel in de Stationsstraat. Het wegdek wordt hersteld in de oorspronkelijke toestand.
Deze werken vormen een beperkt onderdeel van ruimere rioleringswerken op het grondgebied Wielsbeke (Grote Molstenstraat, Verbindingsstraat, Nijverheidstraat en omgeving). Wielsbeke collecteert het afvalwater richting Oostrozebeke en sluit aan op het stelsel van de Stationsstraat (Oostrozebeke).
De woningen op grondgebied Oostrozebeke langsheen het traject worden afgekoppeld.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
4. BP2020_2026-8/2023/423/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-4/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw W-W-F2 aanleg fietspaden en aanleggen gescheiden rioleringsstelsel Wielsbekestraat tussen de Dalakkerstraat en grens
Wielsbeke
Voorwaarden:
Het betreft de volledige heraanleg van de Wielsbekestraat tussen Dalakkerstraat en de grens met Wielsbeke. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. De rijweg wordt vernieuwd, een parkeerstrook en nieuwe fietspaden worden voorzien.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
5. BP2020_2026-8/2023/428/0200-00/2240207/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Wegen - grondwerken, verharding, toebehoren van wegen - aans - Activa in aanbouw Hoogstr-W wegeniswerken Hoogstraat (deel tussen Ettingen en Nieuwstraat)
Voorwaarden:
Het betreft het herasfalteren van de Hoogstraat in het gedeelte tussen Ettingen en de Nieuwstraat
Wijze van toekenning:
Vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking
6. BP2020_2026-8/2023/423/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-4/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw W-R-F2 aanleg fietspaden en aanleggen gescheiden rioleringsstelsel Wielsbekestraat tussen de Dalakkerstraat en grens Wielsbeke
Voorwaarden:
Het betreft de volledige heraanleg van de Wielsbekestraat tussen Dalakkerstraat en de grens met Wielsbeke. Er wordt een gescheiden rioleringsstelsel aangelegd. De rijweg wordt vernieuwd, een parkeerstrook en nieuwe fietspaden worden voorzien.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
7. BP2020_2026-8/2023/421/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw N305-R GUP 37010 (014-015-031) sanering Gentstraat (N305), Beukstraat Kruisstraat, Verreginstestraat, inclusief aanleg fietspad
Voorwaarden:
Het betreft de aanleg van een gescheiden rioleringsstelsel in de Gentstraat en de zijstraten Kruisstraat, Beukstraat, Lijsterstraat, Verreginstestraat en Wakkensteenweg, de aanleg van een fietspad langs de Gentstraat en de aanleg van een rotonde op het kruispunt Gentstraat met de Wakkensteenweg.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure
8. BP2020_2026-8/2023/439/0310-00/2270007/GEMEENTE/CBS/0/IP-3/U
Riolering - aanschaffingswaarde - Activa in aanbouw GMol-R Rioleringsproject Grote Molstenstraat (Wielsbeke)
Voorwaarden:
Het betreft het uitvoering van rioleringswerken en afkoppelingswerken in de Stationsstraat (gedeelte deelweg met Wielsbeke), en de aansluiting op het stelsel in de Stationsstraat. Het wegdek wordt hersteld in de oorspronkelijke toestand.
Deze werken vormen een beperkt onderdeel van ruimere rioleringswerken op het grondgebied Wielsbeke (Grote Molstenstraat, Verbindingsstraat, Nijverheidstraat en omgeving). Wielsbeke collecteert het afvalwater richting Oostrozebeke en sluit aan op het stelsel van de Stationsstraat (Oostrozebeke).
De woningen op grondgebied Oostrozebeke langsheen het traject worden afgekoppeld.
Wijze van toekenning:
Openbare procedure.
Aangetekend schrijven van 26 oktober 2023 van de WVI betreffende buitengewone algemene vergadering van woensdag 13 december 2023 om 18.30 u. in zaal de Magneet, Egemstraat 49, 8740 te Pittem.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 februari 2019 betreffende aanduiden afgevaardigde voor West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging (WVI): algemene vergadering, waarbij de heer Olivier De Marez, schepen, werd aangeduid als afgevaardigde op de algemene vergadering van de WVI tot het einde van de legislatuur 2019-2024.
De gemeente ontving een aangetekend schrijven van 26 oktober 2023 van de WVI betreffende buitengewone algemene vergadering van woensdag 13 december 2023 om 18.30 u. met volgende agenda:
De gemeente Oostrozebeke is aangesloten bij de WVI.
Het gemeentebestuur van Oostrozebeke mag zich in de WVI laten vertegenwoordigen in de buitengewone algemene vergadering.
Toelichting van de heer De Marez, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
De raad keurt de agenda met alle bijhorende stukken van de buitengewone algemene vergadering van de WVI van woensdag 13 december 2023 om 18u30 goed:
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente Oostrozebeke, houder van 4 882 aandelen, die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de WVI op woensdag 13 december 2023, zal zijn stemgedrag afstemmen op dit besluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van de WVI van woensdag 13 december 2023, goedkeuren.
Artikel 3
Een kopie van dit besluit wordt verzonden naar WVI, Baron Ruzettelaan 35 te 8310 Brugge.
Vaststellen archief- en leeszaalreglement op voorstel van IGA Midwest.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Bestuursdecreet van 7 december 2018, het laatst gewijzigd bij decreet van 16 december 2022 betreffende programmadecreet bij de begroting 2023.
De gemeente wordt bij het archiefbeheer ondersteund door IGA Midwest.
Er werd een archief- en leeszaalreglement uitgewerkt dat een kader biedt voor het raadplegen van het gemeentelijk archief.
Dit kan ingaan vanaf 1 januari 2024.
Toelichting door de heer Derudder, burgemeester.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Artikel 1
Het archief- en leeszaalreglement wordt als volgt vastgesteld:
Hoofdstuk I: De archiefdienst
Artikel 1:
Het archief maakt deel uit van de administratie. Het heeft een administratieve, culturele en wetenschappelijke opdracht. Voor het beheer van het archief doet het bestuur beroep op het intergemeentelijk archiefteam Midwest.
Artikel 2:
De kerntaak van de archiefdienst bestaat uit het beheer van het gemeente- en OCMW-archief, ongeacht de drager. De archiefdienst oefent toezicht uit op de goede bewaring van het archief dat als procesgebonden informatie vanaf zijn ontstaan binnen de administratie wordt gevormd, o.m. op basis van bepalingen van de hogere overheid inzake bewaring en selectie.
Artikel 3:
De archiefdienst verwerft en bewaart in het archiefdepot, na selectie, het archief van het gemeente- en OCMW-administratie dat zijn onmiddellijk administratief nut heeft verloren. Bij de opheffing van een gemeente- of OCMW-dienst zal ook het archief van deze dienst naar het archiefdepot worden overgebracht.
Artikel 4:
De archiefdienst verzekert de bewaring en de toegankelijkheid voor nu en in de toekomst van alle documenten uit de gemeente- en OCMW-administratie ongeacht hun drager.
Artikel 5:
Daarnaast kan de archiefdienst archieven en documentatie verwerven die verband houden met deelgemeenten. Ook kan de archiefdienst overeenkomsten afsluiten met andere openbare instellingen en aanverwanten zoals bijvoorbeeld de kerkfabrieken, PWA en politie [1] om hun archieven in bewaring op te nemen. De beslissing of een archief en/of documentatie al dan niet in het gemeentearchief wordt opgenomen, wordt bepaald door de procedure en selectiecriteria door de gemeenteraad goedgekeurd.
Artikel 6:
Binnen het kader van de wettelijke bepalingen inzake archiefbeheer en archiefzorg, inzake het auteursrecht, de openbaarheid van bestuur en de bescherming van het privéleven, en van de deontologische code voor archivarissen, stelt de archiefdienst de overgedragen en verworven archieven en documentatie vrij en kosteloos beschikbaar voor raadpleging door alle belangstellenden.
Artikel 7:
De archiefdienst stimuleert de belangstelling voor de overgedragen en verworven archieven en documentatie door de bekendheid, de ontsluiting en de toegankelijkheid ervan te bevorderen. Daardoor draagt de archiefdienst bij tot meer informatie over de werking van de lokale overheid, tot een betere kennis van de gemeente en deelgemeenten en hun verleden en tot respect voor het historisch erfgoed op het grondgebied.
Hoofdstuk II: Raadpleging van archiefdocumenten
Artikel 8:
Het archief valt onder de regelgeving op de openbaarheid van bestuur. De wetgeving tot bescherming van de persoonlijke levenssfeer en betreffende het auteursrecht en de naburige rechten zijn eveneens van toepassing op het archief. Afwijkend hiervan zijn particuliere bescheiden.
Artikel 9:
Particuliere bescheiden worden ter inzage gegeven volgens de beschikkingen van de overeenkomst van de bewaargeving of van de schenking. Ontbreekt een overeenkomst, dan wordt het archiefbestand ter inzage gegeven na toestemming van het gemeente- en OCMW-bestuur.
Artikel 10:
In het kader van de openbaarheid van bestuur zijn bescheiden ouder dan 20 jaar openbaar en mogen ze zonder beperking geraadpleegd worden. Er zijn echter uitzonderingen die na 20 jaar niet openbaar toegankelijk zijn en pas vrij raadpleegbaar zijn na een wettelijk vastgelegde periode zoals bijvoorbeeld de registers van de burgerlijke stand, bevolkings- en vreemdelingenregisters, kiezerslijsten, processen-verbaal en politiedossiers inzake opsporingen en het gemeentelijk strafregister.
Artikel 11:
Toegang tot de akten van de burgerlijke stand.
Artikel 11.a:
Openbare akten zijn de akten van overlijden van meer dan 50 jaar oud, de akten van huwelijk van meer dan 75 jaar oud en alle overige akten van meer dan 100 jaar oud.
Eenieder kan een afschrift of uittreksel krijgen van een openbare akte. De afschriften en uittreksels kunnen zowel uit de Databank voor de Akten van Burgerlijke Stand (DABS) als uit de oude papieren registers (indien niet opgenomen in DABS) worden afgeleverd.
Indien het afschrift of uittreksel wordt opgevraagd in kader van genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden dient het afschrift of uittreksel het opschrift “Afgeleverd voor genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden” te dragen.
De gemeente streeft er naar om de openbare akten van de burgerlijke stand online raadpleegbaar te maken. De gemeente zal voor de akten die online raadpleegbaar zijn haar papieren registers niet meer ter beschikking stellen, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de archivaris of zijn gemachtigde. Via de website van het algemeen rijksarchief kunnen de parochieregisters (voor 1796) worden geraadpleegd.
Artikel 11.b:
Niet openbare akten zijn de akten van overlijden van minder dan 50 jaar oud, de akten van huwelijk van minder dan 75 jaar oud en alle overige akten van minder dan 100 jaar oud.
De volgende personen hebben recht op een afschrift of uittreksel van een niet-openbare akte: de persoon op wie de akte betrekking heeft, de echtgenoot of echtgenote, de wettelijk samenwonende partner/persoon, de wettelijke vertegenwoordiger, de bloedverwanten in de opgaande of nederdalende lijn, de erfgenamen, hun notaris of hun advocaat. Wanneer de akte een wijziging van de registratie van het geslacht bevat wordt dit verder beperkt tot de persoon op wie de akte betrekking heeft, de wettelijke vertegenwoordiger, de erfgenamen, hun notaris en hun advocaat.
De raadpleging van niet-openbare akten van de burgerlijke stand gebeurt enkel door het afleveren van afschriften en uittreksels door de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de akte werd opgemaakt. Deze afschriften en uittreksels kunnen door de bovenvermelde betrokkenen worden aangevraagd via het Thuisloket op de website van de gemeente of aan het loket burgerzaken.
In functie van het bekomen van een afschrift of uittreksel voor genealogische, historische of wetenschappelijke opzoekingen dient de aanvrager per mail gericht aan archief@midwest.be een aanvraag in te dienen met:
Artikel 12:
Toegang tot de bevolkingsregisters.
Eenieder kan een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt verkrijgen voor zover de inlichtingen die zij bevatten op de aanvrager betrekking hebben.
Elke persoon, elke publieke of private instelling kan, op schriftelijk en ondertekend verzoek, een uittreksel uit de registers of een getuigschrift dat aan de hand van die registers is opgemaakt krijgen betreffende een inwoner van de gemeente wanneer de afgifte van die documenten door of krachtens de wet is voorgeschreven of toegestaan. Het uittreksel kan aangevraagd worden via het Thuisloket op de website van de gemeente of aan het loket burgerzaken. Indien het uittreksel geen betrekking heeft op de persoon zelf, dient er een volmacht te worden getoond of indien het door of krachtens de wet is toegestaan dient de rechtsgrond bij de aanvraag te worden gevoegd.
De beperkingen op de afgifte aan derden van uittreksels en getuigschriften uit de registers gelden niet wanneer ze bestemd zijn voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden en de registers meer dan 120 jaar geleden afgesloten zijn.
De bevolkingsregisters ouder dan 120 jaar zijn raadpleegbaar op afspraak. Als deze in de toekomst online raadpleegbaar worden zullen ze niet meer fysiek ter beschikking gesteld aan het publiek, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de archivaris of zijn gemachtigde.
De afgifte aan derden van uittreksels en getuigschriften uit de registers die minder dan 120 jaar geleden afgesloten zijn, voor genealogische, historische of andere wetenschappelijke doeleinden, is toegelaten met schriftelijke toestemming van de betrokken persoon. De toestemming vermeldt de doeleinden.
Om toegang te krijgen tot gegevens uit de bevolkingsregisters van minder dan 120 jaar oud in kader van genealogische, historische of wetenschappelijke doeleinden dient de betrokkene:
Een schriftelijke aanvraag te richten aan de intergemeentelijke archiefdienst met duidelijke vermelding van het type uittreksel/getuigschrift dat men wenst, de persoonsgegevens, het jaartal, de reden van de aanvraag en de schriftelijke toestemming van de betrokken persoon;
Daarnaast bestaat ook de mogelijkheid tot het verkrijgen van personenlijsten uit het bevolkingsregister aan onderzoekers die uitdrukkelijk doen blijken van een duidelijk historisch of ander wetenschappelijk belang. Deze mogen enkel de informatie bevatten die relevant is voor het gevoerde onderzoek;
De archiefdienst maakt met de betrokkene een afspraak over de datum vanaf wanneer de stukken ter beschikking zullen zijn.
Artikel 13:
De archiefdienst behoudt zich het recht voor documenten in slechte materiële toestand aan de inzage te onttrekken en enkel reproducties ter inzage te geven.
Artikel 14:
Het raadplegen van archiefdocumenten kan na het maken van een afspraak met de archiefdienst. Dit kan door het sturen van een mail naar archief@midwest.be of via het online aanvraagformulier op de website van de gemeente. De leeszaal van het gemeentearchief is na het maken van een afspraak vrij en kosteloos toegankelijk tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Deze openingstijden worden steeds bekendgemaakt op de officiële website van de gemeente en via andere kanalen, zowel online als gedrukt.
Artikel 15:
Elke bezoeker legitimeert zich door bij zijn of haar bezoek naam, woonplaats, doel van zijn of haar onderzoek en opgave van de geraadpleegde stukken mee te delen voor opname in het register van bezoekers.
Artikel 16:
Documenten die online beschikbaar zijn op de website van de virtuele leeszaal van het archief zijn eveneens vrij en kosteloos toegankelijk. Het gemeente- en OCMW-archief stelt deze documenten beschikbaar met inachtneming van de wettelijke beperking inzake de bescherming van privé- gegevens. Voor raadpleging in de virtuele leeszaal is registratie noodzakelijk.
Artikel 17:
Raadpleging van archiefdocumenten ter plaatse gebeurt uitsluitend na afspraak. Er wordt een ruimte, al dan niet in het archief, toegewezen. Zonder toestemming is de toegang tot het archiefdepot van het gemeente- en OCMW-archief verboden.
Artikel 18:
De naslagwerken en documenten die in gedrukte of gedigitaliseerde vorm beschikbaar zijn, kunnen door de bezoekers vrij worden geraadpleegd. De overige documenten of boeken kunnen worden aangevraagd via de archiefdienst. Documenten die in gedigitaliseerde of gedrukte vorm of als reproductie beschikbaar zijn, mogen niet in origineel worden geraadpleegd, tenzij met uitdrukkelijke toestemming van de archivaris of zijn gemachtigde.
Artikel 19:
Medewerkers uit de gemeente- en OCMW-diensten kunnen uitsluitend voor hun eigen dienstopdracht stukken uit het archief raadplegen of tijdelijk opvragen naar hun kantoor. In geen geval mogen de documenten uit het oorspronkelijke dossier worden gelicht en bij een ander dossier gevoegd of mag een dossier geheractiveerd worden.
Artikel 20:
Wie archiefdocumenten raadpleegt mag die niet meenemen, beschadigen, er aantekeningen op maken of de volgorde van de stukken wijzigen. Als schrijfgerei zijn alleen potlood en papier toegelaten voor wie archiefdocumenten raadpleegt. De documenten moeten steeds met het nodige respect worden gemanipuleerd, met droge en schone handen. Bij losbladige stukken wordt de oorspronkelijke orde niet verstoord, de documenten worden niet op de grond gelegd, niet gekreukt of geplooid. Het is verboden enige aanduiding of schrapping in de documenten aan te brengen, schrijfpapier op de documenten te leggen en notities te maken. Het terug plaatsen van de documenten in hun oorspronkelijke verpakking dient met de grootst mogelijke zorg te gebeuren. Tijdens het raadplegen van archiefdocumenten mag er op de tafels geen drank of etenswaren worden geplaatst. ICT-apparatuur is toegelaten. Honden en andere dieren zijn niet toegelaten. Het rookverbod geldt in alle lokalen van het gemeentehuis, dus ook in het archief. Elk gedrag dat de integriteit van de documenten, de sereniteit en de onderzoeksmogelijkheden in het gedrang brengt is verboden. Elke bezoeker gaat akkoord met toezicht. Wie ingaat tegen deze bepalingen kan de toegewezen ruimte worden gezet. Beroep tegen deze beslissing is alleen mogelijk bij het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau.
Artikel 21:
Wie als bezoeker schade toebrengt aan de documenten, is verplicht deze te vergoeden door betaling van de restauratiekosten of door vervanging.
Artikel 22:
Documenten mogen door het publiek gefilmd en gefotografeerd worden, mits de fysieke toestand en ouderdom van het stuk dit toelaat en mits toestemming van de archivaris of diens afgevaardigde. Het fotograferen of filmen kan bijgevolg geweigerd worden. Bij het raadplegen van niet-openbare bronnen kan een controle door de archivaris uitgevoerd worden.
Artikel 23:
Aan particulieren worden in geen geval documenten, boeken of andere stukken uit het gemeente- of OCMW-archief in bruikleen gegeven. Uitzonderingen kunnen toegestaan worden door het college van burgemeester en schepenen of het vast bureau.
Artikel 24:
Personen die een publicatie laten verschijnen waarvoor gebruik gemaakt is van informatie die berust in het gemeente- of OCMW-archief, zijn verplicht dit als vindplaats van hun bronnen te vermelden. Zij verbinden zich er tevens toe een exemplaar van hun publicatie aan het archief te schenken. Bij het gebruik van niet-openbare bronnen heeft de archiefdienst het recht om de publicatie in te kijken en te corrigeren indien nodig. De auteur blijft wel de eindverantwoordelijke en is burgerrechtelijk aansprakelijk.
Hoofdstuk III: De dienstverlening aan het publiek in en buiten de leeszaal
Artikel 25:
Fotokopies en scans van documenten zijn verkrijgbaar op voorwaarde dat het maken ervan geen schade toebrengt aan de stukken. De archiefdienst is uitsluitend bevoegd om daarover te oordelen. De lezer mag zelf geen fotokopies of scans maken, maar zal altijd beroep doen op iemand van het gemeentepersoneel. Per kopie betaalt men het bedrag vastgesteld door de gemeenteraad in het retributiereglement op administratieve stukken en prestaties.
Artikel 26:
Van de beschikbare gedigitaliseerde documenten kunnen prints op papier worden gemaakt met een eenvoudige printopdracht. De prijs is dezelfde als die voor een fotokopie, zoals vermeld in het retributiereglement op administratieve stukken en prestaties.
Artikel 27:
Vragen aan de archiefdienst om verwijzingen naar relevante archiefstukken worden gratis beantwoord. Bij vragen om uitgebreide opzoekingen te laten verrichten door de archiefdienst, wordt een kostprijs aangerekend zoals vermeld in het retributiereglement op administratieve stukken en prestaties. Pas na ontvangst van het verschuldigde bedrag worden de zoekresultaten ter beschikking gesteld.
Artikel 28:
Het gemeente- en OCMW-archief is steeds telefonisch bereikbaar tijdens de openingsuren van het gemeentehuis. Vragen kunnen ook altijd via archief@midwest.be worden gesteld. De archiefdienst streeft er naar zo snel mogelijk een antwoord te formuleren.
[1] Hierbij rekening houdend met de bepalingen van het Rijksarchief: 1) archieven van de gemeentepolitie daterend van vóór 1 januari 2001 kunnen worden overgebracht naar de plaatselijke archiefinstelling (gemeente- of stadsarchief) of naar het Rijksarchief (indien er geen archiefdienst in de gemeente is of indien deze over onvoldoende middelen zou beschikken om de bewaring en de raadpleging van de archieven te garanderen); 2) archieven van één gemeentezone kunnen worden overgebracht naar de plaatselijke archiefinstelling (gemeente- of stadsarchief) of, indien deze de archieven niet wenst of niet kan opnemen, naar het Rijksarchief in de provincie; 3) archieven van meer gemeentezones dienen te worden overgebracht naar het Rijksarchief in de provincie.
Artikel 2
Het archief- en leeszaalreglement is van kracht vanaf 1 januari 2024.
E-mailbericht van 10 oktober 2023 van de woonmaatschappij VIVUS met de vraag het ontwerp van toewijzingsreglement goed te keuren.
Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
De installatie van de toewijzingsraad van woonmaatschappij VIVUS, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van woonmaatschappij VIVUS, van 28-06-2023.
Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijsmodel in werking treden.
De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.
In de regio Zuid-West-Vlaanderen werd een regionale werkgroep opgericht.
De werkgroep werkte een voorstel uit voor de manier van toewijzen binnen pijler 2.
Het finale voorstel werd voor advies voorgelegd aan het vast bureau van de OCMW’s en werd eveneens overgemaakt aan de woonmaatschappijen.
De woonmaatschappij neemt het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. Alle gemeenten van het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met relevante huisvestings- en welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.
Woonmaatschappij VIVUS heeft haar toewijzingsraad officieel geïnstalleerd op d.d. 28-06-2023 en werd als volgt samengesteld:
De toewijzingsraad van woonmaatschappij VIVUS heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en regionaal uitgewerkt voorstel, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).
Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan echter enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.
De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement.
De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.
Dit is alleen nodig als het toewijzingsreglement een doelgroep bevat die niet opgenomen is in artikel 6.27, §1, tweede lid BVCW (zoals van kracht vanaf 1 januari 2024).
De toewijzingsraad van woonmaatschappij VIVUS heeft ervoor geopteerd om geen strengere lokale woonbinding op te nemen.
Dit wordt gemotiveerd vanuit het gegeven dat de huidige langdurige woonbinding met de gemeente reeds een verstrenging is ten aanzien van de vorige lokale binding.
De toewijzingsraad wenst geen criterium te voorzien die de standaard langdurige woonbinding voorafgaat.
Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente wel rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.
Binnen de toewijzingsraad werd besloten om het uitgewerkt voorstel van de regionale werkgroep voor wat betreft de invulling van pijler 2 over te nemen.
En om voldoende toegang te voorzien voor kwetsbare doelgroepen binnen dit nieuwe toewijzingssysteem, worden binnen pijler 3 een aantal kwetsbare doelgroepen opgenomen.
Het gaat meer bepaald om kandidaat-huurders die dak- en thuisloos zijn of dreigt te worden.
Aan deze toewijzingen is standaard een begeleidingsovereenkomst gekoppeld waarbij begeleiding wordt opgenomen door een welzijnspartner.
Daarnaast heeft elke gemeente ook de bestaande doelgroepen – zoals opgenomen in de huidige lokale toewijzingsreglementen – kritisch geëvalueerd en werden deze waar nodig bijgestuurd naar omschrijving en/of naar voorbehouden aantallen.
Deze bijsturingen gebeurden op basis van een analyse van de toewijzingen van de voorbije jaren en op basis van een analyse van de kandidatenlijsten.
Deze analyses werden door de toewijzingsraad verder meegenomen in het ontwerp van toewijzingsreglement.
Toelichting door mevrouw Verschoore, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
Mevrouw Lefebre, raadslid.
Artikel 1
De raad geeft haar goedkeuring aan het ontwerp van toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van de woonmaatschappij VIVUS.
Artikel 2
De raad neemt kennis van de genomen beslissingen door Woonmaatschappij VIVUS met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).
De e-mail van raadslid Marleen Lefebre van 6 december 2023 namens de fractie INSPRAAK.nu.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 7 maart 2019 betreffende huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, het laatst gewijzigd bij besluit van de gemeenteraad van 27 januari 2022, inzonderheid artikel 12.
De vragen van raadslid Koen Castelein.
De antwoorden van Jonas Van D'huynslager, schepen.
niet van toepassing
niet van toepassing
niet van toepassing
Er wordt geen besluit genomen.
De voorzitter sluit de zitting op 07/12/2023 om 21:57.
Namens gemeenteraad,
Carl Vereecke
algemeen directeur
Anne-Sophie Verschoore
schepen-voorzitter